Toon posts:

Gitaarles nodig ja/nee?

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik van m'n Pa een Gitaar gekregen voor mun verjaardag. Het is een elektrische trouwens >:)

Het leek me altijd al leuk gitaar te kunnen spelen, vandaar mijn verjaardagskado.
Echt kunnen spelen is er bij mij nog niet bij. Kan wel simpel deuntje van "Altijd is kortjakje ziek", maar eigenlijk klinkt dat nergens naar :'(

Nou vroeg ik me af wat jullie als gitaarspelers als eerste hebben gedaan toen julli een gitaar kregen...zelf begonnen met boekjes of CD's of zo, of op les gegaan?

Ik zal op de site van worldguitar.com wel handige tips om mee te beginne, zodat je vingers wat soepeler worden enzo, maar is les eigenlijk niet beter als je serieus ermee wilt beginnen?

Nouw woon ik vlakbij Veenendaal (in Overberg om precies te zijn ;-) ) en wilde lessen in Veenendaal. Iemand een idee of daar een goede goedkope school zit waar je les kan krijgen? Of misschien een privé leraar (moet daarvoor wel ff aan m'n ouder vragen :-) )

Verwijderd

waarom nou dom doen

Verwijderd

Probeer het eerst eens met online cursussen

En zoek naar tabulatuur

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd

Gadverdamme, wat een kutreactie. Alsof een blik op zijn profiel alles over hem zegt.
Het is wel zo dat zijn vraag niet echt computer-related is, maar van die slotje/kijk het is een n00b-reacties wordt ik echt kotsmisselijk.

Ontopic: ik zou les nemen ja, dat kan het internet nog niet vervangen. Leraren kunnen je dingen voordoen en tips geven...

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Een paar adviezen:

Leer eerst alle akkoorden. Majeur, Mineur en Septiem is voorlopig wel genoeg. Dat zijn er bij elkaar 21, en ze zijn op basis van elkaar voorspelbaar.
Oefen goed op barré-akkoorden, dat versnelt het leerproces aanmerkelijk.
Luister naar je favoriete muziek, en speel het na. Doe dit net zolang tot je het acceptabel vindt.
Kijk naar goede gitaristen en probeer hun grip uit. Neem degene die je het prettigst vindt, tenzij je van plan bent een conservatorium te gaan bezoeken. (ja, ik weet hoe afkeuring voelt).
Probeer toonladders te leren. Koop dat ene boek van Ralph Denyer, dat is behoorlijk informatief voor de beginnende gitarist( http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/033032750X/topbooks0b/202-8114493-3906208 )
Ga nu een beetje soleren.
Luister opnieuw naar je favoriete muziek. Je zult het nu wat beter mee kunnen spelen.

Zo begint het ongeveer 8-)

en voor de nOOb-bashers: in de FAQ staat dat je dat moet laten. Foei! :+

Forza Mucca!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 18:30
Gitaar les zal ik doen ja, maar gelijk electrisch...

Alles is najagen van wind...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb 2 jaar voor mezelf gespeeld en toen ben ik 1 jaar op les gegaan..zelf doen, kan je veel mee bereiken,..maar lang neit zoveel als met les..dan schiet je echt vooruit..ik ben alleen gekapt met lessen omdat ik geldtekort had..maar anders :)

ik zou proberen eerst ff je basis dingetejs zelf te leren(dan et begin van et begin dan)
en als je em beet kan houden zeg maar..ga dan op les :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 20:35

Hydrax

*huh?*

Ik zou ook aanraden: ga op les, dan weet je in ieder geval dat je het goed doet (mits je natuurlijk een goede leraar hebt)

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

• Rollerjooster
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

En het allerbelangrijkste: spelen met anderen. Daar word je zeer snel beter van. (was ik net vergeten te zeggen).

"Timing leer je pas echt goed als je jezelf omringt met matige muzikanten".

Wat les betreft: een goede mentor is idd het halve werk...

Forza Mucca!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 15 januari 2002 22:59 schreef gjrebels het volgende:
http://gathering.tweakers.net/forum/user_profile/45803
zucht
http://gathering.tweakers.net/forum/user_profile/40508

Net zo zucht >:)

On topic: kan je over gitaarles weinig vertellen aangezien ik drummer ben :P . Wat ik je wel kan vertellen is dat als je het echt leuk vind en je veel speelt je zelf echt een hoop kan leren. Toch kan het nuttig zijn om les te nemen, ofwel echt om je opweg te helpen, of na een tijdje om je op een iets verder gevorderd niveau nog een schop de goede richting op te helpen. Hier geld nog altijd wel dat het echt veel moeilijker is om iemand iets AF te leren dan iets AAN te leren.
Wat ook erg leuk is is gewoon een paar vrienden bij elkaar te schoppen en een band te beginnen. Gewoon lekker klooien, leer je erg veel van (samenspel en vooral goed luisteren).

have fun.

de betaler vervuilt

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

St@m

@ Your Service

ik heb ook gitaar gespeeld (ik vond het niet leuk meer en ben er mee gekapt) en ik kan het je aanraden om les te nemen, niet gelijk met een elecktrische beginnen, maar eerst de basis te leren op een akoustische :? (je weet vast wel wat ik bedoel)
Een vriend van mij had ook een elecktrische gitaar gekregen en die kon na 2 dagen al spelen wat ik na 2 maanden pas kon spelen, maja hij is gewoon goed...

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 22:42

Jag

Deze staat eigenlijk fout, maar vooruit, ik laat hem staan :).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 22:56 schreef jeffreystegeman het volgende:
Dit hoort hier niet thuis!!!!!!|:(

Slotje???
Hoezo slotje? Een gitaar is een instrument wat audio produceert. Het hoort dus wel degelijk thuis in een audio/hifi forum! Wat dacht jij dan? Bij HW algemeen of bij Lieve Adjes ofzo?
Het hoort ook niet thuis onder Gadgets trouwens.

Houdt dus ff op met meteen te brullen om een slotje wil je |:(

Ik stel een seieuze vraag en hoop daar een serieus antwoord op te krijgen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb 2 jaar les gehad op elektrisch gitaar.. dan ken je eigenlijk alle dingen wel en kun je gewoon zelf muziek zoeken op Internet en dat spelen.
Als je een beetje muzikaal bent (en bijv. al andere instrumenten hebt gespeeld) hoef je niet eerst nog die basis te gaan leren op een akoestische gitaar, anders is het misschien wel slim.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 20:43
Op dinsdag 15 januari 2002 22:52 schreef Fender het volgende:
Sinds kort heb ik van m'n Pa een Gitaar gekregen voor mun verjaardag. Het is een elektrische trouwens >:)

Het leek me altijd al leuk gitaar te kunnen spelen, vandaar mijn verjaardagskado.
Echt kunnen spelen is er bij mij nog niet bij. Kan wel simpel deuntje van "Altijd is kortjakje ziek", maar eigenlijk klinkt dat nergens naar :'(

Nou vroeg ik me af wat jullie als gitaarspelers als eerste hebben gedaan toen julli een gitaar kregen...zelf begonnen met boekjes of CD's of zo, of op les gegaan?

Ik zal op de site van worldguitar.com wel handige tips om mee te beginne, zodat je vingers wat soepeler worden enzo, maar is les eigenlijk niet beter als je serieus ermee wilt beginnen?

Nouw woon ik vlakbij Veenendaal (in Overberg om precies te zijn ;-) ) en wilde lessen in Veenendaal. Iemand een idee of daar een goede goedkope school zit waar je les kan krijgen? Of misschien een privé leraar (moet daarvoor wel ff aan m'n ouder vragen :-) )
Er is een progje voor voor op de pc .. dat heeft guitar pro ofzoiets ... ff naar zoeken ... mijn broertje speelt nu ook aardig gitaar ... heeft ie zichzelf aangeleerd .. hij speelt nu ongeveer 4 tot 5 maanden ...... SUC6

Verwijderd

Topicstarter
IDD, net zo'n zucht

Een profile wat net aangemaakt is heeft nix te maken met of iemand een, naar jullie mening welliswaar, domme vraag stelt of wat dan ook. Het geeft ook niet aan hoe lang de eigenaar van dat profile al rondhangt op GoT. Voor die zuchters onder ons...als ik jullie profiel zo zie kom ik al een jaartje of 2 langer op GoT dan jullie. Dat ik niks te posten had is mijn zaak, maar baseer niet jullie ideën over mij hierop, okay? |:(

Jag, waar had mijn posting dan wel gemoeten? Harde Waren? Das meer voor hardware voor PC's etc. Niet echt de plek om een vraag te stellen over een muziek (=audio) instrument.

Voor de mensen die op een leuke manier en vooral serieuze maier hebben gereageerd....bedankt! Jullie snappen tenslotte wel waar het hier voor mij om gaat, en dat is advies van mensen die ervaring hebben met leren gitaar spelen.

Ik kreeg net trouwens wel in de gaten dat ik schijnbaar een probleem heb om mijn vingers aardig dwars op de hals van de gitaar te zetten. Als ik het zo vergelijk met video van het internet zie ik dat mijn vingers nogal de neiging hebben 'plat'te gaan liggen op de hals ipv rechtop en hoekig. Dit lijkt me een probleem te zijn voor het goed aanslaan van accoorden of niet? Is dat gebrek aan soepelheid? Kan dat kwaad als het niet anders lukt? De inkepingen van de snaren zitten dus niet op het topje van mijn vinders (vooral wijsvinger) maar meer op de hoek.

• Jag

Jag

Hij had eigenlijk in Nieuws, Sport, Media en Muziek gemoeten, maar ach, ik verwacht niet echt een stroom aan gitaar-topics, dus ik laat hem gewoon staan.

En kan iedereen ff ophouden met dat stomme geeikel over dat ie een n00b is, daar wordt niemand wijzer van :).

• Knoetje
Dat gaat beter door oefenen,
je moet er wel goed op letten dat je ze wel recht neer zet anders leer je je zo'n makkelijke techniek aan...
In het begin is het moeilijker, maar als het eenmaal wat makkelijker gaat dan kun je veel technischer gaan spelen!!!

Koop anders maar een gitaar boek ofsow waar de basis handelingen in staan >:)

SUC6

[oftopic]

Ik speel nu 17 jaar, en ik moet nog steeds oefenen...
en heb soms nog steeds een zere klauw...

[/offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Hi Jag,

Het kan aan mij liggen, maar wat jij zegt over "nieuws, sport, media en muziek" zie ik niet in de index staan. Moet ik soms refreshen? Lijkt me toch niet he :-)

Thx anywayz voor het duidelijk maken dat mensen geen aanname's moeten doen nav een profiel. Beetje erg voorbarig geblaat van die lui vindt ik. (8>

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 00:28 schreef KNOETJE het volgende:
Dat gaat beter door oefenen,
je moet er wel goed op letten dat je ze wel recht neer zet anders leer je je zo'n makkelijke techniek aan...
In het begin is het moeilijker, maar als het eenmaal wat makkelijker gaat dan kun je veel technischer gaan spelen!!!

Koop anders maar een gitaar boek ofsow waar de basis handelingen in staan >:)
[/offtopic]
Thx. Boekie met basiszaken heb ik, maar staan maar 3 accoorden in. Rest is geneuzel over hoe elk onderdeel heet en dat je na gebruik de gitaar, lieft met een linnen doek, af moet nemen ;-)

Boekie hielp me dus niet echt. Probleem zit 'm ook neit zo in het leren van de accoorden, maar omdat ik nu moeite heb de vingers goed dwars op de hals te krijgen zou ik, volgens een kennis van me, wel eens met een verkeerde basis kunnen beginnen, wat later weer moeilijker af te leren zou zijn (zoeiets zij die in iedergeval). Klopt dat? Is er een trucje voor om m'n vingers 'dwarser' op de hals te krijgen? Het lijkt nl wel alsof mijn pols neit echt 'mee wil werken' zal 'k maar zeggen ;-)
Vingers wijzen dus naar body van gitaar, en da's schijnbaar dus niet goed :'(

• Jag

Jag

Op woensdag 16 januari 2002 00:31 schreef Fender het volgende:
Hi Jag,

Het kan aan mij liggen, maar wat jij zegt over "nieuws, sport, media en muziek" zie ik niet in de index staan. Moet ik soms refreshen? Lijkt me toch niet he :-)
Oeps, vergeten :o, daar kan jij nog niet in, in dat geval ga ik hem misschien toch maar moven >:) ;).

• Knoetje
Dat ligt vooral aan de positie van je duim!!!

simpele basis...

1. Jij hebt waarschijnlijk je duim aan de voorkant van de hals zitten, deze moet in het midden!!!

2. de wijsvijger mag alleen voor het eerste fretje komen (heel basis hoor)
de middelvinger mag alleen tussen het eerst fretje en de tweede komen en de ringvinger alleen tussen de 3e en 4e fret. De pink mag alleen tussen de 4e en de 5e

3. De Duim moet recht onder de middelvinger!!!!

4. En je moet je pols zo draaien dat alle vingers in een lijn staan evenreding met de snaren!!!

Have Fun

• TheGhostInc
  • Niet online
Zoek eens iemand op die weet ho het moet :)

Als je iemand hebt die wel les heeft gehad kun je even een paar keer goed proberen, die mensen hebben vaak net wat meer ervaring en kunnen vaak makkelijke tips geven.

Paar andere dingetjes:
Kun je bladmuziek lezen? Is wel een aanrader om alvast ervoor te zorgen dat je het kunt, dan kun je wat eenvoudige dingen pingelen.
Zoek gewoon *VEEL* oefen materiaal dat je ook echt leuk vind, zodat je lekker bezig blijft. Blijven klooien in het begin op 1 nr. heeft weinig zin, gewoon lekker doorspelen.

* TheGhostInc zou wel les nemen, al is het van een bekende, om een beetje op weg geholpen te worden.

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de reply over vingers en duim. In het boekie en op de site van worldguitar (of was het nou guitarworld?) had ik zal gezien dat mijn duim achter de hals moet zitten ter hoogte van de wijsvinger/middelvinder. Voorts zou de pols gebogen moeten zijn waardoor de vingers zo recht mogelijk van (bovenaf gezien dan) loodrecht op de snaren moeten staan. Ook is het makkelijker met spelen om de vingers op de snaren tegen de fret aan te spelen, zodat je daarmee de minste druk nodig hebt voor een goede zuivere toon.

Da's allemaal duidelijk en probeer ik ook, maar het lijkt wel alsof mun verrekte pols niet genoeg wil buigen ofzo. Als ik de hoge E probeer te 'riedelen'( dus fret 1 t/m 4) met wijsvinger t/m pink, dan zijn er maar 2 vingers die goed op de snaren liggen, en dat zijn niet de wijsvinger en de pink.

Wijsvinger omdat die de neiging heeft erg plat te liggen, de pink niet omdat die gestrekt is en niet gebogen. Da's voor de hoge E geen probleem, maar voor accoorden zometeen wel, want dan blokt die de onderliggende snaar, toch? (jaja, ik heb wat geprobeerd voordat ik ging posten :) )

Nadeel van mijn huidige probleem is dat ik geen wijde greep kan gaan leren als het niet verbeterd. Hebben meer mensen hier last van en kan je soms smokkelen? Oh, en nee..ik ben denk ik niet voorbarig met dit te vragen. Ik heb tot spierpijn toe geprobeerd die vingers goed te krijgen, maar schijnbaar laat mijn pols dat niet toe ofzo (foutje in de bouwtekening hehe)

• Knoetje
Halloooo,

Gitaar spelen is niet zo gemakkelijk!
Er zingt ook iemand: speelde tot m'n vingers bloedden...
En dat klopt inderdaad (zucht, heb nu eelt) >:)

gewoon door oefenen, en goed opletten dat ze niet plat gaan liggen

Pink was bij mij ook een probleem kindje! :)

[kapmodus]
Ga op les of icq maar een keer ;)
[/kapmodus]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

doorzettings vermogen is belangrijk
je muziek naspelen is belangrijk (ik dacht electrisch gitaar te willen leren spelen terwijl ik 1,5 jaar nadat ik begonnen was met spelen steeds minder naar elec. gitaar muziek ging luisteren en veel meer naar akk. gitaar muziek... da's lastig)
doorzettingsvermogenis belangrijk (of had ik dat al gezegd? ;))
jezelf de tijd geven
haalbare doelen stellen
je niet blindstaren op wat anderen kunnen
geloven in jezelf
les nemen van iemand die jou iets te bieden heeft met een gefundeerde mening en niet gaan zeuren over smaak... dat kan erg helpen en je kunt elkaar (of iig, hij/zij(?) jou, het belangrijkst) stimuleren.

ik heb op mn 13e een gitaar gekregen (ik ben nou 19) en ik heb 1,5 jaar les gehad, de rest heb ik mezelf geleerd.. wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet, dus ja.. soms zou ik willen dat ik wat meer discipline had gehad voor lessen en saaie vlugheidsoefeningen, anderzijds, mn muziek die ik wil maken en maak, en luister, bevat geen snelheids 'vai' licks, dus ja...
:)

suxes iig :)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Slotje???
Dit soort reacties zijn dus ook niet gewenst |:( http://gathering.tweakers.net/forum/faq

Ik ben zelf ook aan het pielen geweest met de electrische gitaar van m'n vader en het lukt wel aardig. Maar ik denk dat je een stuk sneller leert als je eerst op les gaat. De basis is heel belangrijk en een leraar kan goed op je vingers e.d. letten.

Andere tip: Luister luister luister! Luister naar zoveel gitaristen als je kunt! Koop cd's (nee, geen mp3's downloaden ;) ) van Joe Satriani, Jeff Beck, Steve Lukather, Steve Vai, John Petrucci etc. Ook al ben je nog niet goed, je leert hier veel van en je krijgt veel inspiratie. Van het luisteren alleen heb ik zoveel geleerd! Met drummen net zo.

Succes! :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Topicstarter
Thx you all :)

Ik denk dat het begin ligt om mijn poezelige vingertjes :P eens maar eens goed op de snaren te krijgen zonder de andere 'dood'te slaan. Pas als dat gaat lukken en er een beetje handigheid inzit is het denk ik tijd voor de volgende stap, enda's of lessen bij school/privé of zelf met boeken of programma aan de slag.

Maakt het trouwens nou echt zoveel uit als je vingers niet helemaal loodrecht op de snaren liggen?

Is privé les eigenlijk wel zoveel duurder als via school? ik las iets over dat scholen subsidie krijgen, maar omdat dat ook al minder en minder aan het worden is schijnt privé les, samen met nog iemand desnoods, net zo duur of net zo goedkoop te zijn.

• Apestaartje
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Leg in het begin de lat niet te hoog. (8>
Probeer eerst "de Blues" eens te snappen voordat je je op vingerindeknup-achtige licks stort. :Y)

(Je moet daar bij die bossen toch genoeg inspiratie op kunnen doen,op de camping in Overberg 8-) )

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 00:46 schreef KNOETJE het volgende:

simpele basis...

1. Jij hebt waarschijnlijk je duim aan de voorkant van de hals zitten, deze moet in het midden!!!
Jimi Hendrix al eens zijn spelen, die gebruikt(e) bijna altijd zijn duim, maarja die was ook wat minder beginner dan de meesten hier :+

• Symphony-X
  • Laatst online: 21-11 21:26
Op woensdag 16 januari 2002 00:46 schreef KNOETJE het volgende:

simpele basis...

de middelvinger mag alleen tussen het eerst fretje en de tweede komen en de ringvinger alleen tussen de 3e en 4e fret. De pink mag alleen tussen de 4e en de 5e

4. En je moet je pols zo draaien dat alle vingers in een lijn staan evenreding met de snaren!!!

Have Fun
Sorry hoor, maar wat een gelul zeg :r
Dit zijn regels voor de klassieke vorm van gitaar spelen; de hedendaagse moderne gitarist (Hendrix overigens ook al) heeft het schijt aan deze zgn. regeltjes; doe gewoon wat het beste aanvoelt!
Wil je echter klassiek gaan spelen dan is het raadzaam de duim bijv. niet over de hals heen te leggen ivm de reach. Wil je echter powerchords hakken dan zul je merken dat je juist met je duim op de hals, je pols minder belast.

Houd je aub niet teveel aan regeltjes, dat drukt enkel het enthousiasme en je motivatie. SPEEL, SPEEL, SPEEEEEEEEEL totdatje vingers ervan bloeden!! >:)

dát is de enige regel waar je je aan moet houden, wil je een goede gitarist worden.

sweep on.

check deze site es:
http://www.ultimateguitarpage.com
en deze :P http://www.xystus.nl

" Play the violent strings of my symphony "

• Symphony-X
  • Laatst online: 21-11 21:26
Op maandag 21 januari 2002 19:18 schreef BroxTheMan het volgende:

[..]

Jimi Hendrix al eens zijn spelen, die gebruikt(e) bijna altijd zijn duim, maarja die was ook wat minder beginner dan de meesten hier :+
damn je was me voor :)

" Play the violent strings of my symphony "

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sow? et verhaal is waar...
Ik weet dat je dat MOEt doen egenlijk..omdat et je meer "vrijheid geeft" in spelen
je kan precieser snellere grepen pakken. Maar et is wat je je aanleert..jimmy deed et dus anders..

Als je et op de jusite manier aanleert, kan je gewoon ebter worden.
Iemand zijn speelstijl wilt niet bepalen of iemand goed is,..meer wat hij ermee doet!

Luister eens voor de gein naar "The Hellecasters - Orange Blossom Special"
Dit zijn dus de lui met alles perfect..en wat hun kunnen,..in princiepe puur theorie.. maar wat er uit komt :9~ sjees..
dat isw rete snel,..klinkt goed en neit rommelig..

dit is echt ongeveer et snelste qua spelen wa tik gehoord heb!! (en dan hebben we et niet over tiep/plectrum solo's)

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55

Slotje???
Jij bent echt een zeurkous man. Flame intended.

Oke ontopic:
Ik ben nu een bandje aan het starten met mensen die ook pas 4 maanden gitaar spelen (en een lead singer en toetsenist). Ik kan je zeggen, het kost je echt ff tijd om het te leren. Ze kunnen nu eigenlijk nog weinig, alleen hele trage nummers. Je moet ook niet gaan proberen het eerste het beste nummer mee te spelen. Gewoon laag beginnen. Als je teveel hooi op je vork neemt en merkt dat het niet lukt voel je je triest. Zo heb je minder energie om DOOR te gaan.

Met alle respect. Drummen is ook gewoon makkelijk, meer lichamelijke inspanning. Minder denk werk. Het gaat er niet om welke frits frats je uithaalt. Zolang je alles maar strak speelt. Ik heb altijd een ongelooflijke hekel aan drummer die denken dat ze snel zijn en prima cd opname maken (met veel schaven en schaven en overdoen) en dan live een prutsoptreden neerzetten. Gewoon laag beginnen en op traag tempo en dat LANGZAAM opbouwen.

Gitaar spelen is toch een beetje "kloten!". Gitaarles is leuker en actueler dan uit boekjes, maar het tempo is vaak fout. Bij boekjes kun je dit zelf bepalen.
Bij de bieb hebben ze die vaak genoeg. Anders bij je lokale muziekzaak (je hebt ze al vanaf F20,-)

En over 5 jaar zie ik jou wel met Children of Bodom of Annihilator spelen :) Hehe. Veel succes met je werk dude!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 21 januari 2002 22:17 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Jezus, boeie. Jij bent echt een zeurkous man. Ik ben nu een bandje aan het starten met mensen die ook pas 4 maanden gitaar spelen. Ik kan je zeggen, het kost je echt ff tijd om het te leren. Ze kunnen nu eigenlijk nog ERG weinig. Met alle respect. Drummen is ook gewoon makkelijk, meer lichamelijke inspanning. Minder denk werk. Bovendien kun je bij drums gewoon lekker rammen zonder op te letten, na een tijdje gaat alles vanzelf. Gitaar spelen is toch een beetje "kloten!". Gitaarles is leuker dan uit boekjes, maar het tempo is vaak fout. Bij boekjes kun je dit zelf bepalen.
Bij de bieb hebben ze die vaak genoeg. Anders bij je lokale muziekzaak (je hebt ze al vanaf F20,-)

En over 5 jaar zie ik jou wel met Children of Bodom of Annihilator spelen :) Hehe. Veel succes met je werk dude!
mee eens .. maar ik vind et tempo goed..meestal kan je et wel zelf bepalen... kijk in een groep gitaarspelen werkt gewoon niet :)

(ik kan et weten :D )

gitaarspelen is een enorme inspanning..et is anders dan piano en drummen etc.
niet qua beweging, maar je lichaam moet et gewend worden ..en aanpassen.. en je moet oppassen dat je et neit overbelast.. met drummeb heb je dat wat minder snel..gitaarspelen is vrij intensief.. vooral als ik over "stringbenden" ga spreken..ik ben hier al een jaar mee bezig, maar et is erg zwaar en vereist veel training,..je mag daarom best wat vragen heo je dat et best kan doen.. et is niet niets namelijk!! :)

• Yokozuna
Ja, het is ook een beetje fout te denken dat alleen drummers het harde werk moeten doen. Drummen = zweten (als het goed is ;0 ).

Gitaarwerk = gewoon heel anders. Drummen kun je heel simpel houden. Ik geloof graag dat het nog meer fysieke als mentale inspanning kost het onder de knie te krijgen. Maar als je het kan kun je lekker een drummer en een bass gitarist opzoeken en samen eens lekker jammen. Je weet niet HOE cool dat is!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet et wel :D
maar probleem is..de muziek die ik ECHT tof vind..speelt bijna niemand.. of je moet er TE goed voor zijn..en de style die ik speel,.. ben ik gewoon te slecht voor om dat echt uit te oefenen :7

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 16 januari 2002 12:50 schreef apestaartje het volgende:
Leg in het begin de lat niet te hoog. (8>
Probeer eerst "de Blues" eens te snappen voordat je je op vingerindeknup-achtige licks stort. :Y)

(Je moet daar bij die bossen toch genoeg inspiratie op kunnen doen,op de camping in Overberg 8-) )
ps deze quote nog ff..
blues is je basis van een te gekke methode..vergeet niet je te ontwikkelen in fingerpicking..dat is enorm handig als je wat verder bent..

Ik gebruk men vingers altijd bij snelle solo's enzo.. en dat werkt perfect (neit doen met vette overdrive)

• Yokozuna
Op maandag 21 januari 2002 23:05 schreef gitaarwerk het volgende:
ik weet et wel :D
maar probleem is..de muziek die ik ECHT tof vind..speelt bijna niemand.. of je moet er TE goed voor zijn..en de style die ik speel,.. ben ik gewoon te slecht voor om dat echt uit te oefenen :7
Ah, gewoon muziek met veel gitaar solo's dus? Ik hoop heavy/trash metal? :) Zoja, das mooi. Dan kan ik wel wat inspelen voor je... :7

He Fender, ik weet trouwens een HELE coole site voor je. Waar je aan de hand van STREAMING VIDEO (elk van een uur) les krijgt van een leraar. Je kunt bass gitaar, gitaar en drums leren spelen. Ik heb er echt al flink wat van opgestoken. Het is in het engels, maar dat moet opzicht gene probleem vormen. Ik zal de link eens voor je zoeken!

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 21:46 schreef Symphony-X het volgende:

[..]
Houd je aub niet teveel aan regeltjes, dat drukt enkel het enthousiasme en je motivatie. SPEEL, SPEEL, SPEEEEEEEEEL totdatje vingers ervan bloeden!! >:)

dát is de enige regel waar je je aan moet houden, wil je een goede gitarist worden.
je bent zeker ook net in opstand gekomen tegen je ouders....

maargoed, dit soort "regels" of (beter gezegd) tips helpen je om een goede basis te krijgen, dat je jezelf niet dingen aanleerd die later lastig af te leren zijn... om vanuit daaruit je eigen manier van spelen te ontwikkelen

• Apestaartje
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Beetje offtopic,maar toch:

Onderschat trouwens de waarde van een goede drummer nooit. (8>

Ik weet al wel na 17 jaar semi en prof. bezig te zijn,dat als een drummer niet swingt of loopt te versnellen (fokken),
dat het een optreden muzikaal goed naar de kloten kan helpen.

Nee,ik ben wel anders tegen drummers aan gaan kijken dan in het begin.
Dat een drummer de motor/stuwer/drager of wat dan ook van een band is,daar zit volgens mij wel wat in. :7

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 00:46 schreef Knoetje het volgende:

simpele basis...

Heb ik ultra grote handen of ligt dat aan mij. Als ik dat doe op mn electrische (of op mn klassieke) lukt mij dat egt niet!!! Ik heb altijt mn duima aan de voorkant hangen behalve als ik mn gitaar laag heb hange en op de e snaar aan het spelen ben.
Als je niet wisselt van positie is dit wel de bedoeling ja...
Hoe bedoel je?
Rechterhand bedoel je?[quote]

Verwijderd

Leuk om al die verhalen van anderen te lezen. Ik ben nu 14 zit al 6 jaar op klassiek les. Kan een jaar akkoorden en lietjes van bands enzo en een half jaar electrisch. Voor vorig jaar hat ik nog nooit intensief thuis liedjes geoefend maar nog heeft klassiek wel bijgedragen aan wat ik nu kan.

Zelf vind ik dat een leraar hebbe niet nodig is. Alleen als je neit zon goede zelfdiscipline hebt om zelf alles uit te vinden enzo is het wel handig. Maar door liedjes te spelen van anderen van tabs of die je zelf hebt uitgevogeld leer je zelf ook goed gitaar spelen en creeer je ook je eigen stijl. Als je geen leraar neemt moet je gewoon minstens 2 uur per dag die lietjes gaan oefenen. Verstand op nul en spelen, dan kom je er vanzelf wel! Behalve als je super a muzikaal bent.

Als je een leraar neemt dan moet je wel zeker zijn dat je een goede hebt! Een vriendin van mij zit ook op gitaarles bij een of andere metal head gitarist. Hij kan wel goed zijn maar wat ik van hem weet is allemaal behoorlijk negatief. Hij kon nog niet eens de nummer Something in the way en Come as you are van Nirvana uitvogelen op gehoor. Dat vind ik wel erg slecht voor iemand die gitaarles geeft.
Pagina: 1