Hoe snel blaas je een speaker op :?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.088 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Op deze site (heb ik van iemand's signature) staan wat audio tests.

Nou is mijn vader absoluut tegen zulke tests, omdat deze je speakers te zwaar belasten. Ik heb een NAD C350 Integrated Amp en 2x B&W DM2a (dus ongeveer 15 jaar oud) er aan hangen. Ik luister muziek, en dan heb ik 'em best hard staan, zonder vervorming. Als ik nu op ditzelfde geluidsniveau deze tests afspeel, kan dat dan schadelijk zijn voor mijn speakers?

Mother, will they like this song?

Verwijderd

hard zetten, of digitaal signaal erdoorheen blazen :)

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik wil ze juist NIET opblazen :) Ik ben er nogal aan gehecht.

Verwijderd

topictitel: hoe blaas je een speaker op ;)

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 17:59 schreef neographikal het volgende:
topictitel: hoe blaas je een speaker op ;)
Ik had er van moeten maken : Hoe snel blaas je een speaker NIET op :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Gewoon langzaam aan harder zetten, je hoort vanzelf wel wanneer het vervormt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Waarom zou je testen als ze al goed klinken? :?

Maar zo snel sloop je je speakers ook weer niet hoor. Alleen veel te veel power erop of clippende geluiden vinden de meeste speakers niet zo leuk...

Verwijderd

Gelijkstroom erop zetten >:) >:)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
volgens mij niet, het is niet echt om bang voor te zijn. Beetje jazzachtige muziek

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 17:52 schreef TheLunatic het volgende:

Nou is mijn vader absoluut tegen zulke tests, omdat deze je speakers te zwaar belasten. Ik heb een NAD C350 Integrated Amp en 2x B&W DM2a (dus ongeveer 15 jaar oud) er aan hangen. Ik luister muziek, en dan heb ik 'em best hard staan, zonder vervorming. Als ik nu op ditzelfde geluidsniveau deze tests afspeel, kan dat dan schadelijk zijn voor mijn speakers?
heb al die testjes al gedaan klinkt prima op me mission speakers

Verwijderd

Je blaast de boel niet zo snel op hoor,er zit geloof ik ook een zekering in die B&W's.
Opblaasen gebeurt door een slechte versterker,die gaat clippen als ie te hard staat,dan geeft ie geen mooie sinus vorm meer door maar word het signaal een rechte lijn.
Zelf heb ik jaren lang DENON poa 6600 's op boxen van net 40 wat gehad, en dat kon behoorlijk hard omdat die versterkers het makkelijk kunnen doorsturen.
Hoe hard je precies kan gaan kan je uitprobeeren door ze is op te blazen :) .

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

elsegre

Ti 3Al-2.5V

NAD --> soft-clipping
Zal moeilijk worden om ze op te blazen.
Daarbij zijn het relatief kleine speakers(als ik me goed herinner) en een redelijk zware amp.

No news is bad news.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zondag 06 januari 2002 18:02 schreef JT het volgende:
Gewoon langzaam aan harder zetten, je hoort vanzelf wel wanneer het vervormt.
Precies. Wat is daar zo moeilijk an? Je WILT speakers gewoon niet zo hard zetten tot je ze opblaast.

(opblazen is trouwens ook zo'n vaag woord)

Je kunt speakers een dergelijk hoog vermogen geven dat de sprekerspoel doorbrandt. Dan "roken" je speakers. Je kunt ze zo hard zetten dat de conus van de woofer een TE grote uitslag maakt. Dan "scheurt" je speaker.

Je kunt ook de stofkap kapot prikken er water in doen. Kijken wat er gebeurt :)

Maar ik snap helemaal niet van wat je probleem nou is.
Als je speakers gewoon niet zo hard zet dat ze gaan vervormen is er helemaal nix mis. Als je speakers NOOIT wilt opblazen koop je gewoon 2 Peavey Eurosys PA speakers met 12" subwoofer erin. Daar zitten vermogens begrenzers in.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 18:22 schreef elsegre het volgende:
NAD --> soft-clipping
Zal moeilijk worden om ze op te blazen.
Daarbij zijn het relatief kleine speakers(als ik me goed herinner) en een redelijk zware amp.
Ach ja wat is klein he...

65 cm hoog, 35 breed en 35 diep.... Klein is volgens mij anders :)

Woofer van 18 cm

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zondag 06 januari 2002 18:19 schreef lala het volgende:
Je blaast de boel niet zo snel op hoor,er zit geloof ik ook een zekering in die B&W's.
"Al is de zekering nog zo snel, het electron achterhaalt hem wel..." ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:32

freddyathlon

McLaren Mercedes

Wat hoor je precies uit een speaker komen als je ze hebt opgeblazen?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 18:19 schreef Concrete het volgende:
220V.... >:)
Idd, dat werkt heb het namelijk uitgetest >:)
Was niet helemaal de bedoeling maar het resultaat was wel grappig. *PLOEF*
Het minder grappige was dat ik er ook een versterker mee gesloopt heb, er kwam namelijk ook 220 op een speaker uitgang te staan... Meuren dat t ging :D

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 06 januari 2002 18:56 schreef freddyathlon het volgende:
Wat hoor je precies uit een speaker komen als je ze hebt opgeblazen?
Niks of een krakend geluid.

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Als je een goede versterker hebt, bezit deze wel het vermogen om de speakers op te blazen.
Dat wil zeggen dat de speakers niet eens gaan clippen (lees vervormen), het clippen komt meestal door te weinig vermogen van de versterker. Dus als je het goed doet hoor je:......juist opeens niets meer, of nog een klein beetje gekraak in de verte.

Maar door de test uit te voeren zal je je speakers niet snel opblazen :z

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
Op zondag 06 januari 2002 18:19 schreef lala het volgende:
Opblaasen gebeurt door een slechte versterker,die gaat clippen als ie te hard staat,dan geeft ie geen mooie sinus vorm meer door maar word het signaal een rechte lijn.
Zelf heb ik jaren lang DENON poa 6600 's op boxen van net 40 wat gehad, en dat kon behoorlijk hard omdat die versterkers het makkelijk kunnen doorsturen.
Hoe hard je precies kan gaan kan je uitprobeeren door ze is op te blazen :) .
je blaast je speakers inderdaad op door clipping > maar clippen doe je door gewoon een mengpaneel ertussen te hangen, gain helemaal open, en dan vermogen gaan opschroeven van je versterker > vanzelf een speaker die daaaaaaaaag zegt en ermee stopt

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
ik zou die jurassic park in iedergeval niet te hard zetten. ik deed dat wel en mijn woofers lagen zowat uit de kast :P . het begin is namelijk heel erg laag. waarschijnlijk rond de 15-20hz en m'n woofers zag je gewoon duidelijk heen en weer bewegen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Een speaker is het makkelijkst te molesteren door er wat subsonische signalen op te zetten (<20Hz), dan gaat de speaker namelijk heel makkelijk over zijn max excursie heen waarbij de spoel tussen de magneten uitkomt.
Een andere manier is om de spoelen te oververhitten, maar dat lukt eigenlijk alleen maar met PA versterkers of met je tweeter, die kan gewoon niet zoveel hebben. Als je full power op 20 KHz gaat dan gaat de tweeter wel stuk.
En als de versterker gaat clippen komt er waarschijnlijk ook een heleboel bij de tweeter terecht en daar gaat ie ook stuk van. Maar eigenlijk gaat een speaker niet zo snel stuk, alleen de max escursie is een beetje tricky. Gewoon ff letten op de uitslag die de woofer maakt.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 20:18 schreef Jag het volgende:
Een speaker is het makkelijkst te molesteren door er wat subsonische signalen op te zetten (<20Hz), dan gaat de speaker namelijk heel makkelijk over zijn max excursie heen waarbij de spoel tussen de magneten uitkomt.
Voor de liefhebbers om bovenstaande uit te proberen, moet je Faithless met Why Go? erop zetten en de volume flink hoog zetten. >:) ;) :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• JvS
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 06 januari 2002 20:30 schreef Mystic_Jack het volgende:

[..]

Voor de liefhebbers om bovenstaande uit te proberen, moet je Faithless met Why Go? erop zetten en de volume flink hoog zetten. >:) ;) :)
Je moet in ieder geval flink je best doen om een speaker te slopen. Met die testdingen van die site lukt het je in normale gevallen niet... ALs je een blokgolf over die speaker gaat sturen, zou het weleens stuk kunnen gaan. Ik denk dat je vader in de war is met dat soort testen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Als je het spul kapot wil hebben, draai de BMG uitvoering van 1812 ouverture maar eens, het kanonnen stuk deed mijn woofers op 12 uur geen goed, ik schrok me dood, levensecht!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Zo moeilijk is het allemaal niet; ik heb hier tig bass cd's staan (die veel kapot kunnen maken) maar als je ze op aangepast vermogen afspeeld (dus niet te hard) is er niets mis.

En heb je dan x subwoofers ?!? Dan lekker open draaien....

De IASCA tracks zijn trouwens bedoeld op ICE gebied, niet voor home hifi!

De dB jam cd's zijn trouwens nog beter; hier zitten de dodelijke tonen bij (sweaps op +tig db opgenomen!).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het begint hier volgens mij een beetje te stinken.... :P
ik heb van die active 95 boxen, en er komt er een rare lucht uit toen ik de low freq - 24hz afspeelde >:)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

best etest doe je zelf..dat zijn namelijk je oren..die bepalen of het mooi is..en dan is er even geen sprake van zo natuurgetrouw mogelijk

moio lijstje om wat te testen vind ik

Pink Floyd - High Hopes
U2 - The unforgettable Fire (op LP)
Klassiek stuk - weet ik veel welke
ZZ-TOP - Sharp dressed men
Metallica & symphony - nothing else matters
The hellecasters - King Arthur's Dream
Bonny Raitt & John Lee Hooker - (nummer vergeten)
Seal - Kiss from a rose

dan kan je beetje alvast goeie verschillen horen, en een ebetje waar die goed in is :)
je moet ook nog ff wat klassien en Jazz spelen,..maar daar ken ik amper titels van

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

seal kiss from a rose toch niet zow pittig.... mn Jk-acoustics hebben er op hoog volume geen enkele moeite mee, aleen mn hoofd wel, koppijn....

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Oceria

I've been in between....

Je kunt die test CD's rustig afspelen als je dat wilt. Je versterker en Speaker combinatie is dusdanig goed dat van clipping pas heel laat te spreken is. Overigens betekent softclipping niet dat je niet in staat bent om de zaak op te blazen, maar het wordt je wel moeilijk gemaakt.
Het enige waar je bij jouw luidsprekers op moet letten is dat de rand van de conus (waar deze aan het frame van de unit is bevestigd) niet uitscheurt. Dit gebeurt als de speakers op leeftijd komen en de lijm uitdroogt. Het geluid dat je dan hoort lijkt een beetje op clipping, maar dan is er electronisch gesproken nog niets kapot. Dat kan trouwens ook gewoon tijdens het spelen gebeuren en duidt dan dus niet op verkeerd gebruik.
Overigens is er maar weinig dat je met die test CD's kunt testen: absolute fase van je CD=>AMP=>Speaker, en eventueel een soundcheck, waarbij je kunt luisteren of er iets in je kamer meedreunt en of er geen frequenties wegvallen. Als alles lekker klinkt is er niet zo veel reden om te checken lijkt me, koop voor het geld van die CD een betere interlink tussen CDspeler en AMP. :)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• JvS
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zullen we het niveau van het draadje alsjeblieft even boven het Huiskamer niveau houden? Dank u :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

maar hij hoeft niet pittig te zijn..je kan heel goed horen of hijd e details goed weergeeft, terwijl je de diepe strakke bassen hoort..

Mijn speakers kunnen et aardig, terwijl mijn sennheisser dat niet kan :? naja.. maar et is gewoon ff je favoriete nummers uitkiezen die een goeie dynamiek hebben en waar veel details in zitten (dat heb je dus niet in trance ofzow,..want dat is helemaal vlak gekamt zou maar zeggen..geen foutje meer in)
Foutjes in opnames doen 'et em namelijk,.. soms zijn je spullen zo goed, dat het irritant is :)
zoals de ademhaling van R.Kelly (daarom luister ik nooit meer naar zijn muziek :7 )

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 06 januari 2002 21:19 schreef Oceria het volgende:
Je kunt die test CD's rustig afspelen als je dat wilt. Je versterker en Speaker combinatie is dusdanig goed dat van clipping pas heel laat te spreken is. Overigens betekent softclipping niet dat je niet in staat bent om de zaak op te blazen, maar het wordt je wel moeilijk gemaakt.
Het enige waar je bij jouw luidsprekers op moet letten is dat de rand van de conus (waar deze aan het frame van de unit is bevestigd) niet uitscheurt. Dit gebeurt als de speakers op leeftijd komen en de lijm uitdroogt. Het geluid dat je dan hoort lijkt een beetje op clipping, maar dan is er electronisch gesproken nog niets kapot. Dat kan trouwens ook gewoon tijdens het spelen gebeuren en duidt dan dus niet op verkeerd gebruik.
Overigens is er maar weinig dat je met die test CD's kunt testen: absolute fase van je CD=>AMP=>Speaker, en eventueel een soundcheck, waarbij je kunt luisteren of er iets in je kamer meedreunt en of er geen frequenties wegvallen. Als alles lekker klinkt is er niet zo veel reden om te checken lijkt me, koop voor het geld van die CD een betere interlink tussen CDspeler en AMP. :)
ff aanvulling.. pas op,..als et rubber is,.dat vergaat als ik weet niet hoe snel..papier heeft er minder last van..maar et blijft ff uitkijken!

• Yokozuna
Op zondag 06 januari 2002 19:14 schreef Extra300s het volgende:
Als je een goede versterker hebt, bezit deze wel het vermogen om de speakers op te blazen.
HAHAHAHA (sry). Ik ken tientallen versterkers (denk aan buizenamps!) van pakweg F20.000,- per stuk die nog geen 20 watt @ 8ohm per kanaal leveren.

Je speakers kunnen makkelijker gaan clippen ook met een goede versterker. Woofers kunnen ook clippen. Woofers hebben een ophanging. Zodra de woofer een HELE grote excursie / uitslag moet maken gaat hij vanzelf wel clippen met vervorming als gevolg. Dat ligt dan puur aan de speaker met zijn beperkingen, dat hoeft absoluut niet de versterker te zijn. Sterker nog, bij mij is de beperking van de woofer eerder de clip-factor dan de versterker.
Het enige waar je bij jouw luidsprekers op moet letten is dat de rand van de conus (waar deze aan het frame van de unit is bevestigd) niet uitscheurt. Dit gebeurt als de speakers op leeftijd komen en de lijm uitdroogt.
Gedeeltelijk. De rand/ophanging van de conus kun je namelijk ook bij nieuwe speakers laten scheuren, iets moeilijker, maar het kan wel gewoon. Methode; genoeg vermogen toevoeren en een signaal dat lage tonen draagt. Overigens kun je je speakers ook opblazen door een dergelijk groot vermogen te leveren dat de spreekspoel doorfikt. Echter, dit gebeurt eigenlijk alleen bij speakers met een hele lage gevoeligheid. Bij speakers met een redelijke gevoeligheid is de eerste opblaasfactor primair van toepassing (te grote excursie).

Nu gebruik ik het woord zelf ookal "opblazen". Wat een ongelooflijk fout gekozen term is dat ;) Opblazen is meer een gesloten systeem volpompen met lucht zodat je hem werkelijk opblaast. Of gewoon een granaat door de basspijp gooien en kijken wat er gebeurt. Opblazen, ik bedoel... |:(
Dat woord is geloof ik 1x door zo'n gabber gezegd met zijn 12" marquant woofers en vervolgens door heel Nederland uitgelekt.

als de OPHANGING is GESCHEURT, NIET speaker WEGGOOIEN! Maar laten reconen. Kost nieteens zoveel. Kun je meteen een goeie ophanging eromheen laten bevestigen :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

daarom :) ik geef yokozuma gelijk :)

• Yokozuna
Ik wil dus vooral zeggen dat de topicstarter zich niet zo druk moet maken over opblazen. Van niet erg naar - iets erger.

1. Als je speakers een vies/vervormd signaal gaan weergeven zet je ze wat zachter. Met deze methode heb je al zowat geen kans meer dat je je speakers "kapot maakt".
2. Als je toch zo dom bent om je speakers zo hard te zetten dat te vies klinken, kunnen ze het vaak nog gewoon aan.
3. Soms niet, dan scheurt de ophanging (ALS ze al GEEN ingebouwde vermogens begrenzer hebben) van de woofer. "boeie". Dan is er een probleem. -> geen goed geluid. Fixen? Reconen! voila monsieur.

4. De enige manier om je speaker PERMANENT en VOOR ALTIJD (tautologie?) te beschadigen is door de spreekspoel te laten doorbranden (of je speakerkabels, maar dat komt weinig voor, net als wat in deze alinea staat eigenlijk :) )
Dit gebeurt eigenlijk alleen bij speakers met een erg lage gevoeligheid. Want als ze een redelijke gevoeligheid hebben scheurt de ophanging van de woofer eerst. Maargoed, er bestAAn speaker (belachelijk) waarbij de sprekenspoel eerder doorbrandt dan dat de ophanging scheurt. Ik ken er bijna geen. Wel enkele, en dat zijn eigenlijk helemaal geen Hifi merken. Degene waar ik erbij was dat het gebeurde: Marquant en Raveland. Die speakers ben je dus niet meer van plan te kopen lees ik.

Conclusie: Maak je niet zo druk over "opblazen".
Zo moeilijk is het allemaal niet; ik heb hier tig bass cd's staan (die veel kapot kunnen maken) maar als je ze op aangepast vermogen afspeeld (dus niet te hard) is er niets mis.
Klopt, het is niet moeilijk. Maar zolang je gewoon je oren gebruikt en je speakers zo hard zet TOT te een vervormd signaal gaan weergeven hoef je je nergens druk over te maken. (soms alleen voor de buren enzo, maargoed, het ging om de speakers zelf :) )
yokozuma
Mja, geeft niet hoor. Het is algemeen bekend dat mensen moeite hebben de naam "Yokozuna" helemaal goed te spellen :7

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
He, da's mijn site :)
Die tracks zijn overigens niet echt als test bedoeld, meer als leukigheidje of handigheidje als je speakers wilt beluisteren om zo de extremen iets duidelijker naar voren te halen. Persoonlijk vind ik de woofer excursie altijd erg belangrijk, gezien ik voorheen hier altijd problemen mee had. Met m'n huidige speakers niet meer (dubbele woofer).
Of je een speaker kunt opblazen? Geen idee, ik denk het wel. Met een wat kleiner model of goedkopere componenten kun je de excursie van de woofer best tot over z'n maximum laten gaan. Maar of je 'm dan hebt opgeblazen? Bij de ene speaker komt het vervolgens nooit meer goed (dat had ik dus) en bij de andere merk je er daarna niks meer van. Maar je moet wel erg extreem gaan doen wil je zover komen of je hebt er een gaar filter inzitten ofzo. Als je zacht begint gaat het nooit mis, maar houdt dan toch maar die woofer in de gaten...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• blade181
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

Ik heb mijn trusts (knakedingen) al 2 1/2 jaar en nog niet opgeblazen, het geluid is wel wat vervormd :)

Another white boy in this movie? Damn!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 06 januari 2002 22:04 schreef Yokozuna het volgende:

Mja, geeft niet hoor. Het is algemeen bekend dat mensen moeite hebben de naam "Yokozuna" helemaal goed te spellen :7
khad gewoon geen zin in te verbetern..ben een klein beetje lui op zondag :7 :D

• Sjoq
  • Laatst online: 26-07-2023
er is een trance nummer met een enorme bass genaamd,
Felix Da Housecat - Silverscreen. Klinkt wel zwaar over me koptelefoon maar durf het niet te wagen nu :9

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Op maandag 07 januari 2002 01:40 schreef Sjoq het volgende:
er is een trance nummer met een enorme bass genaamd,
Felix Da Housecat - Silverscreen. Klinkt wel zwaar over me koptelefoon maar durf het niet te wagen nu :9
Klinkt wel leuk, maar extreem zwaar vind ik 'm niet hoor.
Heb nog wel een of andere mix van capella (titel ben ik ff kwijt, ben op m'n werk) en die heeft een behoorlijk lang intro met een paar zware dreunen. Pff dat wil je echt niet weten :)
Als ik die op m'n comp afspeel krijg ik zelfs al ruzie met m'n ouders >:)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29

FFF

Gewoon zo hard gaan tot het vervormd, en dan weet je hoe hard hij kan, zonder te vervormen, en dat is de max, maar met de meeste speakers in een kleine kamer gaat het aardig hard.

IS ER EEN FORMULE VOOR?

Om uit te rekenen hoe hard je speakers kunnen op basis van de specificaties, en de afmetingen van je kamer, waarmee je het (globaal) kunt bepalen, hoeveel db je het kunt krijgen.

• Johannes Verelst
  • Laatst online: 14-11-2022
Op zondag 06 januari 2002 21:20 schreef gitaarwerk het volgende:
maar hij hoeft niet pittig te zijn..je kan heel goed horen of hijd e details goed weergeeft, terwijl je de diepe strakke bassen hoort..

Mijn speakers kunnen et aardig, terwijl mijn sennheisser dat niet kan :? naja.. maar et is gewoon ff je favoriete nummers uitkiezen die een goeie dynamiek hebben en waar veel details in zitten (dat heb je dus niet in trance ofzow,..want dat is helemaal vlak gekamt zou maar zeggen..geen foutje meer in)
Foutjes in opnames doen 'et em namelijk,.. soms zijn je spullen zo goed, dat het irritant is :)
zoals de ademhaling van R.Kelly (daarom luister ik nooit meer naar zijn muziek :7 )
Dat is nou net het leuke van goede apparatuur ... in een ander draadje heb ik al opgemerkt dat ik een piepend horloge hoor in een van de nummers van Jewel :) Dat hoorde ik met m'n vorige boxenset niet hoor :)

(http://www.verelst.net/beep/jewel-beep.mp3, 'Pieces of you', nummer 6, net na 5:50 in het woord 'smile')

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Niet doen, dit soort test gaan vaak heel laag kwa frequentie en als je speaker dat niet trekt kun je hem ook al staat hij zachtjes opblazen. Pas dus op. Anderzijds, waarom zou je dit doen. Een vriend van me doet het met de auto voor wedstijden, dan wordt er gemeten, dit kun jij thuis niet, dus laat die onzin en geniet, B&W heb goeie speakers.

• Yokozuna
Op maandag 07 januari 2002 11:17 schreef FFF het volgende:
Gewoon zo hard gaan tot het vervormd, en dan weet je hoe hard hij kan, zonder te vervormen, en dat is de max, maar met de meeste speakers in een kleine kamer gaat het aardig hard.

IS ER EEN FORMULE VOOR?

Om uit te rekenen hoe hard je speakers kunnen op basis van de specificaties, en de afmetingen van je kamer, waarmee je het (globaal) kunt bepalen, hoeveel db je het kunt krijgen.
Ja en als je weet hoe hard je speaker kunnen wat dan? Moet je wel een fatsoenlijke microfoon en osciloscoop etc hebben. En het voordeel? Niets, gezien de eerste methode al prima werk en gratis is en geen moeite kost (zelf gezond verstand en oren gebruiken)

Verwijderd

Zorg dat je rms vermogen van je versterker een stuk kleiner is dan dat je speakers kunnen hebben en dat de dynamiek van de frequenties niet te groot wordt. Je kunt dus beter geen blokspanning door je speakers sturen, want dan is de dynamiek extreem hoog.

Vermogen is trouwens niet zo erg belangrijk, je moet boxen hebben met een hoog rendament dan heb je niet veel vermogen nodig om er flink geluid uit te krijgen.

Wil je zelf een box met zuivere basweergave bouwen?
Kijk dan op: http://home.student.utwente.nl/e.j.j.ulfman/
Op deze site vind je de Karlsonbox, beter bestaat niet.

• the_dgc
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

gewoon 220 op zetten :P

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 07 januari 2002 17:54 schreef Karlson het volgende:
Zorg dat je rms vermogen van je versterker een stuk kleiner is dan dat je speakers kunnen hebben
Ja, gaan je speakers lekker clippen :z Je kan beter iets teveel vermogen op je versterker hebben dan iets te weinig.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 06 januari 2002 17:52 schreef TheLunatic het volgende:

B&W DM2a, ik denk eerder dat de leeftijd 20-25 jaar is. In 1976 kocht ik de B&W DM4, het kleine broertje van de 2a (goede speaker, transmissielijn)

Ik zou zo'n bejaarde speaker niet meer aan zware tests onderwerpen...

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 18:58 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, gaan je speakers lekker clippen :z Je kan beter iets teveel vermogen op je versterker hebben dan iets te weinig.
Het verschil van vermogen tussen speaker en versterker moet idd niet te groot worden, want dan kan dat gebeuren, door de tegen inductie die de speaker opwekt, maar een goede versterker is hier tegen beveiligd.

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 07 januari 2002 19:21 schreef Karlson het volgende:

[..]

Het verschil van vermogen tussen speaker en versterker moet idd niet te groot worden, want dan kan dat gebeuren, door de tegen inductie die de speaker opwekt, maar een goede versterker is hier tegen beveiligd.
Als je een versterker hebt met iets meer vermogen dan de speakers (er vanuit gaande dat de vermogens goed zijn gegeven, want datis bijna nooit het geval) dan zal je de speakers daar niet mee opblazen. Als je daarentegen een versterker met iets minder vermogen gaat gebruiken, dan kan dat je nog wel is je speakers kosten op een hoog geluidsniveau.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1