Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Discussie] Windows vs. Linux (pro's en cons) *

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 00:12
Een van de grote voordelen van Linux t.o.v. Windows vind ik toch dat er geen register aanwezig is, maar dat alles via configuratie files met comments erbij gaat. Dat maakt het veel overzichtelijker.
Idd. Dat vind ik wel een groot nadeel aan Windows.
Kan me de tijd nog herinneren van DOS/Win3.11... Alles netjes in een .ini bestandje in de directory waar je de applicatie had geinstalleerd. Had je iets verknoeid, .ini bestandje openen, wat wijzigen en gaan met die banaan.
Nu moet je je soms echt doodploeteren door het register om iets te vinden.

Bovendien vind ik het ook slordig dat, waneer je een applicatie verwijderd soms de helft achterblijft in het register/systeem. "Toen" was het (vaak) gewoon complete directory wegmikken en klaar...

Ik denk dat Windows er niet echt schoner op is geworden... :)

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ironx schreef op 14 maart 2004 @ 23:47:
Kan me de tijd nog herinneren van DOS/Win3.11... Alles netjes in een .ini bestandje in de directory waar je de applicatie had geinstalleerd. Had je iets verknoeid, .ini bestandje openen, wat wijzigen en gaan met die banaan.

Bovendien vind ik het ook slordig dat, waneer je een applicatie verwijderd soms de helft achterblijft in het register/systeem. "Toen" was het (vaak) gewoon complete directory wegmikken en klaar...

Je moet niet vergeten dat textfiles ook een aantal grote nadelen hebben/hadden:
  • Er was op het moment van Win311 een 64kbyte limiet aan INI files
  • Lang niet iedere software vendor gebruikte de officiele INI file API's (maar gebruikten vaak een eigen brouwseltje) zodat het 'beter' maken van de INI files niet simpelweg de API aanpassen was.
  • Text files kan je niet "updaten" zoals je dat met een database wel kan - oftewel, als jij in het midden van een textfile een waarde bij wilt voegen, zal je heel de file moeten herschrijven. Als meerdere programma's tegelijkertijd draaien (terminal server, bv?) kan het best zijn dat daar fouten ontstaan.
  • Een textfile exclusief locken is veel moeilijker (als je het ook nog bruikbaar wil maken) - soms is het exclusief locken echter wel belangrijk (het zou toch vervelend zijn als je bv. je "services.ini" kan wissen en al je systeem services zijn weg)
  • Hoe zou je ACL's (permissions zeg maar) implementeren op het niveau van INI files?
  • Hoe zou je auditting implementeren op het niveau van INI files?
Al met al is het niet zo simpel als dat het lijkt - en is er met goede reden gekozen voor een registry database :)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
ironx schreef op 14 maart 2004 @ 23:47:
[...]

Dit zou je inderdaad ook als een voordeel kunnen beschouwen. Het register ervaar ik echt als een hel, veel software wat je verwijderd hebt staat nog doodleuk in je register.

Jammerlijke is dat linux op een ander punt ook niet netjes is. Update systemen zoals APT, Emerge, YUM enz. die laten je schijf ook beetje bij beetje vol lopen doordat je steeds nieuwe software lijsten binnenhaalt. Een netjes systeem zoals schijfopruiming die windows heeft zou erg prettig zijn.
Ps. voor de linux gebruikers, ik weet dat er scriptjes zijn enzo. alleen auto cleaning is er dus nog niet bij.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Volgens mij moet je verschil maken in thuis, kantoor en server gebruik.

Server
Sinds HP, SUN, etc... linux leveren wordt ook deze hardware ondersteund
en is er support voor. Niet gratis natuurlijk.

Ooit wel eens Windows tegengekomen in een kritische omgeving?
Nee, nog nooit. Ik heb in geen enkele server ruimte bij telecom providers
ooit een machine gezien waarop windows was geinstalleerd.
Linux kon je nu regelmatig tegen naast HP-UX, Solaris, Tru64, VAX/VMS, etc.
Dit bewijst maar weer eens dat linux zich kan meten met de grote OSén kwa
stabiliteit en veiligheid.

Kantoor
de gemiddelde kantoor gebruiker heeft voldoende aan een wordprocessor,
mail, etc. Dit alles is ruim voldoende aanwezig in Linux en hier zal mi ook de
volgende grote overstap volgen.
Neem bijv. knoppix CD'tjuh erin en 5 minuten later aan het werk. Ik kan niet
wachten totdat we Linux kunnen booten van een memory stick.
MS gaat hier binnen 3 jaar 50% van deze markt verliezen al was het maar om
de kosten en het slechte economische toestanden..

Thuis
Iedereen zijn eigen keuze naar eigen voorkeur.

Of ik een voorkeur heb? hahaha yep Linux!
Bij mij was de maat vol toen bleek dat het in Word niet eens mogelijk was een
groot document ( 600 pagina's) te maken. Wat een bagger pakket.
MS is groot geworden door hun markt strategie niet door de kwaliteit van hun
software.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

noMSforme schreef op 15 maart 2004 @ 00:21:
Ooit wel eens Windows tegengekomen in een kritische omgeving?
Nee, nog nooit. Ik heb in geen enkele server ruimte bij telecom providers
ooit een machine gezien waarop windows was geinstalleerd.
Sorry hoor, maar dan heb je de laatste jaren toch een niet nader te noemen substantie in je ogen gehad. Wel eens bij HetNet rondgekeken?
de gemiddelde kantoor gebruiker heeft voldoende aan een wordprocessor,
mail, etc.
Ben je wel eens op een kantoor geweest? Gemiddeld is er per 10 gebruikers een custom applicatie aanwezig; inderdaad bagger en vaak nog geprogrammeerd in COBOL, maar de gebruiker schreeuwt moord en brand als je'm die applicatie afpakt. Ga jij met je "knoppix CD'tjuh" effe langs ABN/AMRO of ING of RABO en leg daar uit hoe je die 10000 applicaties gaat ondersteunen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Ik denk dat als iedereen Linux gebruikte ik goud geld verdiende met het instaleren en configuren van computers bij noobs, dus van mij mag het

Verwijderd

noMSforme schreef op 15 maart 2004 @ 00:21:
MS gaat hier binnen 3 jaar 50% van deze markt verliezen
Werd dit in 1999 ook al niet geroepen? En in 2000, 2001, 2002 en 2003????

Zullen we het gewoon maar afwachten i.p.v. voorspellingen te doen?

Verwijderd

Voor mij zijn argumenten om Windows te gebruiken onder meer dat alle programma's die ik gebruik onder Windows draaien, en daar horen inderdaad ook spelletjes bij. Verder is de hardware-support met Windows erg goed te noemen, bij mij bestaat de indruk dat dat met Linux wat minder goed is geregeld. Wat men altijd roept dat Linux zo veel stabieler zou zijn dan Windows is mij nog nooit iets van gebleken, het is met Windows gewoon een kwestie van het systeem goed instellen, en dan draait het ook zeer stabiel. Linux zou zo veel veiliger zijn dan Windows kom je hier als kreet ook veel te vaak tegen, om te beginnen vind ik dat voor 99,99% van de gebruikers geen issue, verder is mij nog nooit iets gebleken van onveiligheid van Windows. Waar je wel kotsziek van wordt is het verschijnsel spyware en adware, niet te vergeten virussen, maar daar kun je jezelf tegen wapenen, het is geen onoverkomelijke zaak. Ik vermoed dat als Linux erg mainstream zou zijn dat deze problemen vanzelf ook bij Linux zouden opduiken, ondanks die vermeende veiligheid van Linux. Het grote voordeel van Linux is en blijft in principe dat het "gratis" is, gratis tussen aanhalingstekens, omdat ik vind dat de extra tijd die je er in moet steken gewoon voor geld staat, die uren kun je ook ergens anders productief aan besteden. En daar hebben we dus inderdaad een nadeel van Windows en andere producten van Microsoft, de prijs is aan de stevige kant. Al met al zie ik geen enkele reden om op Linux over te stappen en ik denk veel mensen met mij. Waar TS mee begint, stel dat Bill Gates Linux had ontwikkeld, dan zouden er ook genoeg programma's en hardware-support voor zijn, het zou een stuk gebruiksvriendelijker zijn, het zou gewoon geld kosten, en bovenal zou de wereld gonzen van virussen die voor Linux zijn geschreven. En die user die zoekt naar systemen die Windows draaien met een zeer lange uptime, die heb ik dus hier, hoeven nooit herstart te worden en draaien allemaal reeds meer dan 2 jaar onafgebroken door, bovendien worden ze door middelbare scholieren gebruikt, een zwaardere aanslag op een systeem valt niet te bedenken. Hier blijven we dus gewoon lekker Windows draaien, die mensen die Linux draaien moeten dat helemaal voor zichzelf weten, maar ze moeten eens ophouden met het consequent met dezelfde invalide argumenten afkraken van Microsoft, dat wordt zo langzamerhand pathetisch.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Miki schreef op 14 maart 2004 @ 23:06:
[...]
Je zegt zelf dat je linux gebruiker bent en je zegt dat de GUI (=1 voor mij) betere/overzichtelijkere is. Volgens mij heeft linux tich GUI's die jezelf tot de laatste details kan aanpassen.
Nee je moet de tekst even goed lezen -> IK zei dat ik de GUI in XP beter en overzichtelijker vond.

Moet heel eerlijk bekennen trouwens dat dit topic totaal geen zin heeft in mijn ogen want aan een linux gebruiker vragen wat ie van windows vind is net zoiets als aan de paus vragen wat ie van condooms en homo's vind.
Valt me namelijkw el op dat men windows altijd zo lekker af loopt te branden en loopt te zeiken over een blauw schermpje e.d maar vergeet ff niet dat microsoft voor ik weet niet hoe lang al marktleider is. En dan wou zo'n linux gebruiker ff gaan vertellen dat ze dat te danken hebben aan hun klote software die altijd maar vast loopt blablablablabla. Komop zeg een k*t geconfigureerde linux bak loopt net zo naadje als een k*t geconfigde windows bak.

Linux mensen denken maar al te graag dat alle computer problemen de wereld uit zijn als iedereen maar linux gebruikt (althans dat denkt 90% van de linux gebruikers, laten we het er op houden dat er 10% nog wel redelijk réeel kan denken). Nee een virus zou er nooit komen voor linux, Nee bij linux heb je geen last van spyware, nee linux is veel stabieler.
Hey hallo het is gratis en ze raken het nog aan de straatstenen niet kwijt. Goh hoe zou dat nou komen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Pagina: 1 2 Laatste