[enigzins off-topic eigenlijk]
Ik heb nog 'n Socket-423 Willamette ... tja, ik had eigenlijk beter kunnen wachten op de Socket-478 maar goed, de zaak betaalde het grootste deel en ik wilde toch 'n Intel (tja ... daar kunnen we over discusseren, maar laat maar ... is gewoon een gevoel op de één of andere manier) ... dus toen werd het maar 'n Socket-423 aangezien de 478 nog te lang wachten zou zijn (we waren echt héél hard aan een nieuwe PC toe).
Vandaag ben ik ook maar 'ns een beetje aan het overclocken gegaan en blijkt dat dat nog wel redelijk gaat

. Eerst molde ik m'n Thermaletake koeler door een schoepje af te breken toen ik wat kabels aan het wegbinden was (voor de airflow) dus moest ik plotseling eerst een nieuwe koeler halen. Dus effe wat rond gebeld, hier in de buurt was het namelijk nog niet zo eenvoudig om zo'n
"oude" S423 koeler te krijgen ... maar goed, bij Funprice kon ik toch slagen. Meteen opgehaald natuurlijk want de PC stond al bijna een uur uit en dat mag natuurlijk niet gebeuren

. Wat ik direct merkte was dat er geen straaljager meer in m'n kamer stond. De nieuwe Coolermaster is echt verschrikkelijk veel stiller dan de Thermaletake en bovendien koelt ie een stukje beter (met zo'n 1000 rpm minder). Niet-overgeclocked (@1400MHz is dat in mijn geval) scheelde het met de nieuwe koeler al gauw zo'n 3 à 4 graden

.
Toen heb ik de BIOS maar eens opgezocht en ben in stapjes gaan verhogen. Ik merkte al snel dat ie toch wel redelijk over te klokken was want de processor werd nauwelijks warmer. Ik zit nu op 1610MHz zonder problemen. Ik heb zelfs het voltage niet hoeven aanpassen, dit blijft gewoon op 1,7V. De processor is nu idle 38 °C en stressed 51 °C (tijdens een burnCPU programmaatje). Niet superkoel, maar dit kan ie toch makkelijk aan. Het moederbord wordt bij een stressed-CPU maximaal 40 °C maar loopt normaal op zo'n 37 °C. Tijdens "normaal" internet-gebruik blijft de temperatuur van de CPU zo tussen de 37 °C en de 41 °C.
Ik denk dat ie in principe nog wel iets verder kan (ook omdat het Voltage nog omhoog kan) en omdat ie nog retestabiel is

. Dit valt me toch niet tegen van de zo negatief ontvangen S423 Willamette.
Hij draait nu op 14,0 x 115, 1400@1610MHz dus. Da's toch een winst van 15%. Ik kijk de komende dagen even aan hoe ie zich in het dagelijkse gebruik houdt, maar voorlopig lijkt ie retestabiel

.
Zo, dat wilde ik nog even kwijt

. Er staat sowieso al weinig over het overclocken van de P4's hier ... en over de S423 P4 al helemaal niks (kon zo gauw niks vinden tenminste). Ik heb dus ook eigenlijk geen idee of dit toch een redelijk resultaat is, maar 't lijkt me opzich wel.