Toon posts:

KDE vervangen door een sneller 'iets'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Mandrake 8.1 geinstalleerd, alles werkt goed. maar wel wat traag op mijn computer:

PII 233
64 Mb
8 Mb grafisch
10 GB (5400) waarvan 2 Gb een linux partitie is.

Nu heb ik geprobeerd Linux opnieuw te installeren (dat was nog moeilijk omdat de installatie steeds vast liep bij "Zoeken naar beschikbare package's") Maar nu zonder KDE, ik had hier gelezen WindowMaker sneller was, maar als ik nu Linux opstart kom ik in op een 'shell' (het dat ding zo?). Maar mijn grafische interface komt niet!. Mijn vraag is eigenlijk 'Kan ik zonder KDE of Gnome als ik toch een UI wil hebben?'

Al vast bedankt

Henk Erik

Verwijderd

Zeker kan dat, zoals je zelf al aangeeft is Window Maker sneller, een ander lichtgewicht alternatief is Blackbox (nog iets lichter dan Window Maker).

Wellicht als je in shell komt, d.w.z. console-shell, dat je met behulp van het commando "startx" toch in je grafische omgeving kunt komen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik startx doe kom ik niet in de grafische omgeving. krijt alleen maar een foutmeldingen. "Fail on line 2" dat is het.

Verwijderd

one word ... IceWM

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik stel net als iemand hier boven mij Window Maker voor. Maar da's ook weer persoonlijke voorkeur. Feit is wel dat ie niet veel vereist van je systeem.
Heb je die link gemaakt van startx? Dat is volgens mij alleen maar om je default wm op te starten.
Als je XF86Config draait en die zooi instelt moet 't wel lukken denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 23:01 schreef Cyphax het volgende:
Heb je die link gemaakt van startx? Dat is volgens mij alleen maar om je default wm op te starten.
Die laatste zin volg ik niet. Hoe krijg ik weer een UI?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
doe eens:

init 1
hdparm -d1 /dev/hda
hdparm -c1 /dev/hda
init 3

Een stuk sneller denk ik ;) (tenzij Mandrake echt traag is...)
Anders kun je ook nog eens Debian proberen, eigenlijk veel simpeler door apt-get ;) en beter gecompileerd dan Mandrake, en daardoor echt sneller.

• Cyphax
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX/AI
Op zaterdag 12 januari 2002 23:04 schreef henkerik het volgende:

[..]

Die laatste zin volg ik niet. Hoe krijg ik weer een UI?
probeer eens te draaien:
gdm
of
kdm
kijken wat ie dan doet.
startx is geloof ik alleen een linkje naar je default windowmanager, dus 't kan zijn dat je die moet maken of veranderen.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Nou, als je de grafische interface wilt zal je inderdaad startx moeten gebruiken.
Je kunt ook switchen naar runlevel 5, maar dat doet uiteindelijk hetzelfde.
Waarschijnlijk is je XF86Config niet goed ingesteld.
Draai eens XFdrake --expert om hem opnieuw in te stellen.

Wanneer hij weer in desoep loopt, zou je dan het laatste deel van je /var/log/XFree86.0.log willen posten?

In principe is het niet nodig om opnieuw te installeren. Je had gewoon WindowMaker erbij kunnen instaleren.
Dan is het gewoon mogelijk om WindowMaker te gebruiken ipv kde, terwijl ze beiden geinstalleerd staan.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 23:12 schreef Cyphax het volgende:

[..]

probeer eens te draaien:
gdm
of
kdm
kijken wat ie dan doet.
startx is geloof ik alleen een linkje naar je default windowmanager, dus 't kan zijn dat je die moet maken of veranderen.
startx doet wel iets meer dan dat.
/etc/X11/xinit/xinitrc is er voor de te openen progjes cq windowmanagers.
Uiteraard kan je het ook per gebruiker instellen (gaat altijd voor de entry in /etc/X11/xinit/xinitrc); dit doe je in ~/.xinitrc. (als die niet bestaat, dan maak je hem even aan ;) )
Daar zet je bijvoorbeeld voor gnome "exec gnome-session" in en voor Kde "exec startkde". Dit heeft niks met KDM, GDM of XDM te maken.

Verder is blackbox een hele kale WM en IceWM is eigenlijk mijn favoriet.
Daarnaast zou ik aan topic starter willen vragen om niet de post af te sluiten met je naam o.i.d..
Daar staat een mooi stukje over in de faq: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

Verwijderd

Ik zou eigelenlijk x eerst draaiend maken... Kan je bij mandrake wel wel goed doen met drakxsetup, d8 dat dat ding zo heette(tiep anders ff drak en druk op tab, dat weet je het zeker), daarna kan je een windowmanger gaan kiezen met bv kdm of gdm

• Newjersey
  • Laatst online: 10-08 23:25
Op zaterdag 12 januari 2002 22:57 schreef fungus het volgende:
one word ... IceWM
idd ja, maar dan wel met dfm erbij :)
Pagina: 1