Paar vragen mbt nieuw te kopen HT set

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Vorige week heb ik bij een HiFi-zaak bij mij in de buurt een setje beluisterd dat ik waarschijnlijk ga kopen:

- Onkyo 595 receiver
- Onkyo 555 DVD-speler
- 2x Mission M74 voor
- 2x Mission M72 achter
- Mission M7C1 center

Het klonk echt perfect :7 ! Ik heb nog wel wat vragen mbt dit setje:

1) Kan ik beter een optische interlink kopen voor 25 euro, of een coaxiale voor 135 euro? De coaxiale schijnt beter te zijn, en ik loop dan niet het risico dat 'ie kapot gaat doordat ik 'm dubbelvouw ofzo. Heel mooi, maar zou het echt die 110 euro waard zijn? Misschien kan ik vragen ze allebei mee te nemen, en dan degene die het best bevalt te kopen?

2) Ik koop ook Mission steunen voor de achter-speakers. Het prijsverschil tussen 2x M72 + steunen en 2x M73 is dan dacht ik heel klein, kan ik misschien beter 2x M73 achter kopen? Staat wel minder mooi imo, maar als het geluid dan beter is voor vrijwel dezelfde prijs...

3) In verschillende reviews heb ik gelezen dat de Missions behoorlijk wat beter klinken als je ze bi-wired. Ik ga kiezen uit de volgende 3 opties:
- single kabel (fl. 7,50/m uitverkoop, 2x5 meter = fl. 75)
- bi-wire (dezelfde kabel 2x, dus fl. 150)
- bi-wire (fl. 20/m, 2x5 meter = f200)
Het gaat alleen om de 2 front-speakers (M74).
Die van fl. 20/m schijnt erg goed te zijn. Ik vind het erg moeilijk te kiezen; de een zegt dat het onzin is om dure kabels te kopen ("je hoort het verschil nauwelijks"), de ander zweert bij dure kabels en verklaart me voor gek als ik bij zo'n set kabels van fl. 7,50/m koop. Ik heb de set opzich al beluisterd (met de coaxiale interlink), maar ik weet niet welke luidsprekerkabels er toen zijn aangesloten. Is het niet wat overdreven om nou weer terug te gaan en te vragen de set opnieuw te beluisteren met de voorgenoemde kabels? Moet de verkoper ze nog op maat maken ook, speciaal voor mij...

Graag commentaar!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
over dat bi wire verhaal, als je de brug vervangt door een stukje goeie kabel hoef je ook niet te biwiren.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25
Leuk setje bij elkaar, maar als jij hem goed vind klinken, waarom dan nog bevestiging, ieder heeft z'n eigen idee wat hij mooi vind klinken en/of zien.
Maak je trouwens ook niet te druk om die kabels, da's weer nergens voor nodig. Die je gkozen hebt zullen het prima doen.

no comment

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39

FFF

Als ik het budget had zou ik voor dezelfde receiver en dvd gaan (555&595) is erg goede combi, met veel mogelijkheden. Over de speakers valt te dicusieren, de mission 70's geven over het algemeen, een geluid dat spanned is, dat is voor film ideaal, en voor de moderere muziek ook wel, maar als je ehct een muziek liefhedder bent, zou je ook eens, naar de 700 serie kunnen luisteren, verder zou ik de B&W 600 serie, de tannoy (R&S serie) en de Quadral Phonologue gold/silver combi of de ascent serie eens gaan luisteren.

Wat kavel betreft, ik zou de van 20/m gewoon bij een goede set hoort gewoon een goede kabel, en het maakt zeker wel een klein verschil, dat een kenner zal horen, ik zou zeker die paar euro extyra investeren, als je het budget hebt.

• FFF

FFF

euh om op het 2de punt trg te komen, dat hangt af van hoe je de speaker weet te plaatsen, op een stand zijn ze wellicht net zo goed, maar je kunt ze niet zomaar te kost bij de muur hangen, ik zou in dit geval kijken, hoe je ze kunt plaatsen, dat bepaald de kwaliteit in dit geval lijkt mij.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij geven bi-wire kabels alleen beter geluid wanneer je versterker ook bi-wire ondersteund. Als dit bij de Onkyo niet het geval is kan je beter voor goed 'normaal' draad gaan, en dan de bruggen vervangen door een klein stukje van hetzelfde draad. Volgens mij krijg je daar betere kwaliteit geluid uit als uit een aparte bi-wire kabel voor hetzelfde geld.
Maar vraag het nog even na.

Over de interconnect: ik zou zeker een coax nemen, het verschil vond ik vrij duidelijk te horen (en ik heb nog goedkope Pioneer speakertjes, met wel een dure Denon reciever eraan, best zonde van die Pioneers eigenlijk ;)), dus zeker het geld waard.

Tis natuurlijk allemaal niet zo heel boeiend verschil, kabels van 10 euro per meter of 5 euro, een optische of coax interlink, maar het geeft wel net dat extra's aan je set, en zeker als je met zo'n budget aan de gang gaat lijkt het me toch onzin om goedkope kabels erbij te hangen.

Veel plezier met je nieuwe setje. :9

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 13 januari 2002 19:35 schreef LordLynx het volgende:
Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij geven bi-wire kabels alleen beter geluid wanneer je versterker ook bi-wire ondersteund. Als dit bij de Onkyo niet het geval is kan je beter voor goed 'normaal' draad gaan, en dan de bruggen vervangen door een klein stukje van hetzelfde draad. Volgens mij krijg je daar betere kwaliteit geluid uit als uit een aparte bi-wire kabel voor hetzelfde geld.
Bij deze kan ik dit negatief bevestigen.
Over de interconnect: ik zou zeker een coax nemen, het verschil vond ik vrij duidelijk te horen (en ik heb nog goedkope Pioneer speakertjes, met wel een dure Denon reciever eraan, best zonde van die Pioneers eigenlijk ;)), dus zeker het geld waard.
vrij duidelijk te horen.. Hoe meer ik mensen hoor, hoe meer ik overtuigd raak dat ik echt en echt doof ben ofzo. Leuke discussie:
[topic=350725]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Door zo'n optical en coax kabel gaat toch gewoon 1'n en 0'n

Als je de afstand niet te lang is maakt het volgens mij totaal geen verschil, een knik in de kabel lijkt me ook een beetje onzinnig, hij hangt toch gewoon achter je aparatuur en daarbij voor het geld van een coax haal je 5 optical kabels |:(

Daarbij heb je bij optical volgens mij ook geen last van de aardlus.

Als je toch niet helemaal zeker bent vraag je iid of je ze bijde ff uit mag testen.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
Op zondag 13 januari 2002 19:48 schreef JvS het volgende:

[..]

[..]

[topic=350725]
Jij hoort dus wel (positief) verschil tussen single of bi-wire op een normale versterker? Maar niet tussen optisch of coax kabel?

Dan ga ik morgen toch eens even wat extra draad halen om die Pioneers te bi-wiren op mijn denon, want als jij dat beter vind klinken en het verschil tussen coax en optisch niet hoort, moet er voor mij een wereld open gaan als ik die speakers bi-wire :p

Ik heb het nog nooit geprobeerd, omdat de verkoper destijds zei dat als je reciever het niet ondersteunde het bruggetje vervangen hetzelfde effect had, maar ik ben nou toch wel benieuwd. :9~

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 13 januari 2002 21:04 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Jij hoort dus wel (positief) verschil tussen single of bi-wire op een normale versterker? Maar niet tussen optisch of coax kabel?
Nee, ik hoor amper verschil tussen bi- en singlewiren. Ik zeg alleen dat het kan :).

Ik heb het nooit blind getest, maar ben intussen wel achtergekomen dat je bij niet blinde testen je jezelf altijd voor de gek zit te houden en je verschillen hoort die er helemaal niet zijn...
Dan ga ik morgen toch eens even wat extra draad halen om die Pioneers te bi-wiren op mijn denon, want als jij dat beter vind klinken en het verschil tussen coax en optisch niet hoort, moet er voor mij een wereld open gaan als ik die speakers bi-wire :p
Hold your horses ;).
Ik heb het nog nooit geprobeerd, omdat de verkoper destijds zei dat als je reciever het niet ondersteunde het bruggetje vervangen hetzelfde effect had, maar ik ben nou toch wel benieuwd. :9~
Dan heeft die verkoper het over bi-AMPen :). Voor hoog en laag een aparte versterkerr gebruiken dus :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Dat klopt ja, ze gaan er wel in, maar de vraag is hoe ze er uit komen. Een zeer audiofiele discussie waar naar mijn mening veel te veel 'industriële eigenschappen' worden bijgehaald (bijv. ultrahoge frequenties die eerder aankomen, superveel data over glasvezelkabel van enkele kilometers, enz). Persoonlijk denk ik dat je het verschil tussen een goeie optische en goeie coaxkabel op je hifisetje niet hoort. Wil je geen gezeik met een groundloop, neem dan een optische. Zelf vind ik een dikke coax met zilveren metallic stekker er gewoon wijs uitzien dus koop ik die. Maar als je supergrote verschillen hoort is er iets niet goed. (vreemd overigens dat de data die zorgt voor de ruimtelijkheid en volheid altijd verloren gaat ;))
(sorry, dat was even een opkropping van ergenis over dit soort zaken veroorzaakt door het hifi-forum)
Als je de afstand niet te lang is maakt het volgens mij totaal geen verschil, een knik in de kabel lijkt me ook een beetje onzinnig, hij hangt toch gewoon achter je aparatuur en daarbij voor het geld van een coax haal je 5 optical kabels |:(

Als je toch niet helemaal zeker bent vraag je iid of je ze bijde ff uit mag testen.
Precies!

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Glival
Op zondag 13 januari 2002 19:21 schreef hervaz het volgende:
over dat bi wire verhaal, als je de brug vervangt door een stukje goeie kabel hoef je ook niet te biwiren.
Heeft bi-wiren dan helemaal geen zin meer? Lijkt me stug... (niet dat ik er verstand van heb hoor ;) )
Op zondag 13 januari 2002 19:22 schreef Martinus het volgende:
Leuk setje bij elkaar, maar als jij hem goed vind klinken, waarom dan nog bevestiging, ieder heeft z'n eigen idee wat hij mooi vind klinken en/of zien.
Ik vraag niet om bevestiging, ik heb nog wat vraagjes over kabels e.d.; die set is wel okee 8-)
Op zondag 13 januari 2002 19:22 schreef Martinus het volgende:
Maak je trouwens ook niet te druk om die kabels, da's weer nergens voor nodig. Die je gkozen hebt zullen het prima doen.
Ja, maar als ik door een paar tientjes extra uit te geven aan kabel wat beter geluid kan krijgen, doe ik dat natuurlijk wel. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er erg veel verschil in zit.
Op zondag 13 januari 2002 19:25 schreef FFF het volgende:
Als ik het budget had zou ik voor dezelfde receiver en dvd gaan (555&595) is erg goede combi, met veel mogelijkheden. Over de speakers valt te dicusieren, de mission 70's geven over het algemeen, een geluid dat spanned is, dat is voor film ideaal, en voor de moderere muziek ook wel, maar als je ehct een muziek liefhedder bent, zou je ook eens, naar de 700 serie kunnen luisteren, verder zou ik de B&W 600 serie, de tannoy (R&S serie) en de Quadral Phonologue gold/silver combi of de ascent serie eens gaan luisteren.
Die Mission's zijn erg goedkoop, en helemaal nu in de uitverkoop. Ik heb ze al beluisterd, en ben dik tevreden met het geluid, ik vond het mooier klinken dan Tannoy speakers die anderhalf keer zo duur zijn.
Op zondag 13 januari 2002 19:25 schreef FFF het volgende:
Wat kavel betreft, ik zou de van 20/m gewoon bij een goede set hoort gewoon een goede kabel, en het maakt zeker wel een klein verschil, dat een kenner zal horen, ik zou zeker die paar euro extyra investeren, als je het budget hebt.
Ik ben geen kenner :) Maar ik zal es proberen de verschillende kabels naast elkaar te beluisteren.
Op zondag 13 januari 2002 19:28 schreef FFF het volgende:
euh om op het 2de punt trg te komen, dat hangt af van hoe je de speaker weet te plaatsen, op een stand zijn ze wellicht net zo goed, maar je kunt ze niet zomaar te kost bij de muur hangen, ik zou in dit geval kijken, hoe je ze kunt plaatsen, dat bepaald de kwaliteit in dit geval lijkt mij.
De opstelling wordt een beetje vaag:
Ik heb een vrij grote kamer (4x7m ofzo), maar gebruik daarvan 4x4m voor m'n setje. Het is een zolder (schuin dak), en onder dat schuine dak hangt een gordijn (dus de onderste helft is recht). De speakers komen met de achterkant naar dit gordijn te staan; da's denk ik wel een heel verschil met een muur? Beetje vage uitleg misschien...
Op zondag 13 januari 2002 19:35 schreef LordLynx het volgende:

Tis natuurlijk allemaal niet zo heel boeiend verschil, kabels van 10 euro per meter of 5 euro, een optische of coax interlink, maar het geeft wel net dat extra's aan je set, en zeker als je met zo'n budget aan de gang gaat lijkt het me toch onzin om goedkope kabels erbij te hangen.

Veel plezier met je nieuwe setje. :9
Dat zit ik dus een beetje mee; aan de ene kant lijkt het logisch duurdere kabels te kopen gezien de prijs van de rest van het setje; aan de andere kant: als interlink + speakerkabels 300 euro goedkoper kunnen, en het kwaliteitsverlies qua geluid is miniem, dan houd ik liever die 300 euro in m'n zak :)
Op zondag 13 januari 2002 19:48 schreef JvS het volgende:

[..]

[..]

vrij duidelijk te horen.. Hoe meer ik mensen hoor, hoe meer ik overtuigd raak dat ik echt en echt doof ben ofzo. Leuke discussie:
[topic=350725]
:D
Behoorlijk verschil van mening over kabels dus... Ik zal toch zelf moeten luisteren denk ik :)
Op zondag 13 januari 2002 20:00 schreef Hyperbird het volgende:

Een optische kabel 'breekt' dus echt kapot als je 'm teveel buigt, weg 25 euro :'(

Ik vind de prijs van de coaxiale kabel die me aangeraden werd ook wel erg hoog ja.

Aardlus? Wasda :?

Ja, ik zal proberen ze allebei mee te krijgen en degene met de beste prijs/prestatieverhouding te kopen. Met luidsprekerkabel gaat dat wat moeilijker denk ik, omdat dat op maat geknipt moet worden.
Op zondag 13 januari 2002 21:04 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Ik ben ook benieuwd :)
Op zondag 13 januari 2002 21:14 schreef JvS het volgende:

[..]

Nee, ik hoor amper verschil tussen bi- en singlewiren. Ik zeg alleen dat het kan :).

Ik heb het nooit blind getest, maar ben intussen wel achtergekomen dat je bij niet blinde testen je jezelf altijd voor de gek zit te houden en je verschillen hoort die er helemaal niet zijn...
[..]

Hold your horses ;).
[..]

Dan heeft die verkoper het over bi-AMPen :). Voor hoog en laag een aparte versterkerr gebruiken dus :).
Bi-Ampen? Misschien als ik de loterij win :)
Op zondag 13 januari 2002 21:15 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Dat klopt ja, ze gaan er wel in, maar de vraag is hoe ze er uit komen. Een zeer audiofiele discussie waar naar mijn mening veel te veel 'industriële eigenschappen' worden bijgehaald (bijv. ultrahoge frequenties die eerder aankomen, superveel data over glasvezelkabel van enkele kilometers, enz). Persoonlijk denk ik dat je het verschil tussen een goeie optische en goeie coaxkabel op je hifisetje niet hoort. Wil je geen gezeik met een groundloop, neem dan een optische. Zelf vind ik een dikke coax met zilveren metallic stekker er gewoon wijs uitzien dus koop ik die. Maar als je supergrote verschillen hoort is er iets niet goed. (vreemd overigens dat de data die zorgt voor de ruimtelijkheid en volheid altijd verloren gaat ;))
(sorry, dat was even een opkropping van ergenis over dit soort zaken veroorzaakt door het hifi-forum)
[..]

Precies!
De RAF-verkoper vertelde mij dat (ik weet het niet helemaal zeker meer, ik zal het de volgende keer nog ff vragen):
- 'Goedkope' optische kabels redelijk goed (kunnen) zijn
- 'Dure' optische kabels goed zijn
- 'Goedkope' coaxiale kabels lage tonen niet altijd even goed doorlaten
- 'Dure' coaxiale kabels perfect zijn

Kortom: kies tussen een goedkope optische kabel (heel goede prijs/prestatieverhouding) of een dure coaxiale kabel (ook een goede prijs/prestatieverhouding, maar het moet uiteraard wel binnen je budget passen :) )

Uiteraard kan dat verschillen per kabel; we hebben het over een stuk of 6 kabels gehad.

• FFF

FFF

Mag ik vragen wat de 595 bij RAF kost? verder is de beste oplossing gewoon lusiteren, verder is de prijs niet altijd gelijk aan de kwaliteit, je zult moeten lusiteren.

• Glival
Op maandag 14 januari 2002 09:52 schreef FFF het volgende:
Mag ik vragen wat de 595 bij RAF kost? verder is de beste oplossing gewoon lusiteren, verder is de prijs niet altijd gelijk aan de kwaliteit, je zult moeten lusiteren.
ong. fl. 1500
Pagina: 1