WinXP en Win98 pc zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr.Nono
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 13:13

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Ik heb een probleem: Ik heb 2 pc's. Eentje met win98 (geen SE) en eentje met XP. Degene met 98 heeft een internetaansluiting (adsl hccnet) en een extra netwerkkaart zodat de pc gekoppeld zou kunnen worden aan de XP-bak.
Nu komt het: beide pc's staan goed ingesteld (TCP/IP en server met adres 192.168.1.1 en XP-bak met 192.168.1.2, uiteraard beide met subnet 255.255.255.0) maar ze zien elkaar dus NIET! Kan het komen dat de adsl-netwerkkaart ook een vast ip-adres ingesteld heeft met hezelfde subnetmasker? Klopt dat eigenlijk wel? De internetverbinding doet het namelijk wel goed.

Please help!

My favourite roadsign of all time is: "Falling rocks". What am I meant to do with that information? They may as well just have a sign saying: "Random accidents ahead, life's a lotery, be lucky!"

Verwijderd

Heb je wel op de pc's ingesteld bestand of printer delen? Dat wil nog weleens helpen. Helemaal met een brakke Win 98 eerste editie.
Verder zul je er wel achter komen dat als je op de Win XP bak wilt komen je een wachtwoord nodig hebt, omdat dit een sorot NT bak is voor Win98. Ff usertje maken en wachtwoord dus.

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Bij beide pc's staat inderdaad file/printersharing aangevinkt. En een user aanmaken is pas van later belang, aangezien ik de andere pc niet eens kan pingen... dan krijg ik een time-out. Balen dus.

My favourite roadsign of all time is: "Falling rocks". What am I meant to do with that information? They may as well just have a sign saying: "Random accidents ahead, life's a lotery, be lucky!"

• lacobo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 16:43

lacobo

Tyros2 fan

Gebruik ff de wizard die in WinXP zit, en maak daar een flopje mee aan. Die start je dan in Win98 en binnen een minuut werkt 't allemaal.

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Helaas. Dat had ik al geprobeerd. Nog steeds weinig reply bij het pingen. Zou de kabel kapot zijn? Hij's echter wel helemaal nieuw.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 14:19

Vidra

Vragen?

Heb je al geprobeert om niet de standaard workgroups zoals "WORKGROUP", "WERKGROEP" of "MSHOME" te gebruiken maar iets anders zoals "GOT" ofzo :), dat werkte bij mij in een keer....wel op alle clients veranderen :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Is TCP/IP wel goed geinstalleerd op die 98 BAK. Ik meende dat je in Win 95 dit zelf moest installeren.
(Ken alleen win98se). En check inderdaad je kabel even. (als je daarvoor een checker hebt) Maar als die kabel nieuw is mag je ervan uit gaan dat deze goed is.
Kijk ook op je WinXP bak of deze de firewall niet aan heeft staan op de verbinding.
Probeer verder anders je pc allemaal indezelfde werkgroep te knallen, bijvooorbeeld je straatnaam :p

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Beide pc's hebben dezelfde wekgroepnaam (geen standaard naam) en tcp/ip is goed geinstalleerd op de win98 bak. Ik heb zelfs al een aantal keer tcp/ip weggeflikkerd en daarna weer opnieuw geinstalleerd.
Een kabeltester heb ik niet. Zou ook niet nodig moeten zijn zou je zeggen bij een nieuwe kabel... pffff ik word gek.

[edit reason: typo]

Verwijderd

heb je wel een gateway ingevuld????

je gateway is in dit geval het ip adres van de computer met de internetaansluiting

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Gateway? nee, niet gedaan. Moet dat dan om elkaar te kunnen pingen en te kunnen zien? Hoe stel ik dat in???

Verwijderd

Netwerkinstellingen kun je opvragen als je op de rechtermuisknop drukt bij Netwerkomgeving. Dan kun je daar kiezen voor Eigenschappen. Krijg je schermpje te zien, met geinstalleerde netwerkkaarten en protocollen. Klik je op TCP/IP met je netwerkaart naam erachter.

Nu krijg je een schermpje te zien met instellingen. Met tabjes bovenaan (zaols altijd in windows :) ) kom je bij de verschillende instellingen.

Win98bak
IP 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
DNS: Bij Server en Host moet je wat willekeurigs invoeren, naam van je vriendin of zow. Windows 98 kijkt daar niet specifiek naar, maar wil er wel wat hebben staan 8-)
primary 212.120.66.194
secundary 212.120.66.195
gateway: Niets

Win XP bak
IP: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255.0
DNS: 212.120.66.194
212.120.66.195
Gateway: 192.168.1.1

Verder ben ik bang dat het niet zo gaat werken, want in die 98 bak zitten twee netwerkkaarten en windows weet totaal geen raad daarmee. De een werkt internet maar wat op de ander. Je meot even een programma daarvoor installeren.
Winroute of zo. Even installeren, bovenstaande instellingen overnemen en hoppa, werken 8-)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Hier al eens gekeken: [topic=309398]

de betaler vervuilt

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
ik had dit probleem ook gauw maar weer win2k erop gezet >:)

Verwijderd

Besturingssyteem maakt niet zo gek veel uit.
Je moet het alleen even goed instellen, maar gelukkig zijn wij bij GoT bereid elkaar te helpen. *D

• _MaLa_
Op dinsdag 25 december 2001 13:24 schreef joostjuh het volgende:
Besturingssyteem maakt niet zo gek veel uit.
Je moet het alleen even goed instellen, maar gelukkig zijn wij bij GoT bereid elkaar te helpen. *D
hehe ik kreeg het ook niet aan de gang er zijn veel topics over dus use de search... :o

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Nou, verklaar mij maar voor gek, maar er gebeurt nog steeds helemaal niets! Als ik ping van een van beide pc's, krijg ik standaard een time-out... ben er nu al veel te lang mee bezig en ik begin langzaam maar zeker gek te worden :9~

• _MaLa_
ik kon wel pingen en win98 zag xp ook en anderzom maar kon de shares nie bereiken vanaf win98

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
Was ik maar zover. Er gebeurt dus helemaal niks tussen de pc's. Ik heb het toch vaker gedaan en toen ging het vrij eenvoudig. Dit keer echter... :'(

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Firewalls actief de de ping discarden :?

Normaal is het enigste wat je nodig hebt 2 ip adressen met hetzelfde subnetmask en werkend tcp/ip proto... :? :)

edit:
als het dan nog niet werkt is het waarschijnlijk een hardwareprobleem.
  • als je een hub/switch gebruikt kijken of de lampjes branden (geen warnings of zo :))
  • als je 1 op 1 doet controleer dan of je een cross-cable hebt en zet allebei de kaarten op 10 Mb (100 Mb gaat niet altijd goed)
  • kijk of allebei de kaarten goed werken bij de hardwarelijst :P
  • controleer de kabels nogmaals :?
dat was geloof ik wel het gene wat je het beste kunt controleren.. :? :)

Eeuwige n00b

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

ja en ook nog fff localhost pingen (127.0.0.1).. kende kijken of het aan de netwerk kaart ligt die in die computer zit..

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
YES HET WERKT!!! Eindelijk is het dan zover... opeens deed hij het, zonder dat ik iets aanpaste in de instellingen! Raar... Nu het internet nog delen, maar dat gaat wel lukken denk ik. Thnx everybody! ;)

Verwijderd

We komen er wel.
Volgende keer gewoon ff de search proberen, scheelt weer onzinnig dataverkeer :9

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

even een halve verklaring voor dat ie het zomaar ineens doet.... heeft te maken met namen broadcasts hostfile en weet ik het allemaal...

Mocht ie het niet doen w8 dan 15 minuten (12 min officieel) dan moeten beide machine's bij elkaar bekend zijn....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Dr.Nono

Dr.Nono

Hello there!

Topicstarter
thnx again everybody!
En dat kan inderdaad best kloppen ja met die 15 minuten, maar toch gebeurden hier vreemde dingen. Het netwerk draait namelijk nog steeds niet sneller dan 10 mbit. En er zijn toch geen storings'elementen' in de buurt :?

Pagina: 1