subwoofer passief naar actief

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-04 21:54
Is het mogelijk om dmv een losse component(versterker) je passieve subwoofer actief te sturen:) ?

Volgens het plaatje alsvolgt:
[receiver/dts subwooferuitgang]--->[versterker2]--->[passieve subwoofer]
Ik pak dus de cinch aansluiting stop die in video1 van versterker2 en gooi mijn subwoofer op de speakeruitgang van versterker2....

Iemand die mij kan vertellen of dit lukt en of de video1 ingang niet overbelast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

:?

Als je die versterker2 er tussenuit haalt wordt je sub toch al actief aangestuurd :? begrijp er niet veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
Nee, want de subwoofer is passief. De subwoofer uitgang op mijn versterker moet dus nog versterkt worden. Daarvoor zijn kantenklare actieve subwoofers tekoop. Maar ik had dus het volgende in gedachte (zie eerste post) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32950

Ja, dat is mogelijk. Mijn handige schoonvader heeft zo'n kaste gemaakt. Kan je het basniveau zelf regelen en zelfs de freq. gebieden die versterkt worden. >:)

Ik zal hem wel eens vragen om het schema en het hier dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
Ah cool, maar denk je dat ik de subwoofer uitgang(cinch) op mijn video1 van de 2é versterker kan gooien?!? Een onversterkte uitgang zou moeten kunnen alleen ik wil het zeker weten voordat er problemen van komen:)
bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19009

Kan prima hoor, no problemo
Maaruh, hoezo op de video1 van je 2e versterker? Bedoel je de AUX-ingang ofzow? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dat kan inderdaad. Ik heb zelf nl. ook zo'n constructie thuis. Ik heb mijn sub-out aangesloten via een standaard tulpkabeltje op cd aux-in van mijn 2e versterker, en gewoon 1 speakerdraad naar m'n sub toe en het klinkt perfect.
(sub is mono, dus kabel van sub-out gaat bij mij in het linker aux-in kanaal en via een speakerkabel op de linkerspeaker aansluiting naar mijn subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:51
Kan prima, is gewoon een line level uitgang. Je kunt er dus een aparte versterker aan hangen of eventueel een internte versterker inbouwen.
--
video1, aux, tis allemaal hetzelfde, tis maar net hoe het op de versterker staat

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:37

Illusion

(the art of)

Ja het kan. Alleen voor zover ik het weet vinden versterkers het niet leuk als er op een speakeruitgang wel signaal staat, maar geen speaker is aangesloten. Gebruik je versterker dus in Bridged mode, of gebruik alleen de linker uitgang, en draai de balans knop op de versterker oook helemaal naar links.....

Correct me if I'm wrong

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
Het is me gelukt, bdankt voor jullie hulp. Het klinkt echt fantastisch. Ik heb zo'n onkyo dingetje ertussen gezet een waar genoegen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op maandag 14 januari 2002 16:23 schreef Illusion het volgende:
Ja het kan. Alleen voor zover ik het weet vinden versterkers het niet leuk als er op een speakeruitgang wel signaal staat, maar geen speaker is aangesloten. Gebruik je versterker dus in Bridged mode, of gebruik alleen de linker uitgang, en draai de balans knop op de versterker oook helemaal naar links.....

Correct me if I'm wrong
Huiskamer versterkers zijn NIET bedoeld om bridged aan te sluiten, wellicht te lang in de auto gehangen.....hier is het heel normaal.

Versterkers vinden het meestal inderaad niet leuk om maar via één kanaal geluid te geven (ook met de balans één kant opgedraaid). Je moet het zo zien, de vermogenstrappen links krijgen véél te doen en rechts niets....maar kapot gaat hij er niet van.

Beter: neem 2 subs, één links en één rechts ;)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Een kanaal van een versterker gebruiken kan echt geen enkel kwaad. En geen speaker eraan hangen ook niet.

Overigens moet je niet gek opkijken als je de volumeknop op de tweede versterker helemaal open moet draaien. Dat komt omdat het signaal al door de potmeter van de eerste versterker is gegaan, en het dus een heel laag signaal is. Met de tweede versterker regel je dus het volume tov de eerste versterker als het ware. En het nul dB punt (het punt waarbij de 2e (voor)versterker niet versterkt of verzwakt) bereik je met de volumeknop op 12 uur of zelfs nog wat verder.

En wat anders: in je sub zit waarschijnlijk een wisselfilter, tenzij het een bandpass sub is. Die moet je er ff uit slopen. Gewoon de speakerterminals op de sub rechtstreeks met de speaker erin verbinden, de receiver zorgt er al namelijk voor dat er alleen maar lage tonen bij de sub komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op dinsdag 15 januari 2002 18:10 schreef Jag het volgende:
Overigens moet je niet gek opkijken als je de volumeknop op de tweede versterker helemaal open moet draaien. Dat komt omdat het signaal al door de potmeter van de eerste versterker is gegaan, en het dus een heel laag signaal is. Met de tweede versterker regel je dus het volume tov de eerste versterker als het ware. En het nul dB punt (het punt waarbij de 2e (voor)versterker niet versterkt of verzwakt) bereik je met de volumeknop op 12 uur of zelfs nog wat verder.
De eerste sterker versterkt het signaal niet over de tape out, dit is een vast voltage. De 2e versterker versterkt het signaal, het is niet normaal als je hem heel ver moet opendraaien....
Op dinsdag 15 januari 2002 18:10 schreef Jag het volgende:

En wat anders: in je sub zit waarschijnlijk een wisselfilter, tenzij het een bandpass sub is. Die moet je er ff uit slopen. Gewoon de speakerterminals op de sub rechtstreeks met de speaker erin verbinden, de receiver zorgt er al namelijk voor dat er alleen maar lage tonen bij de sub komen.
Een versterker/receiver filtert standaard echt niet af, de passieve spoel is dus gewoon verplichte kost. En anders hoor je van die halve tonen en stemmen door de subwoofer. Iets wat de kwaliteit absoluut nietn ten goede komt. Het beste kantelpunt voor een subwoofer 10" of groter is rond de 80hz.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:51
Op dinsdag 15 januari 2002 19:16 schreef Jivecar het volgende:
De eerste sterker versterkt het signaal niet over de tape out, dit is een vast voltage. De 2e versterker versterkt het signaal, het is niet normaal als je hem heel ver moet opendraaien....

Een versterker/receiver filtert standaard echt niet af, de passieve spoel is dus gewoon verplichte kost. En anders hoor je van die halve tonen en stemmen door de subwoofer. Iets wat de kwaliteit absoluut nietn ten goede komt. Het beste kantelpunt voor een subwoofer 10" of groter is rond de 80hz.
De topicstarter wilt 'm op de subwoofer uitgang van z'n DTS receiver aansluiten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Op dinsdag 15 januari 2002 19:16 schreef Jivecar het volgende:

[..]

[..]

Zoals al gezegd gaat hij hem op de sub out aansluiten. En dat is eigenlijk ook de enige manier, want anders heb je twee volumeknoppen die je moet besturen als je het harder of zachter wilt zetten.
Pagina: 1