Toon posts:

[EL] condensator als wisselstroomweerstand

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de elektuur van januari staat een artikel over
Hoe werkt het? Condensator als wisselstroomweerstand
Transformatorloze voeding.
Heeft iemand toevallig nu een scanner en die elektuur bij de hand? Ik zou nu graag dat artikel even lezen en heb nu geen mogelijkheid om even langs de bieb te gaan.

Nog twee opmerkingen
-indien dit niet mag, excusses en sluiten maar
-dit is extra informatie naast de uitleg van Dabit , nog dank daarvoor Dabit.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11

PCR

Ik heb hem voor je maar je moet inderdaad even vragen of het mag in LA :)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach joh.. gewoon ff een mailtje naar m sturen....

• PCR

PCR

Op vrijdag 25 januari 2002 17:12 schreef jhead22 het volgende:
Ach joh.. gewoon ff een mailtje naar m sturen....
Jah maar dan heeft een ander er ook nog wat aan. Maar ik stuur wel ff een mailtje...

edit: beetje moeilijk, hij heeft geen @dres in z'n profile, hij moet maar ff reageren dus... ;)

Verwijderd

Gewoon scannen en posten. Je mag toch ook een kopietje maken voor je schoolverslag? We reproduceren het niet met het doel er geld mee te verdienen.

• PCR

PCR

Op vrijdag 25 januari 2002 17:20 schreef DaBit het volgende:
Gewoon scannen en posten. Je mag toch ook een kopietje maken voor je schoolverslag? We reproduceren het niet met het doel er geld mee te verdienen.
Ik vraag het toch even... :)

Verwijderd

ach joh :)

• PCR

PCR

Op vrijdag 25 januari 2002 17:26 schreef masterwill het volgende:
ach joh :)
* PCR wil graag dingen zeker weten!!!! :P

Ik heb al even een topic opengerukt in lalalalalalaLA <- :? :P ;)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Lijkt mij mogen, er worden zovaak schema's gepost van andere sites, uit de elektuur is precies hetzelfde lijkt me.. Ik ben nu wel ff nieuwsgierig...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 17:27 schreef pc-reactive het volgende:

[..]

/me wil graag dingen zeker weten!!!! :P

Ik heb al even een topic opengerukt in lalalalalalaLA <- :? :P ;)
kijk eens aan veel activiteiten hier.

Ik ga dadelijk eens kijken in la of het mag, zo niet zal ik volgende week even langs de bieb moeten gaan.

Enne mail, ik ga nog eens ergens een junk mail adres aanmaken voor webgebruik e.d. Het vorige junk mail adres gebruik ik ondertussen ook voor het serieuzere werk, met behoorlijk wat filters is er nog mee te werken.

Maare, het is inderdaad netter om het hier te posten (als dat mag), dan kan het forum tenminste als archief gebruikt worden.

Alvast bedankt voor de moeite

Verwijderd

Topicstarter
Net even in LA geweest.

Mag dus niet, zut, ach dan volgende week maar.

[stiekem value=true]
(ascii gaat even z'n mailadres opgeven in z'n profiel)
[/stiekem]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik denk dat je een schakelende voeding bedoelt (zo een als er in je computer zit)
En van een condensator wordt de impendantie (weerstand zoals jij het noemt) kleiner bij een hogere frequentie, een spoel is precies het tegenovergestelde.
Voor een voeding zonder trafo moet je aan triac's gaan denken, die snijden een stuk van de wisselspanningsgolf af, en verlagen zo de spanning.
(ik weet het niet zeker, ik heb nog geen triacs gehad)
-edit-
Voor een 230 ventilator met naloop is zo'n relais toch beter, en eenvoudiger.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Een condensator in serie met een ventilator gaat prima, je kan het best ff proberen met verschillende waarden omdat de ventilator een niet lineaire weerstand is maar ook geen ideale spoel, wat kwa rekenwerk meer tijd kost dan ff enkele condensatoren proberen :)

Powered bij meergranenbrood.

• PCR

PCR

ascii, check je mail maar ff dan >:) >:)

Verwijderd

Ik vond deze link: http://www.merkerk.myweb.nl/Trafoloos/

Meestal zet men ook een weerstand in serie met de condensator.
Dit is trouwens een levensgevaarlijke schakeling als je hem niet aanraakveilig inbouwt!!

Verwijderd

Topicstarter
He, i have got mail.

augustus:
Zo iets zocht ik dus, perfect dank je.

En voor de andere geinterreseerden:
Ik heb meerdere ideeen waarbij het handig zou kunnen zijn dat iets vertraagt afschakeld.

Als eerste wil ik een schakeling bouwen die de afzuiging van m'n werkbank in de kelder laat nadraaien. Wel zo handig om ook de laatste zaagseltjes, dampen etc te laten wegdraaien.

Verwijderd

Een schakeling met 'nalooptijd' voor een ventilator is gewoon te koop.
Dat heet een vertragingsrelais
Te koop bij elektronicaboeren en sanitairzaken.
Die dingen zitten vaak in WC's zonder ventilatie-raampje: als je het licht uitdoet blijft de ventilator nog 10 minuten draaien.

Bijvoorbeeld bij www.conrad.de (of .nl) zoeken naar de nummers 538710 en 538037. Kosten c. 32 en 55 gulden.
Hier.
Link zal wel weer niet werken. :(

HA! De link werkt wel! Dat komt omdat ik dubbele aanhalingstekens (") vóór en ná de url heb gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 16:38 schreef augustus het volgende:
Een schakeling met 'nalooptijd' voor een ventilator is gewoon te koop.
Dat heet een vertragingsrelais
Te koop bij elektronicaboeren en sanitairzaken.
Die dingen zitten vaak in WC's zonder ventilatie-raampje: als je het licht uitdoet blijft de ventilator nog 10 minuten draaien.

Bijvoorbeeld bij www.conrad.de (of .nl) zoeken naar de nummers 538710 en 538037. Kosten c. 32 en 55 gulden.
Hier.
Link zal wel weer niet werken. :(

HA! De link werkt wel! Dat komt omdat ik dubbele aanhalingstekens (") vóór en ná de url heb gezet.
Oooooo, zo'n ding.... Heb ik al eens gezien bij een bouwmarkt, maar bijkomend probleem bij mij is dat ik twee verschillende groepen wens te schakelen. (voor en achter de opto zijn twee verschilende stoppen dus). En omdat de fan voor meerdere zaken wordt gebruikt wil ik die niet op dezelfde groep zetten als de kelder.

Verder denk ik dat zelfbouw leuker en goedkoper is. Maar wel erg bedankt voor de moeite hoor.
Pagina: 1