dubbelpost/quote
Anoniem: 27915
owhOp maandag 28 januari 2002 22:47 schreef nelske het volgende:
[..]
Ik zal vragen aan de collega mods of zij even het betreffende berichtje willen editen, zodat HTML wel werkt

* Anoniem: 27915 opgeeft en doorbladert naar volgende hoofdstuk topix-skriptkiddien-voor-beginners *
Zeer goede review! Alleen heb ik een vraagje over volgende 'versies': komt er ook iets in over de ondersteuning van hardware via USB? (scanners, muizen, printers, etc.) Ik hoop dat dit ik dit niet in dat ander topic moest posten... (anders kijk je maar over deze post heen
)
Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post
Anoniem: 1572
Ik heb een eerste opzet voor mijn review in elkaar geflansed en hoor graag wat jullie er van vinden/ wat er nog in moet komen de opmaak is een beetje verneukt door het feit dat de html verloren is gegaan bij het c/p maar dat maakt niet uit lijkt mij
Hier is ie dan de eerste review laat maar horen waar de spelfouten zitten want spellen kan ik voor geen meter.
Help Help ik kom er niet uit!!!
Rondom de software voor Linux is een grote community onstaan van mensen die elkaar graag helpen met het oplossen van elkanders problemen. Om echter te zorgen dat de verschillende plekken waar je vragen kunt stellen niet overspoeld worden met vragen die al heel vaak zijn gesteld komt hier de newbie-vraagstel-check-list.
-Wil je iets doen maar heb je geen idee welk progamma je moet gebruiken of welke instellingen je moet wijzigen?
Voor veel voorkomende problemen zijn howto's geschreven dit zijn stukken tekst die je vaak een heel stuk op weg helpen bij het oplossen van je probleem. Ze zijn te vinden op:
http://www.linux.org/docs/index.html
http://nl.linux.org/doc/
Heb je een probleem waarvan je vermoed dat het veel werk zal zijn bijvoorbeeld: Hoe installeer ik een compleet netwerk? Dan kun je in de project guides kijken dit zijn boeken die een heel project van begin tot eind uitleggen (maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken neem ik aan). Dit document zou je als project guide kunnen opvatten.
-Heb je de documentatie van de software doorgelezen?
Deze is vaak te vinden op de site van degene die de software beheren. Geen idee wat die site is? Kijk eens op www.freshmeat.org of http://sourceforge.net/, deze site's hosten de pagina's van veel open source devolepers. Verder kun je ook altijd: www.<naam van het programma>.com .net .org of .nl te vinden.
Is het wel gelukt om het programma te installeren? Dan is de documentatie vaak te vinden door in te toetsten:
man <commando> | more
Deze manual pages zijn ook te downloaden van internet via:
ftp://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/LDP/man-pages/
Verder wordt er vaak documentatie mee geinstalleerd in de directorie:
/usr/doc
-Goed je heb alle documentatie doorgelezen maar het werkt nog steeds niet
Niet moedeloos worden je bent immers van windows weggegaan omdat je controle wilde over je systeem. Daar zul je dus wel wat voor moeten doen. De volgende stap is:
http://www.deja.com
Deze site maakt het mogelijk om de newsgroup archieven van de laatste 20 jaar te doorzoeken. Newsgroups zijn te vergelijken met got alleen zijn deze al veel ouder en hebben een veel groter aantal gebruikers. Grote kans dus dat iemand al een keer jouw vraag heeft gesteld.
Natuurlijk doorzoek je ook even got mbv. de search
-Helaas je komt er nog niet uit
Je bent een totaal uniek geval en niemand anders heeft ooit jouw probleem gehad in dat geval kun je zonder bang te hoeven zijn om uitgemaakt te worden als newbie je vraag stellen.
De eerste vraag is, is got de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op got erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt. Hier zijn vaak de mensen die het programma gemaakt hebben aanwezig en die hebben er toch vaak het meeste verstand van.
Is er geen forum voor jouw programma of heeft je probleem betrekking op meerdere programma's dan is got de juiste plek om een vraag te stellen.
Nu komt het belangrijkste hoe stel je een vraag op got?
1.Je begint met een situatie schets waarin in ieder geval het volgende staat:
Een duidelijke uitleg hoe je het een en ander hebt gedaan, heb je de software gecompiled, je rpm'ed, ge'apt of iets anders?
Welke distrobutie je gebruikt.
Voor welke instellingen je hebt gekozen en welke je veranderd hebt na de installatie.
2.Je legt duidelijk uit wat je al geprobeerd hebt en wat het resultaat was (inclusief de preciese foutmelding)
3.Je verteld waar je al gezocht hebt en neemt links op naar sites waar je wel informatie kon vinden (dit voor andere mensen die de search gebruiken).
4.Post de configuratie files die van toepassing zijn. Dit kun je het beste doen tussen
tags dit ivm de layout.
De experts van got zullen zich nu graag over je probleem buigen. Ben je er eenmaal uit wat het probleem was, post dan nog even hoe je het uiteindelijk hebt opgelost zodat de volgende met hetzelfde probleem niet eerst alle suggestie die in de topic zijn gedaan hoeft door te lopen en bedank iedereen even voor hun moeite.
Algemene tips te afsluiting
Als je het probleem zelf oplost door alle documentatie door te lezen leer je hier vaak veel meer van dan dat iemand je een voorgekauwd antwoord geeft. Je weet dan namelijk precies wat je doet en waarom.
Als een aantal mensen in je post gaan roepen RTFM en gebruik de search dan weet je dus dat je dat had moeten doen. Bied je excuses aan, ga je schamen en begin maar boven aan met lezen van dit document.
Hier is ie dan de eerste review laat maar horen waar de spelfouten zitten want spellen kan ik voor geen meter.
Help Help ik kom er niet uit!!!
Rondom de software voor Linux is een grote community onstaan van mensen die elkaar graag helpen met het oplossen van elkanders problemen. Om echter te zorgen dat de verschillende plekken waar je vragen kunt stellen niet overspoeld worden met vragen die al heel vaak zijn gesteld komt hier de newbie-vraagstel-check-list.
-Wil je iets doen maar heb je geen idee welk progamma je moet gebruiken of welke instellingen je moet wijzigen?
Voor veel voorkomende problemen zijn howto's geschreven dit zijn stukken tekst die je vaak een heel stuk op weg helpen bij het oplossen van je probleem. Ze zijn te vinden op:
http://www.linux.org/docs/index.html
http://nl.linux.org/doc/
Heb je een probleem waarvan je vermoed dat het veel werk zal zijn bijvoorbeeld: Hoe installeer ik een compleet netwerk? Dan kun je in de project guides kijken dit zijn boeken die een heel project van begin tot eind uitleggen (maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken neem ik aan). Dit document zou je als project guide kunnen opvatten.
-Heb je de documentatie van de software doorgelezen?
Deze is vaak te vinden op de site van degene die de software beheren. Geen idee wat die site is? Kijk eens op www.freshmeat.org of http://sourceforge.net/, deze site's hosten de pagina's van veel open source devolepers. Verder kun je ook altijd: www.<naam van het programma>.com .net .org of .nl te vinden.
Is het wel gelukt om het programma te installeren? Dan is de documentatie vaak te vinden door in te toetsten:
man <commando> | more
Deze manual pages zijn ook te downloaden van internet via:
ftp://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/LDP/man-pages/
Verder wordt er vaak documentatie mee geinstalleerd in de directorie:
/usr/doc
Niet moedeloos worden je bent immers van windows weggegaan omdat je controle wilde over je systeem. Daar zul je dus wel wat voor moeten doen. De volgende stap is:
Deze site maakt het mogelijk om de newsgroup archieven van de laatste 20 jaar te doorzoeken. Newsgroups zijn te vergelijken met got alleen zijn deze al veel ouder en hebben een veel groter aantal gebruikers. Grote kans dus dat iemand al een keer jouw vraag heeft gesteld.
Natuurlijk doorzoek je ook even got mbv. de search
Je bent een totaal uniek geval en niemand anders heeft ooit jouw probleem gehad in dat geval kun je zonder bang te hoeven zijn om uitgemaakt te worden als newbie je vraag stellen.
De eerste vraag is, is got de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op got erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt. Hier zijn vaak de mensen die het programma gemaakt hebben aanwezig en die hebben er toch vaak het meeste verstand van.
Is er geen forum voor jouw programma of heeft je probleem betrekking op meerdere programma's dan is got de juiste plek om een vraag te stellen.
Nu komt het belangrijkste hoe stel je een vraag op got?
Een duidelijke uitleg hoe je het een en ander hebt gedaan, heb je de software gecompiled, je rpm'ed, ge'apt of iets anders?
Welke distrobutie je gebruikt.
Voor welke instellingen je hebt gekozen en welke je veranderd hebt na de installatie.
2.Je legt duidelijk uit wat je al geprobeerd hebt en wat het resultaat was (inclusief de preciese foutmelding)
3.Je verteld waar je al gezocht hebt en neemt links op naar sites waar je wel informatie kon vinden (dit voor andere mensen die de search gebruiken).
4.Post de configuratie files die van toepassing zijn. Dit kun je het beste doen tussen
code:
1
|
tags dit ivm de layout.
De experts van got zullen zich nu graag over je probleem buigen. Ben je er eenmaal uit wat het probleem was, post dan nog even hoe je het uiteindelijk hebt opgelost zodat de volgende met hetzelfde probleem niet eerst alle suggestie die in de topic zijn gedaan hoeft door te lopen en bedank iedereen even voor hun moeite.
Algemene tips te afsluiting
Als je het probleem zelf oplost door alle documentatie door te lezen leer je hier vaak veel meer van dan dat iemand je een voorgekauwd antwoord geeft. Je weet dan namelijk precies wat je doet en waarom.
Als een aantal mensen in je post gaan roepen RTFM en gebruik de search dan weet je dus dat je dat had moeten doen. Bied je excuses aan, ga je schamen en begin maar boven aan met lezen van dit document.
ik mis een verwijzing naar mijn chatkanaalOp maandag 28 januari 2002 23:45 schreef ultimate het volgende:
Ik heb een eerste opzet voor mijn review in elkaar geflansed en hoor graag wat jullie er van vinden

Nelske, 1 ding zou ik willen aanraden om er nog bij te zetten bovenaan. Uitleggen wat GNU/Linux is. De meeste mensen zullen toch Linux gewend zijn en zullen van die naam raar opkijken denk ik. Dat kan je in 1 of 2 regeltjes uitleggen IMHO.
Zet er ook even bij wat GNOME en KDE betekenen. GNOME = GNU Network Object Model Environment en KDE = Kool Desktop Environment, maar dat wist je zelf ook wel denk ik
Zet er ook even bij wat GNOME en KDE betekenen. GNOME = GNU Network Object Model Environment en KDE = Kool Desktop Environment, maar dat wist je zelf ook wel denk ik
[deze advertentieruimte is te koop]
De K is betekenisloos.Op dinsdag 29 januari 2002 01:16 schreef RG© het volgende:
KDE = Kool Desktop Environment
Heb je gelijk in, maar het wordt vaak als Kool uitgelegd.Op dinsdag 29 januari 2002 01:28 schreef deadinspace het volgende:
De K is betekenisloos.
Ik wilde trouwens ook nog even zeggen dat KDE wel degelijk meer Window Managers ondersteund! Je kan perfect IceWM in KDE gebruiken en Enlightenment volgens mij ook.
Daarnaast vind ik dat er nog steeds nogal lelijke screenies tussen staan, magoed dat is mijn smaak en ik heb geen idee wat andere daar van denken. Wat ik ook denk is dat wanneer je een bepaald programma aan het bespreken bent, dat je dan als screenshot alleen dat programma doet en niet je hele desktop erbij. Hierdoor worden de plaatjes kleiner en overzichtelijker.
Had inderdaad in het andere draadje gemoeten, maar het zei je vergevenOp maandag 28 januari 2002 23:10 schreef Bart Coppens het volgende:
Zeer goede review! Alleen heb ik een vraagje over volgende 'versies': komt er ook iets in over de ondersteuning van hardware via USB? (scanners, muizen, printers, etc.) Ik hoop dat dit ik dit niet in dat ander topic moest posten... (anders kijk je maar over deze post heen)
Dat zal ook vast wel in een van de "in depth" reviews aan de orde gaan komen
Ziet er al goed uitOp maandag 28 januari 2002 23:45 schreef ultimate het volgende:
Ik heb een eerste opzet voor mijn review in elkaar geflansed en hoor graag wat jullie er van vinden/ wat er nog in moet komen de opmaak is een beetje verneukt door het feit dat de html verloren is gegaan bij het c/p maar dat maakt niet uit lijkt mij
Hier is ie dan de eerste review laat maar horen waar de spelfouten zitten want spellen kan ik voor geen meter.![]()
[knip]
DoneOp dinsdag 29 januari 2002 01:16 schreef RG© het volgende:
Nelske, 1 ding zou ik willen aanraden om er nog bij te zetten bovenaan. Uitleggen wat GNU/Linux is. De meeste mensen zullen toch Linux gewend zijn en zullen van die naam raar opkijken denk ik. Dat kan je in 1 of 2 regeltjes uitleggen IMHO.
Zet er ook even bij wat GNOME en KDE betekenen. GNOME = GNU Network Object Model Environment en KDE = Kool Desktop Environment, maar dat wist je zelf ook wel denk ik![]()
Klopt daar was ik van op de hoogte. (In ieder geval dat IceWM er goed meee samen kan). Ik heb het daarom ook aangepastOp dinsdag 29 januari 2002 01:37 schreef RG© het volgende:
Ik wilde trouwens ook nog even zeggen dat KDE wel degelijk meer Window Managers ondersteund! Je kan perfect IceWM in KDE gebruiken en Enlightenment volgens mij ook.
Misschien dat ik nog wel een keer nieuwe screenies ga maken, als ik zin heb. Dit review zal sowieso om de zoveel tijd enigszins geactualiseerd moeten worden. Zeker als de nieuwe KDE en GNOME er zijn.Daarnaast vind ik dat er nog steeds nogal lelijke screenies tussen staan, magoed dat is mijn smaak en ik heb geen idee wat andere daar van denken. Wat ik ook denk is dat wanneer je een bepaald programma aan het bespreken bent, dat je dan als screenshot alleen dat programma doet en niet je hele desktop erbij. Hierdoor worden de plaatjes kleiner en overzichtelijker.
Overigens is het topic inmiddels sticky gemaakt en gaat het de basis vormen voor de hele serie reviews. Daar is nu alleen nog niks van te merken
Anoniem: 32223
Aha, cool
Ik had mm al gezien in SU
Dus nu mogen wij aan het werk. Zal ook maar eens beginnen aan Slackware, mijn digicam heef weer batterijen dus nu nog een partitie vrijmaken. Nelske: verwacht je een uitgebreidere review van KVIrc ?
Ghehe, sommige mensen hebben alles doorOp dinsdag 29 januari 2002 03:37 schreef janjanjansen het volgende:
Aha, coolIk had mm al gezien in SU
Dus nu mogen wij aan het werk. Zal ook maar eens beginnen aan Slackware, mijn digicam heef weer batterijen dus nu nog een partitie vrijmaken. Nelske: verwacht je een uitgebreidere review van KVIrc ?
Ik verwacht helemaal niks
Als jij een review zou willen maken over KVIrc, dan is dat zeer zeker van harte welkom in ieder geval
Ik gebruik geen irc dus weet niet welk kanaal je bedoelt, bedoel je #linux op tweakers.net?Op maandag 28 januari 2002 23:54 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
ik mis een verwijzing naar mijn chatkanaal![]()
Nee, #dutch op irc.chatjunkies.orgOp dinsdag 29 januari 2002 09:30 schreef ultimate het volgende:
[..]
Ik gebruik geen irc dus weet niet welk kanaal je bedoelt, bedoel je #linux op tweakers.net?
[ontopic]
Nelske, het plaatje "meerdere tabs" bij het chatgedeelte (GAIM
wat is dat voor een kanaal dan?
en wie weet er nog meer goede kanalen om te vermelden?
en wie weet er nog meer goede kanalen om te vermelden?
Goed stuk!Op maandag 28 januari 2002 23:45 schreef ultimate het volgende:
Hier is ie dan de eerste review laat maar horen waar de spelfouten zitten want spellen kan ik voor geen meter.![]()
[knip]
Je vroeg commentaar op je spelling enzo. Hierbij (ik heb niet alles tussen quote tags gezet, anders wordt het zo'n lange post).
- open source devolepers
# open source developers
- Verder wordt er vaak documentatie mee geinstalleerd in de directorie:
# Verder wordt er vaak documentatie mee geinstalleerd in de directory: (kan ook wel met ie zijn in NL
- /usr/doc
# (voor SuSE distributies en misschien anderen ook: /usr/share/doc)
vergelijken met GOT alleen (ff hoofdletters voor de duidelijkheid)
- even got mbv. de search
# even GOT m.b.v. de search
---
De eerste vraag is, is got de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op got erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt.
---
De eerste vraag is: is got de juiste plaats om dit te vragen? Hoewel er op got erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt.
---
Je begint met een situatie schets waarin in ieder geval het volgende staat:
een duidelijke uitleg hoe je het een en ander hebt gedaan, heb je de software gecompiled, ge-rpm'ed, ge'apt of iets anders?
---
("een" met kleine letter en ge ipv je (bij RPM))
- Welke distrobutie je gebruikt.
# Welke distributie je gebruikt.
- Je verteld waar je al gezocht hebt en
# vertelt
Bij code tags ff [ c o d e ] ofzo doen?
- alle suggestie
# alle suggesties
- Algemene tips te afsluiting
# Algemene tips ter afsluiting
- in je post gaan roepen
# in je topic gaan roepen
Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(
Goeweldig Nelske! Misschien aan het einde van het eerste verhaal nog wat links naar aanverwante sites? kde-look.org staat al in de tekst genoemd, maar themes.org is bijvoorbeeld ook wel leuk om te vermelden (hoewel ik de nieuwse site zwaar bagger vind
).
Ik ga nog ff kijken of ik nog wat leuke screenies kan maken.
* RG is perfectionist en ik denk dat we de meest mooie screenshots moeten tonen aan de bezoekers!
* RG is perfectionist en ik denk dat we de meest mooie screenshots moeten tonen aan de bezoekers!
k alle spelfouten die jullie al gezien hadden eruit gehaald (vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat ik een 7 sta voor nederlands gemiddeld)
Inhoudelijk nog opmerkingen (of eventueel nog meer spelfouten)
Je vindt Freshmeat niet op www.freshmeat.org maar op www.freshmeat.netOp dinsdag 29 januari 2002 15:55 schreef ultimate het volgende:
k alle spelfouten die jullie al gezien hadden eruit gehaald (vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat ik een 7 sta voor nederlands gemiddeld)
* odysseus gaat weer verder om zijn Debian-installatie op <100MB te proppen en toch genoeg over te houden om een review over te schrijven...ik heb eerst een 'proef'-installatie gedaan, vandaag staat de echte gepland
Even een vraag: hoe maakt men screenshots in VMware? Is daar een speciale functie voor of hebben anderen dat gewoon met GIMP / KSnapshot gedaan?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
SPAM!!Op dinsdag 29 januari 2002 09:44 schreef beelzebubu het volgende:
Nee, #dutch op irc.chatjunkies.org
PSN: Houtvlot
Hmm, eigenlijk wil ik ook nog wel iets schrijven hiervoor. Weet iemand nog iets leuks? Het is nl al zo compleet
Samba kun je denk ik nog wel het een en ander over schrijven.
Hier is wel veel over geschreven maar echt newbie vriendelijk nog niet.
Verder vergelijking tussen de verschillende office suites en hoe je ze moet installeren
Een stuk ove wine heb ik ook nog niet gezien dus keus genoeg
Verder vergelijking tussen de verschillende office suites en hoe je ze moet installeren
Een stuk ove wine heb ik ook nog niet gezien dus keus genoeg
Hmm, ik vind dat zo'n rot-dingOp dinsdag 29 januari 2002 16:57 schreef ultimate het volgende:
Samba kun je denk ik nog wel het een en ander over schrijven.
Schrijf iets over electronicasimulaties onder Linux...kun je direct als Profielwerkstuk gebruiken als je dat nog niet gemaakt hebtOp dinsdag 29 januari 2002 16:55 schreef banaan-X het volgende:
Hmm, eigenlijk wil ik ook nog wel iets schrijven hiervoor. Weet iemand nog iets leuks? Het is nl al zo compleet
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
installatie review van gentoo of sorcererOp dinsdag 29 januari 2002 16:55 schreef banaan-X het volgende:
grapjasOp dinsdag 29 januari 2002 17:29 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
installatie review van gentoo of sorcerer![]()
Heb ik al geschrmaakt (profielwerkstuk), ging trouwens toevallig over elektronica!Op dinsdag 29 januari 2002 17:07 schreef odysseus het volgende:
[..]
Schrijf iets over electronicasimulaties onder Linux...kun je direct als Profielwerkstuk gebruiken als je dat nog niet gemaakt hebt.
En natuurlijk kun je ook de installatie van Apache in combinatie met php en/of mysql eens onder de loep nemen, dat zou een heleboel threads hier schelen denk ik.
www.linuxnewbie.nl roep ik dan altijd
Ik heb het met The Gimp gedaan, en dan alter ff editen om de menubalk enzo van VMWare eraf te slopen, tis ff een werkje, maar ik wist ook geen andere manierOp dinsdag 29 januari 2002 16:19 schreef odysseus het volgende:
Even een vraag: hoe maakt men screenshots in VMware? Is daar een speciale functie voor of hebben anderen dat gewoon met GIMP / KSnapshot gedaan?
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
we doen ook een debian-review, dussuhOp dinsdag 29 januari 2002 17:38 schreef banaan-X het volgende:
[..]
grapjasvoor de newbie was dit toch?
Nelske, in het sticky topic heb je o.a. een stukje over Galeon staan, daarbij heb je 1 voorbeeld van een andere theme staan, alleen rekt Topix die nogal uit, en da's geen gezicht 
Misschien is het een idee om er twee van te maken ?
Bijv.
erbij zetten ?
Bijv.

OK, het is een beetje een stom stukje geworden, maar goed. Kan ik dat even naar nelske sturen zodat de plaatjes niet op mijn eigen server hoeven te staan, want dan kan ik niet meer Internetten...
De review ziet er erg netjes uit, goed gedaan Nelske!
Ik vraag me alleen af of het plaatje van Xine wel van Xine is. Het lijkt namelijk wel ERG veel op dit plaatje, van de homepage van Mplayer.
Is het trouwens mogelijk om het tweede artikel direct op een tweede pagina te zetten? Het is nu wel een gigantische pagina met enorm veel plaatjes. Misschien met onderaan een extra link naar de volgende pagina ofzo, voor de duidelijkheid
Ik vraag me alleen af of het plaatje van Xine wel van Xine is. Het lijkt namelijk wel ERG veel op dit plaatje, van de homepage van Mplayer.
Is het trouwens mogelijk om het tweede artikel direct op een tweede pagina te zetten? Het is nu wel een gigantische pagina met enorm veel plaatjes. Misschien met onderaan een extra link naar de volgende pagina ofzo, voor de duidelijkheid
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Inderdaad, dat lijkt mij ook wel interresant om te lezen, RedHat ,SuSE, en noem de rest op, da's een partij, maar Gentoo, da's weer hele andere koek. True, het is niet aan te raden aan de gemiddelde newbie, maar * moto-moi wil wel eens zien, zonder het zelf te installeren, hoe dat eruit ziet..Op dinsdag 29 januari 2002 17:29 schreef beelzebubu het volgende:
Net als een random andere linux distributie, waarschijnlijk.Op dinsdag 29 januari 2002 19:00 schreef moto-moi het volgende:
* moto-moi wil wel eens zien, zonder het zelf te installeren, hoe dat eruit ziet..
Een distributie onderscheidt zich niet van de andere door hoe het eruit ziet, maar wat de onderliggende structuur is. Package management, FHS compliance, installer, etc...een desktop is gauw aangepast, zoals in dat mooie draadje over desktop screenshots zo mooi bewezen wordt.
OK, dit is dan het stukje zonder tekst:
Dus dat wordt hem niet van mij
Ik zal nog wel wat wine-screenshots maken. Is denk ik weinig bij te vertellen namelijk
Webmin doet het ineens niet meer..En toen was je eindelijk op Linux overgestapt, en toen kwam je vader zeuren waarom ie niet meer via netwerkomgeving op je computer kon komen... Gelukkig is er voor deze uitwisseling het mooie programma Samba ontwikkelt. De configuratie van samba is echter wat lastig, dus daar is ook wat op gevonden: Swat! Swat is een webpagina die door middel van wat scripts de configuratie van Samba regelt.
<pic1>
Beginpagina van Swat
[pic2]
Globals
Ik kan nu bij Globals een aantal dingen die Samba moet weten gewoon inty
pen, bijvoorbeeld de computernaam, de werkgroep, onder welke gebruiker bestanden moeten worden aangemaakt (bij mij dus ftpadmin), enz. Als je zonder wachtwoord wilt werken, moet je 'security' op 'share' instellen zoals ik heb gedaan. Zorg dan wel dat je de poorten 138 en 139 blokkeerd voor Internet!
[pic3]
Shares
Stel ik wil nu een submap van mijn ftp-server delen, bijvoorbeeld /var/ftp/pub/mp3. Ik klik dan op 'shares', en voer een naam in van de nieuwe ingang (hier mp3). Vervolgens geef ik nog een beschrijving en vul de juiste map in. De 'Security Options' heb ik zo ingesteld dat iedereen kan lezen en schrijven.
[pic4]
Status
Tot slot kun je via de Status-pagina de netwerkdeling aan en uit zetten door op 'stop smbd' en 'stop nmbd' te klikken. Je ziet dan ook dat de servers daadwerkelijk stoppen. Herstarten en aanzetten kan ook op de Status-pagina. Ook leuk: via deze pagina kun je ook mensen van je netwerkdeling afgooien. In de tabel 'Active Connections' en 'Active Shares' zie je bijvoorbeeld dan er een computer verbonden is met de mp3-map. Je kunt deze er nu simpelweg afgooien door op het kruisje te klikken dat je in de kolom Kill ziet staan.
Ik wil niet erg vervelend doen maar is dit bovenstaande stukje niet veel te kort voor een newbie?
Volgens mij moet dit veel uitgebreider?
In een newbie handleiding moet volgens mij van begin tot eind staan hoe je het installeert (met apt met rpm en compilen) hoe je een schijf deelt en hoe je via een programma in X het netwerk opgaat om andere bestanden te benaderen en hoe je een smb schijf mount.
In een newbie handleiding moet volgens mij van begin tot eind staan hoe je het installeert (met apt met rpm en compilen) hoe je een schijf deelt en hoe je via een programma in X het netwerk opgaat om andere bestanden te benaderen en hoe je een smb schijf mount.
Installatie van bestanden lijkt me een ander verhaal, das toch steeds hetzelfde.Op dinsdag 29 januari 2002 19:37 schreef ultimate het volgende:
Ik wil niet erg vervelend doen maar is dit bovenstaande stukje niet veel te kort voor een newbie?
Het netwerk opgaan kan ook met vele programma's. Ik gebruik zelf meestal gewoon Konquerer, maar die kan niet schrijven naar smb-schijven...
Een smb-schijf mounten kan wel bij een verhaal over mounten denk ik. Maar het is wat kort ja, t gaat ook alleen maar over swat
Ik heb trouwens net ff wat screens gemaakt van windhoos programma's met wine. Waar kan ik die heensturen?
Nelske, ik heb ff wat nieuwe screenies gemaakt, je kunt ze hier vinden:
http://images.elle.dhs.org/screenshots/linux_op_de_desktop/
zie maar wat je ermee doet
ohja, ik zou wat over gentoo schrijven.Op dinsdag 29 januari 2002 19:00 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Inderdaad, dat lijkt mij ook wel interresant om te lezen, RedHat ,SuSE, en noem de rest op, da's een partij, maar Gentoo, da's weer hele andere koek. True, het is niet aan te raden aan de gemiddelde newbie, maar * moto-moi wil wel eens zien, zonder het zelf te installeren, hoe dat eruit ziet..
maar er zullen geen screenies in komen denk ik
Mjah, misschien dat ik nog wel een soort van overzichtje maak van links. Ik denk dat ik sowieso nog wel wat zeg over www.themes.org jaOp dinsdag 29 januari 2002 15:53 schreef RG© het volgende:
Goeweldig Nelske! Misschien aan het einde van het eerste verhaal nog wat links naar aanverwante sites? kde-look.org staat al in de tekst genoemd, maar themes.org is bijvoorbeeld ook wel leuk om te vermelden (hoewel ik de nieuwse site zwaar bagger vind).
* Anoniem: 13874 is perfectionist en ik denk dat we de meest mooie screenshots moeten tonen aan de bezoekers!
Zoals in het andere topic te zien is, zijn er nog enorm veel dingen te doen. Keuze zat dus. Ik ben echter wel van plan om er in het begin een opbouwend verloop in te hebben. Ik zie dat je bijvoorbeeld al heel enthousiast met samab aan de gang gegaan bent. Dit zal ook zeer zeker wel geplaatst gaan worden gok ik zo, alleen niet in de komende periode in ieder gevalOp dinsdag 29 januari 2002 16:55 schreef banaan-X het volgende:
Ik vind persoonlijk dat daar zeer zeker reviews over moeten komen. Dit lijkt me echter wel iets voor in de "vrije fase", als je begrijpt wat ik bedoel.Op dinsdag 29 januari 2002 17:29 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Gecombineerd tot 1 plaatjeOp dinsdag 29 januari 2002 18:39 schreef moto-moi het volgende:
Nelske, in het sticky topic heb je o.a. een stukje over Galeon staan, daarbij heb je 1 voorbeeld van een andere theme staan, alleen rekt Topix die nogal uit, en da's geen gezicht
Bijv. [afbeelding] erbij zetten ?
AaaarrrggggghhhhhhOp dinsdag 29 januari 2002 18:59 schreef ajvdvegt het volgende:
De review ziet er erg netjes uit, goed gedaan Nelske!

Tja dat krijg je ervan als je veel verschillende skins naar je computertje overhaalt en ze verkeerd gaat noemen

Staat notabene met grote letters erop! In ieder geval bedankt
Nee, dat is helaas niet mogelijk. TopixIs het trouwens mogelijk om het tweede artikel direct op een tweede pagina te zetten? Het is nu wel een gigantische pagina met enorm veel plaatjes. Misschien met onderaan een extra link naar de volgende pagina ofzo, voor de duidelijkheid

Ik ga wel een tar.gz maken zodat je hem offline kunt zien. Dat zal sowieso minder bandbreedte vreten
Heb je helemaal gelijk in.Op dinsdag 29 januari 2002 19:37 schreef ultimate het volgende:
Ik mis zaken als het uitleggen over shares. Dingen als PDC etc.. Dus inloggen op het domein. Profielen overhalen, loginscripts. Mounten van samba shares etc.
Het moeten wel enigszins "in depth" reviews zijn
Zoals ik al zei, is het eerste review een lekkermakertje. Geschreven om mensen de ogen te openen. Ik weet niet of je het andere topic gelezen hebt, maar nu zullen dus meer "in depth" reviews volgen, volgens een bepaald patroon. Dit betekent dus ook dat er dieper op zaken ingegaan wordt. Dit hoeft geen stap voor stap review te zijn (liefst wel), maar wel wat meer, dan alleen laten zien wat een bepaald programma kan, zonder verder uitgebreide uitleg erbij. Er komen dus ook wel degelijk reviews over hoe je de verschillende distro's installeert. Hoe je GNOME gebruikt etc etc. Pas veel later zullen meer geavanceerdere dingen aan de orde komen. Dan is de onderwerpkeuze ook helemaal vrij. Als jij ergens een review over wil schrijven dan ben je daar helemaal vrij in. Zoals ik al zei, mis ik in bovenstaande review nogal wat dingetjesOp dinsdag 29 januari 2002 19:46 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Installatie van bestanden lijkt me een ander verhaal, das toch steeds hetzelfde.
Het netwerk opgaan kan ook met vele programma's. Ik gebruik zelf meestal gewoon Konquerer, maar die kan niet schrijven naar smb-schijven...
Een smb-schijf mounten kan wel bij een verhaal over mounten denk ik. Maar het is wat kort ja, t gaat ook alleen maar over swatMaar het kan wel wat uitgebreid worden naar het samba-gebeuren, maar dan kan alles wel wat uitgebreider
Ik bedoel er wordt ook niet uitgelegd hoe je KDE installeert, en hoe je AA-fonts instelt, en dat soort dingen. Alleen maar even een cool stukje om mensen enthousiast te krijgen.
Het is in ieder geval wel alvast een goede start om vanuit te gaan
Zoals ook in het andere draadje te lezen is, kan je wanneer je denkt een heel eind te zijn met een review deze opsturen naar mij toe (nelske@tweakers.net).Ik heb trouwens net ff wat screens gemaakt van windhoos programma's met wine. Waar kan ik die heensturen?
Als je met bepaalde vragen zit, dan kan je me ook altijd op dat adres bereiken.
Een deel ervan is verwerkt. ThxOp dinsdag 29 januari 2002 19:53 schreef RG© het volgende:
Nelske, ik heb ff wat nieuwe screenies gemaakt, je kunt ze hier vinden:
Ah, dus dat bedoelde je met 'in depth'
OK. Maar verder weet ik niet zoveel van samba af, ja een smb mounten lukt nog wel
, maar ik heb nooit echt serieus iets met user/pass geprobeerd. Dus misschien dat iemand anders dat af wil maken.
Ik wil trouwens wel een redelijke handleiding voor de installatie van Debian Sid/Woody maken. Maar ik geloof dat iemand anders ook al Debian wilde doen. Maar wil diegene stable of woody/sid doen?
Ik verder dus nog wat plaatjes van wine gemaakt, zal ze wel even naar je mailen.
Ik wil trouwens wel een redelijke handleiding voor de installatie van Debian Sid/Woody maken. Maar ik geloof dat iemand anders ook al Debian wilde doen. Maar wil diegene stable of woody/sid doen?
Ik verder dus nog wat plaatjes van wine gemaakt, zal ze wel even naar je mailen.
Ik heb even een aanvulling geschreven met het IRC gedeelte erin verwerkt ik heb alleen het gewijzigde stuk gepost:
Deze site maakt het mogelijk om de newsgroup archieven van de laatste 20 jaar te doorzoeken. Newsgroups zijn te vergelijken met GOT alleen zijn deze al veel ouder en hebben een veel groter aantal gebruikers. Grote kans dus dat iemand al een keer jouw vraag heeft gesteld.
Natuurlijk doorzoek je ook even GOT mbv. de search
De eerste vraag is: is GOT de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op GOT erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt. Hier zijn vaak de mensen die het programma gemaakt hebben aanwezig en die hebben er toch vaak het meeste verstand van.
Is er geen forum voor jouw programma of heeft je probleem betrekking op meerdere programma's dan is GOT de juiste plek om een vraag te stellen.
Heb je een eenvoudig snel vraagje waar veel mensen het antwoord op weten zoals bijvoorbeeld: hoe zoek ik een bepaald bestand, waar staan de startup bestanden van debian. Dan is IRC misschien een optie goede kanalen zijn:
#Dutch op irc.chatjunkies.org
#linux op tweakers.net
Voordeel hiervan is dat je onmiddellijk een antwoord hebt en geen dag hoeft te wachten op je antwoord. Nadeel is dat je maar een beperkt aantal mensen bereikt en daardoor niet altijd de best oplossing krijgt. Voor ingewikkelde problemen zou ik dus GOT aanraden.
Nu komt het belangrijkste hoe stel je een vraag op GOT?
een duidelijke uitleg hoe je het een en ander hebt gedaan, heb je de software gecompiled, ge rpm'ed, ge'apt of iets anders?
Welke distributie je gebruikt.
3.Je vertelt waar je al gezocht hebt en neemt links op naar sites waar je wel informatie kon vinden (dit voor andere mensen die de search gebruiken).
tags dit ivm de layout.
De experts van GOT zullen zich nu graag over je probleem buigen. Ben je er eenmaal uit wat het probleem was, post dan nog even hoe je het uiteindelijk hebt opgelost zodat de volgende met hetzelfde probleem niet eerst alle suggesties die in de topic zijn gedaan hoeft door te lopen en bedank iedereen even voor hun moeite.
Deze site maakt het mogelijk om de newsgroup archieven van de laatste 20 jaar te doorzoeken. Newsgroups zijn te vergelijken met GOT alleen zijn deze al veel ouder en hebben een veel groter aantal gebruikers. Grote kans dus dat iemand al een keer jouw vraag heeft gesteld.
Natuurlijk doorzoek je ook even GOT mbv. de search
De eerste vraag is: is GOT de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op GOT erg veel kennis aanwezig is, is het soms handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt. Hier zijn vaak de mensen die het programma gemaakt hebben aanwezig en die hebben er toch vaak het meeste verstand van.
Is er geen forum voor jouw programma of heeft je probleem betrekking op meerdere programma's dan is GOT de juiste plek om een vraag te stellen.
Heb je een eenvoudig snel vraagje waar veel mensen het antwoord op weten zoals bijvoorbeeld: hoe zoek ik een bepaald bestand, waar staan de startup bestanden van debian. Dan is IRC misschien een optie goede kanalen zijn:
#Dutch op irc.chatjunkies.org
#linux op tweakers.net
Voordeel hiervan is dat je onmiddellijk een antwoord hebt en geen dag hoeft te wachten op je antwoord. Nadeel is dat je maar een beperkt aantal mensen bereikt en daardoor niet altijd de best oplossing krijgt. Voor ingewikkelde problemen zou ik dus GOT aanraden.
Nu komt het belangrijkste hoe stel je een vraag op GOT?
een duidelijke uitleg hoe je het een en ander hebt gedaan, heb je de software gecompiled, ge rpm'ed, ge'apt of iets anders?
Welke distributie je gebruikt.
3.Je vertelt waar je al gezocht hebt en neemt links op naar sites waar je wel informatie kon vinden (dit voor andere mensen die de search gebruiken).
code:
1
|
tags dit ivm de layout.
De experts van GOT zullen zich nu graag over je probleem buigen. Ben je er eenmaal uit wat het probleem was, post dan nog even hoe je het uiteindelijk hebt opgelost zodat de volgende met hetzelfde probleem niet eerst alle suggesties die in de topic zijn gedaan hoeft door te lopen en bedank iedereen even voor hun moeite.
Google doet het ook primaOp dinsdag 29 januari 2002 21:51 schreef ultimate het volgende:De volgende stap is:
Verder kun je het imho ook wat overzichtelijker maken, door lege regels te gebruikenDe eerste vraag is: is GOT de juiste plaats om iets te vragen, hoewel er op GOT erg veel kennis aanwezig is, is het soms vaak handiger om iets te vragen op het forum van het programma waar je mee werkt.
Het verschil tussen SID en Stable is niet zo heel groot. Dus dat lijkt me niet zo nuttig.Op dinsdag 29 januari 2002 21:39 schreef banaan-X het volgende:
Ah, dus dat bedoelde je met 'in depth'OK. Maar verder weet ik niet zoveel van samba af, ja een smb mounten lukt nog wel
, maar ik heb nooit echt serieus iets met user/pass geprobeerd. Dus misschien dat iemand anders dat af wil maken.
Verder lijkt het me handig dat er enigsinds coordinatie in het geheel komt want nu is iedereen in het wilde weg stukken aan het schrijven over de installatie van verschillende distro's terwijl er in het algemeen hele grote overeenkomsten zijn,
Misschien is het handig om een lijst bij te houden met wie welke stukken schrijft zodat er wat duidelijkheid komt. Misschien is een aparte website wel handiger aangezien TOPIX niet de ideale manier is om iets dergelijks te publiceren.
Nelske, het plaatje van "meerdere tabs" in het chatgedeelte (GAIM
) doet het nog steeds niet.....
Twee installatie-reviews, 1 voor Stable en 1 voor Unstable lijkt me idd een beetje overbodig, maar nu we het erover hebben:Op dinsdag 29 januari 2002 21:56 schreef ultimate het volgende:
Het verschil tussen SID en Stable is niet zo heel groot. Dus dat lijkt me niet zo nuttig.
Odysseus: Het lijkt mij een goed idee om in je review ook het upgraden naar Testing op te nemen.
Als het als desktop gebruikt gaat worden denk ik dat er toch nog wel wat verschil in stable en unstable zit. Denk alleen maar aan x-windows-system, dat is in stable geloof ik iets met task-x-ofzo... Dat soort dingen...Op dinsdag 29 januari 2002 22:29 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Twee installatie-reviews, 1 voor Stable en 1 voor Unstable lijkt me idd een beetje overbodig, maar nu we het erover hebben:
Odysseus: Het lijkt mij een goed idee om in je review ook het upgraden naar Testing op te nemen.
En www.google.com/groups doet het trouwens nog beter
Dat had ik al verwacht.Op dinsdag 29 januari 2002 21:56 schreef ultimate het volgende:
[..]
Het verschil tussen SID en Stable is niet zo heel groot. Dus dat lijkt me niet zo nuttig.
Verder lijkt het me handig dat er enigsinds coordinatie in het geheel komt want nu is iedereen in het wilde weg stukken aan het schrijven over de installatie van verschillende distro's terwijl er in het algemeen hele grote overeenkomsten zijn,
Misschien is het handig om een lijst bij te houd
en met wie welke stukken schrijft zodat er wat duidelijkheid komt. Misschien is een aparte website wel handiger aangezien TOPIX niet de ideale manier is om iets dergelijks te publiceren.
Ik zal dan ook spoedig een topic openen, waarin dat lijstje komt te staan in de beginpost. Ik pas dat lijstje elke keer aan. De installaties van verschillende distro's zijn al vergeven. Alleen Gentoo en/of Sorcerer nog niet, maar zoals ik al zei, vind ik dat meer iets voor verderop in het verhaal. Daarnaast zal het in het begin waarschijnlijk even wat drukker zijn met het maken van reviews, aangezien de verschillende distro-reviews allemaal ongeveer tegelijkertijd geplaatst zullen gaan worden.
Ik ben het helemaal met je eens dat een apart review voor Debian Potato en testing nutteloos is. Ik zou dan ook zeer zeker in een stukje over Debian op de desktop praten over testing!
Whoops. VergetenOp dinsdag 29 januari 2002 22:21 schreef beelzebubu het volgende:
Nelske, het plaatje van "meerdere tabs" in het chatgedeelte (GAIM) doet het nog steeds niet.....

True, maar dat kan makkelijk in 1 review behandeld wordenOp dinsdag 29 januari 2002 22:42 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Als het als desktop gebruikt gaat worden denk ik dat er toch nog wel wat verschil in stable en unstable zit. Denk alleen maar aan x-windows-system, dat is in stable geloof ik iets met task-x-ofzo... Dat soort dingen...
En www.google.com/groups doet het trouwens nog beter
Mja, maar de installatie is voor beiden voor een heel groot deel hetzelfde (ervanuitgaand dat je ook voor Testing of Unstable de Stable bootflops gebruikt).Op dinsdag 29 januari 2002 22:42 schreef banaan-X het volgende:
Als het als desktop gebruikt gaat worden denk ik dat er toch nog wel wat verschil in stable en unstable zit. Denk alleen maar aan x-windows-system, dat is in stable geloof ik iets met task-x-ofzo... Dat soort dingen...
Als er 2 revies moeten komen, dan zou ik de 2e een vervolg op de eerste maken; Dus eerste behandelt installatie en wat config voor Stable, en geeft aan hoe je kunt upgraden naar Testing, en de tweede review haakt op dat moment (na de install, vanaf het upgraden naar Testing) in.
In principe kunnen de installatie-reviews redelijk algemeen....Gewoon de installatie doorlopen en zeggen wat je moet doen, laten zien waar je daarna in terecht komt en wat je eventueel nog kunt doen om een werkbaar systeem te krijgen (met name voor debian is het bespreken van apt geen overbodige luxe
)...
De instalatie-reviews kun je moeilijk verknallen, mijns inziens. Dat kan veel makkelijker met de in-depth stukjes die hierna komen. Maar dat kunnen we allemaal nog verbeteren als men de stukjes hier post voor commentaar enzo
De instalatie-reviews kun je moeilijk verknallen, mijns inziens. Dat kan veel makkelijker met de in-depth stukjes die hierna komen. Maar dat kunnen we allemaal nog verbeteren als men de stukjes hier post voor commentaar enzo
Dat lijkt me een goed plan, en misschien is het toch handig er 2 subdelen van te maken:Op dinsdag 29 januari 2002 23:01 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mja, maar de installatie is voor beiden voor een heel groot deel hetzelfde (ervanuitgaand dat je ook voor Testing of Unstable de Stable bootflops gebruikt).
Als er 2 revies moeten komen, dan zou ik de 2e een vervolg op de eerste maken; Dus eerste behandelt installatie en wat config voor Stable, en geeft aan hoe je kunt upgraden naar Testing, en de tweede review haakt op dat moment (na de install, vanaf het upgraden naar Testing) in.
a) Base-installatie
1) Debian als server
2) Debain als workstation
Lijkt me namelijk toch wel behoorlijk verschillend...
Komt dit trouwens nou alleen op GOT te staan? Want dat lijkt me zo onhandig met topix enzo
Misschien een idee om bv:
bchunk erbij te zetten?
http://hes.iki.fi/bchunk/
Daarmee kan je van bin/cue files iso's maken
en misschien Parchive.
Om bestanden te checken met Par files
http://parchive.sourceforge.net/
en met cksfv kan je .sfv bestanden checken
http://www.fodder.org/cksfv/
bchunk erbij te zetten?
en misschien Parchive.
If it bleeds, it can be killed!
en corel photopaint niet vergeten naast de gimp te zettun!! 
is een mooi progsel! vooral als je nog wat windows gewend bent
edit:
edit:

Zo gelooft toch niemand meer dat het linux isOp woensdag 30 januari 2002 10:38 schreef M4RTiN het volgende:
en corel photopaint niet vergeten naast de gimp te zettun!!
edit:
[afbeelding]
Misschien later (in 't engels) op een aparte site, die we dan op slashdot kunnen submitten. Ik biedt mijn webserver aan, benieuwd hoelang 't duurt voordat die d'r uit valt omdat ie de halve-DoS-vanuit-slashdot niet aan kanOp woensdag 30 januari 2002 08:18 schreef banaan-X het volgende:
Komt dit trouwens nou alleen op GOT te staan? Want dat lijkt me zo onhandig met topix enzoMisschien dat we alles ook nog op een aparte site kunnen hosten?
mooie revieuw maar!!
Ik zie niets staan over virus scanners en virussen
Bestaan deze niet in linux? en zo ja kunnen windows virussen linux bestanden besmetten. Dit zijn dingen die nieuwe linux mensen ook willen weten.
succes
Ik zie niets staan over virus scanners en virussen
succes
Gewoon Nederlands trekt ook genoeg verkeer dank ikOp woensdag 30 januari 2002 11:17 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Misschien later (in 't engels) op een aparte site, die we dan op slashdot kunnen submitten. Ik biedt mijn webserver aan, benieuwd hoelang 't duurt voordat die d'r uit valt omdat ie de halve-DoS-vanuit-slashdot niet aan kan
Misschien kan het ook wel op http://linux.tweakers.net komen te staan?
In eerste instantie zal toch echt Linux op de Desktop aan de orde komen dus puntje 2) is dan nog niet zo belangrijk. Later in de "vrije fase" is er meer dan genoeg ruimte om server onderwerpen te gaan behandelen.Op woensdag 30 januari 2002 08:18 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goed plan, en misschien is het toch handig er 2 subdelen van te maken:
a) Base-installatie
1) Debian als server
2) Debain als workstation
Lijkt me namelijk toch wel behoorlijk verschillend...
Ik ben van plan om het in eerste instantie op GoT te houden, aangezien het door GoTters voor GoTters gemaakt wordtKomt dit trouwens nou alleen op GOT te staan? Want dat lijkt me zo onhandig met topix enzoMisschien dat we alles ook nog op een aparte site kunnen hosten?
Zeker als het aanslaat valt er misschien te kijken om er een aparte website voor in te richten. Echter hier moet iedereen het mee eens zijn, aangezien het door verschillende mensen gemaakt wordt. Ik weet wel dat al mijn reviews dezelfde license zullen krijgen als de huidige review. Dus w.m.b. is het geen probleem.
Mocht het aanslaan, dan valt er misschien zelfs wel iets met tweakers.net te regelen, maar dat weet ik niet, daar zal ik eerst over moeten praten
Daar zie ik het nut niet zo van in eerlijk gezegd. Dat is nou niet echt meer een basisding op de desktop te noemen. Prima voor vervolg reviews, maar niet voor het lekkermakertjeOp woensdag 30 januari 2002 10:27 schreef Logic het volgende:
Misschien een idee om bv:
bchunk erbij te zetten?
en misschien Parchive.
Die 3 virusssen die GNU/Linux kentOp woensdag 30 januari 2002 11:35 schreef klbob_ het volgende:
mooie revieuw maar!!
Ik zie niets staan over virus scanners en virussenBestaan deze niet in linux? en zo ja kunnen windows virussen linux bestanden besmetten. Dit zijn dingen die nieuwe linux mensen ook willen weten.
succes
Nee, ze bestaan (nog) niet echt. Ze vormen dus ook geen bedreiging
Misschien dat ik er wel een klein stukje over opneem bij wijze van grapje
Gewoon een lege screenshot maken o.i.d.
We zullen eerst maar eens kijken of het idee gaat werkenOp woensdag 30 januari 2002 15:05 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Gewoon Nederlands trekt ook genoeg verkeer dank ikEn dan bied ik de naam www.linuxworld.tk aan
Misschien kan het ook wel op http://linux.tweakers.net komen te staan?
In ieder geval bedankt voor het aanbod
Gisteren helaas geen tijd gehad om Debian te installeren, er waren nogal wat andere actviteiten. Dus vanavond dan maar
. Ik heb zelf al een redelijk beeld van wat er zoal behandeld kan worden, maar misschien hebben mensen nog toevoegingen, dus hierbij een lijstje in willekeurige volgorde:
• FTP-installatie (booten vanaf 3 bootdisks uit de compact-tree)
• Tijdens de installatie dingen wijzigen (sources.list, netwerkparameters). Ook de aanwezigheid van een tweede/derde console worden gemeld.
• Manieren van installeren en voorbereidingen
• Verschil potato/woody/sid
• Werking van en ideeen achter dpkg/apt-get/dselect
• Vele screenshots natuurlijk
• Upgraden naar woody/sid, zowel tijdens de installatie als naderhand
Daarnaast vraag ik me af of er iets behandeld moet worden over de ideeen achter Debian. Denk aan de DFSG, de relatie met de FSF en de contrib/non-free trees. Zelf vind ik het erg interessant en bovendien een belangrijke reden om voor Debian te kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat een gemiddelde persoon die Debian voor het eerst installeert niet zo geinteresseerd is in 'free-software gezwets'
.
• Tijdens de installatie dingen wijzigen (sources.list, netwerkparameters). Ook de aanwezigheid van een tweede/derde console worden gemeld.
Daarnaast vraag ik me af of er iets behandeld moet worden over de ideeen achter Debian. Denk aan de DFSG, de relatie met de FSF en de contrib/non-free trees. Zelf vind ik het erg interessant en bovendien een belangrijke reden om voor Debian te kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat een gemiddelde persoon die Debian voor het eerst installeert niet zo geinteresseerd is in 'free-software gezwets'
Lijkt me wel, al was het maar een alinea. Dat is debian, nietOp woensdag 30 januari 2002 18:44 schreef odysseus het volgende:
Daarnaast vraag ik me af of er iets behandeld moet worden over de ideeen achter Debian. Denk aan de DFSG, de relatie met de FSF en de contrib/non-free trees.
Choeso jei!Op woensdag 30 januari 2002 18:44 schreef odysseus het volgende:
Gisteren helaas geen tijd gehad om Debian te installeren, er waren nogal wat andere actviteiten. Dus vanavond dan maar. Ik heb zelf al een redelijk beeld van wat er zoal behandeld kan worden, maar misschien hebben mensen nog toevoegingen, dus hierbij een lijstje in willekeurige volgorde:
Daarnaast vraag ik me af of er iets behandeld moet worden over de ideeen achter Debian. Denk aan de DFSG, de relatie met de FSF en de contrib/non-free trees. Zelf vind ik het erg interessant en bovendien een belangrijke reden om voor Debian te kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat een gemiddelde persoon die Debian voor het eerst installeert niet zo geinteresseerd is in 'free-software gezwets'.
Dat lijkt me zeer zeker een goede opzet van een review. Ik zou ongeveer hetzelfde doen in ieder geval
Maar het lijkt me zeker een goed idee om wat tekst aan de security op GNU/Linux te wijden (misschien zelfs een hele review). Dat zal ook niet thuishoren in de initiele review, maar het lijkt mij wel een goed plan voor later.Op woensdag 30 januari 2002 15:26 schreef nelske het volgende:
Die 3 virusssen die GNU/Linux kent
Nee, ze bestaan (nog) niet echt. Ze vormen dus ook geen bedreiging
Misschien dat ik er wel een klein stukje over opneem bij wijze van grapje
Gewoon een lege screenshot maken o.i.d.
um, ik ben al weer te laat om spelvauten en dergelijke er uit te pikken zie ik (terwijl ik dat toch zo graag doe
)
maar ben ik ook te laat om je te vragen s/CyB3R/CyBeR/g er doorheen te halen?
(m'n echte nick is nu eenmaal CyBeR en die was bezet toen ik regde
)
erg goed gedaan trouwens
als je nog action shots van gnome software en dergelijke nodig hebt kan ik ze wel leveren voor je
maar ben ik ook te laat om je te vragen s/CyB3R/CyBeR/g er doorheen te halen?
(m'n echte nick is nu eenmaal CyBeR en die was bezet toen ik regde
erg goed gedaan trouwens
als je nog action shots van gnome software en dergelijke nodig hebt kan ik ze wel leveren voor je
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik zou dat laatste dan wel achteraan zetten ofzo. En komt er dan nog wel bij hoe je ook daadwerkelijk een desktop krijgt? Dus als het ware gewoon even vertellen welke pakketten je ff moet doorgeven om te installeren aan apt-get?Op woensdag 30 januari 2002 18:44 schreef odysseus het volgende:
Gisteren helaas geen tijd gehad om Debian te installeren, er waren nogal wat andere actviteiten. Dus vanavond dan maar. Ik heb zelf al een redelijk beeld van wat er zoal behandeld kan worden, maar misschien hebben mensen nog toevoegingen, dus hierbij een lijstje in willekeurige volgorde:
Daarnaast vraag ik me af of er iets behandeld moet worden over de ideeen achter Debian. Denk aan de DFSG, de relatie met de FSF en de contrib/non-free trees. Zelf vind ik het erg interessant en bovendien een belangrijke reden om voor Debian te kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat een gemiddelde persoon die Debian voor het eerst installeert niet zo geinteresseerd is in 'free-software gezwets'.
Bijv voor KDE: (x-window-system), kde-l18n-nl (--> via dselect kun je handig optionele (eigenlijk verplicht
Verder welke paketten voor: GNOME, muziek, games, gimp, printer, icq, etc. Verder is het wijzen op dat kpackage ook kan aptten misschien wel handig.
Ik noem maar ff wat.
Ik heb het vooraan staan, zeg maar als een inleiding tot Debian GNU/Linux. Het is echter een vrij apart onderdeel, dus mochten mensen het later achteraan willen hebben dan moet dat ook kunnen zonder veel verbouwingenOp donderdag 31 januari 2002 17:12 schreef banaan-X het volgende:
Ik zou dat laatste dan wel achteraan zetten ofzo.
Een complete desktopinstallatie zal ik niet behandelen wegens gebrek aan HD-ruimte (mijn VMware-schijf is nu ca. 130MB en dat is echt wel zo'n beetje het uiterste), maar ik zal natuurlijk wel de werking van apt-get uitleggen en dan noem ik wel welke pakketten er zoal handig zijn voor een desktop. Tasksel zal ik ook nog wel even noemen, al ben ik er niet zo'n erge fan van.En komt er dan nog wel bij hoe je ook daadwerkelijk een desktop krijgt? Dus als het ware gewoon even vertellen welke pakketten je ff moet doorgeven om te installeren aan apt-get?
Ik zal niet voor al die onderdelen gaan vertellen welke packages er nodig zijn, daar is tenslotte nu net package management voor uitgevondenBijv voor KDE: (x-window-system), kde-l18n-nl (--> via dselect kun je handig optionele (eigenlijk verplicht) paketten uitkiezen.)
Verder welke paketten voor: GNOME, muziek, games, gimp, printer, icq, etc. Verder is het wijzen op dat kpackage ook kan aptten misschien wel handig. Ik noem maar ff wat.
Kom gerust met verdere suggesties, ik ben nu toch bezig
* odysseus slaat overigens het maken van een bootdisk over, aangezien VMware dat niet leuk vindt: hij panict elke keer als ik zo'n diskette wil aanmaken
hier een shot van heavymetal 2 onder linux met een standaard wine install:
http://www.xs4all.nl/~gilux/art/snap1.jpg
http://www.xs4all.nl/~gilux/art/snap1.jpg
je hebt gelijk.Op donderdag 31 januari 2002 17:38 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
[topic=187988/1/50]
Kun je dat screenshot niet beter daar neerzetten ?
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Kan je misschien even kort feta noemen? Ik vind eigenlijk dat iedere Debian-gebruiker dat op zijn systeem moet hebben staanOp donderdag 31 januari 2002 17:28 schreef odysseus het volgende:
(...)
Kom gerust met verdere suggesties, ik ben nu toch bezig
(...)
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
[topic=187988/1/50]Op donderdag 31 januari 2002 17:35 schreef GiLuX het volgende:
hier een shot van heavymetal 2 onder linux met een standaard wine install:
[afbeelding]
Kun je dat screenshot niet beter daar neerzetten ?
Waarom dan? Voegt imo niet echt veel toe, of ik zie iets over het hoofd...Op donderdag 31 januari 2002 17:37 schreef The_Surfer het volgende:
[..]
Kan je misschien even kort feta noemen? Ik vind eigenlijk dat iedere Debian-gebruiker dat op zijn systeem moet hebben staan
JaOp donderdag 31 januari 2002 19:23 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Waarom dan? Voegt imo niet echt veel toe, of ik zie iets over het hoofd...
Feta werkt _veel_ handiger dan het Debian package management systeem. Vooral voor beginnende Debian-gebruikers is het erg handig als ze alle opdrachten snel achter een commando hebben ipv apt-get, apt-cache, dpkg, dpkg-configure enz door elkaar heen te halen.
Vandaag de tekst afmaken zal niet lukken, maar bij deze wil ik alvast een previewtje sturen
. Geen van de screenshots werkt nog, ik wacht met het sturen naar Nelske tot alles af is. Op het moment is de tekst in pre-alpha-fase, zeg maar. Over de installatie zelf ben ik wel redelijk klaar, daar moet alleen nog even vermeld worden dat je ook altijd nog naar een tweede console kunt switchen. Het begin vind ik ook wel redelijk volledig, al valt er nog veel meer te vertellen over de filosofie achter Debian. Als mensen denken dat dat interessant is (ik denk van wel
) dan kan ik dat nog uitbreiden. Het eind van de tekst, met daarin het stuk over package management, moet nog worden afgemaakt. Aangezien het een belangrijk onderdeel is ga ik daar zoals te zien vrij diep op in. Programma's als feta en kpackage zal ik wel noemen, maar ik ga er niet zo diep op in omdat het dan helemaal een boekwerk wordt...tot slot zal er dan nog een conclusie komen. Alle commentaar - positief en zeker ook negatief - is natuurlijk welkom, hier is de tekst zoals ik die tot nog toe geschreven heb:
-------------------------------
Je hebt nu dus Mandrake wel gezien? RedHat achter je gelaten? Je vindt SuSE voor doetjes? Dan ga je nu eens Debian proberen!
Helaas moet ik even teleurstellen: Debian is helemaal niet zo lastig als het vaak wordt genoemd. Sterker nog: Debian zit bijzonder eenvoudig en logisch in elkaar en is als het eenmaal netjes opgezet is bijzonder eenvoudig. Bij het opzetten van deze distributie komen veel mensen echter nogal wat problemen tegen, zo blijkt. Vandaar deze korte introductie van Debian GNU/Linux, waarbij vooral dieper ingegaan zal worden op de installatie. Daarnaast komen ook dingen als package management en de hele filosofie van Debian aan de beurt. De verschillende onderwerpen zullen in de volgorde worden behandeld waarin een beginnende gebruiker ze tegen zal komen.
OVER DEBIAN
Debian is vooral bekend als een Linux-distributie, voluit Debian GNU/Linux genoemd. Naast GNU/Linux is er ook nog een tak GNU/Hurd, die hier echter niet behandeld zal worden. Wat direct opvalt zijn de letters 'GNU' in de naam. GNU (van 'GNU's Not Unix') is een project waarbij voor zoveel mogelijk doelen free software wordt geschreven. Het voert hiet wat ver om het verschil tussen 'free software' en 'gratis software' uit te leggen, maar ik kan iedereen aanraden om eens op www.gnu.org te kijken naar deze grondleggers van vrije software waar Linux 'slechts' een voorbeeld van is. Debian is in 1993 gestart met als doel een volledig open distributie te maken. Door het noemen van GNU in hun naam geven ze aan dat het niet alleen om Linux draait, maar dat GNU minstens zo belangrijk is.
INSTALLATIE
Je wilt het wel eens proberen? Dan nu een blik op de Debian-installatie. Natuurlijk eerst een installatiehandleiding bekijken. Een bijzonder goede staat hier. Er is ook een Nederlandstalige handleiding, [url="http://ADRES"]hier[/url] te vinden. Debian kent verschillende manieren van installeren, waaronder vanaf diskettes, met een CD-ROM, via een harde schijf en vanaf een FTP-locatie. Deze laatste manier zal hier behandeld worden aangezien mijn installatie-CD's foetsie zijn
. Overigens verschillen de andere manieren niet wezenlijk van een FTP-installatie. Het eerste wat moet gebeuren is het maken van bootdisks. Ik koos voor de 'compact'-serie, [url="
hier"]http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/images-1.44/compact/"]hier[/url][/url] te vinden. Na de drie bestanden (resque.bin, root.bin en driver-1.bin) op diskette te hebben gezet (vanuit linux met 'dd', voor windows is er 'rawrite' dat hetzelfde kan doen) bootte ik met de resque-disk om de installatie te beginnen. Een eerste scherm volgde: [img]$prefix/snapshot1.png[/img]
Na enige tijd werd gevraagd om de [url="http://"$prefix/snapshot2.png""]root-diskette[/url]. Even van diskette wisselen en op enter drukken dus. Mocht je bij je eigen installatie merken dat dit niet helemaal naar wens gaat, dan is het zaak om even nieuwe diskettes te maken, brakke diskettes zorgen voor veruit de meeste problemen tijdens een Debian-installatie. Als alles goed gaat volgt een scherm met een verhaal over Debian. Een enter brengt je bij het eerste onderdeel van de echte installatie: het [url="http://"$prefix/snapshot3.png"]toetsenbord[/url]. Kies er een uit [url="http://"$prefix/snapshot4.png""]de lijst[/url] en ga door met de partitionering. Eerst [url="http://"$prefix/snapshot5.png""]geef je een schijf aan[/url], vervolgens kun je - na een verhaal over LILO - je schijf gaan [url="http://"$prefix/snapshot6.png""]partitioneren[/url] met cfdisk. Aangezien ik de installatie binnen VMware uitvoer heb ik een lege schijf staan. Met behulp van de knoppen onderin kun je partities maken van allerlei verschillende typen. Ik koos voor een swap-partitie en een enkele andere partitie, zoals [url="http://"$prefix/snapshot7.png""]hier[/url] te zien. Hierna kom je in [url="http://"$prefix/snapshot8.png""]een scherm[/url] waar je een swap-partitie kunt activeren. Merk op dat je altijd weer terug kunt en dat er steeds alternatieve handelingen worden gesuggereerd die je ook zou kunnen doen. Eenzelfde scherm volgt zodra je een swap-partitie hebt geactiveerd, maar nu over een gewone datapartitie. Enkele vragen worden gesteld, zoals onderstaande. Dit geeft duidelijk aan dat Debian een vrij conservatieve distributie is:
[img]$prefix/snapshot9.png[/img]
Dit eenmaal gebeurd volgt het tweede deel van de installatie, waarbij de bestanden op de schijf gezet gaan worden. Eerst kies je [url="http://"$prefix/snapshot10.png""]'Install Operating System Kernel and Modules'[/url], vervolgens kun je een installatiemethode [url="http://"$prefix/snapshot11.png""]kiezen[/url]. In mijn geval dus 'network'. De installatie vraagt nu een aantal dingen die nodig zijn om het netwerk aan de gang te helpen, zoals [url="http://"$prefix/snapshot12.png""]hostname[/url], [url="http://"$prefix/snapshot13.png""]gebruik van DHCP[/url],[url="http://"$prefix/snapshot14.png""] een IP-adres[/url], [url="http://"$prefix/snapshot15.png""]netmask[/url], [url="http://"$prefix/snapshot16.png""]gateway-IP[/url],[url="http://"$prefix/snapshot17.png""] een naam voor het netwerk[/url] en [url="http://"$prefix/snapshot18.png""]DNS-servers[/url]. Vervolgens krijg je de mededeling dat de installatie een bestand gaat [url="http://"$prefix/snapshot19.png""]downloaden[/url]. Voor de zoveelste keer op enter drukken en je afvragend wat er in hemelsnaam zo moeilijk is aan die installatie kom je in het volgende scherm:
[img]$prefix/snapshot20.png[/img]
Alle waarden die je ziet staan waren al van tevoren ingevuld, dus ook hier geen problemen. Druk op 'OK' en de download wordt gestart, twee bestanden ([url="http://"$prefix/snapshot21.png""]1[/url], [url="http://"$prefix/snapshot22.png""]2[/url]) worden gedownload en uitgepakt. Zonder verder iets te doen kom je weer in een ondertussen [url="http://"$prefix/snapshot23.png""]welbekend scherm[/url]. Op dit punt in de installatie kun je modules met drivers voor je hardware gaan laden, voor zover die niet al in de kernel zitten. Die kunnen ook op een aparte diskette staan en dus wordt er netjes [url="http://"$prefix/snapshot24.png""]gevraagd[/url] of je dat wel wilt. Behorend tot de groep mensen die geen extra modules nodig heeft kies ik ervoor om deze stap over te slaan. Nu kom je bij de eigenlijke selectie van modules, die er zo uit ziet:
[img]$prefix/snapshot25.png[/img]
Ook uit deze lijst heb ik geen modules nodig, dus ik kies direct voor 'Exit'. Het systeem meldt dat je nu het basissysteem kunt gaan installeren. Braaf op enter drukken brengt je naar het volgende scherm, dat je weer laat [url="http://"$prefix/snapshot26.png""]kiezen[/url] op welke manier je de bestanden van dit Base System wilt binnenhalen. In mijn geval dus weer 'network', wat ik dan ook kies en waardoor een [url="http://"$prefix/snapshot27.png""]mededeling[/url] verschijnt dat nu 'base2_2.tgz' gedownload zal gaan worden. Een beetje verveeld op enter drukken is het enige wat je nu kunt doen. Weer kun je kiezen vanaf welke server de bestanden gehaald moeten worden. Om de standaardserver een beetje te ontlasten kiezen we voor een [url="http://"$prefix/snapshot28.png""]mirror[/url] die in Nederland staat. Natuurlijk helpt dit ook de snelheid weer omhoog. Een lijst van mirrors vind hier. De inmiddels versleten entertoets brengt je braaf naar een scherm waarin je de download kunt volgen, wat er ongeveer zo uit ziet:
[img]$prefix/snapshot29.png[/img]
Je kunt nu even weldadig achterover leunen of al je vrienden gaan vertellen dat je al bijna klaar bent met je o zo lastige Debian-installatie
. Een 15MB later keer je terug in het basisscherm dat als volgende stap [url="http://"$prefix/snapshot30.png""]het configureren van het Base System[/url] aangeeft. Enter brengt je naar een [url="http://"$prefix/snapshot31.png""]vraag[/url] over de tijdzone waarin de pc zich bevindt. Kies in de linkerkolom Europa, ga met tab (hey, een andere toets is nodig
) naar de rechterkolom en selecteer daar 'Amsterdam', aangenomen dat je je nu in die tijdzone zit. Het volgende scherm [url="http://"$prefix/snapshot32.png""]vraagt[/url] of de hardwareklok op lokale tijd moet of op GMT (Greenwich Mean Time - de standaardtijd). Voor een linux-only systeem kies je hier voor de GMT-optie, een systeem dat dual-boot met Windows kun je beter op lokale tijd laten staan.
Bijna aan het eind van de installatie gekomen moet je nu een HD [url="http://"$prefix/snapshot33.png""]bootable maken[/url], dit gebeurt door LILO te installeren. Naar [url="http://"$prefix/snapshot34.png""]keuze[/url] kan dit in het MBR of in de bootsector van je Debian-partitie. Aangezien ik geen ander bootmanager nodig heb kan ik gewoon LILO in het MBR installeren. Voor het geval je het nodig hebt kun je ook een [url="http://"$prefix/snapshot35.png"bootdisk[/url"] maken, iets wat natuurlijk altijd een goed plan is. Vandaar dat ik vol vertrouwen deze optie selecteerde en zoals verwacht in een [url="$prefix/snapshot36.png"]scherm[/url] kwam waarin mij gevraagd werd om een diskette in het station te plaatsen. Ik plaatste de diskette en drukte op enter. Crash! (Natuurlijk) niet van de Debian-installer, het kwam van VMware. Ik heb het geheel nog eens opnieuw gedaan en weer gebeurde hetzelfde, dus dit is duidelijk iets wat aan VMware is toe te schrijven. Uiteindelijk besloot ik het dan maar zonder bootdisk te doen. Na het opnieuw starten van mijn systeem in VMware bleek hoe netjes de Debian-installer dit soort dingen regelt: hoewel de installatie zonder enige waarschuwing was afgesloten was alles netjes opgeslagen, hoefde ik niets opnieuw te downloaden en kwam ik gewoon in het volgende scherm terecht. Robuust of niet?
Het genoemde volgende [url="http://"$prefix/snapshot37.png""]scherm[/url] bood de gelegenheid om Md5-paswoorden in te stellen. Even 'Yes' selecteren brengt de [url="http://"$prefix/snapshot38.png""]vraag[/url] naar voren of ik ook shadow passwords wil installeren. Altijd geinteresseerd druk ik ook hier instemmend. Het systeem vervolgt deze snelcursus beveiliging met het [url="http://"$prefix/snapshot39.png""]instellen[/url] van het root-wachtwoord, dat nog een [url="http://"$prefix/snapshot40.png""]tweede keer[/url] moet worden ingevuld om typfouten te voorkomen. Aangezien dit geen LindowsOS is word je niet verondersteld de hele tijd als root te werken. Daarom vraagt de installer of je een gewone gebruiker wilt aanmaken:
[img]$prefix/snapshot41.png[/img]
Natuurlijk kies je hiervoor, waarna je een [url="http://"$prefix/snapshot42.png""]username[/url] en een [url="http://"$prefix/snapshot43.png""]volledige naam[/url] moet ingeven, met daarna het [url="http://"$prefix/snapshot44.png""]paswoord[/url], wat ook weer een [url="http://"$prefix/snapshot45.png""]tweede keer[/url] moet worden ingevuld.
Dit paswoordgedoe was het laatste op securitygebied, er wordt nu overgeschakeld naar de volgende vragen. De eerste die je tegenkomt gaat over het gebruik van PCMCIA. Er wordt de mogelijkheid [url="http://"$prefix/snapshot46.png""]geboden[/url] om dat voor je uit de kernel te halen, omdat de installer heeft gedetecteerd dat deze modules blijkbaar niet nodig zijn. Aangezien ik inderdaad geen PCMCIA-hardware heb, kies ik voor het verwijderen ervan. Dit scherm wordt opgevolgd door een volgend, dat [url="http://"$prefix/snapshot47.png""]voorstelt[/url] om een PPP-verbinding in te stellen. Aangezien ik geen modem heb kies ik voor 'No'.
Nu er een werkend base-systeem is wordt het package-management opgezet, waarover ik het aan het eind van deze tekst nog zal hebben. Allereerst [url="http://"$prefix/snapshot48.png""]geef je aan[/url] hoe de package manager pakketten moet gaan ophalen. Keuzes zijn vanaf CD-ROM, via HTTP of FTP, vanaf een filesystem (een gewone schijf dus, eventueel via NFS) en een eigen configuratie. Je kunt hier veilig voor iets als FTP kiezen, maar het is altijd interessant om eens te zien hoe het geheel in elkaar zit en dus kies ik voor 'edit sources list by hand'. Nu begint het eng te worden
. Je belandt in een editor om een bestand te gaan editen. Hoewel het er misschien heel confronterend [url="http://"$prefix/snapshot49.png""]uitziet[/url] valt het allemaal gelukkig nogal mee. Om het even veilig te houden zet ik alleen even een regel neer voor een Nederlandse mirror, die ik van de al eerder genoemde lijst van mirrors heb gehaald. Verderop zal ik dieper ingaan op dit bestand en het hele systeem eromheen, voor nu zul je het even moeten aannemen zoals het wordt. Het uiteindelijke bestand ziet er dan ongeveer zo uit:
[img]$prefix/snapshot51.png[/img]
Met de toetsencombinaties die bovenin beeld beschreven staan kun je het bestand opslaan en uit de editor gaan, waarna er direct een bestand [url="http://"$prefix/snapshot50.png""]gedownload[/url] zal worden van de server (of servers, als je er meer dan een zou hebben neergezet) die je hebt aangegeven. Als dit binnen is kun je [url="http://"$prefix/snapshot52.png""]besluiten[/url] alsnog de lijst verder te veranderen, waar we niet voor kiezen aangezien het al in een keer goed stond
. Het opzetten van de package-manager gaat dan verder met een [url="http://"$prefix/snapshot53.png""]keuze[/url] tussen een 'simpele' of een 'geavanceerde' packageselectie. Aangezien de 'advanced' optie volgens de begeleidende tekst de mogelijkheid biedt om niet alleen groepen programma's maar ook individuele programma's te installeren kies je natuurlijk voor 'advanced'...
Het kiezen voor de geavanceerde oplossing zorgt voor enige regels aan tekst in je beeldscherm waar je voor de rest niets aan hoeft te doen en brengt dan een scherm [url="http://"$prefix/snapshot54.png""]tevoorschijn[/url] met wat informatie over 'dselect', een programma waarmee je Debian-packages kunt selecteren. Nogmaals de entertoets beroeren zorgt ervoor dat dselect gestart wordt. Dselect staat bij sommige mensen bekend als het ultieme user-unfriendly programma, maar als je maar leest wat er overal staat dan is er geen enkel probleem. Dselect beschikt namelijk over uitstekende documentatie die je ook vanuit het programma gevraagd en ongevraagd te zien krijgt. Alle mogelijke toetsencombinaties worden aan je uitgelegd. Het hoofdmenu van dselect kun je [url="http://"$prefix/snapshot55.png""]hier[/url] bewonderen. Aangezien we packages willen selecteren gaan we naar optie 2 genaamd 'Select'. Dit brengt meteen het [url="http://"$prefix/snapshot56.png""]eerste hulpscherm[/url] naar voren. Natuurlijk eerst even lezen - Linux is all about reading - en daarna met de spatiebalk naar de echte selectie gaan. Je komt in een scherm zoals dat hieronder:
[img]$prefix/snapshot57.png[/img]
Een minicursus dselect voor de mensen die alweer vergeten zijn wat ze gelezen hebben, niet bovenin zien staan welke toetsen je kunt gebruiken en bovendien niet zien dat je met het vraagteken weer de helppagina kunt oproepen: met '+' geef je aan dat een package geinstalleerd moet worden, '-' betekent verwijderen en '=' betekent dat een package in de huidige staat moet worden gehouden, wat betekent dat dat programma niet zomaar wordt geupdate. Aangezien mijn vrije schijfruimte nogal beperkt is kies ik ervoor om nu zo weinig mogelijk packages te installeren. Als je eenmaal klaar bent dan kun je op enter drukken. Als alles goed is dan krijg je het hoofdmenu weer terug, als er dependencies opgelost moeten worden dan kom je in een [url="http://"$prefix/snapshot58.png""]nieuw scherm[/url] waarin je dat kunt doen. Meestal is dat bijzonder eenvoudig omdat dselect zelf vrij intelligent kan uitvogelen wat je precies wil en welke packages daarvoor verwijderd of extra geinstalleerd moeten worden. Een nuttige toets bij het oplossen kan de 'R' (hoofdletter) zijn: hiermee zet je alles weer terug naar de situatie voordat je op die noodlottige plus of min drukte
. Kijk gerust een tijdje rond bij het selecteren van packages, het is bijzonder leerzaam.
Als je weer in het hoofdscherm bent gekomen dan staat de cursor nu op [url="http://"$prefix/snapshot59.png""]'Install'[/url]. Op enter drukken brengt een informatiescherm naar voren, dat je waarschijnlijk nog vaker gaat zien als Debiangebruiker:
[img]$prefix/snapshot60.png[/img]
Als je het niet eens bent met wat er allemaal staat dan kun je nu op 'n' drukken om nog wat verder aan je packages te sleutelen. Indien je wel akkoord bent dan geef je een enter, waarna alles gedownload zal worden zoals hier te zien:
[img]$prefix/snapshot61.png[/img]
Het is nu slechts wachten tot alle acties zijn voltooid, waarna je weer in het hoofdscherm terechtkomt. Gewoon weer op enter drukken (het blijft de belangrijkste toets
) zorgt ervoor dat alle packages ook geconfigureerd worden, een volgende enter verwijdert packages die je niet wilt hebben en een laatste enter sluit dselect af. Simpel, niet? Je bent nu klaar en staat aan het begin van je echte Debian-carriere: een inlogscherm verschijnt!
[img]$prefix/snapshot62.png[/img]
PACKAGE MANAGEMENT
De installatie is nu voorbij, je kunt beginnen aan het echte Debian. Dat begint natuurlijk met inloggen, waarna je iets als [url="http://"$prefix/snapshot63.png""]dit[/url] krijgt. Natuurlijk hoor je normaal niet als root in te loggen, maar aangezien ik nog enige dingen aan het systeem wil veranderen moet het wel. Voor er wordt ingegaan op het volledige onderhoud van een Debian-systeem wil ik eerst even kwijt hoe de package manager van Debian in elkaar zit.
In den beginne is er 'dpkg', een commando waarvan de naam iets heeft van 'Debian' en 'package'. Dpkg kan zogenaamde Debian-packages installeren, verwijderen, op hold zetten en nog een heleboel meer. Een Debian-package is een enkel bestand (bijvoorbeeld net-tools_1.57-1.deb) met daarin alle bestanden die de package wil installeren plus nog enkele specifieke bestanden. In deze bestanden staat beschreven van wie de package is, hoe groot hij is, hoeveel ruimte hij na installeren inneemt en, heel belangrijk - hoe de package in relatie met andere packages staat. Zo heeft bijvoorbeeld KDE een X-server nodig om te kunnen werken, dus staat er in de KDE-packages een regel met iets als 'Depends: x-window-system'. Een programma als Konqueror heeft weer de KDE-libs nodig, dus daar zal een regel staan als 'Depends: kdebase'. Maar er zijn voor Konqueror ook nog allerlei plugins. Die krijgen natuurlijk geen'Depends:' regel in de package van Konqueror, want dat zou betekenen dat als je Konqueror installeert meteen ook alle plugins meegeinstalleerd moeten worden. Daarom zijn er naast Depends: nog andere vormen van afhankelijkheid. Voorbeelden zijn 'Suggests', 'Pre-Depends', 'Recommends' en 'Conflicts'. Dpkg kan deze afhankelijkheden allemaal uitwerken en zo besluiten welke packages er geinstalleerd moeten worden. Helaas werkt dpkg niet echt prettig: je moet eerst alle benodigde packages downloaden en dan kun je ze lokaal eens gaan installeren. Vandaar dat er een front-end is gemaakt: apt, de Advanced Package Tool. Apt heeft een configuratiebestand in /etc/apt/sources.list. Zoals de naam al aangeeft staan hier sources ofwel bronnen in. In het bestand - dit is het bestand dat je bij de installatie aan het editen was - geef je servers aan waarop Debian-packages staan. Met het commando 'apt-get update' kun je apt vervolgens van alle servers een soort index laten downloaden van de verschillende packages die op die servers staan, waardoor apt weet welke packages beschikbaar zijn en hoe die allemaal van elkaar afhangen. Met het commando 'apt-get install packagenaam' kun je vervolgens aangeven dat je iets wilt installeren. Apt zal dan uitzoeken hoe de andere packages daarvoor moeten veranderen en dan vertellen wat er allemaal moet gebeuren. Stel dat je XFree86 (de X-server) wilt installeren, dan draai je iets als 'apt-get install xfree86-common'. De output is bijvoorbeeld dit:
[img]$prefix/snapshot64.png[/img]
-------------------------------
Je hebt nu dus Mandrake wel gezien? RedHat achter je gelaten? Je vindt SuSE voor doetjes? Dan ga je nu eens Debian proberen!
Helaas moet ik even teleurstellen: Debian is helemaal niet zo lastig als het vaak wordt genoemd. Sterker nog: Debian zit bijzonder eenvoudig en logisch in elkaar en is als het eenmaal netjes opgezet is bijzonder eenvoudig. Bij het opzetten van deze distributie komen veel mensen echter nogal wat problemen tegen, zo blijkt. Vandaar deze korte introductie van Debian GNU/Linux, waarbij vooral dieper ingegaan zal worden op de installatie. Daarnaast komen ook dingen als package management en de hele filosofie van Debian aan de beurt. De verschillende onderwerpen zullen in de volgorde worden behandeld waarin een beginnende gebruiker ze tegen zal komen.
OVER DEBIAN
Debian is vooral bekend als een Linux-distributie, voluit Debian GNU/Linux genoemd. Naast GNU/Linux is er ook nog een tak GNU/Hurd, die hier echter niet behandeld zal worden. Wat direct opvalt zijn de letters 'GNU' in de naam. GNU (van 'GNU's Not Unix') is een project waarbij voor zoveel mogelijk doelen free software wordt geschreven. Het voert hiet wat ver om het verschil tussen 'free software' en 'gratis software' uit te leggen, maar ik kan iedereen aanraden om eens op www.gnu.org te kijken naar deze grondleggers van vrije software waar Linux 'slechts' een voorbeeld van is. Debian is in 1993 gestart met als doel een volledig open distributie te maken. Door het noemen van GNU in hun naam geven ze aan dat het niet alleen om Linux draait, maar dat GNU minstens zo belangrijk is.
INSTALLATIE
Je wilt het wel eens proberen? Dan nu een blik op de Debian-installatie. Natuurlijk eerst een installatiehandleiding bekijken. Een bijzonder goede staat hier. Er is ook een Nederlandstalige handleiding, [url="http://ADRES"]hier[/url] te vinden. Debian kent verschillende manieren van installeren, waaronder vanaf diskettes, met een CD-ROM, via een harde schijf en vanaf een FTP-locatie. Deze laatste manier zal hier behandeld worden aangezien mijn installatie-CD's foetsie zijn
hier"]http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/images-1.44/compact/"]hier[/url][/url] te vinden. Na de drie bestanden (resque.bin, root.bin en driver-1.bin) op diskette te hebben gezet (vanuit linux met 'dd', voor windows is er 'rawrite' dat hetzelfde kan doen) bootte ik met de resque-disk om de installatie te beginnen. Een eerste scherm volgde: [img]$prefix/snapshot1.png[/img]
Na enige tijd werd gevraagd om de [url="http://"$prefix/snapshot2.png""]root-diskette[/url]. Even van diskette wisselen en op enter drukken dus. Mocht je bij je eigen installatie merken dat dit niet helemaal naar wens gaat, dan is het zaak om even nieuwe diskettes te maken, brakke diskettes zorgen voor veruit de meeste problemen tijdens een Debian-installatie. Als alles goed gaat volgt een scherm met een verhaal over Debian. Een enter brengt je bij het eerste onderdeel van de echte installatie: het [url="http://"$prefix/snapshot3.png"]toetsenbord[/url]. Kies er een uit [url="http://"$prefix/snapshot4.png""]de lijst[/url] en ga door met de partitionering. Eerst [url="http://"$prefix/snapshot5.png""]geef je een schijf aan[/url], vervolgens kun je - na een verhaal over LILO - je schijf gaan [url="http://"$prefix/snapshot6.png""]partitioneren[/url] met cfdisk. Aangezien ik de installatie binnen VMware uitvoer heb ik een lege schijf staan. Met behulp van de knoppen onderin kun je partities maken van allerlei verschillende typen. Ik koos voor een swap-partitie en een enkele andere partitie, zoals [url="http://"$prefix/snapshot7.png""]hier[/url] te zien. Hierna kom je in [url="http://"$prefix/snapshot8.png""]een scherm[/url] waar je een swap-partitie kunt activeren. Merk op dat je altijd weer terug kunt en dat er steeds alternatieve handelingen worden gesuggereerd die je ook zou kunnen doen. Eenzelfde scherm volgt zodra je een swap-partitie hebt geactiveerd, maar nu over een gewone datapartitie. Enkele vragen worden gesteld, zoals onderstaande. Dit geeft duidelijk aan dat Debian een vrij conservatieve distributie is:
[img]$prefix/snapshot9.png[/img]
Dit eenmaal gebeurd volgt het tweede deel van de installatie, waarbij de bestanden op de schijf gezet gaan worden. Eerst kies je [url="http://"$prefix/snapshot10.png""]'Install Operating System Kernel and Modules'[/url], vervolgens kun je een installatiemethode [url="http://"$prefix/snapshot11.png""]kiezen[/url]. In mijn geval dus 'network'. De installatie vraagt nu een aantal dingen die nodig zijn om het netwerk aan de gang te helpen, zoals [url="http://"$prefix/snapshot12.png""]hostname[/url], [url="http://"$prefix/snapshot13.png""]gebruik van DHCP[/url],[url="http://"$prefix/snapshot14.png""] een IP-adres[/url], [url="http://"$prefix/snapshot15.png""]netmask[/url], [url="http://"$prefix/snapshot16.png""]gateway-IP[/url],[url="http://"$prefix/snapshot17.png""] een naam voor het netwerk[/url] en [url="http://"$prefix/snapshot18.png""]DNS-servers[/url]. Vervolgens krijg je de mededeling dat de installatie een bestand gaat [url="http://"$prefix/snapshot19.png""]downloaden[/url]. Voor de zoveelste keer op enter drukken en je afvragend wat er in hemelsnaam zo moeilijk is aan die installatie kom je in het volgende scherm:
[img]$prefix/snapshot20.png[/img]
Alle waarden die je ziet staan waren al van tevoren ingevuld, dus ook hier geen problemen. Druk op 'OK' en de download wordt gestart, twee bestanden ([url="http://"$prefix/snapshot21.png""]1[/url], [url="http://"$prefix/snapshot22.png""]2[/url]) worden gedownload en uitgepakt. Zonder verder iets te doen kom je weer in een ondertussen [url="http://"$prefix/snapshot23.png""]welbekend scherm[/url]. Op dit punt in de installatie kun je modules met drivers voor je hardware gaan laden, voor zover die niet al in de kernel zitten. Die kunnen ook op een aparte diskette staan en dus wordt er netjes [url="http://"$prefix/snapshot24.png""]gevraagd[/url] of je dat wel wilt. Behorend tot de groep mensen die geen extra modules nodig heeft kies ik ervoor om deze stap over te slaan. Nu kom je bij de eigenlijke selectie van modules, die er zo uit ziet:
[img]$prefix/snapshot25.png[/img]
Ook uit deze lijst heb ik geen modules nodig, dus ik kies direct voor 'Exit'. Het systeem meldt dat je nu het basissysteem kunt gaan installeren. Braaf op enter drukken brengt je naar het volgende scherm, dat je weer laat [url="http://"$prefix/snapshot26.png""]kiezen[/url] op welke manier je de bestanden van dit Base System wilt binnenhalen. In mijn geval dus weer 'network', wat ik dan ook kies en waardoor een [url="http://"$prefix/snapshot27.png""]mededeling[/url] verschijnt dat nu 'base2_2.tgz' gedownload zal gaan worden. Een beetje verveeld op enter drukken is het enige wat je nu kunt doen. Weer kun je kiezen vanaf welke server de bestanden gehaald moeten worden. Om de standaardserver een beetje te ontlasten kiezen we voor een [url="http://"$prefix/snapshot28.png""]mirror[/url] die in Nederland staat. Natuurlijk helpt dit ook de snelheid weer omhoog. Een lijst van mirrors vind hier. De inmiddels versleten entertoets brengt je braaf naar een scherm waarin je de download kunt volgen, wat er ongeveer zo uit ziet:
[img]$prefix/snapshot29.png[/img]
Je kunt nu even weldadig achterover leunen of al je vrienden gaan vertellen dat je al bijna klaar bent met je o zo lastige Debian-installatie
Bijna aan het eind van de installatie gekomen moet je nu een HD [url="http://"$prefix/snapshot33.png""]bootable maken[/url], dit gebeurt door LILO te installeren. Naar [url="http://"$prefix/snapshot34.png""]keuze[/url] kan dit in het MBR of in de bootsector van je Debian-partitie. Aangezien ik geen ander bootmanager nodig heb kan ik gewoon LILO in het MBR installeren. Voor het geval je het nodig hebt kun je ook een [url="http://"$prefix/snapshot35.png"bootdisk[/url"] maken, iets wat natuurlijk altijd een goed plan is. Vandaar dat ik vol vertrouwen deze optie selecteerde en zoals verwacht in een [url="$prefix/snapshot36.png"]scherm[/url] kwam waarin mij gevraagd werd om een diskette in het station te plaatsen. Ik plaatste de diskette en drukte op enter. Crash! (Natuurlijk) niet van de Debian-installer, het kwam van VMware. Ik heb het geheel nog eens opnieuw gedaan en weer gebeurde hetzelfde, dus dit is duidelijk iets wat aan VMware is toe te schrijven. Uiteindelijk besloot ik het dan maar zonder bootdisk te doen. Na het opnieuw starten van mijn systeem in VMware bleek hoe netjes de Debian-installer dit soort dingen regelt: hoewel de installatie zonder enige waarschuwing was afgesloten was alles netjes opgeslagen, hoefde ik niets opnieuw te downloaden en kwam ik gewoon in het volgende scherm terecht. Robuust of niet?
Het genoemde volgende [url="http://"$prefix/snapshot37.png""]scherm[/url] bood de gelegenheid om Md5-paswoorden in te stellen. Even 'Yes' selecteren brengt de [url="http://"$prefix/snapshot38.png""]vraag[/url] naar voren of ik ook shadow passwords wil installeren. Altijd geinteresseerd druk ik ook hier instemmend. Het systeem vervolgt deze snelcursus beveiliging met het [url="http://"$prefix/snapshot39.png""]instellen[/url] van het root-wachtwoord, dat nog een [url="http://"$prefix/snapshot40.png""]tweede keer[/url] moet worden ingevuld om typfouten te voorkomen. Aangezien dit geen LindowsOS is word je niet verondersteld de hele tijd als root te werken. Daarom vraagt de installer of je een gewone gebruiker wilt aanmaken:
[img]$prefix/snapshot41.png[/img]
Natuurlijk kies je hiervoor, waarna je een [url="http://"$prefix/snapshot42.png""]username[/url] en een [url="http://"$prefix/snapshot43.png""]volledige naam[/url] moet ingeven, met daarna het [url="http://"$prefix/snapshot44.png""]paswoord[/url], wat ook weer een [url="http://"$prefix/snapshot45.png""]tweede keer[/url] moet worden ingevuld.
Dit paswoordgedoe was het laatste op securitygebied, er wordt nu overgeschakeld naar de volgende vragen. De eerste die je tegenkomt gaat over het gebruik van PCMCIA. Er wordt de mogelijkheid [url="http://"$prefix/snapshot46.png""]geboden[/url] om dat voor je uit de kernel te halen, omdat de installer heeft gedetecteerd dat deze modules blijkbaar niet nodig zijn. Aangezien ik inderdaad geen PCMCIA-hardware heb, kies ik voor het verwijderen ervan. Dit scherm wordt opgevolgd door een volgend, dat [url="http://"$prefix/snapshot47.png""]voorstelt[/url] om een PPP-verbinding in te stellen. Aangezien ik geen modem heb kies ik voor 'No'.
Nu er een werkend base-systeem is wordt het package-management opgezet, waarover ik het aan het eind van deze tekst nog zal hebben. Allereerst [url="http://"$prefix/snapshot48.png""]geef je aan[/url] hoe de package manager pakketten moet gaan ophalen. Keuzes zijn vanaf CD-ROM, via HTTP of FTP, vanaf een filesystem (een gewone schijf dus, eventueel via NFS) en een eigen configuratie. Je kunt hier veilig voor iets als FTP kiezen, maar het is altijd interessant om eens te zien hoe het geheel in elkaar zit en dus kies ik voor 'edit sources list by hand'. Nu begint het eng te worden
[img]$prefix/snapshot51.png[/img]
Met de toetsencombinaties die bovenin beeld beschreven staan kun je het bestand opslaan en uit de editor gaan, waarna er direct een bestand [url="http://"$prefix/snapshot50.png""]gedownload[/url] zal worden van de server (of servers, als je er meer dan een zou hebben neergezet) die je hebt aangegeven. Als dit binnen is kun je [url="http://"$prefix/snapshot52.png""]besluiten[/url] alsnog de lijst verder te veranderen, waar we niet voor kiezen aangezien het al in een keer goed stond
Het kiezen voor de geavanceerde oplossing zorgt voor enige regels aan tekst in je beeldscherm waar je voor de rest niets aan hoeft te doen en brengt dan een scherm [url="http://"$prefix/snapshot54.png""]tevoorschijn[/url] met wat informatie over 'dselect', een programma waarmee je Debian-packages kunt selecteren. Nogmaals de entertoets beroeren zorgt ervoor dat dselect gestart wordt. Dselect staat bij sommige mensen bekend als het ultieme user-unfriendly programma, maar als je maar leest wat er overal staat dan is er geen enkel probleem. Dselect beschikt namelijk over uitstekende documentatie die je ook vanuit het programma gevraagd en ongevraagd te zien krijgt. Alle mogelijke toetsencombinaties worden aan je uitgelegd. Het hoofdmenu van dselect kun je [url="http://"$prefix/snapshot55.png""]hier[/url] bewonderen. Aangezien we packages willen selecteren gaan we naar optie 2 genaamd 'Select'. Dit brengt meteen het [url="http://"$prefix/snapshot56.png""]eerste hulpscherm[/url] naar voren. Natuurlijk eerst even lezen - Linux is all about reading - en daarna met de spatiebalk naar de echte selectie gaan. Je komt in een scherm zoals dat hieronder:
[img]$prefix/snapshot57.png[/img]
Een minicursus dselect voor de mensen die alweer vergeten zijn wat ze gelezen hebben, niet bovenin zien staan welke toetsen je kunt gebruiken en bovendien niet zien dat je met het vraagteken weer de helppagina kunt oproepen: met '+' geef je aan dat een package geinstalleerd moet worden, '-' betekent verwijderen en '=' betekent dat een package in de huidige staat moet worden gehouden, wat betekent dat dat programma niet zomaar wordt geupdate. Aangezien mijn vrije schijfruimte nogal beperkt is kies ik ervoor om nu zo weinig mogelijk packages te installeren. Als je eenmaal klaar bent dan kun je op enter drukken. Als alles goed is dan krijg je het hoofdmenu weer terug, als er dependencies opgelost moeten worden dan kom je in een [url="http://"$prefix/snapshot58.png""]nieuw scherm[/url] waarin je dat kunt doen. Meestal is dat bijzonder eenvoudig omdat dselect zelf vrij intelligent kan uitvogelen wat je precies wil en welke packages daarvoor verwijderd of extra geinstalleerd moeten worden. Een nuttige toets bij het oplossen kan de 'R' (hoofdletter) zijn: hiermee zet je alles weer terug naar de situatie voordat je op die noodlottige plus of min drukte
Als je weer in het hoofdscherm bent gekomen dan staat de cursor nu op [url="http://"$prefix/snapshot59.png""]'Install'[/url]. Op enter drukken brengt een informatiescherm naar voren, dat je waarschijnlijk nog vaker gaat zien als Debiangebruiker:
[img]$prefix/snapshot60.png[/img]
Als je het niet eens bent met wat er allemaal staat dan kun je nu op 'n' drukken om nog wat verder aan je packages te sleutelen. Indien je wel akkoord bent dan geef je een enter, waarna alles gedownload zal worden zoals hier te zien:
[img]$prefix/snapshot61.png[/img]
Het is nu slechts wachten tot alle acties zijn voltooid, waarna je weer in het hoofdscherm terechtkomt. Gewoon weer op enter drukken (het blijft de belangrijkste toets
[img]$prefix/snapshot62.png[/img]
PACKAGE MANAGEMENT
De installatie is nu voorbij, je kunt beginnen aan het echte Debian. Dat begint natuurlijk met inloggen, waarna je iets als [url="http://"$prefix/snapshot63.png""]dit[/url] krijgt. Natuurlijk hoor je normaal niet als root in te loggen, maar aangezien ik nog enige dingen aan het systeem wil veranderen moet het wel. Voor er wordt ingegaan op het volledige onderhoud van een Debian-systeem wil ik eerst even kwijt hoe de package manager van Debian in elkaar zit.
In den beginne is er 'dpkg', een commando waarvan de naam iets heeft van 'Debian' en 'package'. Dpkg kan zogenaamde Debian-packages installeren, verwijderen, op hold zetten en nog een heleboel meer. Een Debian-package is een enkel bestand (bijvoorbeeld net-tools_1.57-1.deb) met daarin alle bestanden die de package wil installeren plus nog enkele specifieke bestanden. In deze bestanden staat beschreven van wie de package is, hoe groot hij is, hoeveel ruimte hij na installeren inneemt en, heel belangrijk - hoe de package in relatie met andere packages staat. Zo heeft bijvoorbeeld KDE een X-server nodig om te kunnen werken, dus staat er in de KDE-packages een regel met iets als 'Depends: x-window-system'. Een programma als Konqueror heeft weer de KDE-libs nodig, dus daar zal een regel staan als 'Depends: kdebase'. Maar er zijn voor Konqueror ook nog allerlei plugins. Die krijgen natuurlijk geen'Depends:' regel in de package van Konqueror, want dat zou betekenen dat als je Konqueror installeert meteen ook alle plugins meegeinstalleerd moeten worden. Daarom zijn er naast Depends: nog andere vormen van afhankelijkheid. Voorbeelden zijn 'Suggests', 'Pre-Depends', 'Recommends' en 'Conflicts'. Dpkg kan deze afhankelijkheden allemaal uitwerken en zo besluiten welke packages er geinstalleerd moeten worden. Helaas werkt dpkg niet echt prettig: je moet eerst alle benodigde packages downloaden en dan kun je ze lokaal eens gaan installeren. Vandaar dat er een front-end is gemaakt: apt, de Advanced Package Tool. Apt heeft een configuratiebestand in /etc/apt/sources.list. Zoals de naam al aangeeft staan hier sources ofwel bronnen in. In het bestand - dit is het bestand dat je bij de installatie aan het editen was - geef je servers aan waarop Debian-packages staan. Met het commando 'apt-get update' kun je apt vervolgens van alle servers een soort index laten downloaden van de verschillende packages die op die servers staan, waardoor apt weet welke packages beschikbaar zijn en hoe die allemaal van elkaar afhangen. Met het commando 'apt-get install packagenaam' kun je vervolgens aangeven dat je iets wilt installeren. Apt zal dan uitzoeken hoe de andere packages daarvoor moeten veranderen en dan vertellen wat er allemaal moet gebeuren. Stel dat je XFree86 (de X-server) wilt installeren, dan draai je iets als 'apt-get install xfree86-common'. De output is bijvoorbeeld dit:
[img]$prefix/snapshot64.png[/img]
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 32223 op 06-03-2003 10:50 ]
Dat lijkt me een aardig complete debian-install guide, way to go!
De lap tekst is nu nog niet echt leesbaar, maar met de plaatjes zal dat vast beter worden. Zeker het 'hoofdstuk' INSTALLATIE kan een fijnere verdeling gebruiken.
En het package-management stuk kan inderdaad nog wat meer diepgang gebruiken (bv het noemen van de Nederlandse Debian mirrors). En ik snap dat je niet alle package managers wilt behandelen, maar ik zou er toch zeker een aantal noemen. Zelf gebruik ik nu al een tijd Synaptic. Dat ziet er niet heel mooi uit, maar heeft wel het geniaale overzichtje 'upgradable-packages' - onmisbaar voor degenen die bleeding-edge paketten willen blijven gebruiken.
De lap tekst is nu nog niet echt leesbaar, maar met de plaatjes zal dat vast beter worden. Zeker het 'hoofdstuk' INSTALLATIE kan een fijnere verdeling gebruiken.
En het package-management stuk kan inderdaad nog wat meer diepgang gebruiken (bv het noemen van de Nederlandse Debian mirrors). En ik snap dat je niet alle package managers wilt behandelen, maar ik zou er toch zeker een aantal noemen. Zelf gebruik ik nu al een tijd Synaptic. Dat ziet er niet heel mooi uit, maar heeft wel het geniaale overzichtje 'upgradable-packages' - onmisbaar voor degenen die bleeding-edge paketten willen blijven gebruiken.
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Ik heb t nog niet helemaal doorgelezen, maar t ziet er goed uit! 
paar spelfoutjes:
- Het voert hiet wat ver om het verschil tussen -->
hieR
- bootte ik met de resque-disk om de installatie --> het is een resCue-disk
- Dit paswoordgedoe was het laatste --> paSSword (of wachtwoord)
- . Dselect staat bij sommige mensen bekend als het ultieme user-unfriendly programma --> waarom engels? en niet gewoon onvriendelijk?
- Die krijgen natuurlijk geen'Depends: --> geen 'Depends
En nog ff over dat laatste met X. Volgens mij is het in stable/woody: task-x-window (oid), en in unstable is het x-window-system (zou ik ff erbij zetten om verwarring te voorkomen).
Verder mis ik nog "tasksel"...
Verder erg mooie handleiding!
paar spelfoutjes:
hieR
- . Dselect staat bij sommige mensen bekend als het ultieme user-unfriendly programma --> waarom engels? en niet gewoon onvriendelijk?
- Die krijgen natuurlijk geen'Depends: --> geen 'Depends
En nog ff over dat laatste met X. Volgens mij is het in stable/woody: task-x-window (oid), en in unstable is het x-window-system (zou ik ff erbij zetten om verwarring te voorkomen).
Verder erg mooie handleiding!
Iets te snel geschrevenOp donderdag 31 januari 2002 22:47 schreef banaan-X het volgende:
Ik heb t nog niet helemaal doorgelezen, maar t ziet er goed uit!
paar spelfoutjes:
hieR
Hmm, das waar...zal er 'gebruikersonvriendelijk' of iets dergelijs van maken.- . Dselect staat bij sommige mensen bekend als het ultieme user-unfriendly programma --> waarom engels? en niet gewoon onvriendelijk?
Die regels worden meestal aangeduid met 'Depends:', met een dubbele punt dus. Ik heb dat verderop niet meer gedaan omdat het er misschien wat vreemd uitziet, maar de dubbele punt is dus niet fout. Voor de consistentie is het misschien beter hem toch maar weg te halen, of ze er voor de rest overal bijzetten natuurlijk- Die krijgen natuurlijk geen'Depends: --> geen 'Depends
De task-packages zal ik nog behandelen, daarbij komen dingen aan bod als task-* en tasksel. In potato heb je voor X de package 'task-x-window-system' of 'task-x-window-system-core'.En nog ff over dat laatste met X. Volgens mij is het in stable/woody: task-x-window (oid), en in unstable is het x-window-system (zou ik ff erbij zetten om verwarring te voorkomen).
MooiVerder erg mooie handleiding!
Ik bedoelde eingenlijk de vergeten spatieOp donderdag 31 januari 2002 23:02 schreef odysseus het volgende:
Die regels worden meestal aangeduid met 'Depends:', met een dubbele punt dus. Ik heb dat verderop niet meer gedaan omdat het er misschien wat vreemd uitziet, maar de dubbele punt is dus niet fout. Voor de consistentie is het misschien beter hem toch maar weg te halen, of ze er voor de rest overal bijzetten natuurlijk.
[..]
Dat Slackware verhaal kan heel uitgebreid worden. Ik heb al een berg (300) screenshots (digicam) . Ik zou het eigenlijk zo willen bespreken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| Inleiding Voorbereiding Welke kernel Welke installatie methode Welke rootdisk(s) Welke packages Booten Selectie keyboard Installatie Harddisk voorbereiden Netwerk voorbereiden (NFS) Installatie menu Optie 1 (behandeling van betreffende installmenu optie) Optie 2 ("") | Optie N Lilo boot configuratie Reboot Verdere configuratie - modules - netwerk - muis - X Window System - Windowmanager - Updates (security) Korte uitleg package manager (pkgtool / hdsetup) |
Ik vind het bestOp donderdag 31 januari 2002 23:49 schreef beelzebubu het volgende:
kunnen we de nvidia drivers niet beter achteraf algemeen bespreken
Over Odysseus' install-review:
Tot zover is hij heel aardig
Taal/spelcorrecties heb ik niet (de enigen die ik tegenkwam heeft Banaan-X al genoemd), maar wel wat inhoudelijke toevoegingen...
Allereerst: je noemt Debian GNU/Hurd (beta), maar er is sinds kort (erg alpha) ook Debian NetBSD. Misschien leuk om die ook even te noemen.
Je noemt de welbekende nederlandse Debian installatiehandleiding, maar van mij mag je deze ook 'bijzonder goed' noemen (net als je met de officiele doet); ik vind het iig een zeer goede handleiding.
Bij het maken van de bootdisk ontbreekt het woordje 'bootdisk' in 'kun je ook een maken'. Ook doet de link daar wat raar aan (moet de hele zin een link zijn?).
Verder geef je bovenaan links naar de floppies op de us main mirror... misschien een idee om ook links naar de CD images op te nemen en dan wel naar www.debian.nl, om de main US mirror wat te ontlasten. Alternatief kun je galileo.luon.net als mirror noemen voor de floppy en/of CD images. Deze server is geen officiele mirror maar heeft iig zat bandbreedte.
Je doet de Debian install als 'erg makkelijk' overkomen (hij is ook niet moeilijk als er geen rare problemen zijn), maar misschien is het een idee om duidelijk aan te geven dat het zeer gewenst is om goed te weten welke hardware je hebt... Als iemand namelijk niet weet welke netwerkkaart hij heeft en dan voor het driverlijstje komt te staan... mja...
Tot zover mijn gezever
Tot zover is hij heel aardig
Taal/spelcorrecties heb ik niet (de enigen die ik tegenkwam heeft Banaan-X al genoemd), maar wel wat inhoudelijke toevoegingen...
Allereerst: je noemt Debian GNU/Hurd (beta), maar er is sinds kort (erg alpha) ook Debian NetBSD. Misschien leuk om die ook even te noemen.
Je noemt de welbekende nederlandse Debian installatiehandleiding, maar van mij mag je deze ook 'bijzonder goed' noemen (net als je met de officiele doet); ik vind het iig een zeer goede handleiding.
Bij het maken van de bootdisk ontbreekt het woordje 'bootdisk' in 'kun je ook een maken'. Ook doet de link daar wat raar aan (moet de hele zin een link zijn?).
Verder geef je bovenaan links naar de floppies op de us main mirror... misschien een idee om ook links naar de CD images op te nemen en dan wel naar www.debian.nl, om de main US mirror wat te ontlasten. Alternatief kun je galileo.luon.net als mirror noemen voor de floppy en/of CD images. Deze server is geen officiele mirror maar heeft iig zat bandbreedte.
Je doet de Debian install als 'erg makkelijk' overkomen (hij is ook niet moeilijk als er geen rare problemen zijn), maar misschien is het een idee om duidelijk aan te geven dat het zeer gewenst is om goed te weten welke hardware je hebt... Als iemand namelijk niet weet welke netwerkkaart hij heeft en dan voor het driverlijstje komt te staan... mja...
Tot zover mijn gezever
code:
1
| The requested URL /~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Nautilus_News.jpg was not found on this server. |
Ik wil even mijn complimenten voor het zeer goede stuk van odysseus maken 
Daarnaast lijkt de opzet van janjanjansen me een hele goede
Ik hoop zelf morgen een eerste start te maken met mijn Mandrake Linux review. VMWare staat te popelen
en de CD's zijn gebrand 
Ik heb in [topic=398510] een overzicht geplaatst van reviews die ik in mijn hoofd heb zitten. Ik wil dan ook vragen om dat draadje vrij te houden voor het discussieren over te behandelen onderwerpen (en wie welk onderwerp wil doen) en dit draadje te gebruiken voor feedback op gemaakte reviews
Ga ik meteen aanpassen.
Daarnaast lijkt de opzet van janjanjansen me een hele goede
Ik hoop zelf morgen een eerste start te maken met mijn Mandrake Linux review. VMWare staat te popelen
Ik heb in [topic=398510] een overzicht geplaatst van reviews die ik in mijn hoofd heb zitten. Ik wil dan ook vragen om dat draadje vrij te houden voor het discussieren over te behandelen onderwerpen (en wie welk onderwerp wil doen) en dit draadje te gebruiken voor feedback op gemaakte reviews
ThxOp vrijdag 01 februari 2002 00:38 schreef RemcoX het volgende:
code:
1 The requested URL /~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Nautilus_News.jpg was not found on this server.
voluit Debian GNU/Linux genoemd
moet zijn: genaamd
Verder lijkt het me handig om het verschil tussen woody patato en sid uitteleggen en vervolgens tijdens de installatie te behandelen hoe je hier tussen kunt kiezen
Natuurlijk eerst een installatiehandleiding bekijken.
moet zijn: natuurlijk bekijken we eerst de installatie handleiding
Verder lijkt het me handig om van dingen als partioneren en de keuze van lilo/grub in het mbr of ergens anders een aparte review maken en dan telkens linken vanuit de andere reviews.
moet zijn: genaamd
Debian is op gestart om een kernel onafhankelijk besturingssysteem te makenOVER DEBIAN
Verder lijkt het me handig om het verschil tussen woody patato en sid uitteleggen en vervolgens tijdens de installatie te behandelen hoe je hier tussen kunt kiezen
Natuurlijk eerst een installatiehandleiding bekijken.
moet zijn: natuurlijk bekijken we eerst de installatie handleiding
Die link is ook niet helemaal goedkun je ook een maken, iets wat natuurlijk altijd een goed plan is. Vandaar dat ik vol vertrouwen deze optie selecteerde en zoals verwacht in een [url="$prefix/snapshot36.png"]scherm kwam
Verder lijkt het me handig om van dingen als partioneren en de keuze van lilo/grub in het mbr of ergens anders een aparte review maken en dan telkens linken vanuit de andere reviews.
Ik heb gewoon ISO images gebruikt als CDs voor de installatie met VMwareOp vrijdag 01 februari 2002 01:19 schreef nelske het volgende:
Ik hoop zelf morgen een eerste start te maken met mijn Mandrake Linux review. VMWare staat te popelenen de CD's zijn gebrand
Erg goed stuk, die Debian installatiehandleiding.
Nog een paar foutjes in linkjes:
Er is ook een Nederlandstalige handleiding, [url="http://ADRES"]hier[/url] te vinden. ==> De link is http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
Ik koos voor de 'compact'-serie, [url="
hier"]hier[/url]"]http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/images-1.44/compact/"]hier[/url][/url][/url] te vinden. ==>> Beter is: Ik koos voor de 'compact'-serie, hier te vinden.
Verder staan er bij veel linkjes een aanhalingsteken (") te veel (zoals: Na enige tijd werd gevraagd om de [url="http://"$prefix/snapshot2.png""]root-diskette[/url].), dan word de link namelijk http://"$prefix/snapshot33.png%22 (dus met %22 erachter).
Nog een paar foutjes in linkjes:
Er is ook een Nederlandstalige handleiding, [url="http://ADRES"]hier[/url] te vinden. ==> De link is http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
Ik koos voor de 'compact'-serie, [url="
hier"]hier[/url]"]http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/images-1.44/compact/"]hier[/url][/url][/url] te vinden. ==>> Beter is: Ik koos voor de 'compact'-serie, hier te vinden.
Verder staan er bij veel linkjes een aanhalingsteken (") te veel (zoals: Na enige tijd werd gevraagd om de [url="http://"$prefix/snapshot2.png""]root-diskette[/url].), dan word de link namelijk http://"$prefix/snapshot33.png%22 (dus met %22 erachter).
Naar aanleiding van dit topic, bedacht ik me, dat het misschien ook handig is, voor de 'vrij fase', om een review te maken over 'hoe een distributie' dicht te spijkeren e.d., omdat RH & Mandrake nou niet als de meest veilige te boek staan.. Just a thought
Nou hierbij dan een preview van mijn review over Mandrake Linux.
Ik wil er nog een stukje bijvoegen dat gaat over het feit dat Mandrake met name geschikt is voor n00bs.
Verder ben ik ervan op de hoogte dat de laatste screenshot nog afwezig is
Ik wil er nog een stukje bijvoegen dat gaat over het feit dat Mandrake met name geschikt is voor n00bs.
Verder ben ik ervan op de hoogte dat de laatste screenshot nog afwezig is
Ik heb getracht deze review vanuit twee oogpunten te schrijven. Dat zijn te weten, de ervaren GNU/Linux gebruiker (voor zover je dat van jezelf kan zeggen) en de absolute newbie, die voor het eerst GNU/Linux installeert. Ik hoop dat dit me zo goed mogelijk gelukt is. Een kleine uitleg hierover lijkt me wel op zijn plaats. Als ervaren gebruiker zal ik wat opmerkingen plaatsen die mij opvallen (positief, danwel negatief) en ik zal dan ook proberen daar wat uitleg bij te geven. Als newbie, probeer ik zoveel mogelijk dingen te omschrijven die mij opvallen als zijnde vreemd, mooi, aangenaam etc.. Vanuit het "ervaren GNU/Linux gebruiker" oogpunt zal ik voornamelijk kijken naar de herkenning van onderdelen op mijn machine. Ik heb redelijk wat hardware in mijn machine zitten namelijk. Er zitten 2 videokaarten in, te weten een NVidia TNT2 Vanta kaart (pci), daarop is mijn 2e monitor aangesloten (een Iiyama VisionMaster PRO 17 inch) en een NVidia GeForce 2 MX/400, waarop mijn primaire monitor is aangesloten (een LG StudioWorks 995 E 19 inch). Daarnaast ben ik in het bezit van een Plextor CD-rom speler, die evenals een Plextor 8 speed brander aangesloten zitten op een SCSI kaart. Naast deze brander heb ik nog een 24/10/40 rewriter van hetzelfde merk. Dit is echter een IDE-model. Ik heb 2 7200 toeren harde schijven van beide 40 GB. Voor het geluid gebruik ik een Vortex2 geluidskaart, die absoluut goed is. Helaas is het zo dat de maker daarvan (Aureal) over de kop gegaan is. Support voor drivers is dus zowel voor Windows als GNU/Linux enorm moeilijk te vinden helaas. Uiteraard heb ik ook een netwerkkaartje in mijn computer zitten. Deze bevat de welbekende Realtek chipset. Tot slot heb ik nog een Haupage TV-kaart erin zitten. We gaan over naar de printers. Er hangen 2 printers aan namelijk een HP Deskjet 720C aan de paralelle poort en een Epson Stylus C40UX aan de USB poort. Er wordt veelal door onwetende mensen nog steeds beweert dat GNU/Linux weinig hardware ondersteuning biedt. We zullen aan het einde van deze review zien of die kritiek gegrond is. Ik denk namelijk dat ik niet de meest alledaagse combinatie van hardware in/aan mijn machine heb zitten/hangen. De installatie beschrijf ik aan de hand van mijn daadwerkelijke installatie van Mandrake Linux. De screenshots zoals je ze in het begin zult zien, zijn echter gemaakt onder een virtuele PC-omgeving (VMware). VMWare emuleert een complete PC. Helaas ben ik alleen in het bezit van een preview versie, waardoor de screenshots van de installatie zelf er niet al te mooi uitzien. Dit komt omdat er maar 256 kleuren gebruikt worden op een lage resolutie. Ik kan je echter verzekeren dat de installatie zelf er velen malen mooier uit ziet in het echt. Sterker nog, grafisch heb ik zelden een mooiere en duidelijkere installatie gezien dan Mandrake Linux. Op naar het verhaal waar eenieder op zit te wachten (hoop ik althans Als je een wat minder ervaren computer gebruiker bent en graag snel aan de slag wilt gaan dan zijn er een aantal GNU/Linux distributies uitermate geschikt. Mandrake Linux is daar zo'n voorbeeld van. Uiteraard begin je met het bezoeken van de website van Mandrake. Deze is te vinden op www.linux-mandrake.com. Aangezien GNU/Linux in het begin toch wel neer zal komen op veel lezen van documentatie om je er een beetje eigen in te maken, lijkt me dit het ideale punt om daar maar eens aan te beginnen. Een document dat je zeer zeker een keer moet lezen is de Installation and User Guide. Hierin staat alles dat je voor de installatie (en het gebruik) van Mandrake Linux moet weten. Het is namelijk niet de bedoeling van deze review om volledig te zijn. Waarschijnlijk zal je een heel eind komen aan de hand van deze review, maar ik verwijs toch eerst naar bovenstaande document. Daarnaast biedt Mandrake Linux echt uitstekende leer mogelijkheden online aan (gratis). Dit wordt de Mandrake Campus genoemd. Op de Mandrake Campus kan je o.a. cursussen volgen, die je zeer zeker goed van pas zullen komen. Een echte aanrader dus. Uiteraard bekijk ik de website om te weten wat ik moet downloaden. Het eerste dat me opvalt als ik de CD-rom in de CD-romspeler stop en de machine boot is het mooie welkomstscherm dat de installer me voorschotelt. Aangezien ik dit via de VMWare installatie methode niet te zien krijg, kan ik het helaas niet aan je tonen. Nu zie ik een soort van blauw DOS-scherm dat mij vertelt dat hij bezig is met de installatie voor te bereiden. Hetgeen me meteen opvalt is dat de installer iets begint te mompelen van "loading scsi module symbios|53c895". Dit brengt een glimlach op mijn gezicht aangezien ik weet dat hij mijn SCSI kaart dus herkend heeft en ik dus gebruik kan maken van mijn 2 andere CD-rom spelers. Ineens beland ik in een zeer mooi uitziend installatiescherm, dat absoluut de eerder gemaakte vergelijking met DOS niet meer rechtvaardigt. Als we toch aan het vergelijken zijn, dan kunnen we het nu beter met Windows vergelijken Helaas zien de screenshots zoals ze met VMWare gemaakt zijn er totaal anders uit dan de werkelijkheid, maar dat heb ik je al eerder duidelijk gemaakt. Er wordt me meteen een scherm voorgeschoteld waarin ik op moet geven voor welke taal ik wil kiezen bij het installeren. Uiteraard kies ik voor Nederlands (Dutch). Hmzz, helaas komt daar de eerste kleine teleurstelling. Ik zie dat de menu-opties allemaal ineens Nederlands zijn, evenals de knoppen. Helaas is echter de uitleg nog steeds in het engels evenals de licentie overeenkomst die ik nu te zien krijg. Maar goed een beetje engels kan geen kwaad (normaliter gebruik ik namelijk puur uit gewoonte altijd een engels OS). We drukken op OK om de licentie te accepteren.
Nu wordt me gevraagd of ik de aanbevolen installatie wil kiezen of de expert installatie. Gelukkig is dit wel weer helemaal in het Nederlands. Ik kies dus voor de aanbevolen installatie Meteen daarna verschijnt er een bericht met de volgende informatie: "Sommige hardware op uw computer heeft 'fabrikantsgebonden' drivers nodig om te kunnen functioneren. U kunt meer informatie hierover vinden op: [url="http://sourceforge.net/projects/aureal""]http://sourceforge.net/projects/aureal"[/url]. Dit stemt mij uiterst gunstig kan ik mededelen. Dit betekent namelijk dat hij mijn soundkaart herkend heeft, ondanks dat Aureal over de kop gegaan is en het verdomd lastig is om aan driver te komen voor die kaart (geldt onder alle OS'en). Ik druk vrolijk op OK dus. Hetgeen me eigenlijk al eerder opviel is dat aan de linkerkant de bullets van rood naar groen springen zodra een bepaald punt succesvol afgerond is. Het huidige installatie punt is oranje. Aangezien ik nogal nieuwsgierig van aard ben kan ik het niet nalaten om een van de punten die we al gehad hebben aan te klikken. Ik druk dus vrolijk op "installatie methode kiezen" en ben benieuwd wat er gebeurt. Mjah, eigenlijk was het wel te verwachten. We belanden aan bij een van de meest cruciale stappen in de installatie. Het gaat nu namelijk om de partitieindeling. De installer schotelt me een viertal opties voor, waaronder ook 1 zeer gevaarlijke. Er staat namelijk tussen het lijstje "Volledige hardeschijf wissen". Ik neem aan dat ik je niet uit hoef te leggen wat dat betekent. Aangezien ik graag mijn huidige OS ook nog zou willen gebruiken, zou ik het toch wel fijn vinden als dat niet gebeurt. We doen even een klein stapje uit het installatie verhaal en gaan toch wat dieper in op deze zaken, aangezien het wel zo handig is om enigszins te weten wat we nu aan het doen zijn. Ten eerste kent GNU/Linux geen schijfletters zoals Windows dat kent. Dit heeft wat voordelen die je vanzelf wel in zult gaan zien, maar dat is een onderwerp dat buiten deze review valt. Houd het er maar op dat de afwezigheid van schijfletters absoluut handig is. "Ja maar nelske, hoe zit het dan?", zul je je waarschijnlijk nu afvragen. GNU/Linux is gewoon ingedeeld in directories. De hoofddirectory is "/". Dit wordt de root genaamd (niet te verwarren met de user "root", die alle rechten op een GNU/Linux systeem heeft). Alle directories op je machine die je wil benaderen via GNU/Linux zullen dus als bovenste directory de root-directory moeten hebben. "Ja maar nelske, je zegt nu dat er geen drivelettters zijn, maar ik heb wel meerdere partities!! Hoe werkt dat dan?". Daar is het mounten voor uitgevonden. Mounten houdt in dat je een apparaat (in dit geval een partitie op een harde schijf) koppelt aan een directory. Dit koppelen kan in principe gebeuren aan elke willekeurige directory. Als er al inhoud in die directory aanwezig is (bestanden en directories) en je koppelt daar toch een partitie aan, dan betekent het dat de originele inhoud van die directory tijdelijk onzichtbaar wordt (het is niet weg!) en vervangen wordt door de inhoud van de gekoppelde partitie. Om reden van het tijdelijk wegvallen van de originele data, wil je dat koppelen (mouunten) dus altijd doen met een lege directory. De wat slimmere mensen onder ons, zullen misschien nu al wel geraden hebben wat een van de voordelen van het afwezig zijn van driveletters is. Het betekent namelijk dat ik een partitie aan een willekeurige directory kan koppelen. Veel voorkomende mountpoints zijn dan ook een aparte partitie gekoppeld aan de directory /tmp (te vergelijken met Windows' temp) of een aparte partitie gekoppeld aan de directory /home. Dat is de plaats waar normaliter van alle gebruikers de gegevens en de programma's bijgehouden worden. Er zijn nog meer veel voorkomende mountpoints, maar het gaat iets te ver om die hier te behandelen. Ik hoop dat het mount verhaal je een beetje duidelijk is. Rest me nog wel 1 ding te zeggen over het mounten. Mounten kan dus bijvoorbeeld ook gedaan worden met CD-rom's, netwerk shares etc.... Je GNU/Linux systeem heeft een directory /mnt genaamt (je zal vast wel kunnen raden waar die afkorting voor staat "Okee nelske, ik denk dat ik het mount verhaal wel enigszins begrijp, alleen wat zijn die `hda's` (eventueel namen met daarin: hdb, sda etc.) nu allemaal die ik zie? " Tot mijn verbazing zie ik dat /dev/hdb5 keurig gekoppeld wil worden aan "/" (de root). Dat is precies wat ik wilde, want die partitie had in namelijk van te voren geformatteerd voor GNU/Linux (in mijn geval met EXT3 als bestandssysteem, maar in de meeste gevallen zal dat EXT2 zijn). Daarnaast wil /dev/hda1 (mijn Windows-partitie) keurig gekoppeld worden aan /mnt/c (zie verhaal hierboven). Tot slot deelt hij zelfs een aantal partities die door andere GNU/Linux distributies op mijn computer gebruikt worden in. Dit is echter voor dit review onbelangrijk en ik heb die koppelingen dan ook ongedaan gemaakt We gaan door naar de volgende stap. Er gebeurt nu echter iets waarvan mijn haren een beetje overeind gaan staan. Iets dat ik niet helemaal snap eerlijk gezegd. We zijn nu namelijk aanbeland bij de stap om de partities te formateren. De Windows C: partitie staat namelijk aangevinkt bij de te formateren partities. Als je dus al vanaf de installatie je Windows partitie wilt mounten (=benaderen, iets dat later eventueel ook nog kan hoor. Alleen wordt het dan iets lastiger) let er dan enorm goed op, dat je die partitie niet gaat formateren, aangezien je anders je Windows bestanden helemaal kwijt ben. (Ik weet de reden wel waarom hij toch aangevinkt staat, alleen ik had iets meer logica van de installer verwacht aan de hand van het mount-point, dat immers onder /mnt opgegeven is.). Aangezien de partitie die ik gekozen heb voor de root directory al van te voren door mij geformatteerd was, kies ik ervoor om geen enkele partitie te formatteren (het plaatje hieronder toont iets anders).
Cool, ik krijg een scherm voor mijn neus waarbij ik kan gaan kiezen voor de pakketten die ik wil installeren. Hoewel je elke applicatie afzonderlijk kan selecteren (door het vakje aan te vinken) kies is nu voor alle opties die mij op een werkstation nuttig lijken. Zie het screenshot. Ik installeer zowel de desktopomgevingen GNOME als KDE, evenals enkele ander bureaubladen. De pakketkeuze zoals ik hem nu heb neemt 878 MB in beslag (niet gering dus!). De installer begint de pakketten nu te installeren. Die installatie periode ziet er wederom anders uit dan je op de screenshots ziet. Het lijkt meer op een Windows installatie. Je krijgt dus enkele mooie plaatjes en verhaaltjes te zien over de pakketten die geinstalleerd worden. Het feit, dat je die op de screenshots niet ziet is wederom te wijten aan VMWare.
Het opgeven van het root wachtwoord. Dit is de almachtige user op je GNU/Linux machine. Met dat account moet je zorgvuldig omgaan. Je kiest daar dan dus ook een goed en zorgvuldig gekozen wachtwoord voor. Er zit een button bij met als label "geen wachtwoord". Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit is gedaan (gemak waarschijnlijk). Neem maar van mij aan dat je nooit van die optie gebruik moet maken. Het root-account moet in gebruik zo veel mogelijk vermeden worden, vanwege de schade die je kan aanrichten met dat account. Je dagelijkse werk zul je dus ook niet onder dat account doen, maar onder een ander account. De conclusie: Vul hier 2 maal het door jou gekozen wachtwoord in en druk op okee. Vervolgens ga je dat extra account aanmaken zoals ik al aangaf. Je kunt hierbij dingen als je volledige naam opgeven. De systeem naam (zonder spaties en meestal zonder hoofdletters). Daarnaast kan je nog een eigen icoontje uitzoeken. Uiteraard kun je nog naar hartelust extra accounts aanmaken voor eventuele andere gebruikers van het systeem. Nu komt een stap waarvoor ik persoonlijk ook nooit zou kiezen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nogal security minded ben. Je kunt nu namelijk opgeven als welke user er standaard ingelogd moet worden op welke desktopomgeving (zonder wachtwoord dus). Gelukkig is hierbij het root account niet te selecteren, daar waar je wel kon zeggen dat het account geen wachtwoord behoefde te hebben. Ik kies dus voor de nee knop. Wat jij doet, moet je helemaal zelf weten, maar ik zou zeggen, heb een beetje vertrouwen in de tips die ik probeer te geven.
Een klein eigenaardigheidje duikt vervolgens op. Het scherm dat ik nu aanschouw is namelijk ineens weer engels. Hier moet ik opgeven of het type netwerkverbinding automatisch gedetecteerd moet worden of niet. Ik kies voor automatische detectie natuurlijk, aangezien ik liever lui dan moe ben De detectie geeft nu mooi een overzicht van mogelijke verbindingen en heeft daarbij voor mij al de juiste verbinding geselecteerd (namelijk een lan-verbinding, omdat ik internet op ga via het netwerk en niet direct). Ik klik dus vrolijk verder op OK in het scherm dat nu overigens wel weer nederlands is.
Nu komt er een scherm dat mij vertelt dat we het lokale netwerk gaan instellen op deze computer. Ik vind het allemaal wel best dus ik druk wederom op het knopje dat ik het er mee eens ben. Er wordt mij nu gevraagd om een ip-adres en een subnetmasker in te vullen. Aangezien ik in het bezit ben van een DHCP-server (die dat soort dingen allemaal automatisch voor mij regelt). Sla ik die invoervelden over en vink ik de optie voor de dhcp-server aan en ga verder. Nu wordt mij gevraagd om een hostname. De meeste DHCP-server geven de client automatisch een hostname, maar aangezien het geen kwaad kan om hem zelf op te geven (en sommige ISP's als @home het zelfs vereisen!!) geef ik toch een hostname op voor machine. "warp.switch.nklomp.com" in mijn geval.
Vervolgens zie ik dat er nog wat bestanden geinstalleerd worden. Mijn kennis van GNU/Linux zegt dat het hierbij om printer (ondersteunings) programmma's gaat. Niet geheel onverwacht komt dan ook de vraag of ik printers aangesloten heb en wat voor een printers dat zijn. Zoals aan het screenshot te zien is, kan er uit een grote collectie van aansluitmanieren gekozen worden. Aangezien ik 2 printers direct aan de computer heb hangen (speciaal voor dit review, normaliter hangen ze namelijk aan mijn server en zijn ze te bereiken via het netwerk), kies ik voor de optie "lokale printer". Allebei mijn printers worden automatisch gedetecteerd door de installer.
Nu kom ik in een overzicht terecht waar ik nog wat kleine aanpassingen kan maken. Zo zie ik dat er een PS/2 muis geselecteerd is terwijl ik toch echt een draadloze optische muis met scrollwiel heb (PS/2). Ik kies dus voor de optie PS/2 met scrollwiel. Ik moet nu enkele malen met het scroll wiel friemelen voordat hij wil werken. Dit heeft te maken met de detectie. Ik zie dat mijn TV-kaart ook al keurig in het rijtje staat dus die lijkt ook netjes gedetecteerd te zijn (niet te zien op het screenshot, remember dat ze gemaakt zijn onder VMWare
Ik zie wat voorbij flitsen over de opstartlader en vervolgens beland ik in het deel waar ik m'n grafische kaart en monitor kan instellen. Ook daar lijkt de detectie feilloos te werken, want zowel mijn NVidia Geforce2 MX 400 als mijn NVidia TNT2 Vanta (pci) worden beiden perfect herkend. Ik kies ervoor om beide kaarten te configureren. M'n beeldscherm knippert een paar keer en vervolgens kom ik in een menu om mijn eerste grafische kaart helemaal in te stellen. Het eerste dat me nu opvalt is dat mijn scrollwieltje inmiddels werkt Ik ben nu eindelijk bij het einde van de installatie aanbeland. Normaliter zal er ongetwijfeld nog wel gevraagd worden om een bootdiskette aan te maken (aangezien dit ook in het menu aan de linkerkant staat), maar bij mij gebeurde dat niet (waarschijnlijk omdat ik geen diskettestation in de computer heb zitten
Als Mandrake Linux opstart, zie ik allerlei regels voorbij komen. Zo te zien gaat alles goed, aangezien achter elke regel in het groen het woordje "OK" staat. Uiteindelijk beland ik in het grafische login scherm. Ik klik op "nelske", vul mijn wachtwoord in en kies uit de opties KDE (als desktopomgeving). Ik word nu meteen opgevangen door de zogenaamde "First time wizzard". Met behulp van deze wizzard stel ik wat zaken voor mijn desktop in. Te beginnen bij de standaard desktop omgeving die ik wil gebruiken. Ik kies voor KDE deze keer. Zodra je een keuze maakt, zie je meteen een image op de achtergrond verschijnen die je in lage resolutie toont hoe die desktop omgeving eruit ziet. Na wat persoonlijke info en e-mail instellingen ingevoerd te hebben ben ik klaar met de wizzard. KDE wordt nu netjes opgestart. Ik zie nu een desktop verschijnen met onderin een menubalk en enkele icoontjes op de achtergrond. Het onderste icoontje heeft de veel belovende naam "Mandrake Control Center". We zijn nieuwsgierig, dus we klikken er vrolijk op los. Er wordt me nu gevraagd om het root-password in te voeren. Dit is een mooie test om te kijken of je geheugen goed is. Na wat rondgeneusd te hebben besluiten we om uit te loggen. We komen weer keurig in het login scherm. Dit maal loggen we in op GNOME als desktopomgeving. We zien een aantal icoontjes op de desktop terug die we ook al onder KDE zagen. Bekijk de desktopomgevingen die het loginscherm je biedt eens op je gemak. Probeer het een en ander uit en bepaal welke omgeving je het beste ligt. Zoals ik al zei zijn er wat manieren om je systeem te updaten. De software manager i.c.m. met Mandrake Update is daar een manier van. Twee andere manieren ga ik nog even hier aanhalen. Ten eerste is er de in het "Linux op de Desktop" review genoemde Ximian. Deze heeft het programma redcarpet gefabriceerd, waarmee je voor de grote distributies ervoor kan zorgen dat je systeem helemaal up to date is. Ik ga deze installeren samen met de Ximian GNOME desktop op dit systeem. We bekijken de website erover en dan met name de link over het installeren van Ximian GNOME. We volgen die 2 simpele instructies op en we belanden in de grafische installer. Als er om download sites gevraagd wordt kies ik elke keer voor een franse mirror (fr.rpmfind.net), omdat ik daarvan weet dat dit een snelle mirror is. Ik kies voor een volledige update. Dit betekent dat er bij mij 88 packages zullen worden ge-update en dat de totale grootte van te downloaden bestanden precies 100 MB in beslag zal nemen. Nog geen 20 minuten later is alles binnengehaald (Chello) en staat alles al geinstalleerd op mijn systeem. Redcarpet van ximian staat nu ook geinstalleerd. Daarmee kan je heel makkelijk pakketten updaten en installeren. Aangezien de vorige stap alleen nog maar de Ximian GNOME desktop installeerde (en de daarvoor benodigde pakketten), kiezen we er nu in Redcarpet voor om alle paketten die geinstalleerd staan te updaten. Zorg er bij redcarpet voor dat je een snelle mirror kiest, aangezien het een populaire service is. Als je gegarandeerd wilt zijn van een snelle mirror dan kan je voor Redcarpet betalen. Na een kleine 20 minuten wederom weet Redcarpet me te vertellen dat alles up to date is.
De andere manier die ik niet ongenoemd wil laten is het downloaden van de nieuwste Mandrake Linux. Dit is versie 8.2 die nu nog in beta fase verkeert. Deze zal enorm veel verbeteringen bevatten vooral specifiek gericht op de gebruiker die helemaal nieuw in GNU/Linux is. Helaas heb ik niet de tijd om de installatie van die beta door te nemen. Wie weet in een vervolg review hierop nog wel. De conclusie na mijn installatie van Mandrake Linux. Als ervaren GNU/Linux gebruiker sta ik te kijken van de gebruiksvriendelijkheid van zowel de installatie als ook de configuratie tools die Mandrake Linux levert en gebruikt. Daarnaast is de detectie van de hardware in mijn geval gewoon perfect. Werkelijk alles wordt gedetecteerd. Als newbie er tegen aan kijkende zitten er helaas toch wat kleine schoonheidsfoutjes in. Hierbij valt te denken aan het af en toe overspringen naar Engels van de installer evenals het standaard willen formatteren van mijn Windows partitie (die ik toch duidelijk op een plaats wilde mounten die normaliter gebruikt wordt voor reeds bestaande partities). Desalnietemin ben ik eigenlijk best wel te spreken over Mandrake Linux. Het is een zeer geschikte distributie om je eerste stapjes mee zetten in de wereld die GNU/Linux heet. De opvolger (8.2, die nu nog beta is), kan hier alleen nog maar verbetering in aan brengen. Iets dat aan de specificaties daarvan te zien ook zeer zeker het geval zal zijn. Inmiddels is de software die Mandrake Linux installeert enigszins verouderd (hoewel het nog weel meevalt), echter dat is geen enkel probleem als je in het bezit bent van een breedband internet aansluiting, zoals je in deze review hebt kunnen lezen. Tot slot wil ik je niet het laatste screenshot onthouden uit deze review. Dit is m'n GNOME desktop, na alle updates en een enkele configuratie verandering in de desktop. |
[ Voor 200% gewijzigd door Anoniem: 32223 op 07-03-2003 02:53 ]
Ik neem aan dat die allerlaatste screenshot een ander moet zijn

Voor de rest ziet het er erg goed uit!
[edit]
overigens hebben we nu allebei een soort "ximian-over-default" installatie gedaan, misschien moeten we het ximian stukje er allebei uitknippen en die apart erbij doen
Ximian kan namelijk bij bijna elke distributie...
[edit]
overigens hebben we nu allebei een soort "ximian-over-default" installatie gedaan, misschien moeten we het ximian stukje er allebei uitknippen en die apart erbij doen
• De link naar het aureal sourceforge project is fout (" erachter).
• Bij het partitioneren, over de swappartitie: 'is niet noodzakelijk, maar aanmaken is een absolute must!' (beetje tegenstrijdig)
• Ook bij het partitioneren: 'special knustel' (moet vast 'speciale knutsel' zijn
).
• Vlak na het partitioneren: 'Dit is een voorstel waarbij ik wel eerst even 4 keer moet slikken'... Misschien toevoegen '(vanuit het newbie standpunt)', aangezien je ook af en toe als 'ervaren GNU/Linux gebruiker' commentaar hebt.
• In het uitleg-stukje over mounten e.d. staat ergens 'mouunten'.
• Als hostname geef jij 'warp.switch.nklomp.com'. Maar veel gebruikers zouden niet weten wat voor fqdn ze in moeten vullen (kan ik ze moeilijk kwalijk nemen). Misschien kun je beter uitleggen dat ze maar gewoon een naam voor hun computer in kunnen vullen?
• Ver onderaan staat ergens 'Desalnietemin', terwijl het 'Desalniettemin' moet zijn.
• Bij het partitioneren, over de swappartitie: 'is niet noodzakelijk, maar aanmaken is een absolute must!' (beetje tegenstrijdig)
• Ook bij het partitioneren: 'special knustel' (moet vast 'speciale knutsel' zijn
• Vlak na het partitioneren: 'Dit is een voorstel waarbij ik wel eerst even 4 keer moet slikken'... Misschien toevoegen '(vanuit het newbie standpunt)', aangezien je ook af en toe als 'ervaren GNU/Linux gebruiker' commentaar hebt.
• Als hostname geef jij 'warp.switch.nklomp.com'. Maar veel gebruikers zouden niet weten wat voor fqdn ze in moeten vullen (kan ik ze moeilijk kwalijk nemen). Misschien kun je beter uitleggen dat ze maar gewoon een naam voor hun computer in kunnen vullen?
• Ver onderaan staat ergens 'Desalnietemin', terwijl het 'Desalniettemin' moet zijn.
Mooie eyecandy Nelske 
Kan je dat verhaal over paritioneren er niet uitvissen, en ergens apart neerzetten, aangezien dat voor elke distributie eigenlijk geldt, of kan ik dat stukje gewoon eh.. jatten lenen ?
Kan je dat verhaal over paritioneren er niet uitvissen, en ergens apart neerzetten, aangezien dat voor elke distributie eigenlijk geldt, of kan ik dat stukje gewoon eh.. jatten lenen ?
Yupz, dat wordt een ander screenshotje. Die moet ik alleen nog even makenOp maandag 11 februari 2002 12:39 schreef beelzebubu het volgende:
Ik neem aan dat die allerlaatste screenshot een ander moet zijn![]()
Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem dat we het beiden behandelen. We gaan er niet al te diep op in. Wie weet kan er in de vrije fase nog een apart review over komen.[edit]
overigens hebben we nu allebei een soort "ximian-over-default" installatie gedaan, misschien moeten we het ximian stukje er allebei uitknippen en die apart erbij doenXimian kan namelijk bij bijna elke distributie...
Overigens is dit review enigszins HOWTO achtig geschreven. Daar heb ik bewust voor gekozen, aangezien Mandrake voornamelijk op newbies gericht is.
</li>Op maandag 11 februari 2002 18:16 schreef deadinspace het volgende:
• De link naar het aureal sourceforge project is fout (" erachter).
• Ook bij het partitioneren: 'special knustel' (moet vast 'speciale knutsel' zijn).
• Als hostname geef jij 'warp.switch.nklomp.com'. Maar veel gebruikers zouden niet weten wat voor fqdn ze in moeten vullen (kan ik ze moeilijk kwalijk nemen). Misschien kun je beter uitleggen dat ze maar gewoon een naam voor hun computer in kunnen vullen?<li> Ver onderaan staat ergens 'Desalnietemin', terwijl het 'Desalniettemin' moet zijn.
Yupz, ga ik aanpassen
Uiteraard kun je dat lenen. Het gevaar van apart neerzetten en dan linken in zo'n review is dat mensen het niet gaan lezen namelijk. Dit lijkt me overigens wel een stukje dat (misschien wat aangepast) ook perfect terug kan komen in het review over basiscommando's.Op maandag 11 februari 2002 18:24 schreef moto-moi het volgende:
Mooie eyecandy Nelske
mooie reviews al 
een spelfoutje nog: wizard is met 1 'z'
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Even over Mandrake:
Ik heb nu inmiddels zo'n 8 keer het geinstalleerd (
)
maar hij heeft nog nooit van z'n leven een bootdisk automatisch aangemaakt. Zelf moeten doen in de config utility (niet dat dat niet werkte, maar even goed om te vermelden denk ik)
Ik heb nu inmiddels zo'n 8 keer het geinstalleerd (
maar hij heeft nog nooit van z'n leven een bootdisk automatisch aangemaakt. Zelf moeten doen in de config utility (niet dat dat niet werkte, maar even goed om te vermelden denk ik)
Verandert z'n sig te weinig.
Thx voor het vermeldenOp dinsdag 12 februari 2002 02:55 schreef FCA het volgende:
Even over Mandrake:
Ik heb nu inmiddels zo'n 8 keer het geinstalleerd ()
Hmzz, wel vreemd vind ik. Ik ging er vanuit dat het mij niet gevraagd werd omdat ik geen floppydisk heb. Ik ga het aanpassen.
Vraagt hij het wel als je de expert installatie volgt? (Anders snap ik namelijk niet waarom het puntje er wel tussen staat aan de linker kant)
ThxOp dinsdag 12 februari 2002 02:20 schreef Cyril het volgende:
mooie reviews al
Zal het aangepassen
bij mij (mdk8.0) maakt ie bij de install (zowel expert als recommended) een bootflop aan hoor...
maareh, nelske, op de site van mandrake staan mooie screenshots van de install (is denk ik iets meer eyecandy dan die 256 kleuren dingen)....
maareh, nelske, op de site van mandrake staan mooie screenshots van de install (is denk ik iets meer eyecandy dan die 256 kleuren dingen)....
Is goed... In de vrije fase zal ximian wel vaker aan bod komenOp dinsdag 12 februari 2002 01:44 schreef nelske het volgende:
Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem dat we het beiden behandelen. We gaan er niet al te diep op in. Wie weet kan er in de vrije fase nog een apart review over komen.
Ik ben dus nog niet klaar met de review, maar heb al wel een stuk online gezet. Slackware review Kunnen jullie alvast schieten. Ga nou niet lopen zeuren dat de links naar de plaatjes niet werkt, dat weet ik al. De plaatjes zijn onduidelijk door een slechte digicam en door het moeten nemen van foto's van mijn beeldscherm. De (nog niet werkende) links bevatten iets grotere en daardoor minder onduidelijke plaatjes.
De tekst tussen strepen bovenin moet ik nog schrijven, het is een geheugensteuntje die verdwijnt in de uiteindelijke versie.
De tekst tussen strepen bovenin moet ik nog schrijven, het is een geheugensteuntje die verdwijnt in de uiteindelijke versie.
Ik heb betere screenshots online staan. Gemaakt doormiddel van VM-Ware. Te vinden op: http://home.hetnet.nl/~marcelb11/install.rar .Op woensdag 13 februari 2002 23:52 schreef janjanjansen het volgende:
Ik ben dus nog niet klaar met de review, maar heb al wel een stuk online gezet. Slackware review Kunnen jullie alvast schieten. Ga nou niet lopen zeuren dat de links naar de plaatjes niet werkt, dat weet ik al. De plaatjes zijn onduidelijk door een slechte digicam en door het moeten nemen van foto's van mijn beeldscherm. De (nog niet werkende) links bevatten iets grotere en daardoor minder onduidelijke plaatjes.
Hmzz, iemand daar meer ervaring mee? Anders laat ik het staan namelijkOp dinsdag 12 februari 2002 03:30 schreef kroeske het volgende:
bij mij (mdk8.0) maakt ie bij de install (zowel expert als recommended) een bootflop aan hoor...
Klopt, misschien dat ik een aantal screenshots ervan gebruik. Dat zijn echter wel de engelse versies en ze sluiten qua instellingen niet aan op de door mij gemaakte keuzes.maareh, nelske, op de site van mandrake staan mooie screenshots van de install (is denk ik iets meer eyecandy dan die 256 kleuren dingen)....
Yupz, zo'n vermoeden heb ik ook welOp dinsdag 12 februari 2002 11:01 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Is goed... In de vrije fase zal ximian wel vaker aan bod komen
Een erg mooi en uitgebreid review. Ik vind de brakheid van de screenshots nog al mee vallen hoor. Je hebt er veel tijd in gestoken dat is wel te zien. Ik weet dat de installatie reviews redelijk wat schrijfwerl vereisen. Dat is ook wel te verwachten van de eerste reviewsOp woensdag 13 februari 2002 23:52 schreef janjanjansen het volgende:
Mijn complimenten voor het mooie werk