Toon posts:

invloed versterker op geluid (was: DTS of stereo)

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb genoeg gehad van mijn Akai minisysteempje met Dolby Pro Logic. Het wordt nu wel eens tijd voor het betere werk.

Aangezien ik nog bij mijn ouders woon die beneden al een leuk DTS installatie hebben staan wil ik wat voor op mijn eigen kamer. Qua speakers is mijn keus gevallen op de B&W DM 601 S3, maar nu wil ik het dus alleen een goed stereo geluid en dus geen DTS. Ik ben dus bij een hifi zaak geweest en daar gaven ze mij het advies om alvast een DTS reveiver te kopen omdat je toch al gauw een paar jaar met die componenten doet.

Wat moet ik nou doen?
Gewoon gaan voor een goed stereo geluid van een stereo versterker met aparte tuner of toch een DTS receiver zoals de Yamaha RX-V420. Mij gaat het nu echt alleen om een lekker stereo geluid.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Welke zaak is dat?

Ze willen je graag wijsmaken dat stereo er uit gaat, maar dat werdt in de jaren 70 al gezegt, en stereo is nog steeds het mooiste voor muziek.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Als je een home cinema wil hebben/opbouwen dan zou ik zeker voor dd/dts gaan (tenslotte moet je inderdaad wel een jaartje of 3-4 met een versterker kunnen doen). Wil je dat niet dan neem je een stereo amp. Beter voor stereo en minder kostbaar (in verhouding).

NB. 601's op een 420 is echt overkill voor die 420 koop dan een 620.

Vandaag is het feest en morgen ook.

Verwijderd

als je budget voor een stereo versterker ong 900-1000 gulden is: kijk hier [topic=353592/1/40]

daar heb ik mijn keuze o.a. mee gemaakt :)

Verwijderd

Als je ouders al een mooie DTS installatie hbb en jij niet van plan bent voorloopig zelf naar DTS te gaan dan zou ik gewoon een stero versterker met losse tuner kopen.
Scheeld een hoop geld voor dezelfde geluidskwaliteit. ;)

Ik heb zelf ook die B&W 601 S2 staan, alleen als achterspeaker. >:) Ze geven een heel mooi geluid vindt ik, zeker doen. :9 Ik heb deze als achterspeaker, met de 602 voor en de ccs6 als center. :P (centerspeaker was een beetje boel duur, f750,- voor een centerspeaker |:( maarja, ik wou de set compleet) :9

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat een extreem slechte verkoper.. Ik heb als verkoper juist zelfs het tegenovergestelde gedaan. Mensen die van 5.1 "gehoord hadden" en dat dan maar moesten hebben vertellen dat ze dat alleen moeten doen als ze echt film(geluid)liefhebbers zijn. Anders beter een stereoset...

Hitpoint: bepaal voor jezelf wat je wil. Als je stereo wil en veel meer aandacht aan muziek besteedt dan aan het dolby geluid bij films, koop dan gewoon stereoset. Onthoudt ook dit: een film kijkt IMHO 'fijner' op een goede stereoset dan op een hakkietakkie DD set...

Als je niet echt veel waarde aan om je heen vliegende kogels (of ditto films) hecht, dan kan je met een stereo opstelling ook enorm genieten van een goed geluid bij films.

offtopic:
Op dinsdag 08 januari 2002 17:33 schreef GeJe het volgende:
NB. 601's op een 420 is echt overkill voor die 420 koop dan een 620.
:? hoe kom je daar nou bij. Het is misschien niet de mooiste versterker, maar hij zal het prima doen hoor. En ook mooi geluid geven. Een 620 is niet ineens hemels veel beter oid...

het is ook niet zo dat die speaker nou ineens veel vermogen nodig heeft. Heeft gewoon een gevoeligheid van 88db/watt/1meter enzo... Kan gewoon met een 30watt versterkertje prima aangestuurd worden :).
centerspeaker was een beetje boel duur, f750,- voor een centerspeaker maarja, ik wou de set compleet
Had je de chario syntar dialogue moeten kopen. Die past nog eens beter bij het geluid van 602's ook. CC6 past meer bij de wat donkerdere 603. :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT
  • Laatst online: 12:45

JT

VETAK y0

Bullshit...als je geen waarde hecht aan surround gewoon stereo kopen.

Theorie : in de verre toekomst gaat 5.1 eruit en krijg je 2.1, omdat ze dan gebruik kunnen maken van de '2 oren, dus maar 2 speakers' theorie en de technologie daarvoor dus hebben gevonden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Op dinsdag 08 januari 2002 17:48 schreef JvS het volgende:

offtopic:
[..]

:? hoe kom je daar nou bij. Het is misschien niet de mooiste versterker, maar hij zal het prima doen hoor. En ook mooi geluid geven. Een 620 is niet ineens hemels veel beter oid...

[..]
Je zegt het al hij zal het prima doen... Het gaat er bij mij ook om dat je uit een 601 veel meer kan halen dan wat een 420 kan leveren en als je toch die speakers gaat kopen koop dan ook een bijpassende versterker bij die hem erg mooi aanstuurt. (en watt is idd. niet ter sprake maar daar heb ik het ook niet over gehad). Zonde van de reserves.

Vandaag is het feest en morgen ook.

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 17:48 schreef JvS het volgende:

[..]

Had je de chario syntar dialogue moeten kopen. Die past nog eens beter bij het geluid van 602's ook. CC6 past meer bij de wat donkerdere 603. :o
Bedankt voor de tip *D maar:
1) verkochten ze niet bij dezelfde winkel.
2) Ander design staat niet mooi. :r (vindt ik ook een beetje belangrijk. ;)
3) (603 vondt ik minder mooi klinken dan 602.)

Hij staat BTW bij normaal gebruik op zo'n 30 cm van me hoofd. (boven beeldscherm) voor bv. Counterstrike, Collin Mc Rae etc.

Voor films op zo'n 2,5 meter. (zit ik meer naar achter)

Ik heb het geluids verschil min of meer opgelost door het mid van de center speakers iets op te trekken, klinken ze duidelijker voor dialogen en ze sluiten dan perfect aan met mijn 602's :9

Ik blijf er bij dat een DD set het bese uit luidsprekers kan bestaan van hetzelfde merk/serie. :P

Hoe die chario syntar dialogue weet ik niet, zal wel goed zijn, alleen het maakt voor mij nu niet meer uit. ;)

Oeloe blij *D JvS blij :? iedereen blij... :) :) :)

• JT
  • Laatst online: 12:45

JT

VETAK y0

Op dinsdag 08 januari 2002 18:07 schreef GeJe het volgende:

[..]

Je zegt het al hij zal het prima doen... Het gaat er bij mij ook om dat je uit een 601 veel meer kan halen dan wat een 420 kan leveren en als je toch die speakers gaat kopen koop dan ook een bijpassende versterker bij die hem erg mooi aanstuurt. (en watt is idd. niet ter sprake maar daar heb ik het ook niet over gehad). Zonde van de reserves.
Je moet het zo zien : een versterker en speaker combo geeft prestatie die van elkaar afhnangen...weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, ik zal het zo is doen :

Kwaliteit op een schaal van 10 :
Speaker A : 9
Speaker B : 7
Versterker Akai : 7

Als je een goede speakers (A) op de Akai zet (9x7=63), dan klinkt dat nog steeds beter dan speaker B (7x7=49).

Dat je niet het volledige potiëntieel haalt van de speaker ben ik helemaal met je eens.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ach, dan gaan we lekker offtopic verder :P.

Ik haal zelfs met een B&W Nautilus805 ERG veel potentieel uit mijn speaker, met een Yamaha 420, of wat voor receiver van €400 piek dan ook. (ook al kosten die speakers €1000 per stuk). (niet dat ik die speakers heb helaas).

Je kan het dan inderdaad perfectioneren met een andere versterker, maar hoe erg die verschillen volgens sommigen ook zijn, ik vind ze wel flink meevallen, als ik het vergelijk met het verschil tussen speakers.

Als ik met een 'luisterruimtesessie' bezig ben, dan kan ik na een tijdje direct én exact zeggen naar welke speaker ik luister, zo enorm zijn de verschillen daartussen (zeker als je verschillende prijsklassen gaat nemen), maar als ik dan op een speaker blijf hangen en versterkers ga schakelen, dan moet ik echt m'n best gaan doen om verschillen te horen...

Je hoort als je van de ene naar de andere versterker veranderd pas echt dat er verschil zit tussen versterkers (je moet er echt wat langer naar luisteren), maar de verschillen zijn echt heel subtiel. En pas als ik hoor wat er met een andere versterker kan, dacht ik van, "hhhm dat kan dus beter TOV van die 'mindere' versterker". Niet dat ik daar gedurende het bezit van die "mindere" versterker echt last van had overigens...

samenvatting: speakers verschillen echt extreem, versterkers slechts subtiel...

Ik trek echt een beerput open als ik zeg dat er ook heel veel mensen zijn die die verschillen amper horen of echt totaal oninteressant vinden (dat zijn meestal de allernuchterste mensen onder de kopers die zich niet door emotie laten meeslepen, niet dat dat erg is hoor, in tegendeel :)!). Voor de duidelijkheid, ik heb dus 1,5 jaar in een Hifizaak gewerkt tussen de normale hifi spullen (amps van €200-3000 en speakers tussen de €100-5.000/stuk) en vertel wat ik daar meemaakte :). Alleen veel mensen durven dat niet te zeggen en gaan dan verschillen verzinnen die totaal nergens op slaan.. Heb ik weleens getest, ging ik vertellen dat een rotel toch wel erg scherp hoog had, dan gaat een klant dat dus gewoon keihard be-amen :o.

Ik weet in ieder geval dat ik mijn arm en zuur verdiende centjes veel beter in nieuwe 805'jes kan steken, dan in een nieuwe versterker met wat goedkopere nieuwe speakers. En dan sluit ik B&W nautilussen aan op een sony dolby prologic versterker :o.. The horror voor vele verstokte en deels verstokte audiofielen!! (ok ok, Sony ES :P).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-03 23:08

Jag

Op dinsdag 08 januari 2002 19:04 schreef JvS het volgende:
Ach, dan gaan we lekker offtopic verder :P.

Ik haal zelfs met een B&W Nautilus805 ERG veel potentieel uit mijn speaker, met een Yamaha 420, of wat voor receiver van €400 piek dan ook. (ook al kosten die speakers €1000 per stuk). (niet dat ik die speakers heb helaas).

Je kan het dan inderdaad perfectioneren met een andere versterker, maar hoe erg die verschillen volgens sommigen ook zijn, ik vind ze wel flink meevallen, als ik het vergelijk met het verschil tussen speakers.

Als ik met een 'luisterruimtesessie' bezig ben, dan kan ik na een tijdje direct én exact zeggen naar welke speaker ik luister, zo enorm zijn de verschillen daartussen (zeker als je verschillende prijsklassen gaat nemen), maar als ik dan op een speaker blijf hangen en versterkers ga schakelen, dan moet ik echt m'n best gaan doen om verschillen te horen...

Je hoort als je van de ene naar de andere versterker veranderd pas echt dat er verschil zit tussen versterkers (je moet er echt wat langer naar luisteren), maar de verschillen zijn echt heel subtiel. En pas als ik hoor wat er met een andere versterker kan, dacht ik van, "hhhm dat kan dus beter TOV van die 'mindere' versterker". Niet dat ik daar gedurende het bezit van die "mindere" versterker echt last van had overigens...

Ik trek echt een beerput open als ik zeg dat er ook heel veel mensen zijn die die verschillen amper horen of echt totaal oninteressant vinden (dat zijn meestal de allernuchterste mensen onder de kopers die zich niet door emotie laten meeslepen, niet dat dat erg is hoor, in tegendeel :)!). Voor de duidelijkheid, ik heb dus 1,5 jaar in een Hifizaak gewerkt tussen de normale hifi spullen (amps van €200-3000 en speakers tussen de €100-5.000/stuk) en vertel wat ik daar meemaakte :). Alleen veel mensen durven dat niet te zeggen en gaan dan verschillen verzinnen die totaal nergens op slaan.. Heb ik weleens getest, ging ik vertellen dat een rotel toch wel erg scherp hoog had, dan gaat een klant dat dus gewoon keihard be-amen :o.

Ik weet in ieder geval dat ik mijn arm en zuur verdiende centjes veel beter in nieuwe 805'jes kan steken, dan in een nieuwe versterker met wat goedkopere nieuwe speakers. En dan sluit ik B&W nautilussen aan op een sony dolby prologic versterker :o.. The horror voor vele verstokte en deels verstokte audiofielen!! (ok ok, Sony ES :P).
Rede te meer om het te doen, niets zo leuk als op z'n tijd tegen de massa in te gaan (wel met iets dat je ook echt vindt :)).
Ik wil ook echt een keer als mijn setje eindelijk een keer af is (heb net een aantal wisselfilters uit mijn 604's gebypassed of eruit gesloopt met dank aan Lampje die mij midden in de nacht heeft bijgestaan in dit avontuur :)). een doek voor mijn audio racks hangen, en dan zo'n verstokte audiofiel laten luisteren en dan dat doek weghalen (en dan ziet hij *gruwel gruwel* drie PA versterkers, een mixer en een EQ) >:).
En 805'jes op jouw Klono receiver zou ook echt cool zijn, om meerdere redenen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

topictitel aangepast aan offtopic onderwerp. Is nu dus officieel ontopic 8-)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
Als het dan toch officieel ontopic is, zelf hoor ik weinig verschil tussen versterkers. Als je de instellingen op default zet hoor ik alleen een verschil als er direct geschakelt wordt. Zit er een kleine tijd tussen dan eigenlijk niet meer (het gaat dan wel om dezelfde prijsklasse en gem. luistervolume). En het verschil dat er in zit kun je best bijstellen, indien nodig, met de tone controls.
Dan de vraag of je een DTS receiver zou moeten kopen. Als je alleen stereo luistert is het natuurlijk overbodig, maar als je er ooit nog een DVD speler op wilt aansluiten is het zeker het overwegen waard. Persoonlijk zou ik voor DVD zelfs zeker weten voor een DTS set gaan ipv stereo, maar da's mijn mening. Je moet alleen niet gaan bezuinigen op de frontspeakers om er ook rearspeakers bij te kunnen kopen. Koop die dan later als je weer centjes hebt. Geldt ook voor de DTS amp, die moet ook geen roet in het eten gooien als het gaat om goeie fronts.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Over geluidsverschil qwa versterker valt te twisten.
Neem nou een denon versterker .. die haal ik persoonlijk
uit 20 versterkers er uit zonder te zien. Speakers hebben vaak wel een groter verschil.. neem nou de jbl sound en b&w sound 2 totaal verschillende karakters..

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-03 15:57
Op dinsdag 08 januari 2002 19:04 schreef JvS het volgende:

Dat speakers het meeste verschil qua geluid maken ben ik helemaal met je eens, maar met versterkers is toch zeker wel heel wat te doen. Er zijn genoeg verschillen tussen versterkers die je hoort voordat je ze na elkaar gehoord hebt. Heb ooit een NAD voor/eind combi geluisterd en daar zat nauwelijks laag in, toen er een Aaron voor/eind aan gehangen en daar kwam wel fatsoenlijk laag uit (dan klinkt het wel alsof die Aaron heel veel laag heeft, omdat je van veels te weinig (imho) komt).
Hoe ik het zie, wat het meeste uit maakt aan geluid:
1. Speakers
(hele tijd nix)
2. Versterkers
(tijdje nix)
3. CD Speler
4. Interlink
5. Luidspreker kabel
Punt 5 ben ik niet helemaal zeker van, nog nooit echt goed geluisterd naar een goeie (lees dure) kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de januari editie van "What's Hifi" gelezen en daar stond een review in van de B&W DM601 S3 en volgens hun zou je minimaal beginnen met een NAD C320 (200 pond). Is het dan zo dat als je een goedkopere amp neemt, bijvoorbeeld een Marantz PM4200 het dan gewoon overkill is en dat ik dan gewoon uit kom op de B&W DM303 ?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb persoonlijk de ervaring dat er gruwelijk veel verschil in versterkers kan zitten, voornamelijk de controle over de speaker en de laag weergave verschilt heel veel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 09 januari 2002 09:05 schreef Hitpoint het volgende:
Ik heb de januari editie van "What's Hifi" gelezen en daar stond een review in van de B&W DM601 S3 en volgens hun zou je minimaal beginnen met een NAD C320 (200 pond). Is het dan zo dat als je een goedkopere amp neemt, bijvoorbeeld een Marantz PM4200 het dan gewoon overkill is en dat ik dan gewoon uit kom op de B&W DM303 ?
Nehoor, ga maar in de winkel luisteren naar verschillende speakers en ga dan een tijdje luisteren naar de C320 met een 601 en dan met een PM4200... Dan kan je het zelf bepalen. Ik vind het verschil niet zwaar schokkend :o. Maar moet je zelf bepalen :).

Pagina: 1