Toon posts:

[CM] AntWorks Alu-case project

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst stond ik kwijlend naar de Lian-Li te staren, met de gedachte: "G*dverdomme, wat is dit ding veel te duur zeg"

Nu is mijn plan zelf een aluminium kast te gaan maken. Ik heb al wat casemod ervaring, en zelf een alu-case van de grond af opbouwen is natuurlijk wel erg mooi.

Ik zat te denken om profielen te gebruiken: niet duur en hartstikke stevig.

Ik ben van plan een kast te maken die 19" hoog is (zodat hij als ik hem kantel in een rack past) en 5 1/4" + de breedte van 2 profielen breed te maken. Hij wordt standaard diepte (ff precies kijken hoe groot)

Er komt een Enermax 350W voeding in en 4 of 5 plaatsen voor casefans (6, 8 en 12cm)

Het moederbord wil ik monteren op een plaat perspex.

Ik hoop dat jullie nu een beeld hebben, anders zal ik ff in Photosoep of Illustrator iets in elkaar flansen.

Als je ideeën hebt, post ze dan graag. Alles is welkom!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

Tubby

or not to be

Goed id :)

Mijn suggestie is: Ruimte voor een radiator >:)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Topicstarter
Er komt zekers ruimte voor een radiator (bestaan er 2x80mm radiatoren?)

Dat 19" rack idee moet ik trouwens maar afblazen, ik maak wel een soort rackconverter met fans.

Hij wordt (als het goed is) heel licht, en er komen bovenop handvatten, zodat het ook een praktische LAN-case is.

2xUSB aan de voorkant, ingebouwde 8 poorts 10/100Mbit switch en FireWire (IEEE1394) komen er ook op.

De L-profielen van 1 meter lang (20mm breed) met zilver-look kosten geloof ik een tientje per stuk, en de alu-plaat kost 45 piek voor een meter bij 50 cm. De kast komt dus totaal ongeveer tussen de 150 en de 250 piek te liggen (resp. 68 en 113 Euro ;))

Valt dus best wel mee voor een custom alu kast 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik trouwens het beste dat aluminium coaten zodat het minder snel krast? Dat standaard aluminium is namelijk zo zacht als hotelcake, en ik ben bang dat als ik hem naar een lanparty meeneem dat er dan niks meer over blijft.

Ook een vraag: is waterkoeling wel een optie als je naar een lan wil?

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 09:33

Jumpiefox

Hoi ?

hoe ziet die kast eruit? link plz?

The first casualty in war is always the truth...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te worstelen met Blender (=3D Programma), en ik ken nie scannen omdat mijn scanner niet Windows-XP compatible is (of is XP niet mijn-scanner compatible?)

Volgende week of in de vakantie ga ik hem maken, dus dan zorg ik dat ik wat pics maak (als ik een camera'tje kan lenen)

Je zult dus ff je fantasie moeten gebruiken

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Leuk idee, ik wil eigenlijk ook wel zoiets maken (zie [topic=281339]). Natuurlijk niet koptelefoon en microfoon aansluitingen aan de voorkant vergeten :) En noppenschuim als geluidsisolatie aan de binnenkant, tapijttegels zijn daar natuurlijk veel te zwaar voor :P
Ook wel origineel zo'n ingebouwde hub..

Verwijderd

Topicstarter
Vet! Dat ben jij dus (nooit geweten)

Kan jij trouwens ff dat 3dsmax filetje mailen? Is wel handig

• Dirk J
Op zondag 16 december 2001 21:15 schreef 3DBlaster het volgende:

Kan jij trouwens ff dat 3dsmax filetje mailen? Is wel handig
Sorry, ben ik kwijtgeraakt :'(

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 15:07 schreef 3DBlaster het volgende:
Hoe kan ik trouwens het beste dat aluminium coaten zodat het minder snel krast? Dat standaard aluminium is namelijk zo zacht als hotelcake, en ik ben bang dat als ik hem naar een lanparty meeneem dat er dan niks meer over blijft.

Ook een vraag: is waterkoeling wel een optie als je naar een lan wil?
Ej 3Dblaster, ik ben die gast die laatst een Athlonsysteem in mekaar zat te schroeven toen je met de band ging repeteren (in groesbeek). Ambitieus ideetje heb je daar :)
Over het krassen: ik zou het alu mooi glad polijsten (een acccuboormachine met een borstelkop en wat polijstpasta doet wonderen) en daarna een heel dun laagje blanke lak eroverheen. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar er was een keer z'n gast die zo z'n spiegelgladde koperblokken tegen krassen beschermde. Het is iig beter dan nix lijkt me Voor de rest: waarom ga je het mobo op plexiglas monteren? En heb je al bedacht hoe je de moederboardlade gaat uitvoeren (helemaal zelf maken of een oude case slopen)?

I reject your reality, and substitute my own.

• Dirk J
[..]
Ej 3Dblaster, ik ben die gast die laatst een Athlonsysteem in mekaar zat te schroeven toen je met de band ging repeteren (in groesbeek).
GoT, de grootste familie van Nederland ;)

Verwijderd

Topicstarter
Typisch geval van "Tweakers unite!"

Ik ga vaker zelf kasten maken ;)

Verwijderd

Ik zal effe de URL zoeken van de Legendarische Domicube ...

Domicube

De vetste zelfgemaakte case ooit :)

Verwijderd

Topicstarter
is idd wel vet. Maar ik hou het subtiel...

Verwijderd

weer ff ontopic :+

hoe ga je dat met montage-meuk doen? Schroefdraad tappen in aluminium is nou niet echt superfijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken aan metaal-lijm. Zie je niks van en is nog lekker sterk ook.

Een nadeel is alleen dat 'ie niet meer uit elkaar te halen valt, en dat is toch wel minder prettig.

Iemand hier een betere suggestie voor?

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
tja je zou alles met boutjes en moertjes kunnen doen..
maar of dat nou de beste optie is :?
moet je wel alles van tevoren heeeel goed meten en passen anders wordt alles scheef.
en als je mooie platte boutje neemt en die een beetje verzinkt kan t er volgens mij nog wel mooi uitzien.

• Dirk J
Schroefdraad tappen in het aluminium ;)

• snars
  • Niet online
Voor de verbindingen die niet los hoeven: popnagelen. Zo zit je normale compukast ook in mekaar.

I reject your reality, and substitute my own.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op maandag 17 december 2001 13:52 schreef AMDude het volgende:
Schroefdraad tappen in het aluminium ;)
Daar zijn tegenwoordig zeeeer extreem mooie persmoertjes voor die heel mooi weg te werken zijn :7

Wanbeleid is ook beleid.

• MaNDaRK
  • Laatst online: 11:01
Met pop nageltjes werken ziet er nog leuk uit ook, als je het netjes doet dan ;)

Maar leuk idee om zelf je case te bouwen :D

• Cryolite
  • Laatst online: 02:11
Boutjes en moertjes is IMHO beter omdat je dan later je kast makkelijker kan verbouwen dan wanneer je popnagels gebruikt. Want als je een kast zelf maakt istie natuurlijk nooit af. :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ja, da's waar, maar dat ziet er aan de buitenkant een stuk minder mooi uit.

Ik had alweer een nieuw idee: ik neem een dubbele 'laag' profielen, één aan de binnenkant van de beplating en een aan de buitenkant.

Hier ff de verouderde krabbels:
Afbeeldingslocatie: http://antworks.hypermart.net/got/klad.jpg

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

hmmz ik heb een half jaartje geleden toch maar ervoor gekozen om 500,- uit te leggen en een lian-li pc-60 te kopen, en ik heb er absoluut geen spijt van

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb op dit moment ook (bijna) geen spijt van m'n HQ-45

Ik wil alleen ff lekker creatief iets nuttigs maken (o, ja, en ik heb een voeding en een moederbord over <- reden genoeg d8 ik >:))

• Dirk J
Hmm.. Ik wil dus ook m'n eigen case maken, ik heb vandaag even druk zitten 3D Maxxen (helemaal opnieuw begonnen). Dit kwam er uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jonk0369/alpha4.jpg
edit: nieuw plaatje hierboven
En een beetje uitleg erbij:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jonk0369/alphabeta3metuitleg.jpg
Ehm.. Dat 'secret project gat' is niet wat je denkt dat het is :o (kreeg er al genoeg flauwe reactie op op het #OCM IRC kanaal). Het wordt gewoon een grote draaiknop waarmee je alle fans tegelijk kan regelen.

Dit ontwerp wijkt dus wel wat af van dat van 3DBlaster..

• Bramster
  • Nu online
ik ben zelf ook van plan een alu case te gaan maken, maar ik weet nog niet helemaal hoe, er komt iig wel waterkoeling in

maar ik vraag me nog af hoe ik de achterkant moet gaan maken, gewoon de achterkant van een andere case namaken ? of anders ?

• Dirk J
Op donderdag 20 december 2001 08:10 schreef Skuzz het volgende:
gewoon de achterkant van een andere case namaken ?
Ik denk dat dat wel het handigst is, niet :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog 4 van die ATX plaatjes liggen.
Gewoon van die dingen waar gaten inzitten voor je COM-poorten, USB poorten en PS/2 dingen.

Als je aan de achterkant gewoon een recht stuk in die afmeting afzaagt, kun je dat plaatje er gewoon inklikken

Verwijderd

Tja, een echte tweaker maakt hem zelf.....

Alu beschermen/kleuren, anodiseren is perfect,
geen idee waar en voor hoeveel, maar is wel prachtig....:9~

Misschien idee om frame van bestaande behuizing te gebruiken, of een frame te maken van materiaal waar draad wat beter in blijft zitten.....

• Dirk J
Op donderdag 20 december 2001 22:14 schreef S3rr0R het volgende:
Misschien idee om frame van bestaande behuizing te gebruiken
Kijk.. één van de redenen waarom ik zelf een kast maak is omdat ik m'n huidige te krap vind :P

Verwijderd

/funny mode
Neem dan frame van bigtower ;)
/funny mode

Heb met idee van helemaal zelf bouwen eens @work
door het magazijn gelopen.
Zodra ik de tijd heb horen jullie meer van me.

Heeft toch voordelen om bij multi-metal distribution toko
te werken.......alu/koper/rvs etc.

Verwijderd

zorg voor ruimte binnenin zodat je cooling (lees luchtstroom) goed werkt. Voor de rest ik zou popnagels gebruiken en als oplossing voor het alu. Borstel het, da's wel zo netjes om te zien en vette vingers vallen minder op.

Verwijderd

Topicstarter
Als er iets is wat niet over het hoofd ga zien is het wel airflow.

Hij wordt 50cm hoog, en ik maak het frame helemaal zelluf (net AMDude is mijn AOpen HQ45 wat krap). Qua afmetingen komt 'ie dus tussen een midi en bigtower in.

Ik ga het aluminium niet laten anodiseren, want dat kost (denk ik) teveel geld en moeite. Popnagels vind ik ook niet briljant. Daarmee kun je de kast niet uit elkaar schroeven.

Ik zat op dit moment te denken aan dubbele profielen; een frame met daarop plaat, en daarop nog meer profielen om de schroeven te bedekken.
Natuurlijk moet ik dan wel verzonken schroeven nemen, en moet ik nog wat bedenken om de buitenste profielen aan de plaat te bevestigen

Verwijderd

Topicstarter
Zo, de profielen zijn binnen. Ik heb er al 2 op 45 graden verstek gezaagd.

Ik zit alleen met de bevestiging op de hoeken. Hoe kan ik deze profielen het beste onder een hoek van 90 graden met elkaar verbinden. Er moet aan de buitenkant namelijk nog alu plaat op.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zou je van je hele project een foto reportage kunnen bij houden? En dan hier posten?
Ben erg benieuwd namelijk.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 12:50
Op zondag 30 december 2001 21:41 schreef Gutteguttegut het volgende:
Zou je van je hele project een foto reportage kunnen bij houden? En dan hier posten?
Lijkt mij ook zwaar cool :).

Verbouwing

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Ik ben zelf al een tijdje bezig met het bouwen van een kast met alu-profielen. Ik kan je vertellen dat dat behoorlijk tegenvalt. Zelf maak ik alles vast met bouten en moeren. Helaas heb ik al een paar keer fout geboord. Als íe klaar is ga ik die gaten maar opvullen met een of andere kit, en er dan overheen verven (kast moet toch zwart).
Onderschat het precies zagen en boren niet!! Als ik had geweten dat het zoveel problemen zou geven was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen (heb inmiddels al over de 200 gaten geboord). Ik heb inmiddels plus minus 500,- uitgeven. Maar daar zitten dan wel een waterkoelblok (65,- incl shim) en een radiator van een ford orion 1.6 (60,-) bij inbegrepen. Vooral de ophanging van de radiator was kut (ding meet ong. 80 x 35 x 8 cm).
Overigens het maken van hd rekjes en cd-rom rekjes valt ook best wel tegen. Dat is allemaal heel precies meten en afekenen (het enige wat ik van mijn oude kast ga gebruiken is het tray-tje van het mobo).
Als je maten wil hebben kan ik je die wel geven.
En ik ben nog niet eens begonnen met het plexiglas of de ledjes... Enfin, als ik het ding af heb krijgen jullie natuurlijk foto's te zien. Voorlopig nog niet want ik heb geen digitaal fototoestel. Tenzij er natuurlijk in eindhoven woont die bereid is om langs te komen met zijn digitaal foto toestel... Dan wil ik best een progress report posten.

Veel succes met bouwen in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 21:41 schreef Gutteguttegut het volgende:
Ik heb nog bijna helemaal niks, behalve tekeningen en 2 gezaagde profielen. 2 en 3 januari heb ik LANparty, en dan is er iemand met een DigiCam.

Als ik meer heb houd ik jullie wel op de hoogte

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

:) ik had net ook het plan opgepakt op zelf een case in elkaar te gaan zetten.

Ik wil alleen een 19" kast gaan bouwen.

Als basis materiaal wil ik 19" rails gebruiken die ze ook in de electronica gebruiken. Dat is nl. niet zo duur en het is allemaal modulair. Je kunt zo delen in elkaar schroeven.

Helaas zal ik de zijplaten wel zelf moeten gaan maken want die 19" kasten voor electronica zijn slecht 21 cm diep.

Ik heb inmiddels uit een rommeldoos een zooi van die railsen getrokken. Er zitten ook nog 2 HE voorkanten bij dus dat komt goed uit.

Voor de mensen die geen idee hebben wat ik bedoel, kijk hier eens: http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/36.html

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

Jammer dat het gelijk zo stil is in dit topic. Had nog wel wat feedback verwacht.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
ja 1 vraagje.
moet het mobo niet geaard zijn dmv die schroeven??
ik bedoel waar het mobo vast zit aan de kast op die spacertjes.. als je die backplate van perspex maakt geleidt het niet echt goed denk ik..

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
Hey dit draadje wordt nu een beetje intressant, ik ben dus van plan een aqua mod te gaan maken (zie [CM] [WC] aquarium mod, goed idee? ) en de rest van mijn kast ga ik dan van aluminium maken.

Mijn pa kan gratis aan aluminium komen via zijn werk en hij is vroeger bankwerker geweest dus hij kan dat spul echt prachtig bewerken dus het zal wel goed te realiseren zijn :)

Ik heb helaas geen 3DsMAX, maar ik vlans wel wat in de UT editor in elkaar(* LeonM is vroeger leveleditor geweest) ik zal kijken of ik morgen voor ik ga werken ff wat pics kan posten...

edit:

OK, laat dat laatste stuk maar zitten, gezien die #@!$! editor steeds vastloopt kan ik ff geen plaatje maken (zat er al aan te komen want die editor is natuurlijk helemaal niet gemaakt om 3d ontwerpen te maken)

Ik zal wel ff kijken of milkshape nog steeds freeware is, dan maak ik daar wel ff een ontwerpje in... :)

• C@SP
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

offtopic:
Shuriken > Waarom reageer je niet op je mail ?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• tie-rep
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Op dinsdag 01 januari 2002 14:27 schreef Shuriken het volgende:
Ik wil alleen een 19" kast gaan bouwen.

Als basis materiaal wil ik 19" rails gebruiken die ze ook in de electronica gebruiken. Dat is nl. niet zo duur en het is allemaal modulair. Je kunt zo delen in elkaar schroeven.
daar is tie dan! :+
ik ben namelijk ook bezig met een 19" achtige kast. Moet in een rack komen bij mij drummodule etc. Ik heb een tijdje zitten kijken voor een enigzins betaalbare oplossing en uiteindelijk besloten een oude desktopkast te bewerken.

was origineel een kast met een (hoek)converter voor de isa kaartjes, maar heeft nu een rechtopstaand kaartenrekje gekregen. gevolg: achter hoger dan voor --> dus ruimte aan de voorkant voor extra 1HE front waar aansluitingen voor audio/midi inkunnen

• urk_forever
  • Laatst online: 21-08 15:28
leuk idee, zo'n zelfbouw kast uit alu, alleen een beetje veel werk.
Lijkt mij dat je toch het beste popnagels kan gebruiken voor de bevestiging, wanneer ga je nou je kast uit elkaar schroeven? Plus die popnagels zien erbeter uit dan schroeven en als ie dan een keer los moet boor je toch gewoon die popnagels uit?
Verder, keep up the good work, en laat ons wat foto's zien als je bezig gaat :)

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in 3dsmax zoiets moois gemaakt (dank voor de uitleg, AMDude!), maar toen crashte de PC (er is echt iets vreemds aan de hand)

Volgens mij is het trouwens niet zo erg om een perspex plaat als achterplaat te gebruiken. Er zijn altijd wel metalen strips aan te bevestigen voor als het per sé moet geleiden.

Ik zat ook te denken om de cd-rom en cdrw aan de bovenkant te maken, zeg maar als broodrooster. Dan kan ik de voorkant mooi voor fanbussen/LCD/andere zooi gebruiken.
En het is natuurlijk ontzettend apart

edit:

O, ja, nog ff de oude 3dsmax file:
Afbeeldingslocatie: http://casemodden.home7.dk3.com/images/case001.jpg

Ik kan nog maar net 3dsmaxen en deze is niet op schaal. Hopelijk krijg je zo wel een idee hoe het zit met die buitenste profielen enzo

• Dirk J
Op zaterdag 05 januari 2002 14:38 schreef 3DBlaster het volgende:
Ik had in 3dsmax zoiets moois gemaakt (dank voor de uitleg, AMDude!), maar toen crashte de PC (er is echt iets vreemds aan de hand)
Niks te danken hoor :) En je kan altijd een andere Display Driver instellen onder File -> Preferences -> Viewports -> Display Drivers
Ik zat ook te denken om de cd-rom en cdrw aan de bovenkant te maken, zeg maar als broodrooster. Dan kan ik de voorkant mooi voor fanbussen/LCD/andere zooi gebruiken.
En het is natuurlijk ontzettend apart
Klinkt koel, maar moet je dan niet slot-cd-drives gebruiken? Want met die standaard lades vraag ik me af of het wel blijft zitten...

Verwijderd

Topicstarter
De meeste cd-romspelers kunnen verticaal gedraaid worden (daarvoor zijn die lipjes aan de zijkant), dus rechtop moet ook wel lukken.

Dan houd ik mooi de voorkant 'schoon' van drives.

offtopic:
Waarschijnlijk werkt OpenGL niet zo goed omdat ik een gehackte Radeon7500-driver gebruik voor mijn R8500

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
De plaat is inmiddels ook binnen. Ik ga de onder en bovenplaat trouwens met 2-componenten metaallijm aan de bovenste en onderste profielen lijmen.

Zodra ik TheExecutor's digicam kan lenen krijgen jullie de pics!

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1