[modbeleid] Waar voldoet een goede mod aan?

Pagina: 1
Acties:

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
De sfeer is er de afgelopen tijd in P&W niet op vooruit gegaan.
Omdat we dat als mods natuurlijk aantrekken willen we graag van jullie weten aan welke eisen een goede mod voldoet zodat we kunnen kijken waar we zelf tekort schieten en dat eventueel aan kunnen passen.

Dus shoot, schrijf alles op wat je erover kwijt wil P&W kan er alleen maar beter op worden!

Zie deze thread als een brainstorm, ga geen discussies aan maar geef alleen je mening aub!

bij voorbaat dank!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Hmmz..
ikzelf heb eigenlijk vrij weinig last van een al dan niet slechte sfeer...
Ik browse gewoon een beetje door de topics die me interessant lijken en als ik dan een topic tegenkom waar in gerotzooit word dan druk ik gewoon op backspace en ga ik naar het volgende topic :)

Ik denk trouwens dat de mods het aardig goed doen. Het zijn de users die het verkloten..

de vraag is dus: Waar voldoet een goede user aan?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Niveau is goed. Mods zijn goed. Met de users is niks mis.

Waar zit het probleem? Je wilt er over praten, oke. Maar waarover eigenlijk?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Het kan niet zo zijn dat we alles goed doen. En als mods zijn we verantwoordelijk voor de sfeer, wij moeten de users die over de schreef gaan aanpakken etc. Maar we willen ook dicht bij de user staan.

Daarom willen we graag weten wat volgens jullie "de perfecte mod" is

Verwijderd

Wasigh ik ben een stuk minder in /14 dan vroeger ... maar ik vond je toen je net mod werd en hard ging optreden een goede mod... (ook al sloot je een topic van mij, terecht ;) )

Ik vind dat RTFM en UTFS vragen meteen op slot mogen en script request ook.

Natuurlijk ik hoef er niet in te kijken maar jah.. :)

Verder users.. die mogen een stuk vriendelijker worden.

Nick ga ik niet roepen maar af en toe hekel ik er zo aan hoe er tegen n00bs word gedaan..

HET ZIJN N00B'S en niet iedereen is net zo slim als menig van ons.. dat ze veel zelf kunnen en goed kunnen searchen.

Dus .... jullie schoten aan een ding een tijdje tekort maar dat waren de feest dagen dus...

verder jah.. ik vind dat we allemaal aardiger moeten zijn tegen elkaar o+, Normaal antwoord moeten geven en niet zoiets als Data. (sorry dusty :P), en niet moeten gaan afzeiken dat geld ook voor mij..

ff kijken of ik meer dingen kan bedenken..

EDIT :
Op zondag 20 januari 2002 01:36 schreef wasigh het volgende:
Daarom willen we graag weten wat volgens jullie "de perfecte mod" is
Ik denk niet dat die bestaat.. maar ik denk dat jullie het al zeer goed doen... ik heb eigen tegen de mods geen klachten.. meer tegen user's...

misschien dit: treed op tegen user's (dus ook niet topic starters) die niet vriendelijke zijn, kwaad reageren, onzin berichten posten, te veel offtopic gaan, enz enz..

maar dat ik volgens mij veel te veel werk.. :P ..

edit : Ik vind wel de sweer verbeterd is.. :)

sorry 4 slecht gederlands.. maar het is weekend :P

=====================================

Er mist iets in /14.... iets actiefs ... ... ik weet niet wat. .maar ... iets waardoor je zin krijg om mee te doen met dingen zoals competitie's enz..

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/0#0

ACM :

Les voor de medeusers: je mag newbe's echt wel vriendelijk behandelen, als je niets hebt te zeggen, zeg dat niets, of geen een (korte) hint in de goede richting.

aangezien niemand gesloten topics zal lezen.

Verwijderd

Een goede mod helpt users waar mogelijk en sluit topics wanneer het moet :)
Verder gaat kop koffie enzo zetten op een forum denk ik niet zo makkelijk :/

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
:D ik dacht in het cafe; goh zo'n topic moet er eigenlijk ff opgestart worden in /14 :D

Ontopic:
Ik denk dat dit even niet de case is waar we naar moeten kijken. De case is:

hoe willen we /14 zien.

Daaruit kunnen we concluderen wat we niet willen; en vanuit die optiek kunnen we kijken hoe dit alles geregeld en gestuurd moet worden. En daaruit volgt dan weer het 'takenpakket' van een mod; en pas dan kunnen we gaan kijken of die mod ook echt aan die specificaties voldoet.

Ik heb het gevoel dat 'we' nu ff naar het einde kijken, maar we moeten ff een paar stappen terug doen, en eerst goed en doordacht beleid uitstippelen. En dan doel ik een beleid gebaseerd op maanden/jaren, en niet op weken.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Probleem met /14 is dat er onwijs veel mensen langskomen hoppen die via via hebben gehoord dat ze hier hun requestjes kunnen plaatsen, laatst waren op 1 dag 2 gasten waarvan hun (warez)ubb het niet meer deed, die komen hier dan langs, met tjah doet het niet meer wie fixt het ff.

Of lui die totaal niks willen leren of het soms gewoon niet kunnen die echt een hele applicatie gaan bouwen op wat hier geantwoord wordt. Ik ben van mening dat er gewoon veel harder gemodereerd moet worden, anders zullen alle goede mensen op een gegeven moment weg blijven, ik zie nu al dat er laatste 6 maanden een hoop goede mensen wegblijven of zelden reageren. Jammer want op die manier kom je in een vicieuze cirkel en wordt de lat steeds lager gelegt en daar schiet niemand wat mee op.

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Op zondag 20 januari 2002 02:17 schreef Nielsz het volgende:
:D ik dacht in het cafe; goh zo'n topic moet er eigenlijk ff opgestart worden in /14 :D

Ontopic:
Ik denk dat dit even niet de case is waar we naar moeten kijken. De case is:

hoe willen we /14 zien.

Daaruit kunnen we concluderen wat we niet willen; en vanuit die optiek kunnen we kijken hoe dit alles geregeld en gestuurd moet worden. En daaruit volgt dan weer het 'takenpakket' van een mod; en pas dan kunnen we gaan kijken of die mod ook echt aan die specificaties voldoet.

Ik heb het gevoel dat 'we' nu ff naar het einde kijken, maar we moeten ff een paar stappen terug doen, en eerst goed en doordacht beleid uitstippelen. En dan doel ik een beleid gebaseerd op maanden/jaren, en niet op weken.
Halo wat een volzinnen...
Jij hebt of:
1) Gezopen/gespoten/geblowd
2) Bestuurskunde/management/politiekdinges gestudeerd

Heb ik gelijk? :P

ontopic: Hard modereren oogst op termijn best veel respect, met name onder de die-hard users (waar je het hier toch een beetje van moet hebben). Zo lang je wel consequent blijft in je modereren. Zo af en toe toegeven dat iets onterecht gesloten is hoeft niet verkeerd te zijn, maar hier niet te snel aan beginnen lijkt me.

Inconsequentie wordt DIRECT opgemerkt, ook door de meest domme users en voor je het weet ben je als MOD het haasje.
Gewoon laten zien dat je ergens voor staat dus. Een van de dingen waar je als mod IMHO voor moet staan zijn goede manieren.

ieeeepppppp :P

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33

TheDane

1.618

hmm,. poging tot opzet: (;))

ik denk inderdaad dat de mods 't goed doen, 't probleem ligt denk ik eerder bij de users: er wordt imho iets te snel om een rtfm of utfs geroepen.

Ikzelf vind 't namelijk best leuk als ik als eerste een correct antwoord kan geven op een vraag. of dat nou van een n00b of van een ervaren luser is .. een antwoord als "rtfm" ofzo, mwah, hebben we allebei niks aan in zo'n geval.

ik denk dat 't wellicht 1 van de taken zou kunnen zijn om relatieve n00bs wegwijs te maken. dus bij 'domme vragen' verwijzen naar de search of faq (met relevante link, dus niet alleen rtfm of rtff

maar een search met daarin 't antwoord op n00b's vraag.

en tegelijkertijd misschien even de 'regulars' waarschuwen dat ze zelf ook ooit n00b zijn geweest, en daarom rekening (zouden) moeten houden met de nieuwe n00bs ,. dus proberen te voorkomen dat er te snel om een rtfm ofzo geroepen wordt.

verder: ik vind dat de mods 't goed doen op GoT (algemeen, geldt ook voor /14) ... alleen aangezien GoT zo gruwelijk goed loopt zijn de meest onwaarschijnlijke topics al ooit aan bod geweest .. en dat weet iemand die redelijk nieuw is niet .. maar om dan al gelijk om een slotje of rtfm te zeuren .. neuh ., dat hoeft van mij nou ook weer niet,.

• Nielsz
  • Niet online
Couldn't be more wrong!
MBO-TI en vanavond de bob :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Van mij mogen grove UTFS posters wel een melding in SU krijgen eigenlijk...
Net als een newbie die herhaaldelijk weigert faqjes te lezen trouwens.

Maar hou het als mod/ervaren user (vooral als mod) wel stijlvol in je reacties. Schelden wekt gelijk nog meer wrevel op en als je hier veel komt kun je met weinig moeite de boel een stuk fleuriger houden door ipv een grote flame neer te zetten/een topic te sluiten met een "tjek de faq maar" en verder niks even een linkje te posten met een vriendelijk verzoek de search te gebruiken.

Ik ben zelf in de tijd dat t.net nog 'losse' moderators had daar mod geweest en heb me een keer laten verleiden tot een flame-war met iemand die ik omlaag gemodereerd had. Ik kon toen duidelijk niet met die persoon communiceren en daar vloeiden van beide zeiden weinig sympatieke teksten uit voort zullen we maar zeggen.
Toen ik daarna zei dat ik niet trots was op wat ik gedaan had proefde ik wel een stukje respect terugkomen, maar toch, als ik het achteraf doorlees is het gewoon not done geweest.

Als mod heb je een voorbeeld rol->als een user op je flamed moet je maar gewoon even tot tien tellen en iets netjes neerzetten om de discussie te beeindigen. Laat altijd merken dat je tenminste naar de ander luistert. Dat soort kleine dingen dwingen respect af.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Op zondag 20 januari 2002 02:49 schreef Nielsz het volgende:
Couldn't be more wrong!
MBO-TI en vanavond de bob :)
En toch heb je volgens mij wel 'bepaalde talenten'...misschien tijd voor een carriere switch? :+

Met zo'n tekst lul je menig TU-TB-er van tafel durf ik te wedden :)

maar dat is ook weer niet zo'n kunst *kuch*

Verwijderd

De sfeer is niet zo makkelijk te regelen. Het is niet zo dat als een mod zich zo en zo gedraagd dat het dan allemaal goed komt. Het niveau moet omhoog, ok dus gaan vragen met een hoog rtfm en utfs gehalte zo snel mogelijk op slot? Soms duurt dat een paar uur, so what? Het topic gaat op slot hoe dan ook.

Ik denk dat het veel nuttiger zou zijn als 'wij' met elkaar een manier zouden afspreken op dergelijke topics te reageren. Niet van "Hey, rot op man! RTFM!". Ik zou graag voor de wiskundige aanpak gaan: Je lost hun probleem niet op, je bedenkt een probleem dat veel interessanter is :+

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 02:58 schreef VROEM! het volgende:
Met zo'n tekst lul je menig TU-TB-er van tafel durf ik te wedden :)

maar dat is ook weer niet zo'n kunst *kuch*
Het klonk interessant, maar als je weet dat hij een complete avond nodig had om dit te schrijven wordt het een ander verhaal ;)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Een goede mod moet denk ik een vrolijke mod zijn :) . Hij (of zij ;) ) moet de tijd kunnen nemen om een duidelijk verhaal te plaatsen bij een topic wat op slot gaat. Voor jou is het misschien just-another-one, maar voor de topic-starter niet: die begrijpt niet waarom z'n topic met een ietwat vage kreet op slot wordt gezet.

Verder moet een mod niet alleen ingrijpen als er te ver wordt gegaan, maar ook als er ver wordt gegaan. Hij moet in staat zijn om een topic de goede of interessante kant op te sturen.

Ik denk dat vooral op het eerste punt wellicht iets verbeterd kan worden. De sfeer in een forum hangt verder natuurlijk voor het overgrote deel van de bezoekers af. Die moeten er ook aan werken om hun forum gezellig te houden :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op zondag 20 januari 2002 11:24 schreef mbravenboer het volgende:
Een goede mod moet denk ik een vrolijke mod zijn :) . Hij (of zij ;) ) moet de tijd kunnen nemen om een duidelijk verhaal te plaatsen bij een topic wat op slot gaat. Voor jou is het misschien just-another-one, maar voor de topic-starter niet: die begrijpt niet waarom z'n topic met een ietwat vage kreet op slot wordt gezet.
ik zag nergens staan dat ik geen oplossing mocht aandragen maar ik bedacht me vanacht iets ;).
In HA gebruiken de mods volgens mij standaard sluit messages. Nou is het niet zo moeilijk om een aantal varianten te maken voor oa. de php-rtfm,search,hotscripts en aanverwanten te maken. Dit geeft dan de n00b een duidelijk beeld van hoe verder te gaan (bij goed geformuleerde teksten dan). Wat dus de mods hopelijk meer LA threads,icq-pagers en pissige mailtjes uit handen zou moeten nemen.
Verder moet een mod niet alleen ingrijpen als er te ver wordt gegaan, maar ook als er ver wordt gegaan. Hij moet in staat zijn om een topic de goede of interessante kant op te sturen.
het probleem is op het moment dat door de enorme aanwas van topics hier daar gewoon simpel weg geen ruimte voor is. Als alle icq-pagers,msn-berichtjes en SU's die er op dit moment nog voor nodig zijn om het redelijk te laten verlopen hier, afgehandeld zijn is er weinig tijd meer over voor de mods om zelf zich nog met leuke threadds en leuke ideeen ed bezig te houden imho.
Ik denk dat vooral op het eerste punt wellicht iets verbeterd kan worden. De sfeer in een forum hangt verder natuurlijk voor het overgrote deel van de bezoekers af. Die moeten er ook aan werken om hun forum gezellig te houden :) .
tja "wij" de users , en dan denk ik vooral de vaste zullen ons misschien (:?) wel vriendelijker moeten opstellen. Maar ik doe dat nu sinds een explosie van mij ong 2 weken geleden en dan erger ik me dus nu (als ik een nette reply geef) dat er mensen die nooit in P&W komen naar de faq en search gaan verwijzen. Dan denk ik dus dat het probleem dieper zit dan alleen bij de vaste bezoekers maar dat het gewoon een mentaliteitsprobleem is op heel GoT.......

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

ik weet wel dat er een heleboel links naar allerlei geode code sites staan, maar ik denk dat een paar quick links misschien wel handig zouden zijn.

Voor php bvb zou dat kunnen zijn:
1. http://www.php.net/manual
2. http://www.mysql.com/doc

Voor MySQL bvb
1. http://www.mysql.com/doc
2. linkje naar de SELECT syntax
3. linkje naar INSERT syntax
...

ofzo, want dat zijn zaken waar het grootste deel mee opgelost kan worden. Als er dan een RTFM vraag komt, plaats je een linkje naar de quick links (sticky topic ofzo).

of vinden jullie dit maar dom?

geen edit meer :P :*

• Nielsz
  • Niet online
Ik heb me iig voor genomen om mezelf niet meer in 'domme' topics te begeven. Ik weet namelijk dat er in /14 een aantal mensen rondloopt die mij bot vinden; en maybe is dat ook wel zo. Dus ik reageer alleen nog maar in positiefe threads. Kijken hoeveel ik hier nog tik ;) en hoelang ik het volhou om mensen niet 'terecht' te wijzen :Y)

• D2k

D2k

Nielsz: Ik heb me iig voor genomen om mezelf niet meer in 'domme' topics te begeven. Ik weet namelijk dat er in /14 een aantal mensen rondloopt die mij bot vinden; en maybe is dat ook wel zo. Dus ik reageer alleen nog maar in positiefe threads. Kijken hoeveel ik hier nog tik ;) en hoelang ik het volhou om mensen niet 'terecht' te wijzen :Y)
tja maar dat is ook niet de oplossing denk ik :) .
Als je die threads negeert zal de n00b het nooit leren ook. Geef gewoon voor de gein eens een week langere en correctere antwoorden.

• Nielsz
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:05 schreef D2k het volgende:

[..]

tja maar dat is ook niet de oplossing denk ik :) .
Als je die threads negeert zal de n00b het nooit leren ook. Geef gewoon voor de gein eens een week langere en correctere antwoorden.
a) De n00b kan wel zonder mij, kan hij het niet dan is het geen n00b maar een prutser.
b) nog correcter? ;)

• D2k

D2k

Nielsz: a) De n00b kan wel zonder mij, kan hij het niet dan is het geen n00b maar een prutser.
denk het niet :)
b) nog correcter? ;)
anders geformuleerd :) : minder bot

Verwijderd

Idd sfeer is niet makkelijk te bepalen en ik zelf vind niet dat de sfeer er op achteruit is gegaan.. kheb het goed naar men zin, /14 is top..

Een voorbeeld van een wat ouder topic met een goede sfeer :) [topic=352738]

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[edit] geen commentaar meer

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 19:11

Crazy D

I think we should take a look.

Mozilla crashde, dus dan maar opnieuw :(

Het niveau van de topics vind ik moeilijk te bepalen, en dat is voor iedereen tenslotte ook verschillend.
Waar ik me vaak vooral aan irriteer zijn duidelijke "niet zeuren geef nou maar gewoon een copy-paste antwoord want ik kijk niet in de help". Ik denk als zulke topics genegeert worden door de mensen die eigenlijk willen reageren, en gesloten worden met een (standaard) melding met een linkje naar een goeie reference guide, dat dat vanzelf positief gaat uitwerken. Zodat je hopelijk uiteindelijk alleen dingen over houdt die niet rechtstreeks in de help te vinden zijn.

Een forum is er om te discusseren, niet als vervanger van de helpfile. Dat moet imho _altijd_ je 1e zoekplaats zijn. En als je daar het niet in kan vinden, vertel dan waarop je gezocht hebt (zo ook voor google). Ik heb genoeg vragen gezien die je idd met 5 seconden via google 300 keer beantwoord ziet, moet je alleen wel weten waarop je moet zoeken...

Exact expert nodig?

Verwijderd

wat hier stond is overbodig geworden

• Predator
  • Laatst online: 09:11

Predator

Suffers from split brain

Je hebt verschillende soorten n00b's

A) Diegene die willen bijleren, zelf kunnen nadenken en snappen dat je best zelf eerst zelf zoekt voor je post

B) al de rest...

Ik heb er niets op tegen dat een iemand een n00b vraagt stelt. Je kan niet alles weten...
Maar als iemand een domme vraagt stelt dat je zelf door ff secondje na te denken wel weet... of als je die vraag elke dag voorbijkomt :r
Dat is niet leuk

Daar moet HARD tegen worden opgetreden -> direct op slot...
Nutteloze flame topics... -> op slot ...
*HELP MIJ !!!* -> op slot
Veelvoudig zondigen *BAN*
Tijd om de vuilnis buiten te zetten :)

Ik herhaal nog eens: ik heb NIETS tegen n00b's
Vbje:
nieuwe user post een vraag en zet "groeten"
Je zegt tegen de user dat je dat hier niet mag doen je zegt dat ie eens de FAQ moet lezen...
Dan krijg je vaak 2 soorten antwoorden:
1) sorry, ik had de FAQ nog niet gelezen en ik zal dat nu eens doen
2) Zeg gozer, moei je eens met je eigen zaken, dat was mijn vraag niet...

1 -> is n00b klasse A
2 -> is n00b klasse B

Ik heb geen klachten over mods. Ik heb nog maar HEEL zelden een topic gezien dat op slot ging waarvan ik vond dat het niet nodig was...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• mbravenboer
D2k: In HA gebruiken de mods volgens mij standaard sluit messages. Nou is het niet zo moeilijk om een aantal varianten te maken voor oa. de php-rtfm,search,hotscripts en aanverwanten te maken. Dit geeft dan de n00b een duidelijk beeld van hoe verder te gaan (bij goed geformuleerde teksten dan). Wat dus de mods hopelijk meer LA threads,icq-pagers en pissige mailtjes uit handen zou moeten nemen.
Uitstekend plan denk ik :) . Het zorgt ervoor dat je altijd vriendelijk, duidelijk en uitgebreid kunt sluiten. Je gaat uiteraard niet elke keer die moeite nemen. Eventueel kan je een standaard message nog snel even iets richten op het topic, maar zoals je zelf al aangeeft kan je heel veel gesloten topics in bekende categorien plaatsen....

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k

D2k

mbravenboer: Uitstekend plan denk ik :) .
*D
Het zorgt ervoor dat je altijd vriendelijk, duidelijk en uitgebreid kunt sluiten. Je gaat uiteraard niet elke keer die moeite nemen. Eventueel kan je een standaard message nog snel even iets richten op het topic, maar zoals je zelf al aangeeft kan je heel veel gesloten topics in bekende categorien plaatsen....
idd er is dan gewoon meer ruimte voor duidelijere sluitmsg's bij topics die dat nodig hebben.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 12:54 schreef Nielsz het volgende:
Ik heb me iig voor genomen om mezelf niet meer in 'domme' topics te begeven. Ik weet namelijk dat er in /14 een aantal mensen rondloopt die mij bot vinden; en maybe is dat ook wel zo. Dus ik reageer alleen nog maar in positiefe threads. Kijken hoeveel ik hier nog tik ;) en hoelang ik het volhou om mensen niet 'terecht' te wijzen :Y)
'bot' zou ik het niet willen noemen. Eerder door een te groot ego gevoed zeuren.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Eén van de problemen in /14 is dat er gewoon een overvloed is aan topics. En dat is niet overzichtelijk, want je kunt topics zo niet goed vinden. Dit topic zag ik ook pas na een tijdje.

Maar wat hier een oplossing voor is? Ik zou het echt niet weten. De splitsing in Programming en Webscripting is mislukt, en een splitsing in Advanced P&W en Simple P&W is ook niet gewenst.

Maar nu over de moderators: jullie doen allemaal goed jullie best, maar vanwege die enorme aantallen topics zien jullie waarschijnlijk ook niet altijd alles. Er zijn teveel topics die 'net' op het randje zijn. Bijvoorbeeld: [topic=385656/1/50] . Dit topic is (misschien) net niet 123 te vinden, maar aan de andere kant vrij simpel op te lossen.

Verwijderd

1) harder optreden tegen huiswerk/scriptrequests en mensen die gewoon alleen maar vragen omdat ze denken dat DAT de manier is om kennis te vergaren (voorbeeld; appotjewijd) (en die sluitmessages lijken me dan een goed idee)
2) Een faq waar veel voorkomende probs in verwoord zijn en die gebruikt wordt dmv een simpele link om questions op te lossen. Veel mensen vragen telkens weer naar de bekende weg, en telkens weer krijg je dezelfde discussies.

Ik vind dat er nu teveel topics staan in dit forum. Als ik 's ochtends ff kijk, zie ik 40 topics oid staan. Veelal php / mysql gerelateerd. Wellicht is het handig om daar een apart forum van te maken, of meerdere fora, zodat je 1 forum hebt met daarin programmeerzaken op het gebied van talen en compilers met relaties tot platforms (dus, C, VB, C++, perl etc crap), ander forum waarbij men vragen kan stellen mbt het GEBRUIK van systemen uit een andere laag van de applicatie (php -> mysql, ASP -> VB -> SQLserver etc) en wellicht ook een forum waarbij je meer op de software development ingaat. Nu staat bij dit forum duidelijk 'programming en webscripting', maar vragen over hoe datamodel te implementeren of te creeeren etc, kun je nu nergens kwijt. Ook algemene discussietopics over software development kunnen nu niet geplaatst worden (zie onder)

/14 is net als de newsgroups nl.comp.programmeren en nl.internet.www.server-side een Q-A focussed forum: Men vraagt en anderen antwoorden. Het leent minder voor algemene discussies omtrent programmeertalen, hoe problemen het beste op te lossen met welke tools/talen etc. Wil je die juist WEL, dan zitten de Q-A topics je in de weg. Wil je die juist NIET, dan zitten die discussietopics je in de weg. Een apart forum daarover zou wellicht wenselijk zijn.

Nielsz zei het hierboven dus goed: hoe willen we /14 zien?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Misschien is een rating wel een oplossing. Als mensen vervelend zijn trek je er een aantal punten af, en na een tijdje krijg je gewoon een ban. En als je vriendelijk/behulpzaam bent dan puntjes erbij. En bij 1000 punten een gratis reis naar Aruba :)

Maar je moet dan wel een enorme lading berichtjes controleren. En of daar nou belangstelling bij is.

En door anderen is al een semi moderator systeem bedacht. Semi moderator is een mod met niet volledige mod rechten, maar er zijn denk ik genoeg mensen die een topic in goeie banen willen leiden als ze hem lezen. (Dus evt. naam aanpassen en sluiten etc). Het echte werk kan dan altijd nog door de echte mods gedaan worden. Zo raken de mods ook minder geirriteerd/gedemotiveerd door de hoeveelheden berichtjes die ze moeten doorlezen.

Hierdoor heb je meer gemotiveerde mensen die berichtjes modden en gaat de sfeer denk ik vooruit.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Modsysteem met punten zou ik hier niet willen hebben. Users die zich vaak misdragen herken je toch wel en daar is de aloude remedie waarschuwing/ban voor. Op fok is dat systeem ook al redelijk aan het mislukken. Laat het maar lekker zo als het nu is. Dan gaan users ook niet zeiken over onterechte minpunten. Een gewone waarschuwing brengt de boodschap ook wel over...

De meesten draaien na verloop van tijd toch wel bij en anders rotten ze zelf ook wel op als ze nooit positieve reakties krijgen. Je wordt hier buiten de modjes ook door andere users gewoon keihard op je fouten gewezen en de meesten leren daar wel van. Doordat je steeds nieuwe aanwas krijgt van onder andere erg jonge mensen hou je soms gewoon een paar rotte appels. Die pluk je er zo uit en ze verdwijnen ook vanzelf weer.

• lost95
  • Laatst online: 22:38
Een UTFStopic, moet zo snel mogelijk op slot. Ik kan begrijpen dat dat niet altijd binnen een minuut mogelijk is, daarom zouden de users die thread tegenkomen, gewoon antwoord geven op de vraag maar met vermelding dat dit ook in de search gevonden kan worden ofzo.

Ik weet niet of het gebeurd maar als iemand een UTFStopic opent en hij wordt gesloten zou dit moeten worden vermeldt in de usernotes, zo kan je zien of de user vaak zulk soort topics opent of niet.

Ik weet dat ik nu een beetje stout ben geweest :+ en niet heb vertelt waar een goede mod aan moet voldoen, maar dat komt omdat ik niet veel post in /14, maar vooral /search.php gebruiker ben en dus niet goed op de hoogte ben van de kwaliteit van de moderators ;)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 20 januari 2002 01:40 schreef raymanontweakers het volgende:
[...]
verder jah.. ik vind dat we allemaal aardiger moeten zijn tegen elkaar o+, Normaal antwoord moeten geven en niet zoiets als Data. (sorry dusty :P), en niet moeten gaan afzeiken dat geld ook voor mij..
[...]
Ik probeer mensen altijd een hint te geven wat er fout is, als ze de oplossing meteen willen hebben gaan ze maar naar een of andere helpdesk of huren ze mij ( of iemand anders )maar in.

Als ik het idee heb dat ze het wel geprobeerd hebben maar nog steeds niet eruit komen geef ik ze elke keer weer een wat simpelere hint, totdat ze er wel zelf achterkomen, betekent namelijk dat die persoon ontzettend veel ervan heeft geleerd.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:26

mulder

ik spuug op het trottoir

Probeer ook altijd een hint te geven en verder niks, zo dat ze zelf maar eens op ontdekkingsreis moeten gaan. Maar ik denk ook niet dat het zo moet gaan dat iemand een vraag stelt, hint word gegeven, bam dicht topic. Van mij mag er ook wel minder fel naar beginners worden uitgehaald, deze zie je te vaak: |:( Verpak het een beetje in met wat humor, kan altijd vriendelijk.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:05
Op zondag 20 januari 2002 19:32 schreef El_Mundo het volgende:
Verpak het een beetje in met wat humor, kan altijd vriendelijk.
Beetje humor is inderdaad de manier om je er niet aan te ergeren.

Zelf roep ik niet gauw UTFS, maar sommige users vind ik dusdanig ver gaan (Pietah, [topic=386472]) dat een beetje hard zijn gewoon nodig is.

Verder ben ik meer een lurker, en ik merk zelf weinig van de misschien verslechterende sfeer. Ik vind het huidige mod-beleid (voor P&W) goed.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

[nogal offtopic]

Hoewel de splitsing in Programming / Webscripting weer is teruggedraaid, en dat wellicht ook wel nodig was toen, denk ik toch dat er daar ook een probleem ligt.

Ikzelf (C++ - programmeur) kom niet zo heel veel in /14, behalve om even te kijken of er wat leuks staat. Als de eerste tien topics dan [PHP] zijn, en naar mijn idee alleen al door de titel verraden dat ze weinig inhoud/niveau hebben, dan ben ik al snel weer weg.

[edit:] Misschien is een apart forum voor algoritmes (of beter gezegd, taal-onafhankelijke programmeerproblemen) een idee?

[/nogal offtopic]

• Nielsz
  • Niet online
Even over het geven van hints:
Dat werkt allemaal heel erg goed enzo op een mooi forum met allemaal mensen die zich er in interesseren enzo; en willen zoeken, MAAR; op dit forum zijn mensen die snappen niet dat je hints geeft en denken dat je flamed. Dus dat heeft imho niet echt heul veel zin.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 20 januari 2002 20:09 schreef Poohbear het volgende:
[nogal offtopic]
[knip]
Helemaal mee eens, ookal ben ik geen C++ programmeur :)
[edit:] Misschien is een apart forum voor algoritmes (of beter gezegd, taal-onafhankelijke programmeerproblemen) een idee?
Mwoah.. Het zijn mooie ideen, maar de discussie daar zijn te ontoegankelijk, en het forum wordt net zo'n Hardcore Interaction Design mislukking waarschijnlijk.

|_____vakje______|

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 16:29 schreef dusty het volgende:

[..]

Ik probeer mensen altijd een hint te geven wat er fout is, als ze de oplossing meteen willen hebben gaan ze maar naar een of andere helpdesk of huren ze mij ( of iemand anders )maar in.

Als ik het idee heb dat ze het wel geprobeerd hebben maar nog steeds niet eruit komen geef ik ze elke keer weer een wat simpelere hint, totdat ze er wel zelf achterkomen, betekent namelijk dat die persoon ontzettend veel ervan heeft geleerd.
aha ok... ik had er een tijdje naar zitten zoeken. Had uiteidelijk wel veel dingen gevonden maar ik begreep niet wat je bedoelde......

wel een leuke methode van helpen ;)

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
volgens mij moet een goede mod een topic GOED doorlezen voordat hij em sluit of verplaatst, en ook kunnen/willen toegeven dat de mod fout zat als dat het geval was.

ook vind ik (maar dat zullen sommige mensne wel niet eerlijk vinden) dat mensen met een soort van 'aanzien' wat meer moeten kunnen maken dan newbee's.

met 'aanzien' bedoel ik mensen die:
- vaker (effectief) behulpzaam zijn,
- al wat langer rond lopen , zoals ik >:)
- gewoon goed zijn en veel weten, zoals die irritante bravenboer die op alles wel een antwoord weet ;)
- vaak leuke/interessante topics openen (bv: Programmeer ergenissen top 10)

een paar ondersteunende voorbeelden:
in het afgelopen jaar zijn er geloof ik 4 topics van mij gesloten.

over de eerste daarvan heb ik toen een rel geschopt in LA en praktisch iedereen was het ermee eens dattie onterecht gesloten was maar open ging die niet meer.
dit was duidelijk een slotje vanwege het niet 'goed 'lezen van de topic door de mod, en het niet willen toegeven van de fout.

een ander was, een request voor een paar missende bladzijdes uit een 1400 bladzijdes tellend javaboek.
werd meteen gesloten met de mededeling van ga maar terug naar de boekhandel,
is alleen moeilijk als je niet weet welke boek handel het kwam en al helemaal moeilijk als je dus ook geen bon meer hebt.
ik had verwacht dat als je hier 3 jaar rond loopt dat je dit wel kon vragen en ik weet zeker dat als iemand het zelfde boek had gehad dat het geen probleem was geweest om even die paar paginas onder de scanner te gooien,
ik zou hetzelfde doen voor iemand anders hier, maar goed, niemand kreeg zelfs ook maar de kans, ging meteen met de botte bijl op slot.

en de 3e,
was een vraag over rechten op .nl domeinen.
ik had al aangegeven dat dat het opzich niet in /14 thuis hoorde maar mijn argument om het hier te plaatsten was dat ik dan wat zekerder van een serieus en onderbouwd antwoord was dan in 'internet & telefonie' omdat daar meestal maar geleuterd word over de nieuwste mobile skins enzo, en hier nu eenmaal de 'professionals' rond hangen die er uit ervaring een antwoord op konden geven.

en idd, hij werd daar naar toe verplaatst, met de mededling dat het niet om de kwaliteit van antwoorden ging maar om waar een topic thuis hoorde.

tja........

maar ok,
dit zijn uitzonderingen en over het algemeen heb ik hier weinig te klagen.

en ja,
er zijn ook wel eens terecht topics van mij gesloten,
bv als je zaterdag avond om 5 uur snachts thuiskomt en besluit nog even iets leuks te gaan posten :P

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
mischien nog een tip,
als je (als mod zijnde) denk bij een bepaald topic van dit is niet de bedoeling/gaat nergens over, etc..

kijk dan eerst even wat soort reacties er op komen.

ik betrap mezelf er soms op dat ik bij bepaalde verse topics denk van "wat een onzin" omdat het mezelf niet boeit of er nix bij kan voorstellen.

echter, een paar posts later blijkt oppeens dat er een hele aardige discussie is ontstaan.

.....
ik begin me nu een beetje af te vragen wie eigenlijk bepaald wat wel en niet mag.

is het zo dat de regels worden vast gesteld door de crew (dictatuur) of dat de regels eigenlijk worden bepaald door wat de gemiddelde bezoeker normaal vindt (democratie) en de mods zijn er alleen om dat te handhaven (politie agent)???
of iets daar tussen in (adviserend)?

nou?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op zondag 20 januari 2002 20:09 schreef Poohbear het volgende:
[nogal offtopic]

Hoewel de splitsing in Programming / Webscripting weer is teruggedraaid, en dat wellicht ook wel nodig was toen, denk ik toch dat er daar ook een probleem ligt.

Ikzelf (C++ - programmeur) kom niet zo heel veel in /14, behalve om even te kijken of er wat leuks staat. Als de eerste tien topics dan [PHP] zijn, en naar mijn idee alleen al door de titel verraden dat ze weinig inhoud/niveau hebben, dan ben ik al snel weer weg.

[/nogal offtopic]
ik ben zelf eigenlijk voor de scheiding tussen php/asp/html en eventueel nog wat dingetjes die hierbij horen... en c/c++/java/delphi/asm/etc... volgens mij zal dit veel goeds doen imho, omdat je gewoon meer gericht kan werken. ik negeer ook zo'n beetje 99% van de php/etc.. topics omdat ze, zoals hierboven ook genoemd is, vrij weinig inhoud hebben. (uitzonderingen daar gelaten)

verder ben ik voor het bannen van het woord "noob".

• mbravenboer
Tja, die splitsing was een zeer leuk experiment, maar het bleek dat in feite alleen de mensen die slechts geinteresseerd waren in Programming er bij mee waren. Zij ervoeren de splitsing als 'opgeruimd staat netjes'.

Programming was naar mijn mening ook een succes. Webscripting was dat echter absoluut niet. En tja, je kunt er dan lang over discussieren of je een probleem met Webscripting op moet lossen door het samen te voegen met Programming...

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op maandag 21 januari 2002 08:47 schreef mbravenboer het volgende:
Tja, die splitsing was een zeer leuk experiment, maar het bleek dat in feite alleen de mensen die slechts geinteresseerd waren in Programming er bij mee waren. Zij ervoeren de splitsing als 'opgeruimd staat netjes'.

Programming was naar mijn mening ook een succes. Webscripting was dat echter absoluut niet. En tja, je kunt er dan lang over discussieren of je een probleem met Webscripting op moet lossen door het samen te voegen met Programming...
Dat is wel precies het probleem natuurlijk. De groei van het aantal webscripters is de laatste tijden echt niet bij te houden, de groei van het aantal programmeurs is aardig stabiel. Nu zijn veel problemen niet typisch P of W, waardoor de P'ers de nieuwe W'ers wel kunnen helpen. Ik kan me alleen heel goed voorstellen dat veel P'ers nogal moe worden ("opgeruimd staat netjes").

Grote vragen zijn nu:
-Willen wij (GoT) een forum hebben voor nieuwe webscripters?
Indien ja,
-hoe zorgen wij ervoor dat we geen php-cursus-site worden?
-en waar moeten ze dan terecht (/14, eigen forum, ergens anders?)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

over splitsing:
Als je graag een overzichtje wilt van alleen C++ of voor mijn part alleen regex topics ofzo, dan is het helemaal niet zo ingewikkeld een klein portaltje te schrijven in javascript die de boel filtert. Start er een topic over, zou ik zeggen ;)

over "een goede mod"
Is een cliche, waarschijnlijk, maar ik denk dat het belangrijkste is dat een mod de sfeer aanvoelt. Als een topic de verkeerde kant opgaat (flamen, trollen, er worden verkeerde antwoorden gegeven) is het aan de mod om daar wat aan te doen. En slotjes zijn imo daarvoor meestal niet de oplossing, maar er zal blijken dat litemods meer invloed hebben dan "gewone" users.

Misschien dom, maar ik denk dat het een heel groot psychologisch effect heeft. Mensen die hier net nieuw zijn of niet vaak komen, kunnen vaak niet de waarde van een post van de regulars hier inschatten. En de "regulars" zijn meestal wel de mensen met de meeste kennis.

Terwijl wanneer je een kleurtje op je naam hebt staan het waarschijnlijk toch een beetje zal gaan van "oh, nou, hij/zij is litemod, dus die zal het wel weten". Dat is veel beter voor de sfeer, en ik denk dat de meeste regulars hier wel min of meer dezelfde insteek hebben over wat een interessant, nuttig of nutteloos topic is. Dus dan zal er ook niet gauw onenigheid bestaan over of een topic nou de goeie kant op gaat of niet.

Ik ben alleen bang dat er een soort politiestaat ontstaat, maar het zal nog steeds de verantwoordelijkheid van alle users zijn om het forum leuk en interessant te houden.

Ik weet uit ervaring dat zo nu en dan eens een topic starten voor de wat ervaren lui hele interessante dingen op kan leveren. Het is ook een beetje wishful thinking om van newbies te verwachten dat zij interessante topics zullen openen...

'nuf said, zo onderhand, gok ik :)

* drm vraagt zich af of hij dit niet beter in dat andere topic had kunnen zetten :+

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1