Toon posts:

[geen ervaring] linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden linux mandrake gekregen van iemand en die wil ik graag instaleren.
Ik heb zelf windows ME... moet ik dan een aparte schijf aanmaken voor de instalatie..?
En nog een vraagje als je met linux wil beginnen welke versie zal ik dan nemen voor de gemildelde niet linux gebruiker die met linux wil beginnen?
dank u zeer :Y)

Verwijderd

mandrake schijnt goed te zijn om ff kennis mee temaken, zelf ben ik voor slackware gegaan, leert lekker snel vind ik. zelfde geld ongeveer voor debian. zijn beide misschien in het begin wat moeilijk, maar na verloop van tijd is er geen probleem meer.

voor linux heb je in principe 2 partities nodig, een swap en 1 waar je bestanden op komen. dus als je nog vrije ruimte om je schijf heb kan je dit gebruiken, anders is pqmagic heel handig.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Je zou ook nog even op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152316 kunnen kijken. Daar staan nog veel meer wetenswaardigheden. :)

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik het dan ook zo doen?
ik maak een partitie voor de software van die instalatie voor linux en de bestandie die ik bv download of va een cd afhaal dat ik die gewoon tussen de win ME rotzooi zet?
dat ik dan maar 1 aparte partitie maar in plaats van 2?

Verwijderd

begrijp ik het goed: dat alle bestanden die je download in linux/me, je op 1 "gedeelde" schijf wil hebben ???

dat kan ja, maar linux moet toch wel op een aparte partitie, het kan wel op een fat32 schijf, maar daar heb ik geen ervaring mee, en het lijkt mij ook niet echt handig omdat linux niet voor niks een eigen filesysteem heeft

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Mandrake kan tijdens de installatie zelf partities aanmaken, je kan zelf aangeven hoe groot deze zouden moeten worden etc (maakt er standaard 3 een / een /swap en een /home partitie)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:42

scorpie

Supra Addict

Wanneer je dit doet, formateert Linux meteen alle partities die je hebt aangemaakt / veranderd, dus ook al je windows partities / bestanden.

er zit trouwens wel een tooltje op iedere linux cd, die je partitie kan halveren, dus dan heb je 1 partitie voor windows, en 1 partitie die je kunt gebruiken voor linux.
alleen ben ik de naam vergeten van het tooltje |:(

veel succes ermee

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op woensdag 06 februari 2002 12:33 schreef Scorperito het volgende:
Wanneer je dit doet, formateert Linux meteen alle partities die je hebt aangemaakt / veranderd, dus ook al je windows partities / bestanden.

er zit trouwens wel een tooltje op iedere linux cd, die je partitie kan halveren, dus dan heb je 1 partitie voor windows, en 1 partitie die je kunt gebruiken voor linux.
alleen ben ik de naam vergeten van het tooltje |:(

veel succes ermee
Da's fips geloof ik.

Wanbeleid is ook beleid.

Pagina: 1