Toon posts:

5.1 vraagje (center speaker)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een audigy player oem en een inpire 5300 van creative.
fijne set .
vooral de 5.1 wat alleen een beetje jammer is,is dat je de center speaker alleen gebruikt met divx die de plugin hebben om 5.1 tespelen of dvd. (of speciale audiobestanden of spellen die zeldzaam zijn.)
en als je mp3 wil luisten kan dat over 4speakers. als je over 5 wil moet je bij de playcenter ccms (videomode aanzetten) en heb je over mp3 5.1 geluid. dat focking brak klinkt.
dit is de situatie nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013181222
dus je wilt eingelijk dat je de zelfde geluidskwaliteit houd. (of beter) dus dacht ik. als je het nog een beetje stereo wil houden dan doe je de center bij de front. (zie tek)
wat ik wil proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013184561

ik denk dat de tekening het het beste uitlegt.
maar a) kan het? en kan ik het ook proberen zonder dat ik iets sloop?
b) moet je dat dan doen bij de geluidskaart en bij de woofer of niet bij allebei?want als het kan heb je dus ook over de center het zelfde geluid als bij de front speakers. (en niet dat brakke geluid :r ) en dan heb je dat nog redelijk makkelijk opgelost (als het kan) dmv van 2 dingen er tussen zetten van 5piek per stuk..daar zouden een hoop tweakers blij mee zijn.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
volges mij met je gewoon bij je geluidskaart, waar de uitgang is voor de front,zo een split-connector inplugge(dus 1uitgang eeft er nu 2) en daar de kabel voor de front en de center aansluiten

Ik snap niet waarom je bij die laatste tekening,ineens geen signaal meer naar je center speaker stuurt, zo gaat die niet veel kunne produceren want zover ik er aan uit kan doet jij:

frontuitgang -- <verdubbel uitgang> -- 2 kabels -- <tussenstukje>--rearingang

volges mij doe je dan niet veel buiten iet dom?
waarom een signaal over 2 kabels laten gaan en dan terug laten komen? als je nu 1 kabel naar rear en 1 naar center laat gaan,dan zou ik et al beter snappen :)
want zoals ik al zei,je gaat niet veel horen denk ik als je die center niet inplugged :p

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat stekkertje dat je wil gebruiken, mag beslist NIET.
Het is een verloopje om van 1 signaal 2 signalen te maken. Zo kan je dus 2 apparaten op 1 uitgang aansluiten.

Het is echter niet mogelijk om 2 uitgangen naar 1 apparaat aan te sluiten ermee. Das logisch, want dan heb je 2 geluidsbronnen op 1 kabel! Wat gebeurt er dan? Niets positiefs. En als je heel erg je best doet sloop je iets.

Als jij zo met je boxen om wil gaan, kan je ze beter aan mij geven :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
dus komt er op neer volgens jou kan het niet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Idd, dat klopt. Het KAN niet en het is nog lelijk ook....je verneukt je hele stereobeeld... Nu heb je dit :
code:
1
2
3
4
5
X     X     X

O

X        X

De xjes zijn je speakers waarbij boven voor is. de O is het middelpunt van het geluid. Nou, als het al kon wat jij zei, wat dus niet kan, dan krijg je iets als dit :
code:
1
2
3
4
5
X    X     X

O

X       X

Maw, zoals ik al had gezegd : je verpest je hele surround/stereo beeld.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
owja i snap het trouwens... bij de woofer moet hij gewoon naar de gele toe...want anders doet de center speaker het nog niet.
de geluidskwaliteit kan er volgens mij niet op achter uit gaan. en volgens mij kunnen de speakers erook niet aan kapot gaan
zo dus (veranderd)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013184561

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 17:00 schreef JT het volgende:
Idd, dat klopt. Het KAN niet en het is nog lelijk ook....je verneukt je hele stereobeeld... Nu heb je dit :
code:
1
2
3
4
5
X     X     X

O

X        X

De xjes zijn je speakers waarbij boven voor is. de O is het middelpunt van het geluid. Nou, als het al kon wat jij zei, wat dus niet kan, dan krijg je iets als dit :
code:
1
2
3
4
5
X    X     X

O

X       X

Maw, zoals ik al had gezegd : je verpest je hele surround/stereo beeld.
ksnap nog niet helemaal.waarom zuo ik m'n surround beeld ermee verkrachten.
want in het princiepe veranderd ernikz. behalve dat de center speaker nu mee draait met de front speakers.

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 08 februari 2002 17:10 schreef The_Killing_Guide het volgende:
owja i snap het trouwens... bij de woofer moet hij gewoon naar de gele toe...want anders doet de center speaker het nog niet.
de geluidskwaliteit kan er volgens mij niet op achter uit gaan. en volgens mij kunnen de speakers erook niet aan kapot gaan
zo dus (veranderd)
[afbeelding]
Ik vraag me af....als je er toch van overtuigd ben dat het niet kapot kan, waarom kom je het dan vragen ???

En over dat stereobeeld : het middelpunt (in mijn geval) van het linkerkanaal ligt eerst helemaal links bij 1 speaker. Als die op 2 speakers komt dan komt het middelpunt van het linkerkanaal veel meer naar rechts waardoor het middelpunt van het stereobeeld ook naar rechts verschuift.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
daar kon je welles gelijk an hebben...

en waarom ik het kom vragen. omdatik er niet van overtuigd ben

maar jij zegt ook niet waarom en waardoor hij kapot kan gaan :??

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb het dan toch geprobeerd :P

en het geluid van links komt uit de center.

dus als ik die test doe (left front rea right ) en dat zo'n ventje dat dan zegt zegt ie left front en dat komt dan uit de center.
maar ik kan het recht trekken
maar je schiet er niet extreem veel mee op.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Wil je 5.1 in mp3tjes :? Neem Power DVD 5.1 en zet hem op 6 speaker mode dan krijg je 5.1 geluid in mp3tjes :)... Ik heb zelf : Dtt2200 & sb live 5.1. Maar de center speakers / subwoofer draad moet in de digitale / coxiale uit gang!! :). Anders gaat het niet goed met het signaal. Daar naast moet je De groene en zwarte stekker gescheiden stekker. Want dan ga je het effect juist missen. De sb live kan namelijk als je hem op 5.1 zet. Merken dat de line out wordt gebruikt. Wanneer een spel/dvd zoals Max Payne bijvoorbeeld merkt dat je 5.1 speakers aan hebt hangen schakelt ie over naar 5.1. Maar wat jij doet is eigenlijk weer naar 3.1 omdat je een kanaal deelt. :(.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 08 februari 2002 18:51 schreef The_Killing_Guide het volgende:

maar je schiet er niet extreem veel mee op.
Je meent het. Muziek moet je gewoon uit twee (of als je het perse wil 4) speakers horen. Het _is_ niet zo dat meer speakers gelijk beter is. Ik acht mensen ertoe in staat iets wat lelijker is mooier te vinden, omdat ze dan meer speakers gebruiken, wat uiteraard beter is ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37
neee, de kabelsd alleen ff omdraaien, dat zal uitkomst bieden :P

Pruts lekker verder he, bartels :+

(jk)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-08 15:51

@r!k

It is I, Leclerq

Op vrijdag 08 februari 2002 17:17 schreef JT het volgende:

[..]

Ik vraag me af....als je er toch van overtuigd ben dat het niet kapot kan, waarom kom je het dan vragen ???

En over dat stereobeeld : het middelpunt (in mijn geval) van het linkerkanaal ligt eerst helemaal links bij 1 speaker. Als die op 2 speakers komt dan komt het middelpunt van het linkerkanaal veel meer naar rechts waardoor het middelpunt van het stereobeeld ook naar rechts verschuift.
Laat het lekker zo en geniet van het geluid dat er uit komt. Als je dat ding voor films wilt gebruiken kun je toch beter een andere speakerset kopen (lees externe versterker met DTS ofzo).

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Op vrijdag 08 februari 2002 20:01 schreef ErikH het volgende:

[..]

Laat het lekker zo en geniet van het geluid dat er uit komt. Als je dat ding voor films wilt gebruiken kun je toch beter een andere speakerset kopen (lees externe versterker met DTS ofzo).
Hoeveel films zijn er op DTS :? Nou je kunt ze op een hand vol tellen. En als je DVD's gaat kijken koop je tog een dvd speler die dat voor je vertaald (dts , dd enz...) dan kan je het door linken naar je speakers :)....

• JvS
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 08 februari 2002 20:04 schreef Termin8or het volgende:

[..]

Hoeveel films zijn er op DTS :? Nou je kunt ze op een hand vol tellen. En als je DVD's gaat kijken koop je tog een dvd speler die dat voor je vertaald (dts , dd enz...) dan kan je het door linken naar je speakers :)....
Ten eerste lag de nadruk op het feit dat het een versterker met goede speakers was, IPV pc speakers en niet op DTS en ten tweede koopt de overgrote meerderheid een DVD speler zonder ingebouwde decoder (wat ook veel slimmer is) ten derde hebben de spelers met ingeboude decoder bijna nooit een DTS decoder en ten vierde kan je er dan geen speakers op aansluiten, maar moet je hem op een prologic versterker aansluiten met een 5.1 input.

En als je dat toch al koopt, koop je gewoon een DTS/DD versterker..

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Toulinash
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02-2024
waarom zou je een center speaker aan willen sluiten op je (blijkbaar) left front speaker ?
daar schiet je echt niks mee op ! (zeker geen 'extra' stereo effect)
ik heb de DTT2200 maar ook bij DTS dvd's komt er geen geluid uit mijn middelste speaker :|
(ik heb de SBLIVE! 5.1)

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 08 februari 2002 19:57 schreef JvS het volgende:
omdat ze dan meer speakers gebruiken, wat uiteraard beter is ofzo.
Uiteraard. Ik heb hier in elke hoek een cluster van 25 supertech satellieten hangen met 20 subwoofers onder m'n kast en 10 onder m'n buro. Dan heb ik links en rechts lekker door elkaar gemixt. Klinkt top !

Ecodan warmtepomp

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 03:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

R :+ FL

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
haha jullie snappen het ook nog niet helemaal.

ok nog een keer.

ik heb een inspire 5300 (5.1!) en een geluidskaart die 5.1 ondersteund.

nou doet de center speaker het Aleen als ik iets heb dat special dolby digital ofzo iets gebruikt (bijv een dvd) een paar spellen ondersteunen het nog maar en mp3's helemaal niet

dus heb je met mp3 altijd 4speakers. aangezien de center dan nuttelos is dacht ik. dan zet je hem op het zelfde kanaal en dan heb je de 5e speaker ook meedraaien met de rest. aangezien dit het geluid naar links trekt schiet het nizk op...maar die reacties die ik hier dan lees van gasten die nog dommer zijn en dan nog reageren ook.
ooit 5.1 mp3 gehoord,. welke dolby geluid van een mp3 wou je weg trekken. geen enkel want mp3 =stereo. maar aangzien mijn middel punt dan links van me ligt schoot het nizk op.
dus zou de enige oplossing die dvd 5.1 van power dvd zijn. omdat je dan 5speaker geluid hebt met mp3 zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.
want doe je hem op movie mode met e surroundmixer van die audigy dan komt er een brak geluid uit waar je bang voor word.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 19:58 schreef Steel-Frog het volgende:
neee, de kabelsd alleen ff omdraaien, dat zal uitkomst bieden :P

Pruts lekker verder he, bartels :+

(jk)
wat lul je man...slaat als een tang op een geurt

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 10 februari 2002 11:47 schreef The_Killing_Guide het volgende:

[..]

wat lul je man...slaat als een tang op een geurt
Ff kalm hoor.

Maar waarom wil je in vredesnaam je center mee hebben draaien met muziek ? Je zult dat toch eerst het stereo kanaal naar mono moeten converteren. Anders krijg je 1 van de twee kanalen uit het stereo kanaal over je center. En wat heeft dat nou weer voor nut dan vraag ik me af.

Ik vind het echt zwaar kansloos wat je aan het proberen bent. Maar goed.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op vrijdag 08 februari 2002 20:11 schreef JvS het volgende:

Ten eerste lag de nadruk op het feit dat het een versterker met goede speakers was, IPV pc speakers en niet op DTS en ten tweede koopt de overgrote meerderheid een DVD speler zonder ingebouwde decoder (wat ook veel slimmer is) ten derde hebben de spelers met ingeboude decoder bijna nooit een DTS decoder en ten vierde kan je er dan geen speakers op aansluiten, maar moet je hem op een prologic versterker aansluiten met een 5.1 input.

En als je dat toch al koopt, koop je gewoon een DTS/DD versterker..
En ten vijfde als je alle DTS films op één hand wilt tellen heb je toch wel een flink grote hand nodig :7

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
laat maar mensen.
ik kan het jullie niet helemaal duidelijk maken.
ik probeer het zelf wel

• JT

JT

VETAK y0

Ondertitel KillingGuide :
vriendjes? :)
Maar dan zijn we toch nog wel vriendjes he :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
wel ja .. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op zondag 10 februari 2002 14:31 schreef The_Killing_Guide het volgende:
laat maar mensen.
ik kan het jullie niet helemaal duidelijk maken.
ik probeer het zelf wel
Het is mij wel duidelijk, uit de paar zinnen die ik heb gelezen (want ik heb niet alles gelezen moet ik zeggen, was me teveel) wil je uit de center hetzelfde geluid laten komen als wat er uit de fronts komt.
Dus het frontkanaal moet je splitten in tweeën. Eén van die twee gaat naar de front ingang. Die andere moet je samenvoegen tot één monokanaal (de center dus).

Dan kom je met het probleem dat de center via een stereo jack ingang gaat. Dit moet je dan zo oplossen:

- Aan de center/sub uitgang hang je een jack-tulp kabel (in plaats van nu een jack-jack kabel). Op de linker tulp staat de center van de geluidskaart en op de rechter staat de sub (kan ook andersom, maar ik doe dit even voor de uitleg).

- dan koop je een jack-contratulp kabel (of een jack-tulp met verbindingsstukje). Hierop sluit je op de rechter gewoon die andere rechter aan (de sub), maar op deze linker sluit je aan die kabel die je net hebt samengevoegd ('nieuwe center').

En je bent klaar.
Het stereobeeld is wel een stuk minder, want links komt niet meer alleen van links en rechts komt niet meer alleen van rechts. Maar je hebt er wel een speaker bij, het is aan jezelf of je dat mooi vindt. Zelf zou ik het gewoon laten zoals het is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1