Op vrijdag 28 december 2001 20:04 schreef kvdveer het volgende:
Het verschil in aanroepmethode van functions en subs in VB.
Functions moet je aanroepen als:
tralalala = onzin(param1,param2)
subs als
onzin param1, param2
Als je haakjes toevoegt aan de aanroep van een sub, krijg je een compile error: "Expected '='"
Er zit een logica in. Wel een vage trouwens. Maar die is makkelijk te overkomen door simpelweg altijd
Call Subje(params)
te doen. En hetzelfde voor functies (behalve als je wat met de return waarde wilt doen).
In VB.net moet je trouwens gewoon alles aanroepen met haakjes en zonder call.
Op vrijdag 28 december 2001 20:13 schreef markvt het volgende:
in visual basic je kunt geen " gebruiken als je je label een caption wilt geven via je source
bijv.
status.caption = " het werkt "ok" " dat kan niet

dit is maar een voorbeeldje maar soms is dat zwaar irri als ze nou ' daarvoor hadden gebruikt had iets beter geweest
Het had idd wel handig geweest als je iets had kunnen doen als
labeltje.caption = "En hij zei tegen me: \"weet je nog, vroeger, toen alles nog beter was?\". Waarop ik zei..."
Maarja dat is nou eenmaal niet zo, en hoe moeilijk is het nou om ff te onthouden dat een " die je in de string wil zien "" moet zijn... ik zie het probleem niet zo eigenlijk (misschien kwestie van gewenning?).
Op vrijdag 28 december 2001 20:20 schreef jurri@n het volgende:
Visual Basic: Run je progje, blijkt een bugje in te zitten, vergis je je door de source alvast te editten zonder proje te stoppen, stopt progje alsnog.... daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag aangepaste source! Visual basic sluit meteen mee af (of lievergezegd: crasht mee)...
Geef mij daarom maar C++ of Java
Tjah, je kan ook zeggen, als je niet kan subclassen, moet je dat niet doen

Het gebeurt heeeeel zelden dat m'n IDE crashed terwijl ik zelf geen gekke dingen doe. Maar ja, wat let je om C++ te gebruiken i.p.v. VB?
Op vrijdag 28 december 2001 20:22 schreef bobo1on1 het volgende:
Wat dacht je dan van dat je in visual basic niet van hex getalletjes naar decimalen kan rekenen.
Of misschien kan dit wel en ben ik nou zo stom

CDbl() slikt een hoop

Maar VB is denk ik niet de meest geschikte taal als je veel met hex getalletjes zit te spelen...
Op vrijdag 28 december 2001 21:16 schreef Doekman het volgende:
VB:
1 Dat aan enum-waarden een getal gehangen kan worden
Wat is je probleem daarmee? Ik vind het zelf op zich wel handig

2 Geen enum-sets (zoals in delphi/pascal)
Die ken ik niet, dus geen commentaar

3 Dat het line-oriented is (beetje behelpen met die _)
Ik ben er wel aangewend, maar 't zou op zich wel fijn zijn idd als je zelf mag bepalen waar je je code plaatst

4 Kan niet (goed) met strings overweg (bij elke bewerking wordt er een kopie gemaakt

)
Kan efficienter denk ik... maar ja, zo heeft de vb runtime dat nou eenmaal geimplementeerd...
5 Dat functies als IsEmpty en IsNull ook voor explicite types (zoals String, Integer) gedefinieerd zijn.
Tjah alleen zullen ze altijd false teruggeven aangezien een String of Integer niet Null of Empty kunnen zijn...
6 haakjes

8 Dat je niet op een fatsoenlijke manier het aantal dimensies van een variant-array kunt bepalen.
Zou idd handiger kunnen denk ik, hoewel je met ubound() nog wel iets kunt...
9 Geen duidelijk onderscheid tussen statements/keywords/functies
Klopt, 't is allemaal dezelfde kleur in de VB IDE... kweet niet of dat in VB.net beter is
10 Het niet kunnen Redim-en van multi-dimension arrays
Als je die array bij het dimmen al vastzet niet, maar een dynamische array is prima te redimmen.
11 De aanwezigheid van het Option Base statement
12 en de mogelijkheid om een array niet op nul te laten beginnen
Backwards compatible? Kwee nie, Option base heb ik nog nooit gebruikt, en een array niet op 0 laten beginnen, kan weleens handig uitkomen maar ik zal het geen seconde missen als het in VB.net eruit gesloopt is.
13 Alle foutmeldingen waarmee VB je niet verder mee helpt

Tjah MS staat niet bekend om z'n duidelijke foutmelding

Hoewel toch heel veel errors met een beetje nadenken en kijken in je code opeens wel duidelijker worden (bij mij iig wel).
Op zaterdag 29 december 2001 13:10 schreef laupro het volgende:
Visual Basic
- Veels te traag tov C++ oid.
Ligt eraan wat je ermee doet. In een hoop gevallen boeit het helemaal niet dat het een tikkie trager is (en VB is zeker niet meer zo traag als dat iedereen nog steeds denkt).
- (Is al gezegt) Variabelen kunnen geen waarde krijgen bij declareren
VB.net

- Als je werkt met API, vaak een crash (als je via API iets in her register wilt schrijven en je hebt als string s = "")
Je bedoelt, je bent te lui om dat even te controlleren?
ASP (zelfde eigenlijk)
- Té kieskeurig, komt ook omdat ik het zonder debugger oid schrijf.
Hoe bedoel je?
- Irritante dat als ik een SQL-opdracht moet gaan uitvoeren waarbij je een record update dat ik dan door de gebruiker opgegeven waarden moet gaan check en of je geen "'"-tegenkomen (zonder "") (geldt ook voor andere dingen).
Php heeft stripslashes oid. En dat 'probleem' heb je trouwens ook in VB. En je moet (imho) sowieso altijd de invoer checken, kleine moeite om dan meteen ff van alle ' er 2 van te maken.
- Soms onoverizchtelijke dingen:
<a href="mailto:<%=rs.fields("email")%>"><%=rs.fields("name")%></a> <%=rs.fields("datum")%>
Dat ligt meer aan de programmeur dan aan de taal. Veel switchen tussen html-code en asp is sowieso al niet bevordelijk voor de snelheid. En zo'n mailto link zou ik gewoon in z'n geheel met Response.Write wegschrijven.
- Bij fouten wordt meteen het uitvoeren van de hele pagina gestopt (of is dit met 'on error resume next te voorkomen?)
Brakke errorhandling, is in VB.net _eindelijk_ verbeterd. Maar tot die tijd is het idd On Error Resume Next neerpleuren, en daarna checken of Err.Number <> 0 is om de error af te vangen. Of gewoon zorgen dat die fouten niet kunnen voorkomen

Spam
Mijn grootste ergenis: als ik m'n eigen code niet meer begrijp