Toon posts:

Center Speaker hoe belangrijk bij muziek ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig om m'n nieuwe setje verder uit te bouwen.
Marantz SR 5000 Receiver met de hele rataplan (Prologic I / Dolby en DTS)
Heb reeds goede Hepta (Street) speakers en nu ook achter de Hepta Elan.
Ben dus nog op zoek naar een Centre of Center speaker.
Het geluid van stemmen bij films etc. interesseert me niet zo veel (het is meegenomen). Waar het me wel om gaat is het geluid bij DTS opnamen etc.
Hoe belangrijk is die Center speaker nou ?
Ik begrijp dat je niet naast Speakers uit een prijsklasse van rond de 400 / 500 euro per stuk, een center speakertje van 50 tot 100 euro kunt plaatsen.
Maar om nou gelijk weer meer dan 400 euro uit te geven lijkt me te ver gaan.
Gaarne iemands mening .

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Helemaat niet belangrijk dus.
Naar mijn mening, en die van vele anderen, moet je muziek in stereo luisteren. Ik ga zo eten ophalen dus ik heb nu geen tijd om uit te leggen, maar "ze" zullen vast wel zo aardig zijn. Maar een center voegt dus niet iets toe aan muziek..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:03
Ik snap je niet helemaal, in je topictitel staat "belangrijk bij muziek.
En je hebt het in je post over films. :?
Bij muziek lijkt me niet dat je een center gebruikt.

specs

Verwijderd

Ik weet niet hoe groot jouw front speakers zijn maar dit is mijn center: http://www.visaton.de/deutsch/heimkino.htm Check maar Vox251 system :D :D
Dus als je grote front hebt pak maar een 3 weg center als je kleine front hebt pak maar 2 weg.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Helemaat niet belangrijk dus.
Naar mijn mening, en die van vele anderen, moet je muziek in stereo luisteren. Ik ga zo eten ophalen dus ik heb nu geen tijd om uit te leggen, maar "ze" zullen vast wel zo aardig zijn. Maar een center voegt dus niet iets toe aan muziek..
Ik snap je niet helemaal, in je topictitel staat "belangrijk bij muziek.
En je hebt het in je post over films. :?
Bij muziek lijkt me niet dat je een center gebruikt.
Even voor de duidelijkheid:
Waar het me wel om gaat is het geluid bij DTS opnamen etc.
Het gaat dus kennelijk om DTS CD's. Die ga je niet in stereo luisteren. Ging het nou om gewone cd's in combinatie met pro-logic, dan zou ik ook zeggen, doe maar gewoon stereo. Maar deze zijn 5.1 afgemixt en voor 5.1 sets bedoeld.

Hoe belangrijk de center is? Ik heb zelf geen DTS CD's, maar zelf zou ik wel een goeie center kopen welke een zelfde klank heeft (op het midden en hoog) als de frontspeakers. En als dat wat moet kosten, het zij zo. Vooral voor films belangrijk. Voor muziek weet ik het niet, maar het lijkt me wel, anders heb je bij de eerst volgende pan van links naar rechts al een probleem. Maar je kunt er ook voor kiezen het center signaal door te sluizen naar de fronts, iets wat ook niet verkeerd is. (maar dat neemt niet weg dat je een goeie center moet kopen btw ;))

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij muziek is het veel minder belangrijk dan bij films. Bij DTS muziek zijn het vooral die twee surroundkanalen die het anders maken.

De center is eigenlijk alleen nuttig voor films, omdat je dan veel meer het idee hebt dat de stemmen echt "uit" de TV komen (en dus uit de monden van acteurs). Bij muziek speelt dit niet, en kan je dit kanaal gewoon door de speakers laten weergeven.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jesse
  • Laatst online: 05-12 08:26
Met een centerspeaker kan je (geforceerd) het 'stereobeeld' van je muziek in stand houden als je niet op de optimale plaats zit.
bij stereo zit je middenvoor. Het midden van het klankbeeld ligt dan midden tussen de speakers.
Als je dan bijvoorbeeld naar links schuift dan zit het midden van je stereobeeld in een keer ergens naar links toe
In een film klinkt het natuurlijk beter als de positionering een beetje klopt.

Volgens mij werdencenters oorspronkelijk in de bios gebruikt. Dan klopt je geluidsbeeld in de hele zaal.

Ik denk dat het inderdaad wel de moeite waard is om een center te nemen die min of meer gelijkwaardig is aan je voorspeakers. Bijvoorbeeld stemmen kan je denk ik fors verraggen met een brak centertje.

[ik typ ook veels te sloom zeg, nou heeft JvS ook al een afdoende antwoord]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op vrijdag 08 februari 2002 20:02 had Jesse een usericon

Niet dat ik je wil naaien, maar is dat icon niet van Miss_Tabbie geleend?
aangezien er soms van die "ik ben een vuile iconendief" icon's rondzweven..

Trouwens, ik had begrepen dat het om stereo muziek ging naast films, sorry.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Toulinash
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02-2024
Op vrijdag 08 februari 2002 19:46 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

[..]

Even voor de duidelijkheid:
[..]

Het gaat dus kennelijk om DTS CD's. Die ga je niet in stereo luisteren. Ging het nou om gewone cd's in combinatie met pro-logic, dan zou ik ook zeggen, doe maar gewoon stereo. Maar deze zijn 5.1 afgemixt en voor 5.1 sets bedoeld.

Hoe belangrijk de center is? Ik heb zelf geen DTS CD's, maar zelf zou ik wel een goeie center kopen welke een zelfde klank heeft (op het midden en hoog) als de frontspeakers. En als dat wat moet kosten, het zij zo. Vooral voor films belangrijk. Voor muziek weet ik het niet, maar het lijkt me wel, anders heb je bij de eerst volgende pan van links naar rechts al een probleem. Maar je kunt er ook voor kiezen het center signaal door te sluizen naar de fronts, iets wat ook niet verkeerd is. (maar dat neemt niet weg dat je een goeie center moet kopen btw ;))
Super Audio CD's dus :p

'DTS' cd's zijn er naar mijn weten niet, wel DTS MusicDVD's maar die zou je niet kunnen afspelen in een gewone cd speler.

• Jesse
[offtopic]
Nope deze icon heb ik zelf uit een plaatje geplukt.
Het is de voorkant van het dak van een boot.
En wel de Stern, een Damen Stan Patrol *D van de Douane.

Ik kan me btw niet voorstellen dan zij ook zo'n icon heeft.
[Edit] dit is dus een reactie op Esger. Miss_Tabbie heeft btw geen icon op dit moment. [Edit]
[offtopic]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Op vrijdag 08 februari 2002 20:14 schreef Jesse het volgende:
Nope deze icon heb ik zelf uit een plaatje geplukt.
Het is de voorkant van het dak van een boot.
En wel de Stern, een Damen Stan Patrol *D van de Douane.

Ik kan me btw niet voorstellen dan zij ook zo'n icon heeft.
Maakt Porsche boten :?

• Jesse
Waar zie jij Porsche?
Jij ziet meer als ik!

[edit]
a in mijn profile; hoe die gasten van tweakers dat gedaan hebben weet ik niet maar mijn icon nu heb ik onder de naam sterndak.jpg opgestuurd. :?
Wonderlijk is dat
[edit]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Super Audio CD's dus :p

'DTS' cd's zijn er naar mijn weten niet, wel DTS MusicDVD's maar die zou je niet kunnen afspelen in een gewone cd speler.
Dan moet je toch maar eens iets beter kijken de volgende keer :D :D
DTS CD's bestaan al een tijdje, zijn overigens alleen af te spelen met een cd-speler met digitale uitgang. Zie de search voor meer daarover (laatst nog enkele topics erover)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ondertussen een Center speaker aangeschaft (een prima Center van JBL) en ga komende weken de zaken eens rustig beluisteren (heb nu nog slechts 2 DTS DVD's (Eagles - Hell Freezes over en The WHO), echter Clapton en Sting komen er aan (gelukkig zijn DTS Cd's gewoon te branden en kan je dus gezamelijk de dure aanschaf delen !)

De conclusie die ik nu al kan trekken is dat die Center HEEL belangrijk is en dat je 'rear' speakers duidelijk minder belangrijk zijn.

De Center is voortdurend in 'beeld' (Zang en diverse instrumenten).

In hoeverre de JBL center aansluit bij mijn Hepta STreet speakers (Front) valt nog te bezien (tot op heden klinkt het goed). Echter m'n 2e hands aangeschafte Hepta Elan speakers voor Rear, gaat me in eerste instantie te ver (behoorlijke ruimte vreters) en ik denk dat ik ze ga vervangen door m'n Bose Acoustimass speakertjes, die ik nog had staan (zijn kleiner, echter ook goed).
Enfin dat ga ik rustig uit testen.

Kortom: Center minstens zo belangrijk als je Front Speakers, hetgeen een behoorlijk heftige conclusie voor mij is !

Verwijderd

Welke JBL center heb je nu aangeschaft?

Verwijderd

Topicstarter
Een J.B.L. Center 175.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bij films is dts, prologic centre speaker zeer belangerijk
ik heb ook wel dts muziek gehoord en ik mis daar de centre speaker niet
het is meer het effect dat je het om je heen hoort en die centre speaker is vrijwel overbodig
tenzij de muziek zo is afgestemd dat de stemmen uit de centrespeaker zullen komen van de zanger.
dan zou het wel mooi kunnen zijn
maar voorals nog zeg ik dat het bij muziek onnodig is

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Zeg tweakduke ik begrijp niets van je.
Ik maak uit je opmerking op, dat je geen Center Speaker hebt, hoe weet je dan of je hem mist of niet ?

Ik praat nu uit (wat) ervaring en concludeer nu al dat die Center bij DTS (en DOlby 5.1) zeer belangrijk is.
Zange en diverse instrumenten lopen (uiteraard afhankelijk van de eindmix) over deze Center.

Jij trekt een conclusie over iets wat je klaarblijkelijk niet hebt gehoord. Vreemd.

Wat meer geld uitgeven voor een goede Center is dus wel degelijk op z'n plaats, waarbij klein maar fijn ook opgaat, want een grote bak op of onder je TV is nou niet uiterlik geweldig.
Pagina: 1