Op donderdag 24 januari 2002 22:58 schreef bommetje het volgende:
Ik heb die receiver uitgekozen, omdat mijn redenatie was er kan beter een kwalitatief goed geluid naar mindere boxen gaan dan mindere kwaliteit sturen naar goede luidsprekers.
Met als heftige kanttekening dat de 'mindere kwaliteit' bij receivers extreem veel minder
minder is, dan de 'minderheid' van goedkopere speakers. (damn, ik snap het zelf niet eens

).
Wat ik wil zeggen: Het verschil in geluidskwaliteit tussen een 'aardig goede' en een 'erg muziekale' versterker ga je op die (toch wel) mindere speakerset niet horen... Het verschil tussen een betere speakerset en die JBL van 550 euro daarentegen ga je zeker WEL horen op een 'minder goede' receiver.
Een versterker is namelijk eigenlijk een behoorlijk perfect apparaat. Ga in een winkel maar eens naar een speakerset (die je wil kopen) luisteren en dan naar de verschillen tussen versterkers... Ga dan met zo'n 'mindere; receiver eens tussen de speakers schakelen... Dan merk je dat de verschillen tussen speakers extreem veel groter zijn...
Met een receiver van 600 euro (HK avr3000) en een speakerset van 1100 euro ga je een VEEL en VEEL betere set kopen...
Mocht je toch bij je eigen keuze blijven, dan moet ik zeggen dat die spullen bij RAF en Staffhorst voor 550 resp 770 euro te koop staan. Voor het geld zijn beide producten eigenlijk wel heel erg gaaf (voor 550 euro klinkt dat setje echt heel erg leuk en voor 770 euro krijg je een mooie receiver!). Alleen zou ik die twee nooit bij elkaar kopen, omdat het IMHO gewoon een 'zonde van het geld' combinatie is...
Ga dan voor 2x een DM602 (€500/set), 2x een DM303 (€300/set) 1x een center (250€) van B&W in combinatie met een AVR3000 van Harman Kardon of een Marantz SR5100 oid... Dat gaat echt gruwelijk beter klinken dan die JBL set met een 'mooiere' receiver...
Ik snap je redenatie wel, maar de verschillen tussen receivers zijn slechts subtiel. dus een slechte is niet echt een slechte, hooguit een iets minder sprankelende... Het verschil tussen dei JBL set en een mooie echte speakerset is daarentegen wel extreem...
Maar wat zouden jullie me dan aanraden voor €2000 daar wil ik dan een DVD-speler, versterker en een 5.1 luidspreker set voor.