[FAN] Fan van afzuiging keuken >:) [pic]

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56
Ongeveer een maand geleden had onze afzuiging in de keuken het begeven. De reparateur kwam er bij en constateerde dat het hele zootje vervangen moest worden. Toen ik dit hoorde dacht ik meteen: Leuke FAN? >:) (niet voor altijd, maar meer als experiment). Gister kwam de fabrikant eindelijk een nieuwe installeren en kon ik de oude krijgen. Het probleem zat waarschijnlijk op de printplaat van de afzuiging, aangezien daar nogal wat brandplekken op zitten. Nadat ik al het stof eraf had gekregen en onnodige onderdelen eraf had gesloopt, heb ik Hielko (T.net Crew) gevraagd of ie ff wat fotos kon maken :) . THX Hielko! Omdat @home er gisteren helemaal uit lag (hier in de straat) kon ik dit niet uppen en had hij genoeg tijd om ff langs te komen :P .

Shot fan vd ene kant:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1529klein.jpg

Shot fan vd andere kant:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1531klein.jpg

Voordat ik de fan op 230V zet wil ik graag eerst ff wat advies over de onderdelen die er nu nog van over zijn. Ik bedoel, wat het zijn en of ze ook nodig zijn. De draden van de fan heb ik bij het maken van de fotos niet vast zitten aan de rest.

Overzichtje van wat er over is aan draden enz:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1533klein.jpg

Van de volgende onderdelen zou ik eigenlijk wel willen weten of het nodig is dat die er nog aan blijven zitten. Van de condensator lijkt het me wel slim, maar ik wel zekerheid hebben.

Zekering of zo? (aangesloten op de zwarte stekker):
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1554klein.jpg

Condensator:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1558klein1.jpg

??? is het nodig? (aangesloten op de zwarte stekker):
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1558klein2.jpg

De printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1564klein.jpg

Vage weerstand van 110 Ohm (aangesloten op de zwarte stekker):
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/pics/Dscn1532klein.jpg

Voor de rest van de fotos kun je hier kijken:

Ff voor de duidelijkheid. De dikke zwarte kabel ging naar de printplaat waar de snelheid van de fan geregeld werd. De dikke witte kabel gaat gewoon naar het stopcontact (230V~50Hz). Aan de fan zelf zitten drie draadjes. Een zwarte, blauwe en een bruine. De bruine is op de condensator aangesloten. De bruine draad van het stopcontact is op de andere kant van de condensator aangesloten. De zwarte draad van de fan is direct aangesloten op de bruine draad van het stopcontact. De blauwe draad van de fan gaat naar de stekker van de printplaat. Die is waarschijnlijk dus voor de rpm van de fan.

Dit zijn dus mijn vragen:
-Zijn al die onderdelen nodig?
-Hoe kan ik de fan rpm regelen?
-Kan de fan gewoon op 230V aangesloten worden?
-Iemand tips?

Het is lastig om je specs up to date te houden

Verwijderd

He, zo`n ding heb ik ook nog thuis liggen >:)

dat ga ik es ff onder mijn radiator planten voor de gein!
kijken wat er met mijn proc temp gebeurd!

Verwijderd

Heeeel gaaf!

Verwijderd

oke betonnen badje regelen erin zetten en laten drogen daarna zou ik overwegen eventueel extra hijpalen onder het huis erin te slaan en dan dus ramen open je 5 punts gordel aanhalen zuurstof masker op je drukpak aan (na natuurlijk 5 maanden astronaut training in Houston) Je testament en toen tja klik wooooooooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeshhhhhh
ahhhhhhh gaat je linker been door die gehaktmolen
bulderdebulder.
dag bed

maalpulverscheur

jehand jehand neeeeeee
scrunch

om kort te gaan watchit en gat in je mobo als ie tenminste blaast. een waarschuwing als je eerst laat blazen en dan zuigen (tov je mobo natuurlijk thatis) dan liggen je ledematen in de tuin van de buren en daar zijn ze niet van gediend.

is dit flame of gewoon profesioneel denegreren ;)

• aP_
Op donderdag 17 januari 2002 20:05 schreef jurian het volgende:
oke betonnen badje regelen erin zetten en laten drogen daarna zou ik overwegen eventueel extra hijpalen onder het huis erin te slaan en dan dus ramen open je 5 punts gordel aanhalen zuurstof masker op je drukpak aan (na natuurlijk 5 maanden astronaut training in Houston) Je testament en toen tja klik wooooooooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeshhhhhh
ahhhhhhh gaat je linker been door die gehaktmolen
bulderdebulder.
dag bed

maalpulverscheur

jehand jehand neeeeeee
scrunch

om kort te gaan watchit en gat in je mobo als ie tenminste blaast. een waarschuwing als je eerst laat blazen en dan zuigen (tov je mobo natuurlijk thatis) dan liggen je ledematen in de tuin van de buren en daar zijn ze niet van gediend.

is dit flame of gewoon profesioneel denegreren ;)
Zwaar goeie humor :9 Schopt echt zwaar kont! ROFL!

Verwijderd

sjezus wat een kolos , wat wil je je CPU koelen met windkracht 10 in je case...... ? *D

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 17:20

Haaguit

HBZNPLT!

Tipo van Vicks: Kijk eerst of er genoeg lucht is in de kamer...

LOL

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Op donderdag 17 januari 2002 20:18 schreef Smokehead het volgende:
sjezus wat een kolos , wat wil je je CPU koelen met windkracht 10 in je case...... ? *D
Pas maar op strax blaas je je hele kast omver!

• aP_
Op donderdag 17 januari 2002 20:24 schreef Haaguit het volgende:
Tipo van Vicks: Kijk eerst of er genoeg lucht is in de kamer...

LOL
Lol :) . Vette humor :0 , maar euh... heeft iemand misschien wel een antwoord op een (of meer) van mijn vragen?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 16:46
Ik neem aan dat er in die afzuigkap een TL-lamp ingebouwd was? Ik zie namelijk een starter (dat Osram ding) en een ballast zitten. Die mag je er normaliter afslopen, dan heb je al een beter overzicht.

Je moet eens kijken hoeveel draden er effectief uit de motor komen. Ik zou zo denken dat het er 4 of 5 moeten zijn. Op de foto is ook een dikke condensator te zien, dus ik neem aan dat het om een kortsluitanker motor gaat.

Verwijderd

Nou ik vind dit niet echt byzonder zo'n fan gebruiken we ook in een schuur bij ons voor het wegblazen voor verfluchten maar ze blazen inderdaad hard

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03 01:34
Ik heb pas ook zo'n gehad precies dezelfde >:) Welk merk siemens?

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Verwijderd

1 woord: VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTT!!!!

• aP_
Op donderdag 17 januari 2002 20:48 schreef subsonik het volgende:
Ik neem aan dat er in die afzuigkap een TL-lamp ingebouwd was? Ik zie namelijk een starter (dat Osram ding) en een ballast zitten. Die mag je er normaliter afslopen, dan heb je al een beter overzicht.
Dat klopt, er zat een TL-lampje in. De draadjes die daar aan zitten gingen naar de printplaat.
Je moet eens kijken hoeveel draden er effectief uit de motor komen. Ik zou zo denken dat het er 4 of 5 moeten zijn. Op de foto is ook een dikke condensator te zien, dus ik neem aan dat het om een kortsluitanker motor gaat.
Op donderdag 17 januari 2002 19:35 schreef aP_ het volgende:
[...]

[...]

Aan de fan zelf zitten drie draadjes. Een zwarte, blauwe en een bruine. De bruine is op de condensator aangesloten. De bruine draad van het stopcontact is op de andere kant van de condensator aangesloten. De zwarte draad van de fan is direct aangesloten op de bruine draad van het stopcontact. De blauwe draad van de fan gaat naar de stekker van de printplaat. Die is waarschijnlijk dus voor de rpm van de fan.
Op donderdag 17 januari 2002 20:54 schreef jeroendevries het volgende:
Ik heb pas ook zo'n gehad precies dezelfde >:) Welk merk siemens?
Klopt :) . Deze is ook van Siemens... Tenminste, er staat verder niets op de fan, maar de hele keuken is bij ons van Siemens.

• AMDtje
  • Laatst online: 25-01 00:13
1 voordeel: als je kast met 100km/h door het raam geblazen wordt hebbie iig een snelle computer. 8-)

• DjCasemod
  • Laatst online: 13-04 12:41
hmmm idee ik zit naast de centrale afzuiging van ons huis is daar nou toevalig nog net een plekje vrij voor een aluminium buis >:)

• rolandO
  • Niet online
beter dat lijkt mij ook wel wat :P

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 13:58

theborgnl

De mededeling begint hier:

*D

*ding* Einde bericht *dong*

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Is dat ding niet heel erg vet????
Lijkt mij wel.

Verder is het een cool B-) ding.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• subsonik
Op donderdag 17 januari 2002 19:35 schreef aP_ het volgende:
Ff voor de duidelijkheid. De dikke zwarte kabel ging naar de printplaat waar de snelheid van de fan geregeld werd. De dikke witte kabel gaat gewoon naar het stopcontact (230V~50Hz). Aan de fan zelf zitten drie draadjes. Een zwarte, blauwe en een bruine. De bruine is op de condensator aangesloten. De bruine draad van het stopcontact is op de andere kant van de condensator aangesloten. De zwarte draad van de fan is direct aangesloten op de bruine draad van het stopcontact. De blauwe draad van de fan gaat naar de stekker van de printplaat. Die is waarschijnlijk dus voor de rpm van de fan.
De blauwe draad van de fan die naar de printplaat gaat moet je gewoon aan de andere draad van het stopcontact hangen, dan zou je fan op volle snelheid moeten werken.

Die weerstand van 110 W moet je eens uitmeten. Daarmee kan je namelijk de snelheid van je fan regelen, door die tussen de blauwe draad van de fan en de draad van het stopcontact te zetten. Door andere aftakkingen op die weerstand te kiezen, kan je de snelheid wijzigen.

Toch enkele waarschuwingen:
- ik zie dat enkele printsporen doorgebrand zijn - waarschijnlijk door kortsluiting. Aangezien men de fan zelf ook vervangen heeft, zit het er dik in dat je fan kapot is (interne kortsluiting)
- als je de fan wil testen, zou ik die niet rechtstreeks op het lichtnet aansluiten. Schakel een gloeilamp tussen de blauwe draad van je fan en het stopcontact. Begin met een peertje van 40W, als je fan niets doet, neem je eentje van 60 of 100 W. Op die manier vermijd je ook dat de fan zo hard aanzet dat die door de traagheid van de rotor in het rond begint te tollen.
- Ik ben niet verantwoordelijk voor afgemaaide armen, verhakselde huisdieren of andere ongemakken >:)

BTW het grote aantal nutteloze replies in deze thread is opvallend. (ik heb het niet over die enkele grappige)

• aP_
Op donderdag 17 januari 2002 22:33 schreef subsonik het volgende:

[..]

De blauwe draad van de fan die naar de printplaat gaat moet je gewoon aan de andere draad van het stopcontact hangen, dan zou je fan op volle snelheid moeten werken.
Er zitten 3 draden aan. Bruin is normaal toch voor +, blauw voor -, zwart voor schakel, en groen/geel voor aarde.....? Maar hier dan? De zwarte zit rechtstreeks op de + van het stopcontact en de bruine met een condensator er tussen. De blauwe zit op de groene weerstand.
Die weerstand van 110 W moet je eens uitmeten. Daarmee kan je namelijk de snelheid van je fan regelen, door die tussen de blauwe draad van de fan en de draad van het stopcontact te zetten. Door andere aftakkingen op die weerstand te kiezen, kan je de snelheid wijzigen.
Ik heb net gemeten dat elk stapje van de weerstand 110 Ohm (Watt was een typefoutje :D )
Toch enkele waarschuwingen:
- ik zie dat enkele printsporen doorgebrand zijn - waarschijnlijk door kortsluiting. Aangezien men de fan zelf ook vervangen heeft, zit het er dik in dat je fan kapot is (interne kortsluiting)
Omdat het hele zootje al zo'n 10 jaar oud is, zijn de onderdelen niet meer verkrijgbaar en moest alles vervangen worden.
- als je de fan wil testen, zou ik die niet rechtstreeks op het lichtnet aansluiten. Schakel een gloeilamp tussen de blauwe draad van je fan en het stopcontact. Begin met een peertje van 40W, als je fan niets doet, neem je eentje van 60 of 100 W. Op die manier vermijd je ook dat de fan zo hard aanzet dat die door de traagheid van de rotor in het rond begint te tollen.
- Ik ben niet verantwoordelijk voor afgemaaide armen, verhakselde huisdieren of andere ongemakken >:)
Thx voor de tip!
BTW het grote aantal nutteloze replies in deze thread is opvallend. (ik heb het niet over die enkele grappige)
Mm... helemaal mee eens. Je bent de enige die echt iets zinnigs poost

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 18:30

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wow, nette reply Subsonic!! 8-)

* Alfa Novanta took tha words right out of my mouth ...

.. en mooie foto's topicstarter!

Verders lijkt het mij dat zowel de transformator en de condensator puur en alleen voor de TL-verlichting zijn.
Die weerstand ken ik niet, dus da's zeker leuk om te zien dat die er tussen zit! :)

Maar verder vind ik 't maar een erg bruut ding .. is dit niet iets voor je?
Afbeeldingslocatie: http://www.westercharter.nl/overig/220V_Fan.jpg

Ook gewoon 220V en ca. 15cm lang! Mooi slank en behendig .. hij ligt bij mij gewoon bovenop de kast door een rechthoekig gat te blazen pssies op me PIII@960 .. te koop bij Conrad o.a.
Op donderdag 17 januari 2002 22:50 schreef aP_ het volgende:

[..]
Er zitten 3 draden aan. Bruin is normaal toch voor +, blauw voor -, zwart voor schakel, en groen/geel voor aarde.....? Maar hier dan? De zwarte zit rechtstreeks op de + van het stopcontact en de bruine met een condensator er tussen. De blauwe zit op de groene weerstand.
[..]
Tsjah .. de condensator waar jij het hier over hebt, is dat die van de foto's of is er nog een 2e? Zoals die er op de foto's er uitziet, is dat sprekend zo'n condensator voor de cos-Phi verbetering van de TL .. maar het had ook een condensator kunnen zijn voor de hulpwikkeling van de ventilatormotor. In dat geval zou het een kortsluitankermotor met hulpwikkeling zijn.

Gezien de manier van aansluiten .. beide bruine draden op 1 contact, 2e contact open en de behuizing tegen het geaarde metaal aan .. zou hij in dit geval als ontstoor(filter)condensator gebruikt worden, mits hij dus parallel aan de ventilator zit. :?

Suc6 ermee iig !! :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• subsonik
Op donderdag 17 januari 2002 22:50 schreef aP_ het volgende:
[..]
Ik heb net gemeten dat elk stapje van de weerstand 110 Ohm (Watt was een typefoutje :D )
Van die kleurencodering moet je je maar niet teveel aantrekken. Aangezien die zwarte en die bruine (via de condensator) met de fase van het stopcontact verbonden zijn, MOET de draad die overblijft (de blauwe) wel met de andere draad van het stopcontact verbonden worden. Het kan gewoon niet anders :9

Aangezien die blauwe draad op die weerstand zit, zal je de snelheid van de fan kunnen regelen door de draad uit het stopcontact met de andere contacten op die weerstand te verbinden. Hoe verder het contact van de blauwe draad ligt, hoe trager je fan zal draaien.

In ieder geval veel succes ermee!

• aP_
Op donderdag 17 januari 2002 22:50 schreef ing._Buttje het volgende:
Wow, nette reply Subsonic!! 8-)

* aP_ took tha words right out of my mouth ...

Verders lijkt het mij dat zowel de transformator en de condensator puur en alleen voor de TL-verlichting zijn.
Die weerstand ken ik niet, dus da's zeker leuk om te zien dat die er tussen zit! :)

[..]

Tsjah .. de condensator waar jij het hier over hebt, is dat die van de foto's of is er nog een 2e? Zoals die er op de foto's er uitziet, is dat sprekend zo'n condensator voor de cos-Phi verbetering van de TL .. maar het had ook een condensator kunnen zijn voor de hulpwikkeling van de ventilatormotor. In dat geval zou het een kortsluitankermotor met hulpwikkeling zijn.

Gezien de manier van aansluiten .. beide bruine draden op 1 contact, 2e contact open en de behuizing tegen het geaarde metaal aan .. zou hij in dit geval als ontstoor(filter)condensator gebruikt worden, mits hij dus parallel aan de ventilator zit. :?

De condensator die ik bedoel is die van de foto... die bigone.

Op het contact dat open staat hoort de bruine draad van de fan........

edit:

Het blauwe draad van het stopcontact loopt als paars door naar de printplaat.... en komt later volgens mij terug naar de grote weerstand....

op het schakelbord van de afzuiging zitten 5 standen voor snelheid..... maar er zitten 4 pinns op dat groene ding....

• Vinny_B
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-04 15:13
* Vinny_B het thuis ook nog een paar leuke fannetjes liggen...
es ff goed zoeken :)
maybe pics ;)

• subsonik
Op donderdag 17 januari 2002 22:50 schreef ing._Buttje het volgende:

De condensator is inderdaad voor de hulpwikkeling van de motor, en heeft dus niets met de TL-lamp of met ontstoorfilter te maken...

In zulke fans worden bijna altijd kortsluitankermotoren gebruikt, aangezien die relatief stil zijn in werking, een laag toerental hebben en een lange levensduur :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op donderdag 17 januari 2002 23:08 schreef aP_ het volgende:

[..]

De condensator die ik bedoel is die van de foto... die bigone.
Op het contact dat open staat hoort de bruine draad van de fan........
Ooooooooooow :9~ jah dan is het idd de condensator voor de hulpwikkeling van je motor!!

Mijn fan, op die pic, is ook een 220V kortsluitankermotor met hulpwikkeling, maar dan zónder condensator!!

Voor de techneuten onder ons ...
Bij mijnes is de * Alfa Novanta ca. 45 graden verschoven t.o.v. de hoofdwikkeling. Doordat het blikpakket ook dwars door deze hulpwikkeling loopt wordt ook hierin een veld geïnduceerd. Aangezien dit veld verschoven is t.o.v. het 220V-veld wordt de motor naar 1 kant getrokken. Hierdoor onstaat de draaiende beweging. Aangezien de hulpwikkeling een kortgesloten wikkeling is, zal er een behoorlijke stroom doorheen gaan lopen, vandaar dat hij ook zo dik is uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.westercharter.nl/overig/220V_Fan2.jpg

just my € 5 cents ... :Z :z

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• aP_
Dus wat is nou het beste om te doen voor het uitproberen?

De bruine draad is al aangesloten op de condensator en de zwarte draad rechtstreeks op de fase. Is het dan slim om de blauwe draad van de fan op dat grote groene ding aan te sluiten en een ander draad, van het stopcontact aan de andere kant aan te sluiten? Met een lamp ertussen. Ok, onduidelijk? Zie hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Blauw
Stopcontact   Blauw Fan
  |      /
  |   Lampje (vanaf 40W omhoog werken)
  |      |
  |      |
  |   |  |    |
|¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯|
|    110Ohm    |
|______________|

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 14:30
Op donderdag 17 januari 2002 23:33 schreef ing._Buttje het volgende:
just my € 0,5 cents ... :Z :z
Je bedoelt jouw 5 €-cent ... Is toch duidelijk een 5 €-cent munt naast je foto. >:)

-

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op vrijdag 18 januari 2002 12:19 schreef Juicy het volgende:

[..]

Je bedoelt jouw 5 €-cent ... Is toch duidelijk een 5 €-cent munt naast je foto. >:)
And we've GoT a winner!! Congrats!! :P

R :+ FL

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op vrijdag 18 januari 2002 08:16 schreef aP_ het volgende:
Dus wat is nou het beste om te doen voor het uitproberen?

De bruine draad is al aangesloten op de condensator en de zwarte draad rechtstreeks op de fase. Is het dan slim om de blauwe draad van de fan op dat grote groene ding aan te sluiten en een ander draad, van het stopcontact aan de andere kant aan te sluiten? Met een lamp ertussen. Ok, onduidelijk? Zie hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Blauw
Stopcontact   Blauw Fan
  |      /
  |   Lampje (vanaf 40W omhoog werken)
  |      |
  |      |
  |   |  |    |
|¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯|
|    110Ohm    |
|______________|
Die lamp was meer een idee om i.p.v. die weerstand eens wat te gaan proberen, maar het principe is hetzelfde. Een combinatie van een lamp EN een weerstand is nogal dubbelop .. bovendien ga je strax toch geen lamp in je PC hangen, dus ga lekker met die weerstand pielen. :z

Maaaar omdat een weerstand zo wel behoorlijk warm kan worden, wat dus puur verlies is, kun je ook es wat met een condensator gaan stoeien. Ik wil je wel uitleggen hoe dat werkt, maar ik verwijs je liever even naar een ouder topic waarin ik dat reeds heb uitgelegd. Dat topic is [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/367765/""]deze[/url].

• aP_
Het lijkt jullie dus wel goed om dit schema op het stopcontact aan te sluiten? Het lijkt me zonde als ik de fan opblaas of zo, maar ok.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
|¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯| Bruin:
| 220V~50Hz |-|----|                         
|___________| |    |(zwart naar fan toe)              
     |  |    |--|¯¯¯¯¯¯|               
 Blauw:|    |    | Fan  |           
    /    |  *|¯¯¯|______|       *=bruin naar fan toe
     /   _____|___|_     |                
    /    |4uF 220V |     |
   /     ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯     |
  |    _____________|
  |   / (Blauw naar fan toe)
  |  /  
  |   |  |   |
|¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯|
| 2x110=220Ohm |
|______________|

edit:

Als deze klopt volgens jullie, dan probeer ik 'm meteen ff uit. We hebben toch een stroomgroep met maar één stopcontact.... als er daar iets op mis gaat is het tenminste niet schadelijk voor andere apparaten.

Verwijderd

Welke plantage is er opgerold? :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op vrijdag 18 januari 2002 16:33 schreef aP_ het volgende:
Het lijkt jullie dus wel goed om dit schema op het stopcontact aan te sluiten? Het lijkt me zonde als ik de fan opblaas of zo, maar ok.

[schema]

Als deze klopt volgens jullie, dan probeer ik 'm meteen ff uit. We hebben toch een stroomgroep met maar één stopcontact.... als er daar iets op mis gaat is het tenminste niet schadelijk voor andere apparaten.
Ja ziet er goed uit, dit is vrijwel dezelfde schakeling als toen hij nog bij jullie in de afzuigkap zat, dus dat is geen probleem.

Go your gang!! :9

edit:

Gezien de tijd dat jij je post postte en de tijd dat ik nu dit post ... heb je hem inmiddels waarschijnlijk:

- óf al draaiende
- óf de boel al aan puin

Which is it!? >:)

• aP_
Ik zat net een film te kijken... ik ga het nu ff checken :)

edit:

YEEEEAAAAAAAAA!!!!!! Hij doet het >:) . Ik heb 'm zo aangesloten als op het schema dat ik had gemaakt. Hij verplaatst echt ongelovelijk veel lucht... en maakt haast geen lawaai. Mijn complete systeem maakt nog meer lawaai dat die fan!

Nog wel 1 vraagje. Ik heb tijdens het zoeken enz gelezen dat de condensator nog geladen is en dat je die moet kortsluiten om 'm te ontladen. Omdat je anders een schok krijgt als je met de draadjes gaat klooien. Is dat hier ook het geval?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als je idd met de draadjes gaat lopen klooien .. JAH !! }:O

niedoen .. eerst ff kortsluiten idd!!!!!! :Y)

• aP_
Op vrijdag 18 januari 2002 23:00 schreef ing._Buttje het volgende:
Als je idd met de draadjes gaat lopen klooien .. JAH !! }:O

niedoen .. eerst ff kortsluiten idd!!!!!! :Y)
Welke draadjes moet ik met elkaar verbinden? Beide draadjes van de condensator? of eentje van de condensator met de blauwe draad uit het stopcontact?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

MUUAHAHAHAHAHAHAHHAAA :+

* Alfa Novanta DOEN !!!

Zonder te meten weet je niet welke opening van 't stopcontact de fase en welke de nul is .. dus als je geen brokken wilt ... niedoen! :)

Nej idd "gewoon" de beide contacten van de condensator kortsluiten en niet schrikken van de felle vonk en klets die je hoort .. da's normaal :Z :z

Kortsluiten kun je doen met ieder metalen apparaat .. bijv. schroevendraaier of vork, je krijgt er iig geen klap van. (vandaar --> :Y) )

* Alfa Novanta vind dit leuke topics ... >:)

edit:

Ik ga nu naar me stamkroeg, dus ik lees morgen wel of je't er levend vanaf hebt gebracht ... ;)

Cya l8ter!!

• aP_
subsonik en ing._Buttje, thx voor jullie hulp! Een paar anderen voor hun humoristische bijdrage ;)
Op vrijdag 18 januari 2002 23:14 schreef ing._Buttje het volgende:

* aP_ vind dit leuke topics ... >:)
Ik ben blij dat je er lol in hebt :) . Hetzelfde hier nl. Vanacht kan ik lekker :z

Als ik 'm aan mijn kast bevestig enz, krijg je de specs nog wel te horen :9

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nadat ik naar de kroeg geweest ben kan'k strax vast en zeker ook lekkah :Z :z

Ik hou je draadje wel ff in de gaten .. cya! 8-)

Verwijderd

vinden jullie dat dan niet angstaanjagend om zomaar met 230v te spelen in jullie case ?

12v of 24v fans zou nog gaan, maar ik zou het niet eens durven zomaar 230v motor in mijn case steken

• aP_
'k heb net ff geprobeerd de zooi kort te sluiten, maar het heeft geen nut :) Het omhulsel van alles zit op de aarde van het stopcontact aangesloten. Hij was z'n lading dus al kwijt ;) :P
Op vrijdag 18 januari 2002 23:24 schreef mendezke het volgende:
vinden jullie dat dan niet angstaanjagend om zomaar met 230v te spelen in jullie case ?

12v of 24v fans zou nog gaan, maar ik zou het niet eens durven zomaar 230v motor in mijn case steken
Ik ben ook niet van plan 'm in m'n kast te proppen. Volgens mij past die fan er ook nooit in 8-) .

Die fans van 12 en 24v, daar begin je mee :P . Neh... ff serieus. Alleen omdat ik toevallig eentje had ben ik er mee bezig gegaan. Anders was ik er ook nooit mee begonnen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

I'm Back!! *HiPs* :+

Euhmz .. jah mijnes ligt in feite dus op mijn pc kast en blaast door een rechthoekig gat naar binnen ... ik kon mijn bovenkant er vrij gemakkelijk afschroeven en heb er op sgool een rechthoekig gat in gestansd (tjeeessss hoe schrijf je dat :?)

Anyway .. hij's wel kewl :+ *HiPs*

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:19

Chakotay

Lick here to continue

Hm ik was een keer op een een LAN in een grote aardappelschuur, daar hingen een paar leuke 24PK fans in de muur... Ja PK niet volt :) Ze mochten niet aan want dan zou de schuur in 1x leeg zijn :P

Hiero pic, het zijn die grote zwarte gaten op de achtergrond, ik kon geen duidelijkere pic vinden...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 01:56 schreef Chakotay het volgende:
Hm ik was een keer op een een LAN in een grote aardappelschuur, daar hingen een paar leuke 24PK fans in de muur... Ja PK niet volt :) Ze mochten niet aan want dan zou de schuur in 1x leeg zijn :P

Hiero pic, het zijn die grote zwarte gaten op de achtergrond, ik kon geen duidelijkere pic vinden...
Hè! er ligt een dode achter jullie ;)
...

Topic starter waarom maak je de printplaat niet?
Veel makkelijker, kan je ook meteen de snelheid leveren.
Ga maar eens naar de lokale Elechtro boer, die geeft je zo de te vervangen onderdelen(wel even de print meenemen, en een inbouw kistje)

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 06:29 schreef HlpDsK het volgende:
www.oordopjes.com
uuuh hlpdsk als je beter had gelezen, had je gezien dat die "blower" bijna geen geluid produceerde.
Maar ach...Toch wel een leuke site :)
Ik ken ook nog een leuke site www.dombo.com

Verwijderd

"Bijna geen geluid" is erg subjectief. Ik heb al een hekel aan 1 enkele 80 mm koeler.

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 07:21 schreef HlpDsK het volgende:
"Bijna geen geluid" is erg subjectief. Ik heb al een hekel aan 1 enkele 80 mm koeler.
sja in dat geval moet je zekers niet hier op bezoek komen!
WOEI!
Maar z`n rare wind machine is echt heel stil hoor, stiller dan een coolermaster(meestal) zet hem op haLF VERMOGEN EN JE HEBT www.gehoorapparaat.com nodig :P

• aP_
Op zaterdag 19 januari 2002 06:21 schreef larry_ellison het volgende:

[..]

[..]

Topic starter waarom maak je de printplaat niet?
Veel makkelijker, kan je ook meteen de snelheid leveren.
Ga maar eens naar de lokale Elechtro boer, die geeft je zo de te vervangen onderdelen(wel even de print meenemen, en een inbouw kistje)
De printplaat is op een punt helemaal doorgebrand. Er zit gewoon een gat in. De stekker die over die metalen stripjes geschoven wordt is door de kortsluiting gaan smelten en is nu vervormd.

Ook heb ik al wat onderdelen van de printplaat gesloopt. Zoals die schuifjes enz, omdat ik die printplaat anders niet van het metaal uit de afzuiging kon krijgen. Maar, wat maakt het ook uit, hij doet het! Daar gaat het om. Als het nodig is kan ik altijd nog wel een schakelaar maken. Die schakeling deed nl niets anders dan switchen tussen de verschillende draden op de grote groene weerstand. Er zitten nog 5 ledjes en wat diodes enz op de printplaat, dus die kan ik wel goed gebruiken.

edit:

Typefoutje

• -Sander-
  • Laatst online: 21:43

-Sander-

///M Powerrrrrr

leuk man

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 10:30 schreef Alfa_33 het volgende:
leuk man
[off-topic]

*KWIJLLLL* wat een kewl icoon!! :9~
Mijn Alfa-hart gaat meteen harder kloppen!! :P

[/off-topic]

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Dit is echt weer zo'n topic waarbij je denkt, wat zullen die mensen toch veel tijd over hebben om uberhoupt op het idee te komen zo veel tijd ergens in te steken in dingen die je waarschijnlijk toch nooit zal gebruiken.
(8>

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 15:37 schreef 001Michael het volgende:
Dit is echt weer zo'n topic waarbij je denkt, wat zullen die mensen toch veel tijd over hebben om uberhoupt op het idee te komen zo veel tijd ergens in te steken in dingen die je waarschijnlijk toch nooit zal gebruiken.
(8>
Nej hoor, als echte Tweaker wil je je PC Tweaken tog?!
.. en Tweaken van processoren = koelen!!

't Idee van ReDrum is goed en kwam spontaan, maar of't voor hem toepasbaar is blijft de vraag, want zijn fan is idd wel erg OVER-sized :9~

• aP_
Eigenlijk was ik van plan om die fan niet direct aan te sluiten op mijn computer, maar met een buis eraan.....

ing._Buttje, heb je de fan gewoon op de bovenkant van je computer gedaan en hij blaast nu gewoon lucht naar binnen?

Omdat de fan zo veel lucht naar binnen werkt, denk ik dat er ook heel wat stof mee gaat. Ook omdat hij bij grote snelheden wat lawaai maakt lijkt het me slim om er een soort doos omheen te maken. Waarvan alle kanten massief zijn, maar in een paar kanten een groot gat met een soort van filterstof.

Wat denken jullie ervan?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je idee klinkt prima kerel .. idd mijnes ligt er bovenop en van stof heb ik juist véééél minder last!!

Kijk .. je leest heel vaak dat men de fan's in het front naar binnen laten blazen en dan bij de voeding er weer uit .. maar juist op de grond ligt zoveel stof!! (vooral met vloerbedekking)

Bij mij op de pc ligt nagenoeg geen stof, omdat hij zo vlak onder m'n bureaublad staat!! :Z :z

Hmmmz ... na al die topic's over 220V-fan's wordt het nu toch welles tijd dat ik es een pic ga maken :D

* Alfa Novanta gepost, ff doorscrollen naar beneden!

• TheKeeper
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Op zaterdag 19 januari 2002 16:03 schreef ing._Buttje het volgende:

Bij mij op de pc ligt nagenoeg geen stof, omdat hij zo vlak onder m'n bureaublad staat!! :Z :z
Buttje bedoelt hier dus mee dat je je pc onder een overkapping moet zetten en de fan van de bovenkant moet laten blazen. Maar is het niet zo dat warme lucht omhoog gaat (ook eens een blauwe maandag en dinsdag natuurkunde gehad) en daarom de fan niet beter van onder erin kan blazen?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 16:17 schreef TheKeeper het volgende:

[..]

Buttje bedoelt hier dus mee dat je je pc onder een overkapping moet zetten en de fan van de bovenkant moet laten blazen. Maar is het niet zo dat warme lucht omhoog gaat (ook eens een blauwe maandag en dinsdag natuurkunde gehad) en daarom de fan niet beter van onder erin kan blazen?
Jah natuurlijk is dat zo, maar kommop zeg, ik vind dat klinklare kolder!! Ik bedoel .. hoe hoog is een gemiddelde PC kast nu?! 50 tot 70 cm!? Alsof dat meteen 10graden gaat uitmaken ... :?

Neh, ik vind't wel prima zo .. die ventilator bovenop, in combinatie met 2 fan's in't front en binnenin nog een fan-guide zijn prima in staat een neergaande luchtstroom te creëeren en die warme lucht heeft geen schijn van kans!!!! >:)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 16:03 schreef ing._Buttje het volgende:
Hmmmz ... na al die topic's over 220V-fan's wordt het nu toch welles tijd dat ik es een pic ga maken :D
En zogezegd-zogedaan, ziehier Tha PiC:

Afbeeldingslocatie: http://www.westercharter.nl/overig/220V_Fan3.jpg

Koel hé?! :P

Ik ga ff prutsen of ik nog wat betere plaatjes kan schieten met mijn webcam, maar 't is maar zo'n goedkoopie Logitech Quickcam. :D

Ow .. en die 16X is me DVD heurs 8-)

Verwijderd

Hehe kewl ding man :)
Heeft toch wel wat weg van een silverado :)
Denk alleen dat deze iets minder stil is en IETS meer CFM heeft :+

• TheKeeper

TheKeeper

Op zaterdag 19 januari 2002 16:23 schreef ing._Buttje het volgende:

Jah natuurlijk is dat zo, maar kommop zeg, ik vind dat klinklare kolder!! Ik bedoel .. hoe hoog is een gemiddelde PC kast nu?! 50 tot 70 cm!? Alsof dat meteen 10graden gaat uitmaken ... :?

Neh, ik vind't wel prima zo .. die ventilator bovenop, in combinatie met 2 fan's in't front en binnenin nog een fan-guide zijn prima in staat een neergaande luchtstroom te creëeren en die warme lucht heeft geen schijn van kans!!!! >:)
Ok, moet ik je gelijk in geven... btw, nice pic ;)
Blaast dat ding nu de kast in dan? Is het misschien handiger om 'm lucht door de kast te laten zuigen, ik neem aan dan met zo'n snelheid en oppervlakte je flink wat kuub lucht door je pc pompt, waar die ook niet vrolijker van wordt... heb al ergens een topicje gezien waar ze 1 lieten zuigen en een andere blazen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 16:50 schreef BananeKoning het volgende:
Hehe kewl ding man :)
Heeft toch wel wat weg van een silverado :)
Denk alleen dat deze iets minder stil is en IETS meer CFM heeft :+
Silverado?? :?

Maarre vergis je niet, deze is HÉÉÉL stil en heeft idd aardig wat CFM's :P
Bron: Conrad

Productinformatie Tangentiële ventilator 230 V

Staalplaten behuizing, aluminium luchttrommel, toerental meer dan 1000 rpm, zelfsmerende sinterbronzen glijlagers, gebruiksduur ca. 10.000 bedrijfsuren, uitstekend rendement. Toepassingsgebieden: ventilatorkachels, wasdrogers, klimaatregelaars, koelkisten, zonne-energie-apparaten, toonbanken, opslagtoestellen., afvoerinstallaties, etc.

Technische spec.:
· Voedingsspanning 230 V
· Persdoortocht ca. 80 m3/h
· Ø van luchttrommel 60 mm
· Afm. (bxdxh) 240 x 115 x 80 mm
· Luchtuitlaat 180 x 35 mm.
Op zaterdag 19 januari 2002 17:18 schreef TheKeeper het volgende:

[..]

Ok, moet ik je gelijk in geven... btw, nice pic ;)
Blaast dat ding nu de kast in dan? Is het misschien handiger om 'm lucht door de kast te laten zuigen, ik neem aan dan met zo'n snelheid en oppervlakte je flink wat kuub lucht door je pc pompt, waar die ook niet vrolijker van wordt... heb al ergens een topicje gezien waar ze 1 lieten zuigen en een andere blazen.
In het front heb ik een 6x6 en een 8x8 fan op 12V die het er weer uit moeten zuigen en geloof het of niet, maar deze 2 maken wel 3x zoveel geluid als die 220V fan!

* Alfa Novanta post vanavond een topic met een stapel pic's van me Air-cooled-PIII800@920 8-)

• TheKeeper

TheKeeper

Op zaterdag 19 januari 2002 17:31 schreef ing._Buttje het volgende:

In het front heb ik een 6x6 en een 8x8 fan op 12V die het er weer uit moeten zuigen en geloof het of niet, maar deze 2 maken wel 3x zoveel geluid als die 220V fan!
Heb je die front fan's boven of onder erin geplaatst? misschien handig voor de topic-opener om wat bouwschetsen o.i.d. te hebben, aangezien die kast van jou wel erg wreed klinkt. Ook nog opgespoten toevallig? :P

offtopic:
* TheKeeper gaat morgen kast loshalen en ook ff foto's nemen van dingen (oa. een seagate HD, die als Quantum wordt weergegeven door pc :?)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zaterdag 19 januari 2002 17:41 schreef TheKeeper het volgende:

[..]

Heb je die front fan's boven of onder erin geplaatst? misschien handig voor de topic-opener om wat bouwschetsen o.i.d. te hebben, aangezien die kast van jou wel erg wreed klinkt. Ook nog opgespoten toevallig? :P
Onderin.

Dus bovenop blaast de 220V fan het erin en in het front, onderin wordt het er door 2 12V fan's er weer uitgezogen.

Ach wat is wreed? .. voor een Air-Cooled-C@se issie wel wreed, I quezz 8-)

Bij-de-weg ik heb al 34 pics en ik schiet er strakkies nog een paar, dan pleur't ik ze wel ff op me FTP en kunnen jullie ze ca. 21:00 wel bewonderen, so stay tuned!! :Z

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

'k Ben druk postende .. momentje nog s.v.p. :P

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zie hier het resultaat!! :P

[FAN] Zwaar gemodde Air-Cooled PIII-800@920 [pic]

Een voorproefje:

Afbeeldingslocatie: http://www.westercharter.nl/overig/C@semod/AC-fan13.jpg

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op donderdag 17 januari 2002 20:48 schreef subsonik het volgende:
Ik zie namelijk een starter (dat Osram ding) en een ballast zitten.
Oh, da's dus geen nieuw soort geheugen..??? :+

Zoek wat je niet eerder vond

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

R :+ FL

Pagina: 1