Je eigen 5.1 speakerset maken?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Heeft iemand hier ooit z'n eigen 5.1 speakerset gemaakt (bestaande uit een aantal versterkers)
Ik wil zelf dus mijn Live aansluiten op:

Front: Labtec APX-4620 (2.1)
Rear: Stereo versterker
Center: een box aangesloten op een Velleman versterkertje

Beetje tijdelijke cheap-ass oplossing voordat ik mijn 5.1 speakerset krijg.

Is dit een beetje goed/haalbaar/praktisch?

Verwijderd

denk ik moeilijk met het regelen van het geluid :?

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:24
ik heb voor een philips speaker setje dat is een sub en 2 sattelites.

achter een zware versterker met 2 redelijk grote boxen daarop aangesloten (deze hangen bovenin mn kamer achter me).

nu wil ik dus nog een center speaker maken alleen ik weet niet hoe ik dat moet gaan fabriceren maar het zal wel mogelijk moeten zijn (nu ik zo zit te denken lijkt het me eigenlijk best makkelijk).

ik ga weer ffwat proberen mocht het lukken dan laat ik het weten :)

• Mad_Demon
Center speaker is toch gewoon links en rechts op 1 kanaal?

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:24
Op zondag 13 januari 2002 18:33 schreef Mad_Demon het volgende:
Center speaker is toch gewoon links en rechts op 1 kanaal?
precies daar dacht ik dus net aan alleen dat moet ik dus nog even een keer gaan uitproberen :)

(bioscoop effect heb ik hier al wel) dolby :)

• Mad_Demon
Wat is nou eigenlijk het voordeelvan zo'n center speaker?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zondag 13 januari 2002 19:31 schreef Mad_Demon het volgende:
Wat is nou eigenlijk het voordeelvan zo'n center speaker?
Uit je center speaker komen alle geluiden die je links EN rechts hoort in stereo mode

Uit je linker en rechter speakers hoor je deze geluiden niet...

Op deze manier lijkt het meestal of stemmen e.d. van voren komen

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mad_Demon
Op zondag 13 januari 2002 19:36 schreef dreeke het volgende:

[..]

Uit je center speaker komen alle geluiden die je links EN rechts hoort in stereo mode

Uit je linker en rechter speakers hoor je deze geluiden niet...

Op deze manier lijkt het meestal of stemmen e.d. van voren komen
Dus als ik het goed begrijp is het een kanaal met losse geluiden.
Daarom dat het geluid uit 2 speakers in de 2 speaker mode "voller" klinkt dan het geluid van 2 speakers in 5.1 mode. (jah, ik zat een beetje te kloten met de instellingen :P )

• sammie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 14:10
Op zondag 13 januari 2002 19:36 schreef dreeke het volgende:

[..]

Da's alleen maar waar voor dolby pro logic ook wel 4.0 genoemd.
Dolby Digital of DTS 5.1 levert 5+1 gescheiden bronnen aan.
De truck gaat dus in iedergeval niet op voor het kijken van DVD-tjes via je computer. Als je dan gewoon de center aan beide voorluidsprekers koppelt mis je dus de dialogen.

Voorts vraag ik me af hoe je die twee kanalen eenvoudig aan elkaar gaat knopen zonder dat de voorkanalen allemaal mono worden. Als je ze gewoon parallel zet maak je immers ook rechts en links gelijk aan elkaar.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Doorgaans heeft de speler al de mogelijkheid om het centergeluid naar de voorspeakers te sturen voor het geval dat je geen centerspeaker hebt.

Verwijderd

ik wil eigenlijk wel een 7.1 speakersetje maken, ook nog een speaker onder je op de grond en eentje aan het plafond. ;)

btw ze mogen die 5.1 / 4.1 sets van mij wel draadloos gaan maken..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Draadloze speakers hebben weinig voordeel gezien je alsnog een voedingsbron nodig hebt en altijd er een draad aan moet hangen. Of het geheel moet op batterijen gaan werken, maar dan kun je net zo goed met een omgekeerde emmer je eigen geluidseffecten gaan maken.

De centerspeaker is bedoeld voor de niet-optimale situatie waarbij je dus niet precies in het midden zit, voor het scherm en in het midden van de twee frontspeakers in in de bios dus aan de zijrand). Hiervoor is de centerspeaker ontwikkeld. Want als je aan de zijkant zit hoor je het geluid dat uit beide speakers komt, wat je dus eigenlijk vanuit het midden hoort te horen, alsnog uit één richting komen, namelijk de speaker waar je het dichtst bij zit. Vandaar de center speaker welke er voor zorgt dat het center geluid ook daadwerkelijk uit het midden komt. Zit je wel altijd in het midden dan kun je eventueel de center weglaten voor beter geluid, maar ook daar valt over te discusiëren.
Omdat stemmen vaak uit het midden komen en dus de center speaker heet het ding ook wel dialoogspeaker. Een fabel is echter dat deze centerspeaker/dialoogspeaker speciaal voor stemmen wordt gemaakt. De voldoen aan het volle frquentiebereik op het laag of sublaag na, dit wordt meestal doorgezonden naar de frontspeakers (in 'wide'modus gebeurt dit niet).

Het is overigens niet zo dat uit de center hetzelfde komt als uit Links en Rechts. Een multichannel decoder (prologic, 3ch stereo, enz) haalt het mono signaal uit de L+R kanalen en stuurt deze door naar de center. Maar het haalt het dus wel uit de L+R kanelen. Als je een center wilt maken door simpelweg een speaker op beide uitgangen tegelijk aan te sluiten heb je geen normale center want het geluid blijft alsnog uit de fronts komen.

--
back ontopic :)
Zelf heb ik een 4.0 opstelling met 2 frontspeakers en 4 rearspeakers voor m'n pc. Dolby signalen worden softwarematig gedecodeerd voor een 'output naar 4 luidsprekers'. Midspeaker gebruik ik dan niet en een sub is (nog) niet nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 12:45
Op maandag 14 januari 2002 01:05 schreef ShittyOldMan het volgende:
Dolby signalen worden softwarematig gedecodeerd voor een 'output naar 4 luidsprekers'. Midspeaker gebruik ik dan niet en een sub is (nog) niet nodig.
Welke softwarematige decoder gebruik je dan? ik zoek namelijk nog iets waarmee ik het geluid van de line-in (van bv een film op tv)van mijn Live! kan decoderen naar mijn 4.1 opstelling!

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14
kijk hier voor het softwarematig decoderen van een dolby surround signaal: [topic=371936/2]

Het is geen standaard optie van de live, er is overigens wel een ISA-kaartje dat dolby surround signalen kan decoderen, de pc doet hierbij weinig, alleen de instellingen doorgeven

Verwijderd

vroeger had phillips wel draadloze speakers maar die moest je naar een uur weer in een lader flikkeren

Verwijderd

Een vriend van mij heeft of een 4.1 of 5.1 set zelf gebouwed ik vraag het hem nog wel een keer (vandaag of morgen).

• ShittyOldMan
Op maandag 14 januari 2002 10:59 schreef VivaAtloni het volgende:

[..]

Welke softwarematige decoder gebruik je dan? ik zoek namelijk nog iets waarmee ik het geluid van de line-in (van bv een film op tv)van mijn Live! kan decoderen naar mijn 4.1 opstelling!
Ik gebruik gewoon de decoder die ingebakken zit in Power DVD 3 of 4. (config, audio, output naar 4 speakers). Dat geeft hetzelfde effects als DolbyDigital alleen zonder midkanaal, deze gaat in mono naar de fronts en het subgeluid ook.
Als je als ingang gewoons tereo gebruikt kun je bij je geluidsopties gewoon quadrofonische speakeropstelling selecteren. Links voor wordt dan hetzelfde als links achter, je krijgt niet opeens 4 aparte verschillende kanalen (dolby pro-logic ofzo). Voor dergelijke decoder zou ik het zo even niet weten eigenlijk.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:56 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon de decoder die ingebakken zit in Power DVD 3 of 4. (config, audio, output naar 4 speakers). Dat geeft hetzelfde effects als DolbyDigital alleen zonder midkanaal, deze gaat in mono naar de fronts en het subgeluid ook.
Als je als ingang gewoons tereo gebruikt kun je bij je geluidsopties gewoon quadrofonische speakeropstelling selecteren. Links voor wordt dan hetzelfde als links achter, je krijgt niet opeens 4 aparte verschillende kanalen (dolby pro-logic ofzo). Voor dergelijke decoder zou ik het zo even niet weten eigenlijk.
Quadrofonish is iets heel anders dan wat jij nu zegt.. Dat wat jij bedoeld is dubbelstereo.. Als ik mij niet vergis is quadrofonish toendertijd bedacht als 4 aparte kanalen.

• ShittyOldMan
Quadrofonish is iets heel anders dan wat jij nu zegt.. Dat wat jij bedoeld is dubbelstereo.. Als ik mij niet vergis is quadrofonish toendertijd bedacht als 4 aparte kanalen.
Dat klopt ja, maar de instelling heet wel quadrofonisch (in windows dan). Andere keren heet het gewoon '4 luidsprekers', is per software verschillend.
Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/tone_3.gif

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 16:46 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Dat klopt ja, maar de instelling heet wel quadrofonisch (in windows dan). Andere keren heet het gewoon '4 luidsprekers', is per software verschillend.
Die bill gates weet ok nix he :+

• ShittyOldMan
Die bill gates weet ok nix he :+
Klopt ja, die achterste speakers staan ook veel te dicht op de voorste :D

Pagina: 1