Toon posts:

[CM] fans regelen via seriele poort, deel3 :'(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[topic=222068/1/25]
[topic=202233/1/25]

naar aanleiding van bovenstaande topic ben ik ooit eens begonnen aan een systeem om mijn fans (3 fans dus) te schakelen via de seriele poort

mijn eerst 2 pogingen waren totale flops, maar nu begin ik al wat meer inzit te krijgen in zo'n zakan en heb ik het dus nog eens geprobeert

MAAR mijn relais (schakeling in bovenstaande topics) schakelde maar 2 keer
reden de 12V die nodig is haal ik bijna nooit, ik haal max (cpu underclockt en geen DVD en CD-rw)10.3V
is dit normaal voor een systeem met
AMD 1400mhz
512DDram
60GB HD
DVD-rom
CD-writer
5.1 geluid
NIC
geforce 2 MX ...

nieuwe voeding van 350 Watt is al bestelt, maar zal het dan wel werken denken jullie ?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Oei, 10.3V = niet goed. de spanning mag maar 0,25 procent (geloof ik) afwijken volgens de regels.

Meestal zitten voedingn rond de 11,90 - 12,10 Volt. dat jij 10 hebt is nooit goed!

Nog ff dit: er is geloof ik een keer een revieuw geweest waarmee je je 1 Fan (ja, 1 Fan maar :( ) kon aansturen via COM1. Met software kon je dan de snelheid regelen.

Zoek maar ff op tweakers.net

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

wil je ze aan/uit schakelen, of ook het toerental regelen?

als je ze alleen aan en uit wilt schakelen, kun je misschien beter de parallele poort gebruiken, daar kun simpel met 1 ICtje een stuk of 8 relais schakelen...

als je interesse hebt, wil ik wel ff het schema opzoeken... :)

Verwijderd

Topicstarter
Parallel wil ik niet, ik wil het serieel omdat ik zoals velen een scanner heb op lpt (nu geen printer meerr is nog niet lang)

ik heb de software voor serieel te sturen en ik vraag me alleen af of ik met een andere voeding een beter resultaat krijg ?

ik wil de fans aan en uit zetten, eerst probeer ik met 1 als dat al lukt is het een hele prestatie vind ik zelf, want ik kan geen gegevens terug vinden over iemand die het me voor deed ...

ik denk err al ongeveer 4 maand op met 3 verschilende schakeling en nu haal ik iets van resultaat, maar ik heb wel problemen met mijn voeding ...
dus een 350 ipv 250W should do the trick ?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

maar hoe sluit je die fans dan aan? je kunt ze niet direct op de seriele poort aansluiten, een seriele poort kan niet zwaar belast worden...

en de aansturing lijkt me ook een stuk moeilijker...

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 13:51
Op vrijdag 11 januari 2002 20:15 schreef RonnieB82 het volgende:
maar hoe sluit je die fans dan aan? je kunt ze niet direct op de seriele poort aansluiten, een seriele poort kan niet zwaar belast worden...

en de aansturing lijkt me ook een stuk moeilijker...
Wat dacht je van -hoe heten die dingen- als je er een beetje stroom opzet laat 'ie stroom door over de andere pootjes |:(

Verbouwing

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 20:27 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Wat dacht je van -hoe heten die dingen- als je er een beetje stroom opzet laat 'ie stroom door over de andere pootjes |:(
Relais :Y)

https://drinkwaterpunten.nl

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 20:27 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Transistoren :P

De aansturing was in vroegere programmeertalen niet zo moeilijk. In QBasic (nostalgie! :P ) en in Pascal is het niet zo moeilijk. Gewoon ff de goede code naar de goede poort (bijv 378H voor LPT1 dacht ik) mbv port() oid...
Met bijv. VB of Delphi (6 heb ik nu) weet ik het verder niet...

En om het toerental te regelen, heb je (denk ik) een Digitaal naar analoog converter (DAC) nodig. Dan zou je bijvoorbeeld met je printerpoort analoge waardes met 8 bits resolute maken (waarschijnlijk hoger, want je hebt nog een aantal status-lijnen die je ook wel kunt gebruiken), en dan kun je met FET's de spanning naar de fan afknijpen (of met transistor/MOSFET net andersom)...

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:41 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Transistoren :P

De aansturing was in vroegere programmeertalen niet zo moeilijk. In QBasic (nostalgie! :P ) en in Pascal is het niet zo moeilijk. Gewoon ff de goede code naar de goede poort (bijv 378H voor LPT1 dacht ik) mbv port() oid...
Met bijv. VB of Delphi (6 heb ik nu) weet ik het verder niet...

En om het toerental te regelen, heb je (denk ik) een Digitaal naar analoog converter (DAC) nodig. Dan zou je bijvoorbeeld met je printerpoort analoge waardes met 8 bits resolute maken (waarschijnlijk hoger, want je hebt nog een aantal status-lijnen die je ook wel kunt gebruiken), en dan kun je met FET's de spanning naar de fan afknijpen (of met transistor/MOSFET net andersom)...
Kijk hier eens:
http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/software.html
Het is een begin

Verwijderd

Als je met je COM poort een signaal kan afgeven, dan is dit misschien een idee:

Sluit vanaf het van de COM poort een draad aan naar een memory-cel (als deze een signaal krijgt is ie 'geset' en geeft ie bij z'n uitgaan een hoog signaal aan).
De uitgang v/d memorycel op een relais, die daardoor de fan aanzet.

En om um weer uit te zetten, geef je een signaal naar de reset van de memorycel.

Dat is dus alleen voor aan en uit, voor het toerental zal je iets met variabele spanning moeten doen, maar dat is stukken moeilijker.

Verwijderd

En trouwens een com geeft een output van 5 volt (Volgens deze site)

• Mithrandir
ik heb dit ook al eens in een ander topic gezet,

Maar ik wil ook de compoort aansturen (met QBasic). Maar ik snap geen bal van de help :(

Kan iemand me het even duidelijk uitleggen? BVD

Verbouwing

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 20:55 schreef NextGeneration het volgende:
En trouwens een com geeft een output van 5 volt (Volgens deze site)
Klopt niet dacht ik. Als ik goed in m'n geheugen graaf, geeft de COM-poort 10 en -10V...

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 20:59 schreef DinoRaptor het volgende:
ik heb dit ook al eens in een ander topic gezet,

Maar ik wil ook de compoort aansturen (met QBasic). Maar ik snap geen bal van de help :(

Kan iemand me het even duidelijk uitleggen? BVD
'k Heb geen Qbasic meer, dacht ik. Zal ff kijken

• Mithrandir
Op vrijdag 11 januari 2002 21:14 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

'k Heb geen Qbasic meer, dacht ik. Zal ff kijken
Alvast bedankt O+

Verbouwing

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
wie kan mij vertellen hoe een seriele poort werkt, een 23-pins, kan die alle 23 pennen gebruiken, of slechts 9, hoeveel spanning komt eraf, hoe stuur ik het aan(zijn er voedingpinnen, welken geven enkel pulsjes af) .. hoeveel functies kan ik in totaal aansturen???
]
edit: ik dacht persoonlijk aan puur aansturing en dan de 12v vanaf apart 12blokje trekken, en dan een sectie die fans aan/uit pulsjes geeft, en een sectie die op/neer schakelt, in geval van te weinig functie-mogelijkheden, een functie aan/uit 1 functie op/neer een functie die schakelt tussen de fans, en dan een checkpiuls op FAN1 zodat het progje weet wanneer hij weer bij fan1 is, als er eentje niet reageert kan die ook direct alarm geven... , ik ben al aan het krassenop een stuk papier voor een schemaatje, dat zet k hier nog wel eens neer

edit2: moet er wel een log bijgehouden worden welke FANs aan/uit staan anders geeft ie elke keer als een fan uitstaat een melding dat ie het niet doet

• lama
en dan 6V siemens relaitjes gebruiken, die blijven elfs continu werken bij 24V, worden ze wel warm(koeler op je relais :), als je er 30V op wilt zettern), max doorlaat spanning is 500V 9A, ze zijn ook erg lomp en duur maarja

• lama
of gewoon een PLC eraan !!!, ik heb nog een oude PLCliggen met simatc software erbij, kun je ongeveer 180 FANs aansturen + toerental regeling, 1900 piek kosten die dingen compleet(als je het ervoor over hebt :)

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Heeft conrad hier geen relais voor ofzo?
ff zoeken >:)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
pff ... sorry dat ik een beetje laat reageer, maar alles wat jullie vertellen wist ik al en de software heb ik zelf al geschreven in VB6

mijn probleem is bijna pure electronica.
een Seriele poort levert 12V, das de standaard en ik weet dat door te meten (meten is weten...), ik haal minder dan dat op mijn poort en weet niet direct waarom.
ik denk dus => mijn voeding is gewoon te licht (heb er nu al problemen mee gehad en 2 maal "kortsluiting")

DUS mijn enige vraag :
Als ik een voeding van 350W (ipv 250W) in mijn systeem steek zal dat effect hebben op de spanning op de seriele poort of niet ?

ps : als ik mijn PC underclock van 1400 naar 1260 en mijn DVD en cd-writer afkoppel heb ik 10.3V anders met alles normaal slecht 9.8V.
ps 2 : alle andere info over schakelingen, componenten ed staan in de topic die in de eerst post staan

edit:

de spanning over mijn relais als ik GEEN signaal zend is 7V ongeveer, dus die relais van 6V ofzo hebben geen zin, zouden altijd aanstaan (had daar dus ook al aangedacht)

• Osiris
  • Niet online
Ehh, die spanning die uit jouw COM-poort komt, kan toch altijd nog wel een transistor aansturen???
Je moet nooit direct relais aan je poort stoppen |:( Je zou zelfs de poort kunnen mollen, omdat ie de stroom niet aankan.
Gewoon een transistor het relais laten schakelen en dan zou die lage spanning toch geen probleem zijn???

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 21:19 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Alvast bedankt O+
Woei!!! Nostalgie!!! Ik heb QBasic terug op m'n PC :P

Inc. help dus: je moet (denk ik) het commando Out gebruiken:
code:
1
OUT port%, data%

Je vind denk ik de rest van de info wel in dat linkje van Hdez...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
Op vrijdag 11 januari 2002 20:12 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Parallel wil ik niet, ik wil het serieel omdat ik zoals velen een scanner heb op lpt (nu geen printer meerr is nog niet lang)

ik heb de software voor serieel te sturen en ik vraag me alleen af of ik met een andere voeding een beter resultaat krijg ?

ik wil de fans aan en uit zetten, eerst probeer ik met 1 als dat al lukt is het een hele prestatie vind ik zelf, want ik kan geen gegevens terug vinden over iemand die het me voor deed ...

ik denk err al ongeveer 4 maand op met 3 verschilende schakeling en nu haal ik iets van resultaat, maar ik heb wel problemen met mijn voeding ...
dus een 350 ipv 250W should do the trick ?
ik haalde met mijn 250W al nieteens om mijn athlon 1 GHz aan de praat te houden

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 11:21 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

ik haalde met mijn 250W al nieteens om mijn athlon 1 GHz aan de praat te houden
250W is idd wel errug weinig IMHO...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 11:14 schreef Osiris_NL het volgende:
Ehh, die spanning die uit jouw COM-poort komt, kan toch altijd nog wel een transistor aansturen???
Je moet nooit direct relais aan je poort stoppen |:( Je zou zelfs de poort kunnen mollen, omdat ie de stroom niet aankan.
Gewoon een transistor het relais laten schakelen en dan zou die lage spanning toch geen probleem zijn???
ipv constant domigheden te posten zou je beter eens het schema bekijken dat ik gebruik in de topic die ik vermelde.

maar aangezien je daar niet aan dacht
Afbeeldingslocatie: http://www.bakspeciaal.nl/naamloos.bmp
dus wel een tor ja, en dan naar het relais waar ik 10.3V soms meer soms minder krijg

mijn schakeling geeft al 3 maal geschakeld dus ondertussen denk uk wel dat mijn nieuwe voeding de oplossing zal bieden

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 11:45 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

ipv constant domigheden te posten zou je beter eens het schema bekijken dat ik gebruik in de topic die ik vermelde.

maar aangezien je daar niet aan dacht
[afbeelding]
dus wel een tor ja, en dan naar het relais waar ik 10.3V soms meer soms minder krijg

mijn schakeling geeft al 3 maal geschakeld dus ondertussen denk uk wel dat mijn nieuwe voeding de oplossing zal bieden
'k Ben :z , 'k weet het ;(

Maar goed. Een te lage spanning is natuurlijk nooit goed.

Maar als je relais wel schakelt, dan kun je toch voor de rest van de schakeling (die dus geschakelt wordt door het relais) wel een externe voeding gebruiken???
Gewoon een huis-, tuin- en keukentrafo in je stekkerdoos? :?

Verwijderd

Topicstarter
:) mijn schakeling schakeld HEEL UITZONDERLIJK ... dus das eignelijk het probleem, als ik mijn nieuwe voeding heb dan zou het signaal door de seriele poort sterker moeten zijn en zou hij dus altijd moeten schakelen, ik haal nu mijn externe 12V uit een oude 386 PSU die ook in mijn kastje zit

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 11:56 schreef Mr.ChronoM het volgende:
:) mijn schakeling schakeld HEEL UITZONDERLIJK ... dus das eignelijk het probleem, als ik mijn nieuwe voeding heb dan zou het signaal door de seriele poort sterker moeten zijn en zou hij dus altijd moeten schakelen, ik haal nu mijn externe 12V uit een oude 386 PSU die ook in mijn kastje zit
Maar wat ik nog niet snap: je fans zitten in je PC. Je COM-poort zit buiten de PC... Boor je in je case een gat voor de kabel ofzo???

Je kunt natuurlijk een ISA (als je die nog hebt) of een PCI insteekkaartje makem *D

Staat wel een artikel in een elektuur die ik nog wel ergens heb liggen. Wel wat *D -soldeerwerk, maar niet zo heel erg moeilijk...

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde altijd wel een PCI kaart, maar :

ik heb geen elektuur (scannen iemand? ;) )
ik vraag me af waar ik een de juiste conmponenten kom
ik vraag me af hoe ik dat ooit geprogrammeerd krijg

dus ... ben ik serieel nu aan het testen
en ik heb zo al genoeg gaten in mijn kast
ééntje meer of minder, who cares ;)

en zolang ik nog aan het testen ben ziet het er zo uit
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/testing.jpg

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:10 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ik wilde altijd wel een PCI kaart, maar :

ik heb geen elektuur (scannen iemand? ;) )
ik vraag me af waar ik een de juiste conmponenten kom
ik vraag me af hoe ik dat ooit geprogrammeerd krijg

dus ... ben ik serieel nu aan het testen
en ik heb zo al genoeg gaten in mijn kast
ééntje meer of minder, who cares ;)

en zolang ik nog aan het testen ben ziet het er zo uit
[afbeelding]
Waarom doe je geen USB??? :P

D'r zitten wat nog wat extra USB-connectors op m'n mobo, dus waarom niet???

Verwijderd

Topicstarter
omdat je USB niet kan zelf proggen
je kan een USB poort niet zomaar even software matig in en uitschakelen

(heb er zelfs een topic voor geopent in P&W ...)

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:29 schreef Mr.ChronoM het volgende:
omdat je USB niet kan zelf proggen
je kan een USB poort niet zomaar even software matig in en uitschakelen

(heb er zelfs een topic voor geopent in P&W ...)
Moet toch wel kunnen??? Of kan alleen je OS iets met USB? Ga ff zoeken...

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:31 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Moet toch wel kunnen??? Of kan alleen je OS iets met USB? Ga ff zoeken...
Handig linkje :? : http://www.lvr.com/usbc.htm

edit: |:( 't Is een boek :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 12:35 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Handig linkje :? : http://www.lvr.com/usbc.htm

edit: |:( 't Is een boek :(
nog liever een PCI kaart dan een schakeling via usb ... veel verder dan een led doen branden via USB kom je niet zonder speciale chips en heel ingewikkelde schakelingen

• Osiris
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:39 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

nog liever een PCI kaart dan een schakeling via usb ... veel verder dan een led doen branden via USB kom je niet zonder speciale chips en heel ingewikkelde schakelingen
Tja, PCI, ik had wel wat voor ISA, maar heb je nog wel ISA??? :?

Verwijderd

Topicstarter
nee ... geen isa poorten meer

Verwijderd

haal je die 10.3V op de schakeling of geeft de voeding zelf maar 10.3? In het eerste geval lijkt het me dat de schakeling niet genoeg stroom levert om het relais te schakelen. Misschien moet je dan: het weerstandje bij de base van de transistor verlagen, een lichter schakelend relais nemen of een zwaardere transistor nemen.

Verwijderd

Topicstarter
op de schakeling haal ik 10.3V (aan de beentjes van de relais dus)

op mijn com-poort haal ik iets van 10.7V bij aan en -10.3V bij uit

ik zal begin volgende week mijn 350W voeding binnen hebben, dan zal ik testen of dat werkt en anders zal ik idd een 'andere' transistor moeten hebben

maar ik weet wel niet welk ...

Verwijderd

een lichter weerstandje zou best kunnen werken. maar goed misschien heb je hier wat aan :

http://www.semiconductors.philips.com/catalog/219/282/27046/30928/41766/19351/index.html#19351

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
waarom maak je eigenlijk geen Baybus met Rheostat?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 18:08 schreef maartenb het volgende:
waarom maak je eigenlijk geen Baybus met Rheostat?
ik ben wel niet de topicstarter, maargoed.

Fans aansturen via de seriele poort is toch veel leuker/handiger/heeft een hoger :9~ gehalte.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een fanbus (met gewone knopjes) en dat ziet er echt niet uit

een rheostat kost veel geld en ziet er ook niet mooi uit naar mijn smaak. (enige mooie is die van bit-tech.net)

en idd fans sturen is een echt uitdaging, is veel handiger vind ik en ik heb weer een bay vrij in mijn kast om misschien een LCD derin te zetten

• Mithrandir
Op zaterdag 12 januari 2002 12:10 schreef Mr.ChronoM het volgende:
[....]
[afbeelding]
Ik heb dezelfde multimeter :) 18 euro ofzo, toch? :P

Verbouwing

• lama
Op zaterdag 12 januari 2002 20:08 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde multimeter :) 18 euro ofzo, toch? :P
edit: typvouten
off-topic:nou dan ben je blij ;) , maarre ik snap dat niet, driekwart van de met elektronica prutsende freakz bezuiningen door een gamma/praxisje te kopen, maar is de multimeter niet een van de belangrijkste dingen die je gebruikt??? ik heb een fluke 87 III, fluke 867B(is van vader, niet van mij, beetje prijzig he) en een fluke 27, ik moet er niet aan denken met een half geijkt en erg onnauwkeurig gammametertje te werken, ik neem zelfs voor practica natuurkunde mijn eigen multimeter mee omdat die simpel;e dingetjes soms wel tot 5% uitlopen, laat staan dat ze fatsoenlijk weerstand of condensatorspanning kunnen meten

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 12:57 schreef lama het volgende:

edit: typvouten
off-topic:nou dan ben je blij ;) , maarre ik snap dat niet, driekwart van de met elektronica prutsende freakz bezuiningen door een gamma/praxisje te kopen, maar is de multimeter niet een van de belangrijkste dingen die je gebruikt??? ik heb een fluke 87 III, fluke 867B(is van vader, niet van mij, beetje prijzig he) en een fluke 27, ik moet er niet aan denken met een half geijkt en erg onnauwkeurig gammametertje te werken, ik neem zelfs voor practica natuurkunde mijn eigen multimeter mee omdat die simpel;e dingetjes soms wel tot 5% uitlopen, laat staan dat ze fatsoenlijk weerstand of condensatorspanning kunnen meten
wie zegt da tik die meter ook veel gebruik ?
heb hem tot nu 3 gebruikt om 4 dingen te meten in 6 maand ofzo, waarom zou uk mij dan blauw betalen aan zo'n dure dingen

Verwijderd

waarom gebruik je geen pic (micro-controller) als je die juist programeerd kun je makelijk 8 fans aansturen met PWM :9~

ps. ben al een beetje bekent met pic`s maar heb nog niet genoeg kennis om het te realiseren :(
Pagina: 1