Toon posts:

Draait de volgende hardware op Linux? =[Moto-Moi]=

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik voldoe uiteraard aan je vraag als lastige newbie vlieg ;)

De printers zijn
EpsonStylusColor660 en een
Canon BJC-3000

De scanner is een HP3300C

DE CD-Brander is een Iomega ZIPCD USB

De Webcam is een Logitech QuickCam.

Het Grafische Tablet is Intuos Model GD-0405-R A6 Serial
en het tweede tablet een Genius "Easypainter" serial

Verder nog een 4 poorts SiteCom USB Hub met eigen voeding.

Dane Electric PhotoMate USB Lezer

En last but not least 2 interne iomega zip drive's 100mb

Als grafische kaart een Geforce MXII AGP 32mb
en een andere vage, die het in Suse 7.2 goed deed in de tweede machine en het dan nog wel zal doen.

Verder nog even de machine Specs

Motherboard = Asus MEL-C/333/WOA/WOHWM/ met 433Mhz Celeron.
Memory = 327 Mb SDRAM
Hardisks = Maxtor 12 en 15 Gb
CD-ROM = Een vage LG 48 Speed
EthernetKaart= EN-5200PLA 10mbs PCI UTP/BNC en daarvan 3 stuks ( komen van Mycom, maar zie niet echt een merk) er staat alleen "Get Net" op. Kostte toen zo'n 50 piek in 2000.

Dit was dan waar je naar vroeg, en ik ben natuurlijk ontzettend benieuwd of dit allemaal werkt onder LINUX.

Ik heb hier nog een Suse 7.2 en Redhat 7.2 in een officiële doos zitten, maar daar werkte het dus niet onder.

GrTz :)

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Is dat alles? :+

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 17:23 schreef Moria het volgende:
De printers zijn
EpsonStylusColor660 en een
Canon BJC-3000
Beide mogelijk met gimp-print filters.
http://gimp-print.sourceforge.net/p_Supported_Printers.php3

Samen met cups erg makkelijk aan de praat te krijgen. www.cups.org
Zie ook de printing-HOWTO:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=129472
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=244361
De scanner is een HP3300C
http://www.buzzard.org.uk/jonathan/scanners-usb.html
Zie hiervoor het sane project:
http://www.mostang.com/sane/
DE CD-Brander is een Iomega ZIPCD USB
Met de juiste kernel-support aan, moet die gewoon werken.
De Webcam is een Logitech QuickCam.
http://sourceforge.net/projects/qce-ga is in alpha stage
Geen idee, maar er zal ongetwijfeld aan gewerkt worden.
Verder nog een 4 poorts SiteCom USB Hub met eigen voeding.
Die hebben geen support nodig ;)
Dane Electric PhotoMate USB Lezer
Ik weet niet wat het is, dus kan ik er ook niks over zeggen ;)
En last but not least 2 interne iomega zip drive's 100mb
Moet ook werken
Als grafische kaart een Geforce MXII AGP 32mb
en een andere vage, die het in Suse 7.2 goed deed in de tweede machine en het dan nog wel zal doen.
Die eerste doet het zeer zeker (geaccelereerd)
Verder nog even de machine Specs

Motherboard = Asus MEL-C/333/WOA/WOHWM/ met 433Mhz Celeron.
Memory = 327 Mb SDRAM
Hardisks = Maxtor 12 en 15 Gb
CD-ROM = Een vage LG 48 Speed
EthernetKaart= EN-5200PLA 10mbs PCI UTP/BNC en daarvan 3 stuks ( komen van Mycom, maar zie niet echt een merk) er staat alleen "Get Net" op. Kostte toen zo'n 50 piek in 2000.
Moet allemaal werken. Ook die netwerkkaartjes. Waarschijnlijk zijn het gewoon realteks, of ne2000 clonen.
Dit was dan waar je naar vroeg, en ik ben natuurlijk ontzettend benieuwd of dit allemaal werkt onder LINUX.

Ik heb hier nog een Suse 7.2 en Redhat 7.2 in een officiële doos zitten, maar daar werkte het dus niet onder.

GrTz :)
Gelieve in het vervolg wel een wat duidelijkere titel mee te geven aan een topic ;)

[edit]
Ohja, nu vergeet ik bijna het belangrijkste te zeggen |:(

De Linux Hardware-HOWTO is hier speciaal voor gemaakt. Ik had het daar in het andere draadje al over ;)

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/index.html

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 17:23 schreef Moria het volgende:
Dat zijn gewoon input devices, die kun je met generic input support in je kernel vinden - bij standaard installaties zul je die dus als modules vinden. Onder X doen ze het ook, tijdens de X setup (advanced) zie je ook altijd tabletjes tussen de input devices staan.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Die Dane-Elec PhotoMate Reader moet gewoon met de usb-storage module werken. Je hoeft hem alleen te mounten. :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Topicstarter
Heren allemaal heel hartelijk dank voor jullie moeite om een lastige newbie vlieg, die veel te veel reageert op het forum iets wijzer te maken ;) En wanneer hier de boel omgezet is dan zal ik wel eens kijken naar een iets simpeler Linux versie dan Redhat of Suse. En als de manual dan ook nog in het nederlands te krijgen is, dan zie ik de toekomst van Linux en ondergang van Windows likkebaardend tegemoet. >:) no flame of course.

Maar ik blij jullie wel volgen :+ en hoop af en toe nog wat "onzinnigs" te typen, maar dat is maar hoe je het bekijkt. :+

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Suc6 Moria :D

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Moria: het magische woord voor alle newbies is 'dual boot', dus zowel windows als linux. Dan heb je tijd om aan linux te wennen en om even in windows te kijken als je per ongeluk iets kapot hebt gemaakt of de internetconnectie nog niet werkt.

In redhat/mandrake/suse is dual boot een standaard optie :)

Verwijderd

Topicstarter
Moria: het magische woord voor alle newbies is 'dual boot', dus zowel windows als linux. Dan heb je tijd om aan linux te wennen en om even in windows te kijken als je per ongeluk iets kapot hebt gemaakt of de internetconnectie nog niet werkt.

In redhat/mandrake/suse is dual boot een standaard optie :)
Dat is bekend, want ik draai hier een triple ME boot, en met 1 extended partitie zit mijn MBR vol, helaas kan ik van de tweede schijf gewoon geen ruimte missen, maar dat is nu éénmaal zo met veel grafisch werk. Een beetje foto is dan al zo,n 250 MB in 18x24cm in een tiff formaat en diverse bewerkingen open in Photshop. Dus zal de dualboot nog wel even op zich laten wachten :+

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hij slaat toch niet op welke systemen hij allemaal heeft in je Master Boot Record? Misschien dat ik loop te hallucineren, maar daar staat toch gewoon je bootmanager? En die bootmanager verwijst weer door naar een stuk schijf waar hij een kernel vandaan vist om te booten. Je kunt met lilo toch ook nog verschillende oude kernelversies laten staan in je lilo.conf zonder dat hij begint te klagen, bij mijn weten. En als je nu een triple boot hebt en je zet er GNU/Linux bij, dan heb je 4 (primaire) partities gevuld. Natuurlijk ken ik je precieze partitie-indeling niet, maar het lijkt me niet echt een probleem...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Hij slaat toch niet op welke systemen hij allemaal heeft in je Master Boot Record? Misschien dat ik loop te hallucineren, maar daar staat toch gewoon je bootmanager?
Het enige wat ik weet dat er 4 ingangen zijn op een MBR, de bootmangers beduveld de zaak door van één van die ingangen het schijf ID in een primaire partitie veranderd, en je daarom meerdere C: (opstart partities op een schijf kan hebben)en je meestal en apart stukje moet gebruiken om alleen een bootmanger op te zetten. Maar is ben nogal uit de zeer oude dos doos, en heb in het verleden een bootmanager dacht bootmagic gehad, die iets van 255 primaier partities kon starten. Op logische en extended schijven. Maar zoals ik al vertelde, dat is echt 12 jaar geleden en neel errruuuuuuuuuuggg vaag geworden. Nu gebruik ik BootMagic 7.0 en heb er verder nog niet eens naar gekeken buiten de 3 primaire partities waar ik nu mee werk. Ik zal weer even ergens de klepel moeten gaan zoeken die bij die klok hoort. Maar Lilo zegt me alleen bij naam is, en heb er eigenlijk nog nooit mee gewerkt. Verder was er ook ooit nog eens een 1024 cylinder maximum wat me ergens bijstaat, zeker bij Linux. Maar ik ben gewoon een heleboel kwijt geraakt, zelfs van DOS en Bootmanagers. DUs waarschijnlijk heb je echt wel gelijk, en hallucineer jij niet maar ik. :)

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Software draait toch op Hardware, niet andersom :? :Y)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 09:38 schreef Moria het volgende:
Verder was er ook ooit nog eens een 1024 cylinder maximum wat me ergens bijstaat, zeker bij Linux.
Dat is al jaaaaaaaaaaaaaren geleden. Tegenwoordig kan elke bootmanager - ook in linux - netjes buiten die 1024 cylinder grens werken, hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is al jaaaaaaaaaaaaaren geleden. Tegenwoordig kan elke bootmanager - ook in linux - netjes buiten die 1024 cylinder grens werken, hoor :)
Tsja, toen ik met Partionmanager 7.0 die triple boot partities aanmaakte, begon die wel te sputteren toen ik richting 3Gb ging met de kreet "Deze partitie is niet bootable want hij is groter dan 1024 Cylinders", toen ik terug ging naar 2GB per partitie kreeg ik die meldingen niet meer. Dus vind ik het dam wel een beetje vaag. Zelfs ranish partition manager begon te pruttelen toen ik het probeerde. O+

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Je kunt zelfs linux booten vanaf een logisch station binnen een extended partitie. Je kunt (voor zover ik weet) idd maar 3 Primaire en 1 extended partitie gebruiken. Maar als je dus linux op een partitie zet die onderdeel is van de extended partitie is er geen probleem imho :). SuSE 7.3 maakt zelfs alleen maar een extended partitie aan als je het op een kaal systeem installeerd :).

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Djiesssses.....

Volgende keer dat je dingen koopt denk ik toch maar eens kijken of het inderdaad met alle OS'en werkt waarvan je zou willen dat ie mee werkt. Meestal is dat het goedkoopste spul waar alleen de windows drivers worden meegeleverd niet zo.

Voor antwoord op je vraag, waar ik overigens niet het puf kan opbrengean dat allemaal te controleren, kun je het beste gebruik maken van een zoekmachine en daar zoeken op hardware compatibility linux..

Veel succes

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 17 januari 2002 18:31 schreef Papillon het volgende:
Djiesssses.....

Volgende keer dat je dingen koopt denk ik toch maar eens kijken of het inderdaad met alle OS'en werkt waarvan je zou willen dat ie mee werkt. Meestal is dat het goedkoopste spul waar alleen de windows drivers worden meegeleverd niet zo.
-1 Flame :?

Het verhaal is, dat Moria telkens zat te vertellen dat z'n hardware niet werkte onder Linux, en ik (/me is moto-moi uit de titel *D ) hem even aanraadde om een nieuw draadje te starten over dat onderwerp, waarin we dat konder ontkrachten.. Verder kun je zien, dat de eerste reply van Nelske is, en als die er geen problemen mee heeft, is het OK :)

Dat draadje waarin Moria begon te 'klagen' staat trouwens hier..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Djiesssses.....

Volgende keer dat je dingen koopt denk ik toch maar eens kijken of het inderdaad met alle OS'en werkt waarvan je zou willen dat ie mee werkt.

Veel succes
Hallo Papillon, ik heb het vermoeden dat jij nog steeds op dat eiland zit, want je komt erin zeilen met kreten over hardware terwijl we het toch echt over bootmanagers hadden. En dat van die hardware is allang geregeld hoor. Dus ik vind het eigenlijk een beetje vaag overvlieg verhaal van je, en met mij snappen de anderen het ook niet zo waar je het overhad, ik denk dat je in het verkeerde topicje zit. ;)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 18:31 schreef Papillon het volgende:
Djiesssses.....

Voor antwoord op je vraag, waar ik overigens niet het puf kan opbrengean dat allemaal te controleren, kun je het beste gebruik maken van een zoekmachine en daar zoeken op hardware compatibility linux..

Veel succes
Hmzz, ik zie het nut van dit antwoord niet zo eerlijk gezegd :{

Verder slaat het eerste deel natuurlijk nergens op. Wie zegt dat Moria ten tijden van aankoop het idee had, om later wat met Linux te willen gaan doen? Verder hebben drivers natuurlijk niks te maken met de kwaliteit van de hardware.

Een beetje opletten dus voor je op "Verstuur" drukt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search geprobeerd, maar geen resultaten gevonden.
Het gaat om het volgende; Wat moet ik me voorstellen met "SANE backends", en wat doet het nu precies??? Het is allemaal bijzonder vaag voor me.

Dit is een antwoord dat ik krijg op HP scanjet 3300c driver voor linux. Wat ik uit het verhaal op de links heb opgemaakt is; dat epson scanners het wel ondersteunen en hp scanners niet.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 12:11 schreef Moria het volgende:
Ik heb de search geprobeerd, maar geen resultaten gevonden.
Het gaat om het volgende; Wat moet ik me voorstellen met "SANE backends", en wat doet het nu precies??? Het is allemaal bijzonder vaag voor me.

Dit is een antwoord dat ik krijg op HP scanjet 3300c driver voor linux. Wat ik uit het verhaal op de links heb opgemaakt is; dat epson scanners het wel ondersteunen en hp scanners niet.
standaard verschaft de kernel een soort algemene USB en parallele poort scanner driver. Echter, elke scanner werkt net eventjes anders. Daarom moeten de data die je via die module krijgt nog "begrepen" worden door je systeem. Voor scannen gebruikt men SANE, en het stukje code dat de scanner data omzet in een plaatje heet de "SANE backend". Elke scanner heeft dus een eigen SANE backend nodig.

Overigens worden (voor zover ik weet) HP scanners tegenwoordig bijna allemaal gesupport...

Verwijderd

Tegenwoordig zijn HP scanners nogal verschillend van elkaar.
Ze worden ook niet meer door HP gemaakt, maar door scannerfabrikanten als Umax en Avision.

De HP4300 heeft dezelfde driver/backend nodig als de 3300.
http://home.zonnet.nl/bertrik/hp3300c/hp3300c.htm
Hier is te lezen dat de driver nog in test-fase is.
Hij zit dus ook nog niet in de officiele Sane-release.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u wel heren, nu weet ik meer van jullie tweeën dan ik met met steenkolen engels uit de desbetreffende website's kon halen. Ofwel het wordt me nu een stuk duidelijker in gewoon nederlands :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Het spijt mij enorm, maar deze kerel zegt een n00b te zijn. Niet tegenstaande het feit dat iedereen als n00b begint, moet mij toch van het hart dat hij hardware noemt die in theorie wel werkt, maar voor een n00b behoorlijk lastig wordt (de QuickCam en de USB brander bijvoorbeeld).

Ik zou dan de topicstarter ook willen voorstellen om niet direct zo maar te gaan installen, maar vooral en dan ook echt vooral éérst allerlei HowTo's te lezen (waar Nelske ook al naar verwees). Niet alleen kun je dan ih vervolg een dergelijke vraag zelf beantwoorden (weer wat geleerd ;) ), maar je weet ook beter wat je kunt verwachten als je gaat proberen deze hardware écht aan de praat te krijgen. Beter dan wanneer wij zeggen: ja, werkt. Werkt ook. Ja. Werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt mij enorm, maar deze kerel zegt een n00b te zijn. Niet tegenstaande het feit dat iedereen als n00b begint, moet mij toch van het hart dat hij hardware noemt die in theorie wel werkt, maar voor een n00b behoorlijk lastig wordt (de QuickCam en de USB brander bijvoorbeeld).

Ik zou dan de topicstarter ook willen voorstellen om niet direct zo maar te gaan installen, maar vooral en dan ook echt vooral éérst allerlei HowTo's te lezen (waar Nelske ook al naar verwees).
Het hoef je niet te spijten ;), maar ik neus al een tijdje op het forum voor Linux, en sta versteld van de problemen die je bij allerlei distro's en hardware ondervind. Bij de één draait iets als een trein, bij de andere komt het stoom uit de oren :) wil alleen soms vanwege mijn steenkolen engels eens wat weten over "generic" wat het inhoud, net zoals dat "Sane" gedoe. En dan is het makkelijk als je met een paar woorden door iemand even een uitleg wordt gegeven. Dat werkt wat makkelijker om iets te begrijpen voor mij en waarschijnlijk vele anderen. Daarom vind ik het initiatief van Nelske en de anderen gewoon extra aandacht waard om het door te lezen. Maar Linux staat hier nog steeds niet op de computer, want ik ga toch eerst eens in het doolhof Linux spitten, met af en toe een verheldering van het "hoe en waarom" in plain nederlands op GOT. En ik lees wel meer dat je moet "zoeken", maar als je nu niet weet "waar en wat" omdat je b.v. de term "Sane" niet begrijpt wordt het allemaal wel heel erg vaag. :+

Ik mag het niet, maar doe het toch. GRTZ en THNX

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Fair 'nuff :)
Pagina: 1