Toon posts:

Uitschakel vertraging 230VAC, kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil een schakeling maken waarmee ik een 230 VAC fan kan laten nadraaien.
Hiervoor heb ik het volgende bedacht. Via een schakelaar (relais of een 230VAC lichtschakelaar) wil ik het eerste deel van de schakeling van spanning voorzien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
--[R1]--[C1]--|>---------
             |  |   |
             Z  E1  R2
             |  |   |
             |  |   LED
             |  |   |
-------------------------

Via R1, C1 een diode en een zener diode wordt een gelijk spanning gecreeerd. Elco E1 wordt hierbij opgeladen en ook gaat het ledje via voorschakelweerstand R2 branden. Als nu de spanning van de schakeling wordt weggenomen dan zal de led nog een tijdje blijven branden door de lading die in de elco is opgeslagen.

Vraagje: Is dit een haalbare schakeling en wat zullen de waarden van de componenten moeten zijn (vooral die van R1 en C1, voor de diode lijkt me een 1n4001 voldoende.

Oke, de led is onderdeel van een MOC304x, via deze optokoppeling stuur ik dan een triac aan die de fan stuurt, zie datasheet voor schema. Een MOC3041 heeft een ledje van 1,3V en 15mA. Hoe moet ik nu de relatie leggen tussen brandduur (= uitschakelvertraging) van het ledje en de grote van de elco? Wat zijn haalbare vertragingen?

Laatste vraag: Weet iemand een andere (lees betere) oplossing? Ik heb een sterke voorkeur voor kleine schakelingen die zo min mogelijk "aan" blijven.

Verwijderd

Ja, dit werkt wel.

Impedantie C1:

Zc = 1/wC, waarbij w 2*pi*f is. (314 dus). C in Farad, Zc in Ohm.

Verdeel dus de volledige voorschakelweerstand die je nodig hebt over R1 en Zc. een R1 van 200-800 Ohm is mooi. De waarde van je voorschakelweerstand hangt af van de Pd, max van je zener, en de spanning over de zener.

Een enkele diode werkt niet, want dan zal dus gewoon je condensator geladen worden. Hiervoor moet je een bruggelijkrichter monteren.

War betreft die ontlaadtijd van die elko, daar kom ik nog op terug als niemand antwoord. Weinig tijd nu. Bij een condensator van 1F zal bij een stroomafname van 1A de spanning 1V/sec zakken, da's alles wat ik er nu over zeg.

Er is een betere methode, namelijk door een MOSFET geschakeld als stroombron te gebruiken. Of een bimetaaltje met verwarmingsweerstandje. (als de stroom van de verwarmingsweerstand afvalt, dan blijft het bimetaaltje aangetrokken totdat het voldeonde afgekoeld ik. Gebruik evt een TL-starter en een relais)

Verwijderd

Waarom gebruik je niet gewoon een relais met een uitschakelvertraging, die voed je gewoon met de netspanning en laat je schakelen door je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
thx Dabit,

Hier ga ik verder mee rekenen.

Ik mis nog even waarom ik een brug schakeling moet gebruiken en 1 enkele diode niet voldoende is. Qua stroom wordt er immers niet veel gevraagd (dacht ik). Maar goed drie diodes extra zijn ook niet veel moeite.

Wat ik volgende week eens zal gaan uitrekenen is de gewenste waarde voor de elco. (in het weekend thuis klussen)

Verder kan ik me nog eens herinneren dat ik ergens een voorbeeld met een voorschakel fet idpv een voorschakel weerstand voor de led. Hierdoor was de led op een range van spanningen te gebruiken. Effe m'n archief doorspitten, of weet hier iemand daar een voorbeeld van?

Ik denk dat ik op die manier een behoorlijke tijd een led kan laten nabranden op 230VAC.

enne Walm,

Wat voor een vertragingen zijn er haalbaar met zo'n relais? Anders is dat een simpele keuze.

(btw, het kan zijn dat ik de komende week niet aan posten toekom, samen met m'n vriendin verwacht ik dat de tweede nu elk moment geboren kan worden. Oei, nu weten jullie dat Ascii hier tot de ouderen behoord)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zoek ook zoiets, maar dan andersom.
ik wil mijn waterkoeling laten lopen VOORDAT de pc aangaat.
en naloopt als ie uitgaat.
iedeetjes?????

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Als je um van te voren wil laten lopen zal je dat met een schakelaar moet doen, maar voor het nadraaien zal je gewoon een vertraging nodig hebben.

Wat ik zou doen is gewoon als je um uitzet een tellertje laten lopen die weer aangesloten is op een relais.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

(btw, het kan zijn dat ik de komende week niet aan posten toekom, samen met m'n vriendin verwacht ik dat de tweede nu elk moment geboren kan worden. Oei, nu weten jullie dat Ascii hier tot de ouderen behoord)
hoeft niet, er zat een ventje (18) bij me in de imo opleiding van de kluchtmacht en die had er al 2......

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1