Langzaam upgraden naar 5.1

Pagina: 1
Acties:

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Op dit moment kijk ik m'n DVDs gewoon met een stereo, en vanzelfsprekend is dat niet ideaal. Dus wil ik op den duur naar een 5.1 setje, met de stipulatie dat ik per aanschafronde als het even kan niet teveel (tegen de 1000-1200 gulden per keer max) kwijt wil zijn en met iedere aanschaf iig wat ik heb allemaal kan gebruiken.

Nou heb ik daarvoor 2 scenario's bedacht:

1: ik begin met een computerig 5.1 setje met decoder (heb DVD speler zonder decoder), voor relatief weinig geld, en work from there.

2: ik begin met het kopen van een goedkope 5.1 receiver, koop 3 (of 4) 2ehands ouwe hifi speakers voor bij elkaar een paar honderd piek bij de cash converters of emmaus oid, en ga op den duur zo hier en daar een speakertje upgraden, met evt uiteindelijk nog een subje.

Optie 1) is initieel goedkoper, maar volgens mij is een DTT2500/3500 oid setje een stuk minder lekker om naar te luisteren dan zelfs een cheapo receiver met simpele fullrange speakers (anyone?)

En dan nog punt 2 van deze topic: welke receiver (of decoder/versterker, radio is niet direct noodzakelijke uitrusting)?

De features die ik in ieder geval zoek zijn:
- DD, DTS decoding
- de mogelijkheid om het LFE .1 channel te routeren naar de main speakers
- 6x analoog aansluitingen in en uit voor upgradebaarheid van de decoder en de versterker apart.
- prijs/kwaliteit
- redelijke geluidskwaliteit

Features die leuk zouden zijn maar niet noodzakelijk:
- Pro-logic & pro-logic 2
- als er een radio inzit, dan liefst wel zo'n ding dat RDS aankan.

Features die geen barst uitmaken:
- video switching -- ik heb toch vooral RGB aansluiting voor die DVD, en die switcht geen enkele receiver in de prijsklasse.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

waarvoor koop je dan die computer boxenset 5.1 ?

Kan je dat geld beter in een goede set steken van punt nr 2.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Je wilt in aanschaf rondes werken? Koop dan eerst een goede 5.1 receiver (versterkers zijn er bijna niet meer) en gebruik het eerst nog gewoon voor stereo met je oude boxen. Daarna koop je een goede center, dan twee surround-boxjes (behalve als je boxjes die je nu hebt zuigen, dan koop je na de receiver twee goede front-boxen). Als je dat allemaal hebt en je wil echt mooi films bekijken koop je er nog een mooie sub bij (die komen meestal toch wel lager dan gewone boxen :), een leuke infinity ofzo :9~)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Jasper Janssen
Nou, optie 1 *of* optie 2 dus.

En de reden om voor een computerset te gaan zou zijn dat 't een stuk goedkoper is.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik draag mijn oplossing aan als oplossing 3 :)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Jasper Janssen
Nee, da's oplossing 2 alleen ietsje verder uitgewerkt :)

En zelf zie ik het iig wel zitten om dus tijdelijk tot ik weer financieel in staat ben nieuwe speakers te kopen, een paar ouwe te hebben -- die hoeven helemaal niet extreem slecht te zijn tenslotte.

Maarre, waarom eerst de center en niet eerst de surrounds? Ik denk dat ik zelf het eerder andersom zou doen.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik zou zeker voor optie 2 gaan, en gewoon een goede DD/DTS versterker aanschaffen, gewoon je oude fronts gebruiken, en eens 2 kleine rears kopen.. Dan het center en LFE kanaal door je fronts laten weergeven. Later dan center, goede fronts en rears en een sub toevoegen. Maar iig geen computer setje kopen, imo is dat weggegooid geld.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Jasper Janssen
Mjah, ik heb die computersetjes nooit gehoord verder, maar ik ben nogal skeptisch over speakertjes van het formaat van die ultrakleine Bose crap die dan bovendien nog eens 1/10e van de prijs van die dingen is ook..

Maar goed, vraag blijft dan dus: welke receiver?

Ik heb hier een What HiFi van Oct 2001 en een "stereoplay" (een of ander duits tijdschrift) van dito datum. In de stereoplay staat een vergleichstest van receivers voor 700 DM, das dus ongeveer waar ik naar zit te kijken, rond de 800 gulden (euh.. 350 euro ofzo)In die test komt de Kenwood KRF V 5050 D er als beste uit, dus dat lijkt me er iig een om mee te nemen in de vergelijking.. die what hifi heeft een test met oa die kenwood erin, maar ook nog wat duurdere modellen van onkyo, yamaha, en marantz, en daarin komt de Marantz van GBP 300 er net wat beter uit kwa prijs/prestatie..

Heeft iemand verder nog wat input (afgezien van "ga wat nieuwere schriftjes kopen" dan :) )?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
kzou dan voor optie 2 gaan:

- Eerst receiver. Een leuke Denon 1802 heb je al voor € 578,- (fl.1274,-), deze heeft DD, DTS, pro-logic II, 5.1 ingang, enz). Hierop sluit je aan je huidige speakers, of je koopt een setje boekenplankmodel (welke je later als rearspeakers gaat gebruiken, dus niet cash converter troep). Je hebt nu al stereo dus.

- Daarna fatsoenlijke frontspeakers, hier moet je niet op gaan bezuinigen en goed de tijd nemen om het uit te zoeken en zelf luisteren niet hier komen vragen :). Je dan huidige fronts kun je dan als rears gebruiken voor een surround setup. LFE en de center kun je beide naar de fronts sturen.

- Daarna nog een center, liefst met dezelfde klankeigenschappen als de front dus in de meeste gevallen uit dezelfde lijn. Wacht er niet te lang mee met die center, anders is die hele lijn al uit de winkels.

- En dan een subwoofer om het af te maken. Kun je wellicht tegelijk kopen met je center bij een financiele meevaller ofzo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jasper Janssen
Op zaterdag 09 februari 2002 01:08 schreef ShittyOldMan het volgende:
kzou dan voor optie 2 gaan:

- Eerst receiver. Een leuke Denon 1802 heb je al voor € 578,- (fl.1274,-), deze heeft DD, DTS, pro-logic II, 5.1 ingang, enz). Hierop sluit je aan je huidige speakers, of je koopt een setje boekenplankmodel (welke je later als rearspeakers gaat gebruiken, dus niet cash converter troep). Je hebt nu al stereo dus.
Dude, heb je wel eens gekeken wat er bij die 2ehands zaken soms staat? D'r staan zo heel af en toe ook wel eens topmodellen maar echt _regelmatig_ subtoppers van 20 jaar geleden.. okee, dat is niet zo geweldig als een vloerstaander van nu van 1000 piek per stuk, maar prijs/prestatie zijn ze vaak een stuk beter.. cash converter is trouwens idd niet de handigste, wat je moet hebben zijn de andere 2ehands winkels die ietsje minder commercieel zijn en waar je een setje speakers hebt voor een of twee geeltjes, dat als placeholders redelijk dienst kan doen. Ik bedoel, kijk, met een surround decoder en alleen stereo speakers eraan schiet ik dus geen barst op, dat heb ik nu ook al, en voordat ik *goeie* speakers kan kopen na die receiver duurt wel weer even.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Het is maar net wat je met die speakers wilt doen. Zelf heb ik ook altijd tweedehands speakers gehad, alleen deze gingen zelden lang mee omdat de ophanging gewoon gaar was. Het ging scheuren en op den duur was het gewoon helemaal kapot. Maar het is maar net wat je met de speakers doet.

Met een surround receiver kopen en speakers bedoelde ik meer dat je dus twee nieuwe speakers koopt voor de stereo, je huidige speakers gaan dan naar achteren en later weg. Dan gaan je nieuw gekochte fronts naar achteren om plaats te maken voor fatsoenlijke speakers. Als je dan dus niet in tweedehandszaken gaat kijken maar nieuwe (fronts en later dus rears) koopt, kun je de fronts uit dezelfde lijn nemen, en dat gaat met tweedehands wat lastiger.

Maargoed, het is een optie.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jasper Janssen
Joah, die huidige speakers gaan iig ASAP van front naar rear, wat het zijn niet echt geweldige dingen (3weg Sony van een midiset van een jaar of 9 oud van toen 1200 piek -- wel normale speakers, niet van die oerlelijke dingen die ze tegenwoordig hebben), maar het punt is dat ik liever niet in een keer een receiver en een setje fronts koop, dat kan bruun niet trekken :).

Dus het plan zoals nu ontwikkeld:

- receiver aanschaffen, met een paar speakertjes ergens vandaan als tijdelijke oplossing.

- Goede rears aanschaffen (model bookshelf) en inzetten als front, rest vullen met wat er het beste klinkt

- goede fronts aanschaffen (model vloerstaander uit wschl diezelfde serie) rears op hun uiteindelijke plek als surrounds, center met, nahja, wat er dan is per ongeluk

- Center aanschaffen (wschl gewoon een bookshelf model dat bij de rears past ofzo -- die specifieke centers zijn vaak erg lelijk vinnik.)

- sub aanschaffen (of misschien wel zelf maken :) )

- onderdelen individueel upgraden, tegen de tijd dat ik zover ben moet er gegarandeerd een nieuwe DVD en decoder :)
Pagina: 1