Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Verwijderd
Heeft er iemand een idee waarom dit niet werkt?[b]Op woensdag 09 januari 2002 20:06 schreef spooky2 het volgende:
[/quote]
Nee sorry
[removed]
Het zou kunnen dat je die transistor hebt opgeblazen, in dat geval zal je een zwaardere transistor moeten gebruiken..
Heb je die schakeling ook al met alleen ledjes geprobeerd?? misschien heb je wel een software-foutje gemaakt, of ergens een slechte soldeerverbinding.
succes
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Als je 1 van de pennen aan +5V hangt moet het relais schakelen
en een bc547 moet een print relais makkelijk kunnen schakelen
(misschien domme vraag maar heb je de massa ook aangesloten op je printer poort)
morgen ff terug.
Dat is een vreemde notatie van philipsOp woensdag 09 januari 2002 21:18 schreef spooky2 het volgende:
damn, nou zie ik het... die kuttekop in de elektrowinkel heeft een C547B gegeven ipv een BC...
morgen ff terug.
is het zelfde als de BC547B
en die moet dat ook kunnen
als ik dan toch de goeie heb... waarom doet ie het dan niet?Op woensdag 09 januari 2002 21:20 schreef Sine het volgende:
[..]
Dat is een vreemde notatie van philips
is het zelfde als de BC547B
en die moet dat ook kunnen
opgeblazen? verkeerd aangesloten? ik zou het niet weten
Verwijderd
Heb je de vrijloopdiode over het relais niet verkeerd om?
Want dan wordt de spaning over het relais niet hoger dan 0,7 Volt.
Maar ja, dan zou je tor ook al lang naar de Filistijnen zijn.
Schakeling is eigenlijk te eenvoudig om niet te werken.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
er loopt een stroompje door zodra ik de pin van de poort hoog zet.
echter het relais schijnt hier niet van onder de indruk te zijn en doet niks...
Je kan voor deze diode gewoon een 41n48 pakken of zo
Wat Dr_Frickin_Evil zegt zou het ook wel eens kunnen zijn.
5V over het relais, 7V over de transistor en daarmee 12V over het geheel...
hmm, maar volgens dat scheme bij circuits online (zie top post) moeten zowel de LED als de weerstand verwijderd worden wanneer er een relais in komt!Op woensdag 09 januari 2002 22:41 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Misschien dat de transistor is opgeblazen, doordat je geen extra weerstand in de schakeling op hebt genomen?
Op woensdag 09 januari 2002 22:44 schreef spooky2 het volgende:
[..]
hmm, maar volgens dat scheme bij circuits online (zie top post) moeten zowel de LED als de weerstand verwijderd worden wanneer er een relais in komt!
Heb je aan dat laatste gedacht?Wil je bijvoorbeeld een relais sturen, haal dan D1 en R2 weg en zet de relais-spoel ervoor in de plaats. Denk aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!
damn, morgen toch naar winkel
Zoja: ander lichter relais kopen, of een Zwaardere transistor
ik heb de goeie weerstand niet... alleen maar 4k7 ohm's en 220 ohms op voorraadOp woensdag 09 januari 2002 22:51 schreef Cutebritney het volgende:
werkt het wel als je een ledje + weerstand ipv het relais gebruikt?
Zoja: ander lichter relais kopen, of een Zwaardere transistor
41n48 bestaat nietOp woensdag 09 januari 2002 22:48 schreef spooky2 het volgende:
Dat moet zeker die 41n48 zijn waar Joca het over heeft...
damn, morgen toch naar winkel
dat is de 1n4148
andes neem je de 1n4001 oid
maar als dat je probleem is is je transistor al gesneuveld
die diode doet nl nix anders dan je transistor beschermen tegen spannings pieken (inductie) van je relais
maar kijk iig eens na of je de Emitter en collector niet verkeerd om hebt, dan wil je ook wel eens wazige dingen krijgen
of laat iemand anders je schema ff tjekken
zelf kijk je vaak 10x over een foutje heen
je hebt gelijk foutje van mij, zijn tor is dan ook idd al kappot41n48 bestaat niet
dat is de 1n4148
andes neem je de 1n4001 oid
Een BC547B heeft een maximale schakelstroom van 100 mA.
Deze stroom kan worden geschakeld als je een basis-weerstand van 2kOhm gebruikt.
PS. Probeer eens twee weerstanden van 4k7 parallel te zetten als je geen andere weerstanden op voorraad hebt. Je krijgt dan een schakelstroom van zo'n 85mA waarmee je een relais met een spoelweerstand vanaf 128 Ohm kunt schakelen.
Verwijderd
Of je zet er een BC 547 voor en maakt er een darlington van.
http://electronics123.com/amazon/datasheet/k74.pdf
Succes er mee
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Zet je toch 4 van die 4k7 weerstanden parallel, echt nauw komt die 1K toch niet. Verder moet je zoals hierboven gezegt bij het relais niet die vrijloopdiode vergeten om piekspanningen/stromen op te vangen. Anders blaas je binnen de kortste keren van alles op.Op woensdag 09 januari 2002 22:52 schreef spooky2 het volgende:
[..]
ik heb de goeie weerstand niet... alleen maar 4k7 ohm's en 220 ohms op voorraad
Maar als je een beetje een elektronicazaakje in de buurt hebt zitten kun je altijd het schakelingetje laten zien en vragen wat je het beste voor relais kan nemen. Kunnen ze normaal gesproken zo vertellen. Het lijkt er nl. op dat of je tor verkeerd om zit, of er geen goed relais in zit.
[removed]
Verwijderd
R1=4k7 en Vbe=0.7 dus de stroom door de basis zal zo'n
(5-0.7) / 4700 = 0.91 mA zijn.
Een BC547b heeft een versterkingsfactor van ehhmm minimaal toch wel 100x ofzo (ff in de datasheet kijken, dit getal kan echter erg varieren per tor), dus de stroom die de tor sturen wil door zijn collector-emitter overgang is zo'n 0.91*100 = 91 mA. Dat moet wel genoeg zijn voor een klein relais lijkt me (alhoewel istie klein??). Je kunt R1 ook verkleinen, let er wel op dat de stroom die je printerpoortpin moet leveren dan ook omhoog gaat. Als je b.v. 1K8 kiest, dan is de stroom door de basis zo'n 4.3/1800 = 2.38 mA Dat trekt je printerpoort met gemak en levert je een hogere Imax door je tor. De spoel van het relais zal hier de stroom limiteren, wat in het originele schema wordt geregeld door R2. Lukt het dan nog niet, dan kun je inderdaad eens zoeken naar de term "darlington", dit zijn twee achterelkaar geschakelde torren waardoor de versterkingsfactor enorm toeneemt.
Inderdaad ALTIJD een blusdiode monteren over de spoel van het relais, zo dicht mogelijk op de spoel zelf! In schema-vorm moet de diode met het "pijltje" omhoog staan, dus andersom dan de getekende D1 ! oftewel het witte streepje op de diode aan de +12V. Je kunt een 1N4148 nemen, dit is eigenlijk een signaaldiode, en ik vind die wel wat krap. Ikzelf zou liever een 1N4004 ofzo plaatsen, die is net wat "dikker".
Suc6!
je moet em modden
andere transistors (moet meet vermogen aan kunnen (200 mA ofzo iid om de relais te laten schakelen)
je hebt een externe voeding nodig om de relais aan te sturen
NFI, maarre: kijk eens naar het plaatje... er is al zoiets als een externe voeding...Op donderdag 10 januari 2002 13:25 schreef ThaHandy het volgende:
ten eerste, de printerpoort heeft het vermogen niet om de relais aan te stuuren...dat ken ik je nu wel zeggen en laat staan dat je ze all 8 te gelijk wil aan stuuren
je moet em modden
andere transistors (moet meet vermogen aan kunnen (200 mA ofzo iid om de relais te laten schakelen)
je hebt een externe voeding nodig om de relais aan te sturen
jup dat moet et doen de "data" ingang is dus zoon ledjeOp donderdag 10 januari 2002 13:27 schreef spooky2 het volgende:
[..]
NFI, maarre: kijk eens naar het plaatje... er is al zoiets als een externe voeding...
alleen in deze schakeling zit geen ledje!Op donderdag 10 januari 2002 13:29 schreef ThaHandy het volgende:
[..]
jup dat moet et doen de "data" ingang is dus zoon ledje
maar een relaisOp donderdag 10 januari 2002 13:31 schreef spooky2 het volgende:
[..]
alleen in deze schakeling zit geen ledje!
ik let niet op
juist... en dat brengt me weer terug naar de bovenstaande vraag!Op donderdag 10 januari 2002 13:00 schreef spooky2 het volgende:
Dus dit is hoe het eigenlijk moet zijn?
zo werkt et wel alleen moet je die transistor ff vervangen met een iets zwaardere, type weet ik zo niet (ergens in de BD137 ofzo) ff de el boer vragenOp donderdag 10 januari 2002 13:34 schreef spooky2 het volgende:
[..]
juist... en dat brengt me weer terug naar de bovenstaande vraag!
Verwijderd
Verwijderd
welke relais heb je juist gebruikt als ik vragen mag ?Op donderdag 10 januari 2002 15:32 schreef Apocalyps het volgende:
Ik heb die schakeling een tijdje geleden ook eens gebouwd met relais maar het werkte gewoon bij mij.
12V ...mA
zo kan ik misschien ook eens beginnen aan zo'n schakeling
en euh een proggie om de parallelle poort te besturen, zijn die beschikbaar of kan ik die beter zelf schrijven ?
Verwijderd
Verwijderd
ik zou zeer graag 3fans en 1 stroboscoopje schakelen, maar dat zal wel niet mogelijk zijn... teveel voor 1 poort ?Op donderdag 10 januari 2002 15:41 schreef Apocalyps het volgende:
Ik zal hem ff uit de kast halen als ik thuis ben kzit nu nog op schoolik ging er een beetje de lamp mee aan en uit doen ... .enzo ..
Good luck.
Verwijderd
Hier het type van de relais die ik gebruik:

Merk: Schrack (maar dat doet er niet zoveel toe
Type: RE030006
Hij gaat schakelen als hij een stroompje van 6v krijgt, die 6v komt d8 ik niet gelijk uit de parralelle poort .. Succes wel resultaat posten!
Verwijderd
[/qoute]
hiermee bedoel je dat je geen externe voeding gebruikt en dus kan werken via het schema op circuits online toch ?
niet de relais rechtstreeks op de poort ?
en dat hoeft niet eensOp donderdag 10 januari 2002 18:00 schreef spooky2 het volgende:
Ik haal die 12 volt uit een externe voeding, precies zoals dat schema laat zien!
je kunt ook gewoon je +12 van je PSU gebruiken
die is in dit geval de externe voedingOp donderdag 10 januari 2002 18:05 schreef Sine het volgende:
[..]
en dat hoeft niet eens
je kunt ook gewoon je +12 van je PSU gebruiken
Yep je kunt inderdaad het beste een relais pakken dat bij een wat lagere spanning dan die 12 V inschakelt. Je weet dan zeker dat ie inschakelt als je hem aanstuurt, aangezien je er nooit de volledige 12 V over zult krijgen, en een 12V relais dus niet in zal schakelen. Voor de rest gewoon het schemaatje dat je hebt namaken, en alles zou goed moeten werkenOp donderdag 10 januari 2002 17:02 schreef Apocalyps het volgende:
Bekijk het schema eens goed dan zie je waar de 12 volt aan moet komen, kan je uit je voeding halen maar misschien externe voeding erbij is beter ..kzal ff type relais zoeken
Hier het type van de relais die ik gebruik:
[afbeelding]
Merk: Schrack (maar dat doet er niet zoveel toe)
Type: RE030006
Hij gaat schakelen als hij een stroompje van 6v krijgt, die 6v komt d8 ik niet gelijk uit de parralelle poort .. Succes wel resultaat posten!
[removed]
Verwijderd
de BC547 is zwaar genoeg om zo'n klein relaisje te sturen. inderdaad zal er nooit 12V over het relais vallen, want je hebt verlies in je tor, maar een 12V relais wil bij 10V ook heus wel hoor.
Verwijderd
Tuurlijk wel, elke p-poort heeft 8 data bits die te sturen zijn en verder kan je met de overige nog wat meer uitgangen en ook ingangen maken.Op donderdag 10 januari 2002 15:42 schreef Mr.ChronoM het volgende:
[..]
ik zou zeer graag 3fans en 1 stroboscoopje schakelen, maar dat zal wel niet mogelijk zijn... teveel voor 1 poort ?
't heeft maar 2 transistors gekost
Verwijderd
Hoe gaat het met je verkeerslicht op de p-poort? Je zou ons op de hoogte houden toch?
maar dat komt meer door een paar problemen met mijn projectgroep...
deze relais schakeling werkt nu
ik gebruik hem nu om wissels (modelspoorbaan) mee te switchen
Verwijderd
Eeeuh, vertel vertel....Op woensdag 16 januari 2002 11:22 schreef spooky2 het volgende:
dat hele project was 1 grote failure...
deze relais schakeling werkt nuYEAH...
en toen het af moest zijn werkte er dus niks...
waarschijnlijk wordt het zakken voor mijn dus...
Verwijderd
[hart onder de riem steken mode]Op woensdag 16 januari 2002 15:08 schreef spooky2 het volgende:
was dus voor school, ik zat in projectgroep met 2 anderen... maar omdat die 2 echt alleen maar een zichzelf dachten liep het HELEMAAL fout... hardware/software enzo was dus niet goed gecombineerd enzo...
en toen het af moest zijn werkte er dus niks...
waarschijnlijk wordt het zakken voor mijn dus...
Ach, ik ben ook eens bljven zitten. Krijg je wel veel tijd op te prutsen aan andere interresante dingen (ik heb me toch veel nethack gespeeld... is trouwens een speeltje hoor).
En later vraagt niemand er meer na en heet het plotseling levens ervaring, ben iets ouder dan de gemiddelde schoolverlater.
[/hart onder de riem steken mode]
Verwijderd
Owwww joepie! Eindelijk succes, mooi zo Spoek!!Op woensdag 16 januari 2002 11:22 schreef spooky2 het volgende:
dat hele project was 1 grote failure...
deze relais schakeling werkt nuYEAH...
Vroeger deed ik dat ook vaak met mijn VIC20... echt lachen is dat.
Je kunt trouwens ook heel mooi uitlezen waar je treintje is he!! Dat deed ik met een reed contact langs de baan en een magneetje in de trein... Echt lachen, ik maakte vaak een "lus in een lus" als treinbaan, met een klein stukje "gedeeld", en dan de comp zo programmeren dat de ene trein netjes wacht op de andere en de wissel ook goed schakelt zodat beide op hun eigen trajectje blijven... AAAHHHH the good 'ole days!