Het niveau

Pagina: 1
Acties:

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sjeesz het niveau is ook echt weer belabberd hieroh. (in /14 that is)

[topic=384364/1/25]
[topic=384385/1/25]
[topic=384213/1/25]
[topic=384278/1/25]

En alleen maar mensjes met hun naam onder hun posts enzo; het gaat maar door. Ik snap de reden er wel van; op de HCC hebben veel 'pubertjes' (zo noem ik ze maar ff) de stand gezien en dachten: gaaf! En registreerden zich s'avonds.
(ik zou wel eens de statistieken willen zien van de hoeveelheid regs p/d rond de HCC :) ). Kijken eens rond, zien vette fora, en denken: "ej, als ik een probleempje heb, dan vraag ik het daar wel!". Prima, leuk, tof:
En dan komt het:
Heuh mensuhhh!
Ik zoek een programma waarmee ik die inputdinges kan fixen. Wie wil dat ff maken; dan wil ik het wel ff verbouwen >:)

Greeetsz,
Johan (utreg rulesz!)
Tja :{

De vraag is:
a) wat denken jullie ervan; of ben ik de enige die het ziet?
b) wat eraan te doen?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ik begin me steeds vaker af te vragen wat dit nu is, Het Computeridee Forum of GoT :{
Copyright by DR

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Wat eraan te doen?
Proeftijden instellen.. vooral voor de HK

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op vrijdag 18 januari 2002 14:56 schreef DeX het volgende:
Wat eraan te doen?
Proeftijden instellen.. vooral voor de HK
Die hebben we al, 60 dagen zelfs.

• dusty
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 18 januari 2002 14:53 schreef Nielsz het volgende:
a) wat denken jullie ervan; of ben ik de enige die het ziet?
Ik zie niets.. :P

kan iemand mijn (blinden)stok even aangeven?
b) wat eraan te doen?
Moderatie systeem zoals op de frontpage! :P (natuurlijk wel relateren aan de fora waarin wordt gepost en niet dat iemand met goede waardering in de HK opeens met goede waardering binnenkomt in een andere gedeelte ( /14 ):+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

4 groepen:

1. Bl@@t maar wat, dan zit je zo snel mogenlijk in de HK en hoef je nooit meer in de techfora te komen.

2. Zelf zoeken is te veel werk, vraag het gewoon op GOT.

3. Ik hoorde van een vriend dat jullie alles oplossen dus ik vraag het hier: Hoe maak ik een bootmenu met win XP

4. De rest van de users, mensen die zelf zoeken naar oplossingen en anderen proberen te helpen...

Ik heb het idee dat groep 1,2 en 3 flink aan het groeien zijn :{

Een moderatiesysteem lijkt me niks voor een forum :{

Verwijderd

Nee eerder een tekort aan moderators overdag om het binnen de perken te houden. Je ziet het nu al in SU.

• DR
  • Niet online

DR

Op vrijdag 18 januari 2002 15:50 schreef Gordijnstok het volgende:
Nee eerder een tekort aan moderators overdag om het binnen de perken te houden. Je ziet het nu al in SU.
ja staan maar liefst 2. JA 2 hele topics. dit is imo niet aan de orde

Verwijderd

Ondanks dat de modjes cs. het niet willen gebruikers indelen in groepen en voorzien van kleurtjes in de naam.

Beantwoorders van vragen welke naar verloop van tijd opvallen cq. via een moderatiesysteem voldoen aan gestelde eisen krijgen een andere kleur geven.

Overigens is dit maar een idee met scherpe kantjes :)

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:50 schreef Gordijnstok het volgende:
Is erg zwaar overdreven deze mening ;)

edit: grrr @ 55

• DR
  • Niet online

DR

Op vrijdag 18 januari 2002 15:56 schreef ItSnows het volgende:
Ondanks dat de modjes cs. het niet willen gebruikers indelen in groepen en voorzien van kleurtjes in de naam.
GoT Kerstboom :?

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 18 januari 2002 15:56 schreef ItSnows het volgende:

Beantwoorders van vragen welke naar verloop van tijd opvallen cq. via een moderatiesysteem voldoen aan gestelde eisen krijgen een andere kleur geven.

Overigens is dit maar een idee met scherpe kantjes :)
2 antwoorden:

1. topix
2. dan gaan figuren die elkaar minder waarderen express slechte moderaties geven om de ander maar een kleurtje aan te naaien :{

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 18 januari 2002 15:59 schreef OProg het volgende:
1. topix
Neu, dat heeft niks met kleurtjes te maken.. (wel met een moderatie-systeem, maargoed.. Daar zitten toch al teveel nadelen aan!)

Maar ik ben zelf ook wel van mening dat er teveel personen van groep 1,2 en 3 zijn van OProg's lijstje! (En ik heb het dan over de Hardware fora!)

• DR
  • Niet online

DR

Op vrijdag 18 januari 2002 16:03 schreef Twynn het volgende:
(En ik heb het dan over de Hardware fora!)
+SA +WOS

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Op vrijdag 18 januari 2002 14:58 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

Die hebben we al, 60 dagen zelfs.
Ja om in de HK te komen..
maar als je eenmaal erin zit...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/384459

een voorbeeldje...

Voor dit soort zaken heeft mer IRC toch?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 18 januari 2002 15:59 schreef OProg het volgende:
[..]
2. dan gaan figuren die elkaar minder waarderen express slechte moderaties geven om de ander maar een kleurtje aan te naaien :{
Dan laat je slechts een geselecteerde groep mensen per fora die moderaties geven :+

Back In Black!

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:59 schreef DR het volgende:

[..]

GoT Kerstboom :?
Sorry maar dat heb ik al vaker gehoord die opmerking.
Wat is daar mis mee? Zolang het funktioneel is zijn kleuren
toch niet verkeerd?

En indien users herkenbaar zijn als iemand die serieus antwoord geeft of vaker aan 'onzin'posten doet heeft de topicstarter daar toch veel meer aan?

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 16:06 schreef dusty het volgende:

[..]

Dan laat je slechts een geselecteerde groep mensen per fora die moderaties geven :+
Psssssst; dat hebben we al ;) hier maakte ik een domme opmerking :D

Maar idd is het een goed id om
a) meer mods (die topics vandaag, 30 replies voordat er een slotje op zat, nofi)
b) die mods 'statussen' kunnen geven aan users. Want elke keer als ik een userid>30.000 zie staan a) denk ik OJEE, b) hebben ze geen 'respect' voor de mensen, en snappen niet dat er mensen zijn die echt wel wat er vanaf weten.

Tevens zit ik nu aan een soort van 'open notes' :7 te denken, onder je profile, waar mods reacties mogen plaatsen. like: "Nielsz heeft erg veel verstand van databases, luister naar 'm" ;)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Op vrijdag 18 januari 2002 16:09 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Psssssst; dat hebben we al ;)
mjah die groep zou wat groter moeten ;)
of een soort wijze mannen groep oid (voor /14 dan)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 18 januari 2002 16:09 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Psssssst; dat hebben we al ;) hier maakte ik een domme opmerking :D

Maar idd is het een goed id om
a) meer mods (die topics vandaag, 30 replies voordat er een slotje op zat, nofi)
Ik zie het soms gebeuren dat een topic al 30 replys heeft in 3 minuten :{
b) die mods 'statussen' kunnen geven aan users. Want elke keer als ik een userid>30.000 zie staan a) denk ik OJEE,
Misschien wel, misschien toch niet. Over het algemeen kan je uit het aantal posts en een blik op oudere topics wel een goed beeld van een user vormen :)
b) hebben ze geen 'respect' voor de mensen, en snappen niet dat er mensen zijn die echt wel wat er vanaf weten.
Tsjah. Zodra ze niet begrepen worden gaan sommigen eens lekker flamen :{
Tevens zit ik nu aan een soort van 'open notes' :7 te denken, onder je profile, waar mods reacties mogen plaatsen. like: "Nielsz heeft erg veel verstand van databases, luister naar 'm" ;)
Weet niet, lijkt me ergens niet echt top :{

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 16:27 schreef OProg het volgende:

[..]

Weet niet, lijkt me ergens niet echt top :{
En hoezo niet?

Tevens komt mij nu het woord: "lightmod" weer boven schieten. Wasigh vondt dat ook een goed id :)
Een lightmod is iemand die topics kan renamen & op slot zetten. Verder niets. Dus geen posts editen en dat soort gein. Een voordeel daarvan is dat mensen niet meteen mod hoeven te worden (= crewforum access); en mensen zo een 'proef mod periode' kunnen krijgen.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 16:30 schreef Nielsz het volgende:

[..]

En hoezo niet?

Tevens komt mij nu het woord: "lightmod" weer boven schieten. Wasigh vondt dat ook een goed id :)
Een lightmod is iemand die topics kan renamen & op slot zetten. Verder niets. Dus geen posts editen en dat soort gein. Een voordeel daarvan is dat mensen niet meteen mod hoeven te worden (= crewforum access); en mensen zo een 'proef mod periode' kunnen krijgen.
Ik zie dus absoluut geen tekort aan moderators. Ik denk dat wat meer "sociale controle" ook wel gewenst is. Er kan best op een nette manier door een user tegen een medeforummer gezegd worden als er iets niet goed is. Een mod zal het alleen maar beamen als het netjes gebeurt.
Verder kunnen de gevallen gewoon in SU gemeld worden. Ik denk dat lightmods alleen maar meer problemen zullen opleveren. Het wordt sowieso lastig om een beleid goed te volgen als de crew alsmaar groter wordt.
De crew groeit al best wel hard (aangezien het forum ook groeit), communicatie wordt dus steeds meer een belangrijk punt dan.
Als je lightmods aan gaat stellen per forum, dan gaat gegarandeerd ook het aantal klachten/fouten groeien.

Het niveau kan maar op 1 manier aangepakt worden i.m.o. en dat is bikkelhard optreden als mod zijnde. Tja probleem daarvan is, dat het ten eerste de sfeer niet ten goede komt en ten tweede dat je als mod zijnde ook niet graag continue slotjes zet (in tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken). De lol gaat er dan in ieder geval af :'( ( /me is blij dat het niveau in NOS nog wel best wel hoog is )

• Nielsz
  • Niet online
[b]Op vrijdag 18 januari 2002 16:40 schreef nelske een verhaal te lang om te quotenb]

[..]
imho niet ;)
Kan er eens uitgezocht worden wat een verhouding user/mod eerst was en wat het nu is?

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 18 januari 2002 16:30 schreef Nielsz het volgende:

[..]

En hoezo niet?

Dat lijkt me een slecht idee. Of iemand is wel mod, of niet. Maar niet iets ertussenin. En dat zou een lightmod een topic op slot kunnen doen en geen OW geven. Moet een mod dat alsnog doen, kans dat het vergent wordt of door meerdere mods tegelijk. En als een lightmod wel een OW kan geven is het zowat een volledige mod :)

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 16:45 schreef Nielsz het volgende:
imho niet ;)
Op welk deel slaat die "imho niet", want ik haalde meerdere puntjes aan :P
Kan er eens uitgezocht worden wat een verhouding user/mod eerst was en wat het nu is?
Ondanks dat GoT enorm gegroeid is (en nog groeit) heb ik persoonlijk het idee, dat modjes alleen maar dichter bij de users zijn komen staan. Maar goed, dit is misschien best wel subjectief ;)

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:53 schreef DR het volgende:

[..]

Dat is een momentopname. Er zijn genoeg momenten geweest dat SU gewoon 2 dagen propvol stond, en ik weet van 1 posting in SU dat deze er 3 dagen heeft gestaan.

Als je een ticketsysteem op SU toepast zul je zien dat de tijden niet al te florisant zijn.

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 18 januari 2002 16:50 schreef nelske het volgende:

Ondanks dat GoT enorm gegroeid is (en nog groeit) heb ik persoonlijk het idee, dat modjes alleen maar dichter bij de users zijn komen staan. Maar goed, dit is misschien best wel subjectief ;)
De verhouding user/moderator is afhankelijk van de user zelf. Iemand die niet goed bezig is en veel topics op slot ziet gaan heeft een andere verhouding met de modforce dan iemand die zich irriteerd aan domme topics en zelf geen techtopics heeft die op slot gaan :{

• Nielsz
  • Niet online

[..]

Op welk deel slaat die "imho niet", want ik haalde meerdere puntjes aan :P
[..]

Alles ;)
Uiteraard had ik het hier over de quantiteit ;)
Ik zou wel eens een grafiekje willen zien van hoeveel users zich reggen, tegenover het aantal modjes wat er is. KEEEES, ACMMMMMMMMM?

Verwijderd

Ben ik het mee eens. Het 'persoonlijk' kontakt is in de loop van vorig jaar veranderd richting de users.

Maar punt blijft dat er teveel onzin komt wat door modjes correct opgelost wordt maar het is het oplossen van gevolgen en niet van de oorzaak ;)
Er blijven teveel posts van een te laag nivo komen.

Verwijderd

Dat is toch niet zo moeilijk achter te komen? Je kunt het aantal modjes relatief eenvoudig tellen op basis van de aanwezige documentatie en het aantal users is ook wel achter te komen.

Lastiger wordt het als je een vergelijking _per forum_ wil gaan maken, iets wat imo handiger zou zijn.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op vrijdag 18 januari 2002 16:45 schreef Nielsz het volgende:

[..]

imho niet ;)
Dit valt IMO wel mee, ACM zie je momenteel wat minder (denk ik) in P&W, Wasigh is toevallig net een paar dagen offline.

Ik moet zeggen dat ik me er totaal niet aan kan storen dat er af en toe wat van die topics staan, je hoeft ze niet allemaal te openen hoor :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 18:09

Crazy D

I think we should take a look.

't Is niet de vraag hoe de verhoudings mods/de rest ligt, maar hoe de verhouding van _aanwezige_ mods ligt op elk tijdstip van de dag. Je kan bij wijze van spreken wel 300 mods neerzetten in /14 maar als die er alleen tussen 20.00 en 21.00 zijn, heb je er nog niks aan.

En tjah, je kan wel zeggen, je kan vriendelijk zeggen dat bv groeten onder iedere post niet de bedoeling is, maar als dan vervolgens daar iedere keer weer mensen over struikelen, is de lol er gauw af. Zeker als het duidelijk ook gewoon niet helpt.
't Wordt vaak ook niet echt gewaardeerd als er een reactie komt in de trant van "pff da's wel heel erg rtfm". Dus eigenlijk moet je als users elkaar op vriendelijke wijze op bepaalde dingen wijzen, maar als je dat doet, helpt het voor geen ene moer. En doe je dat niet ook niet, want de wel heel erg simpele vragen blijven komen... :{

Op zich weet ik zo snel geen echte oplossing. Hulpmodjes vind ik op zich wel wat. Als daarmee de hoeveel _te_ simpele vragen omlaag gaat, perfect. Want het kan wel, de dagen dat de mods veel tijd hebben en dus veel aanwezig zijn en snel reageren op zulke topics, gaat het goed. Maar als er dan ff een paar dagen de modjes een leven blijken te hebben en niet 24/7 in /14 rondhagen, gaat het weer heel snel mis.

Exact expert nodig?

Verwijderd

als overtuigd wannabe-mod meld ik mij hier alvast aan mocht de functie ooit werkelijkheid worden ;)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Jaymz

Keep on moving !

Op vrijdag 18 januari 2002 15:53 schreef DR het volgende:

[..]

Wow; gisteren een stuk of 40, eergisteren ook :)

Dit is _nù_ dus niet aan de orde, maar wel geweest, en of het over is weet je niet (tentamenperiode bijvoorbeeld :))

• D2k

D2k

Nielsz:
lijkt mij ook wel een goed id eigenlijk.
maar zou "topix" het kunnen eigenlijk?
anders is het gelijk geen optie meer uiteraard

• Twynn
Op vrijdag 18 januari 2002 18:42 schreef D2k het volgende:
lijkt mij ook wel een goed id eigenlijk.
maar zou "topix" het kunnen eigenlijk?
anders is het gelijk geen optie meer uiteraard
Topix moet het wel kunnen.. (HlpDsk, Llwella en oscar zijn ooit als lite-mods begonnen, en toen draaide het forum al op topix).

Tja, en die vraag over aantal users tegen het aantal crew-mensen.. Hmm. Ik denk dat dat nog een vrij lastige wordt, want je moet natuurlijk wel het aantal actieve users pakken.. (en ik denk dat dat nog niet de helft is van de bijna 40.000 geregistreerden!)

Maar misschien is het ook een idee om wat huidige mods (bijv. Jaymz en Oscar en de anderen die vaak online zijn (maar waar ik geen zicht op heb)) wat meer rechten te geven (HGM, of GM), zodat er wat vaker in SU geruimd kan worden..

Overigens zou ik ook wel voor een heel wat strenger beleid zijn..

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 18:51 schreef Twynn het volgende:
Maar misschien is het ook een idee om wat huidige mods (bijv. Jaymz en Oscar en de anderen die vaak online zijn (maar waar ik geen zicht op heb)) wat meer rechten te geven (HGM, of GM), zodat er wat vaker in SU geruimd kan worden..

Dat is dus waarschijnlijk ook het eerste waar naar gekeken zal worden i.p.v. lightmods als er echt signalen komen, dat er in sommige fora misschien wat te weining modforce aanwezig is.

Nogmaals een grote uitbreiding van de crew (middels lightmods), zal alleen maar communicatie problemen met zich mee gaan brengen. Zeker als die personen geen toegang tot crewfora of notes zouden hebben.

• D2k

D2k

[..]

Topix moet het wel kunnen.. (HlpDsk, Llwella en oscar zijn ooit als lite-mods begonnen, en toen draaide het forum al op topix).
das iig al iets
Tja, en die vraag over aantal users tegen het aantal crew-mensen.. Hmm. Ik denk dat dat nog een vrij lastige wordt, want je moet natuurlijk wel het aantal actieve users pakken.. (en ik denk dat dat nog niet de helft is van de bijna 40.000 geregistreerden!)

ik ben er meer voor om de huidige mods meer rechten te geven (mod's -> HGM oid) en dan een of meerdere (afhankelijk van de drukte misschien zelfs wel geen) litemods oid

• D2k

D2k

nelske: Dat is dus waarschijnlijk ook het eerste waar naar gekeken zal worden i.p.v. lightmods als er echt signalen komen, dat er in sommige fora misschien wat te weining modforce aanwezig is.
kom maar op met waar er signalen gegeven mogen worden
elke sub heeft wel een aantal active users die het eea kunnen vertellen over hoe het gaat
Nogmaals een grote uitbreiding van de crew (middels lightmods), zal alleen maar communicatie problemen met zich mee gaan brengen. Zeker als die personen geen toegang tot crewfora of notes zouden hebben.
mjah daar heb je ook wel ween een puntje

• Twynn
Op vrijdag 18 januari 2002 18:57 schreef D2k het volgende:
elke sub heeft wel een aantal active users die het eea kunnen vertellen over hoe het gaat
Oh, zeker wel.. Maar dat is meestal ook een moment opname.. (de ene week is het beter dan de andere!)
En bovendien ook afhankelijk van hoeveel newbies er die dag bijkomen!

• D2k

D2k

Twynn: Oh, zeker wel.. Maar dat is meestal ook een moment opname.. (de ene week is het beter dan de andere!)
En bovendien ook afhankelijk van hoeveel newbies er die dag bijkomen!
ik denk dat ook een meer algemeen beeld best door die users te geven is....

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsja, maar voor forums als W&G en P&W helpt dat weinig. Aangezien je daar als "progger-newbe-mod" echt niet voldoende inzicht hebt.

Uiteraard zijn er de overduidelijke posts, maar als die nu in SU komen worden ze ook al gesloten/etc...

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 17:35
NOS staat ook vol met n00b vragen. Dit is op zich niet erg, daar is GoT tenslotte een forum voor. Maar het wordt wel te gek af en toe (iemand die zich afvraagt of Linux met drive letters werkt en dat soort dingen).

Nou weet ik niet of ik nou slimmer wordt, of de n00bs dommer/lui'er (waarschijnlijk het laatste, want ik ben niet zo slim).

IMHO valt er weinig aan te doen, behalve een test voordat iemand zich mag inschrijven, of een ledenstop.. maarja, daar zijn al zo vaak topics over geweest.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 20:49 schreef Phantom_ het volgende:
NOS staat ook vol met n00b vragen. Dit is op zich niet erg, daar is GoT tenslotte een forum voor. Maar het wordt wel te gek af en toe (iemand die zich afvraagt of Linux met drive letters werkt en dat soort dingen).

Nou weet ik niet of ik nou slimmer wordt, of de n00bs dommer/lui'er (waarschijnlijk het laatste, want ik ben niet zo slim).
Laat ik over dat laatste maar geen uitspraak doen ;)

Het is in ieder geval nog wel zo, dat het niveau in NOS redelijk hoog ligt in vergelijking met de meeste andere fora. Ik bemerk wel dat er meer n00b vragen komen, dit heeft mede te maken met groeiende populariteit van Linux. Op dit moment ben ik nog redelijk soepel, maar als het echt ergere vormen aanneemt, geloof maar dat ik dan heel wat strenger zal gaan modereren. ;)
IMHO valt er weinig aan te doen, behalve een test voordat iemand zich mag inschrijven, of een ledenstop.. maarja, daar zijn al zo vaak topics over geweest.
Mjah, daar zullen we het maar niet over gaan hebben nee. Gezien mijn ondertitel zou ik er zelf niet eens voor slagen waarschijnlijk ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27

chem

Reist de wereld rond

Het probleem loopt al langere tijd zoals een aantal mensen al weten.

Eerlijk gezegd zijn op dit moment mijn suggesties en ideeën wel een beetje op. De splitsing is mislukt, de aanwas is niet bij te houden en zelfs met wasigh erbij lijkt het hek van de dam te zijn, zelfs na een periode van streng modereren (waarvoor veel hulde naar wasigh)

Blijven er op dit moment nog 2 mogelijkheden over. Doorkwakkelen op deze manier zonder een duidelijk beeld over hoe dit over een jaar loopt (al kan ik me er wel wat bij voorstellen);
of het rigoreus omgooien van het beleid in P&W. Misschien dat dat wel een begin is voor andere fora. het motto zal dan zijn: tweakers is voor tweakers; niet voor mensen die een antwoord willen voor een simpele vraag. Dat resulteert dan in het hard en kortaf afkappen van veel topics in de kiem; of halverwege. Door de hoeveelheid topics is het dan bijna niet meer mogelijk om overal uitleg bij te geven.
Probleem dat daar mee samenhangt is de weerstand van nieuwe gebruikers om te gaan deelnemen en of we er daadwerkelijk iets mee opschieten.

Ik ben bang dat GoT uit z'n voegen begint te groeien. Misschien vergis ik me hier falikant in, maar zo voelt het wel voor mij op dit moment. Zoals het nu doorgaat kom je in een neerwaartse spiraal terecht.

Het verliezen van vaste bezoekers lijkt mij het grootste probleem voor P&W. Zij dragen het hele forum, en zonder hun is het een verzameling van eendagsvliegen. Ik hoop dat bv. dusty, d2k, nielsz, mbravenboer etc. zich niet afgeschrikt voelen (al heb ik het idee van wel) door het brakke nivo in /14.

Het probleem van het aanstellen van bv. een extra mod is de vraag in hoeverre je iets oplost.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• chem
  • Laatst online: 20:27

chem

Reist de wereld rond

ik vervolg mijn relaas nog even.

Er zijn nu 3 moderators op /14 bezig. Dat is niet zuinig. Ik kijk regelmatig gedurende de gehele dag, wasigh veel overdag en ACM in mindere mate.

litemods etc. etc. vereisen zoals nelske al opmerkte ook veel tijd en communicatie. Niet alleen door de moderators maar ook voor de litemodjes.

Een publiek moderatie systeem ziet eigenlijk niemand van de crew zitten op wat voor wijze dan ook volgens mij. Misschien lijkt het een mooie oplossing maar het forum heeft toch een minder vluchtig karakter dan bv. t.net, waardoor je weer een selectie zou moeten maken van mensen die dat mogen doen; waardoor je wellicht onbewust een verzameling mensen krijgt die gelijkgezind zijn - soort zoekt soort tenslotte.

De bezetting overdag is volgens mij ruim genoeg.

Sociale controle is nooit verkeerd op dit gebied. SU is geen schandpaal maar een communicatiemiddel. Alle 'requests' in SU voor P&W worden vrijwel altijd gehonoreerd, omdat men domweg gelijk heeft. Ik zou dan ook nogmaals de vaste bezoekers willen aanraden hier meer gebruik van te maken.
Irriteer je niet; meld het gewoon.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 18 januari 2002 23:57 schreef chem het volgende:
[..]
Het verliezen van vaste bezoekers lijkt mij het grootste probleem voor P&W. Zij dragen het hele forum, en zonder hun is het een verzameling van eendagsvliegen. Ik hoop dat bv. dusty, d2k, nielsz, mbravenboer etc. zich niet afgeschrikt voelen (al heb ik het idee van wel) door het brakke nivo in /14.
[..]
Het niveau schrikt mij niet af, echter de mentaliteit van de nieuwe mensen wel.

Back In Black!

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 00:07 schreef chem het volgende:

Sociale controle is nooit verkeerd op dit gebied. SU is geen schandpaal maar een communicatiemiddel. Alle 'requests' in SU voor P&W worden vrijwel altijd gehonoreerd, omdat men domweg gelijk heeft. Ik zou dan ook nogmaals de vaste bezoekers willen aanraden hier meer gebruik van te maken.
Tja en ik denk dat alleen dat punt al veel op zal lossen.
Persoonlijk kan ik mij namelijk af en toe best weel aan bepaalde vragen ergeren die in NOS komen. Je brengt het altijd netjes, maar soms zitten er toch wel vragen bij dat je denkt van $%$#$#^.

Ik probeer nog alle topics bij te houden qua inhoud in NOS. Er zijn echter dagen dat je dat gewoon niet kan (het kost enorm veel tijd). Daarom is SU ook zo enorm belangrijk. Je helpt er het forum en ons mee, simpelweg omdat we niet alles kunnen zien.

Nogmaals: Je kunt je medeforummer best op een nette manier iets duidelijk maken en het desnoods nog in SU plaatsen, zodat een mod het zal beamen. Als je het gewoon op een nette manier brengt dan is er niks mis mee.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:51

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

misschien heeft het zin een oproep te doen aan alle vaste bezoekers om even goed op te letten en te melden in SU waar nodig? (zoals chem al aangaf, maar niet iedereen leest dit hier in LA :))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• whoami
  • Laatst online: 23:08
Op zaterdag 19 januari 2002 00:32 schreef OiSyN het volgende:
misschien heeft het zin een oproep te doen aan alle vaste bezoekers om even goed op te letten en te melden in SU waar nodig? (zoals chem al aangaf, maar niet iedereen leest dit hier in LA :))
Dit kan een tijdelijke oplossing zijn, maar dit zal imho toch niet lang volgehouden worden.

Misschien moet een nieuwe user een toegangsexamen doen voor bepaalde fora als hij zich registreert.

https://fgheysels.github.io/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 19 januari 2002 11:11 schreef whoami het volgende:
Misschien moet een nieuwe user een toegangsexamen doen voor bepaalde fora als hij zich registreert.
Die suggestie is al meerdere keren gedaan toch?

Dan wel voor heel GoT (of de HW sectie iig), maar hoe zou je dat dan willen invoeren/handhaven :?

Misschien is het niet onverstandig om status maar weer in te voeren, maar dan op techposts, niet op het totaal aantal posts (ook al zitten daar ook weer nadelen aan) of zoals op de FP gebeurt een tweakotine-achtig iets.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mithrandir
  • Laatst online: 01-02 14:07
Op zaterdag 19 januari 2002 11:11 schreef whoami het volgende:

[..]

Dit kan een tijdelijke oplossing zijn, maar dit zal imho toch niet lang volgehouden worden.

nee!

Toen ik er voor het eerst kwam... *schaam* *schaam* wist ik nog geen bal van proggen enzo af. Maar ook geen echt domme vragen... En als je een vragenlijst maakt van "ik mag dit niet, maar dat wel", dan vult iedereen hetzelfde in, namelijk precies het goede.
Maar zodra ze in het forum zitten zijn ze 't allemaal opslag vergeten :(

[beetje duidelijk?]

Verbouwing

• whoami
  • Laatst online: 23:08
Op zaterdag 19 januari 2002 11:40 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

nee!

Toen ik er voor het eerst kwam... *schaam* *schaam* wist ik nog geen bal van proggen enzo af. Maar ook geen echt domme vragen...
Ja, da's waar. Dit probleem is ook wel bij mij opgekomen toen ik dat postte van dat toegangsexamen. Het is dan wel waar dat enkel nog personen toegang krijgen tot Got die al een redelijke basis hebben qua programmeren enzo, maar dat lost dan aan de andere kant weer heel wat andere problemen op.

https://fgheysels.github.io/

• Twynn
Op zaterdag 19 januari 2002 11:52 schreef whoami het volgende:
Het is dan wel waar dat enkel nog personen toegang krijgen tot Got die al een redelijke basis hebben qua programmeren enzo, maar dat lost dan aan de andere kant weer heel wat andere problemen op.
Hmm.. Dan zou ik niet eens op GoT mogen komen.. Ik mag dan wel redelijk wat weten van hardware, van bijv. webscripting weet ik nog minder dan de gemiddelde startende newbie..

Overigens zou ik nog wel een ander ding voor willen stellen.. Als ik in de hardware-fora kijk, zie ik dat er per forum een andere policy wordt gebruikt. Misschien is het wel goed om die policies intern duidelijk te krijgen, zodat de hgm's en gm's ook echt kunnen nagaan wat nou wel en niet kan per forum.. (Dit m.b.t. het niveau-verhogen!)

• D2k

D2k

chem: Het probleem loopt al langere tijd zoals een aantal mensen al weten.

Eerlijk gezegd zijn op dit moment mijn suggesties en ideeën wel een beetje op. De splitsing is mislukt, de aanwas is niet bij te houden en zelfs met wasigh erbij lijkt het hek van de dam te zijn, zelfs na een periode van streng modereren (waarvoor veel hulde naar wasigh)
absoluut
maar jullie weten hoeveel icq msg's en wasigh overdag aan msn-berichtjes krijgen van me hoeveel er wel niet fout gaat
ff een kleine indicatie. Op een gemiddelde dag van 8-16 stuur ik zo'n 15! msn's naar wasigh. Das veel heel veel. Daarvan heb ik (helaas:?) 14x gelijk en 1 keer kijkt hij het nog ff aan.
Zegt genoeg over de drukte en het niveau
Blijven er op dit moment nog 2 mogelijkheden over. Doorkwakkelen op deze manier zonder een duidelijk beeld over hoe dit over een jaar loopt (al kan ik me er wel wat bij voorstellen);
of het rigoreus omgooien van het beleid in P&W.
het laatste vrees ik
Misschien dat dat wel een begin is voor andere fora. het motto zal dan zijn: tweakers is voor tweakers; niet voor mensen die een antwoord willen voor een simpele vraag. Dat resulteert dan in het hard en kortaf afkappen van veel topics in de kiem; of halverwege. Door de hoeveelheid topics is het dan bijna niet meer mogelijk om overal uitleg bij te geven.
Probleem dat daar mee samenhangt is de weerstand van nieuwe gebruikers om te gaan deelnemen en of we er daadwerkelijk iets mee opschieten.
daar heb je een probleem
waar vind je de balans tussen een ehte n00b die al 3 dgn zoekt naar een oplossing en hem echt niet kan vinden en de n00b die gewoon na 5 minuten denk "ik vraag het wel ff"
Ik ben bang dat GoT uit z'n voegen begint te groeien. Misschien vergis ik me hier falikant in, maar zo voelt het wel voor mij op dit moment. Zoals het nu doorgaat kom je in een neerwaartse spiraal terecht.
my thoughts exactly
mjah ik kan hier wel een nog langere klaagzang houden maar ik heb gister bij acm over icq mijn mening al gegeven. Ik heb nog 1 ding gemaakt om /14 te verbeteren en acm/wasigh hebben het inmiddels ontvangen van me. Tis iets dat voortborduurt op hetgeen de hardware fora op het moment doen.
Maar ik begin idd het plezier een beetje te verliezen. Ik help graag maar als ik dan direct door de vraagsteller een reply krijg van "ja maar dat heb ik al gedaan, wat zeur je nou" heb ik er alweer genoeg van. Ik zit vaak genoeg stukjes code op mijn pc uit te proberen om het voor iemand op te lossen. Ik verwacht maar 1 ding en dat is dank je wel als het opgelost is of als we een aantal nieuwe ideeen hebben kunnen aandragen waar de vraagsteller mee verder kan. Niet meer en niet minder.
Het probleem van het aanstellen van bv. een extra mod is de vraag in hoeverre je iets oplost.
Ik denk ik /14 wel. Zoals nielsz hen dan eerder deze thread voorstelde met alleen sluiten en moven. Dan kunnen de talloze foutgeplaatse HTML/js vragen direct een schop krijgen naar /13 en kunnen de RTFM/UTFS (tja mag het niet meer zeggen maar doe het hier ff toch) vragen gesloten worden.

en dat op mijn nuchtere maag :)

• D2k

D2k

chem: ik vervolg mijn relaas nog even.

Er zijn nu 3 moderators op /14 bezig. Dat is niet zuinig. Ik kijk regelmatig gedurende de gehele dag, wasigh veel overdag en ACM in mindere mate.

litemods etc. etc. vereisen zoals nelske al opmerkte ook veel tijd en communicatie. Niet alleen door de moderators maar ook voor de litemodjes.
maar als het beleid rechtlijnig is zoals in /14 dankzij jullie 3 is er toch wel duidelijkheid?
Een publiek moderatie systeem ziet eigenlijk niemand van de crew zitten op wat voor wijze dan ook volgens mij. Misschien lijkt het een mooie oplossing maar het forum heeft toch een minder vluchtig karakter dan bv. t.net, waardoor je weer een selectie zou moeten maken van mensen die dat mogen doen; waardoor je wellicht onbewust een verzameling mensen krijgt die gelijkgezind zijn - soort zoekt soort tenslotte.
nee daar zit ik ook niet zo 1-2-3 iets in denk ik. Dan zou je de "wijze mannen" uit /14 moeten vragen en dan krijg je dus dat elke echte n00b vraag de grond in gemodereerd wordt
lijkt mij ook niet echt de bedoeling.

tja de al oude SU discussie :) Jullie weten dat iker niet voor schuw om het te gebruiken onderdanks de diverse nare opmerkingen die ook recentelijk nog naar de SU posters zijn gemaakt. En idd al mijn SU requests (nou toch 98% wil mezelf niet altijd gelijk geven :+ ) worden als terecht beoordeeld. Wat dus ook maar aan geeft dat het erg duidelijk is hoe het beleid in /14 is maar nu moeten we daar de "n00bs" en niet alleen de n00bs ben ik bang goed van moeten kunnen overtuigen.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat meer moderators een positief effect kan hebben. Het is immers een feit dat een moderator dan gemiddeld minder topics hoeft te sluiten en dat hij er dus een beter verhaal bij kan geven. Ook is het een feit dat een topic dan eerder op slot zou gaan.

Er zijn enkele mensen die zeer frequent feedback sturen naar de bestaande mods (denk aan D2k). Waarom deze mensen niet gewoon aanstellen als mods als ze vaak goed blijken te zitten. Stel ze dan echter niet aan met de gedachte om volledig en actief mod te worden. Ik denk dat je het beter kan zien als het geven van wat extra rechten om een topic te corrigeren of te sluiten.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k

D2k

Op zaterdag 19 januari 2002 11:40 schreef DinoRaptor het volgende: nee!

Toen ik er voor het eerst kwam... *schaam* *schaam* wist ik nog geen bal van proggen enzo af. Maar ook geen echt domme vragen... En als je een vragenlijst maakt van "ik mag dit niet, maar dat wel", dan vult iedereen hetzelfde in, namelijk precies het goede.
Maar zodra ze in het forum zitten zijn ze 't allemaal opslag vergeten :(
[beetje duidelijk?]
maar dat heb ik via icq wel een beetje met je opgelost
net zoals met Wokker en nog vele andere
ff over icq het eea uitleggen en dan komt het allemaal wel goed.
toch?

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Nietzman

Woei!

w00hooo

dit schreeuw ik al tijden.... gaan jullie me nu als god in de che guevare style vereren?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

FYI: Ik heb intern een discussie gestart, daar wacht ik verder de uitkomst :)

• D2k

D2k

Op zaterdag 19 januari 2002 14:07 schreef ACM het volgende:
FYI: Ik heb intern een discussie gestart, daar wacht ik verder de uitkomst :)
voor de hele devschuur of alleen /14?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 19 januari 2002 14:10 schreef D2k het volgende:
voor de hele devschuur of alleen /14?
Vooralsnog alleen /14, W&G is nu natuurlijk net een "extra mod" bijgekomen (ok McVirusS is HGM devschuur, maar hij is voornamelijk te vinden in /13)

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 16:06 schreef dusty het volgende:

[..]

Nou, dat wordt nog wat dan. Dan moeten álle reacties beoordeeld worden (en dat zijn er nog al wat, aangezien er honderden zoniet duizenden per dag bijkomen).

Daarnaast krijg je ontzéttend veel reacties als 'mijn post wordt ondergewaardeerd'.

Daar komt bij dat je bepaalde groepen tegenover elkaar zet: de noobs tegenover de profs (om het zo maar even uit te drukken :)). Er wordt een 'wij zijn beter dus wij regeren' sfeer gekweekt.

En tot slot moet je dan constant letten op je reactie. Als je een grap plaatst die niet echt aanslaat, per ongeluk iets post wat al eerder is gezegd of een beetje offtopic raakt dan wordt je reactie al 'de grond in gestampt' met lage beoordelingen. Het leuke van dit forum is juist dat je wat losser en persoonlijker met elkaar communiceerd. Ik moet er niet aan denken dat dit een frontpage look-a-like gaat worden.

Ik denk zelf dat er twee mogelijkheden zijn:

1. Harder optreden tegen dit soort users

2. Bij het registreren moet iedere gebruiker eerst een vragenlijst/quiz afleggen voordat hij/zij zich mag registreren. Die vragen gaan, je raadt het al, over de faq en over de andere ongeschreven regels op dit forum. Heeft de aankomende user meer dan bijv 90% goed dan kan hij doorgaan met zijn registratie. Heeft hij echter minder dan 90% goed dan zou hij de faq (nog) eens moeten lezen. :)

Een groot deel (als het al niet het merendeel is) van de slotjes wordt namelijk veroorzaakt door users die óf de faq niet hebben gelezen óf de search niet hebben gebruikt omdat ze de faq niet hebben gelezen.

Je moet het probleem bij de kern aanpakken en nie tbij de gevolgen dmv litemodjes (waar wel erg veel op geaast (spelling :?) wordt in dit draadje) oid

[edit]
Veel te laat dus, ik moet leren lezen :)

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 02-02 18:06
Zo'n modereer systeem lijkt me anders wel wat. Dat genereerd een impuls om kwalitatief goede maar ook nette posts te maken want immers iedereen wil veel punten scoren.

Zo kunnen we ook een status meegeven aan tweakers. dan kan je zien welke personen goede posts plaatsen en welke.

Ook zou je daar een ban systeem aan kunnen binden dat zodra iemand tot een troll gemod wordt, hij 1 OW krijgt. 3de is temp ban etc, volgens het boekje dus.

Zo wordt het dus wel zaak om goed te modden en dus modereerrechten geven alleen aan mensen met meer als 1000 posts bv.

just my euro cent

• Nielsz
  • Niet online
Back :)

Als er weer een modje komt in /14 weet ik wel wie het wordt (en dan wordt waarschijnlijk alles wat niet te maken heeft met java of xml/xslt gesloten :D) ;)

Ik ben het met Chem] eens dat het forum te groot wordt. Van alle bezoekers leest stel 1% de faq niet. Stel. Op 1000 bezoekers is dat niet erg; want 'ons kent ons', en als je uit de groep valt wordt je daar vanzelf op aangesproken. De sociale controle is daar zeer hoog.
Echter op een forum met '40.000' bezoekers is het een heel ander verhaal. Daar lezen dus stel 4.000 man de faq niet. En dan is het idd dweilen met de kraan open.
En dus blijven mensen maar 'domme' vragen stellen (like hoe installeer ik vbb). En tja, 3 keer uitleggen vind ik prima hoor, maar daarna heb ik er geen zin meer in.

En misschien ligt het wel aan mij, ben ik dit forum ontgroeit; zou goed kunnen. En ik heb idd een ander forum gevonden, waar ik lekker onderaan de trap sta qua knowledge; dus ik kan lekker alles leren, en de enige die stomme vragen kan stellen ben ik ;)
Maar het verschil is wel dat daar een enorme hoeveelheid kennis is; en het forum is klein. Over een tijdje zal het forum ook groot zijn (als ze officieel online zijn ;) ), en komen er ook weer zulke gasten als op GoT. Dan ga ik maar weer op zoek naar een ander forum :{

Ik heb zelf ook geen id wat ik nou duidelijk probeer te maken, maar dit is mijn gevoel ;)

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 14:16 schreef nelis het volgende:

[..]

2. Bij het registreren moet iedere gebruiker eerst een vragenlijst/quiz afleggen voordat hij/zij zich mag registreren. Die vragen gaan, je raadt het al, over de faq en over de andere ongeschreven regels op dit forum. Heeft de aankomende user meer dan bijv 90% goed dan kan hij doorgaan met zijn registratie. Heeft hij echter minder dan 90% goed dan zou hij de faq (nog) eens moeten lezen. :)

Een groot deel (als het al niet het merendeel is) van de slotjes wordt namelijk veroorzaakt door users die óf de faq niet hebben gelezen óf de search niet hebben gebruikt omdat ze de faq niet hebben gelezen.

Je moet het probleem bij de kern aanpakken en nie tbij de gevolgen dmv litemodjes (waar wel erg veel op geaast (spelling :?) wordt in dit draadje) oid

[edit]
Veel te laat dus, ik moet leren lezen :)
Ik denk dat veel mensen die de faq wel hebben gelezen, toch nog 'domme' dingen gaan posten. Dat kan twee dingen als oorzaak hebben. Er worden hier mensen met een iq van 12 toegelaten; of men is idd lui.

Verder denk ik dat de problemen vooral veroorzaakt worden door ventjes van 15 (nofi). Die voldoen meestal wel aan de 2 bovenstaande qualificaties :+

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op zaterdag 19 januari 2002 16:36 schreef Nielsz het volgende:
Op 1000 bezoekers is dat niet erg; want 'ons kent ons', en als je uit de groep valt wordt je daar vanzelf op aangesproken. De sociale controle is daar zeer hoog.
Ik weet nog goed dat er draadjes in LA stonden dat het zo'n bende werd met wel 1000 leden en dat er zoveel newbies waren etc. Some things never change :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 17:25 schreef Wouter Tinus het volgende:

[..]

Ik weet nog goed dat er draadjes in LA stonden dat het zo'n bende werd met wel 1000 leden en dat er zoveel newbies waren etc. Some things never change :).
Zegtie met userid 12.000 :D :+ ;)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op zaterdag 19 januari 2002 17:31 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Zegtie met userid 12.000 :D :+ ;)
en z'n orginele account met userid 860 :z

een volstrekt legale cloon i.v.m. herkenbaarheid wel te verstaan ;)

Professioneel Hyves-weigeraar

• Laurent
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 17:32 schreef Wouter Tinus het volgende:

[..]

en z'n orginele account met userid 860 :z

een volstrekt legale cloon i.v.m. herkenbaarheid wel te verstaan ;)
Smoesjes ;)

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
Op zaterdag 19 januari 2002 15:59 schreef Kaap het volgende:
Zo'n modereer systeem lijkt me anders wel wat. Dat genereerd een impuls om kwalitatief goede maar ook nette posts te maken want immers iedereen wil veel punten scoren.

Zo kunnen we ook een status meegeven aan tweakers. dan kan je zien welke personen goede posts plaatsen en welke.

Ook zou je daar een ban systeem aan kunnen binden dat zodra iemand tot een troll gemod wordt, hij 1 OW krijgt. 3de is temp ban etc, volgens het boekje dus.

Zo wordt het dus wel zaak om goed te modden en dus modereerrechten geven alleen aan mensen met meer als 1000 posts bv.

just my euro cent
Op zich zal zo'n modereeersysteem wel het niveau ten goede komen, het is duidelijk dat dat werkt, het werkt op de frontpage, op slashdot, op Usenet(c.l.c++.moderated bijv.). Ik denk alleen dat het de sfeer hier compleet zal verpesten. Ik kom hier niet om oplossingen te zoeken, ik heb in meer dan een jaar 1 vraag gesteld, de rest van mijn topics waren of SU, of SG.

Waarom ik hier dan wel kom? Omdat de sfeer nog steeds het beste is. Je kunt hier soms tenminste nog een offtopic gaan, het hoeft niet altijd zo serieus zoals vaak op andere fora/nieuwsgroepen wel zo is. Ik blijf meestal hangen op de fora/nieuwsgroepen waar er een mix is van serieuze vragen en een goede sfeer(waarbij ik c.l.python als beste voorbeeld wil noemen).

Ik vraag me af of GoT ook moet willen alleen maar serieus te zijn. Ik denk zelfs dat dit niet goed mogelijk is met de huidige opzet van GoT. Door het grote aantal verschillende onderwerpen op GoT, komen de experts van bijv. de HW-fora, newbie-vragen stellen in de Devschuur.

Dit is gewoon op allerlei fora te merken: als je echte experts wil verzamelen, dan moet je niet al te veel onderwerpen hebben.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Waarom denkt men bij een moderatie-systeem meteen altijd veel moeilijker dan noodzakelijk ?

Je zou per thread EEN moderatie kunnen doen (namelijk over de thread)

Wat betekent dat je maar een paar opties hebt "Off Topic", "RTFM Vraag", "Simpel", "Moeilijk". Kan je allemaal met verschillende kleurtjes dan aangeven. Dan zou je ook nog een extra optie kunnen maken waarbij bepaalde mensen (de mods?) kunnen aanklikken als het probleem is opgelost met een juiste oplossing erbij dat de thread "opgelost" is. Waardoor je daarmee ook de search engine kan verbeteren (in iedergeval voor /14) Immers kan men dan een thread zoeken die een oplossing heeft.

Back In Black!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ok, me is terug van 3,5 dag weg te zijn geweest :)

Om eerlijk te zijn vind ik het niveau in P&W ook niet alles, maar dat is het iegenlijk nooit geweest (zoek maar op mijn naam en LA topics ;) )

Ik heb al een aantal keren gekscherend geroepen over een P&W temp ban of het "read-only" zetten van P&W voor een paar dagen. En steeds meer krijg ik het idee dat het wel een goed plan is helaas :(

Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder lol heb ik P&W, het lijkt wel of mensen geen respect meer voor elkaar hebben. En dat is een probleem dat niet alleen op GoT speelt maar in de hele samenleving.

Light-mods zijn denk ik symptoom bestrijding, wat het probleem is weet ik zo niet...

Nu heb ik daar de afgelopen dagen een cursus over gehad en wordt het tijd om het probleem eens professioneel te analyseren ;). Techneuten hebben veelal de neiging om meteen in oplossingen te denken zonder dat het probleem echt duidelijk is :)

Problemen:

1: vaste bezoekers trekken weg
2: mensen stellen vragen die makkelijk te vinden zijn
3: mensen zien P&W meer als helpdesk dan als discussie forum
4: er zijn teveel mensen voor een kleine ruimte
5: het is veel te druk met nieuwe topics
6: Threads die niet kunnen, worden volledig offtopic geholpen en niet gemeld in SU
7: mensen schelden elkaar uit, zijn niet bereid elkaar te helpen
8: de sfeer is aggressief, een klein foutje en de hel breekt los

Ben ik nog problemen vergeten? (geen oplossingen aandragen, alleen ingaan op de problemen graag ;) )

Voor de beeldvorming:
Gister waren er zo'n 70 topics in P&W,
alleen, SA, SU en HK hadden er meer..
bijna 800 reply's
alleen: SA, SP, OCM en HK hadden er meer
en zo'n 250 users hebben gepost,
dat is vrij laag ten opzichte van de rest

• D2k

D2k

Op zaterdag 19 januari 2002 21:24 schreef wasigh het volgende:
Ok, me is terug van 3,5 weg te zijn geweest :)

Om eerlijk te zijn vind ik het niveau in P&W ook niet alles, maar dat is het iegenlijk nooit geweest (zoek maar op mijn naam en LA topics ;) )

Ik heb al een aantal keren gekscherend geroepen over een P&W temp ban of het "read-only" zetten van P&W voor een paar dagen. En steeds meer krijg ik het idee dat het wel een goed plan is helaas :(
mjah heb het bijna aan den lijve ondervonden :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder lol heb ik P&W, het lijkt wel of mensen geen respect meer voor elkaar hebben. En dat is een probleem dat niet alleen op GoT speelt maar in de hele samenleving.
uhm de maatschappij dat ben jij. Lijkt me dat dit gewoon onderling op te lossen is
Light-mods zijn denk ik symptoom bestrijding, wat het probleem is weet ik zo niet...
kan ook probleem oplossend werken. je weet het niet want het is niet recentelijk onderzocht :)
Nu heb ik daar de afgelopen dagen een cursus over gehad en wordt het tijd om het probleem eens professioneel te analyseren ;). Techneuten hebben veelal de neiging om meteen in oplossingen te denken zonder dat het probleem echt duidelijk is :)
es kijken dan
Problemen:

1: vaste bezoekers trekken weg
proces is begonnen helaas
2: mensen stellen vragen die makkelijk te vinden zijn
altijd al een probleem geweest. nu wel weer op een vrij hoog niveau
3: mensen zien P&W meer als helpdesk dan als discussie forum
dit is wel een van de belangrijkere imho
4: er zijn teveel mensen voor een kleine ruimte
dat denk ik niet. De ruimte is goed verdeeld mits de vragen die komen duidelijk zijn. Biedt weer meer ruimte voor discussies ed.
5: het is veel te druk met nieuwe topics
mjah heeft te maken met probleem 3
6: Threads die niet kunnen, worden volledig offtopic geholpen en niet gemeld in SU
tja je weet dat IK (te) vaak in SU/icq/MSN klim om het eea te melden.
7: mensen schelden elkaar uit, zijn niet bereid elkaar te helpen
8: de sfeer is aggressief, een klein foutje en de hel breekt los
7&8 hangen samen en zijn inherent aan probleem 2& 3
Ben ik nog problemen vergeten? (geen oplossingen aandragen, alleen ingaan op de problemen graag ;) )
hier heb ik weinig aan toe te voegen (mocht geen oplossingen aandragen :) )

Verwijderd

Nog niet gelezen afaik:
Maak bij het ingelogd worden/posten van een bericht een of ander script dat het n00b-gebruikers een waarschuwing geeft d.m.v. direct-klikbare links naar de faq van een forum...

En dat deze b.v. niet komt als je meer dan 100 posts hebt/x dagen geregt staat o.i.d.

• Nielsz
  • Niet online
Rectificatie:
Eerder in deze thread vertelde ik dat Wasigh een lightmodsysteem een goed plan vondt. Conclusie daartoe was dat hij enthousiast was hoe ik dat had ingebouwd in mijn forum. Nu blijkt dat hij niet zo zeer enthousiast was over het id, maar des te meer over mijn forum :+

Oftewel; Het is dus niet zo dat Wasigh heeft gezegt tegen mij dat hij het lightmodsysteem geweldig vindt. Zijn echte opinie staat een aantal posts hiervoor beschreven.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op zaterdag 19 januari 2002 21:24 schreef wasigh het volgende:
[...]

[...]
Ga ik even mijn management cursus weer naar boven proberen te krijgen:

Mensen zijn tegen verandering, Zodra er een verandering komt gaat men tegenstribbelen, tenzij ze weten waarvoor die verandering plaats vindt en compleet begrijpen dat het er beter op wordt (althans als het beter wordt voor HUN)

Omdat er zoveel mensen zijn, zal het altijd tegen sommige mensen hun zin zijn, je hebt dan ook kans dat ze schenen zullen gaan schoppen.

Er zal een plan gemaakt moeten worden in principe voor heel GOT, waar wilt HEEL GOT heen, en daarna definieren waar elke sub-fora heen wilt gaan (wat dus wel binnen het HELE GOT-plan moet vallen.) Dit zal betekenen dat als er veranderingen worden doorgevoerd dat men users zal verliezen, echter met een goed plan is dat helemaal geen probleem, Het zullen de mensen zijn die het "doel" niet goed vinden. Daar zal dus GEEN rekening mee gehouden moeten worden. Zodra men een doelstelling van elke sub-fora heeft kan men kijken of het gehele doel misschien bijgeschaafd moet worden.

Heeft men de doelstelling gezet kan men globaal de stappen gaan bepalen wat men kan doen om dat doel te halen, daarna is het weer aan elke fora om tussen die regels toe te voegen zodat dat sub-fora aan hun doelstelling kan komen.

Als men nu alleen maar regels gaat toevoegen en verwijderen zal er weinig veranderen, er zal meer moeten gebeuren waardoor er in principe een 'nieuwe' start wordt genomen, vooral in het begin zal alle regels goed nageleefd moeten worden, dat zal betekenen strict modereren volgens de "nieuwe" regels van dat sub-forum, betekent ook dat het modereer werk in het begin zwaarder zal zijn. Er zullen in iedergeval een sloot mensen afvallen, Het is onmogelijk om in een bedrijf van 10 man er voor te zorgen dat alle 10 man compleet gelukkig zijn met alle veranderingen, in een bedrijf van 100 man is het zelfs onmogelijk dat er niet 5 man het bedrijf zal verlaten, op een webboard zoals GOT (wat je even als bedrijf moet zien) zal het onmogelijk zijn om alle gebruikers tevreden te stellen, Wat belangrijker is is het gedeelte van de mensen die je juist in je fora wilt hebben dat die tevreden zijn.

Lightmods nemen is inderdaad een lap middel, maar dat is het sluiten van een sub-fora of alleen read only maken voor een paar dagen ook. ( :Y) ).

Het management zal een keertje bij elkaar moeten gaan zitten en dan er echt over praten waar men heen wilt, niet nadenken over HOE men er kan komen alleen definieren WAARHEEN. In principe moet elke doelstelling te halen zijn. Pas als er besloten is waar men heen wilt kan men gaan bepalen hoe men er wilt komen.

En ja hier bedoel ik letterlijk bij elkaar gaan zitten (stoel, biertje elkaar in het gezicht kijkend praten, niet typen, niet via berichten in de crew fora, maar echt discussieren.)

Kans zal er altijd zijn dat er zelfs wat mensen van de crew zullen opstappen omdat ze niet eens zijn met de doelstelling.

De zwaarste beslissingen die je kunt nemen zijn doelstellingen aanpassen van iets wat er al bestaat, omdat mensen in hun ritme zitten, en het grootste gedeelte van de mensheid is tegen veranderingen.

Back In Black!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Amen ;)

• Nibble
  • Laatst online: 30-01 13:16
Ff een vraagje van mij (ik ben clean, ik sta al langer dan HCC geregistreerd ;)): waar staat "/14" eigenlijk voor ?

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• OProg

OProg

Molletje

Op zaterdag 19 januari 2002 23:16 schreef Nibble het volgende:
Ff een vraagje van mij (ik ben clean, ik sta al langer dan HCC geregistreerd ;)): waar staat "/14" eigenlijk voor ?
Programming & Webscripting :{

Over nivo gesproken, moet je eens naar onder scrollen in WOS :{

• Nibble
  • Laatst online: 30-01 13:16
Op zaterdag 19 januari 2002 23:18 schreef OProg het volgende:

[..]

Programming & Webscripting :{

Over nivo gesproken, moet je eens naar onder scrollen in WOS :{
dat had ik inmiddels zelf al door, maar ik had het misschien anders moeten stellen.
"Wat heeft '/14' te maken met programming en webscripting" ?
is wel zo makkelijk voordat ik het op een tshirt presenteer nietwaar? >:)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• OProg

OProg

Molletje

Op zondag 20 januari 2002 00:45 schreef Nibble het volgende:

[..]

dat had ik inmiddels zelf al door, maar ik had het misschien anders moeten stellen.
http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/14

Wat valt je hieraan op :?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

[..]

http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/14
te laat ;)

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:42
/14 is de 'directory' van P&W. Het is listtopics.php/14 .

Verwijderd

[topic=386241/1/25]

Ik denk dat het wel een goede beslissing is. Die lightmods zullen wel een tijdje enthousiast blijven.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

discussie daarover graag in topic P&W ;)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 15:36 schreef wasigh het volgende:
discussie daarover graag in topic P&W ;)
[topic=386248/1/50]

Dat topic was er nog niet :P /me was te schnell

• Twynn
Hmm.. Toch nog even een vraagje dan..

Zal aan de hand van de uitkomst van deze oplossing (of deze test ;)) ook nog worden gekeken naar de rest van de fora?

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 20:08 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Toch nog even een vraagje dan..

Zal aan de hand van de uitkomst van deze oplossing (of deze test ;)) ook nog worden gekeken naar de rest van de fora?
Het zou een verloren kans zijn als ze dat niet deden, dus reken er maar wel op :)

• MrTinux
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Na ff (nou ja...) het topic gelezen te hebben, mijn 2 €-centen:
Ik ben zelf misschien geen opperGoTter ofzo (jaartje geregd, relatief weinig posts) maar ik kan me voor een groot deel vinden in de meningen van de anderen. Ik denk dat het dalen van het niveau gewoon een logisch gevolg is van de stijgende bekendheid van GoT (vriend/kennis heeft probleem: "oh dan moet je ff naar GoT gaan, daar lossen ze het wel voor je op", tijdschriftartikelen over T.net/GoT, etc.). Begon GoT als een "underground-community" met alleen maar echte die-hards, nu is het een populair forum wat zoveel bekendheid heeft dat de toegangsdrempel heel laag is. Nou ja, tot zover weinig nieuws.

Nou heb ik dus misschien wat ideeën die zouden kunnen helpen...
- misschien wat twijfelachtig, maar je zou kunnen instellen dat om een topic te mogen starten, je minimaal xx keer (25, 50) een reply geplaatst moet hebben in een tech-topic. Zo voorkom je gelijk de personen die zich voor 1 vraagje reggen en vervolgens niet meer terugkomen en de grapjassen die zo nodig GoT moeten gaan spammen dmv scripts. Iemand die al wat replies heeft, zal doorgaans wel wat toe te voegen hebben aan het forum en dan ook een welkome aanvulling zijn (iemand die alleen maar repliedt -is dat correct Nederlands?- met "ja, vind ik ook" of "haha, LOL" o.i.d. valt snel genoeg door de mand)

- wat m.i. makkelijk te realiseren is, is een soort knop bij ieder topic: "dit topic in SU melden". Zo maak je het makkelijk een onzinnig of overbodig topic te melden. Ik denk dat het melden in SU toch vaak te veel werk is, en beperken mensen zich dan tot "UTFS" of dat soort opmerkingen. Er hoeft nl. verder weinig actie ondernomen te worden, zodra de knop wordt aangeklikt is in feite al duidelijk dat er "iets" mis is met het topic. Misschien kan je er dan zelfs een script achter hangen dat het aantal meldingen op een topic bijhoudt. Als opvalt dat op een topic een groot aantal meldingen binnenkomt wordt het topic automatisch op een soort "temp-slot" gegooid (+ dat de starter een mailtje o.i.d. krijgt met uitleg), waarna een mod kan beoordelen of dit terecht een slecht topic is, of dat de reacties overdreven waren en het topic alsnog wordt geopend.

Maar bovenalles vind ik dat we gewoon verdraagzaam moeten zijn O-) Al sinds ik hier op GoT zit vind ik het een toffe community (het gaat imho verder dan een techforum!) en heb mij nooit doodgeërgerd aan "nOObs"...

whoa, wat een verhaal! :+

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 12:46

JT

VETAK y0

Was leuker geweest als GoT een beetje underground was gebleven :{ Gelukkig vallen de problemen in AV wel mee :) Daar zit ik het meest.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
Op zondag 20 januari 2002 22:01 schreef MrTinux het volgende:
Nou heb ik dus misschien wat ideeën die zouden kunnen helpen...
- misschien wat twijfelachtig, maar je zou kunnen instellen dat om een topic te mogen starten, je minimaal xx keer (25, 50) een reply geplaatst moet hebben in een tech-topic. Zo voorkom je gelijk de personen die zich voor 1 vraagje reggen en vervolgens niet meer terugkomen en de grapjassen die zo nodig GoT moeten gaan spammen dmv scripts. Iemand die al wat replies heeft, zal doorgaans wel wat toe te voegen hebben aan het forum en dan ook een welkome aanvulling zijn (iemand die alleen maar repliedt -is dat correct Nederlands?- met "ja, vind ik ook" of "haha, LOL" o.i.d. valt snel genoeg door de mand)
Ik denk dat het vooral dit soort replies als jij zegt in de hand helpt. Op sitechecks.nl wordt dit systeem ook gebruikt, en ik weet niet hoe het nu er mee staat, maar er waren in ieder geval aardig wat problemen met dit soort reviews van sites('ja, wel aardig', 'leuk').
- wat m.i. makkelijk te realiseren is, is een soort knop bij ieder topic: "dit topic in SU melden". Zo maak je het makkelijk een onzinnig of overbodig topic te melden. Ik denk dat het melden in SU toch vaak te veel werk is, en beperken mensen zich dan tot "UTFS" of dat soort opmerkingen. Er hoeft nl. verder weinig actie ondernomen te worden, zodra de knop wordt aangeklikt is in feite al duidelijk dat er "iets" mis is met het topic. Misschien kan je er dan zelfs een script achter hangen dat het aantal meldingen op een topic bijhoudt. Als opvalt dat op een topic een groot aantal meldingen binnenkomt wordt het topic automatisch op een soort "temp-slot" gegooid (+ dat de starter een mailtje o.i.d. krijgt met uitleg), waarna een mod kan beoordelen of dit terecht een slecht topic is, of dat de reacties overdreven waren en het topic alsnog wordt geopend.
Dit is gewoon een goed idee. Misschien is het temp-slot wat overdreven, omdat het niet goed te controleren is. Je zou dan in ieder geval moeten hebben dat een user maar één keer kan melden. Dan kan het nog steeds dat bijv. er een zooitje users is dat zin heeft om wat topics dicht te gaan gooien. Ik denk wel dat het een goed idee is om zo'n knopje neer te zetten, dit geeft eindelijk een uniforme manier om de mods te bereiken. Misschien zou je zelfs de mod kunnen laten kiezen hoe hij bereikt zou willen worden, mail, icq, etc.
Nou ja, misschien iets voor het nieuwe forum?

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Pagina: 1