Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iedereen zeurt maar over foute spelling...

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Waarom zeurt iedereen tegenwoordig tot vervelends toe over het fout spellen van bepaalde woorden (vooral werkwoorden). Oké het is niet (extreem) moeilijk om foutloos te spellen, maar bij het tikken gaat er wel eens wat fout (soms kan je gewoon jij word tikken terwijl je wel gewoon jij wordt denkt hoor).

Verder voegt het wat mij betreft weinig toe dat mensen non-stop in het topic (of op de frontpage) lopen te blaten (of zelfs ronduit flamen) dat het niet goed gespeld is.

Zie het niet verkeerd, ik ben ook voor juiste spelling op GoT, maar zoals het nu gaat lijkt mij niet de manier. Wat wel een oplossing zou zijn, is dat iemand met een beetje (meer) programmeerkennis (dan ik) een IE-Word plugin schrijft zodat je de spellingscontrole kan gebruiken (autocorrect, rode lijntjes e.d.). Of iedereen tikt zijn replies zelf in Word, dat doe ik bij de wat langere verhalen (dat leest een stuk fijner voor mijzelf). Als je Word gebruikt is het natuurlijk bij lange na nog niet foutloos.

Verwijderd

Mensen moeten gewoon eens wat meer lezen wat ze nou eigenlijk intypen, dat zou al een heleboel schelen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op vrijdag 08 februari 2002 11:39 schreef Courage het volgende:
Mensen moeten gewoon eens wat meer lezen wat ze nou eigenlijk intypen, dat zou al een heleboel schelen.
idd, want ik znab ur nicz fan alz iedereen wasigu dinguh tiebd med allurly freemde zpelvautuh.

Virussen? Scan ze hier!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Als je weer eens "ik wordt" ziet staan dan komt dat bijzonder hinderlijk en irritant over :{

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij wordt daar alleen bij heel erg extreme gevallen op gewezen. Als iemand uberhaupt het gebruik van leestekens compleet vreemd is, kan hij commentaar verwachten, net als het opzettelijk in spreektaal schrijven (vreselijk irritant). Ik kan me ook weleens triest voelen om mensen die "ik vindt" schrijven, maar geef er geen commentaar op.

Verder kunnen we er denk ik weinig aan/mee doen. Als het echtstorend is, of iemand doet alleen maar op spelling letten, stuur ik zo iemand wel een mail...

Oprog: gmta ;)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Foute spelling en slechte grammatica zien er gewoon slecht en onverzorgd uit. En daarbij kunnen de meeste mensen het tegenwoordig niet eens, ik zie ze al aankomen met hun sollicitatiebrieven ;(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik erger me ontzettend aan foute spelling.

Ik maak daar ook wel eens een fout in, maar nooit in dingen die zo vreselijk duidelijk zijn als "ik wordt" of iets dergelijks.

Je bent niet verplicht om dingen te posten op got, als je niet kunt spellen, post dan niet.

Zoals al eerder gezegd, het zou al heel veel schelen als mensen nog eens door zouden lezen wat ze gaan posten voor dat daadwerkelijk te doen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu even een serieuze reactie: ik denk dat een heleboel mensen maar eens moeten overwegen om een cursus Nederlands te gaan volgen.

Maar het zal in vele gevallen ook wel een kwestie van luiheid zijn, onder het motto van "ze zoeken maar uit wat ik bedoel, zal me aan mijn reet rotten". En daar doe je niks aan vrees ik, los van heropvoedingsinstituten etc.

Virussen? Scan ze hier!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op vrijdag 08 februari 2002 11:43 schreef OProg het volgende:
Als je weer eens "ik wordt" zie staan dan komt dat bijzonder hinderlijk en irritant over :{
je zie :? :{

Deze had je kunnen zien aankomen >:) :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Een 't' teveel of te weinig schrijven gebeurt mij ook weleens. Maar meestal zie ik dat nog wel op tijd, of kan ik wel even snel mijn post editen. Maar daar kan ik me nog niet zo heel erg aan ergeren. Wat namelijk wél verschrikkelijk is, is als het in de topictitel al fout staat.

Wat helemaal triest is: de lange ij en korte ei omdraaien. Je ziet het niet zo heel vaak, maar zo'n fout maken is in ieder geval wél oerdom. Als je tweifeld (;)) zoek het dan even op in het woordenboek.

Maar daar moet je moeite voor doen, en daat houden de meeste users niet van :{

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 08 februari 2002 11:37 schreef Jake het volgende:
Waarom zeurt iedereen tegenwoordig tot vervelends toe over het fout spellen van bepaalde woorden (vooral werkwoorden). Oké het is niet (extreem) moeilijk om foutloos te spellen, maar bij het tikken gaat er wel eens wat fout (soms kun je gewoon "jij word" tikken terwijl je wel gewoon "jij wordt" denkt, hoor).

Verder voegt het wat mij betreft weinig toe dat mensen non-stop in de topic (of op de frontpage) lopen te blaten (of zelfs ronduit flamen) dat het niet goed gespeld is.

Zie het niet verkeerd, ik ben ook voor juiste spelling op GoT, maar zoals het nu gaat lijkt mij niet de manier. Wat wel een oplossing zou zijn, is dat iemand met een beetje (meer) programmeerkennis (dan ik) een IE-Word plugin schrijft zodat je de spellingscontrole kan gebruiken (autocorrect, rode lijntjes e.d.). Of iedereen tikt zijn replies zelf in Word, dat doe ik bij de wat langere verhalen (dat leest een stuk fijner voor mijzelf). Als je Word gebruikt is het natuurlijk bij lange na nog niet foutloos.
Ik heb je post even verbeterd. :+

Maar even serieus, ik begrijp wat je bedoelt... Het wijzen op tiepfouten vind ik overigens niet zo erg, als het maar op een normale manier gebeurd. En dan liefst ook nog een ontopic reactie erbij, zodat het niet alleen maar een loze post is met een verbetering erin

Waar ik echt een hekel aan heb is als mensen de nodige smiles erbij zetten om te laten zien hoe 'dom' je fout wel niet geweest is.

Als voorbeeld: ik schreef laatst "gezogd". Da's natuurlijk zo fout als het maar zijn kan, dat weet ik zelf ook, maar af en toe heb ik van die momenten dat ik er niet eens aan denk. Als ik het terug lees denk ik ook van: "jezus hoe kon ik zo stom zijn", maar dan is het meestal al te laat en heb je gelijk van die replies als
gezogd???
Jezus man leer eens nederlands |:(

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 08 februari 2002 11:54 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

je zie :? :{

Deze had je kunnen zien aankomen >:) :+
Dat is een letter die weg is gevallen. :P Geen spellingsfout. :P

Had er zelf zelfs nog overheen gelezen. |:( Ik lees mijn posts altijd na. ;)

Zo goed, meneer LuNaTiC :P

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op vrijdag 08 februari 2002 12:00 schreef OProg het volgende:

[..]

Dat een [vul hier uw persoonsvorm in] letter die weg is gevallen :P Geen spellingsfout :P

Had er zelf zelfs nog overheen gelezen |:( Ik lees mijn posts altijd na ;)
en we blijven vrolijk doorgaan >:) :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 08 februari 2002 11:56 schreef Cheatah het volgende:
Wat helemaal triest is: de lange ij en korte ei omdraaien. Je ziet het niet zo heel vaak, maar zo'n fout maken is in ieder geval wél oerdom. Als je tweifeld (;)) zoek het dan even op in het woordenboek.
Het is niet 'triest' of 'dom', maar meer een kwestie van gewoon even je hoofd erbij. Misschien dat het beter is om je post even na te lezen voor je post, maar om nou gelijk te zeggen dat mensen dom zijn als ze het per ongeluk verwisselen vind ik een beetje kort door de bocht.

Bovendien kun je het sowieso al niet dom noemen, want dom zijn heeft met je intelligentie te maken. Weten of een woord met ei of ij geschreven wordt is pure kennis

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 08 februari 2002 12:01 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

En we blijven vrolijk doorgaan. >:) :P
idd :P

Ik ben met meerder dingen tegelijk bezig. :P Laat me ff. :P

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Op vrijdag 08 februari 2002 12:06 schreef OProg het volgende:

[..]

Idd :P .
:X ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Ag, een klein spelfoutje, of een t teveel.. Daar kan ik me niet druk over maken..

Maar inderdaad mensen die of bewust in spreektaal gaan schrijven, absoluut geen leestekens of een duidelijke tekst-indeling gebruiken of gewoon echt zo ongeveer alles fout schrijven, daar kan ik me ook wel aan ergeren..

Zo'n post komt op dat moment dan ook zeer ongeinteresseerd over..

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als we zelfs over hoofdletters en punten gaan mierenneuken stel ik voor dat Oprog zijn eerste post nog maar eens gaat editen >:).

• OProg

OProg

Molletje

En dan verbrakt Chello nog ook |:( |:( |:(

• OProg

OProg

Molletje

Neuh, das geen zin, das slechts 1 korte afkorting. :P

[ON-TOPIC] Daar hadden we een plaatje van een uil voor, maar dat is niet gewenst meer geloof ik. :P
Op vrijdag 08 februari 2002 12:09 schreef LuNaTiC het volgende:
Als we zelfs over hoofdletters en punten gaan mierenneuken stel ik voor dat Oprog zijn eerste post nog maar eens gaat editen >:).
Als je een :) neerplant is een punt imho niet echt nodig ;)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Op vrijdag 08 februari 2002 12:09 schreef OProg het volgende:

[..]

Neuh, das dat is geen zin, das dat is slechts 1 korte afkorting. :P
Dat is de laatste keer dat ik je verbeter hoor :( :( .

Dit is uiteraard een j/k :).

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op vrijdag 08 februari 2002 12:10 schreef OProg het volgende:
Neuh, das geen zin, das slechts 1 korte afkorting. :P

[ON-TOPIC] Daar hadden we een plaatje van een uil voor, maar dat is niet gewenst meer geloof ik. :P
[..]

Als je een :) neerplant is een punt imho niet echt nodig ;)
Maar volgens de taalregels wel. :P

Oke nu ga ik ophouden, ontopic.

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 08 februari 2002 12:11 schreef D2k het volgende:

[..]

Dat is de laatste keer dat ik je verbter hoor :( :( .

Dit is uiteraard een j/k :).
Das = 1337 :P

Net als kweenie volgens de spelling niet goed is ;) Maar ik zie hem wel vaak voorbij komen :)

Waar hadden we het ook alweer over ;) :P

ff on-topic. Wat echt zo onwijs ittitant is zijn posts in de volgende vorm:

Heuh,
Kep effuh un probleemmpjuh heb wa gekocht en ut wil nie werkuh wie kan mij helpuh

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 12:01 schreef OiSyN het volgende:

Het is niet 'triest' of 'dom', maar meer een kwestie van gewoon even je hoofd erbij. Misschien dat het beter is om je post even na te lezen voor je post, maar om nou gelijk te zeggen dat mensen dom zijn als ze het per ongeluk verwisselen vind ik een beetje kort door de bocht.

Bovendien kun je het sowieso al niet dom noemen, want dom zijn heeft met je intelligentie te maken. Weten of een woord met ei of ij geschreven wordt is pure kennis
Ik zei ook niet dat het dom was, dat maak jij ervan, maar ik heb het niet gezegd.

Ik schreef dat het triest is, als in: als je het niet weet, dan is dat triest, omdat je dan een beetje ontwikkeling tekort komt. En als je het wel weet, maar niet bij het lezen van je eigen post ziet, dan is dat ook triest, omdat je dan op uitspraak leest, en dat doet niemand normaal gesproken.

En daarom is dat puberale taaltje 'schrijf het zoals je het zegt' zo verschrikkelijk onleesbaar. Hierbij refereer ik even naar http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/399681.

Schrijven doe je ook een heel andere manier dan lezen, en dat betekent dus dat je gewoon je eigen post niet goed hebt gelezen. Als je daarop op- of aanmerkingen krijgt, dan is hetje eigen schuld, en moet je er ook niet om zeuren. Maar aan de andere kant is het ook niet aan anderen om daarover te zeuren, als het tenminste niet opzettelijk gebeurt.

Verwijderd

Dit is tweakers.net, oftewel voor tweakers lijkt mij zo.

Evenals dat mensen die hier wensen berichten neer te zetten worden geacht eerst al de mogelijke moeite zelf gedaan te hebben, worden deze personen geacht minimaal een bepaald niveua te hebben dat boven het onderwijsniveau van de basisschool ligt.
Aangezien men op de basisschool al spelling geleerd krijgt (grammatica!) dient men fatsoenlijk te kunnen spellen.

Foutjes maken is ook maar menselijk.

Toekomstige tweakers sollicitatiebrief:
Ja hoi ik weedt viel van kompoeters wand ik hebt driy jaar op twaekers geseten. Wordt ik nu aangenoomen als IT-spezialisd?

:+

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:56

St@m

@ Your Service

mij hoor je ook heus niet zeuren als er 1 of 2 tikfouten in een post staan, dat gebeurt mij ook weleens, maar wanneer het echt onbegrijpelijk wordt dan zeg ik er wel iets van

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Jake
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 11:59 schreef OiSyN het volgende:
code:
1
2
gezogd???
Jezus man leer eens nederlands
Da's dus het type reacties waar ik het over heb, de persoon ik kwestie krijgt niet eens de kans om het te veranderen. ('t is BTW Nederlands ;))

Begrijp me niet verkeerd, ik check (meestal) mijn post even voordat ik hem plaats (zou iedereen moeten doen), maar ik erger mij meer aan een vijftal reacties op de spelling dan aan een paar spelfouten (en als je iemand verbeterd mag je zelf geen fouten meer maken, in je reply).

Wat grammatica betreft, het is een topic op got.tweakers.net, geen sollicitatie brief. Soms tik je gewoon een hele foute zin in, omdat je aan iets anders zat te denken. Zolang het goed te begrijpen is (!), vind ik dat het moet kunnen.
Op vrijdag 08 februari 2002 11:43 schreef JvS het volgende:
Verder kunnen we er denk ik weinig aan/mee doen. Als het echtstorend is, of iemand doet alleen maar op spelling letten, stuur ik zo iemand wel een mail...
Het sturen van mails/ICQ's lijkt mij ook veel effectiever dan het reply'en in een topic.
Op vrijdag 08 februari 2002 12:22 schreef Djonnie het volgende:
maar wanneer het echt onbegrijpelijk wordt dan zeg ik er wel iets van
Groot gelijk, maar dan heb je een reden.

Ik vind 'het topic' beter klinken dan het (correcte) 'de topic', maar dat zal wel komen omdat het eigenlijk geen Nederlands woord is.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 12:22 schreef Djonnie het volgende:
mij hoor je ook heus niet zeuren als er 1 of 2 tikfouten in een post staan, dat gebeurt mij ook weleens, maar wanneer het echt onbegrijpelijk wordt dan zeg ik er wel iets van
Gaat het dan niet meer om de zinsopbouw ipv spelfouten?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Zolang er een hoop Engelse woorden worden gebruikt, zoals profile, topic, thread, ed., vind ik het nogal mierenneuken om over een t (of juist het ontbreken daarvan) te klagen. Begin dan maar eens met het forum echt compleet Nederlands te maken.
Ik irriteer me daar dus ook abosluut niet aan. Ik vind het ook niet erg als iemand eens kweenie of ofzow neerzet, zolang de tekst maar normaal duidelijk te lezen en te begrijpen is. Ik begin me pas te irriteren als iemand vergeten is dat je hier en daar weleens een . in een zin mag zetten, en dat je zo'n zin met een Hoofdletter moet beginnen. Dat leest gewoon echt <censuur>.
Ik zou trouwens wel voorstander zijn van een verplicht voorbeeld van je berichtje, voordat deze echt verstuurd. Dan wordt je gedwongen om de tekst nog eens na te lezen, en dat zouden meer mensen moeten doen...

PS mijn Nederlands is altijd slecht geweest, ook toen ik op de Havo zat, ik was al dolblij als ik eens een 6-je had gehaald (eindelijk eens een voldoende :P)

PS2 en mocht je dan toch een berichtje van iemand zien vol met vauten, zeg dan gewoon vriendelijk wat er niet klopt (desnoods voor de }:O zoals mij nog een keer uitleggen wanneer t en wanneer niet) of hou gewoon je mond.

Exact expert nodig?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 20:48

PromWarMachine

Forsaken Archer

(jarig!)
Eén of twee foutjes in een redelijk lange post zal ik niet zo erg mee zitten hoor, maar ik heb sommigen in 4 woorden, 3 fouten zien maken! Dan ga ik er toch wel wat van zeggen hoor :)

Bovengenoemd voorbeeld is zelfs een keer voorgekomen in een topictitel. ;(

/edit
Geen leestekens vind ik persoonlijk het meest irritante, als ik een post zie van zeg 5 regels waar niet een leesteken in gebruikt wordt, neem ik de moeite niet eens om het te lezen.

Dividend for Starters

Verwijderd

Helemaal mee eens. Maar ik denk dat de meeste in dit topic dat ook bedoelen, een paar spelfouten is niet erg. Ik heb wel eens topics gezien dat je denkt, wat blaat jij allemaal voor onzin.

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
[b]Op vrijdag 08 februari 2002 12:56 schreef Geen leestekens vind ik persoonlijk het meest irritante, als ik een post zie van zeg 5 regels waar niet een leesteken in gebruikt wordt, neem ik de moeite niet eens om het te lezen.
heb je gelijk in..
Zie bijv. deze post: [topic=403220/1/50]
(niet om de topic-starter af te zeiken, maar ik heb gewoon veel moeite om zo'n topic normaal te lezen).

Wat me overigens ook vaak opvalt is dat hen en hun verwisseld wordt met zij.. Niet echt storend, maar toch ;)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 08 februari 2002 12:56 schreef PromWarMachine het volgende:
Eén of twee foutjes in een redelijk lange post zal ik niet zo erg mee zitten hoor, maar ik heb sommigen in 4 woorden, 3 fouten zien maken! Dan ga ik er toch wel wat van zeggen hoor :)
Als dat oe/eo omdraai foutjes zijn, vind ik dat een perfect voorbeeld om 'voorbeeld' te verplichten, en daarna pas te kunnen versturen. Mjah (:P) je kan er wel wat van zeggen, als het maar vriendelijk is imho, iets als
"oh ja, en prossessor schrijf je anders" :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Als het echt onbegrijpelijk is, jammer dan, dan snapt niemand het en kan die persoon ook zijn punt niet duidelijk maken. Dat is dan zijn probleem. Beetje kinderachtig dat mensen daar op een flamerige manier op gaan reageren. Als iemand die persoon erop wil wijzen via ICQ ofzo, ga je gang, maar ik heb er geen zin in.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:32 ]

• Exirion
  • Laatst online: 08:52

Exirion

Gadgetfetisjist

vaak kom je van die posts tegen dat iemand echt totaal geen leestekens gebruikt en ook nog nooit van hooftletters heeft gehoort en dat is niet dysleksie ofzo da's gewoon luiheid en gemakszucht en zwaar irritant iedereen maakt wel eens een foutje maar je kundt het te bont maken sommige presteren te zeggen dat het draaid en hoe verzin je zoiets als de regel stam+t zo simpel is dysleksie is in de mode omdat alle luie pubers op school geen zin meer hebben om te leren spellen en alleen nog maar voor de tv liggen te dwijlen en geen boeken of kranten lezen ze lezen wel op internet maar zoals je op got kunt zien is dat niet bepaald een goed voorbeelt het is echt diep triest gestelt met het nederlands de laatste jaren zelfs veel 'professionele' sites bakken er weinig van.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Op vrijdag 08 februari 2002 12:48 schreef Crazy_D het volgende:
Zolang er een hoop Engelse woorden worden gebruikt, zoals profile, topic, thread, ed., vind ik het nogal miereneuken om over een t (of juist het ontbreken daarvan) te klagen. Begin dan maar eens met het forum echt compleet Nederlands te maken.
Ik irriteer me daar dus ook abosluut niet aanFoei, je ergert je ergens aan of iets irriteert je, niet allebei. Ik vind het ook niet erg als iemand eens kweenie of ofzow neerzet, zolang de tekst maar normaal duidelijk te lezen en te begrijpen is. Ik begin me pas te irriteren als iemand vergeten is dat je hier en daar weleens een . in een zin mag zetten, en dat je zo'n zin met een Hoofdletter moet beginnen. Dat leest gewoon echt <censuur>.
Ik zou trouwens wel voorstander zijn van een verplicht voorbeeld van je berichtje, voordat deze je echt verstuurt. Dan wordt je gedwongen om de tekst nog eens na te lezen, en dat zouden meer mensen moeten doen...

PS mijn Nederlands is altijd slecht geweest, ook toen ik op de Havo zat, ik was al dolblij als ik eens een 6-je had gehaald (eindelijk eens een voldoende :P)

PS2 en mocht je dan toch een berichtje van iemand zien vol met vauten, zeg dan gewoon vriendelijk wat er niet klopt (desnoods voor de }:O zoals mij nog een keer uitleggen wanneer t en wanneer niet) of hou gewoon je mond.
Het is echt heel simpel. Neem een werkwoord als lopen

ik loop
hij loopt

het werkwoord worden gaat dus zo:

ik word
hij wordt

Voltooid deelwoord:

neem het hele werkwoord zonder -en. Bijvoorbeeld verhuizen

-en = verhuiz

Zit de letter z in het kofschip? Nee, dus komt er een D achter: ik ben verhuisd

ander voorbeeld: koken

-en = kok

K zit in het kofschip, dus: ik heb gekookt.

Versturen:

verstur. Niet in het kofschip, dus Ik heb een mailtje verstuurd

En nu nooit meer vaut doen! :P

De islam kan uw vrijheid schaden

• Azrael
  • Laatst online: 11-11 19:19
Op vrijdag 08 februari 2002 11:37 schreef Jake het volgende:
Waarom zeurt iedereen tegenwoordig tot vervelends toe over het fout spellen van bepaalde woorden (vooral werkwoorden).
Omdat het gewoon irritant is, daarom!

Zo moeilijk is het niet hoor, dat spellen...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik vind dat je gewoon je best moet doen, om geen spelfouten te maken.

• Jake
  • Niet online
Iedereen heeft het steeds over het feit dat er zo min mogelijk fouten moeten worden gemaakt tijdens het typen van een stukje. Natuurlijk is dat zo, maar dat hoeft niet in elke topic te staan waar iemand een paar spel- of taalfouten maakt.

Het is net zoiets als het exorbitante gebruik van UTFS en SLOTJE; iets dat in principe wel terecht en op zijn plaats is, maar door het veel te vaak gebruik ervan uiteindelijk als erger en meer sfeerverziekend wordt ervaren dan de fout/overtreding op zich.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op vrijdag 08 februari 2002 14:21 schreef Wokschotel het volgende:

[..]

Het is echt heel simpel. Neem een werkwoord als lopen

ik loop
hij loopt

het werkwoord worden gaat dus zo:

ik word
hij wordt

Voltooid deelwoord:

neem het hele werkwoord zonder -en. Bijvoorbeeld verhuizen

-en = verhuiz

Zit de letter z in het kofschip? Nee, dus komt er een D achter: ik ben verhuisd

ander voorbeeld: koken

-en = kok

K zit in het kofschip, dus: ik heb gekookt.

Versturen:

verstur. Niet in het kofschip, dus Ik heb een mailtje verstuurd

En nu nooit meer vaut doen! :P
mag dit bovenaan elke FAQ? :)
ik hoop dat de mensen het ook onthouden ;) :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 08 februari 2002 15:40 schreef CyBeR het volgende:
mag dit bovenaan elke FAQ? :)
ik hoop dat de mensen het ook onthouden ;) :+
Dat ze het uberhaupt lezen zou al een wonder zijn :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Access
  • Laatst online: 25-11 23:53
Weet je wat ook heel irritant is ? Als iemand dit neerzet:

*hard lopen*

Terwijl iemand dan dus * Access loopt hard
probeert te zeggen.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Kijk, als je het per ongeluk doet kan ik het begrijpen.
Geen hoofdletters, tja, kan je in je haast vergeten.
Maar waar ik me aan stoor is mensen die l33t willen doen

yo, ik mot ff een game installen en ik moet v@ lang w88 bij de install enzow dus ik dacht ik check dit forum ff, want iz een v@ chille forum, duzzzzzzzz, weet iemand waarom het zo langzaam gaat?!?!?!?!!??!?!?!?!!??????????

peaze

• Access
Op vrijdag 08 februari 2002 15:57 schreef Wout het volgende:
Kijk, als je het per ongeluk doet kan ik het begrijpen.
Geen hoofdletters, tja, kan je in je haast vergeten.
Maar waar ik me aan stoor is mensen die l33t willen doen

yo, ik mot ff een game installen en ik moet v@ lang w88 bij de install enzow dus ik dacht ik check dit forum ff, want iz een v@ chille forum, duzzzzzzzz, weet iemand waarom het zo langzaam gaat?!?!?!?!!??!?!?!?!!??????????

peaze
Nee ik zou het niet weten :P.

Helemaal mee eens trouwens.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 08 februari 2002 15:57 schreef Wout het volgende:

peaze
In crewjargon heet dat Ultra-n00b(tm) dialect :P

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Op vrijdag 08 februari 2002 16:03 schreef Exirion het volgende:

[..]

In crewjargon heet dat Ultra-n00b(tm) dialect :P
En het wordt het meest gesignaleerd bij de leeftijdscategorie < 15 jaar :)

• Access
Op vrijdag 08 februari 2002 16:05 schreef Wout het volgende:

[..]

En het wordt het meest gesignaleerd bij de leeftijdscategorie < 15 jaar :)
Was dat niet <16 :P ? (alleen maar om jouw even te pesten ;))

• Nikel
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 12:41 schreef Jake het volgende:
Zolang het goed te begrijpen is (!), vind ik dat het moet kunnen.
Hier zat ik al op te wachten.

Taalfouten introduceren ruis in de communicatie, dat zal niet altijd betekenen dat niet meer te ontcijferen valt wat er bedoeld wordt. Het zorgt er echter wel voor dat je veel harder je best zult moeten doen om de bedoelde betekenis te achterhalen.

Afspraken wat betreft taal zijn niet voor niets gemaakt, ze maken het namelijk een stuk makkelijker om elkaar te begrijpen.

Verwijderd

Als we over taal gaan vallen dan ook even over wiskunde. Hij is in 1985 geboren dus minimaal 16, zelfs 17 is mogelijk. < 16 wil zeggen jonger dan 16, of tewel t/m 15. Daar valt hij dus niet onder... Dus ik snap niet wat je bedoeld :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:33 schreef Nikel het volgende:
Taalfouten introduceren ruis in de communicatie, dat zal niet altijd betekenen dat niet meer te ontcijferen valt wat er bedoeld wordt. Het zorgt er echter wel voor dat je veel harder je best zult moeten doen om de bedoelde betekenis te achterhalen.
Dus jij hebt moeite om bijvoorbeeld "ik wordt" te begrijpen? Dan weet ik niet wat ik dommer vind... Ik hoop eigenlijk dat je doelt op topics die hierboven zijn gestaan, in spreektaal dus.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op vrijdag 08 februari 2002 16:34 schreef Xan het volgende:
Als we over taal gaan vallen dan ook even over wiskunde. Hij is in 1985 geboren dus minimaal 16, zelfs 17 is mogelijk. < 16 wil zeggen jonger dan 16, of tewel t/m 15. Daar valt hij dus niet onder... Dus ik snap niet wat je bedoeld :)
Eindigt stam - en op een D? Nee, het is bedoelen

Dus komt er gewoon een T achter, ergo je bedoelt!

:P

Nu hou ik echt op met lesgeven :P ;)

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Op vrijdag 08 februari 2002 16:34 schreef Xan het volgende:
Dank je, dat scheelt me weer wat typwerk :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:37 schreef Wokschotel het volgende:

[..]

Ik had een 4,5 voor mijn spelling, sorry :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:37 schreef Wokschotel het volgende:

2e persoon enkelvoud, onderwerp staat vóór werkwoord, dus altijd een t toevoegen, óók als de stam op een d eindigt.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op vrijdag 08 februari 2002 16:55 schreef Cheatah het volgende:

[..]

2e persoon enkelvoud, onderwerp staat vóór werkwoord, dus altijd een t toevoegen, óók als de stam op een d eindigt.
Euh, dat zeg ik ook. Vergelijk dus met je wordt :)

Verwijderd

Ik kom hier voor mijn hobby niet voor Nederlands >:)

• Nikel
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 16:37 schreef Xan het volgende:

[..]

Dus jij hebt moeite om bijvoorbeeld "ik wordt" te begrijpen? Dan weet ik niet wat ik dommer vind... Ik hoop eigenlijk dat je doelt op topics die hierboven zijn gestaan, in spreektaal dus.
Inderdaad, daar heb ik moeite mee, want ik lees dan iets wat er voor mij vreemd uitziet. Als ik dat lees moet ik na gaan denken waarom het er zo gek uitziet. Dan kom ik er achter dat de schrijver geen Nederlands kan en dat het een taalfout is. Dan ben ik dus ondertussen twee seconden verder en ben ik de draad van hetgeen ik aan het lezen was al weer kwijt...

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:31 ]

Verwijderd

Verbeter me dan goed! Na een komma hoort geen "en"!

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 17:17 schreef Xan het volgende:
Verbeter me dan goed! Na een komma hoort geen "en"!
Wat is dit nu weer voor onzin? Daar mag 'en' wel staan, het is zelfs beter.

• BrZ
  • Laatst online: 15:18

BrZ

Op vrijdag 08 februari 2002 17:14 schreef hdd het volgende:

[..]

"en" hoeft er niet bj in die zin. :P

Wat ik wel bijna altijd fout doe is "neit" ipv "niet"...
maar dat is een typefout, geen taalfout ;).

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:31 ]

• BrZ
  • Laatst online: 15:18

BrZ

Op vrijdag 08 februari 2002 17:20 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor onzin? Daar mag 'en' wel staan, het is zelfs beter.
Nee hoor, wat dat zou inhouden dat je hier komt voor je hobby en voor brak Nederlands.

Dus dat dat brakke Nederlands een vereiste is, terwijl dat niet zo is ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 08 februari 2002 12:15 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ik zei ook niet dat het dom was, dat maak jij ervan, maar ik heb het niet gezegd.
uhm, dat zei je dus wel, letterlijk zelfs :)
Op vrijdag 08 februari 2002 11:56 schreef Cheatah het volgende:
Ik schreef dat het triest is, als in: als je het niet weet, dan is dat triest, omdat je dan een beetje ontwikkeling tekort komt.
Dat is idd triest... maar natuurlijk niet in de zin van dat je kunt zeggen van "jezus wat ben jij triest zeg" (btw, ik zeg niet dat jij het zo bedoelt)
En als je het wel weet, maar niet bij het lezen van je eigen post ziet, dan is dat ook triest, omdat je dan op uitspraak leest, en dat doet niemand normaal gesproken.
tiepfouten op het scherm kan ik veel slechter herkennen dan op papier... ik lees er gewoon te vlug overheen. En blijkbaar ben ik niet de enige, want ik heb dat al van meerdere mensen gehoord, dus of het nou zo triest is is nog maar de vraag

Verwijderd

Ik kom hier voor mijn hobby, en (ik kom hier) niet voor Nederlands.

Ik kom hier voor mijn hobby, (ik kom hier) niet voor Nederlands.

Is er een verschil in betekenis? Volgens mij is dat niet zo.
Koppelwoorden zijn in zulk een geval wel degelijk op hun plaats. Ze (koppelwoorden) zorgen voor extra duidelijkheid. ;)

Verwijderd

Het is dat ik nou vakantie heb anders was ik het maandag gaan vragen. >:)

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik weet niet veel van Nederlands maar na een komma mag geen "en" :P
"En" is een koppelwoord ofzo
Zo heb ik het altijd geleerdtdt dan :P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 23:07 schreef Kezmanatic het volgende:
Ik weet niet veel van Nederlands maar na een komma mag geen "en" :P
"En" is een koppelwoord ofzo
Zo heb ik het altijd geleerdtdt dan :P
Ik kan geen stukje tekst over het nederlands vinden, maar in het engels had ik in ieder geval gelijk :P

http://academics.its.tudelft.nl/enghelp/kommas.htm
3. Twee hoofdzinnen samenvoegen.

Wanneer je twee hoofdzinnen samen voegt m.g.v.een van de volgende koppelwoorden and, but, or, nor, for, so and yet, dan hoort er een komma voor dat koppelwoord.

Twee hoofdzinnen:

The student performed an experiment. It didn't work.

Verbonden met een koppelwoord:

The student performed an experiment, but it didn't work.

Platinum acts as a catalyst, and the reaction goes to completion.

Zet geen komma tussen twee samengevoegde hoofdzinnen als je geen koppelwoord gebruikt.

* The student performed an experiment, it didn't work. (fout)

The student performed an experiment; it didn't work. (goed)
Maar hoe zit het nou écht in het nederlands?

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op vrijdag 08 februari 2002 23:15 schreef Cheatah het volgende:

Maar hoe zit het nou écht in het nederlands?
Volgens mij zoals ik het zei :)
Zo is het mij geleerd
Hoe het in het Engels is weet ik niet :P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor 'en' hoeft (hoort?) iig geen komma. Echter, een komma is natuurlijk even een pauze in een zin, en is bedoeld om verschillende subzinnen van elkaar te onderscheiden. Ik ben geen expert in nederlands ofzo :), maar een komma voor en lijkt me prima passen in sommige (misschien wel de meeste) gevallen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

ik reageer alleen op extreme spellingsfouten in mijn reply als die ook wat toevoegt aan het doel van het topic

mensuh die expres foutuh maakuh zijn gewoon iritand
en dit is ook irritant:

PLEASE HELP!!!!!

thanx in advance
greetzzzzz dreeke 8-)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

oh ik was nog wat vergeten ook kensen die alleen maar wat typen zondeer te lezen wat ze nou tyoen en ook geen leestekens gebruiken dat i ook wel irritant en dat ze niet weten dat er ook een edit knop zit omhoo schoppen na 5 minuten is ook vri nuntteloos en vergeet ik nog iets onee dit was het wel geloof ik.

Leer dan eerst schrijven voordat je eraan begint

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Volgens mij is het dan een ";" ipv een komma. Ziets was ook in mijn beschouwing verbeterd, alleen die is ook op school :(.
Pagina: 1