linux en nvidia

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik geloof niet dat zo'n vraag eerder is gepost maar ik denk dat meerderen hier wel wat aan hebben.

dit is het geval:

Ik heb quake3A demo geinstalleerd onder linux, alleen het loopt erg traag. zo ook met 3d screensavers, tux racer enz. nu heb ik gelezen dat ik de drivers van nvidia moet installeren (ik heb een geforce 2 gts). alleen snap ik niets van de uitleg die nvidia geeft. om te beginnen welke package ik moet hebben. ik heb redhat 7.2 geupdate met update agent naar de nieuwste kernel. oh ja ik heb een athlon processor. weet iemand een goede tutorial? ik ben een absolute newbie op dit gebied dus het moet wel goed beschreven zijn.

alvast bedankt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je moet deze drivers hebben: http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313/NVIDIA_kernel-1.0-2313.rh72up.athlon.rpm .
Daarnaast heb je ook nog deze nodig:
http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313/NVIDIA_GLX-1.0-2313.i386.rpm
Vervolgens is het een kwestie van installeren met rpm of een willekeurige frontend daarvoor (RedHat heeft vast wel een of andere package manager). Dan zul je nog even een regel in het bestand /etc/X11/XF86Config-4 moeten wijzigen: de regel waarin nu 'nv' als driver staat moet 'nvidia' worden. Zorg wel dat je vantevoren dat bestand backupt, voor het geval dat misgaat. Daarna is het een kwestie van X opnieuw starten, je weet dat het gelukt is als je het nVidia-logo ziet bij het starten van X.
Mocht dat niet werken dan hoor ik het wel en schrijf ik even een verkorte how-to voor een tar.gz-installatie ;) ...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Magic
  • Niet online
dank je, ik probeer het direct.

• Magic
  • Niet online
Nu start de xserver helemaal niet meer, hij boot nu in de text modus. als ik de server opnieuw probeer te starten met het X commando dan geeft hij: "Screen(s) found but none have a usable config." en een aantal regels verder: "no screens found." Als ik de backup terugzet dan geeft hij: "FATAL server error. cought signal 4. server aborting".

/edit

ohja erboven staat ook nog: "failed to initialize the NVdriver module"

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Signal 4? SIGILL? hrm... wavoor CPU is het?
En wat heb je precies gedaan om het te installeren (hoewel ik je daar niet mee kan helpen - ik heb geen ervaring met de nVidia drivers).

• Magic
  • Niet online
heb hem ff veranderd, had iets verkeerd genoteerd. Ik heb een Athlon CPU.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit: De /var/log/XFree86.0.log en /var/log/XFree86.4.log (misschien bij jou anders) zijn ook heel informatief..

(

Misschien eens proberen te 'compilen' (driver zelf is al gecompiled) vanuit de .tar.gz die je ook bij NVidia kan downloaden? Bij mij werkt dat altijd (soms niet als de kernel te nieuw is en NVidia nog een driver moet uitbrengen ervoor).

gewoon de file downloaden en dan tar -xzvf <file>.tar.gz en dan cd <file>

Dan de README en INSTALL lezen (edit: ze leggen hierin eigenlijk uit dat je gewoon 'make install' moet doen als root) en doen wat daar staat.. En als je er niet uitkomt vragen in dit topic. Maar ja, volgens mij heb je hiervoor meteen ook de kernelsource nodig.

)

Expanding the inexpandable

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die 'screens found but none have a usable config' is bekend. Je zult het een en ander moeten veranderen in je configuratiebestand. Alles zou echter gewoon moeten werken als je het oude bestand terugzet. Als het goed is komt er voor die foutmelding over niet gevonden screens nog een andere. Mocht je die niet meer in beeld hebben dan staat hij in /var/log/XFree86.0.log. Zou je de inhoud van dat bestand eens kunnen posten? Het is nogal groot, dus gebruik als het even kan cut'n'paste. Mocht dat niet gaan dan zijn vooral de regels die beginnen met '(WW)' en '(EE)' belangrijk.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Expander
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 22:57 schreef odysseus het volgende:
[...] Mocht je die niet meer in beeld hebben dan staat hij in /var/log/XFree86.0.log. Zou je de inhoud van dat bestand eens kunnen posten? Het is nogal groot, dus gebruik als het even kan cut'n'paste. Mocht dat niet gaan dan zijn vooral de regels die beginnen met '(WW)' en '(EE)' belangrijk.
Oh, :) , jij was net iets sneller met je reply dan ik met mijn edit..

Expanding the inexpandable

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Probeer eens modprobe NVdriver

k'zit nu eingelijk terug onder linux (heeft een weekje geduurd ofzo ;)) nvidia driver installeren onder gentoo is echt extreem makkelijk, t'was nu zo'n 7 maanden geleden dat ik laatst een client linux bak had (servertje stond hier wel de hele tijd maar daar draait stabiele software op) het is nu echt verbazend snel en zodra ik m'n base system wat meer in orde heb ga ik zeker eens gamen, volgens mij heb ik windows nu helemaal niet meer nodig :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Magic
  • Niet online
Als ik modprove NVdriver ingeef dan zegt íe "can't locate module nvdriver"

ik kon geen xfree86.4.log vinden

dit is de inhoud van mijn xfree86.0.log. heb alleen de regels met EE en WW anders word de post wel héél groot:
{
(WW) Warning, couldn't open module glr
(EE) Failed to load module "glr" (module does not exist, 0)

(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVdriver kernel module!
(EE) NVIDIA(0): *** Aborting ***
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Fatal server error:
no screens found
}

ik heb een RPM gebruikt, die hoef je toch niet te compileren, toch :? .

als je de hele log nodig hebt mail me dan ff @ darqmagic@hotmail.com

Verwijderd

Voordat je de nvidia X driver kunt gebruiken dien je een module genaamd NVdriver te laden. Als je die niet hebt zul je ook die moeten installeren. Dat was de eerste driver uit de post van odysseus. Zonder gaat het niet lukken...

• Magic
  • Niet online
ik heb beide geinstalleerd (volgens RPM zelfs Succesvol :? )
als ik ze beide opnieuw probeer te installeren dan zegtie dat ze al geinstalleerd zijn. dus volgens mij zit dat wel goed.

edit:

moeten ze trouwens ook in een bepaalde volgorde geinstalleerd worden. ik heb ze gewoon allebei geselecteerd in GnoRPM en geinstalled. zo ja, kan het daar aan liggen?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

wat Nvidia betreft heb ik ook een probleem

ik heb alle RPM's die nodigf zijn voor Mandrake 8.1 geinstalleerd (de GLX en de KERNEL driver) en q3 of wat voor GL applicatie dan ook doet het niet
in de /var/log/XFree86.0.log staan de drivers wel goed geregistreerd en zo, maar tijdens het starten van X zie ik geen Nvidia logo.
Ik heb de drivers geinstalleerd terwijl ik gewoon X draaide.
was dit fout of zo ?
hoe kom ik trouwens uit X, wat voor command is daarvoor nodig? (dan probeer ik het nl. nog ff)

edit:

in mijn /var/log/xfree86.0.log staat (dit is alles wat ik dus over nividia kan vinden) het volgende:

II) NV: driver for NVIDIA chipsets: RIVA128, RIVATNT, RIVATNT2,
RIVATNT2 (A), RIVATNT2 (B), RIVATNT2 (Ultra), RIVATNT2 (Vanta),
RIVATNT2 M64, RIVATNT2 (Integrated), GeForce 256, GeForce DDR,
Quadro, GeForce2 GTS, GeForce2 GTS (rev 1), GeForce2 ultra,
Quadro 2 Pro, GeForce2 MX, GeForce2 MX DDR, Quadro 2 MXR,
GeForce 2 Go, GeForce3, GeForce3 (rev 1), GeForce3 (rev 2),
GeForce3 (rev 3)
(II) Primary Device is: PCI 01:00:0
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(--) Chipset GeForce2 GTS found

Dit lijkt mij wel goed toch ? waarom doet quake3 het nou niet :'(

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

X killen ? Paar mogelijkheden en ook afhankelijk van hoe je bent opgestart.
1 met ps aux kijken of je kdm of gdm hebt geladen en die killen
2 ctrl -alt - backspace (kan zijn dat je weer net zo hard in X terug komt)
3. init 3 in een console typen

---
Staat de NVdriver wel in de /lib/modules/kernelversie dir (subdir) . Heb je depmod -a gedaan ?

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 00:23 schreef Mad-Cow het volgende:
wat Nvidia betreft heb ik ook een probleem

ik heb alle RPM's die nodigf zijn voor Mandrake 8.1 geinstalleerd (de GLX en de KERNEL driver) en q3 of wat voor GL applicatie dan ook doet het niet
in de /var/log/XFree86.0.log staan de drivers wel goed geregistreerd en zo, maar tijdens het starten van X zie ik geen Nvidia logo.
Ik heb de drivers geinstalleerd terwijl ik gewoon X draaide.
was dit fout of zo ?
hoe kom ik trouwens uit X, wat voor command is daarvoor nodig? (dan probeer ik het nl. nog ff)

[...]
typisch gevalletje van RTFM. Je moet n.l niet nv (die zat al bij X) maar nvidia als driver opgeven. Er zit bij die package vast een fraai documentje README genaamd waar dat is beschreven.

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

nou ik heb het nogmaals geprobeerd hoor.
/etc/x11/xf86config veranderd --> nv naar Nvidia bij Driver.
werkt niet :'(

q3 heeft nog steeds zoiets van "steek die driver maar lekker in je reet ik doe het lekker toch niet :P)

:r kotsmisselijk word ik ervan ! :r

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

met hoofdletter ? dat moet niet. Linux _is_ casesensitive .

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Jongens toch, jullie moeten dit toch weten!

Je moet ten eerste de kernel sources geïnstalleerd hebben.
Ten tweede, moet je nvidia driver nog weer apart compilen voor bepaalde kernels (ook als je b.v. geupdate hebt) Dat doe je zo:

ga naar Midnight Commander (typ mc)
ga naar /usr/src
ga naar package modules (zoiets
ga naar nv_glx
typ daar: make
en typ daar nu: make install

Probeer je X eens te herstarten en anders moet je nog het een en ander aan te passen in je xfree configuratiebestandje

edit:

Ik gebruik geen Red Hat. Bestanden kunnen dus op een andere locatie staan of de namen van mappen anders zijn.

Verwijderd

De "source" packages staan in /usr/src/NVIDIA_kernel-1.0-2313/ en /usr/src/NVIDIA_GLX-1.0-2313 (een van beide kan ook 2314 zijn) als je de tar.gz hebt uitgepakt naar /usr/src. Die kun je installeren met make; make install is overbodig.
Waarvoor je wel de kernel sources in /usr/src/linux moet hebben staan. En hoe handig Mandrake dat heeft opgelost, weet ik niet.
Kan zijn dat je voor het laden van de kernel module nog wel even een depmod -a moet ingeven.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zaterdag 05 januari 2002 21:44 schreef odysseus het volgende:
Je moet deze drivers hebben: http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313/NVIDIA_kernel-1.0-2313.rh72up.athlon.rpm .
Daarnaast heb je ook nog deze nodig:
http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313/NVIDIA_GLX-1.0-2313.i386.rpm
Vervolgens is het een kwestie van installeren met rpm of een willekeurige frontend daarvoor (RedHat heeft vast wel een of andere package manager). Dan zul je nog even een regel in het bestand /etc/X11/XF86Config-4 moeten wijzigen: de regel waarin nu 'nv' als driver staat moet 'nvidia' worden. Zorg wel dat je vantevoren dat bestand backupt, voor het geval dat misgaat. Daarna is het een kwestie van X opnieuw starten, je weet dat het gelukt is als je het nVidia-logo ziet bij het starten van X.
Mocht dat niet werken dan hoor ik het wel en schrijf ik even een verkorte how-to voor een tar.gz-installatie ;) ...
behalve nv omzetten naar nvidia moet er ook nog ergens Load "glx" neergezet worden.

zal es ff kijken waar :)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

download de tar files op nvidia.com.

Zorg dat je root bent en de pc opstart in console en pak de tar files uit (maakt bij mandrake niet uit waar)

tar xvzf NVIDIA_kernel-blablabla.tar.gz
tar xvzf NVIDIA_GLX-blablabla.tar.gz

Ga vervolgens in de gemaakte directory staan (eerst de kernel drivers) en toets make of make install en daarna doe je hetzelfde in de NVIDIA_GLX directory

Ga vervolgens terug naar je root en dan naar de en toets: mcedit /etc/X11/XF86Config-4

Zoek in de verschenen text de volgende regel op:
code:
1
2
3
# This loads the DBE extension module

Load  'dbe'

en zet onder load dbe de regel: Load 'glx'

dan krijg je dus:
code:
1
2
3
4
# This loads the DBE extension module

Load  'dbe'
   Load  'glx'

Vervolgens ga je op zoek naar de regel: Section Devices, maar let op er staan er twee onder elkaar let er goed op de je de aanpassingen in de tweede doorvoerd en de eerst laat staan.

Voer daar het volgende in:
code:
1
2
3
4
5
Section 'Device'
    Identifier     'NV AGP'
    VendorName     'nvidia'
    BoardName   'nvidia'
    Driver     'nvidia'

De rest laat je staan videoram en clocklines staan dus goed.

Tot slot ga je nog verder naar onder tot je de regel: Section 'Screen' hebt gevonden het enoge wat je daar hoeft te doen is je device omzetten naar NV AGP dus
code:
1
Device   'NV AGP'

Daarna saven met F2 en quiten met F10 als je nu opstart in X zullen de drivers werken :)

* Slaiter OP waar ik enkele aanhalingstekens gebruik horen dubbele aanhalingstekens te staan

als ik wat vergeten ben hoor ik het wel

Verwijderd

Even los van het feit hoe je die driver goed geïnstalleerd krijgt:

Heb je toevallig een }:O of een ander distributed computing project op de achtergrond draaien dat je CPU voor de volle 100% gebruikt ?

Als ik bv. ECCP-109 draai, dan is UT met de nVidia driver inderdaad niet vooruit te branden. Als ik ECCP-109 ff suspend, gaat alles vlot zoals het moet.

Ik vind het vrij raar, vermits die distributed computing dingen toch normaal met de allerlaagste nice level runnen, niet :?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Wat geeft ps aux aan voor het nice-level van dat koetje? Als dat niet iets in de buurt van 19 is dan kun je dat wijzigen met het programma 'renice'.

• Magic
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen hoe ik linux opstart in console modus?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je opstart krijg je als het goed is (meestal) eerst lilo te zien, waar je dan 'linux' selecteert en dat opstart. Typ daar 'linux 1' om in single-usermode te komen. Andere runlevels zijn ook mogelijk, zodat je afhankelijk van je distributie een nummer ingeeft om in een text-only mode te komen. Voor veel distributies is dat 'linux 2' of 'linux 3'. Overigens werkt het ook om dit op een nog draaiend systeem. Je geeft dan echter geen 'linux #', maar 'init #'.

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 23:23
In /etc/inittab kan het ook

moet je de default runlevel op 3 zetten.

BTW: Draai je wel versie 4 van X ? Ik had dit probleem ook, maar draaide toen versie 3.3.6. Ik probeer as we speak nvidia drivers te compilen...

• ycode
Ik gebruik hier Debian, dus misschien dat het wat anders is. Bij de package install van Debian krijg ik ook de source die ik moet compilen.

Ten eerste: de NVdriver module wordt bij mij in de foute directory geplaatst nl: /lib/modules/2.4.16 terwijl ik kernel 2.4.16-k7 draai. Hij kon dus niet gevonden worden... De module in de juiste directory copieren hielp dus al, maar daarna kreeg ik nog steeds problemen. Verder kom ik dus ook even niet.

Toen ik terug ging naar de nv driver kreeg ik ook problemen, de Load "glx" uitgezet en toen deed de oude het weer, dus misschien dat je daar wat aan hebt.

• Magic
  • Niet online
ik heb versie 4 ja. (zit standaard bij redhat 7.2).
ik heb linux net opnieuw geinstalleerd dus nu doet ie het weer. weet iemand of je ook een image van een ext3 partitie kan maken? (norton ghost style?).

• Johannes Verelst
  • Laatst online: 14-11-2022
Lees even heeeel erg goed de documentatie die bij de drivers hoort. Daar staat namelijk in dat je alle oude MESA libraries (MESA is een software OpenGL rendering engine) moet verwijderen en vervangen door de NVidia versies.

Als alles nog steeds even traag blijft als je de NVidia drivers geinstalleerd denkt te hebben, dan slingeren er nog ergens op je harddisk oude Mesa-libs rond, die weghalen, zorgen dat de goede NVidia libraries er voor in de plaats komen, en genieten maar! :)

[edit foutje]

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Magic
  • Niet online
Hij doet het!!!! :) :) :)

wat is er gebeurt?

nou ik heb dus gewoon (opnieuw)de drivers geinstalleerd zoals oddyseus het uitgelegd had. opnieuw kreeg ik dezelfde problemen. nu zag ik dat red hat updater een backup gemaakt had van voordat hij de linuxkernel geupdate had. dus die start ik op en tot mijn verwondering stond daar het NVIDIA logo. quake3 draait nu zo smooth als baby's billetjes.

ik dank jullie allen voor jullie bijdrage.

Verwijderd

Ik heb hier wat dit topic gevolgd en nu ook geprobeerd m'n nvidia drivers te updaten, maar ik had een foutje gemaakt door de i386 drivers te installeren ipv de athlon drivers.
(NVIDIA_kernel-1.0-2313.rh72up.i386.rpm <-> NVIDIA_kernel-1.0-2313.rh72up.athlon.rpm).
Maar wanneer ik die athlon drivers nu probeer te installen (rpm -ivh NVIDIA_kerne*.rpm) geeft ie me de fout dat ze reeds geinstalleerd zijn en de file '/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver' uit de package een conflict geeft met de geinstalleerde drivers.
Ook al verwijder ik 'NVdriver', dan geeft ie me nog die fout.

edit: typo

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is het probleem van RPM, die heeft dependencies op bestanden...je kunt denk ik het best in dit geval --no-deps (of iets soortgelijks) gebruiken om toch de goede packages te kunnen installeren.

Verwijderd

Ik heb wat zitten proberen en het is uiteindelijk gelukt met --force.

Verwijderd

Ik heb zojuist quake3 demo geinstalleerd, maar er gebeurt niet echt veel als ek hem probeer op te starten vanuit X.

• ycode
Ik heb nu de nvidia drivers geinstalleerd, maar nu even de vraag... Wanneer zie je het nvidia logo ? Bij het opstarten van X of bij het opstarten van een opengl spel / app ?

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 19:10 schreef ycode het volgende:
Ik heb nu de nvidia drivers geinstalleerd, maar nu even de vraag... Wanneer zie je het nvidia logo ? Bij het opstarten van X of bij het opstarten van een opengl spel / app ?
Bij het opstarten van X.

Verwijderd

|:(

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 06 januari 2002 19:14 schreef nextor het volgende:
Intelligente opmerking voor een eerste post... :?

• ycode
Ik heb de nvidia driver geinstalleerd, maar het logo zie ik dus niet. Ik heb via Debian dselect de tarballs gekregen, gecompileerd, en de debs geinstalleerd, maar zie nu dus geen nvidia logo... Wat draai ik nu voor driver en hoe kan ik dat zien ? (ik heb de XFConfig-4 wel aangepast)

Stom: Ik moet beter kijken... Bij het opnieuw opstarten van m'n systeem, dat gebeurt dus niet zo vaak, zag het Nvidia logo voorbijkomen toen gdm opstartte... Nou ja, ik heb in ieder geval m'n driver aan de praat.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 19:14 schreef nextor het volgende:
Wij danken u voor de educatieve inhoud die uwen post aan dit topic bijgedragen heeft.

Wij verzoeken u om u niet meer op een dergelijke manier uit te laten zodat officiele waarschuwingen mijnerzijds, geadressseerd aan uw adres, vermeden kunnen worden.
Tevens verwijs ik u graag even naar de FAQ, waarin u het een en ander kunt lezen over o.a. netetiquette.
Pagina: 1