[LCD] pin out? hoe aansluiten op LPT poort?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
vandaag heb ik het fax/copier apparaat van mijn pa gesloopt, en wat zag ik daar.... een mooie LCD dsplay. (dit apparaat werkte nog perfect maarjaa stond in de weg) nu heb ik het display inclusief een plat kabeltje naar het toetsenbord gedeelte en een kabeltje dat naar het "hoofdchip"gedeelte liep.

naast die stekkeringang van dat laast genoemde draad(9groene draadjes, 1 oranje draadje) zitten 10 gaatjes(die door de printplaat heen gaan) genaamd T 13 tot T22

gegevens:
het apparaat zelf was een :
Panasonic type UF-321

op het LCD printplaat gedeelte:
ROHM RCM2048R http://www.rohm.com/products/index.html
verder zitten er 2 chips op de plaat en enkele open-kleine gaatjes (in totaal 21)

wat ik al heb gedaan:
search gebruikt. en HEEL veel gelezen. onderandere alle sites die gegeven worden in de FAQ in het LCD-gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heel veel gelezen kan wel eens mee vallen..

Uit de faq:
Ik heb een schermpje model XYZ uit een fax gehaald. Doet ie het?
Geen idee. Kijk eens op het alwetende www.google.nl of hij misschien compatible is met een bekende controller. Als het LCD 14 tot 18 aansluitingen heeft dan heb je kans dat hij compatible is. Probeer hem maar eens aan te sluiten en kijk maar wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 00:07:
vandaag heb ik het fax/copier apparaat van mijn pa gesloopt, en wat zag ik daar.... een mooie LCD dsplay. (dit apparaat werkte nog perfect maarjaa stond in de weg) nu heb ik het display inclusief een plat kabeltje naar het toetsenbord gedeelte en een kabeltje dat naar het "hoofdchip"gedeelte liep.

naast die stekkeringang van dat laast genoemde draad(9groene draadjes, 1 oranje draadje) zitten 10 gaatjes(die door de printplaat heen gaan) genaamd T 13 tot T22

gegevens:
het apparaat zelf was een :
Panasonic type UF-321

op het LCD printplaat gedeelte:
ROHM RCM2048R http://www.rohm.com/products/index.html
verder zitten er 2 chips op de plaat en enkele open-kleine gaatjes (in totaal 21)

wat ik al heb gedaan:
search gebruikt. en HEEL veel gelezen. onderandere alle sites die gegeven worden in de FAQ in het LCD-gedeelte
mm, ik heb 's rondgekeken, en kan heel weinig vinden over dat type enzo..

Misschien rohm mailen?

Meestal krijg je wel een datascheet ofzo, als je die ene krijgt moet je die ff online zetten en hier zeggen waar ie staat.

Dan kan je kijken of ie aansluitbaar is (bijna altijd wel), en of hij eventueel al een programma heeft om 'm aan te sturen (dat is dus niet zeker).

Het kan dus zijn dat je zelf moet gaan programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok morgen zal ik wat verhelderende fotoos posten!

als ik het goed heb, kan ik alle T.. puntjes verbinden net als op het schema van Afbeeldingslocatie: http://www.usb2io.com/HTvision/howtolcd/lcd_sch.jpg

voorbeeld van wat ik van plan ben..het lcd verbinden met alle T-gaatjes met de printer poort stekker. T7 op mijn lcd verbind ik dus met punt 2 op de printer poort en zoo dat hele lijstje afgaan? heb ik het zo goed begrepen?

nog een vraag en mischien klinkt die heel dom mare moet je die HD44780 echt hebben? of kan ik mij lcd op bovenstaande beschreven manier aansluiten en bedienen met een programma zoals LCD - smartie. moet je zo'n PIC hebben, ik weet niet wat ze hiermee bedoelen! LCD FAQ kan uitgebreider en informatiever. dan word het voor mensen zoals mij ook stukken intressanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 00:56:
ok morgen zal ik wat verhelderende fotoos posten!

als ik het goed heb, kan ik alle T.. puntjes verbinden net als op het schema van [afbeelding]

voorbeeld van wat ik van plan ben..het lcd verbinden met alle T-gaatjes met de printer poort stekker. T7 op mijn lcd verbind ik dus met punt 2 op de printer poort en zoo dat hele lijstje afgaan? heb ik het zo goed begrepen?

nog een vraag en mischien klinkt die heel dom mare moet je die HD44780 echt hebben? of kan ik mij lcd op bovenstaande beschreven manier aansluiten en bedienen met een programma zoals LCD - smartie. moet je zo'n PIC hebben, ik weet niet wat ze hiermee bedoelen! LCD FAQ kan uitgebreider en informatiever. dan word het voor mensen zoals mij ook stukken intressanter.
Nee ;)

Het idee is:

Je hebt een schermpje "gesloopt" uit een oud/defect/nutteloos/etc apparaat, dit schermpje is door een fabrikant in dat apparaat gezet.

Het schermpje heeft een zgn controller (een ic (normaliter zo'n zwart blok) waar zegmaar instaat wat het scherm kan en hoe het aangestuurd word).

Deze controllers zijn vaan fabrikant specifiek, alsin elke controller spreek je anders aan, heeft aan ander typenummer enzovoort.

Het kan dus zijn dat deze controller door de fabrikant gebruik heeft gemaakt van een al bestaande manier van aansturing, zoals bijvoorbeeld die van de "HD44780" controller.

Als dit zo is, is de aansturing vrij simpel en kan je bestaande programma's gebruiken om dit aan te sturen.

Vaak (eerder meestal) is dit helaas niet zo en heeft de fabrikant zelf een aansturing verzonnen.

Soms zijn hier datasheets van te vinden op internet (vaak pdf files van 30+ pagina's) waarin staat wat elk pinnetje is en wat het doet enzovoort.

Deze zijn helaas ook heel vaak niet te vinden, dan mail je de fabrikant met de vraag of deze je de datasheet wil opsturen, wat regelmatig ook gewoon gebeurd.

Wat ook kan is van de ic's (zwarte blokjes) op de printplaat de datasheet zoeken en kijken hoe ver je komt met printbaantjes volgen naar de aansluiting en dan zelf de pinout bepalen, hier ben je wel even een tijdje mee bezig en een multimeter is noodzakelijk.

Hiervoor geld weer hetzelfde als voor het complete lcd, als je geen datasheet kan vinden dan kom je niks verder.

Als je hierna de datasheet/pinout nog niet hebt kan je het net zo goed opgeven, want zelf alle pinnetjes gaan uitzoeken is (bijna) onmogelijk, en zeker zonder geavanceerde meetapparaten (die 10000+ keer zo duur zijn als een vergelijkbaar lcd in de winkel).

Als je nu de datasheet/pinout hebt kan je gaan uitzoeken welke pinnen er zijn.
De volgende vind je veel:
VCC = Voedingsspanning, meestal rond de 3-5 volt.
Vcontr = Contrast spanning, deze is negatief en normaliter rond de -5 tot -12 v
GND = Ground, oftwel aarde (ook wel 0V genoemd)
D0-D7 = datalijnen, deze verbind je met de printerpoort
En nog de nodige statuslijnen en dergelijke, hier is meestal wel genoeg over te vinden om aan je printerpoort te hangen.

Hierna ga je dit solderen, houd er wel rekening mee dat als je een controller hebt die door een programma als Smartie ofzo word ondersteund dat je ook hun soldeerschema's aanhoud, anders werkt het later niet.

Als je klaar bent met solderen, dan ga je verder met het aansturen.

Als het een controller is die gebruikt kan worden met een bestaand lcd prog, ben je snel klaar.

Als dat niet zo is moet je nog zelf de aansturing gaan bouwen, bijvoorbeeld in de vorm van een plugin voor een bestaand programma, of helemaal los, allebei heeft het zijn voor-en-nadelen.

Los:
+ Niet programmeertaalspecifiek, meer mogelijkheden mbt aansturing van het lcd.
- Meer werk om te maken, programma word vaak minder uitgebreid qua functies.

Plugin:
+ Je hoeft geen winamp plugins enzo te maken.
- Niet altijd mogelijk bij een lcd scherm.

Als je nu een programma met ondersteuning hebt voor jouw controller en het werkt ben je klaar.

Als het storingen geeft kan je hier op got proberen te zoeken, er staan oplossingen voor heel veel problemen.

offtopic:
Jezus, wat een lang verhaal :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
punt

[ Voor 110% gewijzigd door willy1986 op 21-12-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 13:08:
de beloofde fotoos van mijn lcd die ik wil aansluiten

[afbeelding]

links onderin, T1(dat is dus het ijzeren frame rond dat lcd
en rechts op de chip de gaatjes T13 -T22. links van die rij zit een aansluitgeval voor een snoertje dat ik ook heb liggen. zie de andere fotoos

[afbeelding]

T2, T3 en T4 (links midden) en dan rechts T6-T12 , verder zie je een merk/model.

[afbeelding]

de voorkant, met de 10 gaatjes ( T13 - T22 )

[afbeelding]

overzicht foto... zo zat het lcd en toetsenbord achter de bevestigingsplaat. dat witte platte kabeltje aan het toetsenbord gedeelte is waarschijnelijk gwn onbruikbaar?!

[afbeelding]
het merk/model stickertje van de fax/copier apperaat

ik heb net een webformulier ingevuld op de rohm website, dus ik hoop snel een datasheet binnen te krijgen per mail.

weet iemand mischien hoe ik mij lcd kan testen? al is het alleen maar om alle karakters aan te zetten. niet dat ik hiermee wil zeggen dat het scherm kapot is want de fax(en het lcd dus ook) deden het nog en ik heb het spul er netjes en voorzichtig uitgehaald

aangezien ik al gelukkig een snoertje heb aan die T13 tot met T22 scheelt mij dat weer soldeer-pruts-werk (mocht ik die ingangen nodig hebben natuurlijk 8)

meer fotoos? info? msn van mij is ikwilspam@hotmail.com. datasheets zijn welkom. en spam ook wel :P

ik heb hier ook nog een kapotte nokia 3410 liggen....ga meteen daarvan de pinouts en meer info overzoeken. dat moet toch wel lukken! in de FAQ staat dat Nokia 3**0 compitable zijn...
Mm, das idd een leuk schermpie...

Hij heeft maar 10 pinnen, dus ik betwijfel of er al een programma voor is...

Hij zit toch echt ALLEEN op die connector aangeloten he?

Maar als je gaat kijken naar wat die pinnen zijn, dan vind je al het volgende (alleen gekeken naar de foto, de pinnen die ik gebruik is van de witte connector(CN1) van boven naar benden (staan ook nummetjes bij))

3 en 4 zijn zoiezo ground.
1 en 2 lijken (gezoen de soort componenten en breedte van de printsporen) voedingspanning te zijn (vcc en vcontr ofzo)
5-10 dit lijken dus de datalijnen te zijn.

Aangezien er nog maar 6 lijnen zijn voor data zal er denk ik 4 zijn voor de data die daadwerkelijk op het schermpje moet, en dus nog 2 voor verdere info.

Welke dan waarschijlijk clock en status zijn.

Graag zou ik nog de volgende info weten:
1. Zit het scherm ALLEEN met C1 aangesloten?
2. Mag ik een overzichtsfoto van de print, en een foto van de print waar die stekker opzat aangesloten (die print van de printer zelf dus, niet het lcd).
3. wat is het typenummer van die uc die ik op de foto zie (kan het niet helemaal goed lezen)
4. Heb je daar een multimeter tot je beschikking.

En voor die nokia 3??0 schermpies zijn al zat topics, gewoon oven zoeken...

En misschien ook wat info over dat toetsenbordje, die zijn meestal heel simpel aan te sturen (maar klote werkt om te solderen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
SA007 schreef op 05 september 2004 @ 14:37:
[...]

Mm, das idd een leuk schermpie...

Hij heeft maar 10 pinnen, dus ik betwijfel of er al een programma voor is...

Hij zit toch echt ALLEEN op die connector aangeloten he?

Maar als je gaat kijken naar wat die pinnen zijn, dan vind je al het volgende (alleen gekeken naar de foto, de pinnen die ik gebruik is van de witte connector(CN1) van boven naar benden (staan ook nummetjes bij))

3 en 4 zijn zoiezo ground.
1 en 2 lijken (gezoen de soort componenten en breedte van de printsporen) voedingspanning te zijn (vcc en vcontr ofzo)
5-10 dit lijken dus de datalijnen te zijn.

Aangezien er nog maar 6 lijnen zijn voor data zal er denk ik 4 zijn voor de data die daadwerkelijk op het schermpje moet, en dus nog 2 voor verdere info.

Welke dan waarschijlijk clock en status zijn.

Graag zou ik nog de volgende info weten:
1. Zit het scherm ALLEEN met C1 aangesloten?
2. Mag ik een overzichtsfoto van de print, en een foto van de print waar die stekker opzat aangesloten (die print van de printer zelf dus, niet het lcd).
3. wat is het typenummer van die uc die ik op de foto zie (kan het niet helemaal goed lezen)
4. Heb je daar een multimeter tot je beschikking.

En voor die nokia 3??0 schermpies zijn al zat topics, gewoon oven zoeken...

En misschien ook wat info over dat toetsenbordje, die zijn meestal heel simpel aan te sturen (maar klote werkt om te solderen :P)
1. zie 2, de overzichtsfoto voor duidelijkheid! het scherm zit alleen aangesloten met één groene aantal kabeltjes aan een andere printplaat. aan het lcd printplaat zit met behulp van een platte kabel een "toetsenbord" bevestigd. dit zou ook wel erg leuk zijn om bijvoorbeeld enkele functies in winamp te bedienen maar dat voor later. als eerste wil ik dat lcd aan de praat/beeld krijgen!
2:
de overzichts foto

geheel links de printplaat waar 2 grijze ingangen zitten voor de telefoonstekkertjes
midden: de hoofdplaat naar mijn woorden
rechts: de achterkant van het lcd
de geheel rechts(beige kleur) is het toetsenbord gedeelte

linkje naar foto weggehaald

3. de 2 fotoos van de 2 zwarte blokjes-typenummer!-
links boven in zie je die platte kabel die gaat naar het toetsenbord print plaat

4. ik heb helaas geen multimeter hier thuis. mischien dat ik er een kan lenen van mijn middelbare school. maar dat is een hele HELE kleine kans. ik ben er al 3 jaar niet meer geweest. maar ik zal kijken...

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 09-03-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 23:52
TIP (8> : Koop een multimeter bij de Gamma. Kost je €5,99 en heb je je leven lang plezier van.

Het lijkt er op dat die print met het LCD ook de controller voor de toetsenprint bevat en dat die data samen met de schermaansturing over T13 tot 122 wordt vervoert (niet parallel). Dit is niet eenvoudig aan te sturen als je het protocol niet kent.
Zo'n zwart blokje heet een "ic" (integrated circuit)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok, ik heb net dat hele systeem deels weer aangesloten, alleen de print platen , en dus zonder inkt-patroon en andere bewegende onderdelen.

het werkte zoals verwacht en het lcd werkt natuurlijk ook prima! :)
de errors werken iig :D

ik zal morgen de multi meter bekijken. MAAR wat is daarmee mijn winst? zal het mij dan lukken alle pin outs te meten enzo? ik lees namelijk net dat dat heel veel werk is. En ik houd van simpel :P !

[ Voor 7% gewijzigd door willy1986 op 08-03-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 21:37:

ik zal morgen de multi meter bekijken. MAAR wat is daarmee mijn winst? zal het mij dan lukken alle pin outs te meten enzo? ik lees namelijk net dat dat heel veel werk is. En ik houd van simpel :P !
dan kan je d'r beter mee stoppen.

mocht je er toch mee door willen gaan, de 1e hit op google geeft al de datasheet, zo op het eerste gezicht zou het kunnen werken (je hebt iig alle benodigde lijnen).
Kwestie van meten welk connectorpinnetje bij welk pootje van het uc hoort, sluit de boel aan en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok, nadat ik de datascheet vlot heb doorgebladert, zal het mij wel lukken om alle aansluitingen te vinden(met een multi meter) .... en dan moet ik die volgens een bepaalde manier aan een lpt stekker solderen... zal het lcd het dan ook meteen doen? moet ik eerst niet software vinden? het liefst wil ik gwn cker weten dat ik het kan voltooien en niet nadat ik alles netjes heb aangesloten erachter kom dat er iets moet worden geprogrameerd!
kan iemand mij hier verduidelijking over geven. ik ben een electric n00b, en ik kan al helemaal niet programmeren.

morgen zal ik een multi meter kopen bij de gamma voor 6 euro.
ook moet ik nog een nieuwe soldeer apperaat hebben, want welke ik niet heb is tergrote van een dikke schroevendraaier!en niet erg handelbaar.

mischien ook wel handig als die website : http://alldatasheet.com ook in de LCD FAQ komt te staan
en ik maar zoeken....

[ Voor 9% gewijzigd door willy1986 op 06-09-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
willy1986 schreef op 05 september 2004 @ 23:57:
ok, nadat ik de datascheet vlot heb doorgebladert, zal het mij wel lukken om alle aansluitingen te vinden(met een multi meter) .... en dan moet ik die volgens een bepaalde manier aan een lpt stekker solderen... zal het lcd het dan ook meteen doen? moet ik eerst niet software vinden? het liefst wil ik gwn cker weten dat ik het kan voltooien en niet nadat ik alles netjes heb aangesloten erachter kom dat er iets moet worden geprogrameerd!
kan iemand mij hier verduidelijking over geven. ik ben een electric n00b, en ik kan al helemaal niet programmeren.

morgen zal ik een multi meter kopen bij de gamma voor 6 euro.
ook moet ik nog een nieuwe soldeer apperaat hebben, want welke ik niet heb is tergrote van een dikke schroevendraaier!en niet erg handelbaar.

mischien ook wel handig als die website : http://alldatasheet.com ook in de LCD FAQ komt te staan
en ik maar zoeken....
Dan kan je beter meteen stoppen, hier is gegarandeerd GEEN software voor....

Het is te maken, maar bestaat niet...

Om de simpele reden dat dit niet gemaakt is om aan je pc te hangen en dat het ook waarschijnlijk nog nooit gedaan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op 06 september 2004 @ 10:50:
[...]

Dan kan je beter meteen stoppen, hier is gegarandeerd GEEN software voor....

Het is te maken, maar bestaat niet...

Om de simpele reden dat dit niet gemaakt is om aan je pc te hangen en dat het ook waarschijnlijk nog nooit gedaan is ;)
Als 't ding gewoon compatible is met de HD44780 kan het werken.

En btw geen enkel lcd is bedoelt om aan je printerpoort te hangen, het leuke is juist dat het soms wel gaat. En waarom zou je stoppen als het nog nooit gedaan is :? Je kan 't hooguit proberen, werkt 't niet; jammer, werkt het wel; heb je een leuk lcdtje aan je pc. Je moet echter wel een beetje doorzettingsvermogen hebben, grote kans dat het niet in 1x lukt.

Wat je nog zou kunnen proberen is alleen voeding + contrast aansluiten van het lcd, er is een kans dat hij dan een "init" signaal geeft (de HD44780 laat bijv. een aantal regels branden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok, hoe weet ik of dat lcd dan compatible is met de HD44780? waar kan ik dat opzoeken?

ik heb net die multi meter gehaald bij de gamma(€6,-) maar hoe werkt dat ding :? er zit echt een hele basis handleiding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willy1986 schreef op 06 september 2004 @ 17:05:
ok, hoe weet ik of dat lcd dan compatible is met de HD44780? waar kan ik dat opzoeken?
Dat weet je niet, dat moet je juist gaan proberen.
ik heb net die multi meter gehaald bij de gamma(€6,-) maar hoe werkt dat ding :? er zit echt een hele basis handleiding bij.
zet het ding op Ohm, houd 1 pen op een pootje van het uc en met de andere ga je de connector af. Icm de datasheet kan je de pinout achterhalen. Zodra je een lage waarde meet heb je een juiste combinatie gevonden. Een foute combinatie zal in de MOhm zitten (of oneindig).
Je vult zegmaar zo'n tabel in:
uc pinconnector pin
1...
2...
3...
4...
......

Als je echt een die-hard bent soldeer je direct aan de uc (dan hoef je niets te meten, gewoon solderen), maar de kans is groot dat je de boel dan verbrand, vandaar deze meet-stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
op mijn multi meter zit een speakertje dat laat weten wanneer er verbinding is met die 2 punters. hierdoor was het best wel easy om die poorten te vinden.

( ik ben niet zo handig met html - code tabellen :? waar kan je daarvan de uitleg vinden??)

nou hier het resultaat:

bekijk de fotoos voor duidelijkheid, T* staat voor een connector punt ergens op het lcd, daarachter de pin out-info

T1 GND >>Vss (Power Source (0V)
T2 RS
T3 R/W
T4 E
T5 DB0
T6 DB1
T7 DB2
T8 DB3
T9 DB4
T10 DB5
T11 DB6
T12 DB7
T13
T14 VDD (Power Source (+5V / +3V )
T15 GND >>Vss (Power Source (0V)
T16 GND >>Vss (Power Source (0V)
T17
T18
T19
T20
T21
T22

zoals je ziet heb ik T12, T17 tot en met T 22 nog niet kunnen vinden op de chip
volgens de pin configuration van die chip heb ik nog enkele poorten over:
Tclk
Vout
C1
C2
Vci
wanneer je in de datasheet kijkt link NJU6423B datasheet in pdf formaat op bladzijde 5 zie je uitleg van de pin outs (blz. 5 Terminal Description) mischien intressante info voor degene die er verstand van hebben.

zou ik het LCD kunnen aansluiten met de Pin out gevens die ik heb. of heb ik die C1, C2, Vout, Tclk, Vci echt nodig (ik heb het al extra gecontroleerd maar die pinnen hebben geen aansluitpunt!! :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ziet er heel hard uit als een standaard display, sluit 'm aan volgens het schema wat je hierboven al ergens postte en start Smartie ofzo en het werkt waarschijnlijk. De pinnen die je niet gevonden hebt hangen waarschijnlijk al ergens op het LCD-printje aan de componenten die ze nodig hebben en daar hoef je dus verder niets meer aan te doen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
vraag 1
ik ben nu bezig met het aan sluiten van het lcd aan de printerkabel. nu ben ik nogal verward door de ground...volgens bovenstaand schema moet die aan de poorten 18 tot met 25 van de printerpoort aan sluiten.
voor de 5 volt wilde ik een molex-snoertje van mijn pc voeding pakken. moet ik daarbij ook de bijbehorende ground (van de rode 5 volt draad) pakken als ground, of hoeft dat niet? ik vind het nogal raar dat je op je printerpoort de ground aansluit!? 8)7 8)7 krijg je zo geen kortsluiting?? :X

vraag 2
ik heb een grote dikke soldeer punt... is het mogelijk deze bij te sluipen tot dat het een mooie spitse punt heeft?? nu is hij ter grote van een dikke schroevedraaier...
onder de "laag" zit koper ( ik heb al een beetje geschuurd >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willy1986 schreef op 26 september 2004 @ 18:44:
vraag 1
ik ben nu bezig met het aan sluiten van het lcd aan de printerkabel. nu ben ik nogal verward door de ground...volgens bovenstaand schema moet die aan de poorten 18 tot met 25 van de printerpoort aan sluiten.
voor de 5 volt wilde ik een molex-snoertje van mijn pc voeding pakken. moet ik daarbij ook de bijbehorende ground (van de rode 5 volt draad) pakken als ground, of hoeft dat niet? ik vind het nogal raar dat je op je printerpoort de ground aansluit!? 8)7 8)7 krijg je zo geen kortsluiting?? :X

...
De ground van de molex voedingsstekker is dezelfde ground als die op je paralelle poort. Er is namelijk maar een ground in je PC. :Y)

Probeer alleen wel aardlussen te voorkomen (draad van je molex eerst naar de ground in je DB25 stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
die pinnen die je noemt:
Tclk
Vout
C1
C2
Vci
dat is waarschijnlijk geregeld op de print van je lcd (door waarschijnlijk X1, en C18) dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok, ik ben net klaar met het solderen en ik heb de verbinding 4 keer gecontroleerd vanaf de LPT 25 pins stekker tot aan het ic dat mijn LCD bestuurd. ik heb hem aagesloten volgens bovenstaand schema, zonder potmeter; want ik wist dat dat lcd ook 5 volt gebruikt. dus waarom zou ik het voltage verlagen!

en jaa, ik heb de ground van de lpt stekker ook verbonden met de stekker zelf( dat ijzeren omhulsel)

alleen hij doet het niet. bij smartie krijg ik de foutmelding acces violation at adress 004C5902 in module 'smartie.exe'. Read of adress 00000057. wat nu? mischien een ander lcd programma. (ik lees net dat dat juist averechts werkt... conflicten enzo.. :? tis opgelost, geen foutmelding meer :) maarjaa nog steeds geen enkele pixel te zien 8)7

op de site van smartie zeggen ze dat wanneer ik een parallel lcd heb ik het volgende nodig heb. maar is dit een parallel lcd of niet??? http://backupteam.gamepoint.net/smartie/smartied.htm

EPP ECP of beide maakt niet uit. hij doet het nog steeds niet 8)7 zou hem mischien te maken kunnen hebben met die Vci ??

edit:

jaa k heb ook port95nt.exe gedownload van die smartie site. maar bij het installeren geeft hij de fout melding van windows:

16 bits windows subsysteem
C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor een MS-DOS_ en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten ( knoppen "sluiten" en "negeren")

ik heb ook andere programma gevonden genaamd LPT Switch, ook dit werkt niet.

bij smartie heb ik gewoon parallel (lpt poort 378, en de poort heb ik gecontroleerd) geslecteerd (Dus geen Matrix, Crystal! ) helaas krijg ik nog steeds niets te zien! wat is er fout?? :?

[ Voor 58% gewijzigd door willy1986 op 03-10-2004 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Ik meende dat die error betekende dat je geen DLPORTIO ebt geinstalled... of dat je een verkeerd LCD hebt geselecteerd (Matrix Orbital ofzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
WHAAAA HIJ DOET HET!!
alleen moet ik nu nog zien uit te vogelen waarom hij het bij mijn memory useb en free-bar (rij blokjes die laat zien hoe vol het geheugen zit) alleen doet.

foto:
Link naar foto weg

hij zit nu nog een een plastic dekseltje , maar als hij helemaal 100% werkt krijgt hij natuurlijk een ere plaatsje in mijn pc :)

[edit1]
ik ben bezig met het testen van allerlei lcd programma's ook heb ik net de WIN test van Crystalfontz gedaan. hierbij knipperen de 2 rijen van 20 blokjes wel maar geven geen enkele letter/teken weer. volgens mij moet dat toch gebeuren?? ik ga nu voor de zoveelste keer al die draadjes nalopen. [/edit]

[edit2]
de draadjes kloppen gewoon. vanaf de lpt stekker tot aan de ic op de print geen enkele dubbel signaal.

ik kan met de wintest en smartie wel 2 rijen blokjes op dat scherm toveren ("LPTswitch" aan, programma met Poolse taal :X maar het werkt wel!) wanneer ik crystalfontz lcd software installeer dan moet ik de pc rebooten, het lcd scherm initialiaseerd dan wel maar bij de 2e reboot doet hij weer niets. wanneer ik dat programma weer herinstalleer en weer reboot dan doet hij het weer wel voor 1 keer! echt heel vaag.

MAAR IK WIL LETTERS!CIJFERS!ANDERE VAGE TEKENS! ik krijg er gewoon een blok-hoofd van |:( weet iemand mischien waar het aan ligt. zal ik dan toch iets moeten doen met die C1, C2, Vci Vout en Tclk

in de datasheet komen bovenstaande termen vaak voor... http://www.alldatasheet.c...f_kor/NJRC/NJU6423BF.html Wil een LCD expert hier naar kijken?? mischien dat er iets belangrijks instaat wat ik niet begreep en wat mischien HET ei is. (ik begrijp sowieso al weinig van die timing, pixel, common, Voltage Doubler en Busy FLag (DB7) er staat ook iets in over 4-bits en 8-bits. zal de verschillende lcd proggrammas niet kunnen samen werken met het aantal bits??

iemand nog intresse in ene foto met mijn soldeer-skills? ( voor het solderen heb ik een speciale electronica soldeerbout (15W) gekocht bij de karwei (12 euro) en radio-soldeer. t ging stukken gemakkelijker, dat ding weegt echt ligt! :9

[ Voor 123% gewijzigd door willy1986 op 09-03-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
klein kickje :)

lcd-experts , voeg mij toe bij msn:
ikwilspam "apenstaart" hotmail . com

status lcd:nog steeds 2 rijen blokjes.ik heb er nog geen enkele teken uit kunnen persen! :(

hoe krijg ik DLPORTIO.DLL of port95nt.exe geinstalleerd op een WIN XP Home SP2 systeem, k krijg telkens de 16 bits 8)7 Windhoos subsysteem foutmelding. volgens mij zal dat programma echt veel oplossen. maar XP sp2 werkt erg tegen. |:( |:( |:(

INTRESSANTE UPDATE:
het lcd krijg ik maar niet aan de praat. na veel software te hebben geprobeerd lukt het mij niet. en win xp zit ook in de weg met die rotte "service"pack 2 :( ik heb net dat lcd gecontroleerd. aangesloten en ik wil dus lcdstudio installeren... opeens werd dat lcd opvallend blauw. dus ik voel eraan. lkkr warm 8) ik doe de pc uit. voel aan de ic. ook gloeiend heet! het plakband en 2 draadjes smolten gewoon. oorzaak: los geschoten draadje :( :( :(

kan ik hier nog mee verder werken, of is dit gewoon kansloos? moet ik dan toch maar voor een "echt"lcd gaan (kopen) en deze solderen? ZOU IK ER NOG MEE KUNNEN WERKEN????

[ Voor 54% gewijzigd door willy1986 op 04-10-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Het is niet vanzelfsprekend dat je JRC ook HD44780 compatible is, althans dat kan ik nergens uit op maken. Zodoende zal je display ook niet of niet goed met de HD44780 LCD software werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Wat je zou kunnen doen is even tijdelijk sp2 uninstallen... Als het goed is moet DLPORTIO dan gewoon werken.. Mijn LCD is momenteel ff weg, dus ik kan niet voor je testen of het aan SP2 ligt.... Wat je zowiezo ff moet doen is die draadjes goed solderen, want je wilt em tog niet slopen ;)... Verder zou je wanneer je lcdstudio hebt gestart wel een tekst op je lcd moeten krijgen... Ook vind ik (persoonlijk, nofi) smartie beter voor het testen van je LCD..

Ik vind het al hardstikke knap dat je zo ver gekomen bent, nog ff doorprutsen en je komt er wel! Succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ok, ik ben weer bezig met dat lcd...draadje weer vast gesoldeerd en voor de zoveelste keer door gekeken. de aansluiting zijn gwn goed.

ik heb sp2 eraf gegooid en nu krijg ik nog steeds een foutmelding wanneer ik port95nt installeer!

bij welk lcd software word - die dlportio - zoiets ook bij geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
OK! schopje!
ik heb de afgelopen weken niets meer aan mijn lcd gedaan. van de week heb ik een Pentium 2 (96 mb ram, 2 keer 3,1 GB) pc's gekregen van mijn stage (wel 3 stuks :)) en één daarvan ga k gebruiken voor het testen van mijn lcd. nu heb ik als OS Win 98 SE geinstalleerd. deze is helemaal kaal en niet geupdate.

ik heb als software LCDHype 0.39 gedownload en geinstalleerd. en waarom nou LCDHype: nou omdat ik naa het lezen van enkele (lees tientallen :r ) websites er achter ben gekomen dat deze een bepaalde controller kan bedienen namelijk de JRC NJU6426 (naast de tientallen ander die hij kan bedienen). mijn lcd heeft de controller: JRC NJU6423BF helaas komen ze niet precies overeen . maar ik vind het toch een meevaller! :)

Maar ik krijg maar geen beeld. de eerste keer dat ik met die software zat de prutsen (dlportio wilde niet installeren op het WIN xp SP2 OS) had een ik ander vaag "LPTswitch" proggie met deense/poolse taal, en toen heb ik er een rijd blokjes uit gekregen...

Afbeeldingslocatie: http://nl.msnusers.com/_Secure/0PgAAAAMRGPTLqme7MUfhxnSoZrlo73yK!W0G9Si06daHmZ8C068rxJL!j*Em5uhL45XXDVhiNUV5AzS9H3YYC7hnir0OwEVn/14.JPG?dc=4675500077377709079
maar nu krijg ik zelfs dit niet voor elkaar!

[ Voor 36% gewijzigd door willy1986 op 03-12-2004 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Je zegt niet goed, krijg je helemaal geen beeld of een verkeerd beeld? En met LCDHype? werkt dat?... Is het niet mogelijk om op 1 van die testbakken van je WIN2K te installen, aangezien daar meer software voor gemaakt is? Eventueel zou je misschien zelf een driver kunnen schrijven, al weet ik niet hoe je skills hiervoor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Gr0wLiThE schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:45:
Je zegt niet goed, krijg je helemaal geen beeld of een verkeerd beeld? En met LCDHype? werkt dat?... Is het niet mogelijk om op 1 van die testbakken van je WIN2K te installen, aangezien daar meer software voor gemaakt is? Eventueel zou je misschien zelf een driver kunnen schrijven, al weet ik niet hoe je skills hiervoor zijn...
ik zie dus nu geen enkel blokje :(! maar de eerste keer dat ik zat de prutse met die software is het mij wel gelukt om een rij blokjes te krijgen .

inmiddels heb ik op het systeem WIN2k geinstalleerd, en port95nt.exe gedownload en geinstalleerd. ik ga er van uit dat je met die programma's ook iets moet doen? ;) wat moet ik instellen? ik snap echt nix er van van die HEX, byte, Word en DWORD 8)7

wie kan mij uit leggen hoe ik DLPORTIO (port95nt.exe dus) moet instellen? welke software kan ik nog meer proberen? of is het gewoon kansloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik heb winxp sp2 en dlportio gewoon werkend hoor :? heb je niet een verkeerde versie ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

als dlport io niet wil installeren onder xp sp2 (toevallig eergisteren ook gehad ;)) doe dan even het volgende:
als je een kopie hebt van autoexec.nt in c\windows\repair
kopieer dit dan naar C\windows\system32. en probleem opgelost
werkte voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)
Je hoeft DLport I/O niet te configgen. Het is een driver die ervoor zorgt dat je LCD progje direct kan communiceren met de printer poort.

Tenzij je kan programmeren heb je verder niks aan de documentatie bij DLPortI/O

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
[s]Ok, hierbij wil ik zeggen dat ik het opgeef. Waarschijnelijk is dat lcd niet meer werkend te krijgen , nadat hij laatst warm was geworden toen er een draadje los geschoten was

ik vond het zelf wel heel leuk en intressant. maar tis balen dat hij het niet doet! :( voor de volgende keer doe ik er een klodder bizon kit op zodat k cker weet dat die draadjes vast zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door willy1986 op 27-12-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
grote schop!

ik heb van de week DLPORTIO aan de gang gekregen
dus meteen lcd uit het stof gehaald... aan gesloten en smartie gedownload en geinstalleerd
na een reboot kreeg ik, JAWEL, enekele blokjes weer op mij lcd. _/-\o_
hij is dus gelukkig niet kapot!

wat er nu zoo raar aan is, ik krijg op het lcd alleen maar 2 x 20 blokjes :9 noujaa iig IETS dan niets...waar kan t nu nog aan liggen? bedrading? :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 09-09 16:35
willy1986 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 00:53:
grote schop!

ik heb van de week DLPORTIO aan de gang gekregen
dus meteen lcd uit het stof gehaald... aan gesloten en smartie gedownload en geinstalleerd
na een reboot kreeg ik, JAWEL, enekele blokjes weer op mij lcd. _/-\o_
hij is dus gelukkig niet kapot!

wat er nu zoo raar aan is, ik krijg op het lcd alleen maar 2 x 20 blokjes :9 noujaa iig IETS dan niets...waar kan t nu nog aan liggen? bedrading? :r
Je krijgt dus alleen maar 2*20 blokjes op je LCD en hoe groot is je LCD? 4*20? Want dan zou het betekenen dat hij werkt, al een programma gedraait om te zien of hij nog wat doet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
jahaa dat heb ik dus al geprobeerd maar dat is nu juist het probleem...

het lcd is een 2x20 character lcd dat werkt op 3V OF op 5V. verder kan hij overweg met 4 EN 8 bits... smartie lcd ondersteunt alleen 8 bits lcd's

pdf-datasheet met veeeeel info..HIER

ik heb het lcd dus werkend....tenminste hij geeft alleen blokjes weer...
daaruit trek ik de conclusie dat ie "Power On Initialize Circuit On-chip"goed werkt.

ik heb hem aangesloten volgens dit schema
hierbij heb ik geen potmeters gebruikt aangezien de Vcc 5 volt is(die haal ik vanaf een molex van de voeding) en het contrast kan ik van buiten af niet regelen (er zit daarvoor geen aansluiting)
volgens Insane ligt het mischien daaraan... contrast is te hoog ingesteld 8)7 maarjaa hoe/wat/waar kan ik dan het contrast aansluiten... :?

de aansluitingen die ik nu heb gesoldeerd(door alle gaatjes met de chip door te meten)
Vss
Vcc
RS
R/W
E
D0 tot en met D7

het resultaat nadat ik DLLPORTIO.dll en smartie heb geinstalleerd...(en jaa smartie ook heb geconfigureerd)

Afbeeldingslocatie: http://nl.msnusers.com/_Secure/0PgCz*yoRFvjLqme7MUfhxnSoZrlo73yK!W0G9Si06daeCebdPkycZyRB4Em7RcI3xTNkfGaPH*kaw!eBSSsIpvYNukZ6L2HI/14.JPG?dc=4675506405409588533

ik heb Sprite_TM ook gemaild en die antwoord:
[- knip -]
Als ik het zo lees lijkt het me dat je LCD gewoon stuk is, ivm die blokjes
waarschijnlijk je row- of column-drivers die het begeven hebben. Mijn
advies: Zoek een leuke electronica-zaak (online of niet) op die je een
nieuw LCD kunnen verkopen, ik denk dat dat efficienter is dan blijven
aankloten met deze.
[- knip -]

[ Voor 12% gewijzigd door willy1986 op 27-12-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 09-09 16:35
Dat je contrast te hoog staat zou heel goed kunnen. Je LCD initialiseert namelijk ook gewoon, dus zou die goed aangesloten moeten zijn. De potmeter die het contrast regelt zit aangesloten op je LCD op de pinnen 3 en 15 (zie schema), dus ik zou zeggen: ren alsnog naar de winkel maar nu voor een potmeter en plaats die er eens tussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
pdf'je gelezen? jaa? mooi!

wat bedoel je met pin 3 en 15? dat ie daar in dat schema zit is mooi jaa maar wat ik al zei: er zit geen pin voor de VLc op de print! waarschijnelijk regelt ie dat zelf dus? 8)7 :X

ik HAD meer foto's online staan... k wist toen niet dat er ZOVEEL tweakers waren :X , heb ze helaas ook nergens meer staan op mijn pc :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
weet je zeker dat je data met de juiste snelheid wordt verstuurd, mischien sla ik de plank mis, maar ik dacht te zien dat de ic een interne klok heeft, als de data dan bijv. te snel word verstuurd krijgt je ic mischien alleen de code 0xFF binnen, dan geeft ie een blokje.

Maar is het een 5X7 blokje of is het anders een character uit de standaardtabel van de ic(->datasheet)?

En weet je anders wat je programma stuurt? je kan in het datasheet zien of de opdrachten kloppen met wat het programma aan opdrachten stuurt(gewoon 1tjes en 0-etjes vergelijken).

Als je het niet begrijpt kan ik je daar wel wat meer over uitleggen, maar probeer eerst gewoon over de zooi die je niet begrijpt heen te lezen en veel te googlen. Mag t ook best aan me vragen, maar je leert meer door t zelf uit te zoeken(waardoor je eerder de oorzaak van t probleem hebt).
Pagina: 1