[XP] Constante HDD activiteit

Pagina: 1
Acties:

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:37

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
HE,

Ik heb onlangs XP op een PIII600 gezet en het draaide eigenlijk vrij vlot. :9 .
Na een beetje geklooi met de geluidskaart. Het probleem is nou, dat onder xp, de harddisk constant blijft ratelen. Hij is ergens constant mee bezig. Als je bij de processen kijkt dan zie je dat de processor vaak tussen de 2 en 10 % bezig is. Ook als je alle maar denkbare processen afsluit, blijft hij bezig. Nu dacht ik dat het eerst aan de systemrestore ligt, maar na dit uitgeschakeld te hebben, blijft hij het doen. Het maakt niet uit onder welke user je ingelogd bent. Nu ben ik verder gaan zoeken, en gekeken welk proces dan het meeste cpu trekt. Als ik dus alles afgesloten hebt dan blijk dat : "niet-active systeemprocessen", volgens het processenscherm in CTRL+ALT+DEL, ongeveer tussen de 90 en 98 % gebruikt. Dit maakt de pc ontzettend traag. Maar je kan nniet zien welke processen dit dan zijn.

Heeft iemand een oplossing. Ik word gek van dat geratel constant. Dit gaat echt dag in dag uit door.

Mzzl

Martinvdm

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Heveel geheugen heb je :?

• Ibbelz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022
Op dinsdag 25 december 2001 16:55 schreef OProg het volgende:
Heveel geheugen heb je :?
Hmmz bij mij staat ie ook bij "niet-active systeemprocessen" altijd zo rond de 95 heb er niet echt last van en de harde schijf rateld er ook niet van dus ik denk dat dat normaal is ?? (kheb 512MB dusse te weinig zal wel niet ?? )

Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Dat lijkt mij genoeg... :{

Hmmz.... ik neem aan dat je swapfile ook groot genoeg is...

Aangezien ik zelf verder geen oplossing heb ben ik eens rond aan het kijken... Heb je office XP?

Zoja:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q282106

Ik kijk eens ff verder :)

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

"niet-active systeemprocessen" is een soort namaak proces, dat aangeeft hoeveel procent van de tijd je computer idle is, oftewel niets staat te doen en beter }:O kan draaien. :P Oftewel, 90 tot 98 % is ie idle, dat is op zich niet eens zo slecht.

Maar om te kijken naar je disk probleem moet je ff naar de Processes tab van Task Manager gaan (ik heb hier trouwens een US versie van Windows, dus vertaal zelf ff :) ), en daar bij View -> Options even de volgende zaken aanvinken: IO Reads, IO Writes. Daarmee krijg je in Task Manager te zien hoeveel lees- en schrijfakties elk proces uitvoert. Daaraan zou je moeten kunnen zien wie de boosdoener is! En daarna afschieten natuurlijk. >:)

My other computer is your windows box.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Op dinsdag 25 december 2001 16:51 schreef martinvdm het volgende:
Als ik dus alles afgesloten hebt dan blijk dat : "niet-active systeemprocessen", volgens het processenscherm in CTRL+ALT+DEL, ongeveer tussen de 90 en 98 % gebruikt. Dit maakt de pc ontzettend traag. Maar je kan nniet zien welke processen dit dan zijn.
En wat betekent 'niet-active systeemprocessen' ? Juist, dat het systeem die tijd niet actief is geweest! Dus je 'idle' time zeg maar, de tijd waarin je PC echt niks beters te doen heeft dan wachten op jou input.

Dus dat is niet je probleem he :P

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Nou ik heb gekeken in dit processen schermpie,
en I/O read en I/O write staan alle twee op 0 bij de niet actieve systeemprocessen.
Dus daar zal het niet aan liggen dan.
Wat wel heel de tjd bezig is is: "svchost". Daar staan er 4 van in. twee system services, een lokale, en een networkservice. Die heeft wel een constante HD writing process. en reading. Heel vaag. Hopelijk weet een van jullie me te helpen.

Enne. Er zit 320 mb geheugen in. PC133.
En wat betreft het swapfile?? Ik zou niet eens weten hoe je die handmatig van grootte kan veranderen dan???

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Scharnout

Meuk

ja dat probleem had ik ook. Als je de search gebruikt had je de oplossing kunnen vinden. Zet je indexing services uit en het probleem is hoogstwaarschijnlijk over. Die kan je gewoon uninstallen bij add/remove windows components.

voor mijn draadje kan je hier kijken

And Bob's your uncle ...

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Heeft nou nog niemand een oplossing voor mijn probleem ??

Pagina: 1