Toon posts:

hardware-router bij UPC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben momenteel een linux-server draaien waarmee we 8 mensen in ons huis van internet voorzien, maar dat ding is een beetje gaar aan het worden heb ik het idee.

We lazen laatst in een foldertje van een computerzaak dat ze hardwarerouters verkochten, iets wat ons een erg handige oplossing leek voor de vage dingen die we soms meemaken met de server.

Mijn vraag: hoe zit het met het MAC-adres dat je op moetgeven als je bv een andere netwerkkaart er inzet. Kunnen we dat ergens aflezen?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 22:00 schreef MrShaggy het volgende:
We hebben momenteel een linux-server draaien waarmee we 8 mensen in ons huis van internet voorzien, maar dat ding is een beetje gaar aan het worden heb ik het idee.

We lazen laatst in een foldertje van een computerzaak dat ze hardwarerouters verkochten, iets wat ons een erg handige oplossing leek voor de vage dingen die we soms meemaken met de server.

Mijn vraag: hoe zit het met het MAC-adres dat je op moetgeven als je bv een andere netwerkkaart er inzet. Kunnen we dat ergens aflezen?
meestal kun je het mac adres 'clonen', dus gewoon een MAC adres in die hardware router opgeven (die van je netwerkkaart dus)

Of je bekijkt je ARP entries :)

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09
met de linksys router kan je gewoon het MAC adres simuleren met andere internet routers heb ik geen ervaring

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Misschien een domme vraag hoor, maarre, waarom zou je je MAC adres willen simuleren? (dom?)

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Op zaterdag 12 januari 2002 12:23 schreef da_man98 het volgende:
Misschien een domme vraag hoor, maarre, waarom zou je je MAC adres willen simuleren? (dom?)
Nou, omdat UPC in de meeste plaatsen een ip toekent aan een bepaald mac-adres (om het stelen van IP's tegen te gaan)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• jokke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2024
het mac adres kan je gewoon aflezen in de beheer software (draytek vigor 2200 E) en daarna doorgeven aan UPC.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:23 schreef da_man98 het volgende:
Iin sommige stukken van Nederland, moet je bij chello hetzelfde MAC-adres hebben bij je IP, anders werkt ie gewoon domweg niet.

Zelf heb ik een Draytek Vigor 2200E router (€163) en daar kan je heel gemakkelijk je MAC-adres veranderen, zie hier

Verwijderd

ik heb de Netgear rt314 gaat als een trein kabel er in en doet het direct incl mac adress jatten :-)

dus ja mijn keuze zijn hierbij blijven

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik heb een Com21 modem. Kan je daarmee ook je MAC adres veranderen, enzo op een ander IP adres gaan zitten?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet heel erg deskundig op dit gebeied, maar het is dus gewoon mogelijk om dat MAC-adres af te lezen als we zo'n router aanschaffen?

Zijn er verder nog nadelen aan zo'n ding, ten opzichte van een servertje draaien?

• jokke
ja je kan het gewoon aflezen

Geen nadelen behalve dan de prijs. Verder is hij klein simpel en ideaal.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 15:59 schreef Jokke het volgende:
ja je kan het gewoon aflezen

Geen nadelen behalve dan de prijs. Verder is hij klein simpel en ideaal.
Mwoah, als je de prijs over 8 personen deelt, valt dat wel mee dus :+

• jokke
Op zaterdag 12 januari 2002 17:20 schreef Baldrick het volgende:

[..]

Mwoah, als je de prijs over 8 personen deelt, valt dat wel mee dus :+
tsja als je met 8 internet wil delen dan zal je wel weinig geld hebben ... en als je een gratis pentium kan inrichten als router kost dat minder dan het kopen van een router

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Op zaterdag 12 januari 2002 12:24 schreef Jokke het volgende:
het mac adres kan je gewoon aflezen in de beheer software (draytek vigor 2200 E) en daarna doorgeven aan UPC.
Chello dingen laten veranderen lijkt me erg onverstandig. Mijn advies: Zolang Chello werkt vooral niet bellen.

Dus gewoon dat MAC adres van je Chello netwerk kaart invoeren in de router.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Op zaterdag 12 januari 2002 13:09 schreef da_man98 het volgende:
Ik heb een Com21 modem. Kan je daarmee ook je MAC adres veranderen, enzo op een ander IP adres gaan zitten?
Je mag/kan je MAC-adres veranderen als je op een COM21-modem zit, jij iig van :D,

Je IP kan je ook veranderen, alleen kan je dan het internet niet meer op :P

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zaterdag 12 januari 2002 17:51 schreef Sanjuro het volgende:

[..]

Chello dingen laten veranderen lijkt me erg onverstandig. Mijn advies: Zolang Chello werkt vooral niet bellen.

Dus gewoon dat MAC adres van je Chello netwerk kaart invoeren in de router.
Juist, en als dat dan niet werkt, gewoon wel bellen, maar dan zeggen dat je een nieuwe NIC hebt, en dat MAC-ades wilt wijzigen...
Niet zeggen dat het een router is, anders helpen ze je niet...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 17:46 schreef Jokke het volgende:

[..]

tsja als je met 8 internet wil delen dan zal je wel weinig geld hebben ... en als je een gratis pentium kan inrichten als router kost dat minder dan het kopen van een router
Nope. Als je met 8 personen één internetaansluiting deelt, woon je waarschijnlijk in een studentenhuis oid. Als je alleen al rekent wat er op die manier bespaard wordt aan kosten, kan zo'n simpel routertje er gemakkelijk vanaf. (Zeker met 8 M/V).
:7

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 17:46 schreef Jokke het volgende:

[..]

nee, het gaat zoals de post hierboven inderdaad om een studentenhuis en we hebben nu al drie jaar een server staan maar de laatste tijd begint-ie steeds vaker vaag te doen....vooral dat het internet vaak wegvalt, en we dan niet weten of het aan UPC of onze server ligt

met zo'n router zijn we van al die problemen af, en met het oog op de toekomst (als de mensen die verstand van de server hebben verhuisd zijn) is het wel handig dat het gewoon werkt als je'm aanzet

maar ik begreep uit een bericht dat je dat mac-adres gewoon zelf in kunt stellen in de router? of zit ik er nu helemaal naast...

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 19:33

iGadget

Wowsers!

(jarig!)
MrShaggy: ben jij toevallig Peter uit hilversum? :)

Inmiddels al een beetje afgestudeerd van de HKU? :D

Die linux bak van je is nix mis mee joh... gewoon ff debian op gooien in plaats van dat gare redhat ;)

Ow en UPC is 99,9% de oorzaak van de problemen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Gewoon ADSL nemen van Cistron joh, is in jouw buurt waarschijnlijk al lang en breed leverbaar. ben je meteen 5x zo snel *D

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 18:55 schreef iGadget het volgende:
MrShaggy: ben jij toevallig Peter uit hilversum? :)
yep, ik beken...
Inmiddels al een beetje afgestudeerd van de HKU? :D
ben nu bezig met m'n EMMA, de laatste loodjes....zit in een project waarin er een interactieve ruimte voor autisten wordt gemaakt....en wij houden ons met het (interactieve) geluid bezig
http://www2.hku.nl/~mediate2
al zal die link het nu niet doen, want de schoolserver ligt er al een dag uit

en wat doe jij eigenlijk?
Die linux bak van je is nix mis mee joh... gewoon ff debian op gooien in plaats van dat gare redhat ;)

Ow en UPC is 99,9% de oorzaak van de problemen, maar dat wist je waarschijnlijk al.
aan redhat zal het niet liggen, het is hier gewoon soms te vaag voor woorden met onze server....en als ik hier weg ben is zo'n router gewoon handiger...sowieso hebben we geld zat :)
Gewoon ADSL nemen van Cistron joh, is in jouw buurt waarschijnlijk al lang en breed leverbaar. ben je meteen 5x zo snel *D
Ik heb ooit eens adsl bij iemand mogen aanschouwen maar werd er niet direckt warm van....weet niet hoe het bij cistron zit, wat kost dat eigenlijk en wat krijg je ervoor?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45
edimax broadband router kan in ieder geval een mac adres klonen (draait hier nu)

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 17:53 schreef Klovan het volgende:

[..]

Je mag/kan je MAC-adres veranderen als je op een COM21-modem zit, jij iig van :D,
Klopt, maar als dat niet zo is? Heb je een idee
om het te spoofen, (arp cache poison code/bin/win32)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Misschien een domme vraag, maar waarom niet je hub/switch direct aan het modem koppelen en elke client een personel firewall?
Heb je perse een router nodig?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

bij chello hoef je niet te bellen je kan ook je eigen mac online verandere namelijk zo:
benodigheden je papieren van chello!!!!
1 Dan zet je ieplorer op opties-instellingen-verbindingen- LAN- proxy automatischi vinden </bold/> uit </>
dan nu ga je naar adres balk en tip je aps , (let op kan aleen als er een nieuwe nic in zit.)
dan krijg je een inlog menu daar moet je veerschillende dingen intikken en het macadres waar ze naar vragen is het mac van de modem!! als je dat heb gedaan dan heb je je nieuwe netwerkkaart aangemeld zonder dat F***ing chello te moeten bellen

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 12:58 schreef ErikRo het volgende:
Misschien een domme vraag, maar waarom niet je hub/switch direct aan het modem koppelen en elke client een personel firewall?
Heb je perse een router nodig?
Dan heb je per PC een publiek IP-adres nodig.
Van Chello krijg je maar 1 publiek IP-adres toegekend.
7 bijvragen is duur.

Wat je dus gaat doen is (zoals bekend):
Internet - Modem - Router - Switch - Clients.

Alles is al aanwezig behalve de router, die als vervanging van de internetshare-pc gaat dienen dan?

de Vigor2200E van Draytek beheerst MAC-adres klonen.

Je oude netwerkkaart die voorheen aan het modem zat is dan niet meer binnen dat netwerk bruikbaar denk ik (dubbele MAC-adressen binnen 1 netwerk is funest)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 14:21 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

Alles is al aanwezig behalve de router, die als vervanging van de internetshare-pc gaat dienen dan?

de Vigor2200E van Draytek beheerst MAC-adres klonen.
Alles is inderdaad voor de rest aanwezig. En ik moet er dus op letten dat de router die we aanschaffen een MAC-adres kan klonen begrijp ik...

Zijn er verder nog specificaties waar ik op moet letten? Als ik hier in een winkel een goedkope router aangeboden zie liggen en hij kan een MAC-adres klonen, kunnen er dan nog andere dingen zijn die ons internet-gedrag negatief kunnen beinvloeden? Of is het voor de rest allemaal hetzelfde...?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 13:09 schreef djspot het volgende:
bij chello hoef je niet te bellen je kan ook je eigen mac online verandere namelijk zo:
benodigheden je papieren van chello!!!!
1 Dan zet je ieplorer op opties-instellingen-verbindingen- LAN- proxy automatischi vinden </bold/> uit </>
dan nu ga je naar adres balk en tip je aps , (let op kan aleen als er een nieuwe nic in zit.)
dan krijg je een inlog menu daar moet je veerschillende dingen intikken en het macadres waar ze naar vragen is het mac van de modem!! als je dat heb gedaan dan heb je je nieuwe netwerkkaart aangemeld zonder dat F***ing chello te moeten bellen
dat klinkt als een erg handige truuk....maar waarom krijg ik geen inlogmenu als ik in m'n adresbalk aps intyp? (heeft ongetwijfeld te maken met dat ik niet weet wat een nic is :))

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 13 januari 2002 14:21 schreef BBL the 2nd het volgende:
Je oude netwerkkaart die voorheen aan het modem zat is dan niet meer binnen dat netwerk bruikbaar denk ik (dubbele MAC-adressen binnen 1 netwerk is funest)
Euh.. dat mac adres zit juist aan de buitenkant (de Chello-kant dus).

Daar heb je op je eigen interne LAN geen last van.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zondag 13 januari 2002 15:47 schreef havana het volgende:
Tada!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309398#kabelrouters
Hartstikke mooi verhaal! :)

Paar dingen alleen: Dat verhaal over die leases e.d. gaat niet op voor sommige gebieden...

Niet in elk gebied wordt een DHCP-adres toegewezen, maar heb je gewoon een static IP#...
Dan gaat het bovenstaande verhaal dus niet op...
Je hoeft in dat geval die hele authenticatie niet te doorlopen, maar moet je je IP# aan de router geven, en klaar ben je...
Mocht Chello dan moeilijk doen over het MAC-adres, dan moet je dat in de router vervangen voor die van je Chello-NIC...
Kan dat niet; moet je effe bellen met de HD... (en *niet* zeggen dat je een router wilt aansluiten, maar slechts een MAC-adres van een NIC wil wijzigen).

Dit omdat Chello nog steeds een samenraapsel is van verschillende aanbieders uit het verleden die andere methoden hanteerden (Gelrevision/Telekabel/A2K e.d.)...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

Adze

CCNP !

Voordat je een nieuwe NIC aansluit op een "chello" modem (of router of wat dan ook) moet je gewoon even je ip-adres vrijgeven. Als je nu een nieuwe NIC aanlsuit zal hij gewoon een ip adres van de DHCP server krijgen...

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb ook chello en een linksys router.

ik heb het zo gedaan: je sluit je router aan en gaat naar het menu van de router: bij de meeste routers staat hier het mac-adres van de router (bij netgear staat het op een stickertje op de onderkant van de router). je belt dan de helpdesk van chello en meld dat je je mac-adres wil veranderen.. je wordt dan gewoon doorverbonden naar de technische dienst.
die vraagt dan naar je nieuwe mac-adres (vragen niet eens waarvoor het is) en die veranderen het voor je.. dat duurt maximaal een paar minuutjes en dan werkt alles gewoon weer :)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 17:14 schreef Adze15021979 het volgende:
Voordat je een nieuwe NIC aansluit op een "chello" modem (of router of wat dan ook) moet je gewoon even je ip-adres vrijgeven. Als je nu een nieuwe NIC aanlsuit zal hij gewoon een ip adres van de DHCP server krijgen...
dit wert niet meer tenminsten niet bij mijn nieuwe chello moden motorola surfboard geloof ik want het flushen van ip's word niet meer ondersteund sorry !!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 17:24 schreef djspot het volgende:

[..]

dit wert niet meer tenminsten niet bij mijn nieuwe chello moden motorola surfboard geloof ik want het flushen van ip's word niet meer ondersteund sorry !!
het werkt niet omdat het mac-adres van die nieuwe NIC anders is dan degene die chello heeft staan in hun database. die 2 mac-adressen moeten overeen komen want anders geeft hij je geen ip-adres...

Verwijderd

jah dat was het als ik het zo leest dan wist ik het nog wel maar dat zat echter in het beschadigde deel van mij hd

Verwijderd

even nieuwsgierig vraagje:
Wanneer je het mac adres cloont van je chello nic, dan heeft dus je router en zowel de chello nic in je LAN het zelfde mac adres. Theoretisch bedenk ik dan dat je de chello nic niet meer kan gebruiken ivm mac adres. De meningen zijn hierover verdeeld, de ene zegt je kan de chello nic nog wel gebruiken in je LAN de ander zegt dit gaat nooit werken. Wat is nou waar, heeft toevallig iemand dit werkend of ooit uitgeprobeerd?

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:04 schreef Tripax-909 het volgende:
even nieuwsgierig vraagje:
Wanneer je het mac adres cloont van je chello nic, dan heeft dus je router en zowel de chello nic in je LAN het zelfde mac adres. Theoretisch bedenk ik dan dat je de chello nic niet meer kan gebruiken ivm mac adres. De meningen zijn hierover verdeeld, de ene zegt je kan de chello nic nog wel gebruiken in je LAN de ander zegt dit gaat nooit werken. Wat is nou waar, heeft toevallig iemand dit werkend of ooit uitgeprobeerd?
Lees dit goed !!

De Mac die je cloned is de mac van je chello nic.
Windows trekt zicht niets of weinig aan van dat dubbelle mac (bij mij draaide het zo) en stelt gewoon de pc's in op de routen en dan lopen.. (bij mij werte het) }:0
Pagina: 1