Audiofiel verantwoorde labels?

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb nu net m'n hele HiFi set compleet ... en ik merk dat ik verrekte weinig echt goede CD's heb. Natuurlijk, alles klinkt een stuk beter, het probleem is dat ik nu een tweedeling in m'n CD collectie krijg: 'platte' muziek en 'goede' muziek. De opnamekwaliteit hoor ik nu opeens ...

Dit HiFi wordt een dure hobby, want nu moet ik opeens allemaal nieuwe CD's gaan kopen :) Nu vroeg ik me dus af of er bekende labels/artiesten zijn (in de Jazz/jazzpop hoek) die bekend staan om audiofiel verantwoorde opnamen? Ik weet het van 'Chesky', verder heb ik wat muziek van Blue Note (die goed klinkt), maar hier zitten vast mensen die nog wat aanraders hebben.

Het is niet een puur ontopic topic (officieel moet hij waarschijnlijk naar /2), maar ik denk dat ik hier de meeste kans heb op een bevredigend antwoord :)

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-06 13:03
Als dit je overkomt is er maar 1 remedie: waarschijnlijk andere speakers kopen! Klinkt hard, maar het is niet anders. Als je lievelings-cd's opeens k*t klinken na een hifi-upgrade doe je jezelf geen plezier. Je gaat inderdaad lopen kloten met kabels, of je koopt een NOG duurdere cd-speler etc. etc.: het zal niet helpen. Je speakers laten waarschijnlijk teveel rotzooi horen. Zoek vergevingsgezindere speakers is mijn advies en voorkom eenjarenlange frustratie dat je favo-cd's niet meer je favo-cd's zijn. Betere hifi is niet per se lekkerdere muziek! Believe me: I struggled for years!

Wat voor speakers heb je nu?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Hmm ... dat klinkt niet al te best :) Een set kopen die te goed is ...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben optimaal tevreden met wat ik nu aangeschaft heb, maar ik merk dat er tussen de CD's (vooral pop/rock-muziek, dat was vroeger mijn muzieksmaak) grote verschillen zitten wat opnamekwaliteit betreft. Dat vind ik niet zo erg (ik zet nog steeds wel een CD van de cranberries op), maar ik wil bij de aanschaf van Jazz/jazzpop (waar mijn smaak nu naar verschuift) niet de fout maken CD's te kopen die later tegen vallen.

In mijn nieuwe set hoor ik ook niet artefacten ofzo (op een cd van Jewel na, daar gaat een horloge af in het nummer 'Painters' ... ;) ), het is gewoon dat ik hoor dat ze niet de potentie van mijn set gebruiken. Het klinkt zo gewoontjes, terwijl andere cd's d'r uit springen.

Mijn set is trouwens: (sinds gisteren ... :))

Rotel 980BX integrated amp
AMC 8b CD speler (AMC werkte samen met NAD, kan je goed zien aan het front)
JMLab Tantal 515 speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 26 januari 2002 23:01 schreef Wizard_of_OS het volgende:

Mijn set is trouwens: (sinds gisteren ... :))

Rotel 980BX integrated amp
AMC 8b CD speler (AMC werkte samen met NAD, kan je goed zien aan het front)
JMLab Tantal 515 speakers
Hm JMLab (Focal) zijn inderdaad tamelijk analytisch (heb er zelf ook last van). Maar dat komt bij mij ook omdat ik een vrij harde luisterruimte heb (veel beton, harde vloer, geen gordijnen). Misschien een eq aanschaffen (ala Jag)?

Zelf denk ik aan een paar "milde" speakers, bv van Dynaudio.

Btw ben verder wel op zoek naar audiofiele CD's van klassiekers zoals Wish you were here van P.Floyd

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zaterdag 26 januari 2002 23:17 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Hm JMLab (Focal) zijn inderdaad tamelijk analytisch (heb er zelf ook last van). Maar dat komt bij mij ook omdat ik een vrij harde luisterruimte heb (veel beton, harde vloer, geen gordijnen). Misschien een eq aanschaffen (ala Jag)?
Ehrm .. mijn set heeft nu al 3800 gulden gekost, ik sta flink in 't rood ... ik denk dat ik het hier even bij houdt nu :)

Het is trouwens niet dat ik het 'analytische' op wil lossen (ik heb ook veel beton, maar wel vloerbedekking en gordijnen), dat is eigenlijk de reden dat ik deze boxen heb gekocht. Ik wil wel nieuwe CD's kopen waar dat analytische tot z'n recht komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Afbeeldingslocatie: http://www.focal.tm.fr/gb/compo/tweeter/zoom/images/tc120td5.jpg

Focal tweeters doen het supergoed met akoustische gitaarmuziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet nog wel wat namen, alleen namen, want ik heb er geen CD's van. :)

Terlac
Sheffield Lab
DECCA

Ik heb alleen van DECCA een CD van, Misa Criolla van Ariel Ramirez. Is geen jazz, maar klinkt wel goed en mooi.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zaterdag 26 januari 2002 23:33 schreef Mystic_Jack het volgende:
Ik weet nog wel wat namen, alleen namen, want ik heb er geen CD's van. :)

Terlac
Sheffield Lab
DECCA

Ik heb alleen van DECCA een CD van, Misa Criolla van Ariel Ramirez. Is geen jazz, maar klinkt wel goed en mooi.
Misa Criola wil ik zeker nog een keer kopen, dat is een goede uitvoering? Die gaat op m'n 'to-buy-when-money-arrives' lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

STS Digital, of is dat alleen SACD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 23:36 schreef Wizard_of_OS het volgende:

[..]

Misa Criola wil ik zeker nog een keer kopen, dat is een goede uitvoering? Die gaat op m'n 'to-buy-when-money-arrives' lijstje :)
Dat is een hele mooie uitvoering, maar volgens mij is dit een tweede versie, want DECCA heeft er nog 1. Die staat niet meer op hun site, maar is nog wel te koop bij Bol.com.
Je kan rustig de tweede versie kopen, die ik ook heb gekocht, die is echt van hele goeie kwaliteit.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zaterdag 26 januari 2002 23:46 schreef Mystic_Jack het volgende:

[..]

Dat is een hele mooie uitvoering, maar volgens mij is dit een tweede versie, want DECCA heeft er nog 1. Die staat niet meer op hun site, maar is nog wel te koop bij Bol.com.
Je kan rustig de tweede versie kopen, die ik ook heb gekocht, die is echt van hele goeie kwaliteit.
Ik zie op bol.com inderdaad twee versies staan. Maakt verder niet uit? (prijsverschil is namelijk verwaarloosbaar).

Zou er uberhaupt verschil in kwaliteit zijn, of gewoon een re-release (met ander hoesje ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Ik heb je nog helemaal niet laten zien welke nu de eerste en de tweede versie zijn. Niet dat het veel uit zou maken, klinken allebij heel goed.

Dit is de eerste versie, die ik ook nog wil hebben :) :
Afbeeldingslocatie: http://image.nl.bol.com/MUSICCOVER/FC/7/5/4/8/1/754814.gif

Dit is de tweede versie, die ik heb gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.deccaclassics.com/dmgcat/images/467/028946709528-CvrSmall.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Hmm, ik kwam er bij het rondkijken op de DECCA site achter dat ik al een DECCA titel heb: de soundtrack van Gladiator.

Jammergenoeg is dit een van de vervelendste CD's die ik heb. Hij is prachtig (muziek is echt bijzonder goed), maar er zit een heel irritante hoge piep (rond de 20khz ofzo? zo'n TV-piep) doorheen. Zo irritiant dat ik 'm eigenlijk amper meer draai .... :( (voor degene die hem hebben: eerste nummer, na 0:40)

Ik neem aan dat dat niet 'normaal' is voor DECCA? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Welke CD van Gladiator? 1 of 2 (2e is 'more music from'). En hoe lang duurt het?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op zondag 27 januari 2002 00:58 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Hmm, ik kwam er bij het rondkijken op de DECCA site achter dat ik al een DECCA titel heb: de soundtrack van Gladiator.

Jammergenoeg is dit een van de vervelendste CD's die ik heb. Hij is prachtig (muziek is echt bijzonder goed), maar er zit een heel irritante hoge piep (rond de 20khz ofzo? zo'n TV-piep) doorheen. Zo irritiant dat ik 'm eigenlijk amper meer draai .... :( (voor degene die hem hebben: eerste nummer, na 0:40)

Ik neem aan dat dat niet 'normaal' is voor DECCA? :?
Ik heb net eens geluisterd op mijn set, maar ik kan niets vreemds horen :? Misschien heb je gewoon een slechte cd?
Ik heb het dan over CD 1 (Music from the motion picture Gladiator)

Set: Kef Q55.2, Marantz rx163, Harman/Kardon HD740

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Overigens iets heel merkwaardigs, wat je vast nog mee gaat maken Wizard, is dat je steeds meer van muziek gaat houden wegens de kwaliteit. De muziek zelf blijft belangrijk, maar de kwaliteit gaat ook een rolletje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zondag 27 januari 2002 01:25 schreef Baur het volgende:

[..]

Ik heb net eens geluisterd op mijn set, maar ik kan niets vreemds horen :? Misschien heb je gewoon een slechte cd?
Ik heb het dan over CD 1 (Music from the motion picture Gladiator)

Set: Kef Q55.2, Marantz rx163, Harman/Kardon HD740
CD is:

Music From The Motion Picture
Gladiator
Music By Hans Zimmer And Lisa Gerrard

Wat nummers op de achterkant (ja, ik ben een n00b :))
467-094-3 DH PY 900

17 nummers lang (totaal 61:40), in het eerste nummer, na 0:40 (rond 0:50 het duidelijkste) een hele hoge toon. Als ik me goed herinner zit het door de hele CD heen, maar daarvoor zou ik 'm helemaal moeten draaien, en m'n huisgenoten slapen nu nog :)

Nu zal misschien niet iedereen hem horen, ik hoor ook altijd een piep van een TV, dus ik ben nogal gevoelig voor hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 17:32
Op zaterdag 26 januari 2002 22:50 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Ik heb nu net m'n hele HiFi set compleet ... en ik merk dat ik verrekte weinig echt goede CD's heb. Natuurlijk, alles klinkt een stuk beter, het probleem is dat ik nu een tweedeling in m'n CD collectie krijg: 'platte' muziek en 'goede' muziek. De opnamekwaliteit hoor ik nu opeens ...

Dit HiFi wordt een dure hobby, want nu moet ik opeens allemaal nieuwe CD's gaan kopen :) Nu vroeg ik me dus af of er bekende labels/artiesten zijn (in de Jazz/jazzpop hoek) die bekend staan om audiofiel verantwoorde opnamen? Ik weet het van 'Chesky', verder heb ik wat muziek van Blue Note (die goed klinkt), maar hier zitten vast mensen die nog wat aanraders hebben.

Het is niet een puur ontopic topic (officieel moet hij waarschijnlijk naar /2), maar ik denk dat ik hier de meeste kans heb op een bevredigend antwoord :)
Je kunt wel kwalitatief betere cd's kopen maar dat zal je niet verder helpen denk ik.
Ik zie verder geen details van je interlinks!
Probeer eens van je winkelier wat kabels bv.een setje tussen je cd speler en versterker,neem wel de tijd om te luisteren en liefst een cd die je vaak draait.
Let vooral op het loskomen van het geluid en niet zozeer op de klank.
Mag dit niet helpen,probeer dan eens andere luidsprekerkabels bv. van v.d Hul of Monstercable dit geeft ook wel een bevredigend resultaat.
Ik zou zeggen probeer dit eens voordat je gaat investeren in andere luidsprekers wat je vaak meer geld kost!

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Op zondag 27 januari 2002 11:34 schreef Wizard_of_OS het volgende:
[..]
Nu zal misschien niet iedereen hem horen, ik hoor ook altijd een piep van een TV, dus ik ben nogal gevoelig voor hoog.
Hier nog zo iemand die wel eens last heeft van de TV piep toon. Rest van de familie hoort het niet (of wil het niet horen) maar ik hoor altijd gelijk dat de TV aanstaat. Behoorlijk irritant.

Waar komt die hoge piep in de TV eigenlijk vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zondag 27 januari 2002 12:26 schreef Fern het volgende:

[..]

Je kunt wel kwalitatief betere cd's kopen maar dat zal je niet verder helpen denk ik.
Ik zie verder geen details van je interlinks!
Probeer eens van je winkelier wat kabels bv.een setje tussen je cd speler en versterker,neem wel de tijd om te luisteren en liefst een cd die je vaak draait.
Let vooral op het loskomen van het geluid en niet zozeer op de klank.
Mag dit niet helpen,probeer dan eens andere luidsprekerkabels bv. van v.d Hul of Monstercable dit geeft ook wel een bevredigend resultaat.
Ik zou zeggen probeer dit eens voordat je gaat investeren in andere luidsprekers wat je vaak meer geld kost!
Wederom: ik wil geen nieuwe speakers, want ik ben er erg tevreden mee, ik zoek alleen CD's (en dus labels) die opnametechnieken gebruiken die tot hun recht komen in mijn nieuwe set.

Ik heb trouwens een interlink kabel van v.d. Hul (leuke deal gemaakt met de HiFi winkel ... kabeltje kostte oorspronkelijk Fl 250,--), maar mijn speakerkabels zijn wel redelijk goedkoop (2 euro per meter.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Op zondag 27 januari 2002 12:52 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Hier nog zo iemand die wel eens last heeft van de TV piep toon. Rest van de familie hoort het niet (of wil het niet horen) maar ik hoor altijd gelijk dat de TV aanstaat. Behoorlijk irritant.

Waar komt die hoge piep in de TV eigenlijk vandaan?
Die piep is een toon van 14.400 Hz, namelijk 288 x 50 (288 is aantallijnen per field in PAL systeem, volledig frame heeft 576 lijnen, de overige zijn voor teletekst (totaal 625). En 50 is de refreshrate. 100 Hz tv's hebben daarom geen piep en je monitor ook niet. Alleen weet ik dus niet zeker of de niet zichtbare beeldlijnen ook moeten worden meegerekend, anders kom je op een toon van 15.625 Hz.

Zelf hoor ik die piep ook bij tv's, maar als je eenmaal zit te kijken valt het mij niet meer op (totdat je er weer aan denkt). Straks zal ik die Gladiator cd eens opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op zondag 27 januari 2002 11:34 schreef Wizard_of_OS het volgende:

[..]
17 nummers lang (totaal 61:40), in het eerste nummer, na 0:40 (rond 0:50 het duidelijkste) een hele hoge toon. Als ik me goed herinner zit het door de hele CD heen, maar daarvoor zou ik 'm helemaal moeten draaien, en m'n huisgenoten slapen nu nog :)
Ik heb net weer een keer geluisterd maar dan wat harder, en idd ik hoor af en toe een vreemd hoog signaal tussendoor, maar dat signaal is voor mij te zacht om me er echt aan te irriteren.

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op zondag 27 januari 2002 13:31 schreef Baur het volgende:

[..]

Ik heb net weer een keer geluisterd maar dan wat harder, en idd ik hoor af en toe een vreemd hoog signaal tussendoor, maar dat signaal is voor mij te zacht om me er echt aan te irriteren.
Ik heb de CD nu op zowel mijn oude mini-setje als mijn nieuwe set gedraaid, en het valt me op dat hij op de HiFi installatie veel zachter is. Geen idee hoe het komt, maar het is nu iets minder storend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Dit is een goed label
Helaas zijn ze met de werkzaamheden gestopt

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 13:23 schreef Witte het volgende:
Dit is een goed label
Die zijn duur en moeilijk te krijgen. Heb ze wel eens op een CD/platen beurs zien liggen, kosten rond de 85 gulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Hmm .. ik heb nu 3 DECCA cd's geluisterd, en eerlijk gezegd vallen ze me alledrie tegen:

- Gladiator soundtrack. Geweldig mooi stuk muziek, maarja, die piep he ... :(

- Higlights: Aida, waarschijnlijk een goedkope cd (van huisgenote geleend), met heel veel ruis, en af en toe stilte (soort van hickups). Verder kunnen die concertleden niet stil zitten, ik hoor continu verschuivende stoelen :)

- Highlights: Gershwin. Weer zo'n geleende CD, ook hier verschuivende stoelen (maar minder opvallend) en ... je gelooft het niet ... een piep. Eerste nummer, rond 8:20 (als ik me niet vergis, de CD's zijn al weer weg).

Eerlijk gezegd is m'n vertrouwen in 'DECCA is een audiofiel label' wel een beetje gezakt. Chesky is wel enorm goed. Vandaag een CD van gekocht, en ik krijg nu gewoon een priveconcert in m'n kamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op maandag 28 januari 2002 13:23 schreef Witte het volgende:
Dit is een goed label
Hmm .. in hun CD lijst zie ik twee CD's van Sting staan (ben ik altijd fan van geweest), maar de exemplaren die ik heb zijn van 'A&M records'. Da's niet hetzelfde ... neem ik aan?

Zijn dit dan andere releases ofzo? Want een audiofiel verantwoorde versie van mijn Sting CD's ... dat zie ik wel zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Jammer van de DECCA CD's, maar die stoelen die je hoort is toch een extraatje, heb je meer het gevoel dat je "erbij" bent. :)

En die Chesky CD's, krijg nu al een tijdje de nieuwsbrief van hun, maar heb nog geen enkele CD's van Chesky. :(
Die lijken mij ook wel wat en trouwens ze hebben ook een goeie site. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ik vind het echt om te :'( dat mensen muziek om de opnamekwaliteit gaan kopen en andere muziek erom laten liggen.

Waarom koop je die set nou?
Om meer van je muziek te kunnen genieten natuurlijk, niet om je op te vreten over de geluidskwaliteit. Muziek moet wel muziek blijven, het gaat om het gevoel in de muziek, niet om de opnamekwaliteit. Sommige mensen raken soms echt de weg kwijt als ze eenmaal kwaliteitsspullen gaan kopen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01-2021
Om meer van je muziek te kunnen genieten natuurlijk, niet om je op te vreten over de geluidskwaliteit. Muziek moet wel muziek blijven, het gaat om het gevoel in de muziek, niet om de opnamekwaliteit. Sommige mensen raken soms echt de weg kwijt als ze eenmaal kwaliteitsspullen gaan kopen... |:(
Op zich heb je harstikke gelijk, maar irritante is dat de cd's van bijv. destiny's child en de laatste van britney spears zo slecht opgenomen zijn dat ze op goed spul niet om aan te horen zijn. Cd van judith en twarres klinken weer wel erg goed, ondanks dat deze factor 100 minder winst opleveren dan destiny's child producties. Dus het heeft echt te maken hoe commercieel iets op de markt gedumpt met complete lak aan de mensen die het kopen. Mischien het idee van 95% hoort het verschil toch niet???

Dan wil je dus is gewoon lekker populaire rommel gaan luisteren waarvan je denkt mwah zat $$$$ om kwalitatief goed geluid op de cd te zetten blijkt het om te :r . Dat verpest best goede muziek, omdat als je elke keer hoort dat een sample gebruikt wordt door de ruis die in de sample zit en het geluid voor het gehoor erg hard is en de beat expres vervormd opgenomen is terwijl je juist mooie full size speakers hebt om ook het laag goed te horen...
Kan je je toch voorstellen dat je gaat :'( van zulke groepen en deze dus niet meer draait om hoofdpijn te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Mobile Fidelity Sound Label mixt zelf de CD af vanaf de master.

Ikzelf heb Murmur van R.E.M. (MFSL), klinkt inderdaad veel 'warmer' dan de IRS-uitgave (ooit geleend).

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Staat je set wel goed geplaatst?

Ik heb mn vloertegels uit mn kamer gehaald en het geluid is totaal anders, op veel punten lijkt het wel een andere set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes Verelst
Op dinsdag 29 januari 2002 00:29 schreef TimMer het volgende:
Ik vind het echt om te :'( dat mensen muziek om de opnamekwaliteit gaan kopen en andere muziek erom laten liggen.

Tja, dat is jouw mening, en daar staan meningen van andere mensen tegenover :P

Even serieus: natuurlijk geniet ik nog van muziek zoals ik dat 'vroeger' deed, maar er is een nieuwe dimensie bij gekomen. Als ik vroeger een cd kocht dan deed ik dat omdat ik de muziek leuk vond (bijvoorbeeld Sting) en dat was het. Natuurlijk stop ik daar niet mee, daar vind ik popmuziek nog veel te leuk voor.

Wat veranderd is, is het feit dat ik nu een set heb waarmee ik meer kan horen dan wat in de meeste popmuziek zit. Aangezien mijn smaak aan het verschuiven is naar o.a. Jazz, wil ik dan wel letten op de potentie van mijn set. Ik kan natuurlijk voor 15 gulden een dump-cd met jazz kopen, of ik kan 50 gulden neertellen voor een van Chesky records. Aangezien ik nu gewoon het verschil hoor (en ja, dat is dus muziekbeleving, het feit dat er een trompettist in mijn kast staat in plaats van in mijn box) wil ik daar op letten.

Als ik muziek gaaf vind zal ik het natuurlijk blijven kopen, maar luisteren naar muziek is meer geworden dan alleen het deuntje, ook de dynamiek en diepte spelen nu een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

De 'diepte' zegmaar is wel belangrijk imo als je ECHT goed geluid wil, en dat is vaak bij de top40 muziek e.d. vrij bagger, maar dat je stoelen hoort en wat ander ongewenst geluid (inademen van de zanger, ongewenste aanraking bij het schuiven over een snaar, tik van gitaar tegen stoel aan)wat je bij goede sets wel es kan horen vind ik totaal niet storend, dat maakt de muziek meer levend, en eerder MEER realistisch dan minder. Het onderscheid de muziek net meer dan zo'n overbewerkte plastic beatbox pongelmuziek.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Pagina: 1