[CM] Fanbus vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 19:35
Hoi,

Er staat inderdaad heel wat over in de search maar toch nog enkele vraagjes:

(1) Op de site van Tweakers staat beschreven hoe je een fanbus kan bouwen. Het maximale voltage ligt echter bij 10,75v. Je fan draait dus nooit op volle toeren?
(2) Wat is het laagste voltage dat hieruit voortkomt? Kun je de fans helemaal stil zetten ?
(3) Als je ze niet helemaal stil kunt zetten is er dan ook ergens een schema met deze mogelijkheden plus een schakelaar zodat je de fans ook uit kunt zetten. Eventueel inclusief LED die aangeeft of een fan aan of uit staat?
(4) Is dit schema zwaar genoeg om er bijvoorbeeld 4 fans van 120mm aan te hangen? Of heb je dan andere onderdelen nodig?
(5) Niet al deze onderdelen zijn terug te vinden in de Conrad catalogus (Heatsink?). Is er een (online) shop die ze allemaal heeft?

Dat was em voor nu. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 16:19 schreef Frijns.Net het volgende:
Hoi,

Er staat inderdaad heel wat over in de search maar toch nog enkele vraagjes:

(1) Op de site van Tweakers staat beschreven hoe je een fanbus kan bouwen. Het maximale voltage ligt echter bij 10,75v. Je fan draait dus nooit op volle toeren?

Ten eerste hebben ze het over een baybus , verschilt toch duidelijk van een fanbus ( kijk anders maar bij www.fanbus.com ). En idd , fan zal nooit op 12 V gaan lopen.

(2) Wat is het laagste voltage dat hieruit voortkomt? Kun je de fans helemaal stil zetten ?

Volgens mij moet dat wel kunnen , ja :) .

(3) Als je ze niet helemaal stil kunt zetten is er dan ook ergens een schema met deze mogelijkheden plus een schakelaar zodat je de fans ook uit kunt zetten. Eventueel inclusief LED die aangeeft of een fan aan of uit staat?

Schema is niet zo moeilijk aan te passen , kijk goed naar voorbeelden , en probeer met bv Paint een schema te maken. Post het als je twijfeld , weet je vrij snel of het kan :)

(4) Is dit schema zwaar genoeg om er bijvoorbeeld 4 fans van 120mm aan te hangen? Of heb je dan andere onderdelen nodig?

Hou effe rekening met het amperage wat de fans maximaal trekken , bereken daarmee uit hoe zwaar je potmeter moet worden (en hang de 4 fans niet aan 1 potmeter) .

(5) Niet al deze onderdelen zijn terug te vinden in de Conrad catalogus (Heatsink?). Is er een (online) shop die ze allemaal heeft?

Online bij Conrad heb ik een keer geprobeerd , geen suc6 :( heeft me vanaf eind oktober tot 2 weken geleden veel moeite en telefoontjes gekost om alles te krijgen. Heb het spul ondertussen allang bij Display in Arnhem gehaald.
De locale elektroboer zal zeker hebben wat je zoekt ;) .

Dat was em voor nu. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Graag gedaan , good luck en laat effe weten/zien als het af is ;)

• rvrbtcpt

Volgens mij moet dat wel kunnen , ja
Als je de potmeter dus helemaal dicht draait, dan staat je fan stil? Ik wil het toch even zeker weten want dan hoef ik dus niks extras aan te passen.

Schema is niet zo moeilijk aan te passen , kijk goed naar voorbeelden , en probeer met bv Paint een schema te maken. Post het als je twijfeld , weet je vrij snel of het kan
Dat wil ik best proberen, maar niet hard gaan lachen bij het resultaat.

Hou effe rekening met het amperage wat de fans maximaal trekken , bereken daarmee uit hoe zwaar je potmeter moet worden (en hang de 4 fans niet aan 1 potmeter) .
De bedoeling is 1 fan per potmeter. Heb je een formule voor die berekening ? En moet ik dan alleen de potmeter aanpassen of ook nog andere onderdelen ?
Graag gedaan , good luck en laat effe weten/zien als het af is
Als ie af is dan post ik zeker wat pictures.

Verwijderd

[quote]Op donderdag 24 januari 2002 17:17 schreef Frijns.Net het volgende:

1) Als je de potmeter dus helemaal dicht draait, dan staat je fan stil? Ik wil het toch even zeker weten want dan hoef ik dus niks extras aan te passen.

1) Ja , je kunt ze stilzetten. Komt nog bij dat de ene fan bij 5 V niet meer wil lopen , andere bij bv 4 V , is proberen :)

2) Dat wil ik best proberen, maar niet hard gaan lachen bij het resultaat.

2) Ok , :) heb zelf een simpele baybus gemaakt , zonder spanningsregelaars , maar werkt prima .

3) De bedoeling is 1 fan per potmeter. Heb je een formule voor die berekening ? En moet ik dan alleen de potmeter aanpassen of ook nog andere onderdelen ?

3) U = I * R
Spanning = max amperage * weerstand
Nee , als je dat schema http://www.tweakers.net/reviews/245/3 gebruikt hoef je geen andere onderdelen aan te passen . Sterker nog , je hoeft dan alleen maar de onderdelen te halen die in het artikel vermeld worden , lekker makkelijk :) .

• rvrbtcpt
Enermax verkoopt nu ook fans inclusief potmeter.
Hier zit dus alleen een potmeter aan de voedingskabel zonder de overige attributen die op het schema staan.

Hoe werkt dit dan ?

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

www.fanbus.com voor hele mooie schemaatjes

Verwijderd

Klopt, ze zeggen zelf dat het verschil tussen 10.75 en 12 volt bijna niet te merken is. Je merkt het wel!!

Laagste voltage komt dik onder de 4 volt uit. Als je je fan start op 10.75 volt, en je draait je potmeter dicht komen ze tot stilstand.

Je kan ze wel helemaal stil zetten, maar er blijft dus wel een (lage) spanning naar je fans lopen. Gewoon dus een schakelaar tussen de 12V ingangs spanning zetten.

Over de uitgang naar je fans zet je een led, met de juiste weerstand. De led gaat feller branden als je fans harder branden. Je led is uit, als je de hoofdschakelaar op uit zet.

[/quote]

Ik heb totaal geen kaas van electronica gegeten, maar dit schema had ik toch in een middagje in elkaar.

• rvrbtcpt
Op vrijdag 25 januari 2002 12:52 schreef spoetnik666 het volgende:

Ik heb totaal geen kaas van electronica gegeten, maar dit schema had ik toch in een middagje in elkaar.
Zou je dat schema hier kunnen neerzetten ?

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op vrijdag 25 januari 2002 12:52 schreef spoetnik666 het volgende:
Laagste voltage komt dik onder de 4 volt uit. Als je je fan start op 10.75 volt, en je draait je potmeter dicht komen ze tot stilstand.
Vraagje is da niet slecht als je een fan op 4 volt laat stilstaan? (bv hele n8 lang)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Ben bezig met een eigen bay bus die iedereen ook kan namaken en/of delen ervan gebruiken. Een van de functies die hij krijgt is automatisch aan de hand van de temp. de fans aansturen:
Bay bus maken: Deel I :P

Verwijderd

Hoi, misschien een beetje off-topic maar sommige vragen gingen over een baybus. Weet iemand waar ik die dingen kan kopen? Gewoon eentje in een 3,5" slot. Vier tuimelschakelaars met LED. Bedankt....

• Robino
Op donderdag 28 maart 2002 10:02 schreef jtiegelaar het volgende:
Hoi, misschien een beetje off-topic maar sommige vragen gingen over een baybus. Weet iemand waar ik die dingen kan kopen? Gewoon eentje in een 3,5" slot. Vier tuimelschakelaars met LED. Bedankt....
Een digidoc 5 is een goeie kant & klaren bay bus. De prijs moet je even opzoeken in de Pricewatch :)

Verwijderd

Niets kleiners?? :?

• Robino
Op donderdag 28 maart 2002 10:52 schreef jtiegelaar het volgende:
Niets kleiners?? :?
Ik weet wel wat kleinders, maar dan moet je het zelf maken ;)
Bay bus maken: Deel I :P

[Dubbel-post]
|:(
[/Dubbel-post]

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op donderdag 28 maart 2002 01:03 schreef Bobbert het volgende:

[..]

Vraagje is da niet slecht als je een fan op 4 volt laat stilstaan? (bv hele n8 lang)
Niemand antwoord weten op mijn vraag :?

• Robino
Op donderdag 28 maart 2002 14:11 schreef Bobbert het volgende:

[..]

Niemand antwoord weten op mijn vraag :?
Ik denk niet dat dit goed voor je koeler is aangezien hij hierdoor kan doorbranden. Je kan hem beter op 0V zetten :)

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op donderdag 28 maart 2002 14:24 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dit goed voor je koeler is aangezien hij hierdoor kan doorbranden. Je kan hem beter op 0V zetten :)
Hehe maar prob is dat een fanbus nie de 0 haalt..... :P (dus wordt aan/uit schakelaar inbouwen dan denk :))
Pagina: 1