Computer geruisloos maken.

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:47
Hallo allemaal,

Ik heb een grote zwarte bigtower met zo'n hydraulische schuifdeur en ik moet zeggen, het is de beste behuizing die ik ooit gehad heb.. weet iemand trouwens een url van deze kast, ik ben hem kwijt.. volgens mij was het een antec of ansing of misschien wel iets heel anders :). ik kan hem niet meer vinden :+

maargoed.. Ik gebruik mijn computer nu op mijn stage.
Maar als ik daar mee klaar ben (de 25e) ga ik deze helemaal isoleren met geluidsabsorberende materialen.

Nou wil ik dus echt dat mijn computer zo goed als geruisloos wordt.

Op de vorige computerbeurs die ik bezocht heb heb ik een voeding gekocht met een vermogen van 420 WATT met daarin twee fan's die temp gestuurd worden.
Op mijn processor zit een grote 100% koperen koeler, met een delta fan op 5 volt. (dit zit echt tegen geruisloos aan)

Toch wil ik wel een goede airflow in mijn kast, dit moet niet moeilijk zijn aangezien de luchtgaten straks allemaal dicht zitten door het isolatie materiaal.

Dus mijn plan is een blowhole te maken helemaal onderin mijn kast, en mijn voeding deze lucht er weer uit te laten zuigen :P

Welke Fan zal ik gebruiken? hij moet dus veel lucht verplaatsen maar belangrijker nog, hij moet stil zijn.
Het zal dan ook wel een grote (8cm?) fan worden met een laag toerental.

Heeft er hier iemand ervaring met een fan die hem zeer goed bevalt? zo je welke dan en waar koop ik die?

Verder, zijn alle andere tips voor een geruisloze setup natuurlijk welkom. :)

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Papst fan, stil en goede prestatie's.
Kijk hier maar effe :

http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

Daar staan fans met hun RPM's, decibel's, en CFM's.
Papst-fans heb ik zelf goede ervaringen mee, vooral de 8412NGM.

Je kunt ze bestellen bij de pricewatch.
Succes.

• procyon
KIJK EENS! daar heb ik wat aan..

perfect thanx!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Kewl icon heb je...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

papst 7volt watercooling schuim dat zijn de keywords

suc6 ermee =]

Verwijderd

Ik heb vroeger wetenschappelijk onderzoek gedaan bij de audiologie en destijds moest ik ook een PC hebben die zeer geluidsarm is (< 7 dB nHL / SPL )(audiometrie-toepassingen etc.) Er is een bedrijf in duitsland dat zich erop heeft toegelegd om dit soort kasten te bouwen. Nu denk je waarschijnlijk dat zo'n profkast kanllend veel pieken kost, maar nee hoor. Gewoon normale prijzen voor een kast, dus waarom moeilijk doen en het rsico nemen dat zo'n kast te heet van binnen wordt! BTW: Ik heb destijds de geluidsproductie van zo'n ding van 20 Hz - 15 kHz opgemeten en zo'n dinge voldeed ruimschoots aan de eisen.
Je moet gewoon even zoeken met google.

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 14:09
Ik ben hier ook al wat jaartjes bezig om mijn compu zo gelijdarm te maken. Ik heb al mijn fans op 5volt draaien en een case fan op 7v want dan hoor je hem nog niet. (gewoon op je bureau leggen en een beetje testen)

Het probleem bij mijn compu is toch nog steeds dat je de harde schijven hoort. De rest hoor je niet. Ok op de cdrom na natuurlijk als je er een cd ingooit.

Ik ga nu mijn hd's ophangen met postelastieken. misschien scheelt het nog wat. Je kan natuurlijk ook je kast isoleren maar dat is wel veel werk. misschien kan je om je harddisks een soort case bouwen van dik rubber of kurk ofzo om ze stil te maken, want massa isoleert geluid.

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

• procyon
Hmm, ja een nieuwe kast kopen is misschien wel het best, maar lang niet zo leuk als zelf een beetje rommelen met spulletjes van de gamma :+

en waterkoeling begin ik niet aan, ik vind al die slangen en aquariums echt lelijk, neeh het is een uitdaging om een luchtgekoelde setup geruisloos te maken.

Mijn oog is op deze koeler gevallen: Papst 8412NL
Misschien neem ik er wel twee naast elkaar, CFM 38,8 bij 12 dBA..

mooier kan toch niet?
hmm nergens te koop :(

• procyon
Op vrijdag 11 januari 2002 12:30 schreef mhzeater2 het volgende:
Ik ben hier ook al wat jaartjes bezig om mijn compu zo gelijdarm te maken. Ik heb al mijn fans op 5volt draaien en een case fan op 7v want dan hoor je hem nog niet. (gewoon op je bureau leggen en een beetje testen)

Het probleem bij mijn compu is toch nog steeds dat je de harde schijven hoort. De rest hoor je niet. Ok op de cdrom na natuurlijk als je er een cd ingooit.

Ik ga nu mijn hd's ophangen met postelastieken. misschien scheelt het nog wat. Je kan natuurlijk ook je kast isoleren maar dat is wel veel werk. misschien kan je om je harddisks een soort case bouwen van dik rubber of kurk ofzo om ze stil te maken, want massa isoleert geluid.
Ben het helemaal met je eens:)
Ik ben een stil freak geworden sinds ik een alpha delta combo gekocht had..

Eeh ja, hij liep op 1188 ipv 1133 maar lekker belangrijk..!
Wat een rot geluid! wie gebruikt dit nou voor zijn computer?? |:(

Verwijderd

die papst is gewoon bij comdex te koop ff mailtje sturen welk type nummer je wil hebben en ze bestellen hem voor je.

Ik heb zelf wel een alpha maar dat in combi met een 19dB papst. Goede performance met laag dB wat wil je nog meer =]

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:16 schreef Bladiebla het volgende:
Ik heb vroeger wetenschappelijk onderzoek gedaan bij de audiologie en destijds moest ik ook een PC hebben die zeer geluidsarm is (< 7 dB nHL / SPL )(audiometrie-toepassingen etc.) Er is een bedrijf in duitsland dat zich erop heeft toegelegd om dit soort kasten te bouwen. Nu denk je waarschijnlijk dat zo'n profkast kanllend veel pieken kost, maar nee hoor. Gewoon normale prijzen voor een kast, dus waarom moeilijk doen en het rsico nemen dat zo'n kast te heet van binnen wordt! BTW: Ik heb destijds de geluidsproductie van zo'n ding van 20 Hz - 15 kHz opgemeten en zo'n dinge voldeed ruimschoots aan de eisen.
WELK BEDRIJF DAN?
"zoek even met google". Als je't gewoon ff noemt zijn we allemaal in 1x klaar.

• procyon
Op vrijdag 11 januari 2002 12:41 schreef SuB het volgende:
die papst is gewoon bij comdex te koop ff mailtje sturen welk type nummer je wil hebben en ze bestellen hem voor je.

Ik heb zelf wel een alpha maar dat in combi met een 19dB papst. Goede performance met laag dB wat wil je nog meer =]
comdex.com?

Verwijderd

hmm shit zonder D dus: http://www.comex-sales.com/ beetje raar bestellen enzo maar ze hebben het wle allemaal en op email wordt snel gereageerd.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:44 schreef Deleon het volgende:

[..]

WELK BEDRIJF DAN?
"zoek even met google". Als je't gewoon ff noemt zijn we allemaal in 1x klaar.
Inderdaad. *D

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:21 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Inderdaad. *D
Ik denk dat hij de EPAC computer cases bedoelt. Kijk even op http://www.mustang-memory.de/de/ onder "Produkte" en vervolgens "EPAC Gehaeuse". Op die pagina staat info over de kasten en onder "Distributoren" kun je zien wie die dingen levert. :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:16 schreef Bladiebla het volgende:
119 euro zonder voeding is niet echt goedkoop...

• procyon
aah, dit is hem > Orchid Series "Black"
wie heeft daar een paar plaatjes van?

wel de fulltower dan he?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 11:42 schreef Procyon for life het volgende:
...
Toch wil ik wel een goede airflow in mijn kast, dit moet niet moeilijk zijn aangezien de luchtgaten straks allemaal dicht zitten door het isolatie materiaal.
Dat noppenschuim van de Gamma heb ik ook geprobeerd. Mijn advies: lamaar. Je isoleert niet alleen geluid, maar ook warmte. Dan kun je toch beter zo'n EPAC kopen, denk ik. De winst die je haalt in dbA, raak je weer kwijt omdat je je fans harder moet laten draaien om de warmte uit je kast te pompen. Daarnaast vond ik de demping tegenvallen. Echt, je kunt veel beter met zo min mogelijk fans proberen je kast te koelen. Liever 1 van 120 mm dan 2 of 3 van 80!

Ik heb nu zelf EEN 120 mm Papst voorin op 7 Volt, een Enermax met fanregeling (en 2 fans) op het LAAGSTE toerental en NUL extra casefans. Verder een Zalman CNPS6000-Cu met daarop een Papst 3412NH met in serie geschakelde potmeter. Voordeel van de potmeter is niet alleen dat ik de fan langzamer kan zetten, maar bovendien van buitenaf zodanig kan afregelen (en tegelijk meeluisteren) dat GEEN resonantie in de kast ontstaat.
Dus mijn plan is een blowhole te maken helemaal onderin mijn kast, en mijn voeding deze lucht er weer uit te laten zuigen :P
Dan moet je voeding wel hard zuigen... En die fan voorin, wat ben je daarmee van plan?

• procyon
Maar het lijkt mij juist dat als je dat noppenschuim goed aanbrengt in je kast dat deze bijna luchtdicht is geworden..

Juist daardoor zullen die twee 8CM fans ook echt een overdruk veroorzaken in mijn kast, en ik denk dan ook dat mijn voeding daarom echt geen moeite heeft met de warme lucht naar buiten te blazen.

Die fan voorin? die sloop ik er altijd meteen uit :+

Die Papst fans die ik wil gaan kopen zijn fluisterstil. of je er nou twee neemt of een maakt niet uit..

Pas als je er 10 neemt ipv 1 zal je het twee keer zo hard horen (natuurkunde).

maargoed, je hebt wel gelijk hoor, toch hoor ik veel mensen die zeggen dat het wel heel veel zin heeft. en ach, ik wil het gewoon een keertje proberen. net als ik ooit mijn tbird 800 met een peltier gekoeld heb.

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Orchid Black:
Afbeeldingslocatie: http://www.highgreen.nl/images/products/pccase_prod_orchid_860b_open_full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.highgreen.nl/images/products/pccase_prod_orchid_860b_full.jpg

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• procyon
ah kijk die zag ik vanmiddag ook... hmm het is hem wel maar dit is niet de grote versie..

Ik heb 6 5,25" eeh bays? |:( ach doet er ook niet toe.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Waarom niet alles passief koelen?

Specs

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 16:17 schreef Procyon for life het volgende:
Maar het lijkt mij juist dat als je dat noppenschuim goed aanbrengt in je kast dat deze bijna luchtdicht is geworden..

Juist daardoor zullen die twee 8CM fans ook echt een overdruk veroorzaken in mijn kast, en ik denk dan ook dat mijn voeding daarom echt geen moeite heeft met de warme lucht naar buiten te blazen.

Die Papst fans die ik wil gaan kopen zijn fluisterstil. of je er nou twee neemt of een maakt niet uit..

maargoed, je hebt wel gelijk hoor, toch hoor ik veel mensen die zeggen dat het wel heel veel zin heeft. en ach, ik wil het gewoon een keertje proberen. net als ik ooit mijn tbird 800 met een peltier gekoeld heb.
Dan heb je vast niet goed opgelet, elke verdubbeling van geluidsproducenten, dus 2x 12dB ipv 1x 12dB gaat gepaard met een geluidsstijging van 3dB

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik zelf heb deze staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/fk320black.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/fk320intern.jpg

Is goede kwaliteit (geen 'pannenkoekenijzer'), goede airflow (met extra fan tunnel naar CPU!), en cool design (bolling voorop = l33t).

Hij heeft wel een paar kleine nadeeltjes:

1) De zijkant gaat niet even makkelijk eraf/er terug op
2) Het deurtje op het frontje is transparant. (nothing some black spraypaint can't fix though) :)
3) De prijs: 172
4) Geen blauwe LEDs aan boord :)

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Op vrijdag 11 januari 2002 17:30 schreef SlinkingAnt het volgende:

[..]

Dan heb je vast niet goed opgelet, elke verdubbeling van geluidsproducenten, dus 2x 12dB ipv 1x 12dB gaat gepaard met een geluidsstijging van 3dB
En volgens mij is 3dB 2x zo veel lawaai...dus dat is een lekker zinloze oplossing :)

Verwijderd

Je hoeft de voedingfan niet een 'handje te helpen' om de warme lucht af te voeren, dat wil zeggen: niet door die 2 fans naar binnen te laten blazen en 'overdruk' in je kast op te bouwen. De warme lucht stijgt vanzelf op (ook natuurkunde ;)). Als je voedingfans nou zo hard moesten draaien dat er een vacuum in je kast dreigde te ontstaan, okee. Maar we praten hier over een computerkast! Waarom denk je dat de meeste kasten ventilatieroosters in de zij- en achterkant hebben zitten? De zeer lichte onderdruk die ontstaat door het afvoeren van de warme lucht zorgt er al voor dat via die roosters de lucht ververst wordt! Dit kun je controleren met een vloeipapiertje o.i.d. Bij mijn kast wordt het papiertje heeeeeel lichtjes tegen de ventilatieroosters (aan de zijkant) aangezogen.

Ben zelf 7 weken beziggeweest. Met vallen en opstaan kom je er vanzelf achter wat wel werkt en wat niet. Dat lijkt me ook het beste uitgangspunt: theorie is heel leuk, maar dat weerhoudt je er niet van om zelf te experimenteren. Gewoon iedere keer je BIOS induiken en de temps controleren nadat je modificaties aangebracht hebt. :)

Vergis je niet met het monteren van meerdere fans! Zelfs als ze als 'stil' worden beschouwd, ontstaan zaken als turbulentie en resonantie als je er zomaar een paar naast elkaar zet. Uit eigen ervaring: die resonantie veroorzaakt een irritante zweving en wordt meestal versterkt door je (metalen!) kast. Mijn oplossing: monteer er EEN of GEEN. Een grote fan op 7 Volt is een slimmere zet dan vier kleintjes, ook al ziet dat laatste er nog zo vet uit. :P

Een maandje terug heb ik 3 Papst 8412 NGML's gekocht bij PC Center Geleen (ZL). Ik ga ze niet meer gebruiken, want mijn systeem is nu fluisterstil met EEN 120 mm fan (voorin), EEN 92 mm fan (boven de Zalman heatsink), EEN 80 mm fan (voor de Geforce3) en EEN ontluchtingsrooster achterin. Dit laatste was oorspronkelijk bedoeld voor zo'n 8412 NGML, maar het effect hiervan bleek verwaarloosbaar, dus zit er nu alleen een fanguard. :) Ze liggen nu dus maar te liggen... ;)

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
ik heb een 80 mm fan van enermax in de voorkant zitten die lucht de kast in zuigt. het is niet de stilste fan die er is, maar het mooie van deze fan is dat je hem heel precies kunt instellen. Je kunt hem dan zo geruisloos, maar toch goed koelend, mogelijk instellen.

wat ook erg veel scheelt is de standaardroostertjes waar een fan achter zit weghalen. de lucht die door die gaatjes wordt gezogen/geblazen maakt een pokkenherrie. je kunt er het beste een fingerguard voorzetten.......en laat die nou eens standaard bij een enermax zitten....... :)

http://www.enermax.nl/f_silentfans.htm

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 17:53 schreef EmilneM het volgende:
ik heb een 80 mm fan van enermax in de voorkant zitten die lucht de kast in zuigt. het is niet de stilste fan die er is, maar het mooie van deze fan is dat je hem heel precies kunt instellen. Je kunt hem dan zo geruisloos, maar toch goed koelend, mogelijk instellen.

wat ook erg veel scheelt is de standaardroostertjes waar een fan achter zit weghalen. de lucht die door die gaatjes wordt gezogen/geblazen maakt een pokkenherrie. je kunt er het beste een fingerguard voorzetten.......en laat die nou eens standaard bij een enermax zitten....... :)

http://www.enermax.nl/f_silentfans.htm
Klopt. Zelf heb ik achterin een potmeter gemonteerd om het toerental van de CPU-fan in te stellen. Juist als het om resonantie gaat (bij bepaalde toerentallen van de fan dus), is het handig als je dit vanaf de buitenkant kunt regelen! :) Die toerentalregeling kun je dus heel mooi zelf maken. Ik heb mensen al meerdere keren horen roepen dat je beter een spanningsregelaar kunt gebruiken, maar het mooie van een potmeter is dat je altijd de maximale spanning (12V) over de fan kunt zetten en dat kan met die regelcircuits niet, tenminste niet die dingen die ik in mijn handen gehad heb (waaronder de Zalman Fan Mate 1). :)

Metalen roostertjes kun je inderdaad gemakkelijk wegslijpen (Dremel), maar die Enermax voedingen zijn af fabriek schitterend afgewerkt, dus voor mij was het snel beslist. :9~

Verwijderd

Ik heb deze kast ook, gekocht op de hcc dagen, staat kewl naast mijn 17,4 INCH ZWARTE TFT 8-)

Die gast is echt gruwlijk, solid material zullen we maar zeggen, ben er zeer tevreden over.

Ik ga hem ook isoleren door kurk aan de binnenkant te bevestigen op de zijpanelen... een wasdroger slang om de hete lucht van de cpu koeling en gpu koeling af te voeren naar de achterste blowhole helemaal bovenaan. Irritante is dat ik binnenin nog wel aanpassingen moet maken om de slang van beneden naar boven te krijgen. Maar als dat gelukt is , is alles hier met 2 x 8 cm papst koelers @ 5 volt alles ijskoud :9

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

is dit een stille fan voor een amd XP 1600+ \
swiftech 462 met een 80 mp koeler
bij oc shop
Alpha PAL8045T with Delta AFB-80MP fan
the new flagship from Alpha. The Big Brother of the PAL6035, also with
the
already famous copper inlay. The Delta AFB-80MP (46.62 CFM by 4000rpm)
3-wire fan is included

download specs PDF

€ 79.00
FL 174.09

is dit een goede stille fan voor mijn systeempje ben een n00b maar wil wel een stille pc moet snacht aan kunnen blijven staan kan iki hem ergens goedkoper krijgen
of kan ik beter een andere nemen

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

80MP is niet echt stil :D Kan je beter een papst 8412NGL ofzo nemen, die fan die 12 dB produceert. Dat is lekker stil :P

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

bla bla bla tbird 800 met een peltier gekoeld heb.
-6 graden? :?

• procyon
Op vrijdag 11 januari 2002 23:42 schreef qweenix het volgende:

[..]

-6 graden? :?
ja -6 graden... doe eens een search naar peltier koeling.
Op vrijdag 11 januari 2002 17:40 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Je hoeft de voedingfan niet een 'handje te helpen' om de warme lucht af te voeren, dat wil zeggen: niet door die 2 fans naar binnen te laten blazen en 'overdruk' in je kast op te bouwen.
Dat was ook een reactie op iemand die zei dat mijn voedingsfan het waarschijnlijk niet zou trekken.. vandaar
ik weet ook dat zo'n kast niet helemaal luchtdicht kan zijn maar het zal zeker helpen.

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

kijk eens hier...
niemand heeft gereageerd :'( misschien is het nu een goed ID?

[topic=364887/1]

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 21:11 schreef Mark_Oostdam het volgende:
kijk eens hier...
niemand heeft gereageerd :'( misschien is het nu een goed ID?

[topic=364887/1]
Als ik deze review lees, denk ik dat dit spul stukken beter zal werken dan dat eenvoudige noppenschuim van de Gamma (wat ik dus ECHT niet goed vind werken), maar:

- Zoals ze zelf aangeven, hangt het resultaat sterk af van het type kast en voeding dat je gebruikt.
- Ook vertellen ze duidelijk dat (case- en voeding-) fans aan de buitenkant van je kast natuurlijk niet gedempt worden. Daar wil ik nog aan toevoegen, dat juist via de openingen aan voor- en/of achterkant van de pc het geluid binnen in je kast kan 'ontsnappen'. Het wordt erg lastig om dit te dempen.
- Zoals je ziet, worden de hogere frequenties veel beter geabsorbeerd (door die 10 mm dikke isolatiematten) dan de lage. Bij 2000 Hz bedraagt de demping 20% en bij 8000 Hz 76%. Als je pech hebt, bestaat veel van het irritante lawaai juist uit die lagere frequenties. Ligt natuurlijk aan het type fan, heatsink en hoe de trillingen zich door je kast voortplanten.
- Zie mijn eerdere reacties in deze draad.

Ik had mijn kast 2 weken geleden vol met noppenschuim zitten. En toen begon ik ineens m'n gezond verstand te gebruiken. Als je speakers tegen de muur omhoogkruipen, zet de hifi dan gewoon zachter en ga niet met oordoppen in lopen... ;)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26
ik zou een mooie papst 12 cm fan kopen en op 7 of 5 volt laten lopen :9

alhoewel, ik kijk nu op die site van die casefans,
en daar staat wel een goede titan op! Titan TFD12038M12B
beter dan een papst volgens mij:
32 becibel bij 95 cfm! op 7 volt is dat een stuk minder natuurlijk. (papst kan je voor 32 decibel maar 67 cfm geven!)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26
Op vrijdag 11 januari 2002 23:23 schreef enriqueeeee het volgende:
is dit een stille fan voor een amd XP 1600+ \
swiftech 462 met een 80 mp koeler
bij oc shop
Alpha PAL8045T with Delta AFB-80MP fan
the new flagship from Alpha. The Big Brother of the PAL6035, also with
the
already famous copper inlay. The Delta AFB-80MP (46.62 CFM by 4000rpm)
3-wire fan is included

download specs PDF

€ 79.00
FL 174.09

is dit een goede stille fan voor mijn systeempje ben een n00b maar wil wel een stille pc moet snacht aan kunnen blijven staan kan iki hem ergens goedkoper krijgen
of kan ik beter een andere nemen
die 80mp is een stillere versie dan de 80hp,
maar nog steeds lawaaig! vergis je niet!
ik zou die pal8045 heatsink nemen (zoals jij schreef) en daar een papst 8412 ngml op zetten; 19 decibel en 26,5 cfm! 19 decibel is echt stil genoeg

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Stil? Stil? Dit is stil!

[topic=375157/1/50]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Op zaterdag 12 januari 2002 22:43 schreef nigelator het volgende:
Stil? Stil? Dit is stil!

[topic=375157/1/50]
Nee, check mijn specs. DAT is stil, ik hoor alleen nog vaagjes m'n harde schijven sinds m'n nieuwe kast. Erg relaxed allemaal!

• procyon
Ik heb de fans binnen, en zal vanavond wel even posten hoe stil ze zijn... (wavje)..

De zaak Comex heeft de fans idd.

Uw bestelling is vandaag verzonden voor 48,81 rembours
Met vriendelijke groeten,
Fred Dammer
----
Comex sales agency
www.comex-sales.com

Topzaak!!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

/edit |:(

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Mijn stelregel is altijd (soms niet, maar da's een uitzondering ;p):

- Neem een 120mm fan met de grootst mogelijke capaciteit (rpm en/of cfm)
- Indien meerdere fans beschikbaar met dezelfde capaciteit, neem dan de stilste (sunon, papst)
- Schroef de rpm naar beneden d.m.v. voltage en/of PWM totdat het geluidsniveau naar je zin is.

Resultaat: de beste airflow per dbA, ten koste van een (iets) legere portemonee.

Werkt altijd! ;p

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op dinsdag 15 januari 2002 16:40 schreef Procyon for life het volgende:
Ik heb de fans binnen, en zal vanavond wel even posten hoe stil ze zijn... (wavje)..

De zaak Comex heeft de fans idd.

Uw bestelling is vandaag verzonden voor 48,81 rembours
Met vriendelijke groeten,
Fred Dammer
----
Comex sales agency
www.comex-sales.com

Topzaak!!
Hehehe, doe fred maar de groeten. (hint, check mijn sig)

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 19:30
De ultieme manier om je pc stil te maken !!! :+
Zet em uit }:O
Pagina: 1