Toon posts:

230 v vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier nog een 230v (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/389374)

Ik vind het eigelijk zonde om hem niet te gebruiken, ik vraag me nou af of het wel mogelijk is om hem zachter te laten draaien. Ik zat namelijk te denken aan een knop je je ook gebruikt bij lichten, die kan de lichten ook zachter enzo laten branden, ik wil zo'n soort knop op mijn kast modden en dan uitzetten als ik op de knop druk of als ik hem zacher of harder wil laten lopen dat ik dan gewoon aan die knop draai. Ik vind het zelf wel een gaaf ID maar ik heb nie zoveel verstand van stroom, dus willik wel eenz weten of dit kan...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
moet je weten hoeveel weerstand die draaiknop is. Als je dat weet kan je ook berekenen of het werkt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sorry, maar lees ik dat goed? Een fan die gevoed moet worden met die levensgevaarlijke spanning uit het stopcontact???

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 20:17 schreef Osiris het volgende:
Sorry, maar lees ik dat goed? Een fan die gevoed moet worden met die levensgevaarlijke spanning uit het stopcontact???
dus?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 31 januari 2002 19:43 schreef jadjong het volgende:
moet je weten hoeveel weerstand die draaiknop is. Als je dat weet kan je ook berekenen of het werkt.
Niet... Die fan werkt op wisselspanning en is gaat niet langzamer draaien door de spanning te verlagen. Vrijwel zeker dat ie fase-gestuurd is. En daarnaast, bij een 12V fan heb je al een 5W potmeter nodig, wat moet je hier dan wel niet gebruiken.

En trouwens, ik raad iedereen af om 220V fans te gebruiken. ten eerste is het gewoon niet veilig en daarnaast veroorzaken ze vrij veel storingen. (zoals altijd met EMC zaken, dat kan, maar hoeft niet).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 20:27 schreef jadjong het volgende:

[..]

dus?
In dat andere topic zei iemand, dat je hem gewoon in een molex moest douwen...

En hou wilde je in vredesnaam 220V uit je voeding halen? Gewoon ff parallel aan je voeding zelf solderen ofzo?

Verwijderd

Niet... Die fan werkt op wisselspanning en is gaat niet langzamer draaien door de spanning te verlagen. Vrijwel zeker dat ie fase-gestuurd is. En daarnaast, bij een 12V fan heb je al een 5W potmeter nodig, wat moet je hier dan wel niet gebruiken.
Nou, soms wil een weerstand toch nog wel eens helpen. Dan slaat de fan zo af en toe een rondje over. Echt fantastisch werkt het niet, maargoed. Probeer het en je weet het. Zet een weerstand van 2k2, 9W in serie met de fan, en kijk of-ie langzamer draait.

Wat betreft het wattage: zo'n 220V werkt met een hogere spanning, maar een lagere stroom. Kwa wattage scheelt het dus niet veel (wel iets, want 220V fans zijn meestal iets hongeriger)
En trouwens, ik raad iedereen af om 220V fans te gebruiken. ten eerste is het gewoon niet veilig en daarnaast veroorzaken ze vrij veel storingen. (zoals altijd met EMC zaken, dat kan, maar hoeft niet).
Alle blootliggende 220V leidingen braaf isoleren met krimpkous doet wonderen kwa veiligheid. En als je een metalen fan hebt: sluit dan ook de aardleiding aan...

De door zo'n fan geproduceerde EMI is onvoldoende om de werking van een PC te beinvloeden, dus ook daar hoef je je niet druk over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga hem iig niet vast maken aan de voeding. Vindt het nie zo interessant om mijn nieuwe voeding meteen openteschroeven etc. Ik d8 eigelijk meer aan zoeits:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/turbokeu/images/pc-70/PICT0009.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/turbokeu/images/pc-70/PICT0019.JPG

Enne wat is dat EMC?

Is die draaiknop niet te realiseren? :'(

Verwijderd

wil je hem trager later draaien heb je een frequentieregelaar nodig indien je dit niet hebt kan je dit nie trager laten draaien het is geen resistieve verbruiker ( zoals een lamp ) dat je kan dimmen met een gewone regelbare weerstand .
Je kan alleen met een gewone condensator de draairichting veranderen ...
Best laat je die wisselspannings fans voor wat ze zijn en gebruik gelijkspanningsfans die kan je meer gaan regelen en als je een grote gelijkspanningsfan hebt regel hem niet met een regelbare weerstand want weerstand is toch maar warmte ontwikkeling en vermogen verlies van uw voeding regel hem dan liever met een transistor gestuurde voeding door de spanning gaan regelen dit kan je dan doen met een 0.5 watt potmeter ...

suc6

k3nny
Pagina: 1