Toon posts:

[algemeen] Wat is er leuk aan programmeren top 10!

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het ergenissen topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/363676/1?limit=25) zit iedereen zijn gal te spuiwen over de minder leuke dingen van programmeren. Zullen we het eens omdraaien en het over de leuke dingen hebben van programmeren.

Mijn eerste aanzet:

1) Het blije gezicht van een klant.
2) Het 'rare' gevoel als die machine doet wat JIJ wilt.
3) Als andere mensen je software ook echt gebruiken / veel hits op je website.
4) Een andere programmeur jouw 'superieure' :) intellect tonen en hem verder helpen.
5) Andermans code tig keer zo snel maken.
6) Een andere programmeur de schuld geven als er iets niet werkt.
7) Mijn compressie algoritme op de C64 wat in de cassette-buffer paste en wel 8KB per seconde aan kon.
8) Een programma hufter-proof krijgen. (nou ja vrijwel dan) :(
9) Lekker kankeren op andere programmeertalen dan je eigen favoriete talen.
10) Die paar keer dat ik MoveNext NIET vergeet in mijn recordset lusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

als je avonden hebt zitten typen zonder ook maar iets te testen, en dat het dan in een keer werkt >:)

.edit: of als je tijdens het coden denkt dat datgene wat in je hoofd zit eigenlijk niet goed is, en dus pak je het gewoon op een totaal andere manier aan (zonder het eerst te designen oid), en dat er dan vervolgens iets veel eleganters uitkomt :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 11:20
Wat dacht je van andermans code reviewen en hem dan met zijn fouten om de oren slaan.

Of:

Beginnen aan iets waarvan je denkt dat het best veel tijd zal kosten, maar doordat je goed opschiet ben je uren binnen je geplande tijd klaar en dus kun je er een paas-ei in bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Op maandag 31 december 2001 00:47 schreef OiSyN het volgende:
als je avonden hebt zitten typen zonder ook maar iets te testen, en dat het dan in een keer werkt >:)

.edit: of als je tijdens het coden denkt dat datgene wat in je hoofd zit eigenlijk niet goed is, en dus pak je het gewoon op een totaal andere manier aan (zonder het eerst te designen oid), en dat er dan vervolgens iets veel eleganters uitkomt :)
Of juist dat je iets op een klein vodje krabbelt en dat vervolgens gaat implementeren. En verrek zeg, het blijkt nog DE oplossing te zijn ook!

En [topic=363456/1/25] vind ik ook heel leuk aan proggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 31 december 2001 00:44 schreef Thargol het volgende:
:D

Als ik m'n eigen code een keer wel begrijp :? :)

Ik vind het leukste sowieso het hele stuk, vanaf het moment tot ik erbij geroepen wordt (stuk voorbereidend werk is door anderen gedaan) tot het moment dat de faktuur de deur uit is en ik het telefoontje krijg van de klant dat ze tevreden zijn "en het oh zo handig werkt" :)
Ik kick niet zo op een supermooie functie (al is het natuurlijk wel 'lekker' als je sommige dingen op een volgens jou mooie manier hebt opgelost), maar vooral op het hele programma, als het goed doet wat het moest doen (en da's soms al verbazingwekkend genoeg :o)).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ja, vooral als je eindgebruiker zo irritant is om de specificaties alsmaar te willen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik programeer, ervaar ik twee gevoelens.

Ten eerste, een soort verzuchting om andere dingen van me af te kunnen zetten, en me bezig te houden met pure, elegante structuren, abstractie, elegantie, harmonie tussen systemen. Hééérlijk. :z

Op de tweede plaats komen de dingen die jullie noemen; het slagen in het maken van iets, respect verdienen bij mede-programmeurs, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keej wat ik leuk vind aan programeren:
1) kan me zelf er over verbazen wat ik allemaal kan
2) tijd vermaak
3) als je iets af heb kan je der trots op zijn
4) mensen kijken tegen je op als je iets af hebt
5) in sommige programma's ben je soms geniaal bezig. ( weet nog van tijden geleden dat je een int niet in een string kon krijgen :P oplossing der voor was de int weg te schrijven in een file en deze uit te lezen en het werkte )
6) het is leuk
7) denk dat er geen 8 meer komt
8) toch nog wel een 8 dus 7 is onzin maar de komt geen 9 meer :P

en dat vind ik leuk aan programeren. persoonlijk. me taaltje is nu vb en ben bussy met php ( en sql koppelingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral iets nieuws proberen, iets coden waar je al een tijdje tegen op ziet en wat dan toch best een redelijk resultaat is geworden.

Ook ben ik na het creeren van iets leuks vaak superenthousiast, en dan is het fijn dat je meteen feedback kunt krijgen van vrienden (op chatboxen, via ICQ). Ik spam iedereen altijd dood nadat ik iets gemaakt heb :) en het geeft enorme voldoening als anderen het ook cool vinden wat je gemaakt heb.

Daarom code ik ook het liefst java appletjes met een graphische inslag denk ik. Super laagdrempelig om te showen (in tegenstelling tot vaak veel l33tere progs die bijvoorbeeld draaien op een minder vaak gebruikt OS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

het leukste:

als het af is met alle programmeurs de kroeg induiken en beseffen dat je de code niet zelf hoeft te onderhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 02:37 schreef -=[Terrorvis]=- het volgende:
5) in sommige programma's ben je soms geniaal bezig. ( weet nog van tijden geleden dat je een int niet in een string kon krijgen :P oplossing der voor was de int weg te schrijven in een file en deze uit te lezen en het werkte )
Uhm.. geniaal ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 31 december 2001 02:37 schreef baschie het volgende:

[knip]

Daarom code ik ook het liefst java appletjes met een graphische inslag denk ik. Super laagdrempelig om te showen (in tegenstelling tot vaak veel l33tere progs die bijvoorbeeld draaien op een minder vaak gebruikt OS)
Tsk... Showoff! :+

heej pssst, check ook even http://www.xs4all.nl/~oisyn/mywork.html#applets :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 07-10 09:49

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op maandag 31 december 2001 02:37 schreef -=[Terrorvis]=- het volgende:
Beetje omslachtig lijkt me :?

Wat ik altijd leuk vond aan programmeren was
-1 Mensen daadwerkelijk blij maken met iets wat jij hebt gecreeerd
-2 Controle over je PC hebben
-3 Mensen naar je gaan kijken of je er ook alles vanaf weet :+

Achja, soms verlang ik nog wel es terug naar mijn programmeertijden. Ik ben er dus helemaal mee gestopt.. Don't ask ;)

wasigh: Kijk, ik post ook een keer hier :D ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja meeste dingen zijn al gezegd, maar ik vind deze het belangrijkst:

1. Je ideen tot leven zien te komen
2. (Veel) mensen je programmatuur met plezier gebruiken
3. (Voor jezelf) weten dat je een kwaliteits produkt hebt gemaakt (helaas kan het altijd beter achteraf ;))
4. Heerlijk tijdsverdrijf met een goed muziekje erbij :)

Helaas ben ik de laatste tijd wat minder toe gekomen aan het 'echte' code werk. Maar ik blijf alles wel beetje volgen, maarja sociale leven heeft ook zo z'n top 10 :)

[edit]ohja, het is ook leuk om het 's nachts laat te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 31 december 2001 04:05 schreef Orphix het volgende:

[knip]

4. Heerlijk tijdsverdrijf met een goed muziekje erbij :)

[nog meer geknip]

[edit]ohja, het is ook leuk om het 's nachts laat te doen :P
Hiermee sla je de spijker op z'n kop! :D
ik merk ook dat ik het snachts beter kan dan overdag (snachts ben ik productiever). Maar misschien komt dat ook wel omdat ik een avond/nachtmens ben (hell, t is nu ook alweer 4:16 am :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 17:38

dusty

Celebrate Life!

Leukste aan programmeren is andere mensen moeilijk zien te doen terwijl de oplossing heel makkelijk is :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leuke aan programmeren is dat je
altijd wel een oplossing vind ookal
is het na een week zoeken,

en is het altijd leuk als we op
tweakers weer ruzie maken of perl of
PHP nou beter is

[off-topic]
Nog een Fijn 2002 Trouwens
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Laatst online: 07-10-2022
Schoonheid is het enige leuke aan programmeren :) .

Een mooi OO design kan leuk zijn als je kunt zien dat het prachtig te gebruiken is in verschillende situaties. M'n XFileReader in dit topic ( [topic=354768/1/25] ) is daar een simpel, maar effectief voorbeeld van :) .

Een fraaie en compacte notatie kan leuk zijn, het abstraheren van een specifiek geval naar een generieke oplossing kan erg leuk zijn, het ontdekken van generieke patronen in code, die je eerst nog niet had gezien.

Een fraaie toepassing van een declaratieve-taal kan een genot zijn. Een leuke toepassing van XSLT of Stratego kan een kunstwerk op zich zijn :) . Functionele talen zijn weer een klasse apart: dat is ware schoonheid :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 08:20 schreef dusty het volgende:
Leukste aan programmeren is andere mensen moeilijk zien te doen terwijl de oplossing heel makkelijk is :+
Dat komt omdat jij altijd met van die oplossingen komen waar niemand wat aan heeft ;)

Het mooiste vind ik eigenlijk het begin. Dus database ontwerp enzo. En dan de queries bouwen enzo.
Het minst leuk vind ik bugs eruit werken. Dan heb ik imho mijn werk al gedaan (stfu), en dan heb ik geen zin meer, en dan moet ik nog een tijd lang kleine dingen gaan fixen. Daar heb ik dan echt geen zin meer in, op naar het volgende project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 31 december 2001 09:17 schreef Nielsz het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij altijd met van die oplossingen komen waar niemand wat aan heeft ;)
Als men zou nadenken zou men het kunnen relativeren en dan kan men er opeens wel lering uit trekken. ;)
Het mooiste vind ik eigenlijk het begin. Dus database ontwerp enzo. En dan de queries bouwen enzo.
Goed begin is het halve werk, Als je het nou ook nog eens goed zou kunnen he >:) :+

;)
Het minst leuk vind ik bugs eruit werken. Dan heb ik imho mijn werk al gedaan (stfu), en dan heb ik geen zin meer, en dan moet ik nog een tijd lang kleine dingen gaan fixen. Daar heb ik dan echt geen zin meer in, op naar het volgende project :)
Dan heb je een slecht begin gemaakt, maar je kan niet alles hebben :+

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 09:38 schreef dusty het volgende:

[..]

Als men zou nadenken zou men het kunnen relativeren en dan kan men er opeens wel lering uit trekken. ;)
[..]

Goed begin is het halve werk, Als je het nou ook nog eens goed zou kunnen he >:) :+
;)
idd mooi dat ik dat goed kan ja *D :)
[..]

Dan heb je een slecht begin gemaakt, maar je kan niet alles hebben :+
/onzin, bugs zijn niet te voorkomen. Alsof ik van jou nog geen projectje heb gezien waar je stripslashes was vergeten :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

1) Het blije gezicht van een klant.
Of van de baas. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk aan programmeren:

- Als defensief programmeren beloond wordt. Denk dan aan die collega, die altijd "snel snel snel" en "het werkt toch?" en "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" hanteert de meest ranzige code maakt, en er vervolgens niet meer uitkomt als er iets mis gaat, terwijl je dergelijke problemen in een paar minuten hebt verholpen.

- Als een systeem heel elegant is. Het systeem is opgedeeld in logische eenheden die zelfs de klant begrijpt, die eenheden zijn simpel, krachtig en flexibel in te zetten, en het hele systeem is goed uit te breiden.

- Als je iets schijnbaar heel specifieks kan generaliseren naar een krachtige en herhaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

:)

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Wat ook altijd leuk is, als je mensen af kan troeven ;)

Of als je collega trots verteld dat hij met asp.NET een site heeft gebouwd met allemaal moeilijke componenten en doorshiftmodules en fratsen dat laat zien welke cd's je hebt, en ik denk: "tja, en wat kan er in php niet? (en is binnen een half uur af :) )" (nofi) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

ontwerpen en programmeren is al spelen met lego, maar dit keer raken de steentjes niet op. En als een steentje niet goed genoeg is, ontwerp je een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Laatst online: 07-10-2022
Alarmnummer: ontwerpen en programmeren is al spelen met lego, maar dit keer raken de steentjes niet op.
LOL :D :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 31 december 2001 11:39 schreef Alarmnummer het volgende:
ontwerpen en programmeren is al spelen met lego, maar dit keer raken de steentjes niet op. En als een steentje niet goed genoeg is, ontwerp je een nieuwe :)
ZOu alleen fijn zijn als meer mensen wisten dat je geen nieuw steentje krijgt door twee steentjes samen te voegen :+

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 12:28 schreef dusty het volgende:

[..]

ZOu alleen fijn zijn als meer mensen wisten dat je geen nieuw steentje krijgt door twee steentjes samen te voegen :+
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

Op maandag 31 december 2001 12:28 schreef dusty het volgende:

[..]

Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smiles/worshippy.gif :+

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een klant weer iets ontzettend 'cools' heeft bedacht en vraagt of het mogelijk is. Twijfelend zeggen dat dat wel veel werk is en dan thuis even het componentje downloaden dat dat kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 15:26

Roel

screen -x addict

1) Als je iets hebt gemaakt en dan in de trein een betere oplossing bedenkt. En dan kom je thuis, werkt het al op die manier.

2) Als je iets schrijft en andere mensen gaan 't gebruiken. Jij gebruikt 't zelf niet meer omdat je een ander os hebt ofzo maar je ziet nog wel tientallen mensen je programma gebruiken :)

3) Zeer vreemd commentaar in je code stoppen die toch nooit door niemand wordt gezien :)

4) Als mensen bij je komen vragen om hulp en je ook nog eens het goede antwoord weet

5) Lichtgevende legosteentjes ontwerpen :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verplicht documenteren (voor school ofzo)
PHP:
1
2
3
<?
$i++;   // tel 1 bij $i op
?>

Ze hebben me er al is een punt voor afgetrokken ook trouwens dus niet proberen als je denkt een 6 te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Een stuk software ontwerpen, en implementeren dan op zo'n manier dat het vrijwel direct doet wat het moet doen, itt het voor de boeg weg proggen en telkens weer op nieuwe bugs stranden. (Die van anderen >:) )

Communicatie tussen verschillende applicaties/apparaten/weet ik veel. Het blijft geweldig om te zien dat het toch telkens weer werkt :)

Het aansturen van hardware met je software. Ik vind het geweldig om (na veel werk) dingen te zien bewegen.

Databaseje af en toe voor de afwisseling is ook wel grappig. Houdt je scherp. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 07-10 20:22
1. als je een half uurtje hard gewerkt hebt, zien dat 't goed werkt :), maar na een poosje kijken op een of andere website zie je dat iemand anders 't 2 keer zo snel heeft gemaakt

2. als je een geweldig programmaatje hebt gemaakt voor programma x, waarvan je dacht dat 't nog niet bestond en wat je 83 uur hebt gekost, maar als je dan op de site van programma x kijkt zie je dat dat in beta 2 al bijgevoegd was

3. eh...

:P

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 19:23
Ach, over een paar jaar mag ik weer wat lettertjes aan m'n naam toevoegen, geeft ook wel een kick.

Verder is het natuurlijk gewoon een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Het allermooiste van programmeren vind ik als je klaar bent en mensen zijn blij met je programma en het scheelt ze tijd. Dan heb je echt het idee dat je wat nuttigs hebt gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Laatst online: 23:04

Sjonny

Fratser

kijken naar je code van lang gelezen en denken "wat heb ik hier voor ranzige oplossing/constuctie bedacht".
nog leuker als die code van vorige week is :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Als mensen elke week lopen te k*tten met word, notepad, en excel om een textbestand aan te passen, en jij vervolgens met een perl one-liner hetzelfde in 20 seconden doet.

De uitdrukking van die mensen kent grofweg 3 stadia:
-ongeduldig (als jij al klaar bent en zij denken: "Waarom werkt ie niet door?" )
-onthutst (als het doordringt dat het af is, en goed is)
-blij (als ze zich realiseren dat ze voortaan 3 uur per week extra hebben om koffie te drinken)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb alleen nog maar echte prog opdrachten gedaan voor school (ja php voor me werk, maar dat is geen proggen, halfbakken taal ;)). Echt cool vind ik gewoon dat je met verschillende groepen dezelfde opdracht moet maken en dan aan het einde allemaal een presentatie geven en kijken wat je gemaakt hebt enzo (laatste presentatie was ik natuurlijk ziek, heb ik gemist dat we het toch helemaal niet slecht hadden gedaan :().
In een groep aan een opdracht werken blijft leuk (als je een goeie groep hebt), iedereen maakt een deel en je voegt het bij elkaar en het werkt, blijft fijn gevoel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 13:27 schreef farlane het volgende:
Een stuk software ontwerpen, en implementeren dan op zo'n manier dat het vrijwel direct doet wat het moet doen
jammer dat de mensen die bepalen wat het zou moeten doen nog al eens van gedachten veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 31 december 2001 18:40 schreef trifling het volgende:

[..]

jammer dat de mensen die bepalen wat het zou moeten doen nog al eens van gedachten veranderen
dat hoort weer in [topic=363676/1/100] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je iets wil maken waarvan je van te voren nog niet precies van weet of het je gaat lukken, en als het uiteindelijk toch lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 14:02

Apache

amateur software devver

Op maandag 31 december 2001 11:39 schreef Alarmnummer het volgende:
Ja, programmeren heeft bij mij ook een hoog "lego gehalte", was ik vroeger ook verslaafd aan ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1