Toon posts:

Gele DVD tulp op versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Achterop me versterker zitten een paar gele aansluitingen, waaronder een gele tulp (geel = toch video?) waarbij DVD staat. Wat is hier het nut van?

Alvast bedankt!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Geloof me (no flame intended) dat staat zeer zeker in je gebruiksaanwijzing... ;)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen Nederlandse gebruiksaanwijzing erbij gekregen en Engels staat er ook niet in, en spreek helaas geen Suomi ofzo.

• Baklap

Baklap

Op donderdag 03 januari 2002 15:23 schreef Qlo0n het volgende:
Heb geen Nederlandse gebruiksaanwijzing erbij gekregen en Engels staat er ook niet in, en spreek helaas geen Suomi ofzo.
Nee :? geen suomi... dat is raar >:) Die gele steker kun je gebruiken om een video bron op aan te sluiten. Dit gebeurt wel vaker dan wordt de versterker ook als video schakelkast gebruikt.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk zeg... mijn suomi is ook een beetje roestig... ;)

Verwijderd

ROFLMAO :D :D :o :P :+ :z

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is er het nut van?

Heb nu alleen de gele vanaf me DVD-speler naar me TV via een scart plug en een digitale kabel van me DVD-speler naar me versterker en alle 5 me boxen werken prima. Vooral bij Gladiator, de neige film met DTS die ik heb :)

Heeft het nog enige zin om deze functie te gebruiken?

Verwijderd

die gele stekker moet je NIET gebruiken, dit is nl een analoge video uitgang.
als een scart aansluiting op je DVD speler en Tv hebt moet je die gebruiken...

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:31

Metten

ik hou het graag simpel

Als je bijvoorbeeld meerdere apparaten (DVD spelers/recorders, VCRs etc etc) op je TV wilt aansluiten en je wilt ook dat die allemaal geluid via je stereo installatie hebben, dan is het makkelijk om ze op je versterker aan te sluiten, dan schakelt je versterker mee voor video en geluid. Maar als je zoals jij alleen maar een DVD speler op je TV hebt aangesloten dan is het beter om direct scart/s-video te gebruiken.

• Baklap

Baklap

De bedoeling zou kunnen zijn dat veel "home theatre" versterkers veel ingangen hebben. Niet alle televisie toestellen hebben 6 scart ingangen.

Stel je wilt een DVD en een video en een Sat reciever en een PS2 aansluiten op je tv maar niet de hele tijd wisselen van kabel dn kun je eventueel via de versterker gaan schakelen. Je sluit dus alles aan op je versterker en je versterker sluit je weer aan op je TV... that's it.

En een beetje AV multi media centre heeft ook S-video uitgangen die dus kwalitatief beter zijn dan de "gele plug" ook wel composiet video genoemd.

Heb je een TV die RGB ondersteund en een DVD die RGB uitstuurd dan is de keus helemaal makkelijk... via d RGB scart dus. Zo goed uitgelegd ?

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 15:47 schreef doophoofd het volgende:
Analoog is wel een erg slecht argument want scart is ook analoog, alle 21 pinnetjes...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op donderdag 03 januari 2002 15:47 schreef doophoofd het volgende:
da's hetzelfde maar dan in een andere vorm :z :z

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
Op donderdag 03 januari 2002 18:02 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Analoog is wel een erg slecht argument want scart is ook analoog, alle 21 pinnetjes...
Klopt, wat dingetje bedoelde, is dat bij het gele tulpje RGB in 1 kabeltje zit en dat bij scart gecheiden is

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja klopt dit ik weet niet welk merk versterke je hebt maar ik heb ook zo'n berg stekkertjes (marantz) ik kan dus mijn speakers instellen mbv van een Onscreen Display :9~ en het is wel makkelijk inderdaad. Ik heb bijvoorbeeld een DVD Video en een versterker die allemaal met mijn TV lullen gewoon kwestie van INPUT wisseln op cversterker en ik heb dat beeld op mijn TV

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-03 13:05

Flotter

Pelipper!

Op donderdag 03 januari 2002 21:11 schreef Lampje het volgende:

[..]

Klopt, wat dingetje bedoelde, is dat bij het gele tulpje RGB in 1 kabeltje zit en dat bij scart gecheiden is
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, er gaat door zo'n scartkabel ook een composiet (gele plug) videosignaal. Er zijn videorecorders (zoals ons el-cheapo ding, nu kaduuk dus straks vervangen :P) die geen gebruik van rgb maken maar gewoon van composiet (ookal gebruik je'n scartkabel).

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• JvS
  • Laatst online: 08:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 04 januari 2002 10:43 schreef Flotter het volgende:

[..]

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, er gaat door zo'n scartkabel ook een composiet (gele plug) videosignaal. Er zijn videorecorders (zoals ons el-cheapo ding, nu kaduuk dus straks vervangen :P) die geen gebruik van rgb maken maar gewoon van composiet (ookal gebruik je'n scartkabel).
Klopt, en om de verwarring nog meer te verhogen heb je ook nog eens scartkabels met maar 9 polen :o.

Maar het is inderdaad zo dat die gele tulpkabel de minst mooie aansluitmethode is, daarna is S-video (svhs >:)) de betere (kan via scart of svhs-kabeltje) en het best is RGB. Maar dan moet de TV en de DVD speler én de scartkabel dat wel ondersteunen :). S-video is gewoon mooi in ieder geval :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel allemaal voor jullie behulpzame reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Tja heb wel een S-Video op me TV, maar die zit aan de voorkant van me TV en ik wil het klepje dichthouden, want dat staat mooier :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zijn ook scart-omvormers voor, waardoor je toch de SVHS/composite(da's die gele stekker) aansluiting kunt gebruiken. Je kunt dan dus de kabel voor SVHS/composite gebruiken, maar toch op je TV de scart-aansluiting gebruiken. Ze zien er uit als een scartstekker, met aan de andere kant de SVHS/composite/geluidaansluitingen.

[removed]

Verwijderd

lees het boekje eerst maar ff staat alles in

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik wil het feestje niet verpesten, maar ik heb ook wel eens een digitale ingang op een versterker gezien die was uitgevoerd in een tulp stekker.
Zou 't mischien een digitale audio ingang kunnen zijn?
Of is de versterker daar te goedkoop voor? >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Baklap

Baklap

Op vrijdag 04 januari 2002 21:20 schreef sjakbeunhaas het volgende:
lees het boekje eerst maar ff staat alles in
Hoe is jouw Suomi's dan :? (ff lezen hele draadje .... vanaf begin zeg maar...)

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 15:25
Op vrijdag 04 januari 2002 21:33 schreef TD-er het volgende:
Ik wil het feestje niet verpesten, maar ik heb ook wel eens een digitale ingang op een versterker gezien die was uitgevoerd in een tulp stekker.
Zou 't mischien een digitale audio ingang kunnen zijn?
Of is de versterker daar te goedkoop voor? >:)
Ja, en jij bent duidelijk niet aan het opletten :)
Een coax digitale ingang heeft géén gele kleurcode maar die is zwart of oranje.

• JvS
  • Laatst online: 08:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 04 januari 2002 22:20 schreef Flint123 het volgende:

[..]

Ja, en jij bent duidelijk niet aan het opletten :)
Een coax digitale ingang heeft géén gele kleurcode maar die is zwart of oranje.
Precies :)

En om het betreffende feestje wat door TD-er werd verstoord weer aan de gang te brengen: Dat was dus weldegelijk een digitale audio ingang :).

Digitale video doen we niet aan :) (alleen DVI bij flatpanels en dat schijnt ook al geen reet uit te maken :P). Zelfs niet bij de duurdere versterkers.

Die hebben dan wel weer vaak component video in enzo, maar wat het verschil tussen RGB in scart en component is (drie losse tulpjes voor R G en B) is me een raadsel :o.

edit:
Maar Baklap wist het me haarfijn uit te leggen:
eeuuuhhh jeetje component is eigenlijk alleen maar in broadcast systemen. Dat werkt met iets anders dan RGB. Ik zou je niet helemaal (kloppend dan :D) kunnen vertellen hoe ook alweer. In ieder geval is scart RGB dus nou ja je weet Rood groen blauw en component werkt met andere sync enzo..
Dus, dat is ook weer niet duidelijk :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Baklap

Baklap

Op vrijdag 04 januari 2002 23:23 schreef JvS het volgende:

[..]

(drie losse tulpjes voor R G en B) is me een raadsel :o.

edit:
Maar Baklap wist het me haarfijn uit te leggen:
[..]

Dus, dat is ook weer niet duidelijk :P.
GoT, alles wat je zegt (waar dan ook) kan en zal tegen je gebruikt worden.. :D...

Ps component...
COMPONENT VIDEO SIGNALS
A set of signals, each of which represents a portion of the information needed to generate a full color image: For example: R, G, and B; Y, I, and Q; or Y, R-Y, and B-Y.
Waarbij in de scart (indien ondersteund) RGB van toepassing is. Rest is in broadcast omgeving...

Voor een ieder die er meer over wil lezen ..
>klik<

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:31

Metten

ik hou het graag simpel

buiten europa wordt uberhaupt geen SCART gebruikt, dus dan moet je wel met 3 tulpjes als je component (RGB/YUV) wilt

• Baklap

Baklap

Op zaterdag 05 januari 2002 00:16 schreef Metten het volgende:
buiten europa wordt uberhaupt geen SCART gebruikt, dus dan moet je wel met 3 tulpjes als je component (RGB/YUV) wilt
Yep that's true... thx voor de aanvulling... ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
Hier staat een overzichtje van hoe de technieken een beetje eruit zien.

plaatjes:
composite
Afbeeldingslocatie: http://www.lexikon.burosch.de/Alt/images/v_composite.jpg
s-video:
Afbeeldingslocatie: http://www.lexikon.burosch.de/Alt/images/v_yc.jpg
RGB
Afbeeldingslocatie: http://www.lexikon.burosch.de/Alt/images/v_rgb.jpg
YUV
Afbeeldingslocatie: http://www.lexikon.burosch.de/Alt/images/v_yuv.jpg

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Baklap

Baklap

^^^ dat is helemaal duidelijk ^^^

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 15:25
Component=beter als scart.
Scart kan geen progressive beeld doorgeven, component wel.
Scart kan ook geen hoge resoluties doorgeven, maar component wel (mits het de 5 kabelige uitvoering is)
Pagina: 1