Toon posts:

Aluminium solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor m'n kast: ik zit eraan te denken om een zeer simpel Alu frame te bouwen van een paar smalle U profieltjes, en daar dun materiaal op te bevestigen. Dat scheelt gewicht.

Nu, alu lassen kan ik niet, bouten/poppen is ook niet mogelijk, en lijmen is ook lastig vanwege het kleine contactoppervlak. Je kunt het wel op de een of andere manier solderen, maar niet met gewoon soldeer. Maar ik weet me te herinneren dat je vroeger aluminiumsoldeerkitjes kon kopen. Daar zat een soort flux in en een paar dikke staven Materiaal X.

Weet iemand of dat spul eventueel een beetje werkt (ik geloof d'r eigenlijk niks van), en zo ja, of je dat soort kitjes nog ergens kunt krijgen?

Verwijderd

ik heb wel eens koperen en zinken dakgoten aan elkaar gesoldeerd met een staaf tin/lood en een grote bout,en ik geloof dat het vloeimiddel s-39 was.
maar ik zou echt niet weten of dat ookt lukt met aluminium

Verwijderd

Alu solderen ???? nooit van gehoord en ik werk in de metaal en daar lassen we gewoon het aluminium hoor :P

edit:
ik las "alu lassen kan niet" .... maar ja dan zoek je toch iemand ie het wel kan ???

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
alu is wel te lassen, niet te solderen (voor zover ik weet)

alu lassen is NIET makkelijk.

alu is duurder dan staal.

als je alu gelast wil hebben kan ik je helpen, ik kan aan de spullen komen, en iemand die het kan.

maar staal is makkelijker en goedkoper dan alu

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

heb zelf ook altijd metaal gedaan en alu moet je echtwel lassen gewoon! netjes met tig aparatuur lassen..das ook nog mooier ook! mits je het niet te heet moet stoken want dan krijg je allemaal lelijke plekken (bloemkolen) ook wel genoemd!!!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik ga mijn custom alu case lijmen met 2-componenten metaallijm.

Dat spul is ontzettend sterk en makkelijk te gebruiken. Solderen lijkt mij te zwak, en alu lassen is (zeker voor leken zoals ik) vrijwel onmogelijk.

edit:

En toen las ik ff dat je contactoppervlak te klein was. Die lijm is echt sterk, dus als er op de las niet teveel kracht hoeft te komen kun je het best lijmen. Ook kun je er een plaatje of hoekprofiel tegenaan poppen/bouten/lijmen

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het normaal gelast word, en dat dat veel mooier is ook. Maar voor de hobbyist is er ooit een soort van soldeerkitje geweest. Even onder voorbehoud, maar ik meen dat de naam iets was in de trand van Techno-Weld of Techno-Bond ofzo.

Moeilijk doen met naar andere mensen gaan voor 't lassen enzo is een beetje overkill. Dan lijm ik de verbinding wel, warana ik een paar hoekjes buig die ik met popnagels vastzet ofzo.

Als ik het al doe, dan is het om een nog te ontwerpen/bouwen (tijd :( ) kast wat lichter te maken door te gaan bezuinigen op materiaaldiktes. Kwa kosten scheelt het niet veel, want Alu + dunner materiaal is niet goedkoper dan dikker materiaal.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Dabit,

ik heb zo'n aluminium-soldeer-setje. Ooit gekocht van zo'n handige duitser die dat na jaren ofenen natuurlijk perfect kon, met het daarvoor perfect geschikte materiaal.

In de praktijk: Schudt het maar. Zet het uit je hoofd.

Aluminium is goed te lassen, maar ook goed te lijmen. Daar mail ik je even over.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Waarom niet lijmen :? Ze lijmen hele Boeings aan elkaar dus een PC kast zal ook best geen.
Vroeger gebruikte we LocTite of zoiets om alu op alu te lijmen. Met heel veel geweld kreeg je het wel los.

Senile! Senile Oekaki

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56

Epsilon

Op vrijdag 18 januari 2002 17:03 schreef DaBit het volgende:
Voor m'n kast: ik zit eraan te denken om een zeer simpel Alu frame te bouwen van een paar smalle U profieltjes, en daar dun materiaal op te bevestigen. Dat scheelt gewicht.

Nu, alu lassen kan ik niet, bouten/poppen is ook niet mogelijk, en lijmen is ook lastig vanwege het kleine contactoppervlak. Je kunt het wel op de een of andere manier solderen, maar niet met gewoon soldeer. Maar ik weet me te herinneren dat je vroeger aluminiumsoldeerkitjes kon kopen. Daar zat een soort flux in en een paar dikke staven Materiaal X.

Weet iemand of dat spul eventueel een beetje werkt (ik geloof d'r eigenlijk niks van), en zo ja, of je dat soort kitjes nog ergens kunt krijgen?
bij conrad kan je die zooi kopen :)
speciaal om alu te solderen
kost best wel veel geld eigenlijk, maar het werkt wel

Verwijderd

Topicstarter
Herman:

ik bel je wel even. Blijkbaar zijn die soldeerkitjes dus inderdaad niks.
Pagina: 1