Wat betreft de 2.1 setjes staat er een aardig uitgebreide review op tweakers.net, namelijk
hier. Dolby (en dan ga ik even uit van dolby digital in combinatie met DVD) kun je op meerdere manieren krijgen.
1] Allereerst is er de externe decoder, oftewel, een dolby digital decoder die losstaat van je pc. Deze zit dan in de speakerset verwerk in een los kastje of bijv. in de subwoofermodule waar dan alle aansluitingen zitten. Een dergelijke set kun je dan verbinden met een zogeheten digitale interlink, bijvoorbeeld zo'n optisch kabeltje (zitten op geluidskaarten). Een aparte DD versterker en speakers laat ik even buiten beschouwing wegens het budget.
nodig:
geluidskaart met digitale uitgang (vanaf 120,- ongeveer?)
speakerset met digitale ingang en Dolby Digital decoder (vanaf 500,- ofzo)
2] Dan is er de interne decoder. Deze zit dan op de geluidskaart en zet het dolby digital signaal om naar 6 losse kanalen. Een 5.1 speakerset met dus ook 5.1 ingangen (6 dus totaal) sluit je vervolgens aan op de geluidskaart. Gezien er veelal twee kanalen door zo'n kabel gaan (L+R) heb je er drie nodig. Het enigste dat een 5.1 speakerset doet is dus het versterken van de verkregen kanalen.
nodig:
geluidskaart met Dolby Digital decoder (prijs varieert)
speakerset met 5.1 speakeringang (zoals die trust)
3] En je hebt nog de softwarematige decoder. Alle programma's om DVD's mee af te spelen heben er een (bijvoorbeeld Power DVD). Ze kunnen het digitale signaal omzetten naar een stereo signaal, maar nog veel interessanter, ook naar 4 kanalen. Namelijk Links, Rechts, LinksAchter en RechtsAchter. Het subwoofer kanaal wordt gewoon bij de frontkanalen (L+R) toegevoegd (dit weet ik niet 100% zeker overigens). En het centerkanaal wordt ook gewoon aan de frontkanalen toegevoegd. Je geluidskaart moet echter wel twéé audio-outputs hebben. Maar de meeste hebben dat wel (vanaf de SB128 dacht ik zelfs).
nodig:
geluidskaart met twee audio uitgangen (vanaf 70,- gulden ofzo)
twéé stereo speakersets of één four point surround (prijs varieert)
Optie drie is de goedkoopste oplossing omdat je niet hoeft te betalen voor de Dolby Digital decoder. Daarnaast kun je eventueel de speakers gefaseerd kopen (eerst front en later de rears) plus je kunt makkelijk upgraden. Wat je echter wel mist is een center speaker. Maar als je achter de pc films kijkt is dit ook niet nodig. De ideale opstelling is namelijk je Linker en Rechter speaker direct naast het beeld wat bij een computer makkelijk is te doen. Het center geluid komt uit beide speakers, dus het is eigenlijk niet nodig om er nog eentje tussen te zetten bovenop of onder de monitor.
Het nadeel is dat het subwoofer kanaal niet meer gescheiden blijft (het is geen apart signaal meer, de .1 in een 5.1 set). Maar op deze schaal maakt dat eigenlijk ook vrij weinig uit. Een 2.1 speakerset kan ook prima de lage tonen eruit filteren en naar de subwoofer sturen. Dit gebeurt intern met een scheidingsfilter (alle 2.1 sets hebben er een).