Programmeer ergenissen top 10 :)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 13:14 schreef Speedpete het volgende:
Heb ooit ergens gelezen hoe je er voor kan zorgen dat je code amper gejat wordt, de tip: gebruik rare vars.

...

Als buitenstaander zal dat ZWAAR irritant zijn.
Dan maak je het voor je zelf ook lastiger. In zo'n geval kan je beter een obfuscator gebruiken in je release versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Het enige voordeel wat ik kan bedenken mbt. case-sensitivity is het punt wat mbravenboer noemde, nl. dat wij in het westen niet de enige op de wereld zijn.

Ikzelf heb me het meest bezig gehouden met de C familie van talen (C, C++, Java, later PHP ivm webdev) en casesensitivity is dan geen ergernis maar een gewoonte. En dan kom je al heel gauw op codeconventies terecht.

Hoe doe je de naamgeving? Als je tijdens het coden de naam van een variabele mag veranderen, wat blijft er dan over van de consequente naamgeving, als je niet gedwongen wordt die toe te blijven passen?

Ik ben zelf heel erg voor constanten met HOOFDLETTERS_EN_UNDERSCORES, klassenamen met HoofdEnKleineLetters, en functienamen en variabelen met kleineLetterBeginnend

variabelenamen zo min mogelijk gecombineerde woorden. Liever "waarde" dan "waardeDieDitBevat" en ga zo maar door. Dan wordt case-sensititivity een hulpstuk om consequent naamgevingen te gebruiken.

Mijn grootste ergernis aan PHP is dat je er zo ongelooflijk lui van wordt, en dat komt vaak op codevervuiling. Zo kwam ik laatst in een stuk code een $i = 0; ofzo tegen. Verder deed ik niets met $i en had ik er niets voor gedaan, dus dat sloeg helemaal nergens op.

Ook in PHP vind ik het verschil tussen == en === nogal eens irritant. PHP is eigenlijk te slap om echt nette en strakke programmastructuren in te schrijven, maar het blijft een taal/parser die ik zal moeten gebruiken voor mijn werk... Ik word liever op mijn vingers getikt door een compiler of parser, dan dat ik een flauwe codert word :+

Verder ben ik het zoals altijd eens met mbravenboer en OiSyN

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Constanten in hoofdletters vind ik zelf niet zo'n succes, hoewel ik er niet echt een probleem mee heb en ook wel eens gebruik. Het schreewt alleen zo erg. Maar dat kan aan mij liggen; ik heb eens met code moeten werken waarbij alle functies in uppercase stonden. Om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 02 januari 2002 14:14 schreef lnfinitive het volgende:
Constanten in hoofdletters vind ik zelf niet zo'n succes, hoewel ik er niet echt een probleem mee heb en ook wel eens gebruik. Het schreewt alleen zo erg. Maar dat kan aan mij liggen; ik heb eens met code moeten werken waarbij alle functies in uppercase stonden. Om gek van te worden.
het is natuurlijk een keuze. Ik gebruik het liefst zo min mogelijk constanten en macros, maar je kan altijd zien dat het spul is wat constant is :-)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- 't onbreken van een (bool)?'thenreturn':'elsereturn' constructie in bijv. delphi.

- meer tijd spenderen aan het instellen van je project dan aan 't coden zelf in VC++.

- het ontbreken van een fatsoenlijke IDE bij grafische ontwikkeltools (JBuilder heeft mij errug lang ge-ergerd.. wat een bagger omgeving zeg).

- het ontbreken van int++ en int-- in delphi, en het niet ter plekke kunnen declareren van variabelen ;)

- baggertrage compilers (nogmaals een JBuilder frustratie.. dat zo'n compiler van de makers van delphi af kan komen zeg..)

kheb echt nog nooit in een fijnere ontwikkelomgeving gewerkt als in delphi (inspringen met cltr-u en -i, keypoints met ctrl-cijfertje.. dat soort heerlijke features).. zelfs VC++ kan er niet aan tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor de Turbo IDE van Borland (DOS text-based IDE). Geweldig. Alle simpele instellingen zijn te doen en geen overbodige melpfuncties.

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 02 januari 2002 15:10 schreef abraxas het volgende:
kheb echt nog nooit in een fijnere ontwikkelomgeving gewerkt als in delphi (inspringen met cltr-u en -i, keypoints met ctrl-cijfertje.. dat soort heerlijke features).. zelfs VC++ kan er niet aan tippen.
inspringen kan in VC++ ook (en je kan zelf de sneltoetsen binden). Die keypoints zijn er (geloof ik) niet, maar ik weet zeker dat VC++ heel wat meer functionaliteit bevalt dan jij denkt :)
Het lekkere van VC++ vind ik dat het gewoon compleet aanpasbaar is... Je kunt menu's en toolbars aanmaken en aanpassen, sneltoetsen configureren, plug-ins voor programmeren, en zeker met de Visual Assist plug-in heb je een gigantisch goeie intellisense en syntax coloring
meer tijd spenderen aan het instellen van je project dan aan 't coden zelf in VC++.
hier ben ik het ook absoluut niet mee eens. Het is new project, projectje uitkiezen, even instellen, en klaar. 2 minuten werk! Dat valt toch best mee...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.edit: hmmmz verkeerde topic :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Op maandag 31 december 2001 16:30 schreef OiSyN het volgende:

[..]

Omdat je nog variabelen kunt declareren na de class
code:
1
2
3
class Blaat
{
} blaat1, blaat2;
en functies >:)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Op woensdag 02 januari 2002 15:02 schreef drm het volgende:
het is natuurlijk een keuze. Ik gebruik het liefst zo min mogelijk constanten en macros, maar je kan altijd zien dat het spul is wat constant is :-)
Tja... gebruik dan een echt leesbaar en handig systeem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
int    g_GlobalValue     = 50;
const int   c_ConstantValue   = 10;

typedef enum
  {
  e_SdtAnEnumerate      = 1,
  e_SdtAnotherEnumerate  = 2,
  e_SdtSomeThirdEnumerate     = 3,
  } t_SomeDataType;

class MyPersonalClass
{
public:
  MyPersonalClass(int p_SomeParameter)
    {
    t_SomeDataType   l_LocalVariable = e_SdtAnEnumerate;

m_SomeMemberVariable = p_SomeMemberVariable;
    }

private:
  int           m_SomeMemberVariable;
};

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op woensdag 02 januari 2002 15:10 schreef abraxas het volgende:
Ik gebruik dagelijks VC++ en BCB (zelfde IDE als Delphi), ennuh:
• In Delphi/BCB is het ctrl+SHIFT+i en ctrl+SHIFT+u voor inspringen ;)
• Ik vind persoonlijk TAB en shift-TAB zoals in VB/VC++ veel handiger dan de Borland-variant

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik vervelend vind is dat we op de Haagse Hogeschool met JBuilder ineens bij elkaar kunnen klikken wat we maar willen, maar die sjablonen die er standaard inzitten zijn g5%&*&(*__&&EREDY irritant! Ik ben dan echt 10 minuten bezig met slepen, verwijderen enz. Het is dan wel een handig proggie want knoppen enzo invoegen gaat 10 kee zo snel. Maar maak het dan ook goed af!

Tweede ergernis is slecht tot geen commentaar bij OS of wat dan ook. Leg dan tenminste uit wat iets doet en niet hoe het dat dan doet, anders zie je het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[php] Error on line 129 als je een ";"vergeten bent .. kan ik weer gaan tellen in notepad >:)

(ik ben er overigens vorig jaar (30 december dus) achter gekomen dat er een statusbalk in notpad zit :9)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 18:46 schreef curry684 het volgende:

[..]

Ik gebruik dagelijks VC++ en BCB (zelfde IDE als Delphi), ennuh:
• In Delphi/BCB is het ctrl+SHIFT+i en ctrl+SHIFT+u voor inspringen ;)
• Ik vind persoonlijk TAB en shift-TAB zoals in VB/VC++ veel handiger dan de Borland-variant

ctrl-shift of ctrl, what's the difference :P tis voor mij een automatisme... das met wel meer dingen die ik niet zo zou kunnen herinneren, maar ga ik ze typen, dan weet ik 't wel (zoals wachtwoorden).

nou ben ik trouwens niet zo enorm bekend met VC++, dus wellicht ben ik daar wat te voorbarig over geweest :) 1 ding is me heel duidelijk doch, delphi is default prima te gebruiken en in VC++ zal je eerst toch je workspace flink moeten instellen, en voor een VC++-n00b als ik kan dat best nog lastig zijn (wel errug handig dat je die config er ook als 1 regel in kan pasten btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik erger me niet echt aan een programmeer taal... meer aan de mensen:

- Mensen die zonodig tabs gebruiken om in te springen in code.

- de MSDN documentatie... staat veel in, maar helaas klopt het niet altijd zoals het staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op woensdag 02 januari 2002 19:39 schreef vicz het volgende:
Neuh da's het probleem niet zo (ik gebruik ook tabs :) ), het wordt pas erg als ze expres de optie 'Replace tabs with spaces' uitzetten :r
- de MSDN documentatie... staat veel in, maar helaas klopt het niet altijd zoals het staat beschreven.
Ik kom zelden een echte fout tegen, MSDN heeft meer last van wilde 'omissies' (probeer een keertje voor de lol WinINet asynchroon aan de praat te krijgen.....)

Liever vrijwel altijd correcte documentatie dan geen documentatie, of een 'zoek maar op in de kernel-source' :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 02 januari 2002 19:39 schreef vicz het volgende:

uhm... jij gebruikt spaties? :r Lekker fijn als je het weer terug wil indenten. Bovendien dwing je dan andere mensen die jouw code lezen ook jouw aantal spaties te gebruiken, met tabs heb je dat niet omdat iedereen dat zelf in kan stellen
Ik heb een hoop gelezen en uitgeprobeerd, en ik ben nog nooit iets tegen gekomen wat niet klopt (meer van die foutjes die je zelf veroorzaakt door het niet goed lezen van de MSDN (remarks stukje vergeten bijvoorbeeld))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op woensdag 02 januari 2002 19:55 schreef OiSyN het volgende:
uhm... jij gebruikt spaties? :r Lekker fijn als je het weer terug wil indenten.
Daarvoor heb je dus net shift-TAB en/of ctrl-shift-u? :?
Bovendien dwing je dan andere mensen die jouw code lezen ook jouw aantal spaties te gebruiken, met tabs heb je dat niet omdat iedereen dat zelf in kan stellen
Ja inderdaad, je dwingt andere mensen om de code in hetzelfde formaat te lezen als waarin het leesbaar is geschreven. Ik vind het dodelijk irritant als ik sourcecode op websites eerst moet vernaggelen in Wordpad of een IDE omdat IE toevallig standaard 4 spaties als tabsize gebruikt en die code dan onleesbaar is.

Stel het volgende stukje compleet uit mijn duim:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
// Return immediately if no indentation requested
if(p_IndentMode == e_ImNone)
  return;

// Check for generic indentation
else if(p_IndentMode == e_ImGeneric &&
      l_LineLength > 0 &&
      p_IndentSize > 0)
  {
  return PerformGenericIndent(p_IndentSize);
  }

// Check for smart indentation
else if(p_IndentMode == e_ImSmart &&
      p_IndentSize > l_LineLength)
  {
  // Make sure the license is sufficient and correct libraries are present
  if(g_Configuration->LicenseType() >= e_LtProfessional &&
     g_Configuration->LibraryVersions() >= c_VersionId)
    {
    return PerformSmartIndent(p_IndentSize);
    }
  // Otherwise just do the generic indent
  else
    {
    }
  }

// All other cases throw exception
else throw EIllegalParameters("ApplyIndent",
                    "Wrong license type or our software\n"
                    "sucks bigtime and crashed.");

Dit is een mooi opgemaakt stukje code... totdat je het door een andere tab-size flikkert, dan blijft er geen kont van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 02 januari 2002 21:08 schreef curry684 het volgende:

[..]

Daarvoor heb je dus net shift-TAB en/of ctrl-shift-u? :?
niet alle editors hebben dat
Ja inderdaad, je dwingt andere mensen om de code in hetzelfde formaat te lezen als waarin het leesbaar is geschreven. Ik vind het dodelijk irritant als ik sourcecode op websites eerst moet vernaggelen in Wordpad of een IDE omdat IE toevallig standaard 4 spaties als tabsize gebruikt en die code dan onleesbaar is.
IE gebruikt 6 spaties
Stel het volgende stukje compleet uit mijn duim:
code:
1
... code ...

Dit is een mooi opgemaakt stukje code...
Daar ben ik het sowieso al niet mee eens, ik vind het een zootje :)
totdat je het door een andere tab-size flikkert, dan blijft er geen kont van over.
Hmmmja jij indenteert ook zo dat het afhankelijk is van de vorige regel (bijvoorbeeld haakjesopenen bij een functie). Dat doe ik dus niet en dan heb je er verder ook totaal geen last van met andere tab settings :) (gelukkig kan ik andermans code met VC++ heerlijk tabifyen zodat ik het wel in mijn eigen settings kan bekijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 13:14 schreef Speedpete het volgende:
Ik vraag me weleens af waarom sommige aanroepen zo verrekte lang moeten zijn...
'addActionListener' is mij teveel letters. Zo hebben veel talen van die lange aanroepen.
Dit is juist beter. Fatsoenlijke IDE's hebben code-completion wat minder tikwerk is, maar je code is wel duidelijker!
[edit]
* Speedpete gebruikt ook altijd duidelijke variabelen.
i, j, k, l, m, var1, var2, myStr1, etc. etc.
Maakt het des te moeilijker voor anderen om je code te jatten :)
:'(:'(
Dit is voor mij ook een ergenis, voor een korte methode is het meestal niet zo erg, maar als dit klasse variablen zijn of variabelen van een groter algoritme is het vreselijk puzzelwerk om iets uit te zoeken. Gebruik dan liever xxxIndex ipv i of j etc. Om van k,l,m, varX maar niet te spreken en myStr1 ;(
Heb ooit ergens gelezen hoe je er voor kan zorgen dat je code amper gejat wordt, de tip: gebruik rare vars.
Gebruik een obfuscator, makkelijker als je je code wilt aanpassen en is nog lastiger te rippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

curry684:
Tja... gebruik dan een echt leesbaar en handig systeem:
code:
1
meuk
Dat is natuurlijk maar net wat je leesbaar of handig vindt. Ik vind jouw code ook prima leesbaar, maar ik ben het op mijn manier gewend. Daarnaast heb ik een ******hekel aan underscores, omdat ik dat prima vind te lezen maar echt kloterig te schrijven. 1 van de weinige toetsen die ik vaak missla :D

Ik heb de meeste "conventies" (lees:gebruiken) gewoon overgenomen van de standard library van C(++) zoals hij bij Borland C++ 3.1 geleverd werd, met wat aanpassinkjes, en ik vind het prima leesbaar. Een jaar of 2 geleden kreeg ik van een klasgenoot ook nog wat tips, en toen we samen een projectje gingen kloppen konden we het allebei lezen alsof het allemaal eigen code was.

Dat is natuurlijk the main idea:
wanneer andere mensen het lezen je ze het niet onmogelijk maakt (tenzij je natuurlijk een obfuscator wilt gebruiken).

Ga ajb niet als een obfuscator zitten coden ;)@Speedpete

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 20:24 schreef bobo1on1 het volgende:

[..]

Daar is een hele simpele oplossing voor:
status.caption = " het werkt " & chr(x) & "ok" & chr(x) & " "

waarbij x dus het ASCII nr is van "
Nog veel simpeler:
code:
1
status.Caption = " het werkt ""ok"" "

En ' is echt niet beter als " hoor! Als je de ' (zoals in Pascal) gebruikt dan zit je met het zelfde probleem als je dit teken (') in een string wilt gebruiken.

Wat betreft de subs en functions ( ()-probleem ); gewoon Call blabla(bla, bla) gebruiken! Al blijft het shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op woensdag 02 januari 2002 22:02 schreef OiSyN het volgende:
IE gebruikt 6 spaties
Het was ter illustratie moppie :)

All the more reason overigens: iemand ooit 6 spaties als tab in een source-editor gebruikt?

Over mijn mooie stukje code:
Daar ben ik het sowieso al niet mee eens, ik vind het een zootje :)

Hmmmja jij indenteert ook zo dat het afhankelijk is van de vorige regel (bijvoorbeeld haakjesopenen bij een functie).
Hangt er vanaf wanneer je iets als een zootje gaat definieren:
• Ik zorg ervoor dat alles binnen een IF-statement gelijk geindent is, de alternatieven zijn hier: 6 schermen brede statements of een ENORM zootje van scheve troep.
• Ik plaats bij ingewikkelde functiecalls 1 parameter op 1 regel, geindenteerd achter het haakje inderdaad. Dit zorgt ervoor dat je in 1 klap ziet binnen welke context een bepaalde operatie gebeurt, en welke parameter je zit te modifyen als je iets vermeukt.
Dat doe ik dus niet en dan heb je er verder ook totaal geen last van met andere tab settings :) (gelukkig kan ik andermans code met VC++ heerlijk tabifyen zodat ik het wel in mijn eigen settings kan bekijken)
Ik daag je uit: herschrijf mijn stukje code hierboven eens in jouw stijl. Wil ik wel eens zien welke duidelijker is... en ja ik heb er expres zulke spaghettilogica ingestopt.

Verder zei Drm:
Dat is natuurlijk maar net wat je leesbaar of handig vindt. Ik vind jouw code ook prima leesbaar, maar ik ben het op mijn manier gewend. Daarnaast heb ik een ******hekel aan underscores, omdat ik dat prima vind te lezen maar echt kloterig te schrijven. 1 van de weinige toetsen die ik vaak missla
Die underscore hoort bij de scope-aanduiding. Kun je voor mijn part ook weglaten, maar de prefix zelf is wel gruwelijk nuttig. Zie bijvoorbeeld waarom ik de Hungarian notatie zo ranzig vind:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
volatile int   dwIndex;

class MyClass
{
private:
  int       dwIndex;

public:
  MyClass(int dwIndex = 1)
    {
    int dwIndex = 0;

// Vul hier een stukje code in dat de member-index
    // initialiseert met de parameter-index, en in de
    // globale index bijhoudt welke class er het laatst
    // aangemaakt is. Leef je uit    ;)
    }
};

Dan heb ik toch liever mijn variant (speciaal voor jou zonder underscores ;) ):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
int  gIndex;

class MyClass
{
private:
  int       mIndex;

public:
  MyClass(int pIndex = 1)
    {
    int lIndex = 0;

mIndex = pIndex;
    gIndex = pIndex;
    }
};

Want wat voegt die Hungarian nou eigenlijk toe? Dat die index een dword is? Goh ik had zelf ook wel kunnen bedenken dat het geen string zou zijn. En bij m_Name ga ik evenzo niet aan een int of een bool denken.

* curry684 vindt Hungarian een van de achterlijkste uitvindingen ooit :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 03 januari 2002 19:04 schreef curry684 het volgende:
Ik daag je uit: herschrijf mijn stukje code hierboven eens in jouw stijl. Wil ik wel eens zien welke duidelijker is... en ja ik heb er expres zulke spaghettilogica ingestopt.
ik vond het een zootje omdat je de accolades ook indenteerd... dat komt (voor mij dan) nogal onnatuurlijk over. 'T is waarschijnlijk een gewenning, maar als ik het zo voor het eerst zie vind ik het een zootje :) Maar misschien is een zootje een verkeerd woord, want een zootje == chaos, en dat is jouw code nou ook weer niet :)

maar goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
if (p_IndentMode == e_ImNone)
    return;    // Return immediately if no indentation requested

else if ((p_IndentMode == e_ImGeneric) && (l_LineLength > 0) &&
    (p_IndentSize > 0))
{
    return PerformGenericIndent (p_IndentSize);
}

else if ((p_IndentMode == e_ImSmart) && (p_IndentSize > l_LineLength))
{
    if ((g_Configuration->LicenseType () >= e_LtProfessional) &&
      (g_Configuration->LibraryVersions () >= c_VersionId))
    {
      return PerformSmartIndent (p_IndentSize);
    }
    else // Otherwise just do the generic indent
    {
      return PerformGenericIndent (p_IndentSize);
    }
}
else // All other cases throw exception
{
    throw EIllegalParameters ("ApplyIndent",
      "Wrong license type or our software\nsucks bigtime and crashed.");
}

maar mijn naming conventions zijn heel anders, dus ik zal het nog een keer posten maar dan hoe ik zelf de variabelen en functies zou noemen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
if (indentMode == INDENTMODE_NONE)
    return;    // Return immediately if no indentation requested

else if ((indentMode == INDENTMODE_GENERIC) && (lineLength > 0) &&
    (indentSize > 0))
{
    return performGenericIndent (indentSize);
}

else if ((indentMode == INDENTMODE_SMART) && (indentSize > lineLength))
{
    if ((configuration->getLicenseType () >= LICENSE_PROFESSIONAL) &&
      (configuration->getLibraryVersions () >= versionID))
    {
      return performSmartIndent (indentSize);
    }
    else // Otherwise just do the generic indent
    {
      return performGenericIndent (indentSize);
    }
}
else // All other cases throw exception
{
    throw IllegalParameterException ("ApplyIndent",
      "Wrong license type or our software\nsucks bigtime and crashed.");
}

en even de oude code ter vergelijking
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
// Return immediately if no indentation requested
  return;
      l_LineLength > 0 &&
      p_IndentSize > 0)
  {
  }

else if(p_IndentMode == e_ImSmart &&
      p_IndentSize > l_LineLength)
  {
  if(g_Configuration->LicenseType() >= e_LtProfessional &&
     g_Configuration->LibraryVersions() >= c_VersionId)
    {
    return PerformSmartIndent(p_IndentSize);
    }
  // Otherwise just do the generic indent
  else
    {
    }
  }

// All other cases throw exception
else throw EIllegalParameters("ApplyIndent",
                    "Wrong license type or our software\n"
                    "sucks bigtime and crashed.");

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
MyClass(int dwIndex = 1)
{
    int dwIndex = 0;

// Vul hier een stukje code in dat de member-index
    // initialiseert met de parameter-index, en in de
    // globale index bijhoudt welke class er het laatst
    // aangemaakt is. Leef je uit    ;)
}
volgens mij kan dat helemaal niet, aangezien locale variabelen en parameters dezelfde scope hebben

dus even afgezien van dat wordt het
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MyClass (int dwIndex = 1)
{
    this->dwIndex = dwIndex;
    of
    MyClass::dwIndex = dwIndex;

::dwIndex = dwIndex; // wat moest hier nou eigenlijk? :?
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op donderdag 03 januari 2002 21:22 schreef OiSyN het volgende:
volgens mij kan dat helemaal niet, aangezien locale variabelen en parameters dezelfde scope hebben
Klopt, mijn fout... voordeel 1 van mijn aanpak overigens meteen aangetoond 8-)
dus even afgezien van dat wordt het
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MyClass (int dwIndex = 1)
{
    this->dwIndex = dwIndex;
    of
    MyClass::dwIndex = dwIndex;

::dwIndex = dwIndex; // wat moest hier nou eigenlijk? :?
}

Kinda says it all ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.... hier erger ik me ook aan:
code:
1
2
for (int i=0;i<9;i++) doSomething();
for (int i=0;i<9;i++) doSomethingToo();

Gaat VC++ nl over klagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:17

Jrz

––––––––––––

Op donderdag 03 januari 2002 22:41 schreef vicz het volgende:
code:
1
2

Niet zijken lul... gewoon lezen hoe je dat kan fixen in vc

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 20:58 schreef OiSyN de volgende meuk:

[ .. nieuwe code .. ]

Naar mijn naming conventions zijn heel anders, dus ik zal het nog een keer posten maar dan hoe ik zelf de variabelen en functies zou noemen:

[ .. oude code .. ]
*kneels down and worships OiSyN as ultimate code crafter :D

Kijk, dat is nou code, die je met plezier drie jaar later nog eens gaat debuggen i.t.t. tot wat Perl dingen die ik ooit ben tegengekomen en waaraan ik de meest verschrikkelijke nachtmerries heb overgehouden na nachtenlange programmeersessies ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 22:44 schreef Jrz het volgende:

[..]

Goh... je hebt het wel moeilijk he... beetje vriendelijker mag ook wel...
Ik kan alleen een zogenaamde workaround vinden, geen fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Op donderdag 03 januari 2002 22:44 schreef Jrz het volgende:

[..]

Wat is er met jou aan de hand? Lekker vriendelijk vandaag zo te zien.. Het is gewoon irritant dat zulke regeltjes niet werken terwijl er in principe niets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 22:41 schreef vicz het volgende:
code:
1
2

Ik ken VC++ niet maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet gepikt wordt; namelijk:
code:
1
for (int i=0;i<9;i++) ...

Hiermee is i als int geïnitialiseerd en gedefinieerd (ik mis deze constructies nog steeds in Delphi wat mijn grootste ergernis is).
Als je deze vervolgens weer gaat definiëren en dan ook nog weer een keer als precies hetzelfde type dan is het eigenlijk wel goed dat hij gaat klagen, imho.
Bovendien zou ik dit als volgt doen, al kan ik het natuurlijk helemaal fout hebben!
code:
1
2
3
4
5
for (int i=0;i<9;i++)
{
  DoSomething;
  DoSomethingToo;
};

En als het niet anders kan:
code:
1
2
  for (int i=0;i<9;i++) DoSomething;
  for (    i=0;i<9;i++) DoSomethingToo;

Ik ken VC++ helemaal niet goed, dus let maar niet teveel op mijn code aangezien die ongetwijfeld fout zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:31 schreef hvdberg het volgende:

[..]

Als je deze vervolgens weer gaat definiëren en dan ook nog weer een keer als precies hetzelfde type dan is het eigenlijk wel goed dat hij gaat klagen, imho.
De variable zou binnen de "for" scoop moeten vallen en niet buiten de for loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Zou' inderdaad. De oudere C++ compilers vinden dat de variabele buiten de scope valt (was toentertijd standaard) en is later veranderd naar binnen de 'for' scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:49

The End

!Beginning

Op donderdag 03 januari 2002 20:58 veranderde OiSyN curry684's code:

[..]
[knip]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  return;
      l_LineLength > 0 &&
      p_IndentSize > 0)
  {
  }

[/knip]
Vinden jullie het niet irritant dat 'else if' zo staat? Ik kies altijd voor deze variant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  return;
else
{
  if(p_IndentMode == e_ImGeneric &&
      l_LineLength > 0 &&
      p_IndentSize > 0)
  {
  }
}

Dan heb je nog net iets meer overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

vicz:
Ben ik het mee eens. Dat was idd in de oudere compilers (zoals Turbo C++) ook een probleem.
curry684:
Klopt, mijn fout... voordeel 1 van mijn aanpak overigens meteen aangetoond 8-)
[..]

Kinda says it all ;)
Tja, ach... Globale variabelen moet je toch enigszins zien te vermijden, imo. ;)

Maar wat houdt dat Hungarian dan precies in? Dat je het type van een variabele in de naam verwerkt ofzo :?
lijkt me ook een beetje onzin...

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:44 schreef vicz het volgende:

[..]

Het kan voorkomen dat je de toch de variabele buiten de for-scope wilt behouden.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
  for (int i=0;i<obj->Length();i++) DoSomething;
  i *= 4;
  for (int j=i;j>0;j--) DoSomethingToo;

Ik ben het er helemaal mee eens dat het beter zou zijn als je de 'int i' buiten de for-scope zou zetten, dus:
code:
1
2
3
4
  int i;
  for (    i=0;i<obj->Length();i++) DoSomething;
  i *= 4;
  for (int j=i;j>0;j--) DoSomethingToo;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 10:56 schreef drm het volgende:
Maar wat houdt dat Hungarian dan precies in? Dat je het type van een variabele in de naam verwerkt ofzo :?
precies, bijv: strUsername, intMaxHeight etc etc

En dat is dus zeker geen onzin. Deze notatie stelt je in staat voor willekeurige lappen code veel sneller de werking in te zien, dan wanneer je per var eerst zelf het type moet uitzoeken.

Het levert alleen wat problemen als je typeless vars gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op vrijdag 28 december 2001 20:10 schreef Otis het volgende:
';' vergeten in C/C++, waarbij de compiler dan over de zeik gaat doordat de statements volgend op waar die ';' had moeten staan niet meer kloppen (duh). Ipv dat de compiler zelf de ';' toevoegt (dus je code fixt).
Nog erger: de compiler geeft aan
; missing, inserted ; bofore xxxx
(b.v. in PLSQL)

En ondanks dat hij gelijk heeft en mijn fout heeft gevonden, en gecorrigeerd om verder te kunnen gaan MOET IK NOG STEEDS ZELF OOK DE CORRECTIE MAKEN. grrr. 8-(

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 19:53 schreef Breepee het volgende:
tis wel niet echt programmeren, maar ik ergeer me er wel kapot aan: [topic=363087/1] (1 na laatste post).
Is toch al opgelost :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb er 2!

- Mensen die denken dat ze kunnen programmeren en het niet kunnen, maar heel de dag internet afstruinen voor scripts gemaakt door anderen.
- Mensen die omslachtig programmeren en alles commanten (bedoel dan meer webscripting) om te denken dat de pagina nog 10x ge-edit zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waar ik me aan erger?
De ins en outs van assembly onder Windows NT/2K/XP, dat is pas erg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 04 januari 2002 10:55 schreef The End het volgende:

[..]

Vinden jullie het niet irritant dat 'else if' zo staat? Ik kies altijd voor deze variant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if ()
{
}
else
{
    if ()
    {
    }
}

nee, want als je een hele rij else if's hebt, dan wordt het met jouw methode steeds meer geindent, terwijl het eigenlijk op hetzelfde level is...
kijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if (blaat)
{
}
else
{
    if (blaat2)
    {
    }
    else
    {
      if (blaat3)
      {
      }
      else
      {
         if (blaat4)
         {
         }
      }
    }
}

dan is dit veel mooier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if (blaat)
{
}
else if (blaat2)
{
}
else if (blaat3)
{
}
else if (blaat4)
{
}

kent C trouwens geen elseif? (aan elkaar dus) (zo ja: dan zou ik het nog niet gebruiken :P)

dat for probleem in MSVC++ kun je trouwens oplossen door dit in je code te zetten:
code:
1
#define for if (0) {} else for

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
code:
1
2
3
4
5
6
7
if () {
    code;
} else {
    if () {
      code;
    }
};

Switch & case wel es getest? Vind ik persoonlijk veel netter programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  return;
else
{
  if(p_IndentMode == e_ImGeneric &&
      l_LineLength > 0 &&
      p_IndentSize > 0)
  {
  }
}

Uhh... in dit geval doe ik dan liever dit:
code:
1
2
3
4
if(p_IndentMode == e_ImNone) return;
if(p_IndentMode == e_ImGeneric && l_LineLength > 0 && p_IndentSize > 0) {
    }

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

(knip)

Jij hebt zeker nog nooit een echt stevige nested if-else van tientallen regels in mekaar gedraaid als je denkt dat dat overzicht geeft :P

Zie bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if  (p_CommandString == "Logon")
  return PerformLogon();
else if (p_CommandString == "Authenticate")
  return PerformAuthenticate();
else if (p_CommandString == "Logoff")
  return PerformLogoff();
else if (p_CommandString == "Standby")
  return PerformStandby();
else if (p_CommandString == "Update")
  return PerformUpdate();
else if (p_CommandString == "Poll")
  return PerformPoll();
else
  throw EIllegalCommandString(p_CommandString);

Leef je uit in jouw vorm, u wordt gegarandeerd getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op vrijdag 04 januari 2002 11:07 schreef f0r.c3d het volgende:
precies, bijv: strUsername, intMaxHeight etc etc

En dat is dus zeker geen onzin. Deze notatie stelt je in staat voor willekeurige lappen code veel sneller de werking in te zien, dan wanneer je per var eerst zelf het type moet uitzoeken.
Je illustreert dus exact mijn punt tegen Hungarian hier ongewild. Als ik een willekeurige lap code voor mijn neus krijg weet ik nog steeds dat een Username een STRING is en geen INT, en dat een MaxHeight een INT is en geen BOOL. Logisch inzicht is toch volgens mij een vereiste voor een programmeur.

Daarentegen verdwaal je in die willekeurige lap code meteen als je niet waar die strUsername vandaan komt. Wordt die door de aanroepende functie meegegeven als parameter? Heeft de constructor die al gezet in de members? Of is het gewoon een lokale variabele voor de gein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op vrijdag 04 januari 2002 19:36 schreef _JGC_ het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
if () {
    code;
} else {
    if () {
      code;
    }
};

Switch & case wel es getest? Vind ik persoonlijk veel netter programmeren.
Switch werkt alleen op constantes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op vrijdag 04 januari 2002 20:47 schreef vicz het volgende:
[..]

Uhh... in dit geval doe ik dan liever dit:
code:
1
2
3
4
if(p_IndentMode == e_ImNone) return;
if(p_IndentMode == e_ImGeneric && l_LineLength > 0 && p_IndentSize > 0) {
    }

:)
Gatver... IF's die elkaar uitsluiten kunnen indien met 'else' geconstrueerd makkelijker geoptimalizeerd en uitgevoerd worden. Zal in dit specifieke geval weinig uitmaken maar in principe is iedere IF die teveel wordt uitgevoerd een performance-leak natuurlijk. En daar is ELSE nu net tegen bedoeld.

Overigens zie mijn post een stuk hierboven voor hoe het ook kan (gebruik ik zelf altijd daar ik ontiegelijk geil op mooi uitgelijnde en geindenteerde code ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

als je een pracht stuk software hebt geschreven en het werkt alleen op de pc's die je thuis hebt en bij anderen gewoon niet en je kan de fout niet vinden. |:(

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat dacht je van die ' waar je rekening mee moet houden !!!
In SQL statements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op vrijdag 04 januari 2002 22:00 schreef curry684 het volgende:
Switch werkt alleen op constantes.
Precies. En dan ook nog, het gaat van dezelfde expressie uit bij iedere case. Ik ben nu bezig met een of andere CAD-tools voor VLSI opdracht voor school, waarbij ik een aantal else-if's heb, maar waarbij de conditionele expressie bij ieder geval van een aantal andere dingen afhangt. Case-switch werkt netter en fijner, maar het kan gewoon niet altijd.

Trouwens, bij die ingewikkelde else-if's is het wel handig om even goed te documenteren wat je precies doet. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 22:05 schreef curry684 het volgende:

[..]
Overigens zie mijn post een stuk hierboven voor hoe het ook kan (gebruik ik zelf altijd daar ik ontiegelijk geil op mooi uitgelijnde en geindenteerde code ;) )
Ja... wat zijn we nou? Programmeurs of schoonheidsspecialisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 00:40 schreef vicz het volgende:
Jij hebt nog nooit andermans code hoeven onderhouden zo te horen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:33

Klippy

Still Game

1 ding: ";" :(

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op maandag 07 januari 2002 00:40 schreef vicz het volgende:
Allebei :)

Zoals Yarvieh al zegt: wacht maar totdat je met een paar man (of nog erger: tientallen mensen) op een project zit en je allemaal een verschillende rotzooierige codingstyle zonder commentaar hebt. You'd rather be dead... :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op maandag 07 januari 2002 00:54 schreef LiquidSilver het volgende:
1 ding: ";" :(
Lees jij de rest van het topic eens door... hier zijn al meerdere mensen mee gekomen en we hebben al lang beredeneerd dat je niet zonder die ; kan en alleen maar blij mag zijn dat ie in ieder geval consequent overal nodig is.

Zonde dat de errors soms wat onduidelijk zijn maar daar kijk je naar een tijdje ook zo doorheen (en als je erover nadenkt zijn ze wel degelijk logisch gevolg van elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
Op maandag 07 januari 2002 10:24 schreef curry684 het volgende:

[..]

Allebei :)

Zoals Yarvieh al zegt: wacht maar totdat je met een paar man (of nog erger: tientallen mensen) op een project zit en je allemaal een verschillende rotzooierige codingstyle zonder commentaar hebt. You'd rather be dead... :*
Daarom hebben de meeste bedrijven een coding-standaard. Maar je moet je er wel aan houden, en dat wil in het begin nog wel eens falen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Op maandag 07 januari 2002 10:34 schreef whoami het volgende:
Daarom hebben de meeste bedrijven een coding-standaard. Maar je moet je er wel aan houden, en dat wil in het begin nog wel eens falen.
Het ging mij er voornamelijk om dat het houden aan een heldere en duidelijke codingstandaard wel degelijk schoonheidsspecialistenwerk is soms ;) En natuurlijk dat je het je binnen een team niet kunt veroorloven om 'sloppy' met de codingstyle om te springen.

Pagina: 1 2 3 Laatste