Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 19:43 schreef Blackwater het volgende:
Ik kreeg laatst een mailtje van iemand.
Ik had de tekst doorgelezen en geforward naar wat vrienden en toen dacht ik, laat ik hem hier ook maar posten.
Ik vind het namelijk een goede tekst met een ijzersterke inhoud.

Hier komt ie:
[..]

Wat vinden jullie hiervan??
ik ben er stil van

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 20:40 schreef Avater het volgende:
Mietje:
Als je de teksten erbij quote wordt je verhaal een stuk geloofwaardiger. Volgens mij zit je dit allemaal uit je duim te zuigen.
Tja, bijbelgeschiedenis is iets anders dan exegese. Aan het tweede is er op dit forum geen gebrek, aan kennis van het eerste ontbreekt het nogal. Maw. omdat jij de geschiedenis van de bijbel niet kent, betekent dat nog niet dat ik dingen verzin.

http://www.geocities.com/paulntobin/paulperson.html
It is also important to note that we have no evidence, neither in the Acts of the Apostles nor in his epistles, that Paul ever met the human Jesus. Indeed, in his epistles as we will show letter, he did not consider meeting or having known the earthly Jesus of any great importance. The mark of apostleship is, for him, having seen the risen Jesus. Paul was converted by his own experience of the risen Jesus.

...

Just as he has zealously persecuted the followers of the Way earlier, now with equal zeal Paul preached the new religion; but with a twist not found in it before.

Paul, together with his followers went on three missionary journeys throughout the cities of the eastern Mediterranean. He also wrote epistles to the various places that he had visited to guide his newfound converts. It was Paul who first started preaching the Christian message to the Gentiles. He had problems with the leaders of the religion, Peter and James because of this Gentile conversions, something we will look into more detail later.

The final phase of Paul's life started with his visit to Jerusalem around AD58. There he was accused of being a transgressor of the law, was beaten up by the Jewish mob and rescued by the Roman soldiers. Being a Roma citizen Paul appealed his case to Caesar and he was sent to Rome around AD60 for his trial. He remained under house arrest in Rome for two years (from AD61-62).

Verwijderd

het letterlijk aanhalen van bijbelteksten ter ondersteuning van het aantonen van het betrouwbaarheidsgehalte van die bijbelteksten is weinig betrouwbaar.
Oftewel je kan het bestaan van een god niet aantonen met argumenten waar een god in voorkomt.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 14:29 schreef matthijn99 het volgende:
het letterlijk aanhalen van bijbelteksten ter ondersteuning van het aantonen van het betrouwbaarheidsgehalte van die bijbelteksten is weinig betrouwbaar.
Oftewel je kan het bestaan van een god niet aantonen met argumenten waar een god in voorkomt.
Juist. Je kunt wel geloven dat God bestaat, wat veel mensen doen (doe ik ook), je kunt ook zeker weten dat God bestaat (doe ik niet, slechts heel weinig mensen doen dit). Maar iemand overtuigen kan je niet. Dat kan God alleen. (8>

Verwijderd

It is also important to note that we have no evidence, neither in the Acts of the Apostles nor in his epistles, that Paul ever met the human Jesus. Indeed, in his epistles as we will show letter, he did not consider meeting or having known the earthly Jesus of any great importance. The mark of apostleship is, for him, having seen the risen Jesus. Paul was converted by his own experience of the risen Jesus.
Hiermee wordt gewoon bedoeld, dat Paulus Jesus niet op aarde heeft ontmoet, maar hij heeft de verezen(Met hemelvaart) gezien en is daarom ook een apostel.
Just as he has zealously persecuted the followers of the Way earlier, now with equal zeal Paul preached the new religion; but with a twist not found in it before.
Hier staat dat hij eerst de christenen heeft vervolgd, maar dat hij nou met een schone ziel de nieuwe religie predikte.(Het christendom dus)
Paul, together with his followers went on three missionary journeys throughout the cities of the eastern Mediterranean. He also wrote epistles to the various places that he had visited to guide his newfound converts. It was Paul who first started preaching the Christian message to the Gentiles. He had problems with the leaders of the religion, Peter and James because of this Gentile conversions, something we will look into more detail later.
Hier staat dat Paulus als eerste het christendom aan niet joden predikte. Toen kreeg hij problemen met petrus over de besnijdenis. Wat ook gewoon in de bijbel staat.
The final phase of Paul's life started with his visit to Jerusalem around AD58. There he was accused of being a transgressor of the law, was beaten up by the Jewish mob and rescued by the Roman soldiers. Being a Roma citizen Paul appealed his case to Caesar and he was sent to Rome around AD60 for his trial. He remained under house arrest in Rome for two years (from AD61-62).
Hier wordt hij opgepakt omdat hij het evangelie wilde prediken aan de joden, maar hij kreeg mot met ze. Toen grepen de romeinen in en werdt Paulus opgepakt en omdat hij romein was kon hij zich beroepen op de keizer en dat deed hij dus.

Dit staat trouwens allemaal in de bijbel. Ik snap trouwens niet hoe je aan het vorige stukje komt. Heb je dit stuk niet goed gelezen of is je engels zo slecht? :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 06 februari 2002 21:37 schreef ne0 het volgende:

[..]

Oftewel: je fantasie ging sneller dan je verstand 8-)
Nee, ik zwakte mijn uitspraak wat af, dat is niet hetzelfde >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op dinsdag 05 februari 2002 21:18 schreef Avater het volgende:
Blobber
[..]

Je moet niet God de schuld geven dat dit gebeurd is, maar de satan. De satan wil de joden uitroeien zodat de profetieen in de bijbel niet meer kloppen. De satan probeerde dit ook al in eqypte, maar God heeft er toen voor gezorgd dat dat niet gebeurde. De joden zijn toen uit egypte vertrokken naar het beloofde land(Israël), en dat wou God juist hebben, omdat in Israël de messias zou geboren worden. Je ziet hier duidelijke lijnen lopen naar de tweede wereldoorlog. De joden werden verdrukt en afgeslacht, maar God keerde dit alles ten goede, want na/tijdens de tweede wereldoorlog keerden de joden terug naar Israël.

Waarom straft God de joden in het oude testament?
God heeft in het oude testament vaak de joden moeten straffen voor hun ongehoorzaamheid. God deed dit om ze weer tot inkeer te brengen. Je moet het dus zien als een vader/kind verhouding. De vader straft, zodat het kind op het goeie spoor blijft.

Waarom de joden?
De joden hadden toendertijd een voorbeeld functie ze waren het volk van God en moesten er dus ook naar leven.
Voor al deze uitspraken is geen enkel bewijs, nu ga je natuurlijk citeren uit allerlei religieuze boeken, maar helaas, die zie ik slechts als mooie verhalen uit het verre verleden ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 22:46 schreef Avater het volgende:
Hiermee wordt gewoon bedoeld, dat Paulus Jesus niet op aarde heeft ontmoet, maar hij heeft de verezen(Met hemelvaart) gezien en is daarom ook een apostel.
Juist ja, Paulus heeft Jezus nooit in levende lijve ontmoet, en toch claimt hij hogere autoriteit in geloofsvragen dan de apostelen die Christus persoonlijk kenden en jaren bij hem in de leer waren. Ik zou net zo goed kunnen stellen dat ik de verrezen Christus vorige week in een visioen heb ontmoet, en dat mijn persoontje daarom de hoogste autoriteit in christelijke geloofsvragen is.
Hier staat dat Paulus als eerste het christendom aan niet joden predikte. Toen kreeg hij problemen met petrus over de besnijdenis. Wat ook gewoon in de bijbel staat.
Exact, hij kreeg een conflict met de apostel die Jezus persoonlijk en expliciet had aangewezen als beheerder van zijn kerk en geloof.
Hier wordt hij opgepakt omdat hij het evangelie wilde prediken aan de joden, maar hij kreeg mot met ze. Toen grepen de romeinen in en werdt Paulus opgepakt en omdat hij romein was kon hij zich beroepen op de keizer en dat deed hij dus.
De politieke toestand in het Palestina van 0 AD is vergelijkbaar met die van Nederland in '40-'45. Palestina was bezet gebied, de romeinen waren de gehate bezetter, en het gonsde van de verzetsbewegingen. Claimen dat je een romeins staatsburger was stond dus ongeveer gelijk aan in '40-'45 in Nederland claimen dat je een duitser was.
Dit staat trouwens allemaal in de bijbel. Ik snap trouwens niet hoe je aan het vorige stukje komt. Heb je dit stuk niet goed gelezen of is je engels zo slecht? :)
:? Eerst verwijt je me dat ik dingen uit mijn duim zuig, en vraag je om quotes. Vervolgens lever ik quotes die mijn beweringen staven, en dan stel je dat ik geen engels beheers? Discussieer je altijd op deze manier (ad hominem)?

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
klopt wel, wij gooien de bijbel weg, waardoor wel een beter opvoeding ofzo stond ingeschreven, niet dat ik gelofige ofzo ben, maar daardoor is iedereen anders geworden en volgt zijn eigen leventje, waardoor je meer criminaliteit krijgt.

maar komt niet door een god, die zal niet bestaan, maar door de perso(o)n(en) die de bijbel hebben geschreven.
en hebben bedacht. maarja.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Paulus had enorme mot met de andere apostelen, die (terecht) claimden dat het christendom uit het jodendom voortkwam
Dit klopt dus niet. Paulus heeft geen mot gehad met de andere apostelen over dit onderwerp. Paulus zelf wist heel goed dat het christendom uit jodendom voortkwam.
en dat de joodse ritus (inclusief besnijdenis) ook voor christenen moest gelden. Paulus was het daar niet mee eens, want op die manier viel er natuurlijk geen romein of griek te bekeren.
Dit was het probleem met petrus:

Galaten 3:
11 En toen Petrus te Antiochie gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.
12 Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij [zich] en scheidde zichzelven af, vrezende degenen, die uit de besnijdenis waren.
13 En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Barnabas mede afgetrokken werd door hun veinzing.
14 Maar als ik zag, dat zij niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?
15 Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
16 [Doch] wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
17 Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
Dit escaleerde zover dat Paulus bij zijn 2e bezoek aan Jerusalem werd aangevallen door vroege christenen, en dat hij het romeinse leger om bescherming moest vragen.
Dat waren geen vroege christenen, maar joden.
Daarmee maakte hij bekend dat hij het romeinse staatsburgerschap had aangenomen, wat het schisma tussen hem en de apostelen compleet maakte. Paulus begon vervolgens met smaadstukken over de apostelen en de joden te schrijven, die later in de bijbel terecht kwamen
Paulus begon geen smaadstukken te schrijven en die zijn ook niet in de bijbel gekomen
Eerst verwijt je me dat ik dingen uit mijn duim zuig, en vraag je om quotes. Vervolgens lever ik quotes die mijn beweringen staven, en dan stel je dat ik geen engels beheers? Discussieer je altijd op deze manier (ad hominem)?
Dat van dat engels was een grap ik had dit er niet voor niks achter geplaatst :) . En die quotes staven jou beweringen voor een gedeelte dus niet.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:45 schreef Avater het volgende:
Dit klopt dus niet. Paulus heeft geen mot gehad met de andere apostelen over dit onderwerp. Paulus zelf wist heel goed dat het christendom uit jodendom voortkwam.
Wil je me aub. volledig quoten? Het gaat om het opvolgen van de joodse ritus, en dat beweer ik ook; tenminste als je m'n zinnen niet doormidden knipt.
Dit was het probleem met petrus:

Galaten 3:
Exact wat ik beweer dus, Paulus komt bij Petrus klagen dat met het volgen van de joodse ritus het bekeren van niet-joden een probleem wordt. Petrus en de andere apostelen volharden dat het volgen van de joodse ritus nodig blijft, en de mot begint. Petrus en de andere apostelen zagen het christendom dus niet als een nieuwe religie, maar als het uitkomen van de joodse messias-droom.
Dat waren geen vroege christenen, maar joden.
Zie boven. De messias-profetieen zijn joods, en de eerste volgelingen van Christus beschouwden zich als joden. (Het christendom was dus in principe een joodse sekte.)
Paulus begon geen smaadstukken te schrijven en die zijn ook niet in de bijbel gekomen.
Als ca. 20 jaar na deze gebeurtenissen de evangelien worden geschreven, richten de schrijver zich op Paulus en zijn beweringen. Jezus Barrabas is geen historische figuur, en de keuze die Pilatus het joodse volk zou hebben laten maken is ook nergens vastgelegd door de romeinen zelf (die nogal nauwkeurig waren in hun wetgeving).

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 00:02 schreef blobber het volgende:

[..]

Nee, ik zwakte mijn uitspraak wat af, dat is niet hetzelfde >:)
Of was dat het vervolg daar op?
;)

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 09 februari 2002 00:09 schreef ne0 het volgende:

[..]

Of was dat het vervolg daar op?
;)
O, ik wil mijn uitspraak ook wel weer wat sterker maken als je daar gelukkiger mee bent ;)

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 00:43 schreef blobber het volgende:

[..]

O, ik wil mijn uitspraak ook wel weer wat sterker maken als je daar gelukkiger mee bent ;)
Welke uitspraak ook al weer? :P

duh...

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 17:42 schreef mietje het volgende:
Als ca. 20 jaar na deze gebeurtenissen de evangelien worden geschreven, richten de schrijver zich op Paulus en zijn beweringen. Jezus Barrabas is geen historische figuur, en de keuze die Pilatus het joodse volk zou hebben laten maken is ook nergens vastgelegd door de romeinen zelf (die nogal nauwkeurig waren in hun wetgeving).
Wie is/was Jezus Barrabas???? :?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 09 februari 2002 16:28 schreef ne0 het volgende:

[..]

Welke uitspraak ook al weer? :P

duh...
Slecht geheugen ?
(drank maakt meer kapot dan je lief is) >:)

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 23:54 schreef ne0 het volgende:
Wie is/was Jezus Barrabas???? :?
Een typo ;) Maar de bijbelse Barabbas heet wel degelijk Jezus, net als die andere Jezus. Dat is een van de aanwijzingen dat hier sprake is van contaminatie. De andere aanwijzing is de achternaam Barabbas, dat is aramees voor "zoon van de vader", precies de titel die die andere Jezus ook gebruikte.

(En Google helpt als je me niet gelooft.)
Pagina: 1 2 Laatste