[GPC] laatste opgave

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 03 januari 2002 17:58 schreef mietje het volgende:
[..]
Ok, nog een keer voor de duidelijkheid: mijn algoritme is niet recursief. [...]Waarom doe ik dit zo ingewikkeld? Om dat het een stuk sneller is dan iteratief het hele bord doorlopen, ik "weet" meteen welke velden ik veranderen moet en hoef ze niet te zoeken. Maarja, het lijkt er steeds meer op dat ik gewoon de regels van het spel verkeerd interpreteer.
Je kan de code naar mijn adres sturen ( user gotter met als domein curlio.com ) en dan zal ik er even naar kijken of ik kan zien waar de fout zit. ( want het MOET een fout zijn. ) Het is inderdaad sneller, met een queue kan het inderdaad flink oplopen, vooral als je gewoon alle buren toevoegd aan je lijst om te controleren, en dan helemaal als je niet zorgt dat alleen nieuwe lokaties worden toegevoegd om te controleren. (dus plaatsen die nog NIET in de queue staan..)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op donderdag 03 januari 2002 11:20 schreef Munters het volgende:
edit: "code" toegevoegd. Dank D2k. Waarom staat dit trouwens niet in de FAQ?
http://gathering.tweakers.net/forum/faq&id=3#02
En als ik een link of iets dergelijks in m'n post wil plakken?
In Topix (de software waar GoT op draait) kun je geen HTML gebruiken, omdat er in het verleden teveel misbruik gemaakt is van de mogelijkheden die HTML biedt.
Wel kan je de welbekende UBB-code gebruiken, echter niet allemaal. De codes die in Topix werken zijn:
[..]Wil je iets zeggen maar je wilt niet dat Topix dingen gaat parsen kun je die tekst tussen
[.code] en [.0/code]
zetten.
:)
ook hier weer ff . toegevoegd

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Jury: is het toegestaan om in pseudocode het explosie-algo hier te beschrijven, of is dat te veel spoiler?
Het doel van de wedstrijd is niet een speelbord schrijven maar een AI...

Localhost, sweet localhost

• D2k

D2k

Op donderdag 03 januari 2002 23:55 schreef kvdveer het volgende:
Jury: is het toegestaan om in pseudocode het explosie-algo hier te beschrijven, of is dat te veel spoiler?
dat lijkt mij nogal een spoiler vind je niet?
je algo beschrijven betekend dat mensen het na kunnen maken.
Mocht je vragen hebben die als een mogelijke spoiler gezien kunnen worden kan je naar dusty mailen (username bij curlio.com)

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

D2K:
goed lezen: het gaat hier over het explosie algo, niet om de AI. De AI is het doel van de wedstrijd, niet het explosiealgo...
Zou je de vraag nogmaals willen beantwoorden?

• D2k

D2k

Op vrijdag 04 januari 2002 09:23 schreef kvdveer het volgende:
D2K:
goed lezen: het gaat hier over het explosie algo, niet om de AI. De AI is het doel van de wedstrijd, niet het explosiealgo...
Zou je de vraag nogmaals willen beantwoorden?
dan blijft mijn antwoord alsnog gelijk ben ik bang
mail dusty maar ff :)
als hij zijn fiat geeft mag je het posten
eerder niet (hoewel IK je niet kan tegenhouden)

• D2k

D2k

Op donderdag 03 januari 2002 23:55 schreef kvdveer het volgende:
het mag van dusty
be my guest

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Function DoExplosions() {
  while(sweep);
}

function sweep() return boolean {
  int LastOwner=0;
  bool alone=true;
  bool changed=false;
  for x=1 to width-1 {
    for y=1 to height-1 {     
    if (fields(x,y).value >= fields(x,y).countneighbours){
       if (!fields(x-1,y).iswall) fields(x-1,y).value++;
       if (!fields(x+1,y).iswall) fields(x-1,y).value++;
       if (!fields(x,y+1).iswall) fields(x-1,y).value++;
       if (!fields(x,y-1).iswall) fields(x-1,y).value++;
    }
    if (lastowner <> fields(x,y).owner) { 
       if (lastowner != 0) alone=false;
       changed=true;
       LastOwner = fields(x,y).owner;
    }
    }
  }
  return (alone || changed);
}

edit:bugfixes

Disclaimer: Deze code is NIET efficient.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kvdveer, waar kunnen 'alone' of 'changed' op false worden gezet?
Voor zover ik dit zie blijf je zo altijd in de while() hangen?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13
Ook de coordinaten van de buren kloppen bij het ophogen niet. Overigens kan dit ook prima (efficienter) recursief, zoals in de volgende pseudo-code tot uitdrukking komt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
explodeer (vakje)
  p = aantal punten van dit vakje
  b = aantal buren van dit vakje

indien p >= b:
    p = p - b

voor elke buur van dit vakje:
    verhoog het aantal punten met 1

explodeer (vakje)
    explodeer (buur)

Dit is nog wat te optimaliseren en uiteraard moet er ook gecontroleerd worden of er geen sprake is van een oneindige explosie. Dit laat ik echter aan ieders creativiteit over. ;)

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

Op vrijdag 04 januari 2002 18:56 schreef Soultaker het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
explodeer (vakje)
  [...]
    verhoog het aantal punten met 1

[...]
Uhmm... je zult dan wel moeten voorkomen dat muren exploderen... Anders kun je door de muur heen ;-)

• Soultaker
Op vrijdag 04 januari 2002 21:53 schreef kvdveer het volgende:
Uhmm... je zult dan wel moeten voorkomen dat muren exploderen... Anders kun je door de muur heen ;-)
In mijn bedoelde pseudocode beschouwde ik de muren niet als de buurvakjes van een vakje. Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar ligt als je de regels hebt gelezen natuurlijk voor de hand.

• D2k

D2k

*swing*
niet vergeten he mannen ;)
Deze opgave loopt tot 12 januari.
oplossingen naar gotcoders@gdries.com

Verwijderd

Kwam er nou ook een voor-competitie? [nav dusty - donderdag 03 januari 2002 16:42]

• Munters
  • Laatst online: 17-08 13:56
Zo, wat is het stil op dit topic.
Is er niemand meer die nog gaat inzenden?

(De animo lijkt sowieso terug te lopen.
Het aantal replies bedraagt momenteel:
Opgave 1: 593
Opgave 2: 324
Opgave 3: 170
Opgave 4: 113
Maar goed dat er geen vijfde opgave is)

Wie heeft er trouwens al wat ingestuurd? (Als ik de enige ben heb ik nog gewonnen ook...)

Een flinke testcompetitie tussen de eerste versie van mijn programma en de laatste leerde trouwens wel dat het belangrijk is wie begint.
Over een 30 tal partijen wint mijn beste algoritme ongeveer 50% t.o.v. mijn eerste algoritme, indien deze laatste steeds mag beginnen.
Mag het beste algoritme beginnen, dan wint deze ongeveer 80%.

Toch iets om rekening mee te houden wanneer de verschillende programma's tegen elkaar uit moeten komen (waarschijnlijk allemaal tegelijk in een groot veld?).

Is er trouwens iemand die een resursief algoritme gebakken heeft en met 9 spelers op een 40x40 bord een antwoord van zijn algoritme verwacht binnen 2 minuten?

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

Verwijderd

K@T, ik krijg 'm niet op tijd af :'(

Ik heb wel al iets gemaakt, maar daar win ik nog af en toe van... Nu had ik een nieuw idee, maar ben er te laat mee begonnen om het nog op tijd af te krijgen...

[Moet vandaag toch af voor 23.59 uur + 1 minuut?]

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Op vrijdag 11 januari 2002 17:21 schreef DiFool het volgende:
K@T, ik krijg 'm niet op tijd af :'(

Ik heb wel al iets gemaakt, maar daar win ik nog af en toe van... Nu had ik een nieuw idee, maar ben er te laat mee begonnen om het nog op tijd af te krijgen...

[Moet vandaag toch af voor 23.59 uur + 1 minuut?]
Tis jammer ja, ik had echt totaal geen tijd (naja, eerste week te weinig animo). Niet dat ik nou echt iets flitsends in elkaar had gedraaid, maar was toch wel leuk geweest .. Kan natuurlijk voor een standaardpunt iets insturen wat een random zet teruggeeft, maar da's toch wel iets te lame imho

• Mithrandir
  • Laatst online: 20:56
Op vrijdag 11 januari 2002 18:37 schreef Dash2in1 het volgende:

[..]

Tis jammer ja, ik had echt totaal geen tijd (naja, eerste week te weinig animo). Niet dat ik nou echt iets flitsends in elkaar had gedraaid, maar was toch wel leuk geweest .. Kan natuurlijk voor een standaardpunt iets insturen wat een random zet teruggeeft, maar da's toch wel iets te lame imho
hoezo?? >:)

Verbouwing

• Soultaker
Ik ga 'm ook niet echt naar wens afkrijgen. Simpelweg te druk gehad en die twee weken zijn natuurlijk ook wel erg kort om echt iets interessants te kunnen maken. Jammer, maar helaas. Ik kan morgen eventueel nog wel een standaardalgoritme in elkaar draaien, maar echt leuk is dat niet.

• Soultaker
Hoe staat het er ondertussen mee? Hoeveel deelnemers zijn er en wie zoal? Is er al wat getest?

Hoewel ik niet meedoe ben ik wel benieuwd =)

• Munters
Alweer een week verder zonder enige melding.

Enig teken van leven van de jury? Hoe staat er er nu mee? Hoeveel inzenders? Zijn ze correct en kunnen dus tegen elkaar spelen? Is de jury ziek of op wintersport?
Of heeft de jury een 40x40 bord gemaakt en mogen alle deelnemers meespelen, en draait de wedstrijd al een week?

't Zou jammer zijn als dit topic als een nachtkaars uit gaat.

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Die eikel die de opgaven zou testen heeft het ontzettend druk op het moment (zichzelf aan het overwerken ofzo..), waardoor hij weinig contact heeft gehad met de jury, indien hij kans ziet zal hij even een mail richting de jury sturen voor wat communicatie vermogen.

Back In Black!

• D2k

D2k

Op maandag 21 januari 2002 08:51 schreef Munters het volgende:
Alweer een week verder zonder enige melding.

Enig teken van leven van de jury? Hoe staat er er nu mee? Hoeveel inzenders? Zijn ze correct en kunnen dus tegen elkaar spelen? Is de jury ziek of op wintersport?
Of heeft de jury een 40x40 bord gemaakt en mogen alle deelnemers meespelen, en draait de wedstrijd al een week?

't Zou jammer zijn als dit topic als een nachtkaars uit gaat.
de afgelopen week is ook hier een gekkenhuis geweest. (stages,cursussen,tentamens ed).
ik was van plan om vandaag met de rest van de jury te gaan overleggen over het eea
het gaat zeker niet als een nachtkaars uit :)
Ik ga er voor zorgen dat je op de hoogte wordt gehouden.
(ow en dusty je ben geen eikel, ook jij hebt een bizarre week achter de rug.)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
[Henny Huisman modus]Voor mij zijn jullie allemaal een winnaar jongens[/Henny Huisman modus]

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 21 januari 2002 15:37 schreef D2k het volgende:
[..]
(ow en dusty je ben geen eikel, ook jij hebt een bizarre week achter de rug.)
Och wie houdt er niet van om 76 uur in een week te werken :+

Back In Black!

• D2k

D2k

dusty: Och wie houdt er niet van om 76 uur in een week te werken :+
ik :)

de jury + dusty heeft mail

• Soultaker
En, hoe staat 't er mee? =)

Verwijderd

Ik vondt dat herschrijven in Delphi ook wat ambitieus. Er had beter een middle-ware/interface bepaald kunnen worden (een HTTP-POST bijv, met als resultaat text/plain of zo)...

Dan kun je met C een cgi-bin maken, en met java een JSP (of zo)

• Soultaker
Op donderdag 14 februari 2002 13:49 schreef Doekman het volgende:
Ik vondt dat herschrijven in Delphi ook wat ambitieus. Er had beter een middle-ware/interface bepaald kunnen worden (een HTTP-POST bijv, met als resultaat text/plain of zo)...

Ik zie het bezwaar van standaard invoer/uitvoer eigenlijk niet. Dat was allemaal wel aardig regeld (hoewel ik 't wat vreemd vond dat je het aantal spelers niet kon zien). Als iedereen zich aan deze standaardinterface zou houden, zou een enkel console-based juryprogramma afdoende zijn geweest.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:39 schreef raptorix het volgende:
[Henny Huisman modus]Voor mij zijn jullie allemaal een winnaar jongens[/Henny Huisman modus]
Henny Huisman zong juist: ".. er kan er maar 1 de winnaar zijn.. "

• Soultaker
Op donderdag 14 februari 2002 14:47 schreef fladder het volgende:
Henny Huisman zong juist: ".. er kan er maar 1 de winnaar zijn.. "
Maar dat had 'ie vast niet zelf geschreven!

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op donderdag 14 februari 2002 12:19 schreef Soultaker het volgende:
En, hoe staat 't er mee? =)
Is er trouwens al een winnaar bepaald, of is D2k nog steeds bezig :?

(of is de GPC in zijn geheel afgelast :? )

• D2k

D2k

:X
tijd......

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 14 februari 2002 13:49 schreef Doekman het volgende:

Het herschrijven zou pas plaatsvinden zodra er meer tijd is, er is een versie af waarbij hij een uitvoer genereert, en dan de externe programma aanroept om de zet te bepalen.

Echter heb ik het zo ontzettend druk gehad dat ik er verder zelf compleet geen tijd aan heb kunnen besteden (ook de reden waarom je mij zo weinig heb gezien de afgelopen ander halve maand..)

Back In Black!

• Soultaker
Eigenlijk vind ik "tijdgebrek" een beetje een slecht excuus. Ik doe zelf weliswaar niet mee, maar ik zou dit als deelnemer nauwelijks kunnen verteren. Jullie stellen een erg strakke (naar mijn mening: veel te strakke) tijdslimiet voor een dergelijk probleem en vervolgens laten jullie na het verstrijken van de deadline maanden niets van je horen, terwijl er zat deelnemers zijn die zo een kant en klaar juryprogramma willen aanleveren. Daar hoeft alleen nog maar een scorescriptje aan gekoppeld te worden en dan is alles klaar. Het is dus allemaal lang niet zoveel werk - er moet alleen iemand even de moeite nemen om die paar uur te investeren. Je maakt mij niet wijs dat dat niet mogelijk is.

Als niemand in de jury dit af wil maken, zouden jullie er eigenlijk niet aan moeten hebben beginnen. Hopelijk trekken jullie hier lering uit, voor de volgende keer dat jullie iets dergelijks organiseren. Het kan geen kwaad om vaste taken toe te wijzen aan de verschillende leden van de organisatie en mensen ook op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Deadlines voor de organisatie zijn dan misschien nog wel belangrijker dan voor de deelnemers. Dan weet tenminste iedereen waar 'ie aan toe is. Dezelfde problemen kom ik trouwens ook bij andere soortgelijke zaken tegen.

Een ander punt: zorg dat je de volgende keer van te voren je opgaven EN testsets maakt, samen met de uitwerkingen, die ook nog eens door iemand gecontroleerd zijn. Dat scheelt je een hoop werk op het moment dat tijd een beperkende factor is.

• D2k

D2k

Op vrijdag 15 februari 2002 02:32 schreef Soultaker de volgende kritsche post
daar heb je allemaal wel gelijk in maar hé het was voor ons ook de eerste keer en we hebben ons denk ik een beetje vergist in detijd die erin ging zitten
En over die tijdslimieten die waren niet te streng hoor. En bij de eerste opgaven is ook alles relatief snel nagekeken door de djury. Alleen zijn we voor de laatste opgave afhankelijk van een extern stukje software. FYI er was nog maar 1 inzending voor de laatste opgave..
Ik heb iig voldoende motivatie en er gaat ook echt nog een winnaar komen....

• Soultaker
Op vrijdag 15 februari 2002 11:36 schreef D2k het volgende:
daar heb je allemaal wel gelijk in maar hé het was voor ons ook de eerste keer en we hebben ons denk ik een beetje vergist in detijd die erin ging zitten
En over die tijdslimieten die waren niet te streng hoor. En bij de eerste opgaven is ook alles relatief snel nagekeken door de djury.
Ik waardeer het ook wel dat jullie die moeite nemen. Mijn kritiek was dan ook alleen maar een reactie op wat er NIET goed ging, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niets was dat WEL goed ging. Integendeel; maar om daar nou een bericht over te schrijven =)
FYI er was nog maar 1 inzending voor de laatste opgave..
Dat is misschien een aanduiding dat één of twee extra weken en een competitieronde halverwege het wel degelijk mogelijk hadden gemaakt voor anderen om een inzending te doen. Dat is dus ook het voordeel van eigen uitwerkingen van te voren afhebben: dan weet je hoeveel tijd er voor nodig is. Zelf zeg je ook, dat het nu zo lang duurt omdat het extra veel tijd kost om geschikte testprogrammatuur voor dit probleem te maken. Als het de jury al zoveel tijd kost, is het logisch om aan te nemen dat de deelnemers ook moeite hebben om binnen de gegeven deadlines met een goede oplossing te komen.
Ben benieuwd =)

• Soultaker
Ander dingetje: als er maar één inzending was voor de laatste opgave, wat gaan jullie dan precies testen?

• D2k

D2k

Op vrijdag 15 februari 2002 12:04 schreef Soultaker het volgende:
Ander dingetje: als er maar één inzending was voor de laatste opgave, wat gaan jullie dan precies testen?
exact hetzelfde als dat we zouden doen met meerdere tegenstanders :)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toch opvallend dat de jury nu opeens lightmods zijn :? ;)

• D2k

D2k

Op vrijdag 15 februari 2002 12:11 schreef Nielsz het volgende:
Toch opvallend dat de jury nu opeens lightmods zijn :? ;)
hehehe
wasigh was al mod
ik ben LM geworden
jRobert is nog gewoon user

• Munters
FYI er was nog maar 1 inzending voor de laatste opgave..
Maar 1 inzending? Dan is de winnaar toch bekend? :?

Nu had ik ook een oplossing ingestuurd, dus, uhm, maar, dan, yes!, toch? *D

• D2k

D2k

Munters: Maar 1 inzending? Dan is de winnaar toch bekend? :?

Nu had ik ook een oplossing ingestuurd, dus, uhm, maar, dan, yes!, toch? *D
niet direct :)
volgens mij heb jij ook 1 opgave niet meegedaan :)
dus imho moeten de punten het gaan uitwijzen :)
dus stel dat je programma 'nix' doet dan is er imho nog niets zeker :)

Pagina: 1 2 Laatste