1pin (par poort) en 3 LEDS's = Probleem :(

Pagina: 1
Acties:

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:28
Ik zit met een probleem, voor een schoolproject is het nodig dat ik op 1 pin (van de parallele poort dus) meerdere ledjes (3 stuks) aansluit MAAR er mag er maar 1 tegelijk branden.

De situatie is een verkeersplein met 8 verkeerslichten, dit betekend dus 1 verkeerslicht PER datapin (pins 2 t/m 9 dus). Maar als ik in dit geval een datapin een signaal geef, dan gaan alle 3 de ledjes aan!

Mijn vraag: WAT is er nodig om 1 van de 3 ledjes te laten branden? Ik ben een totale electroleek en ik kan me niet voor de geest halen wat ik nodig zou hebben hier :(

pls help

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Volgens mij moet je dan met de-multiplexers gaan werken..

Maar dan moet je dus volgens een heel andere aanpak gaan werken! (ga dus niet van het idee uit dat je 1 verkeerslicht per pin moet gebruiken! Je zult pinnen als selectie moeten gebruiken (welk stoplicht), en pinnen als status (welke lamp), en dat met behulp van demultiplexers!)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
das op zich wel grappig :)
lijkt me leuk om dat ook een x te proberen eigelijk :)

maar, waarmee stuur je het aan :?
welk programma oid :?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:07

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Eigenlijk mogen huiswerkvragen niet, maar op zich is dit best interessant, dus we kijken het ff aan :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 01:54
Op maandag 12 november 2001 17:11 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Eigenlijk mogen huiswerkvragen niet, maar op zich is dit best interessant, dus we kijken het ff aan :)
The Crouch for PRESEDENT! :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

tut tut ... :P

geen huiswerk vragen maar je laat het toch toe? ;)

kewl...
wij moeten binnen kort op ook zon verkeers plein maken dus ik let hier ff goed op :) mischien dat ik nog wat kan leren :? ;)

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 23:43

Knutselsmurf

LED's make things better

Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van een serieel naar parallel omzetter. Bijvoorbeeld de Motorola MC74HC595AN.
Die kun je ook nog achter elkaar hangen, zodat je met 3 pinnen van je printerpoort al je lichtjes aan kan sturen. Via google kun je vast wel datasheets vinden.

- This line is intentionally left blank -

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
als je nou iets maakt waarbij ie bij elke puls uit je poort een led verder schruift..

• memphis
  • Laatst online: 23:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Simpel,

2 bits voor je rood/oranje/groen situatie (via BCD-dec omzetter een 74ls138 dacht ik zo uit mijn hoofd).
3 bits voor de adressering van je verkeerslicht
1 bit voor het invoeren van je data.

Joh, hou je nog 2 bits over :)

Je moet dus per verkeerslicht een adresdecoder maken (welke in princiepe hetzelfde werkt als de aansturing van je 3 ledjes) en een 74ls244 als buffer gebruiken (welke de gegeven data vast houdt)

Gebruik je alleen rood/groen is het dmv. een 1 of een 0 op de poort wel makkelijk te sturen. Oranje is een tussentijdse status welke makkelijk met rood te combineren is met een timertje.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Spooksel
tnx voor de reacties... ik gaat eens op onderzoek uit naar die onderdelen en de werking.

verder commentaar blijft natuurlijk altijd welkom.

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 23:43

Knutselsmurf

LED's make things better

Op maandag 12 november 2001 18:29 schreef Sinclair het volgende:
Simpel,

2 bits voor je rood/oranje/groen situatie (via BCD-dec omzetter een 74ls138 dacht ik zo uit mijn hoofd).
3 bits voor de adressering van je verkeerslicht
1 bit voor het invoeren van je data.

Joh, hou je nog 2 bits over :)

Je moet dus per verkeerslicht een adresdecoder maken (welke in princiepe hetzelfde werkt als de aansturing van je 3 ledjes) en een 74ls244 als buffer gebruiken (welke de gegeven data vast houdt)

Gebruik je alleen rood/groen is het dmv. een 1 of een 0 op de poort wel makkelijk te sturen. Oranje is een tussentijdse status welke makkelijk met rood te combineren is met een timertje.
Deze methode heeft wel als nadeel dat je bijvoorbeeld niet je oranje lichten kan laten knipperen. Bovendien vindt ik het een beetje overdreven om extra timers te gebruiken voor het oranje, omdat je dat prima met een simpel stukje software kunt doen, wat je tenslotte toch moet schrijven.

- This line is intentionally left blank -

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Denk eens over een matrix schakeling

0 A B C D
1 E F G H
2 I J K L
3 M N O P
- 4 5 6 7

0 tot 7 zijn de data lijnen 2 - 9 van de poort
A t.e.m.P zijn de lampjes
matrix beetje vern#@$t door topix

Als datalijn-0 bv hoog (5v) is en datalijn-4 is laag zal lamp A branden, als datalijn-2 hoog is en data-6 laag brandt lamp K. (theoretisch)
Je kan zo 16 lampen aansturen. De printerpoort heeft nog meer uitgangen zoals select en linefeed indien die erbij gebruikt worden kan de matrix uitgebreid worden en meer lampen aansturen.

Klik voor meer info over interfacing the parallel poort.

klik2

? weet jij wat.

• memphis

memphis

Op maandag 12 november 2001 20:14 schreef Knutselsmurf het volgende:

[..]

Deze methode heeft wel als nadeel dat je bijvoorbeeld niet je oranje lichten kan laten knipperen. Bovendien vindt ik het een beetje overdreven om extra timers te gebruiken voor het oranje, omdat je dat prima met een simpel stukje software kunt doen, wat je tenslotte toch moet schrijven.
Tja... dat is inderdaad minder, dan zal je de stoplichten met 3 bits moeten adresseren en met 2 bits de data doorsturen. Ik zet net te bedenken dat je "WRITE" puls ook direct door je adressering kan genereren:

Even snel blokschematisch:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/stoplicht2.jpg

Voor de 2e optie had ik onder het nuttigen van een pizza even getekend...
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/stoplicht.jpg

• memphis

memphis

Hmmm.... heeft spooky2 de hoop al opgegeven ?

• Spooksel
Op maandag 12 november 2001 21:36 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Tja... dat is inderdaad minder, dan zal je de stoplichten met 3 bits moeten adresseren en met 2 bits de data doorsturen. Ik zet net te bedenken dat je "WRITE" puls ook direct door je adressering kan genereren:

Even snel blokschematisch:
[afbeelding]

Voor de 2e optie had ik onder het nuttigen van een pizza even getekend...
[afbeelding]
Wat zijn al die dingen onderin de tekening precies voor onderdelen? Ik heb echt geen idee...

• memphis

memphis

Op woensdag 14 november 2001 09:28 schreef spooky2 het volgende:

[..]

Wat zijn al die dingen onderin de tekening precies voor onderdelen? Ik heb echt geen idee...
Dat waar een 4093 bij staat :?
Dat is een IC met 4 NAND poortjes met ingebouwde schmitt-trigger, elk symbool in de tekening is er 1 van de 4 in dat IC.

In dit schema is een "1" op de DATA de stoplicht op groen en bij een "0" zal eerst oranje oplichten en na een 2 sec. over springen op rood. Met de weerstand van 1 MOhm kan je die tijd bepalen.

Wat stelt het voor :?
een AND poort is een logische schakeling waarbij alle 2 de ingangen een logische "1" moeten zijn om de uitgang ook een "1" te maken. Het rondje bij de uitgang geeft de betekenis NAND en betekend dat de uitgang geïnverteerd is en dus de uitgang alleen een "0" kan worden als de ingangen een "1" zijn.
De functie Schmitt-trigger (symbool in de NAND poortjes) doet de uitgang echt schakelen als de ingang een bepaalde spanningsgrens heeft gehaald.

Met een "1" staat de stoplicht op groen en met een "0" gaat de stoplicht over op oranje en na 2ec. op rood.
Met de weerstand van 1 MOhm kan je die 2 sec. tijd instellen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon enkele 89c2051 microcontrollers programmeren (bascom, www.mcselec.nl ), en die aan je serieele poort hangen.

• memphis

memphis

Op woensdag 14 november 2001 12:15 schreef sebastius het volgende:
Gewoon enkele 89c2051 microcontrollers programmeren (bascom, www.mcselec.nl ), en die aan je serieele poort hangen.
Tja.... als je Electronica en/of informatica studeerd is het zo veel ultimer om je project te maken.
Maar als hij niet eens een NAND poort kan herkennen vrees ik het ergste ;)

• memphis

memphis

Hmmm.... ik ben benieuwd hoe dit project verloopt, als er al genoeg ideeën zijn opgedaan om een begin te maken......

Verwijderd

idd, gezien de ervaring van spook' zou ik zeggen koop gewoon 2x lpt in je computer erbij... dat kan volgens mij, LPT1 base =378h, LPT2base = 278h, en een derde zit ergens bij 3f8h ofzo??? Van vroeger op die antieke grafische kaartjes met printerpoort.... good 'ole times!

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 08:09 schreef --EasY-- het volgende:
idd, gezien de ervaring van spook' zou ik zeggen koop gewoon 2x lpt in je computer erbij... dat kan volgens mij, LPT1 base =378h, LPT2base = 278h, en een derde zit ergens bij 3f8h ofzo??? Van vroeger op die antieke grafische kaartjes met printerpoort.... good 'ole times!
Tja, maar de vraag was 1 pin en 3 leds...

Maar ik wil ook wel weten hoe het spooky2 gaat..

SPOOOOOOKY ! Hallo, hoe gaat het ermee?

btw hoeveel par ports kan een compu max hebben? Uit m'n hoofd kan ik de par poort in m'n bios op twee adressen hebben. Dus max twee stuks, of toch stiekem meer?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Op donderdag 22 november 2001 08:28 schreef ascii het volgende:
Tja, maar de vraag was 1 pin en 3 leds...
Mjah, dat was de originele vraag, maar het bleek toch dat dat niet de beste optie was...

(overigens had het wel gewoon gekund met een schuifregister ;))

• Spooksel
Elektronica leek is weer terug :)

Ik heb wat onderdeeltjes voor een testopstelling en nu vroeg ik me een paar dingen af:

1. Ik heb nog stoplichtjes liggen met 220 Ohm weerstanden ipv 180! (Werkt het dan nog steeds?)
2. Die IC (4093), heeft 14 pootjes...

1-[ ]-14
2-[ ]-13
3-[ ]-12
4-[ ]-11
5-[ ]-10
6-[ ]-9
7-[ ]-8

Hoe moet ik dan de boel aansluiten, als ik van sinclair zijn 2e optie uitga?

(dan kan ik in Electronics Workbench ook ff een tekening maken :))

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb jij zoiets niet ooit gebouwd op MBO ;)
ASM etc...

Verwijderd

Hey hij leeft!

je hebt een 4093... Ff kijken wat dat is hoor... jemug WELKE optie... die zou ik maar vergeten... Bovendien vind een cmos IC een LED aansturen helemaaaaaaaal niet fijn

ik denk dat je het beste kunt gaan voor een shifter-optie hoor... simpel, goed uit te breiden, en vooral... HEEEEL WEINIG DRAADJES wat ook wel prettig is :)

Neem b.v. een aantal 74HCT595's. Dit is een 8 bit shifter met latch. Je kunt er meerdere aaneenschakelen, in jou geval dus 3 (8 bits per chippie geeft je dus 8x3 outputjes)

met 2 pinnen op de printerpoort shift je de data naar binnen, met een derde klok je alles ineens naar buiten...!

Wel ff goochelen met bitjes op de printerpoort dus, maar werkt wel heel simpel... Dit krijg je met gemak op een printplaatje geplakt, al die parallele opties (of NOG enger met NANDs enzo) is bagger om op een print te zetten

kijk maar eens naar de '595's!!

edit:
Ik vond nog ff snel een URL naar een PDFje:

http://www.hw.cz/data_ic/hc595.pdf

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 11:44 schreef spooky2 het volgende:
Elektronica leek is weer terug :)

2. Die IC (4093), heeft 14 pootjes...

1-[ ]-14
2-[ ]-13
3-[ ]-12
4-[ ]-11
5-[ ]-10
6-[ ]-9
7-[ ]-8

Hoe moet ik dan de boel aansluiten, als ik van sinclair zijn 2e optie uitga?
Aha, leuk we gaan verder. Was al bang dat het een stile dood was gestorven.

Maar goed, ik weet niet echt veel van electronica maar ik weet wel dat je op i-net een heleboel kan vinden als je maar zoekt.

Nu moet je dat ook leren dus ga even mee voor een snelle cursus zoeken op i-net.

klik hier

ga naar halfgeleiders, dan naar icŽs

oke dan moet je weten dat een 4093 een cmos is, maar EasY heeft dat net vermeld, oke gaan dus.

Ga naar de cmos icŽs met 104 artikelen.

Effe zoeken naar de 4093 en wat zie je daarachter staan?

Juist ja een infobox, conradŽs manier om aan te geven dat ze er een datasheet achter hebben. Oftewel klikken en in dat window nog een klikken en je hebt de datasheet.

Nee ik geef nu eens geen directe link, mag je mooi even zelf doen (helpen bij huiswerk was toch niet toegestaan....)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op woensdag 14 november 2001 15:49 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Tja.... als je Electronica en/of informatica studeerd is het zo veel ultimer om je project te maken.
Maar als hij niet eens een NAND poort kan herkennen vrees ik het ergste ;)
Dan is een Uc controller juist veel makkelijker.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 13:45 schreef sebastius het volgende:

[..]

Dan is een Uc controller juist veel makkelijker.
Ow ja? programmeren, kristal goed aansluiten, "ff" debuggen als het niet werkt... nee je moet echt wel wat meer weten als je een 89C2051 of AVR of (beuuh) PIC (kan het bijna niet over m'n lippen krijgen) wil gaan gebruiken.

KISS is hier errug van toepassing.... "Hij doettut niet..."

En dan..?? Psies, teveel mogelijke problemen... Zeker als je geen ervaring hebt in uC's....

Verwijderd

Hmm, ik mis in deze hele thread maar 1 ding.

Spooky2 wat is de originele vraag stelling? Zou je die willen posten dan kunen daarop de antwoorden worden toegespitst.

O en een klein verzoek, wel ons op de hoogte houden he?

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 14:08 schreef ascii het volgende:
Hmm, ik mis in deze hele thread maar 1 ding.

Spooky2 wat is de originele vraag stelling? Zou je die willen posten dan kunen daarop de antwoorden worden toegespitst.

O en een klein verzoek, wel ons op de hoogte houden he?
De vraag is HOE sluit ik 8 stoplichtjes aan op een enkele paralelle poort. Zie begin draadje!

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 14:21 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

De vraag is HOE sluit ik 8 stoplichtjes aan op een enkele paralelle poort. Zie begin draadje!
Was in de war van de topic titel en de eerst paar regels van zŽn eerste posting. Maakt natuurlijk een groot verschil of je per stoplichtje verplicht maar 1 datapin mag gebruiken, of dat je alle 8 datalijnen mag gebruiken.

Btw als het laatste het geval is kan je volgens de specs van de par poort ook nog de Auto-Linefeed, de Initialize en de Select-Printer als output gebruiken.

Als we dan heel mooi gaan doen kunnen we nog drukknopjes voor de voetgangers stoplichten maken via de inputŽs :P

Het project wordt zo nog veel leuker.

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Tsja, als je het echt goed wilt moet je het laatste doen maar dan klopt zijn "huiswerk" niet meer. Aan de andere kant denk ik wel dat z'n leeraar dit erg leuk vind (inventief?)

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Schop

He Sppoky2, je zou ons op de hoogte houden!

Schop schop

• memphis

memphis

Oeps.... was even vergeten dat hier ook wat leefde :)

Een 4093 is degelijk in staat om een LED aan te sturen ondanks dat het CMOS is en ik kan het weten ;)
Ik heb rondom dit IC voor div. kennissen en familieleden een volautomatische (nep) alarmlichtje voor in de auto gebouwd. (met contact aan gaat het knipperlampje uit)

Als je op workbench hebt mag ik aannemen dat je uit die database ook de pinbeschrijving kan trekken maar als je even bij Philips of zoiets zoekt kom je het zeker tegen.

220 ohm ipv 180 ohm zal prima werken, het kan enig invloed hebben op de lichtsterkte van het ledje maar over het algemeen zal je daar weinig van merken.

* memphis denkt dat ie dit topic maar in de favorieten moet zetten :)

Pagina: 1