Ik post zelf wel even wat.Op woensdag 16 januari 2002 12:32 schreef Long_Nils het volgende:
Wat ik er van verwacht is een goed, meeslepend verhaal. Ik heb een paar screen shots gezien en de graphics vallen best mee. Wat ik mischien lastig ga vinden is het AD&D gebeuren. Ik weet daar werkelijk niets van, maar het lijkt me wel interessant. Weet iemand mischien nog een link naar wat globale uitleg over wat dat nu allemaal inhoudt en waar Planscape daarbinnen staat.
Wat de meeste mensen zien als 'de' AD&D-wereld is in feite de wereld genaamd 'Forgotten Realms'. Baldur's Gate 1 & 2 en Icewind Dale spelen zich hier bijvoorbeeld af, en volgens mij Ruins of Myth Drannor en zo ook. Echter, de Forgotten Realms is maar 1 wereld in een oneindigde hoeveelheid werelden die samen de Multiverse uitmaken. De belangrijkste hiervan zijn de Prime Material Planes, dit zijn werelden zoals de onze. Forgotten Realms, Ravenloft, Dark Sun, etcetera zijn allemaal Prime Material Planes, kortweg Primes. Er zijn oneindig veel van de Primes.
Van de andere planes zijn er maar eindig veel. In het 'midden' van het multiversum staan de Positive Material Plane, de Negative Material Plane, de 4 Elemental planes (Fire, Earth, Water, Air) en nog 12 planes die tussen de Elemental Planes en de Pos/Neg Material Planes instaan. Op een van deze Planes kom je in PS:T terecht, maar ik vertel niet welke.
'Om' deze planes heen zit de Ethereal Plane, dan heb je de Primes waar we het al eerder over hadden, en dan heb je de Astral Plane.
Daarbuiten zijn de werelden waar Planescape zich feitelijk afspeelt: de Outer Planes.
De Outer Planes krijgen hun bestaan door het geloof van wezens op de Primes, en daardoor zijn ze ook redelijk vaag. Overtuigingen en geloof zijn op de Outer Planes net zulke belangrijke wapens als zwaarden en bijlen. Je zult in PS:T bijvoorbeeld ook een Party Member kunnen krijgen met een wapen dat beter wordt naarmate hij meer zelfvetrouwen krijgt.
In het midden van de Outer Planes staat Sigil, de 'City of Doors'. Deze stad bevat Portals naar zeer veel Planes, waardoor het een strategisch belangrijke plaats is. Echter, geen enkele godheid of organisatie heeft de macht om Sigil in te nemen, want Sigil wordt bestuurd door de 'Lady of Pain', een mysterieuze verschijning die bijzonder machtig is maar zich verder nauwelijks met het bestuur van de stad bemoeit.
De macht in de stad is dan ook met name in handen van de verschillende factions, die overigens door de hele Outer Planes actief zijn. Factions die je in het spel zal tegenkomen zijn onder andere Dustmen, Godsmen, Harmonium, Mercykillers en Zoasitects.
Nu de Outer Planes zelf: deze zijn gegroepeerd in een cirkel, waarbij iedere plane bij een van de alignments van AD&D hoort, of tussen twee alignments in valt. Wat zijn alignments?
Je hebt twee assen: iedereen is Lawful, Neutral of Chaotic - en iedereen is Good, Neutral of Evil. Mogelijk alignments zijn dus Lawful Good (paladins), Chaotic Neutral, True Neutral, Lawful Evil, etcetera.
Voor alle alignments behalve True Neutral is er een Plane, en tussen twee naast elkaar liggen alignments (waarbij TN weer niet wordt meegerekend) ligt ook een Plane. Ik probeer me ff de Planes te herinneren, maar hier kunnen fouten in zitten:
Lawful Good: Mount Celestia
Lawful Good/Neutral Good: Bytopia
Neutral Good: Elysium
Neutral Good/Chaotic Good: Arcadia
Chaotic Good: The Beastlands
Chaotic Good/Chaotic Neutral: Ysgard
Chaotic Neutral: Limbo
Chaotic Neutral/Chaotic Evil: Pandemonium
Chaotic Evil: The Abyss
Chaotic Evil/Neutral Evil: Carceri
Neutral Evil: The Grey Waste
Neutral Evil/Lawful Evil: Gehenna
Lawful Evil: The Seven Hells (aka Baator)
Lawful Evil/Lawful Neutral: Acheron
Lawful Neutral: Mechanus
Lawful Neutral/Lawful Good: Twin Paradise
En dan zijn we full circle.
Het is allemaal niet per se nodig, maar met deze kennis is PS:T nog wat begrijpelijker en dieper.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?