Ik heb laatst een Panasonic Panafax UF-160 uit elkander gehaald, en daar zat dus zo'n groene lamp in die het document "leest" dat ge-faxt moet worden. Nu vroeg ik mij dus af, is deze ook als CCFL te gebruiken?
Verwijderd
zou ik ook wel eens willen weten aangezien ik er ook nog een heb staanOp vrijdag 08 februari 2002 15:42 schreef Tomaat het volgende:
Ik heb laatst een Panasonic Panafax UF-160 uit elkander gehaald, en daar zat dus zo'n groene lamp in die het document "leest" dat ge-faxt moet worden. Nu vroeg ik mij dus af, is deze ook als CCFL te gebruiken?
Als je de invertor erbij hebt, en weet hoeveel V erin moet, dan zou dat moeten kunnen. Moet je alleen wel even kijken offie neit warm wordt.
Er zit een hele module achterop, dus dat zal dan wel de invertor zijn. Daar zitten 17 draden aan. Zie hieronder 2 pics:

edit:
Bedankt voor de jpg
Bedankt voor de jpg
Hier heb je de JPG, dat laad een stuk sneller in 
39
Oei, zoveel verstand heb ik niet van elec. Pro around???
Verwijderd
even zo'n beetje aansluitenOp vrijdag 08 februari 2002 16:43 schreef Tomaat het volgende:
proberen? 17 kabels? hoe??
Dan moet je ff kijken op de print of er ergens hele dikke adertjes zijn, dat zijn meestal de + en de -, dan moet je alleen nog kijken welke wat is
Verwijderd
Een inverter heeft geen 17 aansluitingen....
Wat is dat 2/3 aderige kabeltje (geel/rood)? Dat zal wel de stroomvoorziening van de LEDs(?) zijn.
Wat is dat 2/3 aderige kabeltje (geel/rood)? Dat zal wel de stroomvoorziening van de LEDs(?) zijn.
Er loopt idd een zwart\gele draad van de print naar de "licht buis" Maar na je daar gewoon stroom op zetten?
Verwijderd
kun je doen, maar ik denkdat je niet ver kotm met 12V, of je blaast hem juist op. Als het het tl-principe is heb je grotere spanningen nodig om de buis aan te laten gaan... try it uit.Op vrijdag 08 februari 2002 17:33 schreef Tomaat het volgende:
Er loopt idd een zwart\gele draad van de print naar de "licht buis" Maar na je daar gewoon stroom op zetten?
zoek ff welk ic hem aanstuurt ofzo...
Verwijderd
das geen ccfl dat zijn gewoon een rij met ledjes zoals by elke faxOp vrijdag 08 februari 2002 15:42 schreef Tomaat het volgende:
Ik weet wel dat het geen CCFL is, maar ik bedoel of ik heb dus in mijn case kan bouwen, als een soort CCFL. Dus dat je dan mooi groen licht achter je raampje ziet. Snappie?Op vrijdag 08 februari 2002 17:37 schreef divx4me het volgende:
[..]
das geen ccfl dat zijn gewoon een rij met ledjes zoals by elke fax
Verwijderd
Die dingen zijn echt niet geschikt als CCFL. Als je ze te lang laat branden gaan ze heel snel kadoek. Heb je trouwens wel opgelet hoe warm die dingen worden. Laat hem maar 125 minuten aanstaan, wel erbij blijven. Volgens mij ga je het niet tof vinden... Kan natuurlijk altijd dat die van jouw een andere techniek gebruikt. Gewoon eens proberen.
hmmz, jammer. D8 ik lekker een goedkoop alternatief voor mijn "sfeer verlichting" in mijn peecee kees, niet dus
Jammer...
zou k niet te vroeg roepenOp maandag 11 februari 2002 10:44 schreef Tomaat het volgende:
hmmz, jammer. D8 ik lekker een goedkoop alternatief voor mijn "sfeer verlichting" in mijn peecee kees, niet dusJammer...
Die lamp in een fax is nl nix anders dan een ccfl
als je het printje wat er bij zit niet aan de praat krijgt
gewoon ff zo'n "standaard" invertortje er aan knopen
jah, het is meer een soort heel dun TL buisje... Ik heb er namelijk nog 1 liggen.
Verwijderd
probeer te kijken naar welk draadje de meeste connecties heenlopen .. dat zal dan wel de grnd zijn
(niet erg betrouwbaar maar valt te proberen) sluit dan een spanningregelaar aan op elk draadje (1 voor) en voer de stroom langzaam op .. kijk bij welk draadje hij gaat brnden en op hoeveel volt
.. bingo !
He je brengt mij wel op een idee ik heb nog een prumax handscanner liggen ga ik ook ff koeken
intressant! een staaf van ledjes op een plaat vond ik ook in mijn gesloopte fax apperaat!

ik ga dat ding ff proberen aan te sluiten, maar waar? als ik het goed heb zit er in een pc toch geen 24V? of wel? kan mij niet veel schelen mocht hij kapot gaan. mischien een schakelaartje erop. zodat hij ff voor 5 min aan kan "voor de show"
lees ook ff mijn topic over het LCD waarvan ik niet weet hoe ik die moet aansluiten?
lcd - printer poort aansluiten?

ik ga dat ding ff proberen aan te sluiten, maar waar? als ik het goed heb zit er in een pc toch geen 24V? of wel? kan mij niet veel schelen mocht hij kapot gaan. mischien een schakelaartje erop. zodat hij ff voor 5 min aan kan "voor de show"
lees ook ff mijn topic over het LCD waarvan ik niet weet hoe ik die moet aansluiten?
Verwijderd
Ik heb nog wel een Inverter legge!
(omdat mn 1e CFFL kadoek ging....) Nouja, gewoon bewaren voor als ik 6CFFLS in me Kast wil hangen....Lekker Patse met Licht
Zo'n ding heb ik ook nog ergens uitgehaald (een soort scanner), het is gewoon een strip met een lange rij SMD-ledjes, die niet echt veel licht geven. Veel heb je er dus niet aan. 24 V haal je niet uit één molex, maar je kan natuurlijk wel twee molexen (2 * gele draad = 2 * 12 v = 24v) op het ding aansluiten als je toch 24 v wil.willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 12:58:
intressant! een staaf van ledjes op een plaat vond ik ook in mijn gesloopte fax apperaat!
[afbeelding]
Over ouwe koeien uit de sloot trekken gesproken, trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door JER00N op 05-09-2004 13:06 ]
Verwijderd
Ging het maar zo simpel...24 V haal je niet uit één molex, maar je kan natuurlijk wel twee molexen (2 * gele draad = 2 * 12 v = 24v) op het ding aansluiten als je toch 24 v wil.
Je zal een 12V en een -12V lijntje moeten pakken, daartussen heb je wel 24 volt. Tussen 12V en 12V staat precies 0V dus dat gaat helaas niet werken.
...en daar wordt je voeding ook al niet blij van. Dit gaat volgens mij alleen lekker als je een voeding hebt van een trafo met meerdere aftakkingen.
Een schakelende voeding is niet zo blij met dit acties denk ik. -12 kan overigens maar weinig vermogen leveren.
Een schakelende voeding is niet zo blij met dit acties denk ik. -12 kan overigens maar weinig vermogen leveren.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
er zijn niet zoveel -12v lijntjes in een pc helaas. en als ze er zijn kan je ze niet echt belasten omdat ze er meestal zijn voor de paralelle of serieele poorten. meestal is het -12v,500 ma
zo te zien valt het stroom gebruik van die lampjes wel mee. ik kan niet de hele print zien, maar ik denk dat er maar 1 weestand op de print zit en de ledjes in serie staan. wat dus zou neer komen op ongeveer 20 ma. als je je lcd ook nog aansluit op de paralelle poort zou het problemen kunnen geven maar ik verwacht het niet
zo te zien valt het stroom gebruik van die lampjes wel mee. ik kan niet de hele print zien, maar ik denk dat er maar 1 weestand op de print zit en de ledjes in serie staan. wat dus zou neer komen op ongeveer 20 ma. als je je lcd ook nog aansluit op de paralelle poort zou het problemen kunnen geven maar ik verwacht het niet
[ Voor 47% gewijzigd door virus.elektro op 05-09-2004 13:34 ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
de plaat van mij heeft 45 ledjes. met daarop 5 weerstandjes

en t lijkt mij onwaarschijnelijk 2 molex stekkers te pakken om aan die 24V te komen. heeft er iemand nog een id?

en t lijkt mij onwaarschijnelijk 2 molex stekkers te pakken om aan die 24V te komen. heeft er iemand nog een id?
Gewoon een 24V adapter in het stopcontact prikken en een kabeltje naar binnen in je pc leggen?willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 13:45:
de plaat van mij heeft 45 ledjes. met daarop 5 weerstandjes
[afbeelding]
Je hebt wel een 24 volt in je pc, meestal heb je een 12 volt en een -12 volt gebruik de 12volt als plus en de -12volt als min het spanningsverschil zorgt dat je 24 volt hebt ( 12-24=-12 ) dus daar is je 24 voltwilly1986 schreef op 05 september 2004 @ 12:58:
[afbeelding]
Ik heb er eerst 5v opgezet toen brande die niet zo fel, en daarna 12v erop gegooid
(van de pc voeding) en dat werkt perfect
jaja ik heb hem vanmiddag ook ff geprobeerd...ik hem hem aangesloten op een multi adapter ( zo eentje met een verwisselbaar voltage en polariteit) ook bij mij werkt die met 12 Volt perfect
in het licht en in het donker

die in het donker heb ik ff de ledjes omgedraaid, voor een "over bekend" effect

met medewerking van mijn broertje. geweldig! heb nu hele leuke ideen.

die in het donker heb ik ff de ledjes omgedraaid, voor een "over bekend" effect

met medewerking van mijn broertje. geweldig! heb nu hele leuke ideen.
offtopic:
wie heeft er nog een ouwe fax? of een copier apperaat
het liefst ook nog met een LCD dat WEL makkelijk is aan te sluiten! >> [url] [rml][ LCD] pin out? hoe aansluiten op LPT poort?[/rml][/url]
wie heeft er nog een ouwe fax? of een copier apperaat
Pagina: 1