Ik moet een lichtkrant maken op internet die vanaf een 15" inch scherm op 5 meter afstand te lezen is.
Welke kleuren geven dan het beste contrast?
Welke kleuren geven dan het beste contrast?
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Complementaire kleuren; Nee dat geeft niet altijd het hoogste contrast.intert0y:
is het niet zo dat je als je zo'n kleuren cirkel hebt dat de 2 kleuren die tegenover elkaar staan in principe het beste contrast hebben?
Idd; het is moeilijker Groen-rood te onderscheiden voor de meeste mensen dan zwart-geel.Op dinsdag 29 januari 2002 14:04 schreef willem169 het volgende:
[..]
Complementaire kleuren; Nee dat geeft niet altijd het hoogste contrast.
Klopft.DinoRaptor:
Idd; het is moeilijker Groen-rood te onderscheiden voor de meeste mensen dan zwart-geel.
Vies-roze (ook een soort rood) met zeegroenOp dinsdag 29 januari 2002 14:38 schreef willem169 het volgende:
[..]
Klopft.
Maar niet in alle gevallen is rood complementair aan groen.
Stoer; Marduq
Verwijderd
Verwijderd
Wat is dat, zonlicht (:Op dinsdag 29 januari 2002 13:50 schreef intert0y het volgende:
[knip]
wat me ook niet onbelangrijk lijkt is ofdat er ook zonlicht op kan komen enzo. (en dan bedoel ik voor de wijsneuzen onder jullie, direct zonlicht)
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Hmmm, ik dacht dat het om beeldschermen gingOp dinsdag 29 januari 2002 21:16 schreef MenaceD het volgende:
Ik ga mee met XangadiX...
Waarom zou je een lichtkrant een andere kleur maken ...
Rood en zwart is toch prima te lezen.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Geel/Zwart, moeder natuur ? die snap ik ff niet ....Op dinsdag 29 januari 2002 15:12 schreef DolfM het volgende:
Als het gaat om de meeste 'impact', dwz wil je een waarschuwing ofzo meedelen, kies dan geel/zwart, dat heeft moeder natuur ook gedaan.
Mother, will they like this song?
denk aan bijen: 't betekend: "ik prik, probeer me niet te eten".Op dinsdag 29 januari 2002 21:35 schreef TheLunatic het volgende:
[..]
Geel/Zwart, moeder natuur ? die snap ik ff niet ....
ik ken geel/zwart alleen van de nuclear-radiation plaatjes
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Verwijderd
Er is wiskundige formule om aan te geven of kleuren goed constrasteren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 r1 = rood waarde kleur 1 (0..255) b1 = blauw waarde kleur 1 (0..255) g1 = groen waarde kleur 1 (0..255) r2 = rood waarde kleur 2 (0..255) b2 = blauw waarde kleur 2 (0..255) g3 = groen waarde kleur 2 (0..255) grijs1 = r1*0.3 + g1*0.4+ b1*0.3 grijs2 = r2*0.3 + g2*0.4+ b2*0.3 contrast = abs(grijs1-grijs2)/255
Als contrast kleiner is als 0.4 dan is het niet voor iedereen goed leesbaar.
Over wat nu echt goed leesbaar is bestaan onder wetenschappers nogal wat discussies. Maar de waarde 0.4 die ik gebruik werkt in het algemeen goed. Sommige vormgevers kunnen er echter problemen mee hebben.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Biljard laken groen?Op dinsdag 29 januari 2002 23:06 schreef Deneb het volgende:
Voor in een kroeg? Dan biljard laken groen met witte letters.
Verwijderd
Het spijt me wel Barracuda 82, maar ik ben het echt niet met je eens. Als ik naar je website kijk, dan is het contrast tussen het 'geel' in de mouseover van de links echt te schraal in vergelijking met het wit en grijs. Absoluut geen hoog contrast.Barracuda_82:
Ik gebruik voor mijn pagina's vaak de combinatie:
Zwart (000000)
Geel/Oranje (FFC600)
Grijs (c5c5c5)
Wit (FFFFFF)
Dit zijn duidelijke kleuren die goed contrasteren. Ik gebruik wit voor de achtergrond van de hoofdpagina, zwart voor de tekst, zwart voor de achtergrond van de navigatie en het geel voor de tekst in de navigatie en andere dingen die goed moeten opvallen. Het grijs gebruik ik voor de frames waar niets in komt te staan en mee scalen met het risizen van de browser.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq