Ik wil dus vooral zeggen dat de topicstarter zich niet zo druk moet maken over opblazen. Van niet erg naar - iets erger.
1. Als je speakers een vies/vervormd signaal gaan weergeven zet je ze wat zachter. Met deze methode heb je al zowat geen kans meer dat je je speakers "kapot maakt".
2. Als je toch zo dom bent om je speakers zo hard te zetten dat te vies klinken, kunnen ze het vaak nog gewoon aan.
3. Soms niet, dan scheurt de ophanging (ALS ze al GEEN ingebouwde vermogens begrenzer hebben) van de woofer. "boeie". Dan is er een probleem. -> geen goed geluid. Fixen? Reconen! voila monsieur.
4. De enige manier om je speaker PERMANENT en VOOR ALTIJD (tautologie?) te beschadigen is door de spreekspoel te laten doorbranden (of je speakerkabels, maar dat komt weinig voor, net als wat in deze alinea staat eigenlijk

)
Dit gebeurt eigenlijk alleen bij speakers met een erg lage gevoeligheid. Want als ze een redelijke gevoeligheid hebben scheurt de ophanging van de woofer eerst. Maargoed, er bestAAn speaker (belachelijk) waarbij de sprekenspoel eerder doorbrandt dan dat de ophanging scheurt. Ik ken er bijna geen. Wel enkele, en dat zijn eigenlijk helemaal geen Hifi merken. Degene waar ik erbij was dat het gebeurde: Marquant en Raveland. Die speakers ben je dus niet meer van plan te kopen lees ik.
Conclusie: Maak je niet zo druk over "opblazen".
Zo moeilijk is het allemaal niet; ik heb hier tig bass cd's staan (die veel kapot kunnen maken) maar als je ze op aangepast vermogen afspeeld (dus niet te hard) is er niets mis.
Klopt, het is niet moeilijk. Maar zolang je gewoon je oren gebruikt en je speakers zo hard zet TOT te een vervormd signaal gaan weergeven hoef je je nergens druk over te maken. (soms alleen voor de buren enzo, maargoed, het ging om de speakers zelf

)
yokozuma
Mja, geeft niet hoor. Het is algemeen bekend dat mensen moeite hebben de naam "Yokozuna" helemaal goed te spellen