willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 00:56:
ok morgen zal ik wat verhelderende fotoos posten!
als ik het goed heb, kan ik alle T.. puntjes verbinden net als op het schema van [
afbeelding]
voorbeeld van wat ik van plan ben..het lcd verbinden met alle T-gaatjes met de printer poort stekker. T7 op mijn lcd verbind ik dus met punt 2 op de printer poort en zoo dat hele lijstje afgaan? heb ik het zo goed begrepen?
nog een vraag en mischien klinkt die heel dom mare moet je die HD44780 echt hebben? of kan ik mij lcd op bovenstaande beschreven manier aansluiten en bedienen met een programma zoals LCD - smartie. moet je zo'n PIC hebben, ik weet niet wat ze hiermee bedoelen! LCD FAQ kan uitgebreider en informatiever. dan word het voor mensen zoals mij ook stukken intressanter.
Nee
Het idee is:
Je hebt een schermpje "gesloopt" uit een oud/defect/nutteloos/etc apparaat, dit schermpje is door een fabrikant in dat apparaat gezet.
Het schermpje heeft een zgn controller (een ic (normaliter zo'n zwart blok) waar zegmaar instaat wat het scherm kan en hoe het aangestuurd word).
Deze controllers zijn vaan fabrikant specifiek, alsin elke controller spreek je anders aan, heeft aan ander typenummer enzovoort.
Het kan dus zijn dat deze controller door de fabrikant gebruik heeft gemaakt van een al bestaande manier van aansturing, zoals bijvoorbeeld die van de "HD44780" controller.
Als dit zo is, is de aansturing vrij simpel en kan je bestaande programma's gebruiken om dit aan te sturen.
Vaak (eerder meestal) is dit helaas niet zo en heeft de fabrikant zelf een aansturing verzonnen.
Soms zijn hier datasheets van te vinden op internet (vaak pdf files van 30+ pagina's) waarin staat wat elk pinnetje is en wat het doet enzovoort.
Deze zijn helaas ook heel vaak niet te vinden, dan mail je de fabrikant met de vraag of deze je de datasheet wil opsturen, wat regelmatig ook gewoon gebeurd.
Wat ook kan is van de ic's (zwarte blokjes) op de printplaat de datasheet zoeken en kijken hoe ver je komt met printbaantjes volgen naar de aansluiting en dan zelf de pinout bepalen, hier ben je wel even een tijdje mee bezig en een multimeter is noodzakelijk.
Hiervoor geld weer hetzelfde als voor het complete lcd, als je geen datasheet kan vinden dan kom je niks verder.
Als je hierna de datasheet/pinout nog niet hebt kan je het net zo goed opgeven, want zelf alle pinnetjes gaan uitzoeken is (bijna) onmogelijk, en zeker zonder geavanceerde meetapparaten (die 10000+ keer zo duur zijn als een vergelijkbaar lcd in de winkel).
Als je nu de datasheet/pinout hebt kan je gaan uitzoeken welke pinnen er zijn.
De volgende vind je veel:
VCC = Voedingsspanning, meestal rond de 3-5 volt.
Vcontr = Contrast spanning, deze is negatief en normaliter rond de -5 tot -12 v
GND = Ground, oftwel aarde (ook wel 0V genoemd)
D0-D7 = datalijnen, deze verbind je met de printerpoort
En nog de nodige statuslijnen en dergelijke, hier is meestal wel genoeg over te vinden om aan je printerpoort te hangen.
Hierna ga je dit solderen, houd er wel rekening mee dat als je een controller hebt die door een programma als Smartie ofzo word ondersteund dat je ook hun soldeerschema's aanhoud, anders werkt het later niet.
Als je klaar bent met solderen, dan ga je verder met het aansturen.
Als het een controller is die gebruikt kan worden met een bestaand lcd prog, ben je snel klaar.
Als dat niet zo is moet je nog zelf de aansturing gaan bouwen, bijvoorbeeld in de vorm van een plugin voor een bestaand programma, of helemaal los, allebei heeft het zijn voor-en-nadelen.
Los:
+ Niet programmeertaalspecifiek, meer mogelijkheden mbt aansturing van het lcd.
- Meer werk om te maken, programma word vaak minder uitgebreid qua functies.
Plugin:
+ Je hoeft geen winamp plugins enzo te maken.
- Niet altijd mogelijk bij een lcd scherm.
Als je nu een programma met ondersteuning hebt voor jouw controller en het werkt ben je klaar.
Als het storingen geeft kan je hier op got proberen te zoeken, er staan oplossingen voor heel veel problemen.
offtopic:
Jezus, wat een lang verhaal