Op woensdag 08 mei 2002 16:55 schreef Grrrrrene het volgende:
Waar is dat laatste, aan "Jake" gerichtte, een reactie op

Op:
Op woensdag 08 mei 2002 09:48 schreef Jake het volgende:
't Is geen Voodoo5 hoor met halve geheugen voor elk chippie. Het enige wat 2 Monitoren doet is dat je een hogere res. draait, als je ze op horizontal (of vertical) span hebt staan.
Dus 2560x960 ipv 1280x960, dat kost inderdaad een beetje meer geheugen (maar 2048x768 is minder dan 1600x1200), maar dan moet je dus ook gamen met 2 monitoren. Dingen als textures hoeven ook maar 1 keer geladen te worden (unlike bijv. een Voodoo2-SLI).
En daar blijf ik nog steeds bij, tuurlijk heeft de kaart meer geheugen nodig, maar dingen als textures gaan niet dubbel. Z-buffer, tripple-buffer, etc. wel, maar dat komt dus overeen met de totale resolutie van de 2 schermen.
Dus als je op 2 monitoren echt speelt heb je
maximaal 2 keer zoveel geheugen nodig. De ramdac is volgens mij alleen om het uiteindelijke plaatje op je scherm te krijgen, je geheugen wordt daar (naar mijn weten) niet over verdeeld.
Op woensdag 08 mei 2002 16:53 schreef DumphuiZ het volgende:
Waarom zou 32 mb per scherm eigenlijk niet genoeg zijn

Reserveert ie 32mb voor elk scherm of wordt het gewoon verdeeld?
Stel als je op een scherm gamed en de andere alleen b.v. winamp hebt aanstaan, dan reserveert ie toch geen 32mb apart voor winamp?? Misschien kan je hier iets meer opheldering over geven

...
Dat lijkt mij dus ook (dat ie daar geen 32 MB voor nodig heeft).
Volgens mij gebruikt een moderne videokaart zijn geheugen zo efficient als maar kan (ok beetje hoog

gehalte

), en zal ie voor een 2D scherm op zeg 1600x1200x32 bit ook maar 4*1200*1600 = 7.32 MB reserveren.
Bij 3D op Dual-1600x1200x32 wordt het wat meer, door tripple-buffer, z-buffer, FSAA, etc. (ga ik niet uitrekenen), maar omdat je met een GF4 Ti 4200 toch geen 3200x1200 kan doen (is ie waarschijnlijk niet snel genoeg voor), is het niet zo erg dat je 'maar' 64 MB hebt.
Ik zie ook totaal geen reden om textures dubbel te laden, wat bij jouw voorbeeld van gescheiden 32/32 (of 64/64) wel zo zou zijn.
Op woensdag 08 mei 2002 17:17 schreef Hooi het volgende:
Grrrene,
er zijn geen kaarten met Dualhead zonder twee RamDac's voor jouw doel, voor bovengenoemde reden. Meestal zal je tegenwoordig een VGA out en een DVI uit hebben, zodat je een verloop plug DVI-VGA zal nodig hebben. Voor twee VGA pluggen is op de kaart gewoon geen plaats.
Maar er komt wel een Tripple-monitor met maar 2 RAMDACs (van Matrox), die kan dan 2 DVI en 1 'normale' monitor aansturen.