Toon posts:

[Slackware 8.0] Kernel prob

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn kernel opnieuw gecompiled om zo soundcard support in te bouwen zeg maar. Ik heb een Soundblaster AWE-64 Gold edition

Nu heb ik zo die hele kernel gecompiled, ff een entry in lilo.conf ervoor gezet, wil hij niet booten. Ik hoor wel allemaal geratel, maar ik zie alleen een zwart scherm terwijl als ik in lilo even de oude kernel kies het allemaal wel werkt

Weet iemand wat hier fout gegaan kan zijn ?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX/AI
Je hebt wel de entry in lilo.conf gezet, maar heb je /sbin/lilo ook gedraaid?
Anders heb je niet zoveel aan die config :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 22:03 schreef Cyphax het volgende:
Je hebt wel de entry in lilo.conf gezet, maar heb je /sbin/lilo ook gedraaid?
Anders heb je niet zoveel aan die config :)
heb ik gedaan

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

En hij komt wel tot "Ok, booting the kernel" ?
In dat geval zijn je Console settings waarschijnlijk een beetje fucked up. Dit is simpel te verhelpen, door in de menuconfig onder 'Console Drivers' even de setting 'VGA text console' aan te zetten.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Virtual Terminal en support for console on virtual terminal aangezet ?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

'k Hoorde net via ICQ van hem, dat 'VGA text console' aanzetten het probleem inderdaad oploste. Just to let you all know. Omdat er soms geklaagd wordt dat topicstarters niet meer laten weten wat de werkende oplossing was, post ik het hier maar even. Is handig voor als iemand het later nog 's doorleest :)

Dit na het lezen van deze thread :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• TheGhostInc
  • Niet online
Ok, dit is op het randje van wat nog kan in dit topic, maar goed:

Ik heb hier ook een slackware 8.0 kernel draaien,
heb net de nieuwste kernel gecompiled, ging allemaal prima, lilo verder goed gedraaid.

Bij het opnieuw opstarten wordt de nieuwe kernel wel gestart, ik zie even wat in het beeld verschijnen en dan vernagelt mijn hele scherm. (TFT scherm, dat ziet er vaag uit)

Normaal gesproken (andere kernel, 2.4.5) doet wel, opvallend is dan wel dat er een logo links boven in beeld komt, terwijl nu hij op dat moment over de flos ging.
Dat tekst scherm is bij mij 1024x768.

* TheGhostInc vat het kort samen:
Bij kernel 2.4.17 komt er even tekst op het scherm, en daarna hangt het scherm, systeem lijkt wel nog het een en ander te doen.

• TheGhostInc
  • Niet online
O ja, bovenstaande problemen waren er bij mij dus niet, die had ik wel al goed ingesteld, heeft iemand een suggestie?

Verwijderd

Je kunt een standaard Slackware kernel bakken met een nieuwere versie door de /boot/config in te lezen in je kernel configuratie. Op die wijze maak je dezelfde keuzes als Slackware maar dan met een nieuwere kernel. Na make menuconfig verschijnt er ergens een optie om een oude config file in te lezen .

• TheGhostInc
  • Niet online
Hee thnx,

Da's nog eens een goed idee, was ik nog niet op gekomen.

Zal ik zo eens proberen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 04 januari 2002 01:22 schreef TheGhostInc het volgende:
... vernagelt mijn hele scherm. (TFT scherm, dat ziet er vaag uit)
Zo vaag uitlopend, steeds witter wordend wit/groen/paars (evt andere kleuren)?
Zo ja, dan isset je videokaart die het voor gezien houdt en geen info meer naar je scherm stuurt. Pixels worden niet meer geupdate, en gaan van waarde veranderen -> rare effecten.
Normaal gesproken (andere kernel, 2.4.5) doet wel, opvallend is dan wel dat er een logo links boven in beeld komt, terwijl nu hij op dat moment over de flos ging.
Dat tekst scherm is bij mij 1024x768.
Logotje (pinguin, 1 pinguin voor elke CPU btw) + 1024x768 tekst -> je gebruikt framebuffer.
Het is dus een probleem met de framebuffer-driver.
Geef je in /etc/lilo.conf bij je 2.4.5 kernel nog params als 'vga=0x317' mee ofzo? En bij je 2.4.17 kernel toevallig niet?

Welke framebuffer staat er in je kernelconfig (beide kernels) eigenlijk aan en welke videokaart heb je?

• TheGhostInc
  • Niet online
Idd. dat is precies waar ik last van heb, zal even nazoeken waar het mis gaat.

Zit hier achter een laptop met een ATI Mobility erin, volgens mij is mijn lilo.conf zo goed als leeg.

Er staat wel wat VGA zooi in mijn lilo.conf, ik copy hem hier wel even in.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
boot = /dev/hda
map = /boot/map
timeout = 100
prompt
  message = /boot/boot_message.txt
  vga = 791
  read-only
lba32
change-rules
reset
image = /vmlinuz
  label = Linux
  root = /dev/hda1

image = /vmlinuz.new
  label = New
  root = /dev/hda1

other = /dev/hda2
  label = Win98se

maar imho is dat niet waar we het over hebben, ik ga even kijken naar wat ik mee gecompiled heb....

• TheGhostInc
  • Niet online
Heb net even gauw geprobeerd met het bestandje dat in de boot dir stond een kernel te compilen, en die geeft hetzelfde probleem.

Weet iemand met welk programma dat logo-tje in je kernel wordt gezet, of is dat een gewoon plaatje op je HD?
Kan zijn dat daar iets mis gaat?

Dus telkens als ik een kernel compile, een 2.4.17 kernel, dan krijg ik heel kort wat tekst te zien, die daarna dubbel op mijn beeldscherm blijft te staan en een groene/witte gloed die langzaam over het scherm verspreid.

Ik heb een ATI mobility in mijn laptop zitten (Fujitsu siemens C6175), heb daar al vaker Linux op gedraaid, ook met kernels > 2.4.5

Heeft iemand nog ideeen?

Verwijderd

Dat plaatje zit in je kernelsource. Geen apart progsel of zo. Kan zijn dat:
- je config verkeerd is
- je pech hebt met je hardware en tegen een kernelbug aanloopt
- je hardware aan het instorten is.
De oplossingen:
- goed configgen (duh)
- andere kernel versie (een -ac of -aa oid)
- hardware vervangen/repareren (duh).
:)

• TheGhostInc
  • Niet online
Tja, ik geloof niet dat ik daar veel wijzer van word :)

Ik ga dadelijk nog eens lekker configgen, eventueel met een andere kernel versie.

Kan iemand mij vertellen welke ATI kaart een ATI mobility is, dan bedoel ik vooral welke RAGE aanduiding daarbij hoort?
Pagina: 1