Printertje delen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo allemaal, weet iemand hoe je een printer als het ware kan doordelen?

Met doordelen bedoel ik het volgende:
Ik heb op de thuisserver voor het netwerk een printer geinstalleerd, en gedeeld. Deze werkt. Nu heb ik aa de server een 2e server hangen voor het hier aanwezige draadloze netwerk.

Nou wil ik dat een draadloze clieent ook kan afdrukken op de printer op de hoofdserver, en het af te drikken het volgende pad aflegt: [draadloze clieent]->[draadloze server]->[hoofdserver]->[printer].

Weet iemand dus hie ik deze al eens gedeelde printer op de draadloze server nog eens kan delen?

alle 2 de servers en de clieenten trouwens ook draaien op w2k pro

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Kan niet. Je kan een printer niet 2x delen (delen op delen).

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:05 schreef MetHod het volgende:
Kan niet. Je kan een printer niet 2x delen (delen op delen).
wat kan ik dan doen?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Op zondag 13 januari 2002 14:07 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

wat kan ik dan doen?
Draadloze server ertussen uit?

Je kan zo'n access point toch gewoon aan een hub hangen?

• wietse.cc
Of kan ik niet een virtuele printer aanmaken op de 2e (draadloze) server die als er een afdruk naar die virtuele printer gaat hem doorstuurt naar de gedeelde printer op de server?

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:08 schreef MetHod het volgende:

[..]

Draadloze server ertussen uit?

Je kan zo'n access point toch gewoon aan een hub hangen?
Nee kan niet, het draadloze netwerk waar ik mee werk zijn usb adaptertjes, en ik heb een aparte server voor de draadloze clieenten, omdat die adaptertjes niet goed werken op mijn hoofdserver

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
had pas nog zo'n dingetje in mn handen die achterin je printer gaat waar de printerkabel altijd zit en dan aan de andere kant van dat dingetje zit een utp contra stekker.

dit houd dus in dat je van je printer een lokale printer maakt. dan is dat dus niet een gedeelde printer aan een computer maar gewoon een client.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom hang je je printer niet gewoon aan server 2?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

één server is gemakkelijkerer lijkt me :)

maar je kan van die printerswitch dingen halen, dan kiest dat ding automatisch een signaal als dat komt, van de ene server of van de andere. Kan ook handmatig, maar dat gaat waarschijnlijk irriteren, is wel een sttuk goedkoper.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als jij op server1 een printer deeld, en met je wireless clients op die server kan/mag komen, kan jij gewoon printen hoor.

ff naar netweromgeving, server1 browsen, zie je de printer, dubbelklikken, en wordt op de clients geinstalled

Klaar :)

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

2de optie:

server1 heeft een printer op lpt1:
op server2 draai je een net use lpt2: \\server1\printer

hierdoor wordt de lpt2: van server2 de printer van server1
dan op server2 dezelfde printer installen, ff de juiste settings van server1 overnemen. Zorg dan wel dat je op server2 de printer installed op lpt2:

Dan delen, werkt ook prima :)

Ey!! Macarena \o/

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:10 schreef MREn het volgende:
één server is gemakkelijkerer lijkt me :)

maar je kan van die printerswitch dingen halen, dan kiest dat ding automatisch een signaal als dat komt, van de ene server of van de andere. Kan ook handmatig, maar dat gaat waarschijnlijk irriteren, is wel een sttuk goedkoper.
1 server wil niet wegens die usb adaptertjes, dus dan maar 2, en aangezien die usb dingen er regelmatig uitknallen, en mijn 1e server ook websites host, mag het niet gebeuren dat hij gereset moet worden wegens een netwerkadaptertje... als het draadlose netwerk er nu uit knalt kan ik zonder problemen de 2e server restennen en blijft mijn server voor websites en internet verbinding in de lucht...

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 14:13 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

1 server wil niet wegens die usb adaptertjes, dus dan maar 2, en aangezien die usb dingen er regelmatig uitknallen, en mijn 1e server ook websites host, mag het niet gebeuren dat hij gereset moet worden wegens een netwerkadaptertje... als het draadlose netwerk er nu uit knalt kan ik zonder problemen de 2e server restennen en blijft mijn server voor websites en internet verbinding in de lucht...
maar het tweede deel van mn reply zou dan moeten werken :)

• wietse.cc
ik ga deze maar eens proberen van RaZ:

dan op server2 dezelfde printer installen, ff de juiste settings van server1 overnemen. Zorg dan wel dat je op server2 de printer installed op lpt2:

Verwijderd

Wat is er mis met je netwerk ?
Netwerkprinters zijn printers die over het gehele netwerk beschikbaar zijn. Of je nu via Ethernet, wireless of usb of tokenring, of sateliet gaat. Netwerk = netwerk en dus kun je overal op het netwerk printen zolang jij de rechten maar goed zet.

Printers kun je wel degelijk dubbel delen. Dat is helemaal geen probleem, je moet alleen wel weten hoe je dat moet aanpakken.

Op mijn eigen thuisnetwerkje heb ik 2 van mijn printers gekoppeld aan een printserver en die printserver wordt geserviced door 6 queues op 3 NT5 (W2K) servers. Geen probleem.

als jij dus \\server\printerqueue kan opgeven op je ene netwerk, dan kan dat ook op het draadloze netwerk.
Anders maak je van je printer een TCP/IP printer van en dan kun je vanaf heel internet op je printer afdrukken als je wil.

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:16 schreef wietse.cc het volgende:
ik ga deze maar eens proberen van RaZ:

He RaZ of iemand anders die weet hoe...
Hoe kan ik een LPT2 door laten gaan naar \\server1\printer ???

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hij zou op server1 192.168.0.x kunnen draaien met z'n clients
op server2 192.168.1.x vanwege de wireless-access point, en daardoor het server1 sigment niet kunnen zien.

Mijn opties was voor mij een uitkomst, zaten wat fouten in de driver van een printer die ik wou delen. duurde ff toen ik op dit idee kwam :P

Ey!! Macarena \o/

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:21 schreef RaZ het volgende:
hij zou op server1 192.168.0.x kunnen draaien met z'n clients
op server2 192.168.1.x vanwege de wireless-access point, en daardoor het server1 sigment niet kunnen zien.

Mijn opties was voor mij een uitkomst, zaten wat fouten in de driver van een printer die ik wou delen. duurde ff toen ik op dit idee kwam :P
Nee das wel mooi geregeld, de bekabelde server zit in een 192.168.0.* omgeving en de draadloze in een 192.168.1.* omgeving, maar ik kan vanaf de draadloze wel naar de bekabelde pingen...

Verwijderd

ik snap niet wat ik doe maar als ik een printer wil delen dan zegt hij is goed maar doet het dus gewoon niet :D

p.s. is heb zo'n klote samsung ding met print fax enz in 1 .

• wietse.cc
Weet iemand hoe ik een LPT2 op mijn 2e server kan door laten gaan naar \\server1\gedeeldeprinter\ ???

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 14:24 schreef freaky1983 het volgende:
ik snap niet wat ik doe maar als ik een printer wil delen dan zegt hij is goed maar doet het dus gewoon niet :D

p.s. is heb zo'n klote samsung ding met print fax enz in 1 .
Tja, zo'n samsing had ik ook, en die deed het uit principe niet! ik heb dus maar een hp genomen...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[opgelost :) ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

op server2 in dos-prompt typen:
code:
1
NET USE LPT2: \\server1\printernaam

printernaam is de naam die de printer heeft als deze gedeeld is

Ey!! Macarena \o/

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou heb je zelf al drie keer gezegd dat je Raz' tip zou uitvoeren:
code:
1
NET USE LPT2: \\SERVER1\PRINTER

Ben je nu nog niet op het idee gekomen om voor "SERVER1" de naam van je server in te voeren en voor "PRINTER" de naam waaronder je je printer op server1 geshared hebt?

PS: in de tijd dat je zit te wachten op iemand die een antwoord geeft wat je wèl begrijpt, moet je misschien effe de FAQ lezen, met name het onderwerp "kicken".

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kun je dan vervolgens testen door in cmd in te tikken:
code:
1
C:\>dir > lpt4:

Ik heb expres 4 neergezet omdat win2k bij mij al een lpt2 + lpt3 heeft.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/helpdesk/netprint.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom pak ik lpt2:, omdat die poorten standaard al in windows zitten, dus hoef in tijdens je printer install niet een poort te maken :)

Dit moet werken, want ik heb het zelf al een keer moeten doen. 1 nadeel is wel, dat als je je settings van \\server1\printer veranderd, deze NIET worden meegenomen in \\server2\printer2

Maarja, 1 keer instellen en het werkt

Ey!! Macarena \o/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwah, lpt4 is gewoon een virtuele printerpoort die alleen op je netwerk geldt dan..

Verwijderd

wietse.cc: kappen met schoppen aub!
Dit is erg irritant, check de FAQ voor meer info.
Ik heb een aantal van je reacties verwijderd.
Voor het toevoegen van info aan je laatste post hebben we een editknop.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens mij is het hem gelukt :)

Ey!! Macarena \o/

• wietse.cc
Ja. dachten jullie van me af te zijn... Het aanmaken van de net use is gelukt, en vanaf de 2e server zelf wil het wel, maar als ik nu vanaf een draadloze clieent wil afdrukken krijg ik op de 2e server een melding: Kan werkstuk.doc niet afdrukken naar LPT2... Ik heb m ook geprobeerd op LPT4, maar dezelfde melding... Iemand een idee?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zondag 13 januari 2002 15:41 schreef wietse.cc het volgende:
Ja. dachten jullie van me af te zijn [..] Iemand een idee?
Euh . . . slotje?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:41 schreef wietse.cc het volgende:
Ja. dachten jullie van me af te zijn... Het aanmaken van de net use is gelukt, en vanaf de 2e server zelf wil het wel, maar als ik nu vanaf een draadloze clieent wil afdrukken krijg ik op de 2e server een melding: Kan werkstuk.doc niet afdrukken naar LPT2... Ik heb m ook geprobeerd op LPT4, maar dezelfde melding... Iemand een idee?
Heb je de printer op server2 wel geinstalleerd? Want gewoon delen werkt dan niet

Install op server2 de printer ook, en zeg dat deze op lpt2: zit, dan ook sharen dat ding, anders werkt het idd niet

Gebruik geen lpt4:, want lpt4 kan je niet als poort kiezen in win2k, dus ook niet naar printen

Ey!! Macarena \o/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 13 januari 2002 15:50 schreef RaZ het volgende:
Gebruik geen lpt4:, want lpt4 kan je niet als poort kiezen in win2k, dus ook niet naar printen
Daar kwam ik ook net achter met wat testwerk jah |:(

• wietse.cc
Op zondag 13 januari 2002 15:50 schreef RaZ het volgende:

[..]

Heb je de printer op server2 wel geinstalleerd? Want gewoon delen werkt dan niet

Install op server2 de printer ook, en zeg dat deze op lpt2: zit, dan ook sharen dat ding, anders werkt het idd niet

Gebruik geen lpt4:, want lpt4 kan je niet als poort kiezen in win2k, dus ook niet naar printer
Ja op Server 2 heb ik het orginele HP stuurprog gesetupt, en vervolgens laten afdrukken naar lpt2, en natuurlijk geshared... Als ik op een clieent afdruk komt het ook wel aan op server 2, maar die doet er niets mee, hij blijft daar in de w8rij hangen. Terwijl als ik vanuit notepad afdruk op de server 2 zelf werkt het wel...
Pagina: 1