Toon posts:

WinXP DMA modus voor schijven afdwingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem dat in winXP de drives op PIO mode lopen, ik heb natuurlijk liever DMA modus, maar ik heb al aangekruist DMA indien beschikbaar, maar hij blijft op PIO modus lopen.
Hoe zet ik deze DMA aan, ik heb een INTEL 440BX chipset, en drivers voor winXP voor dit probleem vind ik nie, graag jullie hulp

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou ook graag een mogelijkheid hiervoor zien, maar ik ben bang dat die er niet is. Ik heb een LG CD-ReWriter die ook vol blijft houden dat die onder Windows XP alleen met PIO wil werken.

Op mijn moederbord zit nog een extra controller (CMD-648), die goed door Windows XP wordt ondersteund. Als ik m'n brander daarop aansluit, werkt deze wél met DMA (Multi-Word DMA Mode 2). Alleen is die controller niet ideaal om ATAPI apparaten aan te sluiten...

Maar het verschil in wel of niet willen werken, afhankelijk van de gebruikte controller, ligt volgens mij aan de drivers. En net als voor Windows 2000 verwacht ik niet dat er andere drivers uit zullen komen voor de borden met een i440BX chipset :'(

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
ik heb ooit eens op de site http://members.brabant.chello.nl/j.vanmelis een programmaatje gedownload genaamd, IDE tool. Ik weet niet of dit is wat jullie zoeken maar ik kan hier mijn IDE devices op DMA zetten.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 15:08 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
ik heb ooit eens op de site http://members.brabant.chello.nl/j.vanmelis een programmaatje gedownload genaamd, IDE tool. Ik weet niet of dit is wat jullie zoeken maar ik kan hier mijn IDE devices op DMA zetten.
Staat er niet meer op

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-04 22:47
ik heb dus hetzelfde probleem, en wacht ook nog op een antwoord :) (zie ook mijn thread hier iets onder)

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Hmm.. een 440BX? Drie tegen een dat je een Asus P3B-F hebt en dus hetzelfde probleem als RedruM. Had je het ook met Win98? Hij wel, maar hetzelfde verhaal met XP. Zie zijn draadje voor meer info.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je toevallig een VIA-chipset hebt, dan kan je vanaf viatech.com een IDE miniport driver downloaden. Hier zit ook een IDE-tool bij, waarmee je PIO en DMA settings kan veranderen
downloadlink: http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip

edit:

Sorry, niet gezien dat je een intel BX chipset had...

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een "gigabyte BX 2000" als moederbord. In windows 98 had ik dit niet.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 15:15 schreef thedolf het volgende:
Staat er niet meer op
Tooltje komt gewoon van www.microsoft.com ;)

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-04 18:11

Tuinhark

Retro

Bij M$ is nog ergens een tooltje te vinden dat oorspronkelijk voor NT4 was bedoeld (werkte goed). Ik waag het te betwijfelen of het zinvol is onder W2K of WXP, maar zoek het eens op zou ik zeggen. :)

"dmacheck.exe"

:Y)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb het Tooltje gebruikt
"DMA detection status staat op enabled", maar als ik dan kijk erboven staat er: DMA not in use
En that's it

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb net een oplossing gevonden voor het probleem met mijn CD-ReWriter: in de BIOS selecteren dat er geen apparaat is aangesloten :)

Misschien lijkt het een beetje vreemd, maar alleen belangrijk is dat het werkt. Het apparaat gebruikt nu volgens Windows XP "Multi-Word DMA Mode 2" en nu is tenminste mijn PC niet meer onbruikbaar langzaam als ik de brander ergens voor wil gebruiken. Plus dat deze nu eindelijk zelf ook naar behoren presteert!

Het enige nadeel hiervan is, is natuurlijk dat dit nooit kan werken voor je harde schijf waarvan je opstart. Dus als je daar ook het probleem mee hebt dat die per se PIO wil gebruiken, werkt deze oplossing niet :(

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Op dinsdag 22 januari 2002 17:36 schreef Trent het volgende:
Ik heb net een oplossing gevonden voor het probleem met mijn CD-ReWriter: in de BIOS selecteren dat er geen apparaat is aangesloten :)
Da's anders de normale manier hoor.. :)

Maar hoe staat het met je harddisk(s)?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

In XP kun je (ik in ieder geval wel) via de Device Manager de DMA modus van je drives instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg die dingen voor geen ene meter in DMA modus, alleen de brander staat in multiword DMA modus, de rest in pio modus, en ik krijg ze er niet uit, please help

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als zich ooit een paar fouten hebben voorgedaan op een bepaald device, dan zet Windows (XP) de DMA modus voor goed (!) uit. Enige workaround is het betreffende device uninstallen => PC uitzetten => device eraf => PC aan => PC uit => device eraan => blazen maar.

Kan ook iets anders moeten (gebruik je fantasie), volgens MS is uninstall genoeg: maar dat is niet waar (bij mij iig niet).
Je hebt een klein probleem als het je HD is en je maar 1 controller hebt.

Ik kan het MS-KB artikel even (proberen) op te zoeken; als ik snel vind komt er een edit.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

multiword dma2 is niet zo gek hoor, de meeste pio4 apparaten ondersteunen ook multiword dma2, da's feitelijk de voorloper van udma en goed genoeg voor CDROM spelers en branders...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1